3.5.Az élethez és emberi méltósághoz való jog
Alkotmány 54. § (1): A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett
joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől senkit nem lehet
önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó elbánásnak
vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen a hozzájárulása nélkül
orvosi vagy tudományos kísérletet végezni.
Az élethez és emberi méltósághoz
való jog olyan alapjog, amely forrásául szolgál más alkotmányos alanyi jogoknak.
Az országgyűlési biztosok már az előző években folytatott gyakorlata is igazodott
ahhoz az európai elváráshoz, amely pozitív tevőleges kötelezettséget ró az
államra az élet védelme érdekében. 1999-ben elsősorban a gyermekek és a fiatalok
körében vizsgáltunk olyan ügyeket, amelyekben az élethez való jog különböző
feltételeinek biztosítása feltétlenül igényelte az állam közreműködését. Ezekben
az ügyekben visszásságot állapítottunk meg olyankor, ha az állam az emberi
élet védelmét az adott társadalmi közegben nem segítette tevékenyen elő. Több
esetben fordult elő, hogy veszélyeztetett gyermekek súlyos egészségi állapotba
kerültek, életüket vesztették a családban történő gondoskodásuk elmulasztása
miatt. Ezekben az esetekben többnyire fennáll az állami mulasztás, hiszen
indokolt lett volna a gyermekek védelembe vételének kezdeményezése. Ha ennek
elmaradása összefüggésbe hozható volt a kialakult állapotokkal, akkor az élethez
való jog megsértése vagy közvetlen veszélyeztetése miatt a visszásságot megállapítottuk.
Hasonló eredményre jutottunk abban az esetben, amikor gyermekotthonban élő
gondozott öngyilkosságot követett el, és azt megelőzően láthatóan rossz pszichés
állapota ellenére problémái megoldásához egészségügyi pszichológusi segítséget
nem kapott. A külföldi gyermekek örökbefogadásáról folytatott vizsgálatban
feltártuk, hogy a kórházban szülő nőnek nincs lehetősége személyazonosságát
titokban tartani és ilyen módon örökbe adni gyermekét, ezért fennáll a veszélye
a nem kívánt gyermek megölésének és ezáltal közvetlenül sérülhet az élethez
való jog.
Az állam pozitív kötelezettségvállalásának
nem megfelelő teljesítése más ügyekben is visszásságot okozott. 1999-ben harmadszor
került sor a tűzszerész és aknakutató zászlóaljnál vizsgálatra. Az utóvizsgálat
számos pozitív változást tárt fel, ám továbbra is negatívumként rögzítette
a védőeszközök korlátozott számát és minőségét, az új védőmellények régi elhasznált
betétekkel való felszerelését, illetve az aknakutató műszerek és híradástechnikai
eszközök korlátozott számát. Mindez az élethez való joggal összefüggésben
közvetlen veszélyhelyzettel jár és ezért visszás.
Az élethez való joggal összefüggésben
elvi döntést igényelt az a kérdés, hogy ki jogosult az országgyűlési biztoshoz
fordulni az élet elvesztése miatt. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a törvény szó
szerinti értelmezésében a panaszos ebben az esetben maga az elhunyt lehetne,
ami fogalmi képtelenség. Az Európai Emberi Jogi Bíróság gyakorlatának megfelelően
ezért az Obtv. 16. §-a szerinti panaszosnak tekintjük a közvetlen hozzátartozót,
abból a megfontolásból, hogy őt az emberi méltósággal összefüggésben kegyeleti
jog illeti meg a haláleset következtében.
Az emberi méltóságból levezethető
kegyeleti jog más ügyekben is jelentkezett 1999-ben. Jelentős vizsgálatot
folytattunk a terhesség korai időszakában halva született gyermekek eltemettetésével
összefüggésben. Megállapítottuk, hogy a vizsgálat időpontjában nem volt lehetőség
az elhunyt és a szülő emberi méltóságának egyaránt megfelelő eltemettetésre,
és ezzel összefüggésben a halva született gyermek névviselésére. Ezt az említett
alkotmányos joggal összefüggésben súlyosan visszásnak tekintettük. A temetői
szolgáltatásokkal összefüggésben a korábbi években már vizsgálódott az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa. Az átfogó vizsgálat megállapításaihoz képest
új jelenség a hosszú időn keresztül temetetlenül maradó holtak problémája.
A lefolytatott vizsgálatok alapján visszásnak ítéltük meg az emberi méltósághoz
való jog, illetve a hozzátartozók kegyeleti jogának sérelme miatt az ilyen
helyzeteket. Ezzel ellentétben viszont nem találtuk jogsértőnek, illetve alkotmányos
jogba ütközőnek, hogy hatályos nemzetközi szerződés alapján az Oroszországban
tömegsírban eltemetett II. világháborús hősi halottak maradványait exhumálták
és hősi emlékhelyen újratemették.
Az állami intézményekben tapasztalható
infrastrukturális körülmények szoros összefüggésben vannak az elhelyezettek
és az ott szolgálatot teljesítő dolgozók emberi méltóságával. Az infrastrukturális
körülményeknek van egy olyan minimális szintje, amely alatt a visszásságot
mindenképpen meg kell állapítani. 1999-ben több szociális intézményben is
tapasztaltunk kifogásolható objektív körülményeket. Így volt olyan, működési
engedéllyel nem rendelkező szociális otthon, ahol az idős gondozottak ápolása
hiányos volt, róluk összesen egy ápoló gondoskodott, étkeztetésüknél visszaélések
történtek. Hasonló problémákat tapasztaltunk több közösségi és átmeneti szálláson
is, amelyekben nem volt beteg-elkülönítő helyiség, külön tisztálkodási helyiség
a nők és férfiak számára, túlzsúfoltak voltak a hálókörletek, és a tisztasági
és higiéniás viszonyok is elfogadhatatlanok voltak.
A tárgyévben több katonai objektumban
is vizsgálatot folytattunk, ezek közé tartozott az 1997-es átfogó honvédelmi
vizsgálat utóvizsgálata. E vizsgálatok során az érintett katonai objektumok
egy részében úgy találtuk, hogy a laktanyai életkörülmények sértik az emberi
méltóságot. Visszásságot állapítottunk meg a nem megfelelő fűtési, melegvíz-ellátási,
ruházkodási, élelmezési és elhelyezési feltételek miatt.
A
védelemhez való joggal összefüggésben már kifejtettük álláspontunkat a gyermekek
bántalmazásáról. 1999 tapasztalatai közé tartozott, hogy egyes oktatási és
nevelő intézetekben bántalmazták az ott tanuló, illetve ott élő gyermekeket.
Ez súlyos visszásság, különösen azokban az esetekben, mikor a vizsgálat tapasztalatai
szerint a testi fenyítések rendszeresek voltak és sokszor következmény nélkül
maradtak.