null Igen, rendben, de... - az ombudsman a Jász-nagykun-szolnok megyei vízművek működéséről

Jogszabályi előírások hiányosságait, definíciós problémákat tárt fel az alapvető jogok biztosának vizsgálata a Víz- és Koncessziós Zrt. szolnoki belvárosi ügyfélközpontjának, valamint a központi ügyfélszolgálati irodájának vizsgálata közben. Ezek miatt az ombudsman a belügyminiszterhez fordult. Az előzetes bejelentés nélkül lefolytatott vizsgálat ugyanakkor az ügyfélszolgálatok működésében nem fedezett fel alapjogot sértő körülményt.

Az ombudsman-intézmény megalakulása óta minden rendelkezésére álló eszközzel fellép az ügyfelek alapvető jogainak védelme érdekében. Ennek egyik eseményeként a biztos munkatársai előzetes bejelentés nélkül helyszíni vizsgálatot folytattak Jász-Nagykun-Szolnok megyében, a szolnoki vízművek ügyfélközpontjaiban.  Mindkét helyen tiszta, rendben lévő helyiségeket, ügyfélbarát megoldásokat, akadálymentes irodákat találtak. Az ügyfélszolgálaton a személyes mellett lehetőség van a telefonos vagy online ügyintézésre. A nyitva tartás a helyi igényekhez igazodik. A panaszok intézése az előírásos 15 napos időn belül megtörténik. Az ügyfelek kiszolgálása közben arra is figyelnek, hogy a képernyők előtt dolgozó ügyfélszolgálatosok élhessenek az óránként 10 perces, munkavédelmi szempontból fontos pihenőidővel.

Miközben tehát az ombudsman munkatársai a helyszíni vizsgálat során rendezett körülményekről győződhettek meg, az is kiderült, hogy a vízközmű törvény és a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelet, valamint a fogyasztóvédelmi törvény pontatlan, hiányos, az ágazatot érintő jogi szabályozásból hiányoznak egyes fontos definíciók. Az alapvető jogok biztosa emiatt felkérte a belügyminisztert, tekintse át az ágazat tevékenységének jogi szabályozását.

A jelentés ezzel kapcsolatban konkrét kérdéseket is sorol. Például akkor is jár a locsolási kedvezmény, ha az öntözést saját kútból oldják meg. Vagy például a vizsgálat idején nem volt meghatározva, mi minősül kiskertnek – így akár kérdés lehetett, hogy egy társasház nyolcadik emeletén lévő virágláda is nevezhető-e kiskertnek. Az állattartók is kaphatnak kedvezményt – de a helyszíni látogatás időpontjában még nem volt rögzítve az állatok száma, ezért elvben egyetlenegy tyúk után is igényelhető volt az olcsóbb víz. Ezt a két utóbbi problémát egy 2015 decemberi rendeletmódosítás megoldotta. Viszont továbbra is nagyok, folyamatosan emelkednek a hálózat fenntartásának, működtetésének állandó költségei. Ezek függetlenek a szolgáltatott víz mennyiségétől, miközben a víz- és szennyvízelvezetés díját a hatóság állapítja meg. Egyre többen tartoznak a kiszámlázott díjjal, ám a kintlevőségek behajtására még nem találták meg a megfelelő eszközt. Ugyancsak kérdés, hogy jogosult-e a szolgáltató a magántulajdonban lévő csatlakozó hálózaton olyan munkákat végezni, amelyek tartozás, vagy más ok miatt korlátozhatják a fogyasztónak juttatott víz mennyiségét.

A vizsgálat tisztázta azokat a műszaki problémákat, amelyek akadályozzák a kártyás merőóra bevezetését. Az ombudsmani gyakorlat során felmerült ugyanis az a kérdés, hogy az áram- és gázszolgáltatókhoz hasonlóan a vízszolgáltató miért nem biztosít úgynevezett előre fizetős órát az arra rászorulóknak.

A szolgáltató ügyfélszolgálati tevékenységében a vizsgálat nem észlelte alapjog sérelmét, ezért a belügyminiszternek címzett ajánláson, egyes jogszabályok módosításának javaslatán túl Székely László ombudsman nem kezdeményezett intézkedést.