Közszolgáltató szervezetekkel kapcsolatos ügyek
OBH 6810/1996. és OBH
4589/1999.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonsággal és a 13. § (1) bekezdésében rögzített tulajdonjog védelmével
kapcsolatos visszásságot okoz, ha a minisztérium és a gázszolgáltatók a
jogszabály rendelkezéseit módosítva kiterjesztően értelmezik a fogyasztók
hozzájárulás fizetési kötelezettségét.
II. Az Alkotmány 9. §-ával deklarált piacgazdaság alkotmányos elvvel
kapcsolatban visszásságot okoz a szerződő felek egyenrangúságának védelmét nem
biztosító jogi szabályozás.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese konkrét panaszok alapján vizsgálta a
gázvezeték építése során fizetendő beruházási hozzájárulással és hálózatfejlesztési
hozzájárulással kapcsolatos gázszolgáltatói eljárást és ennek jogi
szabályozását.
Első panasz kapcsán
megállapította, hogy a panaszos az önkormányzattól közművesített telket vett
meg, melynek árában az önkormányzat már érvényesítette a gázvezeték építésekor
hatályos rendelet alapján fizetendő beruházási hozzájárulás összegét. Így az
önkormányzat és a gázszolgáltató között megkötött átadási-átvételi szerződésben
az önkormányzat nem ruházhatta át a hozzájárulás beszedési jogát a
szolgáltatóra. Azzal, hogy a szolgáltató
60 000 Ft hozzájárulást kért a panaszostól, a jogállamiság alkotmányos elvéből
levezethető jogbiztonság elve és a tulajdonhoz való jog alkotmányos alapelve
tekintetében visszásságot okozott.
A gázelosztó vezetékre
vonatkozó hálózatfejlesztési hozzájárulásról szóló 32/1995. (VIII. 8.) IKM
rendelet hatálybalépése után felmerült jogértelmezési kérdéseket az Ipari és
Kereskedelmi Minisztérium Törvényelőkészítő és Törvényességi Felügyeleti
Osztályának a Magyar Energia Hivatalnak írt átirata válaszolta meg, melyhez a
minisztérium Energetikai Főcsoportjának a rendeletet értelmező feljegyzését
mellékelték. A minisztériumi átirat a rendelet 1. §-ában írtakon túl a rendelet
1995. augusztus 23-ai hatálybalépése előtt épített gázelosztó vezetékekre való
utólagos csatlakozás esetén is jogosnak tartotta a később csatlakozók
hozzájárulás fizetésére kötelezését. A
biztos általános helyettese megállapította, hogy a jogalkotásról szóló 1987.
évi XI. törvény rendelkezéseibe ütközik, ha egy minisztériumi levél – mely
irányelvnek sem tekinthető – a jogszabály rendelkezéseit módosítva
kiterjesztően értelmezi a fogyasztók hozzájárulás fizetési kötelezettségét. Ez
a jogállamiság követelményével összeegyeztethetetlen módszer az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésében rögzített alkotmányos joggal kapcsolatos visszásságot okozott.
A másik panaszos esetében a
szolgáltató nem volt hajlandó a 89/1991. (VII. 12.) Korm. rendelet szerinti
igazolást kiadni, ezért a panaszos a 15%-os közműfejlesztési támogatást nem
tudta visszaigényelni. A jogállamiság
alkotmányos elve tekintetében visszásságot okozott az, hogy az igazolás
hiányára tekintettel az önkormányzat nem vette nyilvántartásba a panaszos
igényét. Az 1999. VI. 5-én hatályba lépett 73/1999. (V. 21.) Korm. rendelet
már egyértelműen meghatározza a magánszemélyek közműfejlesztési támogatásának
tárgyi hatályát. A panaszban foglalt hibás gyakorlat elkerülése érdekében a
biztos általános helyettese felkérte a Magyar Energia Hivatal Főigazgatóját,
hogy hívja fel a gázszolgáltatók figyelmét a magánszemélyek közműfejlesztési
támogatásáról szóló 73/1999. (V. 21.) Korm. rendelet szabályaira.
A második panaszos ezenkívül
sérelmezte a hozzájárulás összegét, illetve hogy az általa befizetett
hozzájárulás sorsáról, visszaosztásáról nem kapott megfelelő tájékoztatást.
A biztos általános
helyettese megállapította, hogy a Magyar Energia Hivatal többször részletesen
válaszolt a panaszos levelében írtakra és tájékoztatta a bírósági út
lehetőségéről. A Magyar Energia Hivatal
eljárása során nem sérült a panaszosnak az Alkotmány 64. §-ával biztosított
kérelem előterjesztésére vonatkozó joga.
A gázszolgáltatók
vonatkozásában a Magyar Energia Hivatal látja el a fogyasztóvédelmet, többek
között a fogyasztói igények kielégítésének ellenőrzését is. A Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelmi
feladatát azonban a miniszteri rendelet rendelkezései miatt nem tudja
teljesíteni, mivel a rendelet szerint a hozzájárulással kapcsolatos
lényeges kérdéseket polgári jogi szerződésben kell meghatározni.
A biztos általános helyettese
megállapította, hogy a 32/1995. (VIII. 8.) IKM rendelet szabályai a
gyakorlatban nem érvényesülnek. A
rendelet azzal, hogy fizetési kötelezettség írt elő, de annak szabályait nem
rendezte, a gyakorlatban a szolgáltatót egyoldalú előnyhöz segítette. Ez sérti a szerződő felek egyenrangúságának
elvét. Az Alkotmány 9. §-a védi a piacgazdaságot és a vállalkozás szabadságát.
Ebbe a szerződő felek egyenrangúságának védelme is beleértendő. Nem ütközik a
piacgazdaság alkotmányos elvével, ha az állam a szerződési szabadságot
közérdekből korlátozza. Ezen
alkotmányos jog érvényesülése azonban megkívánja, hogy az állami beavatkozás
mindkét fél jogait és kötelezettségeit meghatározza, egyoldalú kötelezéssel ne
juttassa egyik felet sem indokolatlan előnyhöz. Az alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében
szükséges a rendeleti szabályozás módosítása.
A biztos általános helyettese ajánlásában felkérte a Magyar Energia
Hivatal főigazgatóját, hogy körlevélben hívja fel a gázszolgáltatók figyelmét a
magánszemélyek közműfejlesztési támogatásáról szóló 73/1999. (V. 21.) Korm.
rendelet szabályaira, és az első panaszos ügyében járjon el a szolgáltatónál a
befizetett hozzájárulás visszatérítése érdekében.
A biztos általános helyettese ajánlásában felkérte a gazdasági
minisztert, hogy a 32/1995. (VIII. 8.) IKM rendelet helyett új jogi
szabályozást alakítson ki, és az új jogszabály hatálybalépéséig irányelvben
pontosítsa – az 1994. évi XLI. törvény 17. §-ában írtakkal összhangban – a
miniszteri rendelet tárgyi hatályát, ezenkívül a törvény átfogó módosítása
során fontolja meg, hogy a hálózatfejlesztési hozzájárulás fenntartása
indokolt-e.
A Magyar Energia Hivatal az
ajánlásban foglaltakat elfogadta. Tájékoztatott arról, hogy körlevélben
felhívta a gázszolgáltatókat a 73/1999. (V. 21.) Korm. rendelet szabályainak
betartására. Az első panaszos ügyében tett intézkedés eredményeképp a
szolgáltató visszafizette panaszosnak a 60 000 Ft-ot, valamint annak kamatát,
25 085 Ft-ot.
A minisztérium válaszadási
határideje 2000 január végén járt le, válasz nem érkezett.
OBH 9062/1996.
Nem állapítható meg a tulajdonhoz való jog sérelme, ha a távközlési
szolgáltató – a hatályos jogszabály rendelkezéseinek megfelelően – az
áthelyezéskor belépési díj megfizetésére hívja fel ügyfelét.
A panaszos azt sérelmezte,
hogy a MATÁV beruházási hozzájárulás megfizetésére kötelezte, holott már 1974
óta rendelkezik távbeszélő állomással, amelyért akkor 4000 Ft-ot fizetett.
A panaszosnak az üzembe
helyezésért az akkori Távbeszélő-díjszabási rendelkezések értelmében beruházási
hozzájárulást még nem, csak szerelési költséget kellett fizetnie.
A panaszos 1991-ben
elköltözött, ezzel egyidejűleg a távbeszélő-állomás áthelyezését kérte. Az új
lakásban távbeszélő-állomás működött, tehát telefonos lakásból telefonosba
költözött. Az áthelyezési igényét az akkor hatálybanlévő 16/1987. (V. 13.)
MT rendelet alapján, beruházási hozzájárulás megfizetése nélkül
teljesítették.
A panaszos 1996-ban
ismételten áthelyezést kért a jelenlegi lakcímére. A lakásban távbeszélő-állomás
nem működött. Ez alkalommal a panaszosnak az áthelyezésért az akkor érvényben
lévő belépési díj összegét ( 30000 Ft + áfa) kellett megfizetnie.
1978. január 1-től a
Távbeszélő-díjszabás módosításáról szóló 9/1977. (XII. 20.) KPM rendelet értelmében
a távbeszélő-állomás létesítéséért a tényleges költségen, illetve a szerelési
díjon felül beruházási hozzájárulást kellett fizetniük a magánszemélyeknek.
A távközlési beruházási
hozzájárulásról szóló 16/1987. (V. 13.) MT rendelet szerint – amennyiben
korábban még nem fizettek – a távbeszélő-állomás áthelyezéséért beruházási
hozzájárulást kell fizetni, kivéve ha az előfizető olyan helyiségbe kérte az
áthelyezést, ahol telefon működött. A közcélú távbeszélő-szolgáltatás
igénybevételéért fizetendő egyszeri belépési díjról szóló 11/1995. (VII. 12.)
KHVM rendelet, valamint a 84/1995. (VII. 12.) Kormányrendelet értelmében az
ügyfélnek belépési díjat csak akkor kell fizetnie, ha még nem fizetett
beruházási hozzájárulást vagy belépési díjat. Díjfizetési kötelezettség akkor
is terheli az előfizetőt, ha telefonos lakásból telefonos lakásba költözik.
A fenti jogszabályok alapján az országgyűlési biztos általános
helyettese megállapította, hogy a panaszos 1974-ben csak szerelési költséget
fizetett, tehát 1996-ban az akkor hatályos jogszabályok szerint valóban
belépési díjat kellett fizetnie.
A MATÁV eljárása a jogszabályoknak megfelelt, ezért alkotmányos joggal
összefüggő visszásságot az általános helyettes nem állapított meg.
OBH 1743/1997. szám alatt
összevont ügyekben
(2163/1997., 2164/1997.,
2381/1997., 2904/1997., 3073/1997., 3157/1997., 3488/1997., 4013/1997.,
4606/1997., 5213/1997., 5252/1997., 5572/1997., 7674/1997., 4745/1996.)
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság követelményével, valamint a 13. § (1) bekezdésében biztosított
tulajdonhoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha az önkormányzat a
távfűtési díj mértékének megállapításakor jóváhagyja a szolgáltatónak a
hatósági ár megállapítására vonatkozó előterjesztésében az olyan díjkalkulációt, díjszerkezetet, amely ellentétes
távhőszolgáltatásra vonatkozó rendeletével.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 3572/1997.
A jogállamiságból fakadó jogbiztonság alkotmányos elvével (Alkotmány 2.
§ (1) bekezdés) és a 13. § (1) bekezdése szerinti tulajdonhoz való joggal
összefüggésben visszásságot okoz a Magyar Posta Rt., ha nem mentesíti a
televízió üzemben tartási díj megfizetése alól azt, aki a törvény értelmében
mentes.
A panaszos az állampolgári
jogok országgyűlési biztosához intézett beadványában azt sérelmezte, hogy a
Magyar Posta Rt. Televízió Díjnyilvántartó Hivatala nem engedélyezte részére az
üzemben tartási díj alóli mentességet.
A rádiózásról és
televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 81. §-ának (1) bekezdése határozza
meg az üzemben tartási díj megfizetése alól mentes alanyi kört. A panaszos
által is hivatkozott c) pont értelmében mentes az üzemben tartási díj fizetése
alól az a hatvan éven felüli személy, aki önálló nyugdíjjal, keresettel vagy
egyéb jövedelemmel nem rendelkező közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont]
eltartásáról gondoskodik.
Az ORTT álláspontjára is
figyelemmel, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános
helyettese úgy vélte, helytelenül járt el a Magyar Posta Rt. amikor panaszost
nem mentesítette az üzemben tartási díj megfizetése alól, hiszen a panaszos az
említett törvény 81. § (1) bekezdésének c) pontjában meghatározott
feltételeknek – hatvan éven felüli személy, aki önálló nyugdíjjal, keresettel
vagy egyéb jövedelemmel nem rendelkező közeli hozzátartozója eltartásáról
gondoskodik – megfelel. Álláspontja szerint – az időközben 70. életévét
betöltött – panaszost 1997. január 1-jétől kezdődően mentesíteni kellett volna
a díjfizetés alól.
Ennek elmaradása miatt a Posta eljárása a jogállamiságból fakadó
jogbiztonság alkotmányos elvével összefüggésben sértette a tulajdonhoz való
jogot és ezzel alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okozott. A
visszásság orvoslása érdekében az általános helyettes felkérte a Magyar Posta
vezérigazgatóját, hogy a Társaság az 1996. évi I. törvény 81. § (1)
bekezdésének c) pontjában szabályozott mentességi feltételt a jövőben az ORTT
álláspontjával összhangban alkalmazza. Felkérte továbbá arra is, hogy a
panaszossal számoljon el.
A vezérigazgató az ajánlást elfogadta, intézkedett, hogy a jövőben a
Magyar Posta Rt. Televízió Díjnyilvántartó Hivatala, valamint az üzembentartási
díj beszedésével, kezelésével foglalkozó postaszervek egységesen, a jelentésben
kifejtett jogértelmezésnek megfelelően járjanak el. Intézkedett továbbá, hogy
az elszámolás megtörténjen.
OBH 5348/1997.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz való joggal
összefüggésben okoz alkotmányos visszásságot a postai kézbesítő, ha a nyugdíj
kézbesítése során az utalványon a személyazonosság igazolására szolgáló sorba
csak egy belső, postai használatra szolgáló kódot ír, mert ezzel megakadályozza
azt, hogy a későbbiekben kideríthető legyen, hogy valójában ki vette át a
nyugdíjat.
A panaszos sérelmezte, hogy
1996. március havi nyugdíját nem kapta meg, pontosabban azt egy általa nem
ismert személy vette át.
A panaszos sérelmezte, hogy
a Magyar Posta Rt. kemenespálfai postahivatala a nyugdíját nem továbbította,
valamint az erre irányuló panaszát nem vizsgálta ki megfelelően. A Magyar Posta
Rt. a kivizsgálás eredményeként azt állította, hogy a panaszos fia 1996
májusában a nyugdíjat átvette.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese a tulajdonhoz való jog sérelmének gyanúja miatt indított
vizsgálatot.
A vizsgált üggyel
összefüggésben a tulajdonhoz való alkotmányos alapjog abban az összefüggésben
merült fel, hogy a panaszos – az átutalt nyugdíj jogosultja –, a postai
kézbesítő intézkedése következtében nem tudja érvényesíteni a tulajdonhoz
fűződő igényét, mert utólag megállapíthatatlanná vált az, hogy ki vette fel
valójában a panaszos nyugdíját.
A postáról szóló 1992. évi
XLV. tv., valamint a 133/1993. (IX. 29.) Korm. rend. alapján a szolgáltató a
magánszemély részére címzett küldeményt – ha a feladó másként nem rendelkezik –
helyettes átvevőnek is kézbesítheti. Helyettes átvevő lehet többek között a
címhelyen tartózkodó 14. életévét betöltött és személyigazolvánnyal (útlevéllel
vagy tartózkodási engedéllyel vagy katonai igazolvánnyal) rendelkező személy.
Ha nem a címzett veszi át a postai küldeményt, akkor a kézbesítőnek a
személyazonosság igazolására szolgáló okirat elnevezését, betűjelét és számát a
kézbesítési okiratra rá kell jegyeznie.
Mindezen jogszabályi
rendelkezések célja többek között az, hogy amikor nem a címzett veszi át a
pénzt, akkor a kézbesítő közreműködésével utólag azonosítható legyen az összeg
tényleges átvevőjének személye.
A panasszal érintett ügyben
csupán feltételezés maradt, hogy a panaszos ténylegesen utóbb sem jutott hozzá
a pénzéhez, hiszen ez a dolog jellegéből fakadóan nem volt bizonyítható. A
vizsgálat során kétséget kizáróan megállapítható volt azonban, hogy a kérdéses
összeget a kézbesítőtől nem a panaszos vette át.
Mindezekből következően a
postai kézbesítő tevékenységét az országgyűlési biztos általános helyettese
kizárólag abból a szempontból vizsgálta, hogy betartotta-e azon jogszabályi
rendelkezéseket, amelyeknek egyik célja a pénz tényleges átvevőjének utólagos
azonosíthatósága. Nyilvánvaló ugyanis, hogy ennek hiányában a panaszos a
tulajdonjogból fakadó, törvény által biztosított igényét nem tudja
érvényesíteni a tényleges átvevővel szemben.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a
postai kézbesítő a fent hivatkozott szabályokat nem tartotta be, hiszen az utalványon
a személyazonosság igazolására szolgáló sorba csak egy négyjegyű számot írt –
amely egy belső, postai használatra szolgáló kód –, és ezzel a panaszosnak
alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okozott a tulajdonhoz való joggal
összefüggésben.
Az országgyűlési biztos általános helyettese kezdemélyezte a Magyar
Posta Rt. elnökénél, hogy munkatársai figyelmét hívja fel a postáról szóló
1992. évi XLV. tv., valamint a postai tevékenységről szóló 133/1993. (IX. 29.)
Korm. rendelet rendelkezéseinek betartására, és gondoskodjon arról, hogy a
munkatársak a jelentést megismerhessék.
Válaszában a Magyar Posta Rt. a kezdeményezést elfogadta, valamint a
panaszosnak a nyugdíjat kamattal együtt megtérítette.
OBH 7005/1997.
Nem okoz alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot, ha az
önkormányzat határozza meg a hatósági árat önkormányzati tulajdonú víziközmű
esetén.
A panaszos beadványában
sérelmezte a Nagykovácsi Önkormányzat által meghatározott víz- és csatornadíj
összegét.
A vizsgálat a tulajdonhoz
való jog és a jogbiztonsághoz való jog sérelmének gyanúja miatt indult.
A panaszos sérelmezte a
részére 1997-ben és 1998-ban kiszámlázott víz- és csatornadíjak összegét.
Véleménye szerint a kiszámlázott díjak összege meghaladja a jogszabály által
meghatározott víz- és csatornadíjat. A panaszos kifogásolta továbbá azt is,
hogy a díjak megállapítása nem a kompenzáció figyelembevételével történt.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának vizsgálata megállapította, hogy az 1990. évi LXXXVII.
törvény a víz- és csatornadíj összegével kapcsolatban hatósági ármegállapító
hatáskört határoz meg a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek, valamint
a települési önkormányzat képviselőtestületének, attól függően, hogy az adott
térségben lévő vízszolgáltató állami, illetve önkormányzati tulajdonban van. Az
1/1995. KHVM rendelet meghatározza az állami tulajdonú víziközművek által
felszámítható ivóvíz- és csatornahasználat legmagasabb díjait. Az önkormányzati
tulajdonban lévő szolgáltató esetén a díjakról a képviselő-testület – mint a
hatósági ár meghatározására jogosult – dönt. Az önkormányzattól kapott
tájékoztatás szerint Nagykovácsiban a vezetékes ivóvízhálózat részben, a
vezetékes csatornahálózat teljes egészében önkormányzati tulajdonban van.
Mindkét rendszeren az Érd és Térsége Víziközmű Kft. szolgáltat, egy korábban
kötött üzemeltetési szerződés alapján. Az ÉVT azon szolgáltatók közé tartozik,
amelyek a lakossági víz- és csatornadíjak meghatározott küszöbértéke felett
állami támogatást kapnak. A fent említettek értelmében Nagykovácsiban az
önkormányzat jogosult a hatósági árat megállapítani.
A rendelkezésre álló dokumentumokból megállapítható, hogy az
önkormányzati tulajdonú víziközművet üzemeltető szolgáltató szervezetek
esetében az önkormányzatok feladata annak ellenőrzése és biztosítása, hogy a
lakosság által fizetendő díjat a kapott támogatással csökkentett ráfordítás
alapján állapítsák meg és számlázzák ki. A vizsgálat megállapította, hogy az
önkormányzat a jogszabályban meghatározott kötelezettségének eleget tett, a
kiszámlázás az előírásoknak megfelelően történt. A vizsgálat a nagykovácsi víz-
és csatornadíjjal összefüggésben alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot
nem tárt fel.
OBH 7609/1997.
Alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz a biztosító a
jogállamiságból fakadó jogbiztonsággal (Alk. 2. § (1) bek.) összefüggésben
tekintettel a tulajdonhoz való jogra is, ha a kötelező felelősségbiztosítás alapján
érvényesített károsulti igény teljesítését olyan tényező károsult általi
bizonyításától teszi függővé, amely tényező bizonyításának terhét nem a
károsult, hanem a károkozó viseli.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 7786/1997.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamisághoz szervesen
kapcsolódó jogbiztonsághoz és a 13. § (1) bekezdésében rögzített tulajdonhoz
való jogokkal összefüggésben visszásságot nem okoz, ha a szolgáltató a
mellékvízmérő órák hitelesítését új mérőeszköz felszerelésével hajtja végre.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 2365/1998.
I. Alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz az önkormányzat a
tulajdonhoz való joggal (Alk. 13. § (1) bek.) összefüggésben, ha az
üdülőtulajdonosok által ténylegesen igénybe nem vett szolgáltatásért
ellenszolgáltatást állapít meg. Alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot
okoz a tulajdonjog és a diszkrimináció tilalma (Alk. 70/A. §) mint alkotmányos
alapelv vonatkozásában az önkormányzat azzal is, hogy az üdülőtulajdonosok – a
szemétszállítás mint szolgáltatás igénybevétele szempontjából egyedi csoport –
sajátos helyzetéből fakadó elbírálást lehetetlenné tevő szabályozást állapít
meg.
II. Alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz a jogállamiságból
fakadó jogbiztonság követelményével (Alk. 2. § (1) bek.) összefüggésben az
olyan szabályozáson alapuló közszolgáltatói gyakorlat, amely a ténylegesen
képződő szemét mennyiségétől független számítási alapra, például az ingatlanra
mint számítási alapra támaszkodik, mivel – hasonlóan a díjak helyiségenkénti
meghatározásához – lehetetlenné teszi a szolgáltatás valóságos értékének
megállapítását.
III. Nem sérti a beadványt tevő panaszjogát (Alk. 64. §) a
közigazgatási hivatal eljárása, ha a benyújtott panaszt megvizsgálja és álláspontjáról
is tájékoztatja a panaszt tevőt, valamint a panaszos által igénybe vehető jogi
eszközre – az Alkotmánybírósághoz fordulás jogára – is felhívja a panaszos
figyelmét. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának eljárásában az
alkotmányos jogokkal összefüggő sérelem eljárási feltételnek minősül, így annak
hiányában a panaszt érdemben nem vizsgálhatja.
A panaszos azért fordult az
Országgyűlési Biztosok Hivatalához, mert két szempontból is aggályosnak
tartotta Csokonyavisonta Képviselőtestületének hulladékgyűjtésről szóló
rendeletét. A panaszos beadványában a Somogy Megyei Közigazgatási Hivatal
Törvényességi Felügyeleti Osztálya által az ügy kivizsgálása kapcsán folytatott
eljárást is kifogásolta, megkérdőjelezve azon felhívás jogszerűségét, amelyben
a Közigazgatási Hivatal a panaszosnak az Alkotmánybírósághoz fordulást
tanácsolta.
I. A Ptk. nem abszolút
tilalomként nyilvánítja ki a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás
értékkülönbségének előfordulását, hanem megtámadási lehetőséget biztosít a
sérelmet szenvedő fél számára. Az országgyűlési biztos általános helyettese
megállapította, hogy az egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről
szóló törvényben foglalt szabályozás alapján az önkormányzatnak tiszteletben
kell tartania a polgári jog olyan általános alapelvét, mint a szolgáltatás és
ellenszolgáltatás egyenértékűsége. Alkotmányos követelmény, hogy valamely
közszolgáltatás díja megállapításánál a jogalkotó az érintett csoportokhoz
tartozók körülményeit megfelelő figyelemmel, körültekintéssel és
méltányossággal értékelje. A vizsgált esetben az önkormányzat nem azonos, hanem
magasabb díjtételt állapított meg egy az általános felfogás szerint alacsonyabb
értékű szolgáltatás ellenértékeként. A vizsgálat ezért annak megállapítására
irányult, hogy létezik-e olyan tényező, amely a vizsgált esetben – az általános
felfogástól eltérően – az üdülőtulajdonosok részéről igénybe vett magasabb
értékű szolgáltatás fennálltát alátámasztja. Önmagában az, hogy a rendelet
értelmében az április 1-jétől szeptember 30-ig terjedő időszakban a szolgáltató
az üdülőterületen hetente szállítja el a szemetet, míg a község területén
kéthetente, nem tekinthető olyan tényezőnek, amely a magasabb szintű
szolgáltatásnak az üdülőtulajdonosok általi tényleges igénybevételét bizonyítaná. A
fent kifejtettekre tekintettel az általános helyettes megállapította, hogy
alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz az önkormányzat a
tulajdonhoz való joggal összefüggésben, amikor az üdülőtulajdonosok által
ténylegesen igénybe nem vett szolgáltatásért ellenszolgáltatást állapít meg.
Alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz a tulajdonjog és a
diszkrimináció tilalma mint alkotmányos alapelv vonatkozásában az önkormányzat
azzal is, hogy az üdülőtulajdonosok – a szemétszállítás mint szolgáltatás
igénybevétele szempontjából egyedi csoport – sajátos helyzetéből fakadó
elbírálást lehetetlenné tevő szabályozást állapít meg.
II. Bár a beadvány az
önkormányzati rendeletet ebből a szempontból nem kifogásolta, az azonban azért
is vizsgálatot igényelt, mert a szemétszállítás díját ingatlanonként állapítja
meg. A szemét mennyisége nyil- vánvalóan nem kizárólag az ingatlanok számával
áll egyenes arányban. Az igazi arányosságot az olyan tartalmú rendelkezés
valósíthatja meg, amely a díjtétel megállapítását az elszállított szemét
mennyiségéhez igazítja. Az általános
helyettes megállapította, hogy alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot
okoz az olyan szabályozáson alapuló szolgáltatói gyakorlat, amely a ténylegesen
képződő szemét mennyiségétől független számítási alapra, például az
ingatlanra mint számítási alapra támaszkodik, mivel – hasonlóan a díjak
helyiségenkénti meghatározásához – lehetetlenné teszi a szolgáltatás valóságos
értékének megállapítását.
III. A panaszos által a
Közigazgatási Hivatalhoz benyújtott panasz érkezésekor a Közigazgatási Hivatal
már túl volt az önkormányzati törvény által meghatározott intézkedések
megtételén, és az Alkotmánybírósághoz fordulás lehetőségét mérlegelte. A
Közigazgatási Hivatal előtt már folyamatban lévő eljárástól függetlenül
érkezett a panaszos beadványa, amelyre adott válaszában a Közigazgatási Hivatal
a panaszost a jogszabályoknak megfelelően tájékoztatta az Alkotmánybíróság
előtti eljárás megindításának lehetőségéről, illetve az Alkotmánybíróság által
vizsgált jogszabály időbeli hatályáról. A
Közigazgatási Hivatal eljárása nem sértette a beadványt tevő panaszjogát, mivel
a benyújtott panaszt megvizsgálta, és álláspontjáról is tájékoztatta a panaszt
tevőt, valamint a panaszos által igénybe vehető eszközre – az
Alkotmánybírósághoz fordulás jogára – is felhívta a panaszos figyelmét. Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosának eljárásában az alkotmányos jogokkal
összefüggő sérelem eljárási feltételnek minősül, így annak hiányában a panaszt
érdemben nem vizsgálhatta. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese felkérte Csokonyavisonta Község Önkormányzatának
Képviselőtestületét, hogy rendeletét a kifejtett alkotmányossági
megfontolásoknak megfelelően módosítsa. Az önkormányzat az ajánlást elfogadta
és a rendeletet módosította.
OBH 4200/1998.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz való jog,
valamint a 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság
követelményével összefüggésben visszásságot okoz, ha a szolgáltató nem a
hatályos jogszabályok alapján intézi a fogyasztói panaszt.
Az Alkotmány 64. §-ában deklarált panaszhoz való joggal kapcsolatban
visszásságot okoz, ha a fogyasztóvédelmi felügyelőség érdemi vizsgálatot nem
folytat és tájékoztatást sem ad a fogyasztónak.
A hivatalhoz benyújtott
kérelmében a panaszos sérelmezte, hogy a Fővárosi Vízművek Rt. a meghibásodott
vízóra által mért fogyasztás díját követeli.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság és az Alkotmány 64. §-ában deklarált panaszjog elvének
érintettsége miatt indított vizsgálatot.
A panaszos ingatlanán
beépített vízóra 1997. év májusában kettő hónapi vízfogyasztásként 827 m3
vízfogyasztást mutatott, így vízdíj és szennyvízdíj címén összesen 107 359 Ft
díjat számláztak ki. A panaszos kérésére a vízórát leszerelték és
megvizsgálták, amiért panaszos 12 300 Ft vizsgálati díjat fizetett a
Vízműveknek. Az Országos Mérésügyi Hivatal 801/1997. sz. bizonyítványa szerint
a vízmérő nem felelt meg az előírt követelményeknek. A mérési hibaszázalék 2%
helyett –22,5 és –32% között volt. A vizsgálat ideje alatt a Fővárosi Vízművek
Rt. a 12 300 Ft vizsgálati díjat visszautalta a panaszosnak, de a díjkövetelést
fenntartotta. A Fővárosi Vízmű Rt. a vizsgálat során először csősérüléssel,
majd azzal indokolta követelését, hogy a vízóra a mérési jegyzőkönyv szerint
kevesebbet mért a valóságosnál, így a fogyasztó hátrányára előtte sem
tévedhetett.
A biztos általános helyettese megállapította, hogy a Vízművek eltérő
indokokkal utasította el panaszos átalányfogyasztás megállapítására irányuló
kérelmét, illetve nem a hatályos jogszabály rendelkezéseinek megfelelő
tájékoztatást adott. A panaszos ügyében a 38/1995. (IV. 5.) kormányrendelet 1997 májusában
hatályos szövege szerint ha a díj alapjául szolgáló mérő nem működik vagy nem
olvasható le, az árjogszabályok szerinti műszaki számítással, illetve rejtett
hiba esetén az árjogszabályok szerinti átalány alapján kellett a vélelmezett
fogyasztást kiszámolni.
A biztos általános helyettese megállapította, hogy a szolgáltató
tévesen hivatkozott a 27/1975. (X. 30.) MT rendeletre. Ezt a rendeletet a 35/1995.
(IV. 5.) kormányrendelet hatályon kívül helyezte. A kormányrendelet
rendelkezéseivel összhangban kellett módosítani a szolgáltatónak az üzletszabályzatot.
A jogszabály rendelkezéseivel ellentétes szerződési pont nem érvényes,
függetlenül attól, hogy egyedileg módosították-e a szerződést (Ptk. 200. §). A
bekért iratokból nem bizonyítható, hogy a panaszolt ügyben csőtörés miatt
ténylegesen elfolyt 827 m3 víz. A számlán csak a leolvasó felírása
szerepel, de ezt panaszosa nem írta alá. A mérési jegyzőkönyv viszont igazolta,
hogy a vízóra hiteles mérésre nem alkalmas.
A biztos általános helyettese megállapítása szerint a szolgáltatónak a
kormányrendelet alapján a fogyasztónak vitatott időszak előtti
átlagfogyasztását figyelembe véve egy vélelmezett átlagfogyasztás ellenértékét
kellett volna kiszámláznia.
A vízmű téves jogi álláspontjával az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből
levezethető jogbiztonság alkotmányos elvvel és az Alkotmány 13. §-ában
biztosított tulajdonjog védelmével kapcsolatban visszásságot okozott.
A panaszos a
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget is megkereste panaszával. A felügyelőség
érdemi vizsgálatot nem folytatott, a panaszt áttette a Fővárosi Vízművekhez
kivizsgálást kérve. A Felügyelőség az
Alkotmány 64. §-ával biztosított panaszjoggal kapcsolatban visszásságot okozott
azzal, hogy nem vizsgálta ki a fogyasztó panaszát.
A biztos általános
helyettese felkérte a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatóját,
intézkedjen annak érdekében, hogy az illetékes felügyelőség a panaszos ügyében
érdemi vizsgálatot folytasson és a szolgáltatóval szemben vizsgálata
eredményétől fűggően érdemben intézkedjen.
A válaszadási határidő 2000.
január 21-én járt le. 2000 II. 15-ig válasz nem érkezett.
OBH 5578/1998.
I. A gondozottak, hozzátartozóik, valamint az intézmény dolgozóinak
törvényes érdekeire is figyelemmel, az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
rögzített, jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben
visszásságot okoz a rehabilitációs intézet házirendjének jogszabályoknak
megfelelő jól látható helyen történő kifüggesztésének elmulasztása. Ugyanezen
joggal összefüggésben okoz visszásságot az intézmény érdekképviseleti fóruma
működésének hiánya.
II. Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslati
joggal, valamint a jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot
okoz, ha a fogyatékosokat ápoló-gondozó otthon által biztosított ellátásért
fizetendő térítési díjról az érintettek névreszóló értesítés helyett egy, az
intézmény vezetője által a fenntartó rendelete alapján készített feljegyzésből
értesülnek.
III. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében rögzített, a tulajdonhoz
fűződő jog sérelmén túl a jogbiztonság alkotmányos elvével összefüggésben is
visszásságot okoz a fogyatékosokat ápoló-gondozó otthon, ha az általa a
gondozottak pénzkezelésével összefüggésben kimunkált gyakorlat mellőzi a
gondnokság alá helyezett jogait és törvényes érdekeit védő, törvényben előírt
garanciális rendelkezések egyidejű alkalmazását, vagy ha a gondozott a
személyes szükségletére elhelyezett pénzéhez csak előzetes egyeztetést
követően, igazgatói engedéllyel juthat hozzá. E jogot sérti meg a bentlakásos
intézmény akkor is, ha a jogszabály kötelezése ellenére nem gondoskodik a
gondozottak értéktárgyainak biztonságos megőrzéséről. Ugyanezen joga megsértése
mellett a gondozott emberi méltóságához fűződő alkotmányos joga is sérül, ha a
bentlakásos intézmény büntetésből zsebpénzvisszatartás büntetést alkalmaz.
IV. A rehabilitációs intézet elkerítésének hiányosságai, valamint a
portaszolgálat vagy más ellenőrző rendszer kialakításának elmulasztása
visszásságot idéz elő az intézetben gondozottaknak az Alkotmány 70/D. § (1)
bekezdésében rögzített lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
fűződő alkotmányos jogával összefüggésben. Ugyanezen joggal összefüggésben okoz
visszásságot, ha az intézet nem számol fel haladéktalanul egy beázott,
elektromosvezeték-elosztóban rejlő veszélyforrást, illetve ha az intézet belső
útjainak állapota balesetveszélyes. Ugyancsak e joggal összefüggésben okoz
visszásságot, ha az intézetben nem alakítanak ki megfelelő orvosi szobát, vagy
ha az intézetben a gyógyszerrendelés ellenőrizhetetlen, áttekinthetetlen és nem
megfelelően dokumentált, továbbá ha az intézmény az előírt gyógyszerek árát nem
téríti meg automatikusan. A jogszabályban minimálisan előírt orvosi jelenlét, a
tisztálkodáshoz szükséges anyagok ellátási hiányosságai e jog sérelmén túl
sértik az ellátottaknak az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített
szociális biztonságához és ellátáshoz fűződő jogát.
V. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált emberi méltósághoz
fűződő alkotmányos joggal összefüggésben okoz visszásságot az a rehabilitációs
intézetben kialakított gyakorlat, amely szerint minden WC-használat előtt és
után a gondozó kíséri a gondozottat, nyitja és zárja a szobák, illetve a
mellékhelyiségek ajtait. Az ellátottak ugyanezen jogát sérti meg az intézet, ha
a gondozott és a gondozó közötti magázódás és tegeződés gyakorlatát az intézet
házirendjében szabályozza. E jog sérelmével jár az is, ha az intézet
mellékhelyiségeiben a WC-kagylókat egymástól nem választják el, illetve ha a
WC-ajtók hiányából fakadóan az intimitás alapvető feltételei sem adottak.
VI. Az Alkotmány 18. §-ában rögzített egészséges környezethez való jog
maradéktalan érvényesülését veszélyezteti, ha a rehabilitációs intézeten belül,
a gondozottak által rendszeresen használt területen legeltetik az otthon
háziállatait. E jogot sérti, ha az intézet disznóóljait a gazdasági épületek,
az ebédlő, a konyha, valamint a lakóotthonok tőszomszédságában helyezik el.
Ugyanezen jog sérelmével jár az is, ha az intézet mellékhelyiségeiben található
WC-kagylókat nem látják el ülőkével és fedlappal, valamint ha a lakószobákban
“bilipadokat” helyeznek el.
VII. Az Alkotmány 58. § (1) bekezdésében rögzített szabad mozgáshoz és
a tartózkodási hely szabad megválasztásához fűződő jogot sérti, ha a
bentlakásos intézmény büntetésből kimenőmegvonást alkalmaz.
VIII. A gondozottaknak az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített
szociális biztonságához és ellátáshoz fűződő jogát sérti, ha a rehabilitációs
intézet nem gondoskodik az általa ellátott utógondozásának, a fogyatékosokat
ápoló-gondozó otthon pedig a gondozottak előgondozásának megszervezéséről.
Ugyanezen jogot sérti meg az intézet, ha házirendjében rögzíti, hogy csak az
erre képtelen gondozottak ruhaneműinek mosásáról gondoskodik, vagy ha az
intézmény külön térítési díjat állapít meg a lakók elektromos árammal
működtetett készülékeinek használatáért.
IX. Az Alkotmány 64. §-ában deklarált kérelemhez és panaszhoz való
joggal összefüggésben visszásságot idéz elő a fogyatékosokat ápoló-gondozó
otthon, amikor az írásban benyújtott panaszra szóban ad választ. Ugyanezen
jogot sérti az intézet, ha a panasztétel lehetőségét írásbeliséghez köti, vagy
ha a gondozottakat érintő panaszokat az intézeti vezető főnővérhez irányítja.
X. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében rögzített, hátrányos
megkülönböztetés tilalmával összefüggésben okoz visszásságot a fogyatékosokat
ápoló gondozó otthon, amennyiben a látogatás jogát az intézetvezető előzetes
hozzájáruláshoz köti, és a gondozott rokoni körére, illetve törvényes
képviselőjének személyére korlátozza.
Teljes szöveg: 3.14.
alfejezetben.
OBH 6621/1998.
I. Alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz a
szemétszállítást végző közüzemi szolgáltató a jogállamiságból fakadó
jogbiztonsággal (Alk. 2. § (1) bek.) és a tulajdonhoz való joggal
összefüggésben (Alk. 13. § (1) bek.), ha az általa alkalmazott irányadó
önkormányzati rendelet nem alkalmas a szemétszállítást igénybe nem vevők
helyzetének figyelembevételére, és így olyan személy is kénytelen
szemétszállítási díjat fizetni, aki a szolgáltatást nem veszi igénybe.
II. Alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz a jogbiztonság
követelményével (Alk. 2. § (1) bek.) és a tulajdonjoggal (Alk. 13. § (1) bek.)
összefüggésben az olyan szabályozáson alapuló gyakorlat, amely a ténylegesen
képződő szemét mennyiségétől független számítási alapra támaszkodik, mivel
lehetetlenné teszi a szolgáltatás valóságos értékének megállapítását.
III. A diszkrimináció tilalmába ütközik (Alk. 70/A. §) és azzal
összefüggésben alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz a közüzemi
szolgáltató, ha a település meghatározott részéről – az irányadó önkormányzati
rendelet szabályaira tekintettel – indoklás nélkül magasabb díjért szállítja el
a szemetet, mint a település többi részéről.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 6987/1998.
Nem okoz alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot a piacgazdaságra
vonatkozó rendelkezésből fakadó szerződési szabadság követelményével (Alkotmány
9. § (1) bek.) összefüggésben a telefontársaság, a telefon-előfizetési díj
alkalmazásával, mert a díjért ellenszolgáltatást nyújt.
A panaszos a
telefontársaságok által felszámított előfizetési díjak alkalmazását sérelmezve
fordult az Országgyűlési Biztosok Hivatalához. Beadványában előadta, hogy
véleménye szerint a telefontársaságok az előfizetési díjért nem nyújtanak
ellenszolgáltatást, ezért az előfizetési díj tisztességtelen, ráadásul
egyoldalúan meghatározott szerződési feltételnek minősül. A panaszos által
beküldött számlamásolatokból az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese megállapította, hogy a panaszossal szerződéses viszonyban
álló mobiltelefon-szolgáltató által megállapított díjtételek között az egyik
tételcsoportot a havi előfizetési díjak jelentik. A vizsgálat elsősorban annak
megállapítására irányult, hogy a telefon-társaságok által egyoldalúan
meghatározott előfizetési díjak a Ptk. 201. §-a (1) bekezdésének esetleges
sérelme által okoznak-e alkotmányos jogokkal összefüggő sérelmet. A vizsgálat
során az általános helyettes megállapította, hogy a havi előfizetési díj
alkalmazására a szolgáltatókat jogszabályi rendelkezések jogosítják fel. Az a
tény, hogy a szolgáltatók a havi előfizetési díjakat a panaszos által
sérelmezett módon “egyoldalúan” állapítják meg, abból adódik, hogy a
szolgáltatók – tömeges fogyasztói igények kielégítése céljából – általános
szerződési feltételeket állapítanak meg a velük szerződő fogyasztók számára. A
fent kifejtettek alapján a továbbiakban azt kellet vizsgálni, hogy az
előfizetési díj alkalmazását lehetővé tevő jogszabályi rendelkezések nem
sértik-e a Ptk. 201. §-ába foglalt visszterhesség vélelmét. A Ptk. e
rendelkezése a szerződésekre a visszterhesség vélelmét mondja ki. A
visszterhesség törvényi vélelméből következik, hogy ha a felek ettől részben
vagy egészben el kívánnak térni, úgy e tekintetben külön meg kell állapodniuk.
A vizsgálat során az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította,
hogy az előfizetési díjakra vonatkozó jogszabályi rendelkezések az előfizetési
díj fogalmának meghatározásával, az üzletszabályzat jóváhagyására vonatkozó
szabályozással, valamint a díjak kiszámítására vonatkozó előírások
meghatározásával megfelelő módon biztosítják a Ptk 201. §-a által rögzített
visszterhesség vélelmének érvényesülését, mindezekre tekintettel pedig nem
állítható, hogy a távközlési szolgáltatók által alkalmazott előfizetési díjért
azok nem nyújtanak ellenszolgáltatást.
A jogszabályi
rendelkezéseken nyugvó, az esetleges keresztfinanszírozást is lehetővé tevő
díj-meghatározási gyakorlat azonban önmagában nem sérti a visszterhesség
vélelmét, hiszen az csupán az egyes költségelemek átcsoportosítását jelenti, és
nem ellenszolgáltatás nélküli díjak felszámítását.
A fent kifejtettekre tekintettel az általános helyettes megállapította,
hogy a vizsgált jogszabályi rendelkezéseken alapuló díjszabási gyakorlat – a
vizsgált összefüggésben – alkotmányos jogokkal összefüggő sérelmet nem okoz.
OBH 703/1999.
A települési önkormányzat képviselő-testülete az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált, jogállamiságból fakadó jogbiztonság alkotmányos
elvével, az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített szociális biztonsághoz
és ellátáshoz való joggal, valamint az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében
rögzített, tulajdonhoz való joggal összefüggésben okoz visszásságot, ha helyi
rendeletével az általa fenntartott időseket ápoló-gondozó otthonokban egyszeri
bekerülési összeg megfizetését írja elő, annak ellenére, hogy az otthonok nem
biztosítják az ehhez jogszabályban előírt, az átlagot jóval meghaladó minőségű
elhelyezési körülményeket.
Teljes szöveg: 3.14. alfejezetben.
OBH 1101/1999.
I. A közszolgáltató számlapanasz kivizsgálására irányuló eljárása sérti
a panaszhoz való jogot (Alkotmány 64. §), valamint nem felel meg az
Alkotmányban deklarált tulajdonhoz való jogból (Alkotmány 13. §) fakadó
jóhiszeműség és együttműködési kötelezettség követelményének, ezáltal
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz, ha a közszolgáltató
igazgatója levélben a panaszos személyét sértő megjegyzést, valamint
komolytalan megállapításokat tesz.
II. A közszolgáltató számlapanasz kivizsgálására irányuló eljárása
sérti a panaszos panaszhoz való alkotmányos jogát (Alkotmány 64. §), valamint
nem felel meg az Alkotmányban deklarált tulajdonhoz való jogból (Alkotmány 13.
§) fakadó jóhiszeműség és együttműködési kötelezettség követelményének, ezáltal
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz, ha a panaszost összegszerű
megjelölés nélkül kötelezik a tartozás és annak kamatai megfizetésére, és
levélhez nem mellékelnek olyan utalványt, amin a kötelezettség teljesíthető
lenne.
III. Az előfizető kötelezése az emelt díjas hívásokról kiállított
számla kiegyenlítésére, miközben a szolgáltató nyilvántartása szerint az ilyen
típusú hívásokat az előfizető állomásáról korlátozták, nem felel meg az
Alkotmányban deklarált tulajdonhoz való jogból (Alkotmány 13. §) fakadó
jóhiszeműség és együttműködési kötelezettség követelményének, ezáltal
alkotmányos joggal összefüggő visszásságot okoz.
A panaszos a HUNGAROTEL
Távközlési Rt. számlareklamációval kapcsolatos eljárását kifogásolta. A
panaszos 1998. XI. 10-én kapott telefonvonalat. Levélben kérte a HUNGAROTEL
Rt-től a 06/90-es hívások letiltását, azonban a kérelme eltűnt. Az 1998. XII.
16-án kézhez kapott számlán emelt díjas hívások szerepeltek 38725 forint
összegben. Mivel a panaszos nem vett igénybe ilyen szolgáltatást, azonnal kérte
a HUNGAROTEL Rt. vizsgálatát, valamint ismételten – ajánlott levélben – kérte
az emelt díjas hívások letiltását. 1999. I. 13-án ismét szerepelt a számlán
emelt díjas hívás, 2345 forint értékben. A panaszos a számlákon szereplő összeg
általa nem vitatott részét 1999. január 20-án személyesen befizette, a
HUNGAROTEL Rt. székhelyén működő pénztárban. Ennek ellenére 1999. II. 4-én kelt
a HUNGAROTEL Rt. levélben szólította fel az általa kiegyenlített követelés egy
részének befizetésére. A tévedést később az igazgató elismerte. A
számlareklamációt azonban HUNGAROTEL Rt. elutasította.
I. A HUNGAROTEL Rt.
igazgatója a panaszoshoz írt levelében azt állította, hogy a panaszos “íratta”
a műszaki vizsgálat során a szolgáltató által felvett jegyzőkönyvbe azt a
mondatot, miszerint a reklamált időszakban nem zárható ki, hogy az elosztó
szekrényt kinyitotta valaki. A panszos ezt cáfolta, az igazgató pedig állítását
tényekkel nem támasztotta alá. A panasz
kivizsgálására irányuló eljárás komolyságát kérdőjelezte meg, ezzel a
jóhiszeműség követelményének sérelme mellett a panaszhoz való jog
érvényesülését is veszélyeztetette az igazgató válaszában az idegenkezűség
kizártságának következő indoklása: “Az Ön által kifogásolt emelt díjas
hívások döntően az éjszakai (22.00 – 03.00 között) órákban kerültek
lebonyolításra és bizonyára Ön is emlékszik arra, hogy november és december
hónapban milyen rendkívül hideg éjszakák voltak, ez véleményem szerint kizárja
azt a feltételezést, hogy az utcán több órán keresztül valaki egy elosztó
szekrény mellett álldogálva telefonáljon.”
II. Nem felelt meg az
együttműködés kötelezettségének, hogy a vizsgálat eredményéről, a panasz
elutasításáról a HUNGAROTEL Rt. nem hozott határozatot. A panaszost levélben
kötelezték a tartozás és annak kamatai megfizetésére, összegszerű megjelölés
nélkül. A levélhez nem mellékeltek olyan utalványt sem, amin a kötelezettség
teljesíthető lett volna. Az országgyűlési
biztos megállapította, hogy a késedelmi kamatokkal növelt összeg kiszámítása
nem várható az előfizetőtől, a teljesítést a szolgáltatónak kell lehetővé tennie.
III. A Kelet-Magyarországi Hírközlési Felügyelet az országgyűlési
biztos megkeresését követő eljárását lezáró határozatában megállapította, hogy
a HUNGAROTEL Rt. szerződési ajánlata nem tartalmazta azt a 243/1997. (XII. 20.)
Korm. rendelet által az egyedi előfizetői szerződésekre kötelezően előírt elemet, amely az előfizetőt nyilatkozatja, hogy
a távbeszélő szolgáltatás útján teljesíthető egyéb szolgáltatásokat igényli-e
(pl. audiotex vagy más emelt díjas szolgáltatások). Az országgyűlési biztos
megállapította, hogy végső soron ez a jogszabálysértés vezetett a konkrét
esetben számlavitához. Amennyiben ugyanis a HUNGAROTEL Rt. jogszabályszerűen
jár el, a panaszos a szerződés megkötésekor nyilatkozhatott volna arról, hogy
az emelt díjas szolgáltatásokat nem kívánja igénybe venni. A HUNGAROTEL Rt. ügyfélszolgálata által a panaszos részére kiadott, a
vállalat pecsétjével ellátott igazolás tartalma szerint az emelt díjas hívások
korlátozását 1998. XI. 9-étől, tehát a telefon bekötésétől, figyelembe vették.
Ez egyértelműen bizonyítja a panaszos azon állítását, hogy a híváskorlátozásra
vonatkozó igényét a szolgáltatónak még a vitatott hívások időpontja előtt
jelezte, így a számlapanasz vizsgálata értelmetlen.
A vizsgálat során feltárt visszásságok orvoslására az országgyűlési
biztos felkérte a HUNGAROTEL Rt. igazgatóját, hogy a jövőben hangsúlyozottan
legyen figyelemmel eljárása során a jóhiszeműség és az együttműködési kötelezettség
követelményére; határozati formában hozza meg számlapanasz-vizsgálatról szóló
döntéseit, és amennyiben a határozat fizetésre kötelezést tartalmaz,
összegszerűen jelölje meg a kötelezettség mértékét. Ajánlást tett arra, hogy a
híváskorlátozás nyilvántartásában szereplő időpontját figyelembe véve
számoljanak el a panaszossal; illetve kérte, hogy az igazgató kérjen elnézést a
panaszostól az eljárás során elkövetett hibákért.
A címzett vitatta, hogy a számlapanasz-vizsgálatról szóló döntésnek
kötött formája legyen, az országgyűlési biztos erre vonatkozó kezdeményezését
visszavonta azzal, hogy a fizetésre kötelezésnek azonban elengedhetetlen
tartalmi eleme kell hogy legyen az összegszerű megjelölés. A HUNGAROTEL Rt.
igazgatója a többi ajánlást elfogadta, az azoknak megfelelő intézkedéseket
megtette.
OBH 2293/1999.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében deklarált tulajdonhoz való joggal
összefüggésben visszásságot okoz, ha az önkormányzat az ápolást-gondozást
nyújtó otthonokban az egy lakóegységben történő egyszemélyes elhelyezés esetén
fizetendő intézményi térítési díjat az egy lakóegységben történő kétszemélyes
elhelyezés esetén fizetendő összeg kétszeresében határozza meg.
A panaszos beadványában
sérelmezte, hogy a Szegedi Emeltszintű Idősek Otthonában a nyugdíjánál magasabb
összegű térítési díjat kellett fizetnie, és a térítési díj évente történő
emeléséről nem értesítették. A vizsgálat során kapott tájékoztatás szerint
Szeged megyei Jogú Város Közgyűlése rendeletében 1999. május 1-jétől az
intézményi térítési díj összegét havonta kétágyas szobában történő elhelyezés
esetén 21 000 forintban, egyágyas szobában történő elhelyezés esetén 42 000
forintban állapította meg. A panaszost 1999-ben 42 000 forint térítési díj
fizetésére kötelezték, nyugdíja azonban csak 31 000 forint volt.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa megállapította, hogy a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerint a tartós
elhelyezést nyújtó intézmények esetén a fizetendő személyi térítési díj nem
haladhatja meg a jogosult havi jövedelmének 80%-át. A személyes gondoskodást
nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm.
rendelet viszont lehetőséget ad arra, hogy az elhelyezést igénylő az elhelyezés
iránti kérelemmel egyidejűleg nyilatkozzon arról, hogy szerződésben vállal
kötelezettséget az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére. A
panaszos vagyoni helyzetét az önkormányzat azért nem vizsgálta, mert a lakó a
térítési díj fizetéséről szóló említett nyilatkozatot megtette. Az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy a térítési díjról szóló
tájékoztatást az önkormányzat megadta a panaszosnak, hiszen a lakó aláírása
szerepelt az iratokon.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa megállapította, hogy jogszabálysértő az a szabályozás és
gyakorlat, mely szerint az egy lakóegységben történő egyszemélyes elhelyezés
esetére meghatározott intézményi térítési díj a kétszerese az egy lakóegységben
történő kétszemélyes elhelyezés esetén fizetendő összegnek. Az emeltszintű
idősek otthonában az egy- és kétszemélyes elhelyezés között a fenntartó tehet
különbséget az egyszeri hozzájárulás összegében, vagy alkalmazhat
térítésidíj-pótlékot. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
megállapította, hogy az egyszemélyes
elhelyezés esetén az intézményi térítési díj nem lehet pontosan a kétszerese
annak az összegnek, melyet kétszemélyes elhelyezés esetére állapított meg a
rendelet, hiszen a személyes gondoskodást nyújtó szakosított ellátások
intézményi térítési díjának alapja a tartós bentlakásos intézmény esetén az egy
ellátottra jutó önköltség napi összege. Bizonyos költségek (étkezés,
ápoló-gondozó munka költségei, gyógyszerköltség) csak egyszer jelenhetnek meg
az önköltség összegében, függetlenül attól, hogy egy vagy két gondozott él a
szobában. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a feltárt visszásság orvoslása érdekében kezdeményezte, hogy az
önkormányzat vizsgálja felül az Emeltszintű Idősek Otthonában történő
egyszemélyes elhelyezés esetére megállapított intézményi térítési díj összegét.
A válaszadásra nyitva álló határidő nem telt le.
OBH 7284/1998.
I. A gondozottak, hozzátartozóik, valamint az intézmény dolgozóinak
törvényes érdekeire is figyelemmel, az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített,
jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot
okoz, ha az időseket ápoló-gondozó otthonban a műszakonként vezetni szükséges
dátumozott eseménynapló nem sorszámozott. Ugyanezen joggal összefüggésben okoz
visszásságot a házirend jogszabályoknak megfelelő jól látható helyen történő
kifüggesztésének elmulasztása, valamint az intézmény érdekképviseleti fóruma
működésének hiánya is. Az intézet házirendjében szabályozni szükséges egyes
tárgykörök felvételének elmulasztása a jogállamiságból fakadó jogbiztonság
elvének megsértésén túl sérti a gondozottak szociális biztonsághoz fűződő
alkotmányos jogát is.
II. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében rögzített, a tulajdonhoz fűződő
jogot sérti az időseket ápoló-gondozó otthon akkor, ha a gondozottnak az erre
vonatkozó meghatalmazása nélkül kezeli a költőpénzét.
III. Az időseket ápoló-gondozó otthon mellékhelyiségei burkolatának
nagyfokú, balesetveszélyes sérülései, a folyamatos fűtés és
melegvíz-szolgáltatás hiánya, az intézmény elkerítésének hiányosságai –
összefüggésben a portaszolgálat, vagy más ellenőrző rendszer kialakításának
elmulasztásával – visszásságot idéznek elő a gondozottaknak az Alkotmány 70/D.
§ (1) bekezdésében rögzített lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
fűződő alkotmányos jogával összefüggésben. Ugyancsak e joggal összefüggésben
okoz visszásságot, ha az intézetben nem alakítanak ki megfelelő orvosi szobát
és egészségügyi elkülönítőt, vagy a mozgáskorlátozottak közlekedését segíteni
hívatott rámpa kialakítása balesetveszélyes. Ugyanezen joggal összefüggésben
okoz visszásságot, ha az intézet emeleti szennyesledobójának ajtaja nem
zárható. A jogszabályban minimálisan előírt orvosi jelenlét, a tisztálkodáshoz
szükséges anyagok ellátási hiányosságai e jog sérelmén túl sértik az
ellátottaknak az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített szociális
biztonságához és ellátáshoz fűződő jogát.
IV. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált emberi méltósághoz
fűződő alkotmányos joggal összefüggésben okoz visszásságot az, ha az időseket
ápoló-gondozó otthon mellékhelyiségeiben a zuhanyzótálcákat, a kádakat a
WC-kagylókat egymástól nem választják el, illetve ha a WC-ajtók vagy a
WC-helyiség ablakait takaró függöny hiányából fakadóan az intimitás alapvető
feltételei sem adottak. Ugyanezen joggal összefüggésben okoz visszásságot az,
ha az intézményben az étkezések alkalmával nem adnak szalvétát a
gondozottaknak.
V. Az Alkotmány 58. § (1) bekezdésében rögzített szabad mozgáshoz és a
tartózkodási hely szabad megválasztásához fűződő jogot sérti, ha az időseket
ápoló-gondozó otthon büntetésből kimenőmegvonást alkalmaz, vagy eseti orvosi
szakvélemény nélkül rendelkezik a kimenő megvonásáról.
VI. A gondozottaknak az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített
szociális biztonságához és ellátáshoz fűződő jogát sérti, ha az időseket
ápoló-gondozó otthon nem teszi félre az ebédjét annak, aki rendszeresen kijár
az intézetből. Ugyanezen jogot sérti meg az intézet, ha a gondozottakat a
jogszabályi kötelezés ellenre nem látja el az előírt mennyiségű ruházati
cikkel.
Teljes szöveg: 3.14. alfejezetben.
OBH 3667/1999.
I. Nem okoz alkotmányos jogokkal kapcsolatos sérelmet a piacgazdaságból
(Alkotmány 9. § (1) bek.) fakadó követelményekkel összefüggésben a
telefon-előfizetési díjak megállapítása a szolgáltatók részéről.
II. Nem okoz alkotmányos jogokkal kapcsolatos sérelmet a gázszolgáltató
a piacgazdaságból (Alkotmány 9. § (1) bek.) fakadó követelményekkel
összefüggésben, ha egy rendelkezésre állás típusú szolgáltatásért alapdíjat
számít fel.
III. A távfűtéses lakást semmilyen jogcímen nem használó panaszos
távfűtési alapdíj felszámításával kapcsolatos beadványát az országgyűlési
biztos, illetve általános helyettese – mint nem jogosulttól származót – érdemi
vizsgálat nélkül elutasíthatja.
A panaszos azért fordult az
Országgyűlési Biztosok Hivatalához, mert véleménye szerint a fogyasztók által a
gázszolgáltatónak, a MATÁV-nak, illetve a Távfűtőműveknek fizetett alapdíj
olyan szolgáltatásnak minősül, amelyért ezek a közüzemi szolgáltatók nem
nyújtanak ellenszolgáltatást. A beadványban megjelölt három szolgáltató által
alkalmazott alapdíj jellegét az állampolgári jogok országgyűlési biztosának
általános helyettese külön-külön vizsgálta.
I. Az általános helyettes
megállapította, hogy a havi előfizetési díj alkalmazására a
telefon-szolgáltatókat jogszabályi rendelkezések jogosítják fel. A Ptk. e
rendelkezése a szerződésekre a visszterhesség vélelmét mondja ki. A vizsgálat
során az általános helyettes megállapította, hogy az előfizetési díjakra vonatkozó
jogszabályi rendelkezések az előfizetési díj fogalmának meghatározásával, az
üzletszabályzat jóváhagyására vonatkozó szabályozással, valamint a díjak
kiszámítására vonatkozó előírások meghatározásával megfelelő módon biztosítják
a Ptk 201. §-a által rögzített visszterhesség vélelmének érvényesülését,
mindezekre tekintettel pedig nem állítható, hogy a távközlési szolgáltatók
által alkalmazott előfizetési díjért azok nem nyújtanak ellenszolgáltatást.
A fent kifejtettekre tekintettel az általános helyettes megállapította,
hogy a vizsgált jogszabályi rendelkezéseken alapuló díjszabási gyakorlat – a
vizsgált összefüggésben – alkotmányos jogokkal összefüggő sérelmet nem okozott,
ezért a panaszt elutasította.
II. A Fővárosi Gázművek
által alkalmazott alapdíjjal kapcsolatban az általános helyettes eljárásának
célja annak megállapítása volt, hogy megalapozott-e a panaszos azon állítása,
mely szerint a gázszolgáltató az alapdíjért a fogyasztónak nem nyújt
ellenszolgáltatást. A szolgáltatás a polgári jogban az a vagyoni értékű
magatartás, amelyet a szerződés kötelezettje a szerződés alapján tanúsítani
köteles, illetve amelyet a jogosult a kötelezettől a szerződés alapján
követelhet. Amennyiben tehát a kötelem tárgya olyan magatartás, amely vagyoni
értékkel bír, akkor a visszterhesség vélelme nem sérül. A rendelkezésre állás,
helytállás, készenlét vállalása a szolgáltatások egyik alaptípusa.
Az általános helyettes megállapította, hogy a gázszolgáltatók által
alkalmazott alapdíj, illetve teljesítménydíj egy “rendelkezésre állás”- típusú
szolgáltatás ellenszolgáltatása, ezért a beadványban leírt alkotmányos jogokkal
kapcsolatos sérelem nem áll fenn. Az előbbiekben kifejtettek alapján a panaszt
mint nyilvánvalóan alaptalant elutasította.
III. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. 16. §-ában foglalt rendelkezés
értelmében a hatóság intézkedése, mulasztása által okozott sérelem fennállta,
de legalábbis az az által való érintettség eljárási feltételnek minősül. A
sérelem elszenvedése, illetve a sérelme általi érintettség alapozza meg a
beadvány benyújtására való jogosultságot. Az olyan beadványokat, amelyeket nem
az arra jogosult terjesztett elő, az országgyűlési biztos elutasíthatja.
Tekintettel arra, hogy a panaszos – általa használt, távfűtéssel
ellátott lakás hiányában – semmilyen, a Fővárosi Távhőszolgáltató Rt. által
alkalmazott intézkedés által nem érintett, az általános helyettes a beadványt
érdemi vizsgálat nélkül elutasította.