3.9.A jogorvoslathoz való jog
Alkotmány 57. § (5): A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági, közigazgatási és
más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati
jogot – a jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
– a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott
törvény korlátozhatja.
Alkotmány 64. §: A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van arra, hogy
egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy panaszt terjesszen
az illetékes állami szerv elé.
A panaszhoz és jogorvoslathoz
való jog tartalmi és formai jogosultságokat biztosít az állampolgárok számára.
Formai szempontból az Alkotmány előírása alapján biztosítani kell mindenkinek
a lehetőséget arra, hogy egyedül vagy másokkal együtt kérelmet, illetve panaszt
terjesszen elő, valamint a közigazgatási és más hatósági, bírósági döntésekkel
szemben, amelyek jogát vagy jogos érdekét sértik, panasszal élhessen. A szóban
forgó alkotmányos jogok azonban tartalmi követelményeket is támasztanak a
hatóságokkal szemben. Így minden esetben sérül az ügyfélnek a joga, ha az
általa előterjesztett panaszról vagy kérelemről egyáltalán nem döntenek, vagy
annak egyes részleteit figyelmen kívül hagyják. Tartalmi jellegű az a kívánalom
is, hogy a hatóságok által hozott döntések a döntés alapját pontosan magyarázzák
meg, adjanak felvilágosítást jogszabályi hátteréről is.
A jogorvoslathoz való jog és
a kérelemhez, panaszhoz való jog nem azonos alanyi jogosultságként jelenik
meg az Alkotmányban. A kérelemhez való jog általában mindenkit, minden ügyben
megillet. A panaszhoz való jog ugyanakkor az Alkotmány szerint a törvényben
meghatározottak szerint gyakorolható. A jogosultak körét, a jogosultság feltételeit
tehát a jogalkotó az Alkotmányon kívül szabályozhatja. Az országgyűlési biztosoknak
a két alkotmányos jog kapcsán benyújtott panaszok vizsgálatában figyelemmel
kell lenniük az említett különbségekre.
Jogorvoslati jogosultság a
hatósági eljárások mellett nagy jelentőséggel bír a bírósági ügyekben. Az
országgyűlési biztosokról szóló 1993. évi LIX. törvény 29. §-a alapján azonban
az országgyűlési biztos az ilyen ügyeket hatáskör hiányában nem vizsgálhatja.
A jogbiztonság érdekében a
törvényalkotó a hatósági döntések elleni jogorvoslatok benyújthatóságát határidőhöz
kötötte. E határidő önhibából történő elmulasztása megszünteti az ügyfelek
alanyi jogosultságát a jogorvoslatra. Az ügyfélnek fel nem róható, a hatóság
hibás cselekménye következtében előállott időmúlás azonban nem okozhat az
ügyfélnek többletsérelmet. Az ügyfeleknek általában dokumentálniuk kell fellebbezésük,
panaszuk időben történő benyújtását. Amennyiben ez megtörténik, ám az elsőfokú
hatóság az időben benyújtott fellebbezés ellenére azt nem terjeszti fel, hanem
jogerőre emeli saját elsőfokú határozatát, visszásságot okoz az 57. § (5)
bekezdésével összefüggésben. Ez még abban az esetben is így van, ha az ügyfél
fellebbezését postán juttatja el az adott hatósághoz. Fellebbezés, panasz
előterjesztési ideje – a törvény alapján – a postára adás napja, így az ügyfél
határidőhöz kötött eljárási cselekmény esetén, ha a határidő utolsó napján
adja postára küldeményét, akkor is teljesíti a törvényi követelményt, annak
ellenére, hogy a közigazgatási szerv a dokumentumot esetleg jóval a határidőt
meghaladó időpontban kapja meg.
Látszólag formai követelmény,
de fontos tartalmi következményekkel járó előírás az, hogy az ügyfelek kérelmére
a jogszabály által meghatározott esetekben írásbeli határozattal kell válaszolni.
A hallgatás mellett az sem elfogadható hatósági magatartás, ha a közigazgatási
szerv tájékoztató levelet küld az ügyfélnek, vagy szóban ad felvilágosítást.
Ezekben az esetekben az ügyfélnek nincs lehetősége arra, hogy a határozatokkal
szembeni jogorvoslat lehetőségét igénybe vegye és hátrányos helyzetbe kerül
azért is, mert nincsenek rögzítve azok az indokok, amelyekkel szemben érvelését
másodfokú eljárásban előterjeszthetné.
1999-ben jellegzetes problémaként
jelentkezett az indokolási kötelezettség tartalmi kifogásolhatósága. Többször
előfordult, hogy a határozatok indoklása nem tért ki olyan kérdésekre, amelyek
a panaszosok beadványaiban szerepeltek. Ahogy azt már korábban is kifejtettük,
a jogorvoslathoz való jog materiális tartalmát a kifogásolt döntés érdemi
vizsgálatának kötelezettsége adja. Nem teljesül ez a kötelezettség, amennyiben
a jogorvoslati kérelem lényeges elemeit az eljáró szerv nem vizsgálja.
Változatlanul problémát okoz,
ha a hatóság az ügyfél kérelmének vagy panaszának elbírálása során a határozathozatalra
formanyomtatványt alkalmaz. E formanyomtatvány gyakran nem alkalmas az egyedi
ügy minden részletének megvilágítására és esetenként téves következtetések
levonására ad alkalmat. Különösen súlyosan értékelhető az olyan típusú formanyomtatvány,
amely záradék formájában sem oktatja ki a kérelmezőt a fellebbezés lehetőségéről.
Az alkotmányos joggal összefüggő visszásság minden ilyen esetben megállapítható.
A gyermeki jogok sajátosságai
következtében különös gonddal vizsgáljuk azokat az eseteket, amikor a kiskorúak
nevében és érdekében gondnokok járnak el. Súlyosan sérül a kiskorút is megillető
jogorvoslati jog, ha az ügyében eljáró gondnok a kiskorú érdekeit nyilvánvalóan
sértő határozattal szemben nem nyújt be fellebbezést. Kissé hasonló ügyben,
de már nem gyermekek védelmében állapítottunk meg visszásságot, amikor a hatóság
nem rendelt ki ügygondnokot a nem ismert tulajdonosok érdekeinek képviseletére.
Ennek hiányában ugyanis az ismeretlen személyekkel szemben hozott határozatok
anélkül emelkedtek jogerőre, hogy bárki vizsgálta volna a határozatnak az
érdekeikre való megfelelőségét.
A büntetőügyekben eljáró hatóságok
döntései fontos állampolgári jogokat érintenek. Az országgyűlési biztosokhoz
viszonylag sok beadvány érkezik feljelentések sérelmes kezelése miatt is.
Előfordult olyan eset, amikor a feljelentésről semmifajta feljegyzést nem
készítettek, az annak alapján született döntésről határozatot nem hoztak.
Visszásság azonban akkor is megállapítható, ha azért nem történtek lépések
az ügyben, mert az eljáró hatóság nyilvánvalóan tévesen értékelte a bejelentést.
Sérelmes a büntető-feljelentés általános számra iktatása, hiszen ennek következtében
nem rendelik el a nyomozást vagy feljelentés kiegészítését, valamint a nyomozás
megtagadásáról sem határoznak. Ezek sértik az ügyfél kérelemhez való jogát.
Általános probléma a panaszról,
kérelemről, illetve a fellebbezésről hozott döntés határidőn túli meghozatala.
Az eljárási határidők megtartása nemcsak a jogbiztonság szempontjából fontos,
hanem kétségkívül érinti a kérelemhez és a jogorvoslathoz való jog megfelelő
érvényesülését is.
Közigazgatási szervek eljárásával kapcsolatos ügyek
Nyomozással
és egyéb rendőrségi eljárással kapcsolatos ügyek
Közszolgáltató
és egyéb szervezetek eljárásával kapcsolatos ügyek