3.8. A lelkiismereti és vallásszabadsághoz, valamint a véleménynyilvánítás szabadságához való jog
Alkotmány 60. § (1): A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a gondolat,
a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti meggyőződés
szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a szabadságot, hogy vallását
és meggyőződését mindenki vallásos cselekmények, szertartások végzése útján
vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal együttesen nyilvánosan vagy
magánkörben kinyilváníthassa vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa
vagy taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva működik.
(4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
Alkotmány 61. § (1): A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje,
illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát.
(3) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény, valamint a sajtószabadságról
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
(4) A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség felügyeletéről, valamint
vezetőinek kinevezéséről, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezéséről,
illetőleg a tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
A lelkiismereti és vallásszabadság
védelmét az országgyűlési biztosok gyakorlata az Alkotmány 60. §-ára alapozza.
Ennek a szabályozásnak az értelmezésénél az Alkotmánybíróság mindenkire nézve
kötelező döntéseiből kell kiindulni. Az Alkotmánybíróság 4/1993. (II. 12.)
AB határozata szerint a vallásszabadság hagyományos tartalma egyrészt magában
foglalja a hit, meggyőződés szabadságát, másrészt a vallásgyakorlás szabadságát,
beleértve a negatív vallásszabadságot, valamint a vallási, gyülekezési és
egyesülési szabadságot is. E három elem közül a vallásgyakorlás joga a legfontosabb
s ez áll legközelebb a többi szabadságjoghoz is, beleértve a kommunikációs
alapjogokat is. Az országgyűlési biztos a saját gyakorlatán keresztül is igazolni
látja azt a tételt, hogy van a vallásszabadságnak egy olyan eleme, ami biztosítja
azt a jogot, hogy bárki meggyőződése szerint élhessen és ez jogilag más megítélés
alá esik, mint önmagában a vallásos cselekmények vagy szertartások által történő
vallásgyakorlás.
Az Alkotmánybírósághoz hasonlóan
a vallásszabadságot az országgyűlési biztos is az emberi méltósághoz való
jog egy külön nevesített részeként fogja fel, amikor vizsgálatai során abból
indul ki, hogy a vallásszabadság, a személyiség szabad kibontakozásához elválaszthatatlanul
hozzátartozik az emberi életminőség megfelelő része. Erre a szoros összefüggésre
számos példa hozható fel az országgyűlési biztosok gyakorlatából.
1998-ban az országgyűlési biztos
helyszíni vizsgálatot végzett a Miskolci Határőr Igazgatóság közösségi szállásán.
A közösségi szállást a határőrség azzal a céllal üzemeltette, hogy maximum
6 hónapig ideiglenes szállást biztosítson olyan külföldi állampolgároknak,
akiknek a hatóságok kijelölt helyen való tartózkodását rendelték el, de az
érintettek kellő anyagi fedezet hiányában megélhetésükről nem képesek gondoskodni.
A vizsgálat tapasztalatai szerint az elhelyezési körülmények súlyosan sértették
az ott tartózkodók emberi méltósághoz való jogát. Ezen belül a vizsgálati
jelentés külön kiemelte, hogy a közösségi szálláson alapvetően mohamedán vallású
külföldieket helyeztek el, akik viszont a megfelelő feltételek hiányában nem
élhettek a vallási meggyőződésük szerint. Ezáltal nemcsak az emberi méltósághoz
való joguk, hanem a szabad vallásgyakorláshoz való joguk is sérült.
Az emberi jogok és a vallás-,
illetve lelkiismereti szabadság tiszteletben tartásának egyik legszemléletesebb
példájaként szokták nálunk emlegetni a honvédelmi törvény azon rendelkezését,
mely szerint a katonai szolgálatot lelkiismereti okokból megtagadók alternatív
szolgálatot választhatnak, ezáltal teljesítve alkotmányos állampolgári kötelezettségüket
a haza védelmében. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a katonai szolgálattal
összefüggésben ne merülnének fel további kérdések, amelyek érintik a vallásszabadságot.
Az Alkotmánybíróság 46/1994. (X. 21.) AB határo- zatában az indítványozók
a Btk. XIX. fejezetében található honvédelmi kötelezettség nem teljesítésére
szankciót előíró büntetőjogi tényállások alkotmányellenességét kívánták megállapíttatni.
Az indítványozók szerint léteznek olyan vallási felekezetek, amelyek nem csupán
a katonai, hanem a civil szolgálatot is elutasítják. Az ő esetükben a szabályozás
kétségkívül érinti a lelkiismereti és vallásszabadságot. Az Alkotmánybíróság
azonban azzal érvelt, hogy az állam akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának
eszközéhez, ha másik alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése,
illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető el. Ilyen alkotmányos
értéket képvisel a haza védelme, amely minden állampolgár kötelessége. Az
Alkotmánybíróság megállapítása szerint a haza védelmének érdekével arányban
áll az az alapjogsérelem, amely büntetéssel való fenyegetést jelent azok számára,
akik a honvédelmi kötelezettség teljesítésének egyik módját sem fogadják el.
Hasonló ügyben és módon foglalt állást az országgyűlési biztos is egy, a polgári
szolgálatot érintő ügyben. A panaszos a polgári szolgálat megállapításának
módját, illetőleg a sorkatonai szolgálathoz viszonyított mértékét kifogásolta.
Egyrészt túlzásnak tartotta, hogy a polgári szolgálatosokat 15 hónap időtartamra
hívják be, míg a sorkatonai és tartalékos katonai szolgálat együttes időtartama
9+4, azaz összesen 13 hónap. Megítélése szerint ez hátrányos megkülönböztetést
jelent azokkal szemben, akik lelkiismereti okoknál fogva tagadják meg a katonai
szolgálatot, illetve választják az alternatív polgári szolgálatot.
Az országgyűlési biztos nem
osztotta ezt az álláspontot. Jelentésében kifejtette, hogy a törvény előírása
szerint a polgári szolgálat időtartama egyenlő a sor- és tartalékos katonai
szolgálat együttes időtartamával. A tartalékos szolgálat azonban a 4 hónapon
túl további 2 hónap szolgálatot jelenthet katasztrófaelhárítás céljából. Ilyen
módon a civil és katonai szolgálat időtartama egyaránt 15 hónap. Kétségtelen
ugyanakkor, hogy a tényleges polgári szolgálat a sorkatonai szolgálathoz képest
hosszabb időtartamú. Ugyanakkor kellően indokolt az a jogalkotói szándék,
amely a haza fegyveres védelmét preferálja és az ingadozókat, a nem határozott
lelkiismereti fenntartásokkal bírókat a rövidebb tartalmú katonai szolgálat
felé orientálja. Ezzel együtt azonban a lellkiismereti szabadság jogának védelme
azt követeli, hogy a polgári szolgálat ideje miatt ne kényszerüljenek az érintetteket
alapos lelkiismereti meggyőződésükkel szemben döntésre. Ugyanakkor nincs olyan
objektív mérce, amelynek alapján meg lehetne állapítani, hogy hol húzható
meg az időtartam elfogadható határa. Az országgyűlési biztos jelentésében
kifejtette, hogy a polgári szolgálat tényleges időtartama az elfogadható mérték
felső határára vonatkozik, ezért ennek növelése komoly aggályokat vetne fel
az érintettek lelkiismereti szabadság és a jogegyenlőség szempontjából.
A szabad vallásgyakorlás természetesen
más szempontból is vizsgálandó kérdés a honvédségnél, illetve mindazon intézményekben,
amelyek hierarchikus felépítése vagy kötött viszonyai az alkotmányos jogok
egyébként törvényben megengedett korlátozását eredményezik. Az ilyen intézményekben
– a honvédség mellett például a börtönökben – hivatalból indult vizsgálatok
is igyekeznek feltárni e jog érvényesülésének mikéntjét.
Igen különleges, de talán nem
egyedülálló eset volt, amikor a panaszos egy büntetőügy kapcsán beadványában
azt sérelmezte, hogy a nyomozati eljárásban történt tanúkénti kihallgatása
alkalmából a gyanúsított ügyvédje vallási előítéletre utaló kérdést tett fel
neki és az eljáró rendőrtiszt ezért nem utasította rendre. A beadványt tevő
kezdeményezésére a Budapesti Ügyvédi Kamara megvizsgálta az ügyvéd cselekményét,
de az eljárást a bejelentés megalapozatlanságára hivatkozva megszüntették.
A Legfőbb Ügyészség az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános
helyettese megkeresésére megállapította, hogy a nyomozó hatóság eljárást folytató
tagja a kérdés elhangzását követően a védővel közölte, hogy a tanú felekezeti
hovatartozása az ügy elbírálása szempontjából irreleváns, figyelmeztette a
védőt, hogy hasonló kérdésektől és megjegyzésektől tartózkodjon, a tanút pedig
kioktatta, hogy a kérdésre nem köteles válaszolni. Mindezek jegyzőkönyvezését,
külön kérelem nélkül, szükségtelennek tartotta. A beadványt tevőt viszont
nem oktatta ki arra, hogy a jegyzőkönyvbe vétel elmulasztása miatt vagy ha
a nyomozó hatóság tagjának intézkedését elégtelennek tartja, az ügyészséghez
panasszal fordulhat. A kioktatás elmulasztása a jogorvoslathoz való jogának
érvényesítését meghiúsította, ezáltal visszásságot okozott. Az Ügyvédi Kamarát
eljárása során megilleti a lényeges tények mérlegelési, illetve az érdemi
döntésre vonatkozó következtetés joga. A mérlegelési jog legfontosabb korlátját
az Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok mindenkire kötelező előírásai
jelentik. Ennek megfelelően nem juthatott olyan alkotmány-konform következtetésre,
hogy a felekezeti hovatartozást, illetve vallásgyakorlást érintő, jogszabályban
tilalmazott kérdés feltevése jogszerű volt. Az országgyűlési biztos megállapította,
hogy az Ügyvédi Kamara a törvény feltétlen tilalmára tekintettel a szóban
forgó ügyvéd kérdésének mögöttes tartalmát nem vizsgálhatta, illetve az erre
vonatkozó tényeket nem mérlegelhette volna. Eljárása, illetve határozata ezért
a beadványt tevő lelkiismereti és vallásszabadságával összefüggésben visszásságot
okozott. Ezt az alkotmányos joggal kapcsolatos visszásságot súlyosbítja, hogy
– a Legfőbb Ügyészség álláspontja szerint – a feltett kérdés a jogszabályi
tilalomtól eltekintve sem volt alkalmas az eljárás céljának elérésére. Az
ügyvédi foglalkozási szabályok “közjogias jellegűek” akkor, amikor az ügyvéd
ügyfele védelmében eljárva kérdést tesz fel a tanúnak, hiszen részesül az
eljárást folytató hatóság közjogi hatalmából, így a hatósági eljárás korlátait,
mindenekelőtt az emberi és állampolgári jogok tiszteletben tartásának és védelmének
kötelezettségét sem hagyhatja figyelmen kívül. Ajánlásában az országgyűlési
biztos kérte a Magyar Ügyvédi Kamara elnökét, gondoskodjon arról, hogy a panaszos
elégtételt nyerjen az alkotmányos jogát ért sérelemért.
Összefoglalásként nyomatékosan
szeretnénk hangsúlyozni, hogy az állam kötelessége az alap- vető jogok tiszteletben
tartására és védelmére, ahogy erre az Alkotmánybíróság is rámutat, a vallásszabadsággal
kapcsolatban sem merül ki abban, hogy tartózkodik az egyéni jogok megsértésétől,
hanem gondoskodnia kell a vallásszabadság érvényesüléséhez szükséges feltételekről,
azaz a vallásszabadsággal kapcsolatos értékek és élethelyzetek védelméről
az egyéni igényektől függetlenül is. Az országgyűlési biztos intézménye ennek
az állami kötelezettségnek teljesítését a jogalkalmazás szintjén igyekszik
elősegíteni.