3.6.A diszkrimináció tilalmának elve
Alkotmány 70/A. § (1): A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó
minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely
megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy
más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb
helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos megkülönböztetését
a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek
kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.
Az országgyűlési biztosok korábbi
jelentéseikben már kifejtették, hogy a hátrányos megkülönböztetés tilalma
önmagában nem értelmezhető. Olyan alkotmányos elvről van szó, amely az egész
társadalmi életet átszövi, és szinte valamennyi alkotmányos joggal összefüggésbe
hozható. A hátrányos megkülönböztetés alkotmányos elvével kapcsolatos visszásságot
akkor állapítunk meg, ha a hatóság mulasztása következtében meghatározható
személyt vagy csoportot, meghatározható más személlyel vagy csoporttal ellentétben,
alkotmányos jogaiban korlátoznak, és ez a korlátozás számukra hátrányos, valamint
más alkotmányos céllal nem indokolható.
A társadalmi életben a diszkrimináció
tilalma legtöbbször a munkához való joggal összefüggésben merült fel. Az országgyűlési
biztosok a legtöbb ilyen ügyet hatáskör hiányában nem vizsgálhatják, mivel
a megkülönböztetés nem hatósági döntés vagy eljárás következtében valósul
meg. Esetenként azonban előfordul, hogy az eljáró szerv jellege vagy a döntés
kötelező ereje folytán az ilyen ügyek is az országgyűlési biztos hatáskörébe
vonhatók. Alapvetően ez a helyzet a hierarchikusan felépített állami szerveknél.
Ilyen a hadsereg, a rendőrség, a büntetés-végrehajtás vagy a közszolgálat
egyes területei.
A honvédségnél kifogásoltunk
olyan pályázati felhívást, amely 45 évesnél fiatalabb életkort írt elő egy
igazgatói munkakör betöltésére. Az ebben az ügyben kialakított álláspontunk
az Alkotmánybíróság előírásaihoz igazodott. E szerint differenciálni kell
az ilyen és hasonló ügyekben annak megfelelően, hogy az elérni kívánt cél,
az Alkotmány alapján eleve járó jogosultság-e. Amennyiben ilyen jogosultságról
van szó, akkor mindenkinek megkülönböztetés nélkül kell biztosítani az adott
jogot vagy járandóságot. Egy munkakör betöltése azonban – ahogy ezt már többször
hangsúlyoztuk – nem tekinthető alanyi jognak, ezért az erre pályázó elé állított
feltételek kialakításában a munkáltatónak széles mérlegelési lehetősége van,
ami azonban nem korlátlan. Az azonos csoporthoz tartozó személyeket egyenlő
méltóságúként kell kezelni és az eltérő megítélésnek ésszerű okon kell alapulnia,
azaz a megkülönböztetés nem minősülhet önkényesnek. Ezzel van összhangban
a Munka Törvénykönyvének előírása, továbbá a HszT (a fegyveres szervek hivatásos
állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény) vonatkozó rendelkezése
is. Bár az életkor szerinti megkülönböztetést a HszT külön nem nevesíti, a
vizsgálat megállapította, hogy a pályázat során az életkor mint feltétel előírása
és alkalmazása indokolatlan és önkényes volt.
A korábbi években folytattunk
már vizsgálatot a végkielégítés és újraalkalmazás körében. Hasonló ügyek 1999
folyamán is felmerültek. Volt olyan önkormányzat, amely előírta, hogy azokat,
akik önkormányzati intézménytől végkielégítéssel mentek el, másik önkormányzati
intézmény nem foglalkoztathatja. Figyelmeztették az intézményvezetőket, hogy
az utasítás megszegése esetén támogatás-visszafizetési kötelezettség terheli
az intézményt és felelősségre vonásra is sor kerülhet. A jegyző eljárása miatt
állapítottuk meg a visszásságot, mivel az idézett foglalkoztatás korlátozására
irányuló felhívás sértette a munkavállalóknak a munkához való jogát a 70/A.
§ (1) bekezdésben rögzített diszkrimináció tilalma elvével összefüggésben.
Változatlanul felmerül a diszkrimináció
tilalmának elve a közszolgáltatások vonatkozásában. A fennállásunk óta sok
olyan esetet vizsgáltunk, amelyek tárgya az üdülőtulajdonosok hátrányos megkülönböztetése
volt a helyi állandó lakosokkal szemben. Hangsúlyozni kívánjuk, hogy az ezekben
az ügyekben benyújtott panaszok egy része nem bizonyult megalapozottnak, mert
a megkülönböztetés ésszerű indokokon alapult és arányos volt. Előfordult azonban
olyan ügy is, amikor ezek a kritériumok nem érvényesültek, elsősorban azokban
az esetekben, amikor ténylegesen nyújtott többletszolgáltatás bizonyítása
nélkül állapítottak meg magasabb díjat. Hasonló eredményre jutottunk azokban
az ügyekben is, amikor az önkormányzat a szemétszállításra mint szolgáltatásra
olyan szabályt állapított meg, amelyben az igénybe vevő sajátos egyedi csoport
helyzetére egyáltalán nem volt figyelemmel.
A hátrányos megkülönböztetés
tilalma szempontjából 1999 egyik legfontosabb átfogó vizsgálata a mozgássérültek
és az épített környezet viszonyának feltárására indított eljárás volt. Ennek
során megállapítottuk, hogy a közhasznú épületek jelentős része a mozgáskorlátozottak
számára megközelíthetetlen, az akadálymentesítés nincs biztosítva és ennek
következtében a mozgáskorlátozottaknak nemcsak emberi méltóságukhoz való joguk
sérül, hanem ezzel összefüggésben sérelmet szenved a hátrányos megkülönböztetés
tilalmának alkotmányos elve is.