Az ombudsman az országos népfőiskolai mozgalmak állami támogatásával kapcsolatos problémákról
Tartalom megjelenítő
null Az ombudsman az országos népfőiskolai mozgalmak állami támogatásával kapcsolatos problémákról
Az ombudsman az országos népfőiskolai mozgalmak állami támogatásával kapcsolatos problémákról
Az alapvető jogok biztosa szerint a jogbiztonság követelményét veszélyezteti, ha nem kiszámítható a népfőiskolák már jóváhagyott működési támogatásának kifizetése. Az ombudsman az összegek nagyságát, azok változását nem vizsgálhatja, mert az szakpolitikai és gazdaságpolitikai kérdés, de arra felhívja a Kormány figyelmét, hogy a kiszámíthatatlanság és a támogatások tartós elmaradása végső soron egy alkotmányosan szükséges közfeladat ellátását is veszélyeztetheti.
Az oktatási rendszeren kívül működő, az élethosszig tanulással, főként a hátrányos helyzetű térségekben élők esélyeit javító oktatással-képzéssel foglalkozó népfőiskolai mozgalom anyagi támogatásáról a kulturális törvény annyit ír elő, hogy azt a kultúráért felelős minisztérium éves költségvetésében kell biztosítani. Székely László alapjogi biztosnak egy beadványozó azt panaszolta, hogy már 2004-től folyamatosan csökken a működés állami finanszírozása, illetve előfordult, hogy a megállapított támogatások sem jutottak el az intézményekhez. A panaszos szerint nem kaptak választ arra, hogy miért késik, szünetel a hátrányos helyzetű térségekben található kistelepüléseken élő, nemegyszer alacsony képzettségű emberek közművelődésbe való bekapcsolódását szolgáló, népfőiskolai típusú oktatás támogatása.
Az országos szervezetű népfőiskolai mozgalmak nem csupán a művelődéshez való joggal kapcsolatos lényeges közfeladatot látnak el, hanem a civil autonómia védelme, az önkéntesség előmozdítása mellett a kulturális esélyegyenlőség elvének hordozói – emelte ki az alapjogi biztos. Jelentésben ugyanakkor azt is tisztázta, hogy nem vizsgálhatta a szűkebb értelemben vett költségvetési finanszírozással kapcsolatos részkérdéseket, azok ugyanis önmagukban nem alkotmányossági problémák, hanem alapvetően gazdaságpolitikai, szakpolitikai döntések, amelyek a kulturális ügyekért felelős tárca felelősségi körébe tartoznak.
Az Országgyűlés a mindenkori költségvetés teherbíró képességet vagy a szakmapolitikai prioritásokat figyelembe véve mérlegelheti, hogy az országos népfőiskolai mozgalmak támogatására mekkora összeget irányoz elő. Az ombudsman jelentése ezzel együtt felhívja a figyelmet: a jogbiztonság érvényesülése megkívánja, hogy kiszámítható legyen a már megállapított és végrehajtandónak nyilvánított működési támogatás kifizetése akkor is, ha nincs külön előírás a támogatás kiutalásának határidejére, ütemezésére. Az alapjogi biztos szerint a Kormánynak ügyelnie kell arra, hogy a támogatás tartós és jelentős elmaradása ne sodorja veszélybe az egyes támogatott intézmények létét és működését.
Az ombudsman megkereste a kultúráért felelős államtitkárt, akinek a válaszból kiderült, hogy a minisztérium – rendkívüli kormányzati zárolás miatt – 2012-ben csaknem egy évvel az éves költségvetés elfogadását követően, 2012 decemberében kötötte meg a támogatási szerződést a három kedvezményezett országos hatáskörű népfőiskolával, a 2012-es támogatást pedig csak 2013 februárjában folyósították. A biztos szerint ez a jelentős késedelem a jogbiztonság követelményével összefüggő visszásságot okozott.
Székely László alapjogi biztos ezért felkérte a minisztert, hogy az érintett országos népfőiskolai szervezetekkel együttműködve tekintse át, mely feladatok ellátásához indokolt a jövőben állami támogatást rendelni, illetve milyen jogszabályi szintű, és más garanciákkal lehet megteremteni és javítani a jogbiztonságot, a tervezhetőséget, a kiszámíthatóságot.