Az értelmi fogyatékos gyermekek előkészítő szakiskolai képzésének megszüntetésről
Tartalom megjelenítő
null Az értelmi fogyatékos gyermekek előkészítő szakiskolai képzésének megszüntetésről
Az értelmi fogyatékos gyermekek előkészítő szakiskolai képzésének megszüntetésről
Székely László ombudsman megállapította, hogy jelentős késéssel, a kellő felkészülési idő biztosítása nélkül hoztak döntést még 2014 elején a fogyatékossággal élő gyermekek előkészítő szakiskolai képzési évfolyamainak megszüntetéséről. A biztos szerint nemcsak a jogállami normákkal volt ellentétes, hanem az érintett kiszolgáltatott helyzetben lévő gyermekek jogait is sértette az a mód és eljárás, ahogyan a döntés megszületett. Az egyes évfolyamoknak ugyanis – más megoldás híján – évet kellett ismételniük.
Az ombudsman kiemelt feladata a gyermekek, ezen belül különösen a kiszolgáltatott helyzetben lévő sajátos nevelési igényű, fogyatékossággal élő gyermekek jogainak védelme. Az alapvető jogok biztosa ezért sajtóhírek alapján hivatalból indított vizsgálatot, amikor arról értesült, hogy a 9. és 10. évfolyamon 2014 szeptemberétől megszűnik az értelmi fogyatékos gyermekek előkészítő szakiskolai képzése. A biztos szerint az ilyen speciális helyzetben lévő gyermekek oktatásával, felkészítésével kapcsolatos jogi szabályozást még a megszokottnál is nagyobb gondossággal és figyelemmel lehet átalakítani, módosítani.
A vizsgálat feltárta, hogy a képzést végző intézmények, valamint az érintett gyermekek szülei csak 2014 februárjában értesültek a megszüntetés tényéről. A középiskolai felvételi kérelem benyújtására ugyanis csak 2014. február 14-éig volt lehetőség, a rendkívüli felvételire pedig csak szűk körben volt mód. A biztos munkatársai helyszíni vizsgálat keretében felkerestek két előkészítő képzést folytató iskolát, ahol elmondták, hogy 2013 októberében az akkor hatályos köznevelési törvény alapján és a szaktárca álláspontjának ismeretében hirdették meg az előkészítő szakiskola 9. évfolyamát. 2013 decemberének végén azonban olyan tartalmú törvénymódosítást fogadtak el, amely az egész rendszert átalakította. Ekkor pedig a szülőknek nem volt más lehetősége, mint kérelmezni az elvégzendő évfolyam megismétlését, hogy a változások miatt a gyermekek ne maradjanak ki egy éven át az iskolai oktatásból.
Az ombudsman jelentésében kiemelte, hogy a törvénymódosítás 2014. január 1-jén lépett hatályba, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) azonban csak másfél hónappal később, 2014. február 13-án, illetve 14-én értesítette a lényeges változásokról az érintett oktatási intézményeket. Válaszában az Emberi Erőforrás Minisztériumának államtitkára a módosítás szakmai előnyeit hangsúlyozta, továbbá azt is jelezte, hogy a módosítás előkészületeiről az intézményeknek is tudomása kellett, hogy legyen, a változtatást ugyanis a szaktárca már 2013 őszén valószínűsítette. Az ombudsman jelentése ezzel szemben azt hangsúlyozta, hogy a joghatás nélküli előzetes tájékoztatókból való tudomásszerzés lehetősége nem azonos a felkészülési idő biztosításával: a felkészülési idő ugyanis kizárólag a jogszabály-módosítás tényleges elfogadását és kihirdetését követően számítható.
Székely László ombudsman kiemelte, hogy – szakmai tartalmától függetlenül – az elkésetten, minimális felkészülés biztosítása nélkül hozott döntés, továbbá annak késedelmes közlése nem egyeztethető össze a jogállami működéssel. Megállapította, hogy a döntés következtében sérült a kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyatékossággal élő gyermekek oktatáshoz való joga. A biztos a konkrét intézkedést nem tett, mivel a KLIK jelzése alapján a vizsgálat idejére a gyermekek továbbtanulása évismétléssel vagy rendkívüli felvételi eljárással „rendeződött". A minisztert ugyanakkor arra kérte fel, hogy a jövőben lényegesen nagyobb gondossággal és megfelelő felkészülési idő biztosítása mellett kerüljön sor a képzési rendszer módosítására. A jelentés emellett felhívta a figyelmet, hogy a jogalkotó eltörölte az évfolyamismétlésre és a rendkívüli felvételi eljárásra vonatkozó eddigi „menekülési utat" jelentő szabályokat.