null Belépés csak igazoltatás után - az ombudsman egy kórház kivételes szabályáról

Személyre szóló igazoltatást rendelt el egy kórházigazgató, és a három volt alkalmazott ezután is csak kísérővel léphetett az intézmény területére. A rendelkezést azóta feloldották, de Szabó Máté ombudsman szerint a  jogszabályi felhatalmazás nélkül hozott intézkedés  sértette a szabad mozgáshoz és a jogbiztonsághoz való jogot.

A kórház portaszolgálata belső utasítást kapott arról, hogy az utasításban megnevezett három embert fel kell tartóztatni, az intézmény területén pedig csak kísérővel tartózkodhatnak. A panaszosok először a felügyeleti szervhez, a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézethez fordultak, de onnan azt a választ kapták, hogy betegjogok nem sérültek. Ezután írtak az alapvető jogok biztosának, aki pedig magyarázatért a kórház igazgatóját kereste meg.

A kórház vezetője a biztost arról tájékoztatta, hogy indokolt egészségügyi ellátásért vagy látogatóként természetesen bárki beléphet a kórház területére, ám a volt alkalmazottak rendszeresen zavarták a munkát, az intézmény rendjét. Az utasítást visszavonták azzal, hogy a rendészet járjon el minden olyan esetben, amikor egy külső személy a kórház területén munkájukban, tevékenységükben feltartja a dolgozókat.

Az ombudsman emlékeztetett rá, hogy ha valaki hatósági, rendőri intézkedést indokoló módon zavarja az intézmény rendjét, működését, akkor szükségessé válhat az arra hatáskörrel rendelkező szerv értesítése, amely megteheti a jogállami garanciák által körbebástyázott, a jogállamiság követelményeinek megfelelő, rendőrségi törvényben meghatározott intézkedéseket.

A kórház vezetése azonban nem így járt el: jogszabályi felhatalmazás és jogszerű eljárás nélkül hozott önkényes „kitiltó" intézkedést. Az érintettek esetében névre szólóan elrendelt személyazonosítás, illetve feltartóztatás sérti a jogbiztonság követelményét és a mozgásszabadság jogát. Az ombudsman elfogadta azt az információt, hogy visszavonták a kifogásolt rendelkezést. Ugyanakkor viszont felhívta a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet főigazgatójának figyelmét arra, hogy – annak garanciális jelentősége miatt – fordítson kiemelt figyelmet a panaszkezelésre, a panaszokról a jogszabályoknak megfelelően, az eljárására irányadó rendelkezések maradéktalan betartásával döntsön.

A jelentés a http://www.ajbh.hu/documents/10180/111959/201301971.pdf  oldalon olvasható.