3.7.A személyes szabadsághoz, biztonsághoz és a magánszférához való jog
Alkotmány 55. § (1): A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabadságra
és a személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától másként, mint a
törvényben meghatározott okokból és a törvényben meghatározott eljárás alapján
megfosztani.
(2) A bűncselekmény elkövetésével gyanúsított és őrizetbe vett személyt
a lehető legrövidebb időn belül vagy szabadon kell bocsátani, vagy bíró elé
kell állítani. A bíró köteles az elé állított személyt meghallgatni és írásbeli
indokolással ellátott határozatban szabadlábra helyezéséről vagy letartóztatásáról
haladéktalanul dönteni.
(3) Az, aki törvénytelen letartóztatás vagy fogva tartás áldozata volt,
kártérítésre jogosult.
A személyes szabadsághoz való
jog klasszikus emberi jog. Korlátozása kizárólag törvényi felhatalmazás alapján,
a szükséges és az arányos mértékben történhet. Ennek az alkotmányos jognak
éppen kiemelkedő jelentősége miatt, különös fontossága van a kényszerintézkedések
alkalmazása során. Nyilvánvaló, hogy a kényszerintézkedések foganatosítására
jogosult hatóságok eljárása során kerülhetnek az állampolgárok leginkább olyan
helyzetbe, amelyekben felmerülhet a személyes szabadsághoz való joguk sérelme.
A kényszerintézkedések alkalmazásának
alapvető feltétele a vonatkozó törvényi előírások maradéktalan és szigorú
betartása. Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor a jogszabály a jogalkalmazó
hatóságnak mérlegelési jogkört biztosít. Az ombudsmannak az ilyen döntéseket
rendkívül nagy figyelemmel kell vizsgálnia, hiszen a látszólagosan törvényes
keretek közt lezajló eljárás is sértheti az alkotmányos jogokat. Gondosan
kell vizsgálni azt, hogy az alkalmazott jogkorlátozás megfelel-e az intézkedés
eredeti céljának. Elemezni kell annak mértékét, időtartamát és az alkalmazás
körülményeit is.
1999-ben folyamán többször
előfordult, hogy egyes rendőri szervek – helytelenül értelmezve az irányadó
jogszabályokat – emberi jogokat sértő módon állítottak elő személyeket, ezzel
visszásságot okozva a szabad mozgáshoz való alkotmányos joggal összefüggésben.
Megállapítottuk, hogy az utcán álldogáló, nyakába a koldulásra utaló táblát
akasztó személy előállítása – figyelemmel arra, hogy cselekménye nem jelentett
veszélyt a közbiztonságra, nem akadályozta a járókelőket és a közúti közlekedést
–, indokolatlan, alkotmányos cél nélkül alkalmazott személyi szabadságot korlátozó
intézkedés, ennek következtében visszás.
Hasonló megállapítást tettünk
egy közlekedési baleset ügyében. A koccanásos balesetért felelősnek tartott
személyt a rendőrség annak ellenére, hogy személyi adatainak birtokában volt
és az ügyben bűncselekmény gyanúja nem merült fel, a lakásáról a rendőrség
épületébe előállította. Ezt a cselekményt súlyos visszásságként értékeltük
a szabadsághoz való alkotmányos jog megsértése miatt.
Minden személyi szabadságot
korlátozó intézkedés esetén alapvető követelmény az, hogy a korlátozás kizárólag
addig tartson, ameddig az szükséges. Amennyiben az előállításra annak érdekében
kerül sor, hogy az előállított személyazonosságát megállapítsák, a hatóságnak
az ehhez szükséges cselekményeket maradéktalanul foganatosítania kell. Az
előállítás időtartamaként, jogszabályban előírt maximum 8 óra, nem jelentheti
azt, hogy a fogva tartás 8 órán keresztül alkotmányos és csak annak eltelte
után minősíthető visszásnak. A visszásság abban az esetben is fennáll, ha
a hatóság – bár erre volna lehetősége – nem törekszik a fogva tartás megszüntetésére.
A garanciális szabályokhoz
hozzá tartozik, hogy minden előállításnál, illetve annak a jogszabályok adta
kereteken belüli meghosszabbításánál fel kell tüntetni a jogkorlátozás valós
és ésszerű indokát. Ennek hiányában, tehát ha a dokumentáció nem létezik vagy
abból a hatóság eljárásának alapja nem tűnik ki, vélelmezni kell a szabad
mozgáshoz való alkotmányos jog sérelmét és ennek következtében a visszásságot.
Az előállítás mellett az elővezetés
is sértheti az Alkotmány 55. § (1) bekezdésében rögzített személyi szabadsághoz
való jogot. Az elővezetés intézménye a hatóság előtti kötelező megjelenés
biztosítéka. Az elővezetés akkor szabályszerű és indokolt, ha a hatóság korábban
már minden törvényes eszközt felhasznált az elővezetett személy megjelenése
érdekében. Esetenként a jogszabályra visszavezethetően is sérül a személyes
szabadsághoz való alkotmányos jog. Az állategészségügyi szabályzat nem egyértelmű
rendelkezései miatt fordult elő esetenként az állattartók indokolatlan elővezetése,
mely a jelzett alkotmányos joggal összefüggésben visszásságot okozott.
Sajátos és rendkívül összetett
probléma a külföldieket megillető szabad mozgás Magyarország területén. E
kérdés, Magyarország leendő uniós tagságával összefüggésben különböző szempontok
szerint értékelendő. Az országgyűlési biztosok több vizsgálatot végeztek külföldiek
jogaival összefüggésben, így többek között menekülttáborokban és átmeneti
szállásokon is. A vizsgálatok arra hívták fel a figyelmet, hogy a szabad mozgás
korlátozása alkotmányosan lehetséges, ám mind a szabályozásnak, mind pedig
a jogalkalmazásnak olyannak kell lennie, amely messzemenően figyelembe veszi
az európai normákat, különösen azt a követelményt, amely szerint hozzáférhető,
nyilvánosan kihirdetett jogszabályokban és alkotmányos cél érdekében korlátozható
a külföldiek mozgása is.