3.3.Az ártatlanság vélelme és a védelemhez
való jog
Alkotmány 57. § (2): A Magyar Köztársaságban
senki sem tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság
jogerős határozata nem állapította meg.
A
büntetőeljáráshoz számos olyan elv kapcsolódik, amely az eljárás résztvevőinek,
így a terhelteknek, sértetteknek, tanúknak a jogait rögzíti. Ezek közül kiemelkedő
jelentőségénél fogva az Alkotmány is szabályozza az ártatlanság vélelméhez,
továbbá a védelemhez való jogot. Olyan alapvető jogokról van szó, amelyek
ma már nemzetközi követelmények. Az Európai Emberi Jogi Konvenció 6. § (2)
bekezdése kimondja, hogy minden bűncselekménnyel gyanúsított személyt mindaddig
ártatlannak kell tekinteni, amíg bűnösségét a törvénynek megfelelően meg nem
állapították. Érdemes megfigyelni, hogy az európai bírói gyakorlat rendkívül
kevés esetben állapította meg e bekezdés sérelmét. Ennek az lehet a magyarázata,
hogy jogállami körülmények között ez a jogelv már mélyen meggyökeresedett.
Az
ártatlanság vélelme, a magyar Alkotmány és a nemzetközi jogi egyezmény szerint
is, a büntetőeljárások keretében érvényesíthető jog. Ismételten hangsúlyozzuk
azonban – ahogy erre már többször rámutattunk –, a nemzetközi gyakorlatnak
megfelelően ebbe a körbe tartozónak tekintjük a szabálysértési ügyeket is.
A szabálysértési jog gyakorlatilag olyan “kis büntetőjog”, amelyben a legfontosabb
klasszikus eljárási garanciáknak érvényesülniük kell.
Az
Európai Emberi Jogi Bíróság gyakorlatára figyelemmel az ártatlanság vélelmének
fogalmi körét az országgyűlési biztosok sem szűkítik le az eljárásjogi garanciákra.
Ahogy az Európai Emberi Jogi Bíróság több döntésében is kifejtette, ennek
az elvnek a gyakorlati érvényesülése azt is megköveteli, hogy a hatóságok
mindaddig ne tegyenek a bűnösségre utaló kijelentéseket, amíg a végső bírói
döntés az ügyben meg nem születik. Ilyen jellegű anomáliák előfordultak az
országgyűlési biztosok gyakorlatában. Több olyan esetünk is volt, amikor a
büntetőeljárás kezdete után elhunyt személlyel szemben folytatták a nyomozást,
majd a nyomozást megszüntető határozat indokolási részében kimondták az elkövetett
bűncselekmény miatt az elhunyt személy felelősségét. A büntető anyagi jog
szabályai szerint a gyanúsított halála megszünteti a büntethetőséget, ami
viszont a büntetőeljárás folytatásának akadálya. A büntetőeljárási törvény
értelmében a törvény célja, hogy a büntetőeljárás szabályozásával a törvényességnek
megfelelően biztosítsa a bűncselekmény felderítését, a Magyar Köztársaság
büntető törvényeinek alkalmazását. E cél a terhelt halálával meghiúsul, de
megszűnik a büntetőeljárás útján elvben elérhető jogkorlátozás alkotmányos
alapja is, így semmilyen további – ide nem értve természetesen a büntetőeljárási
törvényben megjelölt tárgyi jellegű korlátozásokat, mint amilyen az elkobzás
– jogkorlátozás alkotmányos nem lehet (66/1991. AB határozat).
A
büntetőjogi felelősség kimondása a nyomozás megszüntetéséről hozott hatósági
határozatban minden esetben sérti az Alkotmány 57. § (2) bekezdésébe foglalt
ártatlanság vélelmét, mivel abból kötelezően következik, hogy a büntetőjogi
felelősségről bíróság döntsön. Ettől a szabálytól csak a terhelt érdekében
lehet eltérni, ezért minden más esetben visszás a hatóság határozata.
Hasonló
problémák merültek fel szabálysértési ügyekben is. Így megállapítottuk a visszásságot
olyan esetben, amikor a szabálysértési ügyben elsőfokon elmarasztalták a terheltet,
míg a másodfokú szabálysértési hatóság – a törvényeknek megfelelően – észlelve
az ügy elévülését az elsőfokú határozatot hatályon kívül helyezte, de az ügy
felülvizsgálatát lezáró értesítésében a terhelt felelősségét megállapította.
Elsősorban
a közlekedési balesetek ügyében, de más ügyekben is felmerült az a probléma,
hogy az ártatlanság vélelmével kapcsolatos előzőekben vázolt helytelen gyakorlat
nem sérti-e más személyek polgári jogi igényét. Álláspontunk szerint az ártatlanság
vélelmének szigorú betartása nem jelenti egyéb alanyi jogok korlátozását,
figyelemmel arra, hogy más jogágakban az ártatlanság vélelme nem köti az eljáró
hatóságokat. E felfogásunk teljes mértékben megfelel az Európai Emberi Jogi
Bíróság által követett gyakorlatnak.
A
védelemhez való jog érvényesülésére kezdettől fogva fokozott figyelemet fordítunk.
Az országgyűlési biztos 1996-ban átfogó vizsgálatot folytatott a kirendelt
védők tevékenységéről. E vizsgálat utóellenőrzésére folyamatosan sort kerítettünk.
A védelemhez való jog egyik kritikus pontjának Magyarországon éppen a kirendelt
védő tevékenysége tűnik. Számos jel utal ugyanis arra, hogy a védelemnek ez
a formája nem működik hatékonyan. Sok esetben előfordult, hogy a kirendelt
védővel a terheltek a bírósági szakig egyetlen alkalommal nem találkoznak,
sőt védőik nevét sem tudták. Ez azt jelenti, hogy a kirendelt védő egyetlen
nyomozati cselekményen sem vett részt, védence jogait és érdekeit nem képviselte
és a védelemhez való jogot nem érvényesítette. Az ilyen magatartás egyértelműen
visszás az Alkotmány 57. § (3) bekezdésének sérelme miatt.
A
védelemhez való jogot általános jelleggel rögzítik az Alkotmányban. E jog
egyes részjogosítványait egyéb jogszabályok, elsősorban a büntetőeljárás jogi
törvény tartalmazza (Be). Az országgyűlési biztosok azonban emellett különös
figyelmet fordítanak az Európai Emberi Jogi Konvenció 6. cikkely 3. §-ában
előírt követelményekre. Ennek keretében vizsgáljuk a következő feltételek
teljesülését:
a)
a terheltet a legrövidebb időn belül tájékoztassák olyan nyelven, amelyet
megért, és a legrészletesebb módon az ellene felhozott vád természetéről és
indokairól,
b)
rendelkezzék a védekezésének előkészítéséhez szükséges idővel és eszközökkel,
c)
személyesen vagy az általa választott védő segítségével védekezhessék, és
ha nem állanak rendelkezésére eszközök védő díjazására, amennyiben az igazságszolgáltatás
ezt követeli meg, hivatalból és ingyenesen rendeljenek ki számára ügyvédet,
d)
kérdéseket intézzen vagy intéztessen a vád tanúihoz és kieszközölhesse, éspedig
ugyanolyan
feltételek mellett, mint a vád tanúi esetében, a mentő tanúk megidézését és
kihallgatását,
e)
ingyenes tolmács álljon rendelkezésére, ha nem érti vagy nem beszéli a tárgyaláson
használt nyelvet.
A
felsorolt követelmények megsértése esetén az adott ügy sajátosságait is figyelembe
véve állapítható meg a védelemhez való joggal összefüggő visszásság.