OBH 3694/1996.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében meghatározott tulajdonhoz való
joggal és az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslati joggal
kapcsolatban visszásságot okozott a jogszabálynak az a hiányossága, hogy a
közszemlére tétel tényét nem kellett országos napilapban közzétenni.
A panaszos beadványában azt
sérelmezte, hogy az öröklés jogcímén tulajdonában megszerzett ingatlan
kártalanítás nélkül az önkormányzat tulajdonába került.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese megállapította, hogy a kérdéses ingatlant telekalakítás
érintette és új helyrajzi számon a tiszalúci Nagyközségi Önkormányzat
tulajdonaként tartják nyilván mint közterületet. A község
ingatlan-nyilvántartása 1977-ben lépett életbe, az ezt megelőzően közszemlére
tett ingatlan-nyilvántartással kapcsolatosan az érintett ingatlanra vonatkozóan
sem a panaszos, sem a Községi Tanács VB. részéről felszólalás nem érkezett. A
panaszos 1994. szeptember 14-én írt beadványában a tiszalúci Önkormányzattól
kérte a lebontásra került házingatlana és a telek “kártalanítását”, amely
kérelmet a polgármester visszautasított. Tiszalúc Nagyközség
Képviselő-testülete a belterületi közterületből intézményi területként 1996-ban
kialakított területet magánszemély részére értékesítette.
Az ingatlan-nyilvántartásról
szóló 1972 évi 31. tvr. szerint a szerkesztés befejezése után a tulajdoni
lapokat, a földkönyvet és az ingatlan-nyilvántartási térképet a helyi tanácsnál
harminc napig közszemlére kellett tenni, amelynek utolsó napjától számított 30
napon belül a járási földhivatalnál felszólalhatnak. Ezen határidő elmulasztása
esetén a bejegyzés kiigazítása iránti kereset előterjesztésére volt lehetősége
a sérelmet szenvedett félnek.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese eljárása során vizsgálatot kért a Borsod-Abaúj-Zemplén
Megyei Földhivataltól, majd az ingatlan-nyilvántartási tevékenység központi
irányítását ellátó földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztertől. Mindkét
vizsgálat rámutatott, hogy a körzeti földhivatal a szerkesztés időpontjában
hatályos jogszabályok alapján megfelelően járt el.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy 1977-ben Tiszalúc község
ingatlan-nyilvántartásának megszerkesztésekor az ingatlanok természetbeni
állapotát vették figyelembe, figyelmen kívül hagyva, hogy az eltérő a betétben
nyilvántartott tulajdoni viszonyoktól. Az országgyűlési biztos általános helyettese azt is megállapította, hogy
földhivatali eljárással a hiba kijavítására nincs lehetőség.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a
panaszost érintő időpontban hatályban volt jogszabálynak az a hiányossága, hogy
a közszemlére tétel tényét nem kellett országos napilapban közzétenni, s ezért
a nem helyben lakó tulajdonosok nem
értesülhettek az ingatlan-nyilvántartás adatainak újra felméréséről és
esetleges változásairól, a jogorvoslati jogosultságukkal nem tudtak élni.
A jelenleg hatályban lévő
16/1997. FM rendelet ezt a visszásságot orvosolta, mert előrásai szerint
nemcsak a helyben szokásos módon, de egy országos napilapban közzétett
hirdetéssel történik a közszemlére tétel.
Mivel jogszabály változás következtében a visszásság jelenleg már nem
áll fenn, annak megállapításán túl további intézkedésre az országgyűlési biztos
általános helyettesének nem volt lehetősége.
OBH 6173/1996.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonsággal összefüggésben visszásságot okoz a Megyei Földművelésügyi
Hivatal eljárása, ha a részarány-tulajdonos aranykoronában nyilvántartott
földjének megfelelő föld közigazgatási határozattal történő kiadásáról a
törvényben írt határidőn belül nem intézkedik.
II. A Megyei FM Hivatal azzal, hogy a részarány-tulajdonos
aranykoronában nyilvántartott földjét nem kapcsolja össze helyrajzi számmal a
törvényben előírt határidőig, nemcsak a jogbiztonság alkotmányos elvét sérti,
hanem a tulajdonhoz való jogot (Alk. 13. § (1) bek.) is.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 2080/1997
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, illetve az Alkotmány 13. § (1)
bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz, ha a körzeti földhivatal
késedelmesen hozza meg határozatát.
II. Nem tartozik az országgyűlési biztos hatáskörébe a föld
haszonbérletére irányuló szerződés vizsgálata.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 4239/1997.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogbiztonságot sérti a
Megyei Földművelésügyi Hivatal, ha a részarány-tulajdonos aranykoronában
nyilvántartott részaránytulajdonának megfelelő föld közigazgatási határozattal
történő kiadásáról a törvényben írt időn belül nem intézkedik.
II. A részarány-tulajdonos aranykoronában nyilvántartott földje
helyrajzi számmal való összekapcsolásának a törvényben írt határidőben való
elmulasztásával a Megyei FM Hivatal – nemcsak a jogbiztonság alkotmányos elvét,
hanem – a tulajdonhoz való jogot (Alkotmány 13. § (1) bekezdés) is sérti.
A panaszos azt sérelmezte,
hogy a Megyei FM Hivatal megsemmisítette a Földkiadó Bizottság törvénysértő
határozatát az új eljárásra való kötelezés mellett, s a földkiadási ügyében az
új eljárást nem folytatták le.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a jogbiztonság (Alkotmány 2. § (1) bekezdés), valamint a
tulajdonhoz való jog (Alkotmány 13. § (1) bekezdés) megsértésének gyanúja miatt
indított az ügyben vizsgálatot.
A Földkiadó Bizottság a
146/1993. számú határozatát a Megyei FM Hivatal az 1994. április 4-én kelt
határozatával megsemmisítette, az új eljárásra való kötelezés mellett, azonban
a Földkiadó Bizottság működése megszűnéséig – 1996. december 31. napjáig –
panaszos ügyében az új eljárást nem folytatta le.
Az ügy jogszabályváltozás
folytán átkerült az FM Hivatalhoz, azonban az FM Hivatal az elsőfokú határozat
meghozatalát a törvényes határidőben – 1997. február 15. napjáig – meghozni
elmulasztotta, s az ügyintézési határidőt több mint két és fél évvel túllépte.
A vizsgálat megállapította, hogy az FM Hivatal mulasztásával
megsértette a jogbiztonság alkotmányos elvét. Ugyanis a jogbiztonságnak
elengedhetetlen követelménye, hogy a jogalkalmazói magatartás – adott esetben:
az államigazgatás döntési feladat- és hatáskörébe tartozó ügy törvényi
szabályozás szerinti elintézésének időtartama – előre kiszámítható legyen.
Ugyanakkor a Hivatal, mert a törvényes határidőben a hivatkozott részaránytulajdonként
nyilvántartott aranykorona értéknek megfelelő földet határozattal nem adta
panaszos tulajdonába, ezáltal panaszost mint tulajdonost megillető jogok
gyakorlását akadályozta, mely az Alkotmány 13. §-ának (1) bekezdésében
megjelölt tulajdonhoz való jog sérelmét eredményezte. A Hivatal mulasztásával a
felhívott alkotmányos jogokkal összefüggésben visszásságot idézett elő.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese ajánlásában a Hivatalnak az általa előidézett visszásság
megszüntetését indítványozta.
Az FM Hivatal az ajánlást
elfogadta, s 7317-3/1999. számú és 1999. augusztus 26-án kelt határozatával a
földet tulajdonba adta, miáltal a felhívott alkotmányos jogokkal összefüggésben
előidézett visszásságot megszüntette. Az ajánlás elérte célját. Az ajánlás
alapján tett intézkedés a panaszt megoldotta.
OBH 5882/1997.
A jogbiztonsághoz való joggal (Alk. 2. § (1) bek.), valamint a
tulajdonhoz való joggal (Alk. 13. § (1) bek.) összefüggő visszásságot okoz, ha
a megyei földhivatal a törvényes határidőn túl, három év alatt hoz határozatot
a fellebbezés tárgyában, melynek következtében az ügyben a felfüggesztett
bírósági eljárást sem lehet folytatni.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 5889/1997.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében deklarált tulajdonhoz való joggal
összefüggő visszásságot okoz, ha a földhivatal téves nyilvántartása miatt nem
igazolja a panaszos részaránytulajdonát, illetve ha a panaszos kiigazítási
kérelmét anélkül utasítja el, hogy a tényállást teljes egészében feltárná.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 6406/1997.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében deklarált tulajdonhoz való joggal
összefüggő visszásságot okoz, ha a földhivatal téves nyilvántartása miatt a
panaszos a kárpótlási eljárás során nem a földkiadó bizottságtól igényelhet földet,
hanem a kárpótlási hivatal által részére kiadott kárpótlási jegyekkel árverés
útján jut hozzá földtulajdonához.
A panaszos beadványában
sérelmezte, hogy szülei ingatlanát, amely termelőszövetkezeti használatba
került, a földrendezéskor egyedül Ignác nevű testvére nevén vették számba.
Emiatt a részarány tulajdoni lapra is a panaszos testvére (neve azonos
édesapjáéval) került bejegyzésre, pedig heten voltak törvényes örökösök. A
földhivatal téves bejegyzése folytán elesett a föld 1/7-d részének tulajdonjogától.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a vizsgálat során feltárta, hogy a sérelmezett 97.02 AK
értékű szántóterületet a panaszos édesapjának nevére vették nyilvántartásba,
mint a termelőszövetkezetbe bevitt földet. Ez abból látható, hogy azonosító
adatnak felesége, vagyis a panaszos édesanyjának a neve van feltüntetve a
tulajdoni lapon. Az már nem deríthető ki, hogy ki és miért írta a panaszos
édesapjának neve alá az 1924-es születési dátumot. Ebben az évben ugyanis a
panaszos Ignác nevű testvére született. Édesapjuk 1881-től 1941-ig élt, még a
földrendezést megelőzően elhunyt. Feltehetően a hét gyermek közül Ignác
gazdálkodott az ingatlanon, aki belépett a tsz-be és bevitte a földet. A
tulajdonjog azonban továbbra is a hét testvért illette. Édesapjuk halála után
készült hagyatékátadó végzés is erről tanúskodik. A panaszos a fentiek miatt
részaránytulajdonnal nem rendelkezett, ezért kárpótlást kért és kapott a teljes
ingatlan 1/7-d része után.
A fenti tényállás alapján az országgyűlési biztos megállapította, hogy
a panaszost megillette volna az ingatlan 1/7-d részének tulajdonjoga. Mivel
részaránytulajdont bizonyítani nem tudott, a tulajdonjog elvesztése miatt
kárpótlási jegyeket kapott, és árverésen földet vásárolt. A föld kiadására
ezért nem lett volna jogosult. Az országgyűlési biztos megállapította azt is,
hogy a panaszos Ignác nevű testvérét, illetve annak fiát, Tibort csak a teljes
földterület 1/7-d részének megfelelő föld illette volna. Amennyiben a
Földhivatal a nyilvántartásait pontosan vezeti, nem került volna sor a teljes
földterületnek Tibor részére való kiadására. A panaszost a Földhivatal téves
nyilvántartása miatt a tulajdonhoz való joggal összefüggésben sérelem érte. A
sérelem azonban csekély mértékű. A Kárpótlási Hivatal orvosolta azzal, hogy a
csatolt okiratok (hagyatékátadó végzés, telekkönyvi betét) alapján kárpótlási
igényét elismerte, és a kárpótlási jegyeken földet vásárolhatott. A jelenleg
hatályos jogszabályok alapján ezen felül nem illeti a szülei tulajdonában lévő
föld elvesztése okán további földtulajdon. Ezért az országgyűlési biztos az ügyben
ajánlást nem tett.
OBH 7361/1997.
I. Az országgyűlési biztos hatásköre – a bíróságok kivételével – a
hatóságokra és a közszolgáltatást végző szervekre terjed ki.
II. Visszásságot okoz a másodfokú közigazgatási szerv eljárása az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, valamint az Alkotmány 57. § (5) bekezdésével
összefüggésben, ha a fellebbezés elbírálására nyitva álló határidőt túllépi.
III. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz való
joggal összefüggésben visszásságot okoz a másodfokú közigazgatási szerv
eljárása, ha a részarányként nyilvántartott aranykorona értéknek megfelelő
termőföld kiadásáról a törvényben írt határidőben nem intézkedik.
Teljes szöveg: 3.9. alfejezetben.
OBH 9085/1997.
I. Az országgyűlési biztos hatásköre – a bíróságok kivételével – a
hatóságokra és a közszolgáltatást végző szervekre terjed ki.
II. A részaránytulajdonnak megfelelő aranykorona értékű föld helyrajzi
számmal való összekapcsolására törvényben megállapított határidő
elmulasztásával az FM Hivatal nemcsak a jogbiztonság alkotmányos elvét (Alk. 2.
§ (1) bek.), hanem a tulajdonhoz való jogot (Alk. 13. § (1) bek.) is sérti.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 2767/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogbizonsággal és a 13. §
(1) bekezdésében biztosított tulajdonjoggal összefüggésben visszáságot okoz, ha
a Megyei Földművelésügyi Hivatal nem intézkedik a törvényben előírt határidőn
belül a részarány-tulajdonos aranykoronában nyilvántartott földjének megfelelő
föld közigazgatási határozattal történő kiadásáról.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 4465/1998.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogbiztonság
alkotmányos elvét sérti a Megyei FM Hivatal eljárása, ha a részarány-tulajdonos
aranykoronában nyilvántartott földjének megfelelő aranykorona értékű föld
közigazgatási határozattal történő kiadásáról a törvényben írt határidőn belül
nem intézkedik.
II. A részaránytulajdonnak megfelelő aranykorona értékű föld helyrajzi
számmal való összekapcsolására megállapított határidő elmulasztásával az FM
Hivatal nemcsak a jogbiztonság alkotmányos elvét sérti, hanem a tulajdonhoz
való jogot (Alk. 13. § (1) bekezdés) is.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 7064/1998.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz
az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal (OKKH) eljárása, ha a kárpótlást
megállapító határozatában helytelenül tünteti fel a panaszos lakóhelyét.
II. A panaszos tulajdonhoz való jogát (Alk. 13. § (1) bek.) is sérti az
OKKH hibás határozata, mert emiatt panaszos a részére megállapított
kárpótláshoz nem juthat hozzá.
Külföldön élő panaszos azt
sérelmezte, hogy az őt megillető kárpótlás összegéhez azért nem juthat hozzá,
mert lakóhelyének címét az OKKH helytelenül tüntette fel határozatában.
Az országgyűlési biztos a
jogbiztonság (Alkotmány 2. § (1) bekezdés), valamint a tulajdonhoz való jog
(Alkotmány 13. § (1) bekezdés) megsértésének gyanúja miatt indított vizsgálatot
az ügyben. A vizsgálat feltárta, hogy az OKKH 1997. szeptember 22-én kelt
határozatával 1992. január 1. napjától 1997. június 30. napjáig terjedő időre 3
év alatt teljesítendő 447054 Ft, továbbá 1997. július 1. napjától kezdődően
havi 10925 Ft életjáradékot állapított meg. Az OKKH azonban említett
határozatában panaszos lakóhelyének címét helytelenül tüntette fel, s ennek
következtében a helytelen címzéssel ellátott küldeményt a posta a feladónak
(OKKH) visszavitte.
OKKH ugyancsak a címzés
kijavítása nélkül küldte meg határozatát folyósítás céljából a Nyugdíjfolyósító
Igazgatóságnak, ez utóbbi pedig számlanyitás céljából a Pénzintézeti Központhoz
(PK). Ezért PK panaszoshoz intézett megkeresése sem járt eredménnyel. Panaszos
– 1997. szeptember 22. napján – ismételten közölte a lakóhelyének címét
OKKH-val, azonban a Hivatal a helytelenül feltüntetett címzést tartalmazó
határozatot nem javította ki.
A vizsgálat megállapította, hogy az OKKH eljárása során nem tartotta
meg az államigazgatási eljárás szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (Áe.)
43. § (1) bekezdés a) pontjának a lakóhely feltüntetésére, valamint az Áe. 48.
§ (1) bekezdésének a határozat kijavítására vonatkozó rendelkezéseit, miáltal
megsértette a jogbiztonság (Alkotmány 2. § (1) bekezdés) alkotmányos elvét. Ez
az eljárás ugyanakkor sértette panaszos tulajdonhoz való jogát (Alkotmány 13. §
(1) bekezdés) is azáltal, hogy panaszost akadályozta abban, hogy 1992
januárjától őt jogosan megillető kárpótlás összege felett rendelkezhessen.
Ezért az OKKH mulasztásával visszásságot idézett elő.
Tekintettel arra, hogy az
OKKH jogutódja a Központi Kárrendezési Iroda (KKI), területi szerve az
előidézett visszásságot a vizsgálat befejezését megelőzően megszüntette
azáltal, hogy a hibás határozatot kijavította, s a kijavított határozatot
kézbesítette, ezért az országgyűlési biztos az ügyben ajánlást nem tett,
vizsgálatának eredményéről azonban panaszost – valamint a KKI
Jász-Nagykun-Szolnok és Heves Megyei Kárrendezési Irodájának vezetőjét is –
tájékoztatta.
OBH 220/1999.
Az FM Hivatal eljárása nem okoz visszásságot sem az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével, sem az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben, ha panaszos
részaránytulajdonának megfelelő aranykorona értékű földet a teljesítési sorrend
megtartásával – nem a panaszos által megjelölt táblából – adja ki.
A panaszos azt sérelmezte,
hogy egy meghatározott táblában lévő – korábban a tsz által használt, majd –
1993 óta panaszos által művelt 10 aranykorona értékű termőföldet részarány
kiadás jogcímén nem neki, hanem más személy részére akarja kiadni az FM
Hivatal.
A jogbiztonság (Alk. 2. §
(1) bek.), valamint a tulajdonhoz való jog (Alk. 13. § (1) bek.) megsértésének
gyanúja miatt indított az ügyben vizsgálatot az országgyűlési biztos általános
helyettese.
A tényállás szerint a
panaszos részaránytulajdona 1993. III. 3. napján kelt ajándékozási szerződés
alapján keletkezett. A földkiadás teljesítését az említett táblából, a
megjelölt helyen (ahol a földet használta) kérte panaszos.
A vizsgálat feltárta, hogy a hatályos jogszabályok szerint a panaszos
jogosan jelölte meg földkiadás helyéül az általa igényelt táblát, s azon belül
azt a földet, melyet ő természetben már 10 éve használt.
A vizsgálat megállapította, hogy a megjelölt helyen a földkiadás
teljesítését nemcsak a panaszos, hanem más jogosult is kérte. Mivel a megjelölt
helyen lévő föld kiadását többen és jogosan igényelték, ezért a kérelmezők
között a törvényben megállapított teljesítési sorrendet kellett felállítani. A
teljesítési sorrend felállításakor kiderült, hogy más igénylők a föld kiadásnál
a panaszost megelőzik, ezért a panaszos által megjelölt helyen lévő földet nem
neki, hanem a törvényben írt sorrend betartásával más igénylőnek kell kiadni.
Mivel panaszos
részaránytulajdonának megfelelő aranykorona értékű földet – bár nem panaszos
által megjelölt helyen – de a jogszabály rendelkezéseinek megtartásával az FM
Hivatal kiadta, így az FM Hivatal eljárása panaszos alkotmányos jogait nem
sértette, ezért az országgyűlési biztos általános helyettese panaszos
beadványát alkotmányos jogokkal összefüggő visszásság hiánya miatt
elutasította, s erről panaszost, valamint az FM Hivatalt is az ügy
vizsgálatáról készült jelentés egy példányának megküldésével tájékoztatta.
OBH 380/1999.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz való joggal
összefüggésben nem okoz visszásságot az, ha a végleges ingatlan-nyilvántartási
határozat meghozatalára csak a földkiadással kapcsolatos kérdések időigényes
tisztázása és a szükséges, egyéb eljárások lefolytatása után kerülhet sor.
Panaszos beadványában
földkiadással kapcsolatos eljárást sérelmez. Becsatolta az Újfehértói Földkiadó
Bizottság 33-80/1996. számú, 1996. december 13-án kelt határozatát, amely
szerint részaránytulajdona terhére kiadták részére az újfehértói 0428 hrsz.-ú,
2 ha 1178 m2 nagyságú, 36.85 AK értékű, gyümölcsös művelési ágú
földrészletet.
A rendelkezésre álló adatok
szerint nem volt megállapítható, hogy a szóban forgó határozat jogerőre
emelkedett-e, az sem volt megállapítható, hogy azt a földhivatalhoz
benyújtották-e a tulajdoni változás ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése
végett.
Az ügy tisztázása érdekében
az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese megkereste
a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Földművelésügyi Hivatalát. Tájékoztatásuk szerint Újfehértó községben
jelenleg folyik az ún. hatósági földkiadás. Panaszos által kért ingatlan
megosztási vázrajza elkészült, de azt valamennyi érdekeltnek alá kell írnia,
ezért az eljárás nem zárulhat le rövid úton, annál is inkább, mivel az
önkormányzati utak kialakítása miatt a vázrajzot az önkormányzati testületnek
is meg kell tárgyalnia.
Ezt az eljárást követheti a
végleges ingatlan-nyilvántartási határozat meghozatala.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese az
ügyben lefolytatott vizsgálat során megállapította, hogy panaszos a megosztási
vázrajz szerint részaránytulajdonát ott kapja meg, ahol kérte, a kérdéses
ingatlant jelenleg is használja, így az ügyintézés fentiekben részletezett
okkal történő elhúzódása részére nem okoz anyagi kárt, tehát alkotmányos
jogokkal kapcsolatos visszásság nem merült fel, ezért a panaszt – mint
alaptalant – elutasította.
OBH 510/1999.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz
a Földhivatal eljárása, ha a kárpótlási árverési vevő által vásárolt
termőföldet a vásárlás évének utolsó napjáig nem adja birtokba.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot
okoz a Földhivatal eljárása, ha a kárpótlási árverési vevő által vásárolt
termőföld tulajdonjogának az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzését
kérelem ellenére sem teljesíti.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 823/1999.
I. A Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz a
megyei FM Hivatal eljárása, ha a részaránytulajdonnak megfelelő aranykorona
értékű termőföldet a törvényben meghatározott ügyintézési határidő túllépésével
adja ki.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot
okoz az FM Hivatal eljárása, ha a földkiadó bizottság – ingatlan-nyilvántartási
bejegyzésre nem alkalmas – okiratát határozatával nem pótolja.
A panaszos az Országgyűlési
Biztosok Hivatalához intézett beadványában a földkiadási ügyében az eljárás
elhúzódását sérelmezte.
A jogbiztonság (Alkotmány 2.
§ (1) bekezdés), valamint a tulajdonhoz való jog (Alkotmány 13. § (1) bekezdés)
megsértésének gyanúja miatt indított az ügyben vizsgálatot az országgyűlési
biztos általános helyettese.
A pátrohai 038/32. helyrajzi
számú ingatlan “a” és a “b” alrészletekből áll. A földkiadó bizottság az
említett ingatlan “a” alrészletét adta ki határozatával panaszosnak. A
földkiadó bizottság azonban 1996. VIII. 10. napján kelt említett határozatával
olyan helyrajzi számon adta ki az ingatlan “a” alrészletét, mely helyrajzi szám
a “b” alrészlet megjelölésére is szolgál. Ezért a földhivatal az ingatlan
tulajdonjoga panaszos nevére történő bejegyzését elutasította arra
hivatkozással, hogy panaszos tulajdonjoga az ingatlan “a” alrészletére nem
jegyezhető be. Döntéséről a földhivatal nemcsak panaszost, hanem az FM Hivatalt
is tájékoztatta.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata feltárta,
hogy az FM Hivatalnak a már említett hibás földkiadó bizottsági okiratot
határozattal kellett volna pótolnia. Az FM Hivatal azonban e kötelezettségének
teljesítését elmulasztotta, mely a jogbiztonság alkotmányos elvének sérelmét
eredményezte. Ez a mulasztás ugyanakkor sérti panaszos tulajdonhoz való jogát
is azáltal, hogy bejegyzésre alkalmas határozat hiánya kizárja, hogy panaszos
az őt részarányként megillető aranykorona értékű termőföldön tulajdonosi jogait
gyakorolja.
A felhívott alkotmányos
jogokkal összefüggésben előidézett visszásság megszüntetését ajánlásában
kezdeményezte az országgyűlési biztos általános helyettese a megyei FM
Hivatalnál. A kezdeményezésre adandó válaszra nyitva álló határidő még nem telt
le.
OBH 1343/1999.
I. Visszásságot okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben
a Központi Kárrendezési Iroda (KKI) eljárása, ha az előtte folyamatban lévő
ügyben a törvényben írt határidőben döntést nem hoz.
II. Visszásságot okoz az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével
összefüggésben a KKI eljárása, ha a kárpótlást – a törvényben írt határidőben
és mértékben – megállapítani elmulasztja.
A panaszos az Országgyűlési
Biztosok Hivatalához intézett beadványában sérelmezte, hogy férje életének a
büntetőeljárás során történő elvesztésével okozott sérelem miatt részére a
kárpótlást nem az 1992. évi XXXII. törvényben meghatározott összeg (1000000
Ft), hanem az említett törvényt módosító 1997. évi XXIX. törvény 14. § (7)
bekezdésében hivatkozott különtörvénnyel megállapított (1998. évi XC. törvény
58. § (1) bekezdés) összeg (30000 Ft) figyelembevételével határozták meg.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a jogbiztonság (Alk. 2. § (1) bek.), valamint a
tulajdonhoz való jog (Alk. 13. § (1) bek.) megsértésének gyanúja miatt indított
az ügyben vizsgálatot.
A panaszos 1992. május 31.
napján terjesztette elő kárpótlás iránti kérelmét az Országos Kárrendezési és
Kárpótlási Hivatalnál (OKKH) arra hivatkozva, hogy férje az ellene folytatott
büntetőeljárás során vesztette életét 1954. október 30. napján. Panaszos
kérelmét OKKH elutasította 1994. február 25-én kelt határozatával. A határozat
ellen panaszos a Fővárosi Bírósághoz keresettel élt. A bíróság az 1992. évi
XXXII. törvény 14. § c) pontjára hivatkozással az iratokat a Fővárosi Bíróság
Katonai Tanácsának küldte meg az előzetes bizonyítás lefolytatása céljából. Az
ügyben született elutasító végzés ellen panaszos fellebbezést jelentett be,
melyet a Katonai Főügyészség is alaposnak talált, s ezért a végzés
megváltoztatását indítványozta. A Legfelsőbb Bíróság a végzést megváltoztatta,
s 1997. május 15. napján kelt végzésével úgy döntött: hogy panaszos férje
halálának kétséget kizáró oka a magyar hatóság szándékos közreműködése volt. A
beterjesztett közigazgatási iratokat a Fővárosi Bíróság 1997. szeptember 2.
napján küldte vissza OKKH-nak, azonban az iratok között a Legfelsőbb Bíróság
említett döntését tartalmazó végzése nem volt található. E döntésről OKKH csak
panaszos képviselőjétől szerzett tudomást, aki a végzést fénymásolatban 1997.
október 28. napján küldte meg a Hivatalnak.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata feltárta,
hogy panaszos ügye a hatályos jogszabályok rendelkezései szerint 1997. október
28. napján folyamatban lévő ügynek volt tekinthető, ezért a kárpótlás
összegének megállapításánál a Hivatalnak a sérelmezett jogszabályban (1998. évi
XC. törvény) megállapított összeg figyelembevételével kellett a kárpótlás
mértékét panaszos részére megállapítani. A vizsgálat azt is feltárta, hogy a
kárpótlás összegéről szóló határozatot – OKKH-nak, majd 1998. április 1.
napjától jogutódjának a KKI-nak – a hivatkozott legfelsőbb bírósági végzésnek a
hivatalba való megérkezését követő 6 hónapon belül (1998. április 28-ig)
kellett volna meghoznia, azonban a Hivatal e kötelezettségének teljesítését
elmulasztotta. Mulasztásával megsértette a jogbiztonság (Alk. 2. § (1) bek.)
alkotmányos elvét. Ugyanakkor e mulasztás a tulajdonhoz való jog sérelmét is
eredményezte, mely alkotmányos visszásságot idézett elő.
Tekintettel arra, hogy a
felhívott alkotmányos jogokkal összefüggésben előidézett visszásságot a KKI
megszüntette azáltal, hogy panaszos részére 1999. június 28-án kelt
határozatával a hatályos jogszabályokban rögzítettekkel egyező összegű
kárpótlást megállapító határozatot hozott, ezért az országgyűlési biztos
általános helyettese az ügyben ajánlást nem tett, azonban az ügy vizsgálatáról
készült jelentés egy példányának megküldésével panaszost, valamint a KKI
főigazgatóját is tájékoztatta.
OBH 1402/1999.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz,
ha a Földhivatal a törvényben írt határidőben nem teljesíti a tulajdonjog
ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre irányuló kérelmet.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot
okoz a Földhivatal eljárása, ha az ingatlanhoz kapcsolódó jog változását a
változás folytán jogot szerző kérelme alapján az ingatlan-nyilvántartásba nem
jegyzi be.
A panaszos azt sérelmezte,
hogy 1997 júliusában adásvételi szerződés alapján szerzett Budapest, II.
kerületi ingatlana tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartásba történő
bejegyzésére vonatkozó 1997 augusztusában benyújtott kérelmét a Földhivatal nem
teljesítette.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a jogbiztonság (Alkotmány 2. § (1) bekezdés), valamint a
tulajdonhoz való jog (Alk. 13. § (1) bek.) megsértése miatt indított az ügyben
vizsgálatot.
Az iratokból kitűnik, hogy
többször sürgette a panaszos bejegyzés iránti kérelme elintézését, azonban
“ügyfélnek” nem tekintették, írásos beadványaira választ nem kapott, ezért 1999
márciusában az országgyűlési biztos segítségét kérte.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata feltárta,
hogy panaszos kérelmének elintézésére nyitva álló határidőt a Földhivatal több
mint másfél évvel túllépte, panaszos megkereséseit válasz nélkül hagyta, az
előterjesztett kérelem tárgyában szükséges döntést meghozni elmulasztotta.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata
megállapította, hogy a Földhivatal mulasztásával visszásságot idézett elő az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében írt joggal összefüggésben. Ugyanis az Alkotmány
idézett rendelkezésében megfogalmazott jogállam fogalmának egyik feltétlen
ismérve a jogbiztonság. A jogbiztonságnak viszont elengedhetetlen követelménye,
hogy a jogalkalmazói magatartás, azaz az ügyben eljáró hatóság hatáskörébe
tartozó ügy törvényi szabályozás szerinti elintézésének időtartama előre
kiszámítható legyen. Ez az eljárás ugyanakkor sértette panaszos tulajdonhoz
való jogát (Alk. 13. § (1) bek.) is azáltal, hogy az ingatlanhoz kapcsolódó jog
változását az erre irányuló kérelem ellenére sem jegyezte be az
ingatlan-nyilvántartásba.
Tekintettel arra, hogy az
országgyűlési biztos általános helyettesének megkeresését követően a
Földhivatal a panaszos tulajdonjogát az előterjesztett kérelem szerint az
ingatlan-nyilvántartásba bejegyezte, miáltal a vizsgálat befejezését megelőzően
az előidézett alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot megszüntette, ezért
az országgyűlési biztos általános helyettese az ügyben ajánlást nem tett,
azonban az ügy vizsgálatáról készült jelentése egy példányának megküldésével
panaszost, valamint a Fővárosi Földhivatalt is tájékoztatta.
OBH 1917/1999.
I. Visszásságot okoz a Földhivatal eljárása az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével összefüggésben, ha a kérelmet a rá irányadó törvényben megjelölt
határidőben nem intézi el.
II. A Földhivatal eljárása az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével
összefüggésben visszásságot okoz, ha a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási
bejegyzésére alkalmas okiratba foglalt mértéktől eltérő terjedelemben jegyzi be
panaszos tulajdonjogát az ingatlan-nyilvántartásba.
A panaszos az Országgyűlési
Biztosok Hivatalához intézett beadványában azt sérelmezte, hogy a tulajdonát
képező ingatlan tulajdoni lapján a Földhivatal a téves bejegyzés kijavítására
irányuló kérelmét elutasította.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a jogbiztonság (Alk. 2. § (1) bek.), valamint a
tulajdonhoz való jog (Alk. 13. § (1) bek.) megsértése miatt indított az ügyben
vizsgálatot.
A Fővárosi Ingatlan
Közvetítő Vállalat és panaszos által kötött adásvételi szerződés alapján utóbbi
az ingatlan 4/8-ad részét szerezte meg, melynek ingatlan-nyilvántartási
bejegyzését a határidő megtartásával kérte.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata feltárta,
hogy a Földhivatal eljáró ügyintézője határozatával panaszos tulajdonjogát –
kérelmében foglaltaktól eltérően nem az ingatlan 4/8-ad részére, hanem –
helytelenül az egész ingatlanra bejegyezte, majd később a hiba kijavítását is
jogszabálysértő módon intézte el.
A vizsgálat megállapította, hogy a Földhivatal a tényállás feltárásának
elmulasztásával megsértette a jogbiztonság (Alk. 2. § (1) bek.) alkotmányos
elvét. Ugyanakkor ez az eljárás sérti panaszos tulajdonhoz való jogát (Alk. 13.
§ (1) bek.) is azáltal, hogy panaszos által vásárolt ingatlan tulajdonjogának
terjedelmét a valóságtól eltérő módon tüntette fel az
ingatlan-nyilvántartásban.
Tekintettel arra, hogy a
megkeresés teljesítésével egyidejűleg a Földhivatal az ingatlan tulajdonjogára
vonatkozó téves bejegyzést a hatályos jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően
kijavította, miáltal az előidézett, alkotmányos jogokkal összefüggő
visszásságot megszüntette, ezért az országgyűlési biztos általános helyettese
ajánlást nem tett, viszont az ügy vizsgálatáról készült jelentés egy
példányának megküldésével panaszost, valamint a Fővárosi Földhivatalt is
tájékoztatta.
OBH 2781/1999.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz,
ha a megyei FM Hivatal a törvényben írt határidőig a földkiadásról nem
rendelkezik.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot
okoz, ha a megyei FM Hivatal határozathozatali kötelezettségének
elmulasztásával gátolja, hogy a részarány-tulajdonos részaránytulajdonának
megfelelő aranykorona értékű földön tulajdonosi jogait gyakorolja.
A panaszos azt sérelmezte,
hogy részaránytulajdonának megfelelő aranykorona értékű termőföld kiadásáról a
földkiadó bizottság határozatot nem hozott annak ellenére, hogy a földkiadásról
1995-ben – a jegyzőkönyv tanúsága szerint – megegyeztek.
A jogbiztonság (Alk. 2. §
(1) bek.), valamint a tulajdonhoz való jog (Alk. 13. § (1) bek.) megsértésének
gyanúja miatt indított az ügyben vizsgálatot az országgyűlési biztos.
A panaszos a 15/1956. számú
Tsz. tulajdoni külön lap tanúsága szerint Bugyi község közigazgatási területén
– beviteli kötelezettség alapján keletkezett – 7,24 aranykorona értékű
részaránytulajdonnal rendelkezik. A részaránytulajdonának megfelelő aranykorona
értékű termőföld kiadásáról a földkiadó bizottság működése megszűnéséig – 1996.
XII. 31. napjáig – nem rendelkezett.
Az országgyűlési biztos vizsgálata feltárta, hogy panaszos földkiadási
ügye – elsőfokú jogerős határozattal le nem zárt ügy – jogszabályváltozás
folytán 1997. I. 15. napjáig áttételre került a megyei FM Hivatalhoz. Ezért az
FM Hivatalnak az ügyben 1997. II. 15. napjáig kellett volna határozatot hoznia.
Az országgyűlési biztos vizsgálata megállapította, hogy az FM Hivatal a
törvényben írt határidőig a határozathozatali kötelezettségét nem teljesítette,
az ügyintézési határidőt több mint két és fél évvel túllépte. Mulasztásával
megsértette a jogbiztonság alkotmányos elvét, mert eljárása nem volt
kiszámítható. Ez az eljárás ugyanakkor sérti panaszos tulajdonhoz való jogát
is, mert a Hivatal mulasztásával akadályozza, hogy panaszos az őt megillető
aranykorona értékű termőföld felett a tulajdonost megillető jogokat gyakorolja,
ezért az FM Hivatal mulasztásával visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos a
felhívott alkotmányos jogokkal összefüggő visszásság megszüntetése érdekében
kezdeményezte az FM Hivatalnál az elmaradt földkiadás haladéktalan rendezését.
Az országgyűlési biztos ajánlását az FM Hivatal elfogadta és arról
tájékoztatott, hogy panaszos részaránytulajdonának megfelelő, 7,24 aranykorona
értékű földet 1999. XII. 16-án kelt határozatával kiadta. Az eljárás elérte
célját. Az ajánlás a panaszt megoldotta.
OBH 4011/1999.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot okoz
a Központi Kárrendezési Iroda (KKI) eljárása, ha személyi kárpótlást
megállapító határozatát csak a kérelmezővel közli, a Nyugdíjfolyósító
Igazgatósággal (NYUFIG) azonban nem.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben visszásságot
okoz a KKI eljárása, ha – a közlési kötelezettségének elmulasztása miatt – a
jogosult a részére megállapított kárpótlást az esedékesség időpontjában nem
kapja meg.
A panaszos az Országgyűlési
Biztosok Hivatalához intézett beadványában sérelmezte személyi kárpótlási
ügyében az eljárás elhúzódását.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a jogbiztonság (Alkotmány 2. § (1) bekezdés), valamint a
tulajdonhoz való jog (Alkotmány 13. § (1) bekezdés) megsértésének gyanúja miatt
indított az ügyben vizsgálatot.
A panaszos – édesapja
életének a szovjet kényszermunkára hurcolás ideje alatt történő elvesztése
miatt – kárpótlás iránti kérelmet nyújtott be a KKI-nál. Az ügyben született
határozat kelte 1999. I. 25. napja. A határozat jogorvoslat híján 1999. III. 8.
napján jogerőssé vált. A határozatot a KKI a panaszosnak kézbesítette, azonban
a határozat NYUFIG-gal való közlését csak 1999. VIII. 25-én teljesítette, minek
következtében panaszos 1999. IX. 6-án jutott a kárpótlás összegéhez.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata feltárta,
hogy a KKI-nak a kárpótlást megállapító határozatát 1998. IV. 7. napjáig
kellett volna meghoznia, s a határozat egyidejű megküldésével panaszost,
valamint – 1998. IV. 23. napjáig – a kárpótlás összegének folyósítása céljából
a NYUFIG-ot is tájékoztatni kellett volna. E kötelezettségét a KKI
elmulasztotta.
Az országgyűlési biztos általános helyettesének vizsgálata
megállapította, hogy a KKI a határozat meghozatalára a törvényben megállapított
határidő több mint 9 hónapos túllépésével, a késlekedve meghozott határozat
NYUFIG-gal való közlésére megállapított határidő több mint négy hónapos túllépésével
megsértette az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogbiztonság
alkotmányos elvét. Ugyanakkor ez az eljárás sértette panaszos tulajdonhoz való
jogát is, mert a kárpótlás összegéhez a törvényi határidő lejártát követő 15
hónap elteltével juthatott hozzá, azaz az őt megillető kárpótlás összege felett
csak ettől az időtől kezdve rendelkezhetett. Ez visszásságot idézett elő.
Mivel a KKI a vizsgálat
lezárását megelőzően közlési kötelezettségének eleget tett, s panaszos a
kárpótlás összegéhez hozzájutott, ezért az országgyűlési biztos általános
helyettese az ügyben ajánlást nem tett, azonban kezdeményezte a visszásságot
előidéző köztisztviselő felelősségre vonására irányuló eljárás megindítását. A
válaszadásra nyitva álló határidő még nem telt le.
OBH 4443/1999.
I. Visszásságot okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben
a megyei FM Hivatal, ha az új eljárásra való kötelezésnek a törvényben írt
határidőben nem tesz eleget.
II. Visszásságot okoz az Alkotmány 13. § (1) bekezdésével összefüggésben
a megyei FM Hivatal eljárása, ha a részarány-tulajdonosnak
részaránytulajdonának megfelelő aranykorona értékű földet a törvényben írt
határidőig tulajdonába nem adja.
Házaspár (panaszos)
sérelmezte az FM Hivatal dolgozóinak eljárását, mert részaránytulajdonuk
aranykorona értéknek megfelelő földet nem az általuk kért táblában megjelölt
helyen adták ki.
A jogbiztonság (Alk. 2. §
(1) bek.), valamint a tulajdonhoz való jog (Alk. 13. § (1) bek.) megsértésének
gyanúja miatt indított az ügyben vizsgálatot az országgyűlési biztos általános
helyettese.
A panaszos, aki egyben
tanyatulajdonos is – a településen részben juttatás (20 aranykorona), részben
vásárlás (18,24 aranykorona) útján keletkezett – részaránytulajdonának kiadását
kérte a tanyája mellett elfekvő táblában lévő földből. Panaszos által megjelölt
föld kiadását egy másik tanyatulajdonos is igényelte, akinek részaránytulajdona
a településen beviteli kötelezettség alapján keletkezett. Mivel ugyanazon
földre panaszos és a másik tanyatulajdonos is a törvényes határidőn belül
nyújtotta be földkiadási kérelmét, ezért a földet annak a tanyatulajdonosnak
adta ki az FM Hivatal, aki a törvény szerint a földkiadás során a teljesítési
sorrend szempontjából elsőbbséget élvez.
Panaszos részére az őt
megillető részaránytulajdonának megfelelő aranykorona értékű földet az FM
Hivatal határozattal kiadta, azonban nem a panaszos által kért táblában. E
határozatot panaszos megfellebbezte. A fellebbezéssel támadott határozatot a
másodfokon eljáró közigazgatási szerv megsemmisítette az új eljárásra való
kötelezés mellett 1999. III. 16-án kelt határozatával.
A vizsgálat feltárta, hogy az FM Hivatal az új eljárás lefolytatására
való kötelezésnek 1999. IV. 15. napjáig nem tett eleget.
A vizsgálat megállapította, hogy a Hivatal mulasztásával megsértette a
jogbiztonság alkotmányos elvét (Alk. 2. § (1) bek.), továbbá hogy ez a
mulasztás sérti panaszos tulajdonhoz való jogát, miáltal visszásságot okoz.
Az országgyűlési biztos általános helyettese kezdeményezte az FM Hivatalnál a felhívott alkotmányos jogokkal összefüggő visszásság megszüntetését. Az FM Hivatal a visszásságot megszüntette azáltal, hogy a részaránytulajdonnak megfelelő aranykorona értékű földet a házaspár részére határozattal kiadta.