Egyéb ügyek
OBH 1293/1998.
(Kapcsolódó ügyek: OBH
6724/1997., 6763/1997.)
Az Alkotmány 64. §-ában deklarált panaszjog érvényesüléséhez
elengedhetetlen, hogy az érintett szerv az eljárására vonatkozó jogszabályi
előírásokat betartsa, az előírt határidőkön belül kivizsgálja a beadványt.
Ennek megsértése a panaszhoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz.
Az őstermelői igazolványok
kiadásával kapcsolatban érkezett panasz az országgyűlési biztoshoz, sérelmezve,
hogy a Csongrád Megyei Agrárkamara 1000, illetve 2000 Ft regisztrációs díjat
állapított meg az érdekelteknek, annak ellenére, hogy az igazolvány kiadásáért
nem kell díjat fizetni. Ugyanebben a témában a Napi Magyarország adott híradást
a Heves Megyei Agrárkamara hasonló eljárásáról, melynek kapcsán az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa hivatalból indított vizsgálatot. A témával
kapcsolatban több újságcikk is megjelent, valamint az akkori Földművelésügyi
Minisztérium is úgy foglalt állást, hogy a mezőgazdasági őstermelői
igazolványok kiadásáért, az adatnyilvántartásért fizetni nem kell. A
Pénzügyminisztérium által kiadott tájékoztatás is azt tartalmazza, hogy az
igazolvány kiadásának a díja 1000 Ft, de ezt az összeget 1997–1999. években nem
kell megfizetni.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy az érintett megyei
agrárkamarák ún. regisztrációs díjat megállapító eljárásai ellentétesek a jogi
szabályozással, valamint a minisztérium és az agrárkamara által kötött
megállapodásban rögzített előírásokkal. Az erre vonatkozó kormányrendelet
szerint az őstermelői igazolvány kiadása 1999. december 31-ig ingyenes. A
megállapodás pedig rendezi a nem kamarai tagok részére ellátandó számos
feladatot, és azt is, hogy a kamarák részére nyújtandó támogatás feltétele e
feladatok elvégzése. A sérelmezett és
kifogásolt eljárás sértette az Alkotmányban rögzített panaszhoz való jog
érvényesülését, mivel a panaszokat érdemben nem vizsgálták ki. Az Alkotmány 64.
§-a által biztosított panaszjog nem kizárólag a panasz benyújtásához való jogot
jelenti. A panaszjogból az eljáró közigazgatási szervre kötelezettségek
hárulnak. Az Alkotmányban biztosított panaszjog tényleges érvényesüléséhez
elengedhetetlenül fontos, hogy az érintett szerv az eljárására vonatkozó
jogszabályi előírásokat betartsa, az előírt határidőkön belül kivizsgálja a
beadványt.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ajánlásában: 1. felkérte a
földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztert, hogy törvényességi felügyeleti
jogkörében eljárva vizsgálja felül a jelentésben érintett Csongrád és Heves
Megyei Agrárkamara eljárását az őstermelői igazolványok kiadásával
kapcsolatban, és gondoskodjon a jogszabálynak megfelelő visszatérítésekről. 2.
Felkérte a földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztert, hogy hívja fel a
megyei agrárkamarák figyelmét az őstermelői igazolványokkal kapcsolatos
előírások betartására, figyelemmel arra, hogy az érintettek 1999-ben is
mentesek a díjfizetés alól. A miniszter az ajánlásokat elfogadta, a szükséges
intézkedéseket megtette.
OBH 7208/1998.
I. Alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz a kamara etikai
bizottsága az Alkotmány 64. §-ában rögzített panaszhoz való joggal, illetve a
jogbiztonsághoz való joggal (Alk. 2. § (1) bek.) összefüggésben azzal, ha a
beadványt tevő panaszának vizsgálatát indoklás nélkül elutasítja, valamint ha
erről a panaszost nem értesíti, mindezzel indokolatlanul megfosztja a panaszost
az ügy érdemi elintézésének jogától.
II. Az országgyűlési biztos vizsgálata során a kamarákhoz intézett
megkeresése teljesítésének elmulasztása sérti az országgyűlési biztos
vizsgálati jogosultságát, korlátozza alkotmányos feladatának ellátásában, ezáltal
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésben deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság
követelményével összefüggésben alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot
okoz.
A panaszos a Pest Megyei
Kereskedelmi és Iparkamarától lefolytatni kért etikai vizsgálat elmulasztását
sérelmezve fordult az Országgyűlési Biztosok Hivatalához.
I. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa vizsgálata során megállapította, hogy az etikai bizottság
a kamara által elfogadott etikai kódex szabályai szerint az érdemi vizsgálat nélküli
elutasításra nem volt jogosult az adott ügyben. Az elutasítás indokaként
meghatározott ok pedig nem felelt meg a kamara etikai kódexének. Az eljárás
elindításának megtagadásáról szóló döntésről a beadványt tevőt nem
értesítették. Az Alkotmány 64. §-a által biztosított panaszjog tényleges
érvényesülésének minimális feltételei sem teljesülnek akkor, ha a panasz
címzettje a beadványra nem reagál, illetve az ügyet ténylegesen nem vizsgálja.
A gazdasági kamarákról szóló törvény szerint a kamarák a törvényben
meghatározott feladataikat kötelesek ellátni, az állam által átruházott
közhatalmi jogosítványok gyakorlása nem lehet szabad belátás tárgya. A
jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelménye azt a kívánalmat is magában
foglalja, hogy a közhatalmi eljárások során ne kerülhessen sor önkényes
döntésekre. Az önkényesség megnyilvánulhat abban is, ha az államigazgatási
szerv egyszerűen nem tesz eleget eljárási kötelezettségének, hiszen az hatását
tekintve éppúgy kiszámíthatatlanságot eredményez. A kamarai törvény
rendelkezéseiből kiolvashatóan az etikai bizottság eljárására vonatkozó
kötelezettségek célja a gyors és a fogyasztók érdekeinek védelmére ténylegesen
alkalmas eljárás elősegítése volt, olyan ügyekben is, amelyek jogi elbírálása
egyébként a jogalkotó által is elismerten a bíróság hatáskörébe tartozik. Önkényesnek és a jogbiztonság elvét súlyosan
sértőnek minősül az eljárásra kötelezett szerv tevékenysége, ha a jogszabály
által meghatározott eljárási kötelezettségének nem tesz eleget, és ezzel a
jogszabályok által védeni kívánt érdekek tényleges érvényesülését lehetetlenné
teszi. A vizsgált ügyben az eljáró etikai bizottság többszörösen
megsértette az Áe. rendelkezései, illetve a gazdasági kamarákról szóló
törvényt, valamint a kamara etikai kódexét. Az
országgyűlési biztos megállapította, hogy a Pest Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara Etikai Bizottsága alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot
okozott az Alkotmány 64. §-ában rögzített panaszhoz való joggal, illetve a
jogbiztonsághoz való joggal összefüggésben, amikor a beadványt tevő panaszának
vizsgálatát indoklás nélkül elutasította, valamint amikor erről a panaszost nem
értesítette. Vizsgált eljárásával ugyanis a kamara etikai bizottsága
indokolatlanul megfosztotta a panaszost az ügy érdemi elintézésének jogától.
II. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy a
vizsgálata során tett megkeresés kamara általi teljesítésének elmulasztása
sérti az országgyűlési biztos számára az 1993. évi LIX. törvény által
biztosított vizsgálati jogosultságot, a Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
elnöke korlátozta az országgyűlési biztost alkotmányos feladatának ellátásában,
ezáltal az Alkotmány 2. § (1) bekezdésben deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság vonatkozásában alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot
okozott.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa felkérte a Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
elnökét, hogy hívja fel a kamara etikai bizottságát az etikai eljárás
lefolytatására, felkérte a gazdasági minisztert, hogy törvényességi felügyeleti
jogkörében eljárva intézkedjen a Pest Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Etikai
Bizottsága törvényes működésének helyreállítás érdekében. A kamara a
felkérésnek megfelelően az etikai vizsgálatot lefolytatta.
OBH 389/1999.
Alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz a polgármester a
panaszjoggal összefüggésben (Alk. 64. §), ha elmulasztja a hatáskörébe nem
tartozó, hozzá érkező beadvány áttételét, és ezzel hosszabb időre lehetetlenné
teszi az ügy érdemi elbírálását.
1999. január 20-án egy
panaszos az óbudai gázgyári lakások elidegenítésével kapcsolatos fővárosi,
illetve III. kerületi önkormányzati eljárást, az ebből a lakások használóira
háruló terheket sérelmezve, valamint a III. kerületi művelődési ház és néhány
egyéb önkormányzati ingatlan hasznosítását szolgáló indítvány tárgyában
segítséget kérve fordult az Országgyűlési Biztosok Hivatalához. Az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy a beadvány vizsgálata nem
tartozik a hatáskörébe, ezért azt Budapest III. kerületének polgármesteréhez
áttette. A polgármester az áttételről szóló levélre csak három hónap eltelte
után válaszolt, a panaszost is csak ekkor és mindössze az országgyűlési biztos
hivatalához küldött – hatáskörének hiányát megállapító – levél fénymásolati
példányának megküldésével tájékoztatta. Az önkormányzat áttétel utáni eljárása
során a panaszjoggal összefüggésben okozott alkotmányos jogokkal kapcsolatos
sérelem gyanúja miatt az országgyűlési biztos az ügyben hivatalból vizsgálatot
indított. A panaszos által az Országgyűlési Biztosok Hivatalához benyújtott
beadványt az országgyűlési biztos 1999. március 2-án tette át a III. kerületi
polgármesterhez. A polgármester 1999. június 7-én kelt és az országgyűlési
biztos hivatalához június 10-én érkezett levelében arról tájékoztatta a
biztost, hogy a III. kerületi önkormányzat a beadványban foglalt egyik panasz
vizsgálatára sem rendelkezik hatáskörrel. Az alpolgármester a beadványnak a
hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervhez való eljuttatása érdekében
azonban nem intézkedett. A vizsgálat során az országgyűlési biztos
megállapította, hogy a III. kerületi polgármesternek a közérdekű
bejelentésekről, javaslatokról és panaszokról szóló 1977. évi I. törvény
rendelkezései alapján kellett volna eljárnia. Ha a közérdekű bejelentés
vizsgálata előreláthatólag hosszabb ideig tart, erről a bejelentőt
(javaslattevőt) harminc napon belül tájékoztatni kell, az elintézés várható
időpontjának közlésével. Ha a közérdekű bejelentést, illetőleg javaslatot nem
az elintézésre hivatott szervhez tették meg, azt nyolc napon belül oda át kell
tenni. Az áttételre vonatkozó rendelkezés – az Áe. szabályaihoz hasonlóan – az
ügy érdemi elintézésének alternatívája. Ugyanazt a célt szolgálja, mint az ügy
érdemi elintézésének kötelezettséget kimondó szabály. A közérdekű bejelentés
címzettje tehát köteles azt vagy érdemben elbírálni, vagy az érdemi elbírálásra
jogosult szerv kilétének meghatározása után a beadványt áttenni. Az eljáró
szerv döntése a hatáskör hiányának megállapítása esetén sem szorítkozhat
kizárólag az ügy érdemi elbírálásának elutasítására, létezik ugyanis olyan
szabály, amely ilyenkor az érdemi elbírálás lehetőségének helyébe lép. Az
áttétel ebben az esetben azt a célt szolgálja, hogy a panaszosnak a hatásköri
szabályokkal kapcsolatos tájékozatlansága ne tegye lehetetlenné a beadvány
érdemi vizsgálatát. Ezért teszi a jogszabály a hatásköri szabályokat a
panaszosnál mindenképpen jobban ismerő címzett kötelezettségévé a hatáskör
tisztázását, és az ügyintézés felesleges elhúzódása érdekében az áttételt. A
Magyar Köztársaság Alkotmányának 64. §-a a következő rendelkezést tartalmazza: “A Magyar Köztársaságban mindenkinek
joga van arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy
panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé.” Az idézett rendelkezés nem
értelmezhető úgy, hogy abból kizárólag az érintett szervhez fordulás joga
következik. Az ügy érdemi elintézéséhez való joghoz képest ugyanis ez a
lehetőség puszta formalitás, önmagában értelmezhetetlen. A fent kifejtettek
alapján az országgyűlési biztos megállapította, hogy a III. kerületi
polgármester alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okozott, amikor a
hozzá érkező beadványt a hatáskör hiányának megállapítása mellett nem tette át
a hatáskörrel rendelkező szervhez, ezzel lehetetlenné tette a közérdekű
bejelentés érdemi elintézését. Élve az
állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény 21.
§-ában foglalt jogkörével, az országgyűlési biztos felkérte Budapest Főváros
III. kerületének alpolgármesterét, hogy a panaszos beadványát a hatáskörrel
rendelkező szervhez tegye át. A polgármester az ajánlást elfogadta, és
intézkedett az ügy áttételéről.
OBH 4534/1999.
A határozat kiadásának elmulasztása az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
biztosított jogorvoslati joggal összefüggésben visszásságot okoz.
A panaszos a kereskedelmi és
iparkamara eljárását kifogásolta, sérelmezve panasza ügyében az eljárás módját
és határidejét.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese
megállapította, hogy a kamara az etikai bizottság hatáskörébe utalt ügyek intézése során
közhatalmi jogosítványokat gyakorol. A kamara válaszlevelei nem felelnek meg a
határozat alaki és tartalmi követelményének, továbbá panaszos beadványára csak
közel két hónap múlva kapott választ a kamarától. A határozat hiánya, a jogorvoslati jogról való tájékoztatás elmaradása
a jogorvoslathoz való alkotmányos joggal kapcsolatosan visszásságot okozott.
Ebben a határozatban lett volna lehetőség a megállapított tényállás
rögzítésére, a felajánlott, de a kamara által mellőzött bizonyítás indokainak
közlésére, a jogszabályok megnevezésére, a rendelkező részben pedig a
jogorvoslati út igénybevételéről szóló tájékoztatásra kellett volna utalni. Az
országgyűlési biztos vizsgálata nem a döntés érdemi részét érintette, az
eljárási, a formai előírások figyelmen kívül hagyása azonban nem tette lehetővé
az alkotmányos jog gyakorlását, és ezzel visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos általános helyettese kezdeményezésében felkérte a Pest Megyei
Kereskedelmi és Iparkamara elnökét, hogy a konkrét ügyben az eljárási
szabályoknak megfelelően hozzon határozatot, rendelkezzen a jogorvoslat
lehetőségéről. A határozat egy példányát küldje meg az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese részére is. A kezdeményezéssel az
érintett egyetértett, a határozat kiadásáról intézkedett.
OBH 6038/1999.
I. A sorkatonák laktanyai ellátása és elhelyezése általában olyan, hogy
az sérti az emberi méltóságot, az egészséges környezethez való jogot, valamint
a legmagasabb szintű lelki és testi egészséghez való jogot (Alkotmány 54. § (1)
bekezdés, 18. §, 70/D. §), illetőleg e jogok megsértésének közvetlen veszélye nem
zárható ki, ezért visszásságot okoz.
II. Visszásságot okoz az Alkotmány 58. § szerinti mozgásszabadság
összefüggésében az a szabályozás, mely szerint a sorkatonák nem hagyhatják el
alanyi jogon a laktanyát olyan esetekben, amikor a benntartózkodást a szolgálati
feladatok nem indokolják.
III. Visszásságot okoz az Alkotmány 58. § szerinti mozgásszabadság
összefüggésében az a gyakorlat, mely szerint a kiképzőközpontokban az újonnan
bevonuló sorkatonák laktanyán belüli szabad mozgását bizonyos ideig
korlátozzák.
IV. Az emberi méltóság és a legmagasabb szintű lelki és testi
egészséghez való jog (Alkotmány 54. § (1), 70/D. §) tekintetében visszás az a
gyakorlat, hogy a segélyhelyen fekvő betegeket munkavégzésre veszik igénybe.
V. Az Alkotmány 70/A. §-a szerinti jogegyenlőség, valamint a 70/B. §-a
szerinti munkához való jog, valamint a 2. § (1) bekezdés szerinti jogbiztonság
összefüggésében visszás az, hogy a honvédségnél nem alakult ki egységes
gyakorlat a hivatásos katonák más kereső foglalkozásának engedélyezését
illetően.
VI. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdés szerinti jogbiztonság, és a 70/B. §
szerinti munkához való jog összefüggésében visszás az a szabályozás, hogy a
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai részére újonnan előírt fizikai
alkalmassági követelményeket azokra is alkalmazzák, akik korábban is hivatásos
állományban voltak, illetve, hogy ha ők a követelményeknek nem felelnek meg,
szolgálati viszonyuk megszüntethető.
VII. Az Alkotmány 61. §-a szerinti véleménynyilvánítási jog, illetve
64. §-a szerinti panaszjog összefüggésében visszás, hogy a katonák általános
tapasztalata szerint a panaszt tevőket informális retorzióban részesítik.
Teljes szöveg: 3.5. alfejezetben.