null A nemzetiségi oktatás és a pedagógusképzés

A nemzetiségi oktatás és a pedagógusképzés – az ombudsman és a miniszter levélváltása

 

Nem feltétlenül a hazai pedagógusképzés megteremtése a leghatékonyabb megoldás az alacsony lélekszámú nemzetiségek pedagógus-utánpótlásában – a közvetett lehetőségeket, anyaországi képzést, vendégtanárok fogadását célravezetőbbnek tartja a nemzeti erőforrás miniszter. Réthelyi Miklós Szabó Máté ombudsmannak válaszolt a biztos nemzetiségi oktatással kapcsolatos észrevételeire és ajánlásaira.

 

Magyarország nemzetiségi politikája nem tesz különbséget a nemzetiségek között, valamennyi elismert közösséget lélekszámuktól függetlenül azonos jogok illetnek meg – értett egyet a nemzeti erőforrás miniszter a Szabó Máté ombudsman jelentésében megfogalmazott alapelvvel. Az alapvető jogok biztosa a többi között azt állapította meg, hogy a magyar állam a nemzetiségi pedagógusképzés területén vállalt feladatainak csak részben tesz eleget közvetlen módon. Teljesen hiányzik a hazai pedagógusképzés palettájáról az örmény és a ruszin tanárképzés. Nincs tanítóképzése az örményeknek, a ruszinoknak, a bolgároknak, a görögöknek, a szlovéneknek, az ukránoknak, a lengyeleknek. Nincs ruszin, bolgár, görög, lengyel, örmény és ukrán óvodapedagógus-képzés. A kétnyelvű oktatásban szaktárgyat tanító szakemberek képzése szinte teljesen hiányzik, kevés a végzés utáni pedagógus-továbbképzés.

 

A miniszter első válaszában megírta, hogy jellemzően alacsony lélekszámú kisebbségekről van szó, amelyek 1-2 köznevelési intézménnyel rendelkeznek, ahonnan nem jeleztek pedagógushiányt. Az ombudsman viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy több helyen egyetlen nemzetiség nyelven oktató pedagógus dolgozik és fel kell készülni arra a helyzetre, amikor ez az egyetlen pedagógus nyugdíjba megy.

 

A miniszter az alapvető jogok biztosának küldött második levelében írt arról, hogy a kis létszámú nemzetiségek esetében nem a hazai pedagógusképzés a leghatékonyabb, helyette az anyaországi teljes idejű képzés és a vendégtanárok fogadása közvetett lehetőségeinek kihasználására kell törekedni. Réthelyi Miklós azt is megírta Szabó Máté ombudsmannak, hogy 2010-ben szervezési okból hiúsult meg a program, 2011-ben pedig forráshiány miatt nem tudtak kiírni pályázatot például a szerb nemzetiségi pedagógusok szerbiai továbbképzésére, de az idén már 9 és fél millió forint jut a bolgár, a görög, a lengyel és a szerb pedagógus-továbbképzés pályázataira.