3.10.A tulajdonhoz való jog
Alkotmány 13. § (1): A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, törvényben
szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás
mellett lehet.
A tulajdonjog polgári jogi
értelemben több jogosultságot foglal magába. A birtoklás, használat és rendelkezés
jogának sérelme egyaránt megalapozhatja a visszásság megállapíthatóságát.
Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a tulajdonjog, bár fontos, hogy tradiciókkal
rendelkező alkotmányos alapjog, nem élvez olyan abszolút védelmet, mint például
az élethez való jog. A tulajdonjog valamennyi részjogosítványa fontos közérdekből,
de méltányolható magánérdekből is korlátozható. A korlátozásnak azonban e
jog tekintetében is alkotmányos cél által vezéreltnek és ará- nyosnak kell
lennie. Az országgyűlési biztosoknak gondosan kell mérlegelniük azokat a hatósági
magatartásokat, amelyek a tulajdonjog korlátozását eredményezik. Az említett
megfontolások alapján nem találtuk visszásnak azt a hatósági eljárást, amelyben
a földtulajdonosnak megtiltották, hogy bizonyos növényfajtákat öt éves időtartamon
belül termeszthessen a földjén. A korlátozásra az egész földterület védelme
érdekében ugyanis növényegészségügyi okokból került sor. A vizsgálat megállapította,
hogy a vita nélkül szükségszerűen és alkotmányos célnak megfelelően elrendelt
zárlat aránytalannak sem tekinthető és ezért nem visszás.
Tapasztalataink szerint visszásság
megállapítására gyakrabban került sor a hatóság mulasztása, mint aktív eljárása
miatt. Változatlanul az egyik leggyakrabban vizsgált probléma a földhivatali
eljárások időtartamának hossza. 1997-ben és 1998-ban már vizsgáltuk földhivatalok
tulajdonjog-bejegyzéssel összefüggő eljárásait. Az akkori ajánlások nyomán
kedvező folyamat indult el az ügyhátralék feldolgozásában. Ennek ellenére
számos ügyben derült fény a tulajdonjogot súlyosan sértő ügyintézési késedelemre.
Továbbra is vannak olyan panaszok, amelyekben esetenként nyolc-kilenc éve
elintézetlen az ügyfél bejegyzés iránti kérelme. A mulasztás még azokban az
esetekben sem menthető, ha az ügyben hiánypótlásra van szükség, azonban e
hiánypótlásra a földhivatal nem törekszik.
A földhivatalok más irányú
tevékenysége is okozhat a tulajdonjoggal összefüggő sérelmet. Ilyennek tekinthető
a hibás nyilvántartás, ami a hivatal tévedésére vezethető vissza. Figyelemmel
a nyilvántartás közhitelességére, az ilyen tévedés súlyos visszásságot okozhat.
Sok panasz érkezik a birtokvédelemre
vonatkozó szabályok be nem tartása miatt. A tulajdon zavartalan használatával
összefüggésben sérelmezik az állampolgárok a birtokvédelmi eljárásra hatáskörrel
rendelkező szervek kifogásolható tevékenységét. Több olyan üggyel találkoztunk,
amikor az illetékes jegyző vagy az építésügyi hatóság évekig nem intézkedett
a hozzá benyújtott kérelem ügyében, vagy a saját határozatát nem hajtotta
végre. Ezekben az esetekben a birtokvédelmet kérő jogai súlyos sérelmét állapítjuk
meg.
Az állam szervei közvetlenül
ritkán okozzák a tulajdonjog sérelmét. Általában akkor marasztalhatók el,
ha nem lépnek fel megfelelően a tulajdonjog védelme érdekében vagy a tulajdoni
nyilvántartásból adódó kötelezettségeiket elmulasztják. Esetenként azonban
előfordul, hogy a sérelem közvetlenül összefüggésbe hozható valamilyen állami
tevékenységgel. Ilyen lehet például az a környezetszennyezés, amelynél az
állam valamilyen oknál fogva felelősséggel tartozik. Előfordult olyan ügy,
amikor az állam által fel nem számolt környezetszennyezés következtében a
tulajdonosok nem tudták használni tulajdonukat és az értékvesztés miatt megfelelően
rendelkezni sem tudtak vele, ennek ellenére a közterhek egy részét továbbra
is viselniük kellett.
Az ingatlanhoz kapcsolódó kedvezmények
megállapításának jogellenes elmaradása is sérti a tulajdonosok jogos érdekeit.
Figyelemmel arra az Alkotmánybírósági határozatra, amely szerint az Alkotmány
13. § (1) bekezdése nem csak a tulajdonjog, hanem minden vagyoni jog biztosítására
vonatkozik, visszásságot állapítottunk meg akkor, amikor az ingatlantulajdonosok
több éven keresztül nem vehettek igénybe olyan locsolási kedvezményt, amely
a jogszabály alapján egyébként megillette volna őket.
Az ingatlantulajdon mellett,
bár kisebb előfordulási arányban, de az ingó tulajdon védelmének igénye is
megjelent az országgyűlési biztosok által vizsgált ügyekben. 1999-ben, részben
a biztosok által kiadott ajánlásoknak is köszönhetően, a lefoglalt gépjárművek
kiadásával összefüggő panaszok száma csökkent, de még mindig előfordult téves
jogalkalmazás, amely visszásságot okoz a tulajdonhoz való joggal összefüggésben.
Hangsúlyozni szeretnénk, hogy
a birtoklás és használat jogától való ideiglenes megfosztás is megalapozza
a sérelmet. Ez fordulhat elő például olyan esetekben, amikor a jogszabályi
feltételek hiányában vagy éppen azok ellenére szállítanak el a hatóságok közterületen
parkoló gépjárművet.
A gondozó, az ápoló, valamint
a zárt intézetekben lefolytatott vizsgálatok több esetben mutattak rá olyan
hiányosságokra, amelyek összefüggésbe hozhatók a tulajdonhoz való joggal.
Így minden esetben visszásnak értékeltük az olyan elhelyezési körülményeket,
amikor az adott intézményben nem álltak rendelkezésre a személyes holmik tárolására
alkalmas, zárható szekrények. A büntetés-végrehajtási intézmény vonatkozásában
letéti tárgyak elhelyezésének és őrzésének felülvizsgálatát kezdeményeztük
figyelemmel arra a körülményre, hogy a megfelelő jogi szabályozás hiányában
nem oldható meg e tárgyak biztonságos őrizete.
Büntetés-végrehajtással, végrehajtással kapcsolatos ügyek
Építési, lakás- és ingatlanügyek
Földrendezéssel, kárpótlással kapcsolatos ügyek