Közszolgáltató és egyéb szervezetek eljárásával kapcsolatos ügyek
OBH 2458/1997.
Az Alkotmány 2. §-ában deklarált jogállamisággal és a 64. §-ban
rögzített panaszhoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha az eljáró
hatóság vagy közszolgáltatató az előírt ügyintézési határidőt nem tartja be.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 7754/1997.
Az Alkotmány 2. §-ában deklarált jogállamiság részét képező
tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha a
hatóság az iratbetekintéshez való jogának gyakorlásában az állampolgárt
akadályozza. Az Alkotmány 64. §-ában biztosított panaszhoz való joggal
összefüggésben okoz visszásságot az, ha a hatóság a nála benyújtott, de nem a
hatáskörébe tartozó panaszt nem teszi át a hatáskörrel rendelkező illetékes
szervhez.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 2365/1998.
I. Alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz az önkormányzat a
tulajdonhoz való joggal (Alk. 13. § (1) bek.) összefüggésben, ha az
üdülőtulajdonosok által ténylegesen igénybe nem vett szolgáltatásért
ellenszolgáltatást állapít meg. Alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot
okoz a tulajdonjog és a diszkrimináció tilalma (Alk. 70/A. §) mint alkotmányos
alapelv vonatkozásában az önkormányzat azzal is, hogy az üdülőtulajdonosok – a
szemétszállítás mint szolgáltatás igénybevétele szempontjából egyedi csoport –
sajátos helyzetéből fakadó elbírálást lehetetlenné tevő szabályozást állapít
meg.
II. Alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz a jogállamiságból
fakadó jogbiztonság követelményével (Alk. 2. § (1) bek.) összefüggésben az
olyan szabályozáson alapuló közszolgáltatói gyakorlat, amely a ténylegesen
képződő szemét mennyiségétől független számítási alapra, például az ingatlanra
mint számítási alapra támaszkodik, mivel – hasonlóan a díjak helyiségenkénti
meghatározásához – lehetetlenné teszi a szolgáltatás valóságos értékének
megállapítását.
III. Nem sérti a beadványt tevő panaszjogát (Alk. 64. §) a
közigazgatási hivatal eljárása, ha a benyújtott panaszt megvizsgálja és álláspontjáról
is tájékoztatja a panaszt tevőt, valamint a panaszos által igénybe vehető jogi
eszközre – az Alkotmánybírósághoz fordulás jogára – is felhívja a panaszos
figyelmét. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának eljárásában az
alkotmányos jogokkal összefüggő sérelem eljárási feltételnek minősül, így annak
hiányában a panaszt érdemben nem vizsgálhatja.
Teljes szöveg: 3.10. alfejezetben.
OBH 4200/1998.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított tulajdonhoz való jog,
valamint a 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság
követelményével összefüggésben visszásságot okoz, ha a szolgáltató nem a
hatályos jogszabályok alapján intézi a fogyasztói panaszt.
Az Alkotmány 64. §-ában deklarált panaszhoz való joggal kapcsolatban
visszásságot okoz, ha a fogyasztóvédelmi felügyelőség érdemi vizsgálatot nem
folytat és tájékoztatást sem ad a fogyasztónak.
Teljes szöveg: 3.10.
alfejezetben.
OBH 5556/1998.
I. A nyelvvizsga-dolgozatok megtekintésének kizárólagos helyszínhez
kötése miatt a vizsgázót ért sérelem nem hozható összefüggésbe alkotmányos
joggal.
II. Nem okoz visszásságot az Idegennyelvi Továbbképző Központ a
jogorvoslathoz való joggal (Alkotmány 57. § (5) bekezdés) kapcsolatban azzal,
hogy kizárólag a vizsgázó tekintheti meg az írásbeli dolgozatát, amennyiben a
szabályzata megfelelő jogorvoslati lehetőséget biztosít a vizsgázó számára.
III. Nem vizsgálhatja az országgyűlési biztos konkrét alkotmányos
joggal összefüggő sérelem hiányában, hogy szükséges-e a nyelvvizsgával kapcsolatos
jogorvoslati lehetőséget kormányrendeletben rögzíteni.
A panaszos az Idegennyelvi
Továbbképző Központ nyelvvizsgáztatással kapcsolatos eljárását kifogásolta.
Beadványában sérelmezte, hogy habár felesége a vizsgát Pécsen az Állami
Nyelvvizsga Bizottság Dél-Dunántúli Tagozatánál tette – az írásbeli feladatlap
megtekintésére kizárólag Budapesten lett volna lehetősége. Kifogásolta azt is,
hogy az írásbeli dolgozatot kizárólag a vizsgázó nézheti meg, illetve
amennyiben a vizsgázó azt igényli, az Állami Nyelvvizsga Bizottság által
kijelölt nyelvtanár segít neki a javítás értelmezésében. (A panaszos véleménye
szerint ebben a helyzetben a vizsgázó kiszolgáltatott a közötte és a tanár
között fennálló tudásszintbeli különbség miatt, így nincs lehetősége a jogorvoslatra.)
I. Az országgyűlési biztos
általános helyettese megállapította, hogy a vizsgázónak biztosítja az ITK, hogy
dolgozatát megtekintse, igaz, ez a jogosultság helyhez és időhöz kötött. A
vizsgát nemcsak a fővárosban az ITK székhelyén, hanem vidéki városokban lévő
tagozatain, illetve a vizsgaszervezőhelyeken is le lehet tenni. Ez a lehetőség
kedvezmény a vidéken élőkre nézve, hiszen nem kell Budapestre utazniuk a
nyelvvizsga letétele miatt. Nyilvánvaló, hogy hátrányos a vidéken vizsgázókra,
hogy a dolgozat megtekintésének jogával kizárólag Budapesten élhetnek. A
vizsgázók érdekeit védi azonban a javítás egységességének követelménye, amely a
több helyszínen való javítás esetén kizárt. Ezért a vizsga helyszínén való
megtekintés kizárólag úgy lenne biztosítható, hogy a Budapesten elvégzett
javítást követően küldik vissza a dolgozatokat a vizsga helyszínére, később
pedig újra Budapestre, ahol az iratokat tárolják.
A vizsgadolgozatok
megtekintésének lehetősége a jogorvoslathoz való joggal áll szoros összefüggésben.
A jogorvoslathoz való jog tartalmát azonban nem érinti, hogy a dolgozatok
megtekintésére hol és mikor van lehetőség, amennyiben ezek a feltételek nem
zárják ki a jogorvoslathoz való jog érvényesíthetőségét. Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a
nyelvvizsga-dolgozatok megtekintésének kizárólagos helyszínhez kötése miatt a
vizsgázót ért sérelem nem hozható összefüggésbe alkotmányos joggal, így ebben a
tekintetben nem folytathat vizsgálatot. Ennek alapján az országgyűlési biztos
általános helyettese azt sem mérlegelhette, hogy a vizsgadíj esetleges
emelkedése, illetve a vizsgázó – a dolgozat megtekintése érdekében tett –
kényszerű utazása jelent-e inkább méltánytalanságot a nyelvvizsgára jelentkezők
esetében.
II. A panaszos szerint
biztosítani kellene, hogy a vizsgázó által választott szakértő is jelen
lehessen a dolgozat megtekintésekor. Az ITK tájékoztatásában nem említette azt
a lehetőséget, hogy a vizsgázó nyelvtanár segítségét kérheti a javítás
megtekintésekor, erről az ITK szabályzata sem szól. Az ITK szabályzata szerint,
amennyiben a vizsgázó nem ért egyet a dolgozata értékelésével, joga van pótdíj
fizetése nélkül panaszlevelében a dolgozat felülvizsgálatát kérni, amelyet az
ELTE Bölcsészettudományi Kar dékánja által megbízott 3 fős bizottság végez el. Az országgyűlési biztos általános helyettese
megállapította, hogy az ITK szabályzata megfelelő jogorvoslati lehetőséget
biztosít a vizsgázónak az írásbeli vizsga esetleges javítási hibái
tekintetében. Az ITK eljárása a jogorvoslat
alkotmányos követelményének megfelel. Nem várható el a vizsgaközponttól,
hogy független szakértő részvételét engedélyezze a dolgozat megtekintésénél.
Ebben az esetben ugyanis egyedi esetekben egyeztetett szakmai szempontok
befolyásolhatnák az értékelést, így a követelmények egységessége nem volna
biztosítható. A nyelvvizsgáztatás szakmai színvonalát pedig az
idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendjéről szóló
kormányrendelet garantálja, a nyelvvizsgáztatás jogának szigorú feltételekhez
kötésével. A független szakértő közreműködési lehetőségének igénye a panaszos
érvelésével sem támasztható alá, hiszen a nyelvvizsga-eljárás során az ITK és a
vizsgázó nem ellenérdekű felek. A javítás értelmezésében pedig kifejezetten a
nyelvvizsgáztatás gyakorlatában járatos tanár tud segítséget nyújtani. A
szabályzatban biztosított ingyenes jogorvoslati forma – a panaszok, az ELTE
Bölcsészettudományi Kar dékánja által megbízott 3 fő általi elbírálása – pedig
kizárja az ITK, illetve az Állami Nyelvvizsgabizottság részéről az
elfogultságot.
III. Az országgyűlési biztos
általános helyettese megállapította továbbá, hogy az idegennyelv-tudást igazoló
államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendjéről és a
nyelvvizsga-bizonyítványokról szóló 71/1998. (IV. 8.) Kormányrendelet nem
tartalmaz rendelkezést a javítási – esetleg más vizsgáztatási – hibák elleni
jogorvoslati lehetőségre, azt sem írja elő, hogy a vizsgaközpontoknak
szabályzatában kötelezően rendelkezni kellene róla. A szabályzat viszont
tartalmazza a jogorvoslat lehetőségét, tartalmilag tehát a jogorvoslat
biztosított. Felmerülhet emellett is az igény a kérdés jogszabályi rendezésére.
Az országgyűlési biztos azonban absztrakt
normakontrollt nem végezhet, erre kizárólag az Alkotmánybíróságnak van hatásköre.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította ezért, hogy nincs
lehetősége a kormányrendelet alkotmányosságának közvetlen vizsgálatára.
OBH 5578/1998.
I. A gondozottak, hozzátartozóik, valamint az intézmény dolgozóinak
törvényes érdekeire is figyelemmel, az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
rögzített, jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben
visszásságot okoz a rehabilitációs intézet házirendjének jogszabályoknak
megfelelő jól látható helyen történő kifüggesztésének elmulasztása. Ugyanezen
joggal összefüggésben okoz visszásságot az intézmény érdekképviseleti fóruma
működésének hiánya.
II. Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslati
joggal, valamint a jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot
okoz, ha a fogyatékosokat ápoló-gondozó otthon által biztosított ellátásért
fizetendő térítési díjról az érintettek névreszóló értesítés helyett egy, az
intézmény vezetője által a fenntartó rendelete alapján készített feljegyzésből
értesülnek.
III. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében rögzített, a tulajdonhoz
fűződő jog sérelmén túl a jogbiztonság alkotmányos elvével összefüggésben is
visszásságot okoz a fogyatékosokat ápoló-gondozó otthon, ha az általa a
gondozottak pénzkezelésével összefüggésben kimunkált gyakorlat mellőzi a
gondnokság alá helyezett jogait és törvényes érdekeit védő, törvényben előírt
garanciális rendelkezések egyidejű alkalmazását, vagy ha a gondozott a
személyes szükségletére elhelyezett pénzéhez csak előzetes egyeztetést követően,
igazgatói engedéllyel juthat hozzá. E jogot sérti meg a bentlakásos intézmény
akkor is, ha a jogszabály kötelezése ellenére nem gondoskodik a gondozottak
értéktárgyainak biztonságos megőrzéséről. Ugyanezen joga megsértése mellett a
gondozott emberi méltóságához fűződő alkotmányos joga is sérül, ha a
bentlakásos intézmény büntetésből zsebpénzvisszatartás-büntetést alkalmaz.
IV. A rehabilitációs intézet elkerítésének hiányosságai, valamint a
portaszolgálat vagy más ellenőrző rendszer kialakításának elmulasztása
visszásságot idéz elő az intézetben gondozottaknak az Alkotmány 70/D. § (1)
bekezdésében rögzített lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
fűződő alkotmányos jogával összefüggésben. Ugyanezen joggal összefüggésben okoz
visszásságot, ha az intézet nem számol fel haladéktalanul egy beázott,
elektromosvezeték-elosztóban rejlő veszélyforrást, illetve ha az intézet belső
útjainak állapota balesetveszélyes. Ugyancsak e joggal összefüggésben okoz
visszásságot, ha az intézetben nem alakítanak ki megfelelő orvosi szobát, vagy
ha az intézetben a gyógyszerrendelés ellenőrizhetetlen, áttekinthetetlen és nem
megfelelően dokumentált, továbbá ha az intézmény az előírt gyógyszerek árát nem
téríti meg automatikusan. A jogszabályban minimálisan előírt orvosi jelenlét, a
tisztálkodáshoz szükséges anyagok ellátási hiányosságai e jog sérelmén túl
sértik az ellátottaknak az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített
szociális biztonságához és ellátáshoz fűződő jogát.
V. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált emberi méltósághoz
fűződő alkotmányos joggal összefüggésben okoz visszásságot az a rehabilitációs
intézetben kialakított gyakorlat, amely szerint minden WC-használat előtt és
után a gondozó kíséri a gondozottat, nyitja és zárja a szobák, illetve a
mellékhelyiségek ajtait. Az ellátottak ugyanezen jogát sérti meg az intézet, ha
a gondozott és a gondozó közötti magázódás és tegeződés gyakorlatát az intézet
házirendjében szabályozza. E jog sérelmével jár az is, ha az intézet
mellékhelyiségeiben a WC-kagylókat egymástól nem választják el, illetve ha a
WC-ajtók hiányából fakadóan az intimitás alapvető feltételei sem adottak.
VI. Az Alkotmány 18. §-ában rögzített egészséges környezethez való jog
maradéktalan érvényesülését veszélyezteti, ha a rehabilitációs intézeten belül,
a gondozottak által rendszeresen használt területen legeltetik az otthon
háziállatait. E jogot sérti, ha az intézet disznóóljait a gazdasági épületek,
az ebédlő, a konyha, valamint a lakóotthonok tőszomszédságában helyezik el.
Ugyanezen jog sérelmével jár az is, ha az intézet mellékhelyiségeiben található
WC-kagylókat nem látják el ülőkével és fedlappal, valamint ha a lakószobákban
“bilipadokat” helyeznek el.
VII. Az Alkotmány 58. § (1) bekezdésében rögzített szabad mozgáshoz és
a tartózkodási hely szabad megválasztásához fűződő jogot sérti, ha a
bentlakásos intézmény büntetésből kimenőmegvonást alkalmaz.
VIII. A gondozottaknak az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített
szociális biztonságához és ellátáshoz fűződő jogát sérti, ha a rehabilitációs
intézet nem gondoskodik az általa ellátott utógondozásának, a fogyatékosokat
ápoló-gondozó otthon pedig a gondozottak előgondozásának megszervezéséről.
Ugyanezen jogot sérti meg az intézet, ha házirendjében rögzíti, hogy csak az
erre képtelen gondozottak ruhaneműinek mosásáról gondoskodik, vagy ha az
intézmény külön térítési díjat állapít meg a lakók elektromos árammal
működtetett készülékeinek használatáért.
IX. Az Alkotmány 64. §-ában deklarált kérelemhez és panaszhoz való
joggal összefüggésben visszásságot idéz elő a fogyatékosokat ápoló-gondozó
otthon, amikor az írásban benyújtott panaszra szóban ad választ. Ugyanezen
jogot sérti az intézet, ha a panasztétel lehetőségét írásbeliséghez köti, vagy
ha a gondozottakat érintő panaszokat az intézeti vezető főnővérhez irányítja.
X. Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében rögzített, hátrányos
megkülönböztetés tilalmával összefüggésben okoz visszásságot a fogyatékosokat
ápoló-gondozó otthon, amennyiben a látogatás jogát az intézetvezető előzetes
hozzájáruláshoz köti, és a gondozott rokoni körére, illetve törvényes
képviselőjének személyére korlátozza.
Teljes szöveg: 3.14.
alfejezetben.
OBH 1101/1999.
I. A közszolgáltató számlapanasz kivizsgálására irányuló eljárása sérti
a panaszhoz való jogot (Alkotmány 64. §), valamint nem felel meg az
Alkotmányban deklarált tulajdonhoz való jogból (Alkotmány 13. §) fakadó
jóhiszeműség és együttműködési kötelezettség követelményének, ezáltal
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz, ha a közszolgáltató igazgatója
levélben a panaszos személyét sértő megjegyzést, valamint komolytalan
megállapításokat tesz.
II. A közszolgáltató számlapanasz kivizsgálására irányuló eljárása
sérti a panaszos panaszhoz való alkotmányos jogát (Alkotmány 64. §), valamint
nem felel meg az Alkotmányban deklarált tulajdonhoz való jogból (Alkotmány 13.
§) fakadó jóhiszeműség és együttműködési kötelezettség követelményének, ezáltal
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz, ha a panaszost összegszerű
megjelölés nélkül kötelezik a tartozás és annak kamatai megfizetésére, és
levélhez nem mellékelnek olyan utalványt, amin a kötelezettség teljesíthető
lenne.
III. Az előfizető kötelezése az emeltdíjas hívásokról kiállított számla
kiegyenlítésére, miközben a szolgáltató nyilvántartása szerint az ilyen típusú
hívásokat az előfizető állomásáról korlátozták, nem felel meg az Alkotmányban
deklarált tulajdonhoz való jogból (Alkotmány 13. §) fakadó jóhiszeműség és
együttműködési kötelezettség követelményének, ezáltal alkotmányos joggal
összefüggő visszásságot okoz.
Teljes szöveg: 3.10. alfejezetben.
OBH 3373/1999.
Nem sérül az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált, jogállamiságból
fakadó jogbiztonság alkotmányos elve, továbbá a panaszosnak az Alkotmány 57. §
(5) bekezdésén alapuló jogorvoslathoz fűződő joga, illetve az Alkotmány 64.
§-ában meghatározott panaszhoz fűződő joga, ha az iskola és fenntartójának
eljárása megfelel az irányadó jogszabályok előírásainak.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.