3.2.A jogbiztonság, a tisztességes
eljárás és az állam alapjogvédelmi kötelezettségének követelménye
Alkotmány 2. § (1) bekezdés: A Magyar Köztársaság
független, demokratikus jogállam.
Alkotmány 57. § (1) bekezdés: A Magyar Köztársaságban
a bíróság előtt mindenki egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene
emelt bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a törvény
által felállított független és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános tárgyaláson
bírálja el.
Alkotmány 8. § (1) bekezdés: A Magyar Köztársaság elismeri
az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
A
bevezetőben utaltunk már arra, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdése kitüntetett
helyet foglal el az országgyűlési biztosok gyakorlatában. Az összes megállapított
visszásság 31,64 százaléka hozható összefüggésbe a jogállamiság és jogbiztonság
alkotmányos alapelvével. A korábbi évekhez hasonlóan most is hangsúlyozni
szeretnénk, hogy önmagában a jogállamiság, jogbiztonság nem fogható fel alkotmányos
alanyi jogként.
Az
országgyűlési biztosok 1995-től követett gyakorlata azonban világosan bizonyítja,
hogy ennek az elvnek a vizsgálata elengedhetetlenül fontos a polgárok jogainak
érvényesülése szempontjából.
Az
említett elv helyes értelmezése fokozatosan alakult ki az országgyűlési biztosok
gyakorlatában. Már az 1998-as beszámolóban részletesen kifejtettük, hogy a
biztosok korábban követett gyakorlata az Alkotmánybíróság útmutatásán alapult.
Feltétlenül követendőnek tartjuk többek között azokat a megállapításokat,
mely szerint a jogállamiság leglényegesebb eleme a jogbiztonság, amely egyben
a szerzett jogok védelmének elvi alapja. A jogbiztonság az állam s az Alkotmánybíróság
meghatározása szerint elsősorban a jogalkotó, de a megfogalmazásból eredően
a jogalkalmazó kötelességévé is teszi annak biztosítását, hogy a jog egésze,
egyes részterületei és az egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
tekintve kiszámíthatóak és előre láthatóak legyenek a norma címzettjei számára.
Ebből következik az is, hogy a közhatalmi eljárásban önkényes döntésekre nem
kerülhet sor.
Az
1998. évi beszámolóban már jeleztük, hogy a jogalkalmazáson belül milyen körben
értékeli az országgyűlési biztos alkotmányos joggal összefüggő visszásságként
a 2. § (1) bekezdésében foglaltak sérelmét vagy közvetlen veszélyeztetését.
Így kimondta, hogy minden esetben meg kell állapítani a visszásságot, ha a
hatóság tevékenységével vagy mulasztásával a szerzett jogok sérelmét, a szolgáltatás-ellenszolgáltatás
aránytalanságát okozza, illetve a mérlegelési jogkörét túllépi vagy méltánytalanul
elfogult. Ebből egyértelműen következik, hogy nem elegendő a visszásság megállapításához
az a tény, hogy valamely hatóság vagy közszolgáltató jogszabályt sért. Ezen
túlmenően elengedhetetlen valamely a 2. § (1) bekezdés keretébe tartozó jogos
érdek sérelme is. A jogos érdekek körének kialakítása és az adott ügyre történő
alkalmazása az országgyűlési biztosok értelmezési és mérlegelési feladata.
Az
1999. évben a tisztességtelen eljárás fogalomkörének kidolgozását és alkalmazását
oldottuk meg a hatósági döntések vizsgálata során. A tisztességes és méltányos
eljárás követelményét kifejezetten deklarálja az Alkotmány 57. § (1) bekezdése.
Ezt rögzíti, hogy mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt bármely
vádat vagy valamely szerzett jogait vagy kötelességeit a törvény által felállított
törvényes és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja
el. Hasonló rendelkezést találunk az Európai Emberi Jogi Konvenció 6. cikkelyében.
E szerint mindenkinek joga van arra, hogy ügyét a törvény által létrehozott
független és pártatlan bíróság méltányosan, nyilvánosan és ésszerű időn belül
tárgyalja. Mind a két idézett rendelkezés kifejezetten a bírósági ügyekre
vonatkoztatható, tehát a polgári jogi és büntetőjogi törvénykezés elengedhetetlen
követelménye. Az előbb idézettek azonban nem jelentik azt, hogy a tisztességes
eljárás követelménye a közigazgatási ügyekben ne lenne számonkérhető. Ennek
alkotmányos alapját éppen a 2. § (1) bekezdésben találjuk meg.
A
tisztességes eljárás fogalmi definíciója részben hasonlóságot mutat a hagyományos
ombudsmani hatáskörbe tartozó közigazgatási hiba fogalmával. Tapasztalataink
alapján a következő hatósági magatartások tartoznak ebbe a körbe:
1.
a mérlegelési jogkör alkotmánysértő túllépése,
2.
a jogszabályok méltánytalan alkalmazása,
3.
a hatalommal való visszaélés, önkényesség,
4.
az elkerülhető késedelem,
5.
a hátrányos megkülönböztetés,
6.
az ügyfél nem megfelelő felvilágosítása,
7.
az udvariasság elemi szabályainak megsértése.
A
felsorolt magatartásformák egy-egy ügyben halmozottan is előfordulhatnak,
de egy is elegendő közülük a jogállamisággal, jogbiztonsággal összefüggő visszásság
megállapításához.
A
mérlegelési jogkör alkotmánysértő túllépése jelentkezhet kifejezett jogszabályi
tilalom megsértésével együtt, de anélkül is. Ilyen túllépésnek tekintettük
az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium Energetikai Főcsoportjának a gázelosztó
vezetékre vonatkozó, hálózatfejlesztési hozzájárulásról szóló rendeletének,
olyan értelmezését, mely szerint a rendeletben írtakon túl, a hatályba lépés
előtt való gázelosztó vezetékekre épített utólagos csatlakozás esetén is kötelezni
kell a később csatlakozókat hozzájárulás fizetésére.
Hasonló
a helyzet olyan esetben, amikor a hatóság egy kérelem elutasítását nem a jogszabályban
foglalt feltételek hiányára és ennek bizonyítására alapítja, hanem csupán
valószínűsíthető körülményre. Egy ügyben például a rendszeres szociális segélyre
vonatkozó kérelmet a hatóság azért utasította el, mert szerinte bár kimutatható
jövedelemmel a kérelmező nem rendelkezett, mégis elfogadható életszínvonalon
élt. Ugyanakkor a hatóság nem tért ki panaszos és családja kimutatható jövedelmére,
illetve a létfenntartást biztosító vagyonára és azt sem vizsgálta, hogy az
meghaladja-e a jogszabályban előírtakat. Előfordult a társadalombiztosításról
szóló törvény téves jogértelmezése is, mely szerint a korengedményes nyugdíjas
panaszosok kiegészítő tevékenységük vállalkozói jogviszonyát visszamenőlegesen
főfoglalkozásúvá minősítették, és ezért a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár
számukra késedelmi pótlékkal terhelt, járulékfizetési kötelezettséget írt
elő.
Tipikus
problémának tekinthető a hatóságok bizonyítás felvétele körében tapasztalt,
a tisztességes eljárás követelményét sértő magatartása. A kötelező felelősségbiztosítási
ügyeket vizsgálva megállapítottuk, hogy visszás a jogszabály olyan értelmezése,
mely szerint a felelősségbiztosítás alapján érvényesített károsulti igény
teljesítését a biztosító a károsult bizonyításától teszi függővé, noha egyébként
a bizonyítási teher a károkozót illeti. Helyenként a rendkívül széles mérlegelési
jogkör önmagában is olyan helyzetet teremt, amely visszássághoz vezethet.
Így például a súlyos fogyatékosság és a tartós betegség fogalma meghatározásának
elmulasztásával a jogalkotó olyan széles mérlegelési jogkört biztosított a
jogalkalmazónak, mely az ápolási díj megállapítása iránti igény elbírálását
teljes mértékben kiszámíthatatlanná tette, mivel az eltérő joghatású rendelkezések
közötti választáshoz nem nyújtott megfelelő alapot. Ebből egyenesen következett
a megalapozatlan és a jogosultak alkotmányos jogait sértő vagy veszélyeztető
döntés.
A
hatalommal visszaélés, az önkényes eljárás súlyosan sérti a hatósághoz forduló
polgár érdekeit még abban az esetben is, ha formailag az eljárás jogszerűnek
tűnik. Több olyan ügyet vizsgáltunk, amelyben a panaszos sérelmezte a hatóság
ügyintézőjével szemben benyújtott elfogultsági kifogásának elbírálását. Ezekben
az ügyekben megállapítottuk, hogy az olyan kizárási indítványt elutasító határozat,
amelyből nem derül ki, hogy a hatóság mire alapozza az indítvány elutasítására
vonatkozó döntését, éppúgy sérti a jogbiztonság részeként értelmezett tisztességes
eljáráshoz való jogot, mint bármely más, az érdemi tényállás felderítését
szolgáló jogszabályi rendelkezés figyelmen kívül hagyása.
Jelentéseinkben
már többször állást foglaltunk abban a kérdésben, hogy az Alkotmány nem biztosít
alanyi jogot az anyagi igazság érvényesülésére, ugyanakkor erősíteni kell
azokat a körülményeket, amelyek a jogbiztonság fenntartása mellett elősegítik
az igazságosság érvényesülését. Ebben a körben ismételten felmerül a szükségszerű
és arányos jogkorlátozás dilemmája. Eljárásainkban minden esetben visszásnak
tekintettük az olyan hatósági magatartást, amely az adott jogkorlátozásoknál
nem vette figyelembe ezt az alapelvet. Szükségtelennek és ezért önkényesnek
minősítettük azt a nyomozóhatósági gyakorlatot, mely a sértett ügyvédjének
a sértett tanúkénti kihallgatása során való részvételét megtiltotta.
Részben
mérlegelési jogkör túllépéséhez, részben viszont az önkényes eljárásokhoz
kapcsolódnak azok az ügyek, amelyekben a visszásságot azért állapítottuk meg,
mert jogerős bírósági vagy hatósági határozatok végrehajtására a hatóság hibájából
nem került sor. Így előfordult, hogy építési ügyben az építési hatóság a bontási
határozat végrehajtásához rendőrségi közreműködést kért, a helyszínen a rendőrök
megjelentek, a munkaterületre való bejutásukat azonban az építtető nem tette
lehetővé. A végrehajtásra kirendelt rendőrök minden további nélkül tudomásul
vették a történteket, a helyszínről eltávoztak, amit az ellenérdekű panaszos
tisztességes eljáráshoz való jogának megsértéseként értékeltünk.
A
szakszerűséget nem nevesítettük külön, mint a tisztességes eljárás körébe
tartozó feltételt. A szakszerűtlenség ugyanakkor gyakran vezet önkényes döntésekhez.
Így például ha a rendőrségen valaki feljelentést kíván tenni, de azt nem hajlandók
felvenni, bejelentését nem foglalják jegyzőkönyvbe arra való hivatkozással,
hogy az adott birtokvédelmi üggyel a bíróság döntéséig nem foglalkoznak, ez
mind olyan szakszerűtlenség, amely a hatóság önkényes mulasztásának tekinthető
és ezért visszás.
A
hátrányos megkülönböztetés tilalma az Alkotmányban külön szabályozott elvként
jelenik meg és a beszámoló is külön címben tárgyalja. Esetenként azonban előfordul,
hogy a hatósági jogalkalmazásban e hátrányos megkülönböztetés olyan elfogultságként
jelentkezik, amely nem az Alkotmány 70/A. §-ába ütközik, hanem a 2. § (1)
bekezdésbe foglalt tisztességes eljáráshoz való jogot sérti. Különösen nagy
figyelmet kell fordítani a büntetőügyekre, tekintettel az ilyen ügyekben elszenvedhető
hátrányokra.
Idetartozik
azonban az az eset is, amikor a helyi önkormányzati képviselők közötti hozzátartozói
viszony veti fel a hozott döntések objektivitásának kérdését.
Az
eljárások időszerűsége jelentős mértékben befolyásolja a polgárok jogainak
alakulását. Az Európai Emberi Jogi Bíróság a Konvenció alapján számos ügyben
marasztalta el a nemzeti hatóságokat az ésszerű határidő túllépése miatt.
Az Emberi Jogi Bírósághoz hasonlóan az országgyűlési biztosok sem határozzák
meg általában az ésszerű határidő tartamát, hanem azt esetről esetre vizsgálják.
Nem vitás azonban, hogy a visszásságot meg lehet állapítani minden olyan esetben,
amikor a hatóságok nem is törekednek arra, hogy olyan eljárási cselekményeket
foganatosítsanak, amelyektől az ügy befejezése várható. Különösen büntetőügyekben
van jelentősége az eltelt időnek, hiszen maga a büntetőeljárás is súlyos hátrányt
jelent a terhelt, de az ügyben részt vevő egyéb személyek számára is. Mindennek
figyelembevételével nyilvánítottuk a Vám- és Pénzügyőrség Fővárosi Nyomozó
Hivatalának eljárását visszásnak, amikor az általa indított nyomozást több
mint négy éven keresztül nem fejezte be.
Súlyos
mulasztásként értékeltük az olyan hatósági magatartást, amelynek következtében
egy, a hatóság előtt folyamatban lévő ügyben a felelősségre vonásra azért
nem kerülhet sor, mert a hatóság hibájából az ügy elévült. A feljelentőknek
és a sértetteknek elemi érdekük fűződik ahhoz, hogy a sérelmükre megvalósított
cselekmény elkövetőit felderítsék és az eljárás eredményéhez képest megbüntessék.
Elfogadhatatlan az olyan hatósági magyarázat, mely szerint a feladatok nagy
száma és a rendelkezésre álló köztisztviselői létszám nem áll egymással olyan
arányban, hogy minden ügyet be tudjanak fejezni és ezért fordulhat elő egyes
ügyek elévülése. Az ilyen hatósági magatartás egyértelműen visszás és sérti
a tisztességes eljárás követelményét.
A
megfelelő felvilágosítás, magyarázat hiánya sok esetben érinti az ügyfelek
egyéb alkotmányos jogait. Ilyen jog lehet a panaszhoz, kérelemhez vagy a jogorvoslathoz
való jog. Más esetben a tájékoztatás elmaradása viszont közvetlenül, egyéb
joghoz nem kapcsolhatóan okoz érdeksérelmet és ilyenkor a tisztességes eljárás
követelménye sérül. Így nyilvánvalóan hibázik az adóhatóság, ha tájékoztatási
kötelezettségeinek elmulasztása miatt az adózó jóhiszeműen bízik abban, hogy
mentességet élvez és ezért nem nyújt be bevallást.
Az
ügyfeleket olyan esetben is érheti érdeksérelem, ha a hatósághoz benyújtott
kérelem nem teljesíthető, de a hatóság nem ad felvilágosítást arról, hogy
milyen törvényes indokok akadályozzák a panaszos kérésének teljesítését.
A
határozat indokolásának hiányai vagy teljes elmaradása minden esetben megalapozza
a visszásság megállapítását. Már korábbi jelentéseinkben is észrevételeztük
azt, hogy a hatóságoknál kiállított határozatok ún. blanketta indokolást tartalmaznak,
amelyek előre nyomtatott szövegét nem módosítják, illetve nem egészítik ki
az adott ügy természetének megfelelően. Az ügyfelek számára így nem lehet
világos az, hogy mely körülmények alapozták meg az adott döntést. A sablonszöveg
gyakran egyébként is teljesen félrevezető.
Az
ügyfél és hatóság kapcsolatában igen fontos szerepe van a hatósági eljárás
kulturáltságának, az ügyek udvarias, figyelmes elintézésének. Az ezzel ellentétes
magatartás – a körülményektől függően – sértheti a tisztességes eljáráshoz
való jogot függetlenül attól, hogy érdemben megfelelő-e a hatóság eljárása
vagy sem. Visszásságot állapítottunk meg például akkor, amikor tiltott helyen
várakozó gépjármű elszállítására irányuló intézkedése során a rendőr ugyan
jogszerűen járt el, de indulatos módon olyan megengedhetetlen kifejezéseket
használt, amelyek nem egyeztethetők össze a 2. § (1) bekezdés szabta követelményekkel.
JOGANYAGOK