<- tartalomhoz  OBH   elore ->

3.11.Tanuláshoz, művelődéshez való jog

Alkotmány 70/F. § (1): A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való jogot.

(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező általános iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja meg.

Alkotmány 70/G. § (1): A Magyar Köztársaság tiszteletben tartja és támogatja a tudományos és művészeti élet szabadságát, a tanszabadságot és a tanítás szabadságát.

(2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni, kutatások tudományos értékét megállapítani kizárólag a tudomány művelői jogosultak.

 

A tanuláshoz, művelődéshez való jog biztosítása nem egyszerűen alanyi jog, hanem össztársadalmi érdek. Természetesen az állam felelőssége ezen a területen szoros összefüggésben van az általa fenntartott intézményhálózat nyújtotta lehetőségekkel. Az állam és az állami szervek kötelezettsége, hogy az egyéni képességek kibontakoztatásához minimális feltételeket megteremtse. Ezen túlmenően azonban az egyéni sorsokat természetszerűleg befolyásolja az egyén képessége és ambíciója. A hatóságok működését e kettős feltételrendszer tükrében kell vizsgálni.

A korábbi beszámolónkban már rámutattunk arra, hogy a tanuláshoz való jog korlátozását érintő panaszok jelentős része az iskola-megszüntetésekkel, illetve -összevonásokkal függ össze. Ilyen esetekben azonban csak akkor lehet visszásságot megállapítani, ha a pedagógiai szolgáltatások igénybevételének lehetősége megszűnik, illetve jelentősen megnehezül. Egyéb esetekben a tényleges érdeksérelmek ellenére sincs lehetősége az országgyűlési biztosnak fellépnie.

A fent említett elvnek megfelelően állapítottunk meg visszásságot egy általános iskola – részben kimenő rendszerben történő – megszüntetése miatt, figyelemmel arra, hogy az nem nyújtott garanciákat az ott tanuló diákoknak és az őket oktató pedagógusoknak, hogy a megkezdett kísérleti jellegű oktatást befejezhessék. A vizsgálat megállapítása szerint a tanulók, illetve pedagógusok jogait súlyosan sérti, hogy, bár más iskolában és más rendszerben befejezhetik tanulmányaikat, illetve végezhetik munkájukat, az már jelentős mértékben eltér a korábbi feltételrendszer biztosította körülményektől.

Egy ügyben alkotmányos joggal összefüggő visszássághoz vezetett az iskola körzethatárok megvonásának elmulasztása. A közoktatási törvény szerint ugyanis az önkormányzat köteles meghatározni az intézmények felvételi körzetét, az itt élő gyermekek, tanulók beiskoláztatását, átvételét az iskola ugyanis nem tagadhatja meg. A körzet kijelölésének hiányában önkényes döntések születhetnek, amelyek sértik a művelődéshez való jogot.

Az iskola-megszüntetés formai követelményekkel körülbástyázott eljárás. A formai követelmények ebben az esetben tartalmi garanciákat is jelentenek a tanuláshoz, művelődéshez való jog tényleges érvényesítése érdekében. Az ilyen követelmények elmulasztása megalapozza az e jogokkal összefüggő visszásságot. Ennek azért van jelentősége, mert egyébként az iskola-megszüntetésről való döntés érdemére vonatkozóan a jogalkotó széles mérlegelési jogkört biztosít a döntéshozónak. Amennyiben tehát az iskolafenntartó a – jogszabály előírta – véleménybeszerzési kötelezettséget elmulasztja és így hozza meg döntését, visszásságot okoz az adott intézményben tanulók jogaival kapcsolatban.
 

JOGANYAGOK

<- tartalomhoz  OBH   tovább ->