Büntetés-végrehajtással, végrehajtással kapcsolatos ügyek
OBH 7899/1997.
I. A birtokvédelmi ügyben hozott határozat végrehajtásának elmulasztása
az Alkotmány 13. § (1) bekezdésben deklarált tulajdonhoz való joggal
összefüggésben visszásságot okoz.
II. A jegyzőhöz intézett megkeresés teljesítésének elmaradása sérti az
országgyűlési biztosok törvényben meghatározott vizsgálati jogosultságát,
korlátozza az országgyűlési biztosokat alkotmányos feladatuk ellátásában,
ezáltal az Alkotmány 2 §. (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonsággal összefüggésben alkotmányos visszásságot okoz.
A panaszos beadványában azt
sérelmezte, hogy Nagykáta Város Önkormányzata nem szerez érvényt határozatának,
így a végrehajtás elmaradása a szomszéddal kapcsolatos birtokvédelmi vitát nem
zárja le. Panaszos néhány éve vásárolta lakóingatlanát, majd a beköltözést
követően derült ki, hogy a házhoz tartozó emésztőből egy rész a szomszéd
telkére nyúlik át. Ennek oka az, hogy az István utcában a telkek rosszul lettek
kimérve. A korábbi tulajdonosok között nem volt vita, panaszosunk új szomszédja
azonban akadályozza az emésztő rendeltetésszerű használatát. Az emésztőt a
szomszéd betemette, ezért panaszos az Önkormányzat segítségét kérte az eredeti
állapot helyreállítására.
I. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
megállapította, hogy az Önkormányzat a határozat végrehajtása érdekében nem
tett intézkedést, mely mulasztás az Alkotmányban deklarált tulajdonhoz való
alkotmányos joggal összefüggésben visszásságot okozott. Megállapította, hogy a
szennyvíztároló rendszeres ürítése, tisztántartása a lakóépület
rendeltetésszerű használatával szoros összefüggésben van, a rendszeres ürítés
elmaradása lehetetlenné teszi a mellékhelyiségek mindennapi használatát, mint
ahogy ez a vizsgált ügyben be is következett. Mindez rossz hatással van az
épület állagára, a szennyvíznek az udvar egy meghatározott részén szabadon való
tárolása közegészségügyi szempontból megengedhetetlen.
II. A vizsgálat lezárása
előtt megkísérelt információszerzés sem vezetett eredményre, az Önkormányzat
nem adott tájékoztatást konkrét megoldásról. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
megállapította, hogy a jegyzőhöz intézett megkeresés teljesítésének elmaradása
sérti az országgyűlési biztos és általános helyettesének az Obtv. 18. §-ában
meghatározott vizsgálati jogosultságát, korlátozza az országgyűlési biztosokat
alkotmányos feladatuk ellátásában, ezáltal az Alkotmány 2 §. (1) bekezdésében
deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonsággal összefüggésben visszásságot okoz.
Az országgyűlési biztos általános helyettese a következő ajánlással és
kezdeményezéssel élt: 1. felkérte a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjét, hogy hívja
fel a Nagykáta Város jegyzőjét a végrehajtás érdekében szükséges intézkedés
megtételétre. 2. Felhívta Nagykáta Város jegyzőjét, hogy mindenkor teljesítse
az országgyűlési biztos jogszabályon alapuló megkeresését és a válaszok
előkészítését minden munkatársától követelje meg. Az érintettek ezzel
egyetértve a szükséges intézkedéseket megtették.
OBH 3767/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból eredő
jogbiztonsággal és az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz
való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha a közigazgatási szerv – a
jogosult kérelme ellenére – nem tesz hatékony intézkedést a jogerős határozata
végrehajtására.
A panaszos az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa panaszirodáján felvett panaszában sérelmezte, hogy
Katymár község jegyzője nem intézkedik a jogerős határozat végrehajtására.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese megkeresésére a Bács-Kiskun
Megyei Közigazgatási Hivatal vezetője kivizsgálta a panaszt, és arról
tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét, hogy a jegyző –
kétszeri végrehajtási bírság kiszabásán túlmenően – nem tett intézkedést a
panaszos szomszédja által szabálytalanul elhelyezett kukoricatároló építmény
áthelyezését elrendelő jogerős határozata végrehajtására. Ezért nyomatékosan
felhívta a jegyzőt a határozat végrehajtását leghatékonyabban biztosító
intézkedés sürgős megtételére.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
megállapította ezért, hogy a jegyző megsértette az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló törvénynek azt a rendelkezését, amely a
közigazgatási szerv kötelezettségévé teszi a jogerős határozata végrehajtásának
15 napon belüli elrendelését a jogosult kérelmére, a végrehajtást
leghatékonyabban biztosító intézkedés megtételével. Ezzel az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság elvével és a 13. §
(1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz való joggal összefüggésben
visszásságot okozott.
Mivel a jogerős határozat
végrehajtása érdekében szükséges hatékony intézkedés megtételére, ezzel az
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásság megszüntetésére a Bács-Kiskun Megyei
Közigazgatási Hivatal vezetője intézkedett, az országgyűlési biztos általános
helyettese ajánlást nem tett.
OBH 4413/1998.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból eredő
jogbiztonsággal, valamint az ugyanezen alkotmányos jogelvből fakadó
tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha a
közigazgatási szerv huzamos időn keresztül nem szerez érvényt kötelezettséget
előíró határozatának.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz fűződő
alkotmányos joggal kapcsolatban visszásságot okoz, ha az építési hatóság a
végrehajtási eljárást annak ellenére szünteti meg, hogy határozatának a
kötelezett nem tett eleget.
A panaszosok személyesen
előadott panaszukban azt sérelmezték, hogy szomszédjuk engedély nélküli
lakás-átalakítással kapcsolatos, meghatározott munkálatok elvégzését elrendelő
határozatát a jegyző nem hajtatja végre.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese megállapította, hogy a VI. kerületi jegyző egy év
különbséggel két, részben ellentétes tartalmú határozattal kötelezte az
építtetőt, hogy meghatározott munkálatokat végezzen el a lakásában kialakított
mellékhelyiség szabályossá tétele, illetőleg az eredeti állapot helyreállítása
érdekében. Az évek során 800 000 Ft végrehajtási bírságot szabott ki a
kötelezettel szemben a jegyző. Annak behajtásáról azonban nem intézkedett, így
a végrehajtás is elmaradt. Az országgyűlési biztos általános helyettesének megkeresésére
a jegyző a kiszabott végrehajtási bírságok behajtására intézkedést tett, majd
helyszíni szemlén kísérelte meg egyezség létrehozásával a kötelezettség
teljesítésének megvalósítását. Annak meghiúsulását követően a jegyző
megszüntette a végrehajtási eljárást arra hivatkozva, hogy a kötelezett által
felajánlott megoldást nem fogadta el a panaszos. A megszüntető határozat elleni
fellebbezést a Fővárosi Közigazgatási Hivatal mint másodfokú építésügyi hatóság
elutasította.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a
hatóságok eljárásukkal nemcsak a jogbiztonsággal összefüggő alkotmányos joggal,
hanem a tulajdonhoz fűződő alkotmányos joggal összefüggésben is visszásságot
okoztak azzal, hogy a kötelezettség végrehajtásának elmulasztása miatt a
panaszosok lakásukat évek óta nem tudják rendeltetésszerűen használni.
Az országgyűlési biztos általános helyettese ajánlásában felkérte a
jegyzőt, hogy soron kívül tegye meg a végrehajtás érdekében a szükséges
intézkedéseket. Felkérte a közigazgatási hivatal vezetőjét a jogszabályok
maradéktalan megtartására, valamint arra, hogy ha törvénysértő jegyzői döntést
észlel, tegye meg felügyeleti intézkedését.
A jegyző arról tájékoztatta
az országgyűlési biztos általános helyettesét, hogy a végrehajtási eljárást
folytatja, a panaszost az elvégzendő munkák tűrésére kötelezte, a behajtási
eljárást megszüntető döntését pedig felülvizsgálja.
A közigazgatási hivatal
vezetője az ajánlásnak megfelelően intézkedett hivatalában a jövőbeni eljárások
szabályossága érdekében.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a válaszokat elfogadta.
OBH 1803/1999.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból eredő
jogbiztonsággal és az ebből következő tisztességes eljárás követelményével,
valamint az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonjoggal
összefüggésben visszásságot okoz, ha a közigazgatási szerv éveken keresztül nem
hajtatja végre határozatát.
A panaszos a beadványában
azt sérelmezte, hogy a balkányi jegyző évek óta nem hajtatja végre a jogerős
bírói ítélettel helybenhagyott bontást elrendelő határozatát.
A panaszos szomszédja a
részére megadott építési engedélytől jelentős eltéréssel állattartó épületet
létesített. A balkányi jegyző a szabálytalanul elhelyezett melléképület
bontására kötelezte építtetőt 1995-ben. A kötelezett valamennyi jogorvoslati
lehetőségét kimerítette, a bíróság az 1996-ban jogerőssé vált ítéletével a
bontási kötelezettséget helybenhagyta. A bontási kötelezettséget kimondó
határozat tehát 1996 októberében vált végrehajthatóvá. A kötelezettet az
építésügyi hatóság több ízben sújtotta végrehajtási pénzbírsággal. A bontás
elmaradása miatti panaszt az országgyűlési biztos általános helyettese ismételt
végrehajtási kérelemnek tekintette és ezért azt továbbította a jegyzőnek.
A panaszos újabb beadványa
alapján, amelyben jelezte, hogy a jegyző nem intézkedik kérelmére, az
országgyűlési biztos általános helyettese felkérte a Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjét vizsgálat megtartására, és kérte közreműködését
a végrehajtási intézkedés megtételének érdekében.
A közigazgatási hivatal mint
építésügyi felettes hatóság felhívta a jegyzőt a végrehajtási cselekmények
hathatós megtételére. Miután a jegyző nem tett semmit, továbbá mert a panaszos
is ez irányú kérelmet terjesztett elő, a közigazgatási hivatal az ügyet elvonta
a balkányi jegyzőtől, és a végrehajtási eljárás lefolytatására kijelölte a
nagykállói jegyzőt.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a balkányi jegyző által okozott visszásságot a közigazgatási
hivatal intézkedése nyomán az eljárásra kijelölt nagykállói jegyző szüntette
meg azzal, hogy a bontás hatósági végrehajtását elrendelte és kitűzte annak
idejét. A kijelölést követően az eljárás elhúzódását a nagykállói jegyző
terhére nem lehetett felróni, miután dokumentálta a hatósági végrehajtással
kapcsolatos intézkedéseit, erőfeszítéseit.
A közigazgatási hivatal
vezetője arról tájékoztatta az országgyűlési biztos általános helyettesét, hogy
a balkányi jegyzővel szemben már több ízben kezdeményeztek fegyelmi eljárást,
és a jelen ügyben tapasztaltak miatt ismételten kezdeményezte a munkajogi
felelősségre vonást. Erre figyelemmel az
országgyűlési biztos általános helyettese ajánlást nem tett.
OBH 4367/1999.
I. A büntetés-végrehajtási épület csatornarendszerének elöregedése
miatt jelentkező folyamatos meghibásodás veszélyezteti a fogvatartottaknak az
Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében rögzített lehető legmagasabb szintű testi és
lelki egészséghez való jogát, ezáltal visszásságot okoz.
II Az elítéltek speciális helyzetének, az adott – mesterséges,
normálistól eltérő – körülményeknek, valamint a jogszabályban előírt
követelményeknek a figyelembevételével megállapítható, hogy a megfelelő
funkciójú nyílászáró hiánya, illetve e miatt fellépő fény- és levegőhiány sérti
az elítélteknek az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált emberi
méltósághoz, továbbá a 70/D. § (1) bekezdésében rögzített legmagasabb szintű
testi és lelki egészséghez való jogát, ezáltal visszásságot okoz.
III A sportolási és mozgási lehetőségek hiánya veszélyezteti az
Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében deklarált lehető legmagasabb szintű testi és
lelki egészséghez való jogot, ezáltal visszásságot okoz.
IV. Az eltávozásról visszatérők szűrővizsgálatának, ezáltal a megfelelő
megelőző és védőintézkedésének a hiánya visszásságot idéz élő, mivel
veszélyezteti az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésben rögzített lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez való jogot.
V. Az intézet területére bevihető dolgok és értéktárgyak pontos
szabályozásának hiánya, valamint a bevitt dolgok kezelésére alkalmatlan
raktárhelyiség az Alkotmány 13. § (1) bekezdésben deklarált tulajdonhoz való
jogot veszélyezteti, ezért visszásságot okoz. Az újonnan befogadottak tárgyai
letétbe helyezésének megtagadása – helyhiányra való hivatkozással – ugyanakkor
az Alkotmány 70/A. §-ába ütköző hátrányos megkülönböztetés tilalmának veszélyét
idézi elő, és ez minősíthető visszásnak.
Teljes szöveg: 3.13. alfejezetben.