Nyomozással és egyéb rendőrségi eljárással kapcsolatos ügyek
OBH 5510/1997.
I. Az Alkotmányban deklarált panaszhoz való joggal (Alkotmány 64. §), a
tisztességes eljáráshoz való joggal, valamint a jogállamiság alkotmányos
elvéből eredő jogbiztonság követelményével (Alkotmány 2. § (1) bekezdés)
összefüggésben okoz visszásságot a rendőrség eljárása, ha a panaszos egy rendőr magatartását sérelmező beadványaira több mint nyolc
hónap eltelte után kap először érdemi választ.
II. Az Alkotmányban deklarált panaszhoz való joggal (Alkotmány 64. §),
a tisztességes eljáráshoz való joggal, valamint a jogállamiság alkotmányos
elvéből eredő jogbiztonság követelményével (Alkotmány 2. § (1) bekezdés)
összefüggésben okoz visszásságot a budapesti rendőrfőkapitány eljárása, ha a
panasz kivizsgálása során kizárólag a fegyelmi felelősség elévülését állapítja
meg, nem vizsgálja, hogy a fegyelmi eljárás megindításának elmulasztása
felróható-e a rendőrségnek, nem vizsgálja továbbá a beadvány újabb bejelentést
tartalmazó részét.
A panaszos a beadványában
kifogásolta, hogy a XV. kerületi Rendőrkapitányság állományába tartozó őrmester
által elkövetett cselekmény kivizsgálására és a tiszthelyettes felelősségre
vonására a rendőrség nem tett megfelelő intézkedéseket.
A panaszos elmondása szerint
a közelükben lakó hivatásos rendőr, ittas állapotban, szidalmazta őt és
feleségét, trágár szavakat használt, ellenük támadólag lépett fel, kutyáját
szájkosár nélkül uszította az idős házaspárra. A rendőr azért támadt rájuk,
mert Dunakeszin, a kertjük előtti mellékutcában füvet égettek. A panaszos
védelmet kérve bejelentést tett a helyi rendőrkapitányságon, ahol
tájékoztatták, hogy az illető személy nem tartozik az állományukba, ezért sem
szondázására, sem egyéb intézkedésre nem jogosultak. A panaszos 1996 júniusában
a Pest Megyei Rendőr-főkapitánysághoz írásban benyújtott panaszát különböző
helyekre küldték, majd 1996. december 28-án kelt levélben tájékoztatták, hogy
érdemi válaszra a XV. kerületi Rendőrkapitányságtól számíthat. Időközben, 1996.
szeptember 6-án a panaszost lakásán felkereste egy rendőr, aki közölte a
panaszossal, hogy az őrmestert vezetője botrányos magatartása miatt
figyelmeztetésben részesítette. Kérte a panaszost, hogy írjon alá egy papírt,
miszerint a panasz ily módon történő lezárásával egyetért. A panaszos azonban
ragaszkodott az írásbeli értesítéshez. Az eljáró rendőr ezt követően átment a
panasszal érintett őrmesterhez, ahol rajtuk kívül még egy rendőr tartózkodott
és beszámolt a történtekről. A panaszos ennek alapján úgy ítélte meg a
helyzetet, hogy a rendőrök a sérelem nem hivatalos rendezésére törekedtek.
Újabb levelében kérte a XV. kerületi kapitányt, hogy az ügy “elsimítása”
érdekében eljáró rendőrök magatartását vizsgálja meg. Erre a megkeresésre nem
kapott választ, ezért 1996. december 26-án a budapesti rendőrfőkapitányhoz
fordult, aki intézkedett a panaszos és felesége meghallgatásáról.
A budapesti rendőrfőkapitány
a panaszt kivizsgáltatta, 1997. február 28-án kelt levele szerint az érintett
rendőrrel szemben cselekménye miatt fegyelmi eljárás megindítására és
felelősségre vonására elévülés következtében nem volt lehetőség. A rendőrt
mindössze a kerületi rendőrkapitányság vezetője útján figyelmeztették arra,
hogy a jövőben tartózkodjon hasonló magatartás tanúsításától, viselkedésével
szolgálaton kívül is feleljen meg a rendőrrel szemben támasztott elvárásoknak.
I. A panaszos a rendőrséghez
intézett beadványaira több mint nyolc hónap eltelte után kapott először érdemi
választ, annak ellenére, hogy a rendőr őrmester panaszolt cselekménye a
fegyelmi felelősségen túl szabálysértési eljárás lefolytatásának szükségességét
is felvetette.
II. A budapesti
rendőrfőkapitány a panasz kivizsgálása során kizárólag a fegyelmi felelősség
elévülését állapította meg, nem vizsgálta, hogy a fegyelmi eljárás
megindításának elmulasztása felróható-e az állományilletékes parancsnoknak. Nem
vizsgálta továbbá a panaszos beadványának azt a részét, amely az ügyet
“elsimítani” próbáló rendőr eljárására vonatkozott.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a
rendőrség alkotmányos feladatának teljesítését mulasztotta el, amikor egy
rendőr által elkövetett agresszív cselekményről érkezett bejelentést, illetve a
fegyelmi felelősség elévüléséhez vezető okokat nem vizsgálta meg. A rendőrség mulasztása
meghiúsította az állam alkotmányos jogvédelmi kötelezettségének tényleges
gyakorlását, és ezzel hátrányosan befolyásolta a rendőrségbe vetett közbizalom
kívánalmának érvényesülését, valamint súlyosan sértette a beadványt tevő
panaszhoz való, valamint tisztességes eljáráshoz való jogát.
A konkrét ügyben történt mulasztások orvoslására az eltelt idő miatt
már nem volt lehetőség, az országgyűlési biztos általános helyettese
ajánlásában kérte az országos rendőrfőkapitányt, hogy fokozottan ügyeljen a
tisztességes és jogszerű eljárás követelményének jövőbeni betartatására, és
erre hívja fel a budapesti rendőrfőkapitány, valamint a XV. kerületi
rendőrkapitány figyelmét is. Az ajánlást az országos
rendőrfőkapitány elfogadta.
OBH 9595/1997.
I. Az engedélyezett lőfegyver határozathozatal nélküli bevonása sérti a
14/1991. (X. 31.) BM rendeletben előírtakat, ezáltal a jogállamiságot és annak
lényegi elemét képező jogbiztonság követelményét (Alk. 2 . § (1) bek.), továbbá
a tulajdonos jogorvoslati jogát (Alk. 57. § (5) bek.). A fegyverengedély
lefoglalás nélküli, három évig tartó visszatartása és elkallódása a panaszos
tulajdonhoz való jogát (Alk. 13. § (1) bek.) is sértette.
II. A panaszos jogi képviselője által küldött beadványok válasz nélkül
hagyása sérti a panaszosnak az Alkotmány 64. §-ában meghatározott
panasztételhez való jogát, ezáltal a jogbiztonságot is.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 9824/1997.
A jogellenes előállítás és a panaszos több órás fogvatartása sérti a
Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény szabályait, ezáltal a
jogállamiságot és a jogbiztonsághoz való jogot (Alk. 2 . § (1) bek.), valamint
a személyes szabadsághoz való jogot (Alk. 55. § (1) bek.). Az emiatt tett
panasz ügyében a határozathozatal mellőzése a jogorvoslathoz való jog (Alk. 57.
§ (5) bek.) sérelmével összefüggő alkotmányos visszásságot okoz.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 10035/1997.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság elvéből
levezethető méltányos eljárás követelményével összefüggésben – tekintettel arra
is, hogy a Be. 105. § (1) bekezdése szerint a lefoglalást, a házkutatást az
érintett kíméletével, lehetőleg nappal kell végezi – visszásságot okoz, ha az
ügyészségi határozat hatályon kívül helyezését követően nem hoznak jogerős döntést
a panaszban kifogásolt minden sérelemről.
2. Figyelemmel az Alkotmányban és a Be-ben rögzített ártatlanság
vélelmére és a gyanúsított jogos érdekeire is, ugyancsak az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság
követelményével, valamint az Alkotmány 57. § (5) bekezdés szerinti
jogorvoslathoz való joggal összefüggésben okoz visszásságot, ha a Rendőrségről
szóló törvény hatálya alá tartozó panaszt a rendőri szerv vezetője a Be.
szabályai szerint bírálja el.
3.Visszásság keletkezik az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített
jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelményével kapcsolatban –
figyelemmel az intézkedés alá vont személy érdekeire és az ártatlanság
vélelmére – akkor is, amikor a rendőri nyomozó szerv parancsnokának döntése nem
terjed ki a beadvány egész tartalmára.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 10114/1997.
Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való
alkotmányos joggal összefüggésben okoz visszásságot, ha az eljáró hatóság a
személyi igazolvány kicserélése iránti kérelem elutasításáról nem hoz
határozatot.
Beadványában a panaszos azt
kifogásolta, hogy a Miskolc Városi Rendőrkapitányság Igazgatásrendészeti
Osztálya (a továbbiakban: Igazgatásrendészeti Osztály) az érvényességi idő
lejártát követően azért nem állított ki számára új személyi igazolványt, mert a
teljes neve nem fért volna be a nyomtatványba. Ezért az Igazgatásrendészeti
Osztály az okirat kicserélése helyett annak utolsó oldalára azt jegyezte be,
hogy érvényessége “határidő nélküli”.
Az Országos
Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti Főosztályának tájékoztatása szerint a
panaszos 1994. július 21-én a Miskolci Rendőrkapitányság Igazgatásrendészeti
Osztályán benyújtotta a személyazonosító igazolvány kiállításához szükséges
adatlapot. A kitöltött adatlap alapján megállapítható, hogy panaszos házasságkötésekor
a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény 26. §
(1) bekezdés a) pontjának második fordulata szerint névviselést választotta,
vagyis a panaszos a férje teljes nevét viseli a házasságra utaló toldással,
amelyhez a maga teljes nevét hozzákapcsolta.
A személyi igazolvány
kiadásának és nyilvántartásának átmeneti szabályairól szóló 147/1993. (X. 26.)
Korm. rendelet 6. § (1) bekezdésének utolsó mondata szerint “a polgár kérésére
a lejárt személyi igazolványt ki kell cserélni”. A polgárok személyi adatainak
és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 34. §-a
értelmében a törvény alapján lefolytatott eljárásra, a hatósági nyilvántartás
vezetésére, valamint a hatósági bizonyítvány és igazolvány kiadására az államigazgatási
eljárás általános szabályairól szóló 1981. évi I. törvénnyel módosított 1957.
évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) rendelkezéseit kell alkalmazni. Az Ae.
49. § (3) bekezdése szerint a hatósági igazolvány kiadásának megtagadásáról,
valamint a hatósági nyilvántartásba való bejegyzés (módosítás, törlés)
megtagadásáról a közigazgatási szerv határozatot hoz.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa megállapította, hogy az Áe. hivatkozott rendelkezésére
figyelemmel a panaszos személyi igazolványának kicserélésére vonatkozó kérelme
elutasításáról a Miskolci Rendőrkapitányság Igazgatásrendészeti Osztályának
határozatban kellett volna döntenie, aminek elmulaszása a panaszosnak az
Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való alkotmányos
jogával összefüggésben okozott visszásságot.
A feltárt alkotmányos
visszásság megszüntetésére az országgyűlési biztos ajánlást tett a Miskolci
Rendőrkapitányság vezetőjének, amelyben kezdeményezte, hogy panaszos kérelmének
elutasításáról hozzon határozatot.
Az ajánlást a Miskolci
Rendőrkapitányság vezetője elfogadta. A Rendőrkapitányság az ajánlást oly módon
hajtotta végre, hogy panaszos személyi igazolványát, gépjármű-vezetői
engedélyét, továbbá személygépkocsija forgalmi engedélyét illetékmentesen kicserélte.
Az új okmányokba panaszos nevét kérésének megfelelően jegyezték be.
OBH 10858/1997.
Nem sérül a hivatásos állományú panaszos jogorvoslathoz való joga (Alk.
57 . § (5) bek.) amiatt, hogy szolgálati minősítését nem közvetlen parancsnoka,
hanem magasabb beosztású vezető készíti.
A panaszos azért fordult az
állampolgári jogok országgyűlési biztosához, mert szolgálati panaszát a
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat főigazgatója, a polgári titkosszolgálatokat
felügyelő tárcanélküli miniszter irodájának vezetője, valamint a Katonai
Ügyészség vezetője elutasították. A panasz alapján az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese vizsgálatot rendelt el.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese a panaszos felhatalmazásával a
Nem- zetbiztonsági Szakszolgálat központjában megtekintett személyi iratok
alapján megállapította, hogy a pa- naszos minősítése, illetve
minősítés-kiegészítése, valamint az emiatt tett panaszok elbírálása során a
pana- szos alkotmányos jogait érintő jogszabálysértés nem történt.
A panaszos 1995 nyarán
megbízott alosztályvezetői beosztást töltött be a Nemzetbiztonsági
Szakszolgálat miskolci alegységénél. Szakszerűtlen munkavégzés miatt fegyelmi
vizsgálat indult ellene, amelynek eredményeként alacsonyabb beosztásba került.
Szolgálati minősítésére tett észrevételét megalapozottság hiányában
elutasították. A minősítés-kiegészítés alapján változatlan beosztásban
Debrecenbe helyezték át.
A vizsgálat arra irányult,
hogy a panaszos az intézkedésekkel összefüggésben élhetett-e jogorvoslati
jogaival, panaszait érdemben és elfogultság nélkül, a jogszabályi előírásoknak
megfelelően elbírálták-e, és az illetékes vezetők eleget tettek-e válaszadási
kötelezettségüknek.
A panaszos és közvetlen
szolgálati elöljárója közötti viszony tartós megromlása a
minősítés-kiegészítést készítő parancsnok véleménye szerint a munkahelyi
légkörre is kedvezőtlen hatással volt. Az a tény, hogy ezt a panaszos
minősítés-kiegészítésében is rögzítették, illetve erre hivatkozva – változatlan
beosztásban – más szolgálati helyre helyezték, a fegyveres szervek hivatásos
állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény
rendelkezéseire tekintettel nem volt jogszabálysértő. A minősítés
megállapításaira a panaszos észrevételt tehetett, ezeket az illetékes
szolgálati elöljáró elbírálta. Szolgálati panaszait a Szakszolgálat
főigazgatója, illetve a miniszter nevében eljáró hivatalvezető megvizsgálta és
megválaszolta. Kérelmének megfelelően a katonai ügyészség ugyancsak megvizsgálta
a panaszát és megállapításairól tájékoztatta. A Szakszolgálat főigazgatója
indokolt választ adott arra a kifogására is, hogy a minősítés-kiegészítést
miért nem a Humánszolgálati Szabályzatban meghatározott közvetlen vezető
készítette. A Szabályzat nem jogszabály, ezért a rendelkezéseitől eltérő
intézkedés sem minősül jogszabálysértésnek.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese a
panasz ügyében alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot nem állapított
meg, ezért a további vizsgálatot lezárta.
OBH 278/1998.
A rendőrségi ügyviteli szabályok megsértése miatt a feljelentés
eltűnése, a feljelentés alapján a büntetőeljárás szabályainak megfelelő
intézkedések elmulasztása, illetve azok késedelmes – csak a panaszos
beavatkozását követő – végrehajtása, az eljárás kimenetelétől függetlenül,
veszélyezteti a panaszosnak a jogállamisághoz és jogbiztonsághoz (Alk. 2 . §
(1) bek.), továbbá a jogorvoslati joghoz (Alk. 57. § (5) bek.) fűződő
alkotmányos jogait.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 466/1998.
A jogerős bírói ítélet szerinti új közigazgatási eljárás
lefolytatásának elmulasztása az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerinti
jogállamiságból eredő jogbiztonsághoz, továbbá az Alkotmány 57. § (5) bekezdése
szerinti jogorvoslathoz való alkotmányos joggal összefüggésben okoz
visszásságot.
A jugoszláv állampolgár
panaszos 1998. január 18-án azért fordult az Országgyűlési Biztos Hivatalához,
mert sérelmezte, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti
Főosztálya – a Legfelsőbb Bírósághoz benyújtott felülvizsgálati kérelmére
hivatkozással – megakadályozza a Csongrád Megyei Bíróság jogerős másodfokú
ítéletének végrehajtását.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa megállapította, hogy a panaszos és családja bevándorlási
kérelmét mind az elsőfokú hatóságként eljáró Csongrád Megyei
Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti Osztálya, mind a másodfokú hatóságként
eljáró ORFK Igazgatásrendészeti Főosztálya elutasította, ezért bírósághoz
fordult. A közigazgatási határozat hatályon felülvizsgálata iránti perben a
Szegedi Városi Bíróság az ORFK Igazgatásrendészeti Főosztályának határozatát –
a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti Osztályának elsőfokú
határozatára kiterjedően – hatályon kívül helyezte és az elsőfokon eljáró
közigazgatási szervet új eljárás lefolytatására kötelezte. Az ORFK
Igazgatásrendészeti Főosztálya az elsőfokú ítélet ellen fellebbezést nyújtott
be. A Csongrád Megyei Bíróság – mint másodfokú bíróság – 1996. december 3-án
kelt ítéletével az elsőfokú ítéletet helyben hagyta. Az ítélet ellen az ORFK
Igazgatásrendészeti Főosztálya 1997. február 19-én felülvizsgálati kérelmmel
fordult a Legfelsőbb Bírósághoz.
Az ORFK Igazgatásrendészeti
Főosztálya 1997. augusztus 15-én kelt levelében tájékoztatta panaszos jogi
képviselőjét arról, hogy a másodfokú ítélet ellen felülvizsgálati kérelmet
nyújtott be, ezért további intézkedéseket csak ennek elbírálását követően fog
tenni.
Az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 73. §
(1) bekezdése értelmében a bíróság jogszabálysértés megállapítása esetén az
államigazgatási határozatot hatályon kívül helyezi és – szükség esetén – a
közigazgatási szervet új eljárásra kötelezi. A határozat hatályon kívül
helyezése és az elsőfokon eljárt közigazgatási szerv új eljárásra kötelezése az
jelenti, hogy a kérelmet új ügyként kell kezelni és az eljárást a bíróság
döntésére figyelemmel az elejétől kezdődően meg kell ismételni. Az Áe. 73. §
(3) bekezdésére figyelemmel a megismételt eljárás és a határozathozatal során a
közigazgatási szervet a bírósági ítélet rendelkezései és indokolása köti, annak
tartalmát köteles figyelembe venni, vagyis az ítéletben megállapított
jogsértést kiküszöbölni.
A megismételt eljárásban is
irányadó az Ae. 26. § (2) bekezdésének az a rendelkezése, mely szerint a
közigazgatási szerv által hivatalosan ismert tényeket nem kell bizonyítani. Ez
a gyakorlatban azt jelenti, hogy az alapeljárásban már benyújtott okiratokat,
igazolásokat nem szükséges újból beszerezni, az alapeljárásban lefolytatott és
a bíróság által elfogadott bizonyítást sem kell megismételni. Jelentésében az
országgyűlési biztos megállapította, hogy a közigazgatási szerv által
hivatalosan ismert ténynek tekintendő az is, ha az alapeljárás eredeti iratai
helyett csak azok fénymásolata áll rendelkezésre, különösen akkor, amikor a
másolatokat a közigazgatási szerv, illetve annak munkatársa készítette.
Az Alkotmánybíróság 9/1992.
(I. 30.) AB határozatának indokolásában rámutatott arra, hogy a “jogbiztonság
megköveteli, hogy a jogerős határozat – az eldöntött kérdés személyi és tárgyi
keretei között – irányadóvá váljék mind az eljárásban résztvevőkre, mind a
később eljáró bíróságra, illetőleg más hatóságra. Ha a jogerő beálltához előírt
feltételek teljesültek, akkor annak hatálya a határozat tartalmi helyességétől
függetlenül beáll.”
A panasszal érintett ügyben
a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.)
228. § (1) bekezdésére figyelemmel a közigazgatási határozattal kapcsolatos
jogvitát a Csongrád Megyei Bíróság – mint másodfokú bíróság – jogerősen
elbírálta. A másodfokú ítélet végrehajtását a Legfelsőbb Bíróság nem
függesztette fel, ezért a közigazgatási szervnek – a Pp. 233. § (4) bekezdésére
figyelemmel – a megismételt eljárást a felülvizsgálati kérelem benyújtásától
függetlenül le kellett volna folytatnia. Az a tény, hogy a közigazgatási szerv
a jogvita alapjául szolgáló ügyiratokat felterjesztette a Legfelsőbb
Bírósághoz, nem mentesít az ítélet jogerejéhez fűződő kötelezettségek alól.
A leírtak alapján az országgyűlési biztos megállapította, hogy az ORFK
Igazgatásrendészeti Főosztályának 1997. augusztus 15-én kelt levelében
megfogalmazott jogi álláspontja, vagyis az új eljárás jogerős bírói ítélet
szerinti lefolytatásának elmulasztása az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerinti
jogállamhoz, illetve az ebből eredő jogbiztonsághoz, továbbá az Alkotmány 57. §
(5) bekezdése szerinti jogorvoslathoz való alkotmányos jogokkal összefüggésben
okozott visszásságot.
Az ORFK Igazgatásrendészeti
Főosztályának vezetője 1998. május 22-én intézkedett arról, hogy a Csongrád
Megyei Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti Osztálya az elsőfokú eljárást –
az első, illetve a másodfokú ítéletek indokolásának figyelembevételével – az
ügyiratok másolati példányai alapján folytassa le, ezért a panasszal érintett
ügyben az országgyűlési biztos ajánlást nem tett.
OBH 467/1998.
I. A törvénysértő előállítás sérti a panaszosnak a jogállamisághoz és
jogbiztonsághoz (Alk. 2. § (1) bek.), továbbá a személyi szabadsághoz (Alk. 55.
§ (1) bekezdés) fűződő alkotmányos jogait.
II. Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való
jog sérelmének közvetlen veszélye megállapítható minden olyan esetben, amikor a
beadvánnyal érintett hatóság egyáltalán nem hoz határozatot – vagyis nincs
jogorvoslattal megtámadható hatósági aktus –, illetve a jogorvoslati jogra nem
oktatja ki az ügyfelet.
III. A szabálysértés utólagos átminősítése bűncselekménnyé, annak
érdekében, hogy a panaszos előállítását jogszerűnek tüntessék fel, sérti a jogállamisághoz és jogbiztonsághoz (Alk. 2. § (1) bek.), valamint a tisztességes eljáráshoz fűződő
jogot (Alk. 57. § (1) bek.).
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 1276/1998.
I. Visszásságot okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonsághoz és ennek részét képező tisztességes
eljáráshoz való joggal, valamint az Alkotmány 64. §-ában deklarált panaszhoz
való joggal kapcsolatban, ha a rendőrség a panaszost nem értesíti ügyének más
hatósághoz történő áttételéről.
II. Nem okoz visszásságot az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonsághoz és ennek részét képező tisztességes
eljáráshoz való joggal, valamint az Alkotmány 64. §-ában deklarált panaszhoz
való joggal kapcsolatban, ha a rendőrség a helyszínelésről jegyzőkönyv helyett
feljegyzést készít.
III. Az országgyűlési biztosnak nem terjed ki a hatásköre a bizonyítási
eljárás lefolytatására, ha a panaszos állítása és a megkeresett hatóság által
közölt adatok, tények egymásnak ellentmondanak.
A panaszos beadványában
sérelmezte a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság és a Veszprémi
Rendőrkapitányság eljárását.
A vizsgálat a jogállamiság
elvéből fakadó jogbiztonsághoz való jog és a panaszhoz való alkotmányos jog
érintettsége miatt indult.
A panaszos az országgyűlési
biztoshoz benyújtott beadványában kifogásolta, hogy az elmúlt években többször
tett feljelentést a szomszédja ellen a nyomozó hatóságoknál, de ügyében érdemi
intézkedés – egy feljelentés kivételével – nem történt. Állítása szerint a
feljelentésekkel kapcsolatos iratai a rendőrségen eltűntek. 1997. május 3-án
feljelentést tett a szomszédja ellen, a helyszínelésről készült jegyzőkönyvet
(véleménye szerint jegyzőkönyv nem készült), szakvéleményt nem látta.
Az 1993. évi LIX. tv.
értelmében az országgyűlési biztos egyebek mellett olyan esetekben léphet fel,
amikor a jogalkalmazás során derül ki, hogy a hatóság által okozott és
alkotmányos jogokkal összefüggésbe hozható visszásság jogszabály hiányára,
ellentmondásosságára vagy feleslegességére vezethető vissza, illetve a hatóság
jogszabályban előírt kötelezettségének megszegésével, eljárása során vagy
döntésével mulasztásával alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos az alkotmányos emberi és állampolgári jogokkal,
valamint az Alkotmányból levezethető általános elvekkel összefüggésben
állapíthat meg visszásságot.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának vizsgálata
megállapította, hogy a Veszprémi Rendőrkapitányság eljárása, amely során a
panaszost, ügyének áttételéről – mint alapvető eljárási cselekményről – írásban
nem értesítették, sérti a panaszos jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonsághoz,
illetve az ennek részét képező tisztességes eljáráshoz való jogát. Az értesítés
hiánya közvetve sértette a panaszos panaszhoz való alkotmányos jogát is.
A visszásság orvoslására az országgyűlési biztos kezdeményezte, hogy a
Veszprémi Rendőrkapitány gondoskodjon arról, hogy a hivatalban a szabálysértési
ügyekben a panaszosokat tájékoztassák ügyüknek más hatósághoz történő
áttételéről. A kezdeményezést a rendőrkapitány határidőben elfogadta. Az
ajánlásra adott választ az országgyűlési biztos elfogadta.
Az országgyűlési biztos
vizsgálata megállapította, hogy a panaszos állítása és a nyomozó hatóság
tájékoztatása ellentmondó arra vonatkozóan, hogy a panaszos több feljelentést
tett a rendőrségen, amelyeket érdemi intézkedés nem követett, míg a nyomozó hatóságtól
az a tájékoztatás érkezett, hogy a panaszos 1997. május 3-i feljelentésén kívül
más feljelentéssel kapcsolatos irat sem a városi, sem a megyei kapitányságon
nem található. A feljelentés kapcsán a helyszínelésről jelentés készült. A
hatóságtól bekért iratok nem támasztották alá a panaszos állítását. Az
országgyűlési biztosnak az 1993. évi LIX. tv. rendelkezései értelmében
vizsgálati hatásköre nem terjed ki bizonyítási eljárás lefolytatására. A
panaszos azon kifogásával kapcsolatban, hogy a helyszínelésről jegyzőkönyv nem
készült, illetve abból, valamint a szakértői vizsgálatról készült
szakvéleményből a panaszos nem kapott, az országgyűlési biztos vizsgálata nem
állapított meg alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot, mivel a panaszos
feljelentése kapcsán a helyszínelésről jelentés készült, és a
szabálysértésekről szóló törvény nem ír elő a nyomozó hatóságnak olyan
kötelezettséget, amely szerint a helyszínelésről köteles jegyzőkönyvet
készíteni, valamint azt, illetve a szakértői véleményt a panaszosnak köteles
lenne megküldeni.
A vizsgálat megállapította,
hogy a szabálysértési ügyekben alkalmazható jogszabályok nem tartalmaznak olyan
rendelkezéseket, amelyek köteleznék a nyomozó hatóságokat arra, hogy ügyének
áttételéről a panaszost – hasonlóan az 1957. évi IV. törvényhez – értesíteni
kell. Ez eredményezheti azt, hogy a panaszos nem rendelkezik kellő
tájékozottsággal ügyével kapcsolatban, ami adott esetben a panaszhoz, illetve a
jogorvoslathoz való jogának, valamint törvényes érdekeinek sérelmét jelent(het)i.
A rendelkezésre álló dokumentumokból megállapítható volt, hogy egy-egy ügyben a
nyomozó hatóság értesíti a panaszost ügyének áttételéről, de tekintettel arra,
hogy ezt az eljárási cselekményt semmilyen publikus jogi norma nem rendezi, a
vizsgálat megállapította, hogy az állampolgárok fentiekben részletezett jogai
nincsenek megfelelően garantálva.
Az országgyűlési biztos a visszássággal kapcsolatban javasolta a
Belügyminiszternek, hogy gondoskodjon arról, hogy szabálysértési ügyekben a
nyomozó hatóságok eljárása során az áttételről szóló értesítési kötelezettséget
megfelelő jogszabályi szinten rendezzék. A miniszter az ajánlást megküldte az
Országos Rendőrfőkapitánynak azzal, hogy saját hatáskörben intézkedjen és
tegyen javaslatot a visszásság megszüntetéséhez szükséges jogszabály
módosítására. Az Országos Rendőrfőkapitány az ajánlást – határidőn túl –
elfogadta, és azt a tájékoztatást adta, hogy a szabálysértésekről szóló, 2000.
március 1-én hatályba lépő 1999. évi LXIX. tv. végrehajtási rendeletének
előkészítése során kezdeményezni fogja a jogalkotónál a hatósági értesítési
kötelezettség jogszabályba foglalását. Az országgyűlési biztos az ajánlásra
adott választ elfogadta.
OBH 2704/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és az abból
fakadó jogbiztonság követelményével, valamint a tisztességes eljáráshoz való
joggal – figyelemmel az eljárás alá vont személynek az ellene indult eljárás
mielőbbi befejezéséhez fűződő érdekére és az ártatlanság vélelmére is –,
továbbá az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében rögzített
jogorvoslathoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha a rendőrhatóság
dolgozója nem rendelkezik a baleset
helyszíneléséhez szükséges nyomrögzítő eszközökkel, a fellebbezést nem tartalma
szerint bírálja el, illetve nem tesz
semmit a panasz elbírálására, valamint ha
az illetékes parancsnok nem észleli az irányítása alatt álló dolgozó
szakszerűtlen intézkedését, és nem tartja be az ügyiratkezelés szabályait,
végül ha egy belső norma ex-lex állapotot teremt.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 3295/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és az abból
fakadó jogbiztonság követelményével, valamint az 57. § (5) bekezdésében
deklarált jogorvoslathoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha a
rendőri intézkedés elleni panaszt nem a Rendőrségről szóló törvény rendelkezése
szerint intézik, sőt a panaszosnak nem is válaszolnak.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 5175/1998.
Visszásságot okoz az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében foglalt jogorvoslathoz
való alkotmányos joggal összefüggésben, ha a nyomozó hatóság az elhunyt sértett
hozzátartozóját – a nyomozást felfüggesztő határozat rendelkező részében –
panaszjogára nem oktatja ki.
A panaszos kifogásolta a fia
sérelmére elkövetett segítségnyújtás elmulasztása bűntett elkövetőjének
felderítése érdekében indított büntetőeljárás elhúzódását, valamint azt, hogy a
rendőrhatóság és az ügyészség nem tett meg mindent a tettes kézre kerítése, a
bizonyítékok megszerzése érdekében.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa általános helyettese a rendelkezésére álló adatok alapján
megállapította, hogy a panaszos fia 1993. február 6-án az esti, éjszakai
órákban személygépkocsival közlekedett a 87-es főúton Szombathely irányából
Kőszeg irányába, elvesztette uralmát a járműve felett, lehaladt a jobb oldali
árokba, majd az árok melletti szántóföldön a járművel többször átfordulva állt
meg. A panaszos fia a baleset után gyalogosan kiment a főútra, ahol 23 óra 30
perc körüli időben – kb. 90 méterre a korábbi balesetétől – egy Kőszeg
irányából közlekedő ismeretlen gépkocsi elütötte, majd segítségnyújtás nélkül a
helyszínt elhagyta. A sérült személyre egy osztrák állampolgár talált rá, aki a
rendőrséget értesítette. A helyszínre érkezett mentő megkísérelte az újraélesztést,
de a sérült elhalálozott.
A helyszínen maradt nyomok,
valamint Ausztriában a határ közelében levő szervízből származó információk
alapján alapossá vált a gyanú, hogy a bűncselekményt osztrák felségjelű
gépkocsival követték el, mely gépkocsival egy Ausztriában élő török állampolgár
lépett be Magyarország területére, aki a baleset után 1993. február 7-én az
országot elhagyta. Személyét azonosították, ellene nemzetközi körözést adtak
ki, s a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedési Osztálya (a továbbiakban:
nyomozó hatóság) segítségnyújtás elmulasztás bűntettének alapos gyanúja miatt a
büntetőeljárást megindította. A nyomozó hatóság 1993. május 6-án – mivel
jogsegély teljesítése végett külföldi hatóságot kellett megkeresni – a
büntetőeljárást felfüggesztette, határozatát a sértetti hozzátartozó részére
kézbesítette.
A panaszos – 1995. február
2-án – a Kőszegi Városi Ügyészségen sérelmezte, hogy a nyomozás
felfüggesztéséről szóló határozatot – melyben panasztételi jogára nem hívták
fel a figyelmét – már közel két éve megkapta, de a nyomozás állásáról azóta sem
értesítették. A Vas Megyei Főügyészség 1996. december 12-én a további nyomozati
cselekmények végrehajtása érdekében a nyomozás továbbfolytatását rendelte el. A
nyomozó hatóság az elrendelt nyomozást – 1997. január 23-án – ismételten
felfüggesztette, intézkedését azzal indokolta, hogy a gyanúsított vallomásának
beszerzésére van szükség, mely csak akkor teljesíthető, ha nevezett személy
Magyarországon tartózkodik. A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság a kiadatási
eljárás megindítását kezdeményezte, melyet a Főügyészség a nem elegendő
bizonyítékokra hivatkozással nem teljesített.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese vizsgálata során megállapította,
hogy a nyomozó hatóság a jármű körözését haladéktalanul elrendelte, azt később
az elkövető nevével, majd a jármű forgalmi rendszámával kiegészítette, az
eljárás során széles körű bizonyítást folytatott, orvosszakértői véleményt
szerzett be, tanúkutatást végzett, tanúkihallgatásokat foganatosított, felvette
a kapcsolatot a határmenti osztrák rendőri, a területi határőr- és
vámszervekkel, valamint az Interpol Magyar Nemzeti Irodájával. A nyomozó
hatóság a büntetőeljárást haladéktalanul felajánlja, ha az osztrák hatóságok a
gyanúsított állampolgársági kérelmének eleget tesznek.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese megállapította, hogy a Vas Megyei
Rendőr-főkapitányság és a Vas Megyei Főügyészség a büntetőeljárás során a
tényállás hiánytalan tisztázására, a valóságnak megfelelő megállapítására, a
bűncselekmény alapos felderítésére törekedtek, feltárták azokat az okokat és
körülményeket, melyek a bűncselekmény elkövetését közvetlenül lehetővé tették.
Az ügy kivételes bonyolultsága miatt elhúzódó nyomozás során a sértetti
hozzátartozót a nyomozási cselekményekről értesítették, több alkalommal
személyesen is tájékoztatták.
A nyomozó hatóság 1993. évben történt mulasztása, a panasztétel
lehetőségére való felhívás hiánya az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében foglalt
jogorvoslathoz való alkotmányos joggal összefüggésben visszásságot okozott, de
tekintettel arra, hogy az már nem orvosolható, valamint a panaszost
jogorvoslati jogosultságának érvényesítésében nem befolyásolta, az
országgyűlési biztos általános helyettese ajánlást nem tett.
OBH 5276/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésben rögzített jogállamiság és az ahhoz
kapcsolódó jogbiztonság elvével, valamint az 57. § (5) bekezdésében rögzített
jogorvoslathoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz büntetőügyben a büntető-eljárási
szabályok alkalmazásának mellőzése és a feljelentő tájékoztatásának
elmulasztása.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 5564/1998.
Nem okoz visszásságot az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményével, illetve az ennek részét
képező tisztességes eljáráshoz, valamint az Alkotmány 64. §-ában foglalt
kérelemhez, panaszhoz való jogokkal összefüggésben a rendőrhatóság eljárása, ha
a panaszok kivizsgálására vonatkozó jogszabályok alapján jár el, a
beadványokban, bejelentésekben foglaltakat minden esetben ellenőrzi, a
helyszínt megtekinti, tanúkutatást végez, a vizsgálat befejezésére irányuló
intézkedéseket tesz.
A panaszosok többek között
sérelmezték a Baranya Megyei Ügyészségi Nyomozó Hivatalnál lakótársuk N-né B.
M. ellen – életveszélyes fenyegetés – miatt tett feljelentésük rendőrségre való
továbbítását, illetve panaszuk elintézésének módját. A panaszosok kifogásolták,
hogy a rendőrség a szomszédok folyamatos fenyegető magatartása ellen nem nyújt
védelmet, sőt már a rendőrök is zaklatják őket. Attól tartanak, hogy a megyei
bíróság jogerős végzése ellenére – mely alapján 1997. évben lakásukat
visszakapták – ismételten megtörténhet kilakoltatásuk.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese vizsgálata során megállapította,
hogy a Baranya Megyei Ügyészségi Nyomozó Hivatal (a továbbiakban: ügyészség) a
panaszosok beadványát, 1998. augusztus 3-án, hatáskör hiányában – a
szabálysértési eljárás esetleges lefolytatása végett – a Mohácsi
Rendőrkapitánysághoz (a továbbiakban: rendőrkapitányság) tette át. A
feljelentés tartalmát a mohácsi rendőrkapitány megvizsgálta, s mivel a
feljelentésben foglaltak nem tartalmaztak az élet és testi épség ellen irányuló
olyan közvetlen fenyegetéseket, melyek a veszélyes fenyegetés szabálysértésének
törvényi tényállását kimerítették volna, úgy döntött, hogy azt állampolgári
panaszként kezeli, és intézkedett a kivizsgálásra.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese vizsgálatát követően – a csatolt iratok, valamint a
rendőrkapitányság tájékoztatása alapján – megállapította, hogy a panaszosok az
elmúlt évek során – különböző sérelmeik miatt – több esetben tettek írásos
bejelentést a bolt tulajdonosnőjével szemben, valamint a szomszédok magatartása
miatt a rendőrkapitányságon. Panaszbeadványaikban az ügyeiket vizsgáló rendőrök
munkáját is sérelmezték. A panaszosok az idézésekre nem jelentek meg,
meghallgatásuk lakásukon sem volt megoldható, ezért a kivizsgálást folytató
rendőrtiszt közterületen történt találkozásuk alkalmával kért tőlük
felvilágosítást. A panaszosok ezt is zaklatásnak vélték, s a rendőrrel szemben
is panaszt terjesztettek elő.
A panaszosok megalapozatlan
és ismételt panaszaik miatt az elmúlt év folyamán, a mohácsi rendőrkapitány –
1998. április 1-jén kelt – válaszlevelében már tájékoztatta a panaszosokat,
hogy a jövőben új tényeket, adatokat nem tartalmazó beadványaikkal érdemben nem
foglalkozik. Az ügyészségtől áttett feljelentés panaszként történt
kivizsgálásáról 1998. augusztus 6-án a rendőrkapitányságon jelentés készült, de
érdemi választ a panaszosok azért nem kaptak, mert a mohácsi rendőrkapitány
előző panaszukra adott értesítésében már felhívta a figyelmüket arra, hogy a
közérdekű bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról 1977. évi I. törvény 9.
§ (2) bekezdése alapján ilyen jellegű beadványaikat válaszadás nélkül
irattározza.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettese
megállapította, hogy a rendőrkapitányság a
panaszok kivizsgálására vonatkozó jogszabályok alapján járt el, mulasztást
nem követett el, eljárása az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében biztosított
jogállamisághoz, valamint az Alkotmány 64. §-ában rögzített kérelemhez és
panaszhoz való alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot nem okozott.
OBH 5748 /1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésben rögzített jogállamiság és az ahhoz
kapcsolódó jogbiztonság elvével, valamint az 57. § (5) bekezdésben rögzített
jogorvoslathoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz a hamis vád
bűntette miatti eljárás késedelmes elrendelése, illetve a lefoglalás
megszüntetése és a dolog kiadása körüli határozatlanság, valamint a nyomozást
megszüntető határozat késedelmes megküldése.
Teljes szöveg: 2.3.4. alfejezetben.
OBH 6845/1998.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság követelményével és a tisztességes eljáráshoz való joggal
összefüggésben – figyelemmel a bűncselekmény sértettjének (károsultjának) az
eljárás mielőbbi befejezéséhez, a tőle ellopott dolog visszaszerzéséhez vagy
kártérítéshez fűződő érdekére is – visszásságot okoz, ha nyomozó hatóság
nyomozást felfüggesztő határozata nem tartalmazza, hogy azt kinek kell
kézbesíteni, továbbá ha úgy hoz új nyomozást felfüggesztő határozatot, hogy a
korábbi határozatot nem helyezi hatályon kívül és nem rendeli el az eljárás
folytatását.
2. Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való
jog sérelmének közvetlen veszélyét rejti magában, ha a nyomozó hatóság
kiegészítő nyomozást megszüntető határozata nem tartalmaz rendelkezéseket a
jogorvoslat lehetőségéről, valamint ha a nyomozást felfüggesztő határozat nem
felel meg az erre vonatkozó előírásoknak.
3. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság követelményével, valamint az Alkotmány 8. § (1) bekezdésében
megfogalmazott alapvető emberi jogok tiszteletben tartásával összefüggő állami
kötelességgel kapcsolatban – figyelemmel a vagyon elleni bűncselekmények
sértettjének a tőle ellopott dolog birtoklásához fűződő jogos érdekére is –
visszásságot okoz, ha a rendőrség körözési tevékenységét jogszabály nem
rendezi.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 7415 /1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és
jogbiztonság követelményével, továbbá az 57. § (5) bekezdésben deklarált
jogorvoslathoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha az
államigazgatási és büntetőügyben eljárást folytató rendőri és ügyészi szervek
megsértik az államigazgatási és büntető jogszabályokat, és a panaszost jelentős
késedelemmel tájékoztatják.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 864/1999.
Visszásságot okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményével, illetve az ennek részét
képező tisztességes eljáráshoz, valamint az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
rögzített jogorvoslathoz való alkotmányos jogokkal összefüggésben a nyomozó
hatóság eljárása, ha a nyomozást megtagadó határozatát a feljelentőnek nem
küldi meg.
A panaszos sérelmezte, hogy
a lopás vétsége miatt tett feljelentésével kapcsolatban a rendőrhatóság nem
tájékoztatta, a büntetőügy állásáról érdemi választ, határozatot nem kapott.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese vizsgálata során megállapította,
hogy a panaszos 1998. július 25-én a Balatonlellei Rendőrőrsön azért tett
feljelentést B-né R. I. balatonboglári lakos ellen, mert tőle külön élő férje
lakásán megjelent, s eltulajdonította B. I. diplomatatáskáját, benne a vezetése
alatt álló Dél-Balaton Utazási és Ingatlan-forgalmazási Kft. irataival, mintegy
25000 Ft értékben, valamint 180 DM készpénzt. Az elkövető a táskát később
visszaszolgáltatta, így a sértett kára megtérült.
A Fonyódi Rendőrkapitányság
(a továbbiakban: nyomozó hatóság) az adott büntetőügyben a feljelentés
kiegészítését rendelte el, B. I. sértettet meghallgatta, aki megerősítette a
feljelentésben leírtakat, de válófélben levő, beteg felesége felelősségre
vonását nem kívánta, magánindítványt – a rendelkezésre álló határidőn belül –
nem terjesztett elő. A nyomozó hatóság – büntethetőséget kizáró ok miatt – a
nyomozást megtagadta, 1998. augusztus 26-án hozott határozatát azonban a
feljelentőnek nem küldte meg. A nyomozó hatóság vezetője ezt a mulasztást
elismerte, s a határozat utólagos megküldésére intézkedett. A sértett a
határozatot átvette, ellene panasszal nem élt.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettese
megállapította, hogy a nyomozó hatóság eljárása a fenti alkotmányos jogokkal
összefüggő visszásságot okozott, de tekintettel arra, hogy a nyomozást
megtagadó határozat panaszos részére pótlólag történő kézbesítésével a panasz
orvoslást nyert, ajánlást nem tett. Az országgyűlési biztos általános
helyettese felhívta a Fonyódi Rendőrkapitányság vezetőjének figyelmét a
büntetőeljárásról szóló törvény rendelkezéseinek maradéktalan betartatására.
OBH 1080/1999.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság követelményével, valamint az Alkotmány 64. §-ában rögzített
kérelemhez és panaszhoz való alkotmányos joggal összefüggésben visszásságot
okoz, ha a rendőrhatóság a panaszost – érdemben új tényt, adatot nem tartalmazó
beadványának vizsgálat nélkül történő irattárba helyezéséről – nem értesíti.
A panaszos beadványában többek között a rendőrség eljárását azért
sérelmezte, mert a rendőrhatóság feljelentéseit, panaszait nem vizsgálta ki,
azok megoldására nem intézkedett, a hamis tanúk félrevezették.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettes
vizsgálata során megállapította, hogy a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság
Bűnmegelőzési Osztálya (a továbbiakban: megyei rendőr-főkapitányság) a panaszos
1998. január 6-án az országos rendőrfőkapitányhoz benyújtott beadványában
foglaltakat kivizsgálta, az 1993. évtől keletkezett büntető- és egyéb ügyeivel
kapcsolatban a panaszost részletesen meghallgatta, az általa elmondottakat,
valamint kérelmét, hogy a rendőrhatóság “perújrafelvételt javasoljon a Gödöllői
Bíróságnak”, jegyzőkönyvben rögzítette. A megyei rendőr-főkapitányság vezetője
1998. március 19-én kelt levelében arról értesítette a panaszost, hogy
beadványa nem tartalmaz bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló
bizonyítékot, így azzal nem áll módjukban foglalkozni. Tájékoztatta, hogy a
bírósági ítélettel lezárt ügyét a rendőrség ismételten nem vizsgálhatja, s
felhívta figyelmét a rendkívüli perorvoslat lehetőségére. A panaszos legutóbbi,
1998. október 16-án írt panaszbeadványát az Országos Rendőr-főkapitányság
Bűnügyi Főosztályának vezetője – 1998. november 4-én – a megyei
rendőr-főkapitányság vezetőjének intézkedés végett megküldte. A levelet, újabb
vizsgálat nélkül – 1998. november 25-én – irattárba helyezték.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese vizsgálatának során, a rendelkezésére álló adatok és
iratok alapján megállapította, hogy a megyei rendőr-főkapitányság a panaszos
1998. évben benyújtott beadványait minden esetben megvizsgálta, a
jogszabályokban biztosított megfelelő intézkedéseket megtette. Az 1998. október
16-án kelt panaszbeadványt, mivel az az előző beadványoktól tartalmilag nem
különbözött, új tényt, adatot nem tartalmazott – 1998. november 25-én, a
közérdekű bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi I. tv.
9. § (2) bekezdésében biztosított lehetőséggel élve, a megyei
rendőr-főkapitányság vezetőjének utasítására, irattárba helyezték. Vezetői
döntését az iratra rávezették, de a panaszost ezen intézkedéséről, a mellőzés
indokairól írásban nem értesítették.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese megállapította, hogy a panaszos
1998. október 16-án kelt, az országos rendőrfőkapitánynak címzett beadványának
sorsáról, annak elintézési módjáról azóta sem értesült, a megyei
rendőr-főkapitányság mulasztása az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében biztosított
jogállamisághoz, valamint az Alkotmány 64. §-ában rögzített kérelemhez, panaszhoz
való alkotmányos jogokkal összefüggésben visszásságot okozott. Tekintettel
arra, hogy a panaszos ügyeit a megyei rendőr-főkapitányság korábban, személyes
meghallgatását követően részletesen kivizsgálta, részére megfelelő
tájékoztatást adott, az országgyűlési biztos általános helyettese ajánlást nem
tett, de felhívta a Pest megyei Rendőr-főkapitányság vezetőjének figyelmét az
ügyfelek értesítésére vonatkozó kogens szabályok maradéktalan betartatására.
OBH 2394/1999.
1. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében rögzített tulajdonhoz való jogot
közvetlenül veszélyezteti, ha egy közösségi szálláson a hűtőszekrényt nem lehet
olyan biztonságosan lezárni, hogy az ott elhelyezett élelmiszert csak az a
személy vegye ki, aki annak tulajdonosa.
2. Az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében biztosított lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez, valamint az Alkotmány 18. §-ában deklarált
egészséges környezethez és az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében megfogalmazott
emberi méltósághoz való joggal összefüggésben alkotmányos visszásságot okoz, ha
egy közösségi szálláson a lakótérben nincs öltözőszekrény és beteg-elkülönítő
helyiség, külön a nők és külön a férfiak részére tisztálkodási helyiség,
továbbá ha a hálókörlet zsúfolt, az épület természetes szellőzési lehetősége
korlátozott, végül, amennyiben az étkezési lehetőséget hálókörletben, az
edények tisztántartásának lehetőségét pedig a tisztálkodásra használt mosdóban
biztosítják.
3. Az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében deklarált lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez, valamint az Alkotmány 18. §-ában biztosított
egészséges környezethez való joggal kapcsolatban alkotmányos visszásság
keletkezik, ha a közösségi szálláson a csapok elhasználódtak, a szaniterek
balesetveszélyesek, szennyezettek, a lefolyók eldugulnak.
4. A közösségi szálláson elhelyezett egyéb befogadottaknak és az ott
dolgozóknak az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében megfogalmazott élethez és
emberi méltósághoz, valamint az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében biztosított
lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jogát közvetlenül
veszélyezteti a közösségi szállás egyes lakóinak éhségsztrájkban és deviáns
jelenségekben megnyilvánuló magatartása.
5. Az állomány élet- és munkakörülményeinek alacsony színvonala
közvetlenül veszélyezteti a dolgozóknak az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
rögzített élethez és emberi méltósághoz, továbbá az Alkotmány 70/D. § (1)
bekezdésében biztosított lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez,
valamint az Alkotmány 18. §-ában biztosított egészséges környezethez való
emberi jogát.
6. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és az
abból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben alkotmányos
visszásságot okoz, amennyiben a rendőri szerv nem dokumentálja a külföldi
hatóságoktól átvett személyek, iratok, tárgyak átvételét, továbbá ha a
határőr-igazgatóság nem az előírásoknak megfelelően vizsgálja ki a határőr
intézkedésének jog- és szakszerűségét, az igazgatóság parancsnoka pedig nem
észleli a mulasztásokat.
7. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és az
abból fakadó jogbiztonság követelményével, valamint az Alkotmány 57. § (5)
bekezdésében rögzített jogorvoslathoz való joggal kapcsolatban alkotmányos
visszásságot keletkeztet, ha a határőr-igazgatóság parancsnoka nem hoz
határozatot az eljárás megszüntetéséről, így arról az érintettek nem értesülnek
és nem élhetnek jogorvoslati lehetőségükkel, továbbá ha a felülvizsgálat során
az országos parancsnokság, valamint az ügyben felügyeletet gyakorló katonai
ügyészség nem észleli a határőr intézkedése kivizsgálásának szakszerűtlenségét
és nem intézkedik a jogszabályoknak megfelelő eljárás lefolytatására, illetve
határozathozatalra.
Teljes szöveg: 3.13.
alfejezetben.
OBH 3305 /1999.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiságból és
jogbiztonságból eredő tisztességes eljáráshoz, valamint az 57. § (5)
bekezdésében deklarált jogorvoslathoz való joggal összefüggésben visszásságot
okoz, ha a rendőrség a panaszost jelentős késedelemmel értesíti panasza
elbírálásáról.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 5163/1999.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és az
abból származó jogbiztonság elvével – különösen a személyi szabadságot
korlátozó kényszerintézkedés alá vont fiatalkorú érdekeire tekintettel –,
valamint az Alkotmány 55. § (1) bekezdésében rögzített személyi szabadsághoz
való joggal és az ifjúságnak az Alkotmány 16. §-ában megfogalmazott
létbiztonsághoz fűződő joga érvényesülésének követelményével összefüggésben
visszásságot okoz, ha a rendőri szerv a fogdában a fogva tartott fiatalkorút
nem különíti el a felnőtt korúaktól.
2. Figyelemmel a fogva tartott fiatalkorú azon érdekére is, hogy
sérelmét elfogulatlanul, pártatlanul ítéljék meg, ugyancsak az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésében deklarált jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság
követelményével, valamint a tisztességes eljáráshoz, továbbá az Alkotmány 57. §
(5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való joggal összefüggésben okoz
visszásságot, ha a rendőrhatóság vezetője olyan bejelentés alapján, melynek
vizsgálatára az ügyészségi nyomozó hivatalnak van hatásköre, tényfeltáró
vizsgálatot folytat, és emiatt a fogvatartott nem élhet a büntetőeljárásról
szóló törvény által biztosított panaszjogával sem.
3. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamiság és az
abból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben – tekintettel azoknak
az állampolgároknak a jogos érdekeire is, akikkel szemben a kényszerítő eszközt
alkalmazzák, továbbá az ártatlanság vélelmére – visszásság keletkezik, ha a
rendőrség hivatásos állománya által alkalmazott kényszerítő eszközök
kivizsgálásáról szóló jegyzőkönyvek, jelentések nem a rendőrség szolgálati
szabályzatában előírt részletességgel készülnek. E visszásság okozásához
hozzájárul az is, ha a kényszerítő eszköz alkalmazásáról kitöltendő
formanyomtatvány nem felel meg maradéktalanul az erre irányadó jogszabályi
követelményeknek.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 6779/1998.
Visszásságot okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból
fakadó jogbiztonság követelményével, illetve az ennek részét képező
tisztességes eljáráshoz, valamint az Alkotmány 64. §-ában rögzített kérelemhez
és panaszhoz, valamint az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében rögzített
jogorvoslathoz való alkotmányos jogokkal összefüggésben a rendőrhatóság
eljárása, ha a bejelentéseket, feljelentéseket szakszerűtlenül, a
büntetőeljárás szabályait sértően kezeli és intézi, a rendőri intézkedések
elleni panaszokat jogorvoslattal megtámadható határozat meghozatala nélkül
zárja le.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.