3.4.A gyermekek védelemhez való joga
Alkotmány 16. §.: A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság
létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság érdekeit.
Alkotmány 67. § (1): A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van
a családja, az állam és a társadalom részéről arra a védelemre és gondoskodásra,
amely a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges.
(2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó nevelést
megválasszák.
(3) A családok és az ifjúság helyzetével és védelmével kapcsolatos állami
feladatokat külön rendelkezések tartalmazzák.
2000-ben harmadszorra kerül
sor arra, hogy az 1997. évi XXXI. törvény 11. §-a szerint az országgyűlési
biztosok külön törvényi kötelezettség alapján számolnak be a gyermekek alkotmányos
jogait érintő tevékenységükről. A tavalyi beszámolóhoz hasonlóan ennek a kötelezettségnek
az általános beszámoló keretein belül az Alkotmány 16. § és 67. §-ával összefüggésben
és a 4. fejezetben teszünk eleget.
Az országgyűlési biztosok gyakorlata
abból indul ki, hogy a gyermekek alkotmányos jogai általában megegyeznek a
felnőttekével. A gyermek bár életkorából adódóan bizonyos politikai jogokat
– mint például a választójog vagy választhatóság – nem gyakorolhat, valamennyi
egyéb alapvető jognak ugyanúgy alanya, mint a felnőtt. Külön kell hangsúlyozni
azokat az alkotmányos jogokat, amelyek mintegy anyajogként tartalmazzák az
egyéb jogosultságokat is. Kiemelkedő fontosságú a gyermek élethez és emberi
méltósághoz való joga, a kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód tilalma
és a hátrányos megkülönböztetés tilalma.
Minden előző beszámolóban említést
tettünk arról, hogy a gyermek sokkal kevésbé képes saját érdekeinek képviseletére.
E hátrány kiegyenlítése érdekében a gyermekeket többletjogosítványok illetik
meg, melyek az Alkotmányban is megjelennek. E többletjogosítványok egyben
jelzik annak az elvnek az érvényesülését, mely szerint a társadalomban a legfőbb
érték a gyermek.
Összefoglalásként tehát azt
állapíthatjuk meg, hogy a gyermeki jogok általában nem különböznek a felnőtteket
megillető jogoktól, hanem azokon alapulnak a gyermek korának szellemi és testi
fejlettségének megfelelően. Ezen túl az Alkotmány az államot aktív magatartásra
kötelezi a gyermekek védelme érdekében. Az Alkotmány 67. §-a deklarálja, hogy
minden gyermeknek joga van a családja, az állam és a társadalom részéről arra
a védelemre és gondoskodásra, amely megfelelő testi, szellemi és erkölcsi
fejlődéséhez szükséges. Ennek az alkotmányos jognak az érvényesítése során
nem elegendő a gyermeki jogokat passzív módon tiszteletben tartani, hanem
az államot olyan aktív beavatkozási kötelezettség terheli, melynek elmulasztása
esetén visszásságot lehet megállapítani.
A gyermeki jogokat az Alkotmány
és a gyermekvédelmi törvény mellett számos más dokumentum is rögzíti. Ezek
közül a legfontosabb az 1989. évi New York-i Egyezmény, amelyet 1991. évi
LXIV. törvénnyel hirdettek ki Magyarországon. Fontos fogódzót nyújtanak még
az országgyűlési biztosnak a szociális igazgatásról, szociális ellátásokról,
a közoktatásról, a büntető törvénykönyvről, a polgári törvénykönyvről, valamint
a házasságról, családról és a gyámságról szóló törvények.
Tapasztalataink szerint a gyermekvédelem
egyik legkritikusabb pontja a gyermek szociális biztonságának megteremtése,
az egészséges fejlődéshez való jog biztosítása. Közismert, hogy Magyarországon
több mint 320 ezer veszélyeztetett gyermek él. E gyermekek közül több mint
20 ezer él állami gondoskodásban. A veszélyeztetettség legfőbb oka a rossza
anyagi helyzet, a nem megfelelő szociális körülmények.
Az országgyűlési biztos fellépését
ezen a területen korlátozza az, hogy a szociális jogok szférája a második
generációs alkotmányos jogok közé tartozik, és ahogy erre az Alkotmánybíróság
több határozatában utalt, e jogoknak nincsen abszolút mértéke, és sérelmük
is csak akkor állapítható meg, ha az állam szociális gondoskodása minimális
határ alá esik. Mégis számos alkalommal a szociális jogokkal összefüggésben
tettünk kísérletet alkotmányos visszásság orvoslására. A szociális jogok területén
is érvényesül az Alkotmány 67. §-ában szabályozott védelemhez való jog, amely
az államtól fokozottabb gondoskodást követel meg a gyermekek számára. Az állam
köteles a gyermekeket érintő különböző szociális juttatások jogszabályi hátterének
kidolgozására csakúgy, mint e juttatások érvényesítésére. Az országgyűlési
biztos nem lehet tekintettel arra, hogy valamely garantált és előírt szociális
juttatást arra hivatkozással tagadnak meg az érintett gyermekektől, hogy az
ehhez szükséges anyagi fedezet nem áll rendelkezésre.
E kérdésekkel szorosan összefügg
az ellátórendszer kiépítettsége és hatékony működése. Az új gyermekvédelmi
törvény által bevezetett követelmények miatt a struktúra folyamatos átalakítása
zajlik a gyermekvédelmi intézményrendszerben. Az 1998-ban végzett az otthont
nyújtó gyermekintézményekben élő gondozottak alkotmányos jogairól szóló átfogó
vizsgálat már rámutatott arra, hogy az intézményrendszer nem megfelelő működése
súlyosan sérti a gyermek alkotmányos jogait. A gyermekvédelmi törvény által
kijelölt cél – minden gyermek számára biztosítani a családi életet akár a
vérszerinti családban, akár az állami gondoskodás körülményei között – minőségi
változást jelent a gyermeki jogok területén. A gyakorlati megvalósításban
ugyanakkor számos problémával is találkoztunk. A nagy intézmények lebontása
igen vontatottan halad, és a munka ütemét figyelembe véve félő, hogy a kijelölt
határidőre – 2002. december 1-ére – nem fog befejeződni. Változatlanul fenntartjuk
azt a véleményünket, hogy lehetőleg még e határidőt megelőzően fejeződjön
be az intézményi struktúra átalakítása, mivel ez felel meg a rászoruló gyermekek
megfelelő szellemi, testi és erkölcsi fejlődése biztosításának.
1999. év tapasztalatai megerősítenek
minket abban, hogy súlyosan sérti a gyermeki jogokat a beilleszkedési gondokkal
küzdő antiszociális, személyiségzavaros, rendszeresen csavargó gyermekek megfelelő
ellátásának a hiánya. Továbbra sincsenek olyan speciális otthonok, amelyek
megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel rendelkeznének e gyermekek társadalmi
integrációjának elősegítésére. Nagyon sürgető feladatnak tartjuk ezért gyermekotthonokban
élő gyerekek helyzetének áttekintését és a speciális problémáik folyamatos
“kezelésére” alkalmas intézmények felállítását.
Az új gyermekvédelmi törvény
kötelezően előírta a gyermekjóléti szolgálatok létrehozását. Több esetben
tapasztaltuk, hogy e szolgálatok határidőre nem alakultak meg, illetve olyan
tárgyi és személyi feltételek között működnek, melyek nem biztosítják a célul
kitűzött feladatok megvalósíthatóságát. A gyermekek jogainak védelme érdekében
ilyen gyakorlatot visszásnak minősítettünk.
Az intézményi struktúra más
tekintetben is sértheti a gyermekek alkotmányos jogait. 1999-ben több panasz
érkezett a nevelőszülői jogviszony rendezetlensége, illetve átalakítása miatt
az országgyűlési biztosokhoz. E tárgyban folytatott vizsgálataink során megállapítottuk,
hogy a hivatásos nevelőszülői munkaviszonyt megszüntető döntések csökkenthetik
a feladatot vállalók számát és ezzel veszélybe kerülhet az a törvényben rögzített
elv, miszerint az ideiglenes hatállyal elhelyezett, az átmeneti és tartós
nevelésbe vett gyermekek számára az otthont nyújtó ellátás legfőbb formája
a nevelőszülő. Ennek következtében a gyermekek alkotmányos joga is sérülhet,
hiszen a hivatásos nevelőszülői státus megszüntetése miatt a munkabérben már
nem részesülő nevelőszülőtől a gyermekek visszakerülhetnek a gyermekotthonokba.
Továbbra is kiemelt helyet
foglalnak el vizsgálatainkban a gyermekintézmények megszüntetése miatti panaszok.
Az ilyen ügyekben általában akkor állapítunk meg visszásságot, ha a gyermekek
ellátását biztosító intézményt anélkül szüntetik meg, hogy az alapellátásról
más formában gondoskodnának.
2000-ben átfogó vizsgálatot
folytattunk a külföldi gyermekek örökbe fogadásának tárgyában. Minden gyermekre
nézve megállapítottuk azt, hogy a családhoz, a megfelelő testi, szellemi és
erkölcsi fejlődéshez és gondoskodáshoz való joga súlyosan sérült, ha éveken
át azért nevelkedett intézetben, mert az ügyében eljárni köteles szervek elmulasztották
a szükséges intézkedéseket. Az országos felmérés megállapította azt, hogy
a gyermekvédelmi intézetekben évek óta több száz rendezetlen jogállású külföldi
állampolgárságú gyermeket nevelnek. Ezekben az ügyekben a gyámhatóságok általában
bizonytalanul járnak el. Több ügyben a külföldi hatóságok megkeresése és a
gyámság átvétele elmaradt. Észleltük az egységes irányítás hiányát, az intézkedések
összehangolatlanságát. A gyermekek jogainak súlyos sérelmeként értékeltük
azt a tényt, hogy a hatóságok több esetben – központi intézkedésre hivatkozva
– e gyermekek bizonytalan és rossz körülmények közé történő hazatelepítését
részesítették előnyben, a gyermekek érdekeinek jobban megfelelő örökbefogadás
helyett.
A vizsgálattal összefüggésben
általános, a vizsgálat keretein túlmutató gondként jelentkezett az anonim
módon történő szülés lehetőségének hiánya. A gyermekek élethez és megfelelő
testi, lelki és szellemi fejlődéshez való jogának érvényesítése érdekében
szükségesnek tartjuk a név nélküli szülés lehetőségének megteremtését.
Természetesen a gyermek családhoz
való joga az állam számára nem teremt abszolút kötelezettséget. Az állam különböző
hatóságaitól azonban elvárható, hogy mindent megtegyenek ennek az elvnek az
érvényesítése érdekében. Az országgyűlési biztosnak több olyan ügyben is el
kellett járnia, amikor a hatóságok nem tettek eleget e kötelezettségüknek
és ezáltal sérült a gyermekek családhoz való alkotmányos joga. Több esetben
megállapítottuk, hogy a gyámhatóságok formális ügyintézése és az eljárás elhúzódása
a gyermekek érdekeinek sérelmét okozta. Amennyiben lehetőség van a vérszerinti
családban történő gondozásra, az országgyűlési biztos álláspontja szerint
az államnak minden rendelkezésre álló eszközzel ezt kell elősegítenie, és
az intézeti nevelés elrendelésére csak akkor kerülhet sor, ha semmilyen más
megoldás nincs.
Vizsgálataink szerint súlyos
problémát okoz a gyermekbántalmazás felderítetlensége és megelőzésének hiánya.
A gyermekbántalmazás fogalmába beleértjük a fizikai, a szexuális, az érzelmi
erőszakot, valamint az elhanyagolást. A bántalmazással szembeni küzdelem szabályozása
többé-kevésbé megfelelőnek tekinthető. Az Alkotmányon kívül kifejezetten tiltja
az ilyen jellegű erőszakot a gyermekvédelmi törvény is, mely szerint a gyermeknek
joga van emberi méltósága tiszteletben tartásához, a bántalmazással – fizikai,
szexuális vagy lelki erőszakkal – az elhanyagolással és az információs ártalommal
szembeni védelemhez. Külön meg kell említeni még a közoktatási törvényt, melynek
10. § (2) bekezdése rögzíti, hogy a gyermek, illetve tanuló személyiségét,
emberi méltóságát és jogait tiszteletben kell tartani és védelmet kell számára
biztosítani a fizikai és lelki erőszakkal szemben. A gyermek és a tanuló nem
vethető alá testi fenyítésnek, kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó
büntetésnek vagy bánásmódnak.
1999-ben folytatott vizsgálataink
alapján mind a családban, mind pedig az intézményekben előfordult a gyermek
alkotmányos jogait sértő bántalmazás. Figyelemmel arra, hogy ezen a területen
rendkívül magas a látencia, 1999-ben átfogó vizsgálatot indítottunk annak
feltárására, hogy a gyermekbántalmazások ügyében fellépő hatóságok eljárása
biztosítja-e az alkotmányos jogok érvényesülését. Ennek befejezése 2000 során
várható.
Az önrendelkezési joggal összefüggő
alkotmányos konfliktus legtöbbször úgy merül fel, hogy a gyermeket azért helyezi
el az egyik szülőnél a hatóság, mert szociális biztonságát és neveltetésének
feltételeit ott látja megfelelőnek. A gyermek ugyanakkor e döntéssel nem feltétlenül
ért egyet, és esetenként nem hajlandó a hatóságok által teremtett helyzetet
elfogadni. Az országgyűlési biztosnak ezekben az esetekben azt kell mérlegelnie,
hogy melyik alkotmányos jog korlátozható a megfelelő alkotmányos cél érdekében
és e korlátozás milyen mértékben szükséges. A hatóságoknak az eljárását mindig
ezeknek a feltételeknek a tükrében vizsgáljuk. Fel sem merülhet azonban, hogy
a gyermekkel szemben fizikai kényszer alkalmazható az ilyen hatósági határozatok
végrehajtása érdekében. Az egyes ügyekben szerzett tapasztalatok szerint a
gyámhatósági ügyek végrehajtásával kapcsolatban igen sok a megoldhatatlan
probléma.
Az országgyűlési biztosok által
vizsgált esetek jelentős részét a kapcsolattartási ügyek teszik ki. Számos
ügyben kellett alkotmányos visszásságként értékeltük azt, hogy a hatóságok
semmit nem tettek a kapcsolattartás elősegítése érdekében. Ilyen esetekben
nem csupán a gyermek alkotmányos jogai, hanem a szülői jogok, továbbá a jogbiztonsághoz
és esélyegyenlőséghez való alkotmányos jogok is sérültek.