OBH 5710/1997.
Ha a törvényi szabályozás kellő garanciákat nyújt a gyerekek megfelelő
erkölcsi fejlődéséhez való joga érvényesülésének védelmében, önmagában a közerkölcs
törvényi definíciójának hiánya nem okoz alkotmányos joggal kapcsolatos visszásságot,
az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált, a gyerekek megfelelő testi,
szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz való
jogával összefüggésben.
A Nagycsaládosok Országos Egyesületének
elnöke beadványában a közszemérmet sértő, valamint erőszakos hirdetésekkel
kapcsolatos szabályozás hiányát kifogásolta, melynek következtében elsősorban
a gyerekek érdekei sérülnek. A panaszos leírta, hogy az 1978. évi I. törvény
34. §-a kimondja ugyan, hogy “Tilos minden olyan reklám és hirdetés közzététele,
amely …. sérti a közerkölcsöt….”, azonban a közerkölcs fogalmára nincs jogi
definíció.
A média hatását a gyermekek
érzelmi és értelmi fejlődésére különböző tudományos módszerekkel mérni lehet.
A jog feladata ugyanakkor, hogy e felmérések ismeretében megfelelő módon rendezze
a gyermekek védelmét. A médiában megjelenő közszemérmet sértő, valamint erőszakos
hirdetések érintik a gyermekek Alkotmányban deklarált kiemelt védelemhez való
jogát. A gyermekek alkotmányos jogai mellett azonban vizsgálni kell a szólásszabadság,
a sajtószabadság kérdését is. A reklámok esetében ezeken túl a gazdasági verseny
szabadságát is figyelembe kell venni. Az országgyűlési biztos már korábban
megállapította, hogy a reklámtevékenységet szabályozó 1997. évi LVIII. törvény
összefoglalja azokat a – korábban alacsonyabb szintű normákban szabályozott
– reklámozási módszereket, amelyek tiltottak, és külön hangsúlyozza a gyermek-
és fiatalkorúaknak szóló vagy erkölcsi fejlődésüket veszélyeztető reklámok
korlátozását, illetve tilalmát. Ezek a tilalmak és korlátozások összhangban
vannak a fejlett reklámiparral rendelkező Európai Unió hasonló tárgyú szabályaival.
A gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény kifejezetten az Alkotmány 67.
§-ában foglaltak szemszögéből közelíti meg a problémát, amikor kimondja, hogy
“Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai,
szellemi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja, így különösen, ha a gyermek-
és fiatalkorúakat veszélyes, erőszakos, továbbá a szexualitást hangsúlyozó
helyzetben mutatja be.”
Az országgyűlési biztos általános helyettese magállapította, hogy a hatályos
jogi szabályozás védi a gyerekek jogait, és a szabályok megszegésére vonatkozó
felelősségi szabályok megállapításával megfelelő garanciákat állít a tilalmak
betartatására. A közerkölcs törvényi definícióját – ha egyáltalán ilyesmi megfogalmazható
– a jogalkalmazás során ugyanúgy konkrét esetekben lehetne csak értelmezni,
mint egy általános érvényű követelmény teljesülését. Természetesen a közerkölcs
fogalmának a gyakorlatban tartalommal kell bírnia. Jelentős szerepe van e
kívánalom gyakorlati tartalommal való megtöltésében az e téren érvényesülő
egyéb, szakmai, etikai szabályoknak, sőt a közízlés különböző megnyilatkozásainak,
elutasító vagy befogadó megnyilvánulásainak is. Hazánkban már létrejöttek
azok a szakmai érdekvédelmi szervezetek, amelyek képesek – az európai gyakorlatnak
megfelelően – tagszervezeteik tekintetében a jogszabályokban nem rendezett
kérdések szabályozására a jogszabályokkal összhangban.
Az országgyűlési biztos általános
helyettese a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesületével és az
Országos Rádió és Televízió Testülettel közösen 1998 októberében kétnapos
nemzetközi konferenciát szervezett a “Média hatása a gyermekekre és fiatalokra”
címmel. A konferencia résztvevői megállapították, hogy az erőszak jelenléte
a médiában és az Interneten aggasztó méreteket öltött, és felismerve az e
jelenségben rejlő veszélyeket, közös nyilatkozatot tettek. A nyilatkozatban
a műsorszolgáltatókhoz, az ORTT-hez és más állami, szakmai szervezetekhez
fordultak különböző intézkedéseket kezdeményezve.
OBH 6796/1997.
A tanulót – magatartási problémái miatt – az órák látogatásától eltiltó
pedagógus az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített, jogállamiságból fakadó
jogbiztonság, az Alkotmány 16. §-ában meghatározott, az ifjúság érdekeinek
alkotmányos védelmét rögzítő alkotmányos alapelv, valamint az Alkotmány 67.
§ (1) bekezdésben a gyermek számára kiemelt védelmet deklaráló alkotmányos
jogokkal összefüggő visszásságot okoz.
Beadványában a panaszos képviseletében
eljáró meghatalmazott a Fővárosi Corvin Mátyás Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola
fegyelmi ügyben követett eljárását kifogásolta. Sérelmezte továbbá az iskolát
fenntartó Fővárosi Önkormányzat aljegyzőjének a fegyelmi eljárás és az annak
alapján hozott fegyelmi határozat felülvizsgálata során követett eljárását.
A panaszos a beadványában a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló
11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 3. §-ának (2) bekezdésére hivatkozott, amely
szerint a gyermek, a kiskorú tanuló szülőjének írásbeli nyilatkozatát be kell
szerezni (…) minden olyan kérdésről, amelynél jogszabály a nyilatkozat beszerzését
előírja. Állítása szerint a szülő nyilatkozatának beszerzése a fegyelmi eljárás
során nem történt meg. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános
helyettesének álláspontja szerint a panaszos fenti jogszabályi előírásra való
hivatkozása nem volt helytálló. A 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 3. számú
mellékletében rögzíti a fegyelmi eljárás részletes szabályait. Ennek 5. pontja
értelmében a fegyelmi eljárás során bizonyítási eszközök különösen: a tanuló
és a szülő nyilatkozata, az irat, a tanúvallomás, a szemle és a szakértői
vélemény. A bizonyítási eszközök köre elvileg korlátlan. A szabad bizonyítási
rendszer alapján bármilyen eszköz felhasználható a jogilag releváns tények
bizonyítására. A “különösen” kifejezés nem kizárólagosságot vagy kötelezően
alkalmazandóságot jelöl, csak arra utal, hogy a fegyelmi eljárásban a felsoroltakon
kívül más bizonyítási eszközök is felhasználhatók. A panaszos állítása szerint
a fegyelmi tárgyalás során a tanulót többször tolvajnak és okirat-hamisítónak
nevezték. Beadványában azonban a panaszos maga is elismeri, hogy ezen állításai
nem dokumentálhatók. Tekintettel arra, hogy az országgyűlési biztosnak nincs
módja és lehetősége további bizonyítási eszközöket beszerezni, tartalmilag
azokra a bizonyítékokra kell hagyatkoznia, amelyet az érintett a rendelkezésére
bocsát. A szükséges bizonyítékok hiányában azonban alkotmányos jogokkal összefüggő
visszásság megállapítása nem lehetséges. A kifogásolt fegyelmi tárgyalás
1997. március 17-én kelt jegyzőkönyvéből azonban megállapítható, hogy a tanulót
– korábban – három hétre eltiltották a fizika órák látogatásától. A Közoktatásról
szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kot.). 10. § (2) szerint a
gyermek (…) jogait tiszteletben kell tartani. A Kot. 76. § (1) bekezdése szerint
ha a tanuló a kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, fegyelmi eljárás
alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető. Enyhébb
kötelességszegés esetén az iskola, illetve a kollégium fegyelmező intézkedéseket
alkalmazhat. Ezen intézkedések azonban nem korlátozhatják a tanulót jogai
gyakorlásában és nem akadályozhatják kötelezettségeinek teljesítésében. A
Kot. 10. § (3) bekezdésének a) pontja értelmében a gyermeknek, tanulónak joga,
hogy képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és
oktatásban részesüljön (..) és kötelessége, hogy eleget tegyen tanulmányi
kötelezettségének. Az alkotmányos jogokkal összefüggő visszásság
megállapítása mellett azonban – tekintettel arra, hogy a tanuló iskolával
fennálló jogviszonya 1997. május 8-án megszűnt – az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese ajánlással nem élt, de a hasonló esetek jövőbeni
elkerülése érdekében felhívta az iskola vezetőjének a figyelmét a Kot. előírásainak
maradéktalan betartására. Az ügyről készült jelentését pedig tájékoztatás
céljából megküldte az iskolát fenntartó Fővárosi Önkormányzatnak.
OBH 8093/1997.
A rendőrség és a GYIVI megfelelő együttműködésének, illetve intézkedésének
hiánya abban az esetben, amikor az ifjúsági otthonban élőket és a nevelőket
is magatartásával rettegésben tartó fiút nem tudják az intézményen kívül tartani,
a gyermekek kiemelt védelemhez való jogával (Alkotmány 67. § (1) bekezdés)
és a legmagasabb szintű lelki egészséghez
való jogával (Alkotmány 70/D § (1) bekezdés) összefüggésben alkotmányos jog
sérelmének veszélyét rejti magában és ezáltal visszásságot okoz.
A Somogy Megyei GYIVI Nyár
utcai Ifjúsági Otthonából érkezett panaszban a diákönkormányzat képviselői
azt kifogásolták, hogy a rendőrség nem tesz megfelelő intézkedéseket az otthon
egyik növendéke ellen, aki rendszeresen zaklatja a bentlakókat.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa általános helyettese kaposvári programja keretében látogatást tett
a GYIVI érintett intézetében. Az általa végzett személyes meghallgatások alkalmával
a beadványban foglaltak megerősítést nyertek. A nevelők – akiket a fiú ugyanúgy
rettegésben tartott, mint társait – nem tudták kezelni a problémát. A rendőrkapitány
felvilágosítása szerint az akkor 17 éves fiú ellen 2 rendbeli rablás bűntett,
3 rendbeli sikkasztás vétsége, lopás bűntette, valamint magánokirat-hamisítás
vétsége elkövetésének alapos gyanúja miatt folytatott a rendőrkapitányság
vizsgálati eljárást. 1997. október 21-én a fiút a Kaposvár Városi Bíróság
előzetes letartóztatásba helyezte. A fiú azóta már kiszabott szabadságvesztését
tölti.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy az érintett
hatóságok megfelelő intézkedésének hiánya a gyermekek kiemelt védelemhez való
jogával és a legmagasabb szintű lelki egészséghez való joggal összefüggésben
alkotmányos jog sérelmének veszélyét rejti magában és ezáltal visszásságot
okoz.
A szabadságvesztés büntetését
töltő fiú távol volt az intézménytől, így a visszás helyzet megszűnt, ezért
az országgyűlési biztos általános helyettese ajánlást nem tett. Levelében
kérte azonban az ifjúsági otthon vezetőségét, hogy a rendőrséggel együttműködve
próbáljon hathatós megoldást találni a hasonló problémák kezelésére.
OBH 8201/1997.
A gyermekeknek az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált megfelelő
testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez szükséges védelemre és gondoskodásra
való jogával, valamint a 70/D. § (1) bekezdésében foglalt legmagasabb szintű
testi és lelki egészséghez való joggal összefüggésben visszásságot okoz a
gyermekvédelmi intézet és a gyámhatóság azzal, ha a nevelőszülőhöz kellő előkészítés
nélkül helyez ki gyermeket, majd nem ellenőrzi a nevelőszülő tevékenységét.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság elvéből fakadó
jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot okoz, hogy jogilag
szabályozatlan, milyen feltételekkel helyezhető el gyermek kiskorú sérelmére
elkövetett bűncselekmény elkövetésével gyanúsított vagy vádolt személynél.
A panaszos az állampolgári
jogok országgyűlési biztosához fordult, sérelmezve a a Fővárosi Gyermek és
Ifjuságvédő Intézet (továbbiakban: GYIVI) eljárását. Beadványa szerint az
általa nevelőszülőként nevelt gyerekek közül 5 tartozott a fővárosi GYIVI
kötelékébe, őket előzetes értesítés nélkül beszállították az átmeneti otthonba.
A Fővárosi GYIVI intézeti gyámja
arról tájékoztatta az állampogári jogok országgyűlési biztosát, hogy a panaszos
meg nem engedhető nevelési módszereiről érkezett bejelentések nyomán szállították
el a gyermekeket. A panaszos lakhelyén tartott helyszíni szemlén állampolgári
jogok országgyűlési biztosának munkatársa azt tapasztalta, hogy a panaszos
gondozásában sok gyermek volt, különböző státusban. A jogszerűen a panaszosnál
élő gyermekek mellett többen jogilag rendezetlen módon álltak “felügyelete”
alatt. Teljesen áttekinthetetlennek tűnt a panaszosnál élő gyermekek száma,
kiléte, ellátása. Az egymástól független szervek, akikkel kapcsolatban állt,
a nevelőszülő felügyeletét rendkívül felszínesen látták el. A Pest megyei
GYIVI felügyelője néha látogatta, de ez az intézmény azt követően, hogy –
1997. októberben – a gyermekeket elszállították a panaszostól, 1997. decemberben
és 1998. januárban ismét kihelyezett két neveltet. A panaszosnál élő gyermekek
helyzete nem volt megnyugtató. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
az ügyészséghez fordult a panaszos vezetésével működő nevelőszülői alapítvány
törvényességi vizsgálatát kérve, valamint a panaszos ellen büntető eljárást
kezdeményezve. Az ügyészség a panaszossal szemben kiskorú veszélyeztetésének
bűntette miatt nyomozást rendelt el.
A beszerzett iratok, adatok,
helyszíni szemle, valamint a legfőbb ügyész helyettesének levelében foglaltak
alapján az országgyűlési biztos megállapította, hogy a gyermekek emberi és
alkotmányos jogaival kapcsolatos visszásságot okoztak a hatóságok az átgondolatlan
nevelőszülői kihelyezésekkel és a nevelőszülő tevékenységének hiányos felügyeletével.
A vizsgálat megállapította, hogy a hatóságok eljárásai, valamint a terület
jogi szabályozásának hiányosságai miatt sérültek a gyermekeknek a testi, szellemi
és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemre való jogai.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa kezdeményezte, hogy a Fővárosi, a Pest Megyei, a Szolnok Megyei, a
Komárom-Esztergom Megyei Gyermekvédelmi Szakszolgálatok igazgatói vizsgálják
felül azt, hogy a panaszoshoz történő kihelyezéseket megelőző eljárások, valamint
az ellenőrzések felületessége miatt kit terhel a felelősség. Kérte annak vizsgálatát
is, hogy miként fordulhatott elő az, hogy a rendezetlen körülmények ismertté
válását a és kiskorúaknak a panaszostól történt elszállítását követően 1997.
decemberben, majd 1998. januárban két súlyos magatartási problémás gyermeket
helyeztek ki a Pest megyei GYIVI-től a panaszoshoz.
Kezdeményezte, hogy Budapest
Főváros XXII. kerület jegyzője készítsen környezettanulmányt a panaszos lakhelyén,
és ha ott jelenleg is nevelkednek gyermekek, arról a gyermekjóléti szolgálatot
és a kiskorúak lakhelye szerint illetékes gyámhatóságokat értesítse.
Felkérte a szociális és családügyi
minisztert, hogy dolgozza ki annak a kérdésnek a jogi szabályozását, hogy
kiskorú terhére elkövetett bűncselekménnyel gyanúsított vagy vádolt személy
gondozásában milyen feltételekkel nevelkedhet gyermek.
A panaszos működési engedélyt
kért a Fővárosi Közigazgatási Hivatal Gyámhivatalától otthont nyújtó ellátást
biztosító intézmény létrehozására. Ügyében a büntetőeljárás még folyamatban
van, ami teljesen bizonytalan helyzetet teremt a gyermekvédelmi feladatokat
ellátó szervek számára. A kérelmének érdemben történő elbírálásához, valamint
ahhoz, hogy hasonló esetekben más gyámhivatalok is tudják, milyen intézkedéseket
tehetnek, – a kérdés jogszabályi rendezéséig – az állami irányítás egyéb jogi
eszközeinek alkalmazására kérte fel az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
a szociális és családügyi minisztert.
A válaszadásra nyitva álló
határidőn belül az érintett szervek közül a gyermekvédelmi szakszolgálatok
és Budapest Főváros XXII. kerület jegyzője a megkereséseknek eleget tettek,
a szociális és családügyi minisztert az országgyűlési biztos ismételten felhívta.
OBH 1525/1998.
Az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált gyermeki jogokkal (védelem,
gondoskodás), valamint az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében rögzített szociális
biztonsághoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha az állami gondozott
gyermek intézeti gyámja, illetőleg a gyámi tevékenység felügyeletét ellátó
önkormányzat illetékes intézménye nem nyújtja be az árvaellátás folyósítására
irányuló igényt az illetékes megyei társadalombiztosítási igazgatósághoz.
A panaszos – aki jelenleg nehéz
szociális körülmények között él és hajléktalan – sérelmezte, hogy az 1981-ben
meghalt édesanyja után nem kapott árvaellátást, valamint életkezdési támogatást
és a családi pótlékról sem elszámolást.
A panasz alapján az országgyűlési
biztos általános helyettese rendelt el vizsgálatot. Megállapította, hogy a
panaszos 1976. október 5-én született. A Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Területi
Gyermekvédelmi Szolgálata igazgatójának növendéke volt 1979. október 30-tól
nagykorúvá válásáig. 1979. november 1-től nevelőszülőknél nevelkedett, és
átmenetileg nagykorúságát követően is nevelőszülőjénél maradt.
Megállapította az általános
helyettes azt is, hogy az állami gondozottak részére alanyi jogon 1990. áprilistól
járt a családi pótlék, amit a nevelőszülőknél nevelkedő gyermekek esetén folyamatosan
a gyermek tartására használtak fel. Családi pótlékról tehát a panaszos esetében
elszámolni nem kellett, mert azt felhasználták. Ezzel összefüggésben tehát
alkotmányos jogokkal kapcsolatban visszásság nem állt fenn.
Életkezdési támogatást a hatályos
jogszabály alanyi jogon nem biztosított, tehát az, hogy a panaszos ilyen támogatási
formában nem részesült, nem keletkeztetett alkotmányos visszásságot.
A korábban és a jelenleg hatályos
társadalombiztosításról szóló törvény szerint árvaellátásra az a gyermek lehet
jogosult, akinek szülője haláláig az öregségi (rokkantsági) nyugdíjhoz szükséges
szolgálati időt meg- szerezte vagy öregségi és rokkantsági nyugdíjasként halt
meg. Az árvaellátás az árva 16. életévének betölté- séig jár, illetőleg, ha
az árva oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, a tanulmányok tartamára,
de leg- feljebb a huszonötödik életéve betöltéséig. Az igényt az e célra rendszeresített,
az igénylő (törvényes képvi- selője) által aláírt nyomtatványon kell benyújtani
a lakóhely szerint illetékes Nyugdíjbiztosítási Igazgatóságon (ha az elhunyt
nyugdíjas volt, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságon). Az igényt a benyújtástól
számított 6 hónapra visszamenőleg lehet érvényesíteni, amennyiben a jogosultság
feltételei már akkor is megvoltak.
A Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat
Területi Gyermekvédelmi Szolgálata szerint az intézet (ismeretlen okból) a
panaszos árvaellátását nem kérte, szemben a panaszos testvérével, aki havi
6017 Ft árvaellátást kapott fenntartásos betétbe történt utalással.
A panaszos az árvaellátásra
1981. január 1-jétől 1992. október 5-ig (16. életéve betöltéséig) lett volna
jogosult. Az idő múlása miatt ennek igénylésére és folyósítására a panasz
elbírálásának időpontjában már nem volt törvényes lehetőség. A panaszos csupán
polgári bíróság előtt a Bács-Kiskun Megyei GYIVI jogutódjával, a Megyei Önkormányzat
Gyermekvédelmi Szakszolgálatával és a gyámhatósággal szembeni kártérítési
perben érvényesíthette volna – az elévülési időn belül – a részére nem biztosított
árvaellátást.
Az országgyűlési biztos általános
helyettese összességében megállapította, hogy a panaszos szociális biztonsághoz
való joga, és – mivel ezen jogsérelem gyermekként érte őt – gyermeki jogai
csorbultak. Az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság okozása óta azonban
olyan hosszú idő telt el, hogy a jogsérelmet orvosolni már nem lehetett. Ezért
a konkrét panasz megoldására ajánlást nem tett. A jövőre nézve azonban felhívta
Solt Város Önkormányzat Gyámhatósága, valamint a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat
Gyermekvédelmi Szakszolgálata vezetőinek figyelmét, hogy a jövőben az állami
gondozottaknak járó árvaellátásokat a jogszabályok rendelkezései szerint igényeljék,
illetve kísérjék figyelemmel ennek megtörténtét akkor is, ha a jogosult nevelőszülőhöz
van kihelyezve.
OBH 3266/1998.
Nem okoz alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot, ha a gyermek tartózkodási
helyéről való elszállítása – bár a rendőrség és a gyámhatóság közreműködésével
– de a gyermek érdekét szolgálta, mivel a gyermek anamnézise a diagnózist
követő adekvát beavatkozás szükségességének késedelem nélküli megállapítása
céljából történt.
Teljes szöveg: 3.13. alfejezetben.
OBH 4004/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített, jogállamiságból fakadó jogbiztonság
elvét sérti, és az Alkotmány 16. §-ában meghatározott, az ifjúság érdekeinek
alkotmányos védelmét rögzítő alkotmányos alapelv maradéktalan érvényesülését
közvetlenül veszélyezteti, ha a tanuló tanulói jogviszonyának megszüntetésekor
az iskola a tanulót, kiskorú tanuló esetén a szülőt legalább két alkalommal,
írásban nem figyelmezteti az igazolatlan mulasztás következményeire.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 4239/1998.
Nem állapítható meg az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében rögzített emberi
méltósághoz való jognak, valamint a 67. § (1) bekezdésében deklarált a gyermek
védelemre és gondoskodásra való jogosultságának sérelme, ha a pedagógus magatartását
sérelmező szülői panasz csak általánosságokat tartalmaz, konkrétumokat nem.
A panaszos azt sérelmezte,
hogy a Budapest VIII. kerületi Jókai Mór Általános Iskola egyik pedagógusa
a diákokat megfélemlíti, megalázza, fenyegeti, gúnyolja. Állítása szerint
6. osztályos leányát szándékosan buktatták meg biológia tantárgyból az 1997/1998-as
tanévben.
A szaktanár az iskola igazgatójának
adott írásbeli indokolásában részletesen beszámolt az elégtelen osztályzat
alapjául szolgáló tényekről, a tanuló féléves teljesítményéről. Eszerint a
panaszos leánya a második félévben egy elégséges és hét elégtelen osztályzatot
kapott, a szóbeli feleléskor meg sem szólalt. A pedagógus közölte azt is,
hogy a kérdéseket mindig a tankönyvből felolvasva tette fel. A szaktanár megítélése
szerint a gyermek tudása még a tantervi minimumot sem érte el.
A Polgármesteri Hivatal által
az országgyűlési biztos általános helyettesének rendelkezésére bocsátott iratanyagban
fellelhető, a panaszostól származó és a Jókai Mór Általános Iskola Igazgatóságának
címzett levélben a panaszos csupán a felmérők és az ellenőrző könyv rendelkezésére
bocsátását, illetve gyermeke számára a független bizottság előtti vizsgázás
lehetőségét kérte. Ebben a beadványban a pedagógus magatartását, módszereit
sérelmező észrevétel nincs.
Az alpolgármesternek előterjesztett
panaszban a panaszos csak az elégtelen osztályzatot sérelmezte, illetve megemlítette,
hogy a pedagógus sértő megjegyzéseket tesz a leányára. A Hivatal a pedagógus
diákokat megfélemlítő, megalázó magatartásáról, illetve a tanulók bántalmazásáról
nem szerzett tudomást. A Polgármesteri Hivatal e bejelentésre tekintettel
kért felvilágosítást az intézmény igazgatójától, aki arról számolt be, hogy
a tanuló édesanyja telefonon ugyan panaszt tett a pedagógus magatartására,
azonban konkrétumokról nem beszélt. Az igazgató a Polgármesteri Hivatal újabb
megkeresésére azt közölte, hogy az érintett tanár ellen nem érkezett olyan
panasz – mely szerint megfélemlíti vagy megszégyeníti a gyerekeket –, amelyet
ki kellett volna vizsgálni.
A panaszbeadványban írtak,
illetve a Polgármesteri Hivatal Oktatási Irodája által lefolytatott vizsgálat
eredménye ellentmondanak egymásnak. Az országgyűlési biztosnak nincs lehetősége
bizonyítási eszközöket beszerezni, amennyiben azok a jelen esetben is szereplő
problémára vonatkoznak.
Az általános helyettes megállapította, hogy a Polgármesteri Hivatal a
panaszos bejelentésére, majd az országgyűlési biztos általános helyettesének
megkeresésére tájékoztatást kért az intézmény igazgatójától. A tanuló szülei
részletes, konkrét eseteket is tartalmazó panaszt nem terjesztettek elő. Konkrét
sérelmek megnevezésének hiányában, a pedagógus magatartását pusztán általánosságban
kifogásoló szülői bejelentés alapján a Polgármesteri Hivatal Oktatási Irodája
a fentieken túl további intézkedést nem tehetett. A vizsgálat így alkotmányos
jogokkal kapcsolatos visszásság megállapítását nem tette lehetővé.
OBH 6702/1998.
Sérült a kiskorú gyermeknek az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében foglalt
élethez való joga és a 67. § (1) bekezdésben foglalt alapvető gyermeki jogok
azáltal, hogy a településen a veszélyeztetett gyermekek ügyében a gyámhatóság
nem intézkedett, a gyermekjóléti szolgálatot nem hozta létre.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa hivatalból vizsgálatot indított az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
rögzített élethez és emberi méltósághoz való jog, valamint a 67. §-ban rögzített
gyermeki jogok sérülésének gyanúja miatt, amikor a sajtó híradásaiból arról
értesült arról, hogy Egercsehiben egy négy gyermekes, italozó életmódot folytató
házaspárnak a gyermeke égési sérüléseibe belehalt. A vizsgálat megállapította,
hogy az 1997-ben Egercsehibe költözött családban nevelkedő gyermekeket korábbi
lakhelyükön – Egerben – a gyámhatóság veszélyeztetettként tartotta nyilván.
Az egercsehi gyámhatóságon eljárás az ügyükben nem volt folyamatban.
A gyermekek védelméről és a
gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. szerint 1997. november 1-től
minden települési önkormányzatnak gyermekjóléti szolgálatot kellett létrehoznia.
Egercsehi Önkormányzat polgármestere erről a feladatról a megyei gyámhivatal
1998 májusában tett törvényességi észrevételéből értesült. 1998. október 15.
napjától a Pétervásárai Városi Önkormányzattal kötött együttműködési szerződés
alapján ennek a településnek a gyermekjóléti szolgálata látja el ezt a feladatot
Egercsehiben is. Az önkormányzat késedelmesen hozta létre az alapellátást
biztosító gyermekvédelmi intézményt. A polgármesteri hivatalban gyámhatósági
ügyeket előkészítő ügyintéző nem volt. A gyermekek nem kapták meg az önkormányzattól
azt a segítséget, amely a gyermekvédelmi törvény alapján megillette volna
őket, és amely esetleg védelmet adott volna a súlyosan veszélyeztető szülői
magatartással szemben.
Az önkormányzat és a jegyző
is visszásságot okozott, ezért az állampolgári jogok országgyülési biztosa
1. felkérte a polgármestert,
hogy a képviselő-testület a polgármesteri hivatal szervezetét úgy alakítsa,
hogy a gyámhatósági ügyek előkészítése a jövőben megfelelő legyen,
2. a gyámügyi feladatok felügyeletét
ellátó szociális és családügyi minisztert felkérte arra, hogy végezzen felmérést
a gyermekjóléti szolgálatok létrehozásával kapcsolatban és a szolgálat létrehozását
elmulasztó önkormányzatokkal szemben pedig a szükséges intézkedéseket tegye
meg.
A kezdeményezést és az ajánlást
az érintettek elfogadták.
OBH 7213/1998.
A közigazgatási hivatal elhúzódó eljárása és az ügy érdemében döntést
tartalmazó közigazgatási határozat meghozatalának elmulasztása visszásságot
okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság
alkotmányos elvével összefüggésben. Az Alkotmány 16. §-ában rögzített, az
ifjúság létbiztonságát, oktatását, nevelését és érdekeinek védelmét deklaráló
alkotmányos elv maradéktalan érvényesülését közvetlenül veszélyezteti a közigazgatási
hivatal, ha határozatával a tanítási év közben semmisíti meg az iskola működési
engedélyének kiadásáról hozott határozatot.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 7215/1998.
Ha a közigazgatási hivatal a jogerős és általa felül nem vizsgált jegyzői
határozattal korábban megállapított és engedélyezett tanulói létszám után
nem folyósítja az állami normatív támogatást, visszásságot okoz az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság, valamint
az Alkotmány 16. §-ában rögzített, az ifjúság létbiztonságát, oktatását, nevelését
és érdekeinek védelmét deklaráló alkotmányos elvvel összefüggésben.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 7414/1998.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és az abból
származó jogbiztonság követelményét, valamint a közbiztonság védelmének kötelezettségét
meghatározó Alkotmány 40/A. § (2) bekezdését, továbbá az ifjúságnak az Alkotmány
16. §-ában rögzített létbiztonsághoz és neveléshez fűződő alkotmányos jogát
közvetlenül veszélyezteti, ha egy lakóingatlant bordélyháznak használnak.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 548/1999. és OBH 649/1999.
I. Az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdésében deklarált jogegyenlőség követelményével,
a 70/A. § (1) bekezdésben foglalt hátrányos megkülönböztetés tilalmával, valamint
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó jogbiztonság
követelményével összefüggésben visszásságot okoz a nevelőszülői, a hivatásos nevelőszülői
és a helyettes szülői jogviszony törvényi szabályozásának hiánya.
II. A nevelőszülői jogviszony szabályozásával kapcsolatban feltárt visszás
helyzet hátrányosan befolyásolja a nevelőszülői hálózat folyamatos fenntartását,
ezáltal sérül az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében biztosított gyermeki jogok
alkotmányos elve.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 750/1999.
I. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált élethez való jog az állam
részéről nem csupán e jog megsértésétől való tartózkodás kötelezettségét jelenti,
hanem azt is, hogy e jog biztosítását, az emberi élet védelmét az adott társadalmi
közegben tevékenyen is elő kell mozdítania. Ennek elmulasztása alkotmányos
jogokkal kapcsolatos visszásságot okoz.
II. Az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében rögzített gyermeki jogokkal összefüggésben
a gyermek védelme és a róla való gondoskodás nemcsak a család alkotmányos
kötelessége, hanem az államé, a társadalomé is. Amennyiben a gyermeknek nincs
vagy a szülői kötelességeket nem teljesítő szülője van, akkor helyettük az
államnak kell helytállnia. A hatóságok részéről való közvetlen helytállás
elmulasztása visszásságot okoz.
Teljes szöveg: 3.5. alfejezetben.
OBH 1004/1999.
Visszásságot okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamisággal,
a 16. § -ban rögzített az ifjúság jogainak védelme alapelvével és a 70/E.
§ (1) bekezdésében deklarált szociális biztonsággal kapcsolatban az önkormányzat,
ha a gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézmény létesítése nélkül
szünteti meg a bölcsődei ellátást.
A panaszos az országgyűlési
biztoshoz fordulva kifogásolta, hogy a salgótarjáni önkormányzat a településen
működő utolsó két bölcsőde bezárásáról hozott döntést.
Az országgyűlési biztos az
ifjúság alkotmányban biztosított jogai sérelmének veszélye miatt vizsgálatot
indított, melynek során megkereste az önkormányzat polgármesterét és a megyei
közigazgatási hivatal vezetőjét. A vizsgálat megállapította, hogy a város
utolsó két bölcsődéjét 1999. III. 31-én, illetve VI. 30-án zárják be. Az önkormányzat
jelezte, hogy a normatív támogatás a bölcsőde fenntartási költségének csak
17%-át fedezi. A bölcsődék átlagos tényleges kihasználtsága az általuk leadott
létszámjelentések szerint 82%-os volt, és a normatív támogatást annak alapján
igényelhetik. Mivel a bölcsődék nyáron eddig is mindig zárva voltak, ezért
a gyermekek elhelyezése csak szeptemberben lesz újra gond, de addig a gyermekek
4/5-e betölti a 3 éves kort és beírathatók az óvodákba. Azon családok esetében,
ahol az anya kénytelen a munkaviszonyát felfüggeszteni, az önkormányzat egyedi
megoldásként felajánlotta, hogy a kieső munkabér és a GYES közötti különbség
egy részét jövedelempótló támogatás címén megfizeti. Ha a gyermek napközbeni
gondozását az egyedülálló szülő a munkaviszonya miatt vagy egészségi okból
nem tudja megoldani, a gyermek 3 éves korának eléréséig az önkormányzat a
házi segítségnyújtás keretében nyújthat segítséget. Ezen intézkedések csak
a bölcsődei ellátásra már felvett gyermekek szüleinek helyzetét oldaná meg,
mivel új felvételekre már nem kerül sor. Az önkormányzat vállalkozói alapon
működő gyermekfelügyeletek működését fogja támogatni, úgy, hogy ahhoz a célnak
megfelelő épületet és berendezést ingyenesen adja használatba, továbbá a szülőknek
a térítési díjhoz rászorultság alapján támogatást nyújtana. Az önkormányzat
a megyei gyámhivatalt a tervezetről értesítette, és a képviselők a válaszlevél
ismertében hozták meg a döntésüket.
A vizsgálat feltárta, hogy
a jogszabályok szerint az önkormányzat napközbeni ellátás keretében köteles
biztosítani a családban nevelkedő, ellátatlan gyermek nappali felügyeletét,
gondozását, nevelését. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló
törvény szerint a három éven aluli gyermekek napközbeni ellátása megszervezhető
napközbeni vagy hetes időszakra, különösen
bölcsődében, családi napköziben vagy házi gyermekfelügyelet keretében.
A felsorolás elvben szabad választás lehetőséget biztosít az önkormányzat
számára, amelynek a kapott felhatalmazással élve – a lakosság igényei alapján,
anyagi lehetőségeitől függően – kell eldöntenie, hogy a feladatokat milyen
mértékben és módon látja el. Az idézett rendelkezésben adott lehetőségek azonban
nem választhatók szét. Az önkormányzat kizárólag gazdaságossági szempontok
szerint, tényleges lakossági igény esetén nem választhatja meg szabadon a
gyermekek szociális alaptevékenységnek minősülő napközbeni ellátásának módját.
Míg a szociális törvény a személyes
gondoskodás megszervezésére a települési önkormányzatokat a lakosságszám függvényében
differenciált módon kötelezi, addig a gyermekvédelmi törvény nem követte ezt
az elvet, így a gyermekek napközbeni ellátása megszervezésekor az önkormányzatnak
csupán a lakosság igényét és saját anyagi lehetőségeit kell figyelembe vennie.
A jogszabályok az elmúlt években a gyermekek ellátásának minél magasabb színvonala
érdekében olyan feltételrendszert alakítottak ki, amely a bölcsődei ellátás
költségeit jelentős mértékben megemelte, ehhez azonban nem járult a normatív
támogatás reálértékének megőrzése. Az önkormányzat által közölt adatok szerint
a fenntartás teljes költségének az állami normatív támogatás csupán 17%-át
fedezi, és a térítési díjak jogszabályi korlátozása miatt az intézmény saját
bevételei nem növelhetők.
Az intézmény működtetésével
a nem állami vagy önkormányzati intézmény fenntartója akkor hagyhat fel, ha
ezt a szándékát közli az ellátott családokkal, mégpedig csak a közlés időpontjától
számított három hónap elteltével. Az önkormányzat ezt a vállalkozókra is kötelező
határidőt sem tartotta be, amikor az egyik bölcsődét két hónapon belül bezárta.
Az önkormányzat kötelező alapfeladatainak törvényi meghatározása lehetőséget
teremt az eltérő értelmezésére, ami jogbizonytalanságot idéz elő.
A vizsgálat alapján az országgyűlési biztos megállapította, hogy az önkormányzat a bölcsőde rövid határidővel, a gyermekek napközbeni
ellátását folyamatosan biztosító más intézmény létesítése nélkül, az állampolgárok
által előre nem tervezhető módon történő megszüntetésével az állampolgárok
jog- és szociális biztonságával, valamint az Alkotmány 16. §-ában foglalt
az ifjúság védelmének elvével kapcsolatban alkotmányos visszásságot okozott.
I. Az országgyűlési biztos ezért felhívta az önkormányzat jegyzőjét, hogy
vizsgálja felül az önkormányzatnak a bölcsődék ügyében hozott határozatát,
és kezdeményezze a képviselőtestületnek a határozat ismételt megtárgyalását.
Az önkormányzat polgármestere a válaszában jelezte, hogy a képviselőtestület
az ajánlással nem értett egyet, és fenntartotta álláspontját, hogy az intézkedései
jogszerűek voltak, mert már 1999 nyarán megszervezett két olyan vállalkozói
gyermekfelügyeletet, ahol 7-7 gyermek elhelyezése oldható meg, és további
igények esetén a szolgáltatást az önkormányzat bővíteni fogja.
Az országgyűlési biztos a polgármester válaszát tudomásul vette, de jelezte,
hogy az alapellátás iránti lakossági igények teljesítésével kapcsolatosan
utóvizsgálatot fog folytatni.
II. Az országgyűlési biztos a közigazgatási hivatal vezetőjét is felkérte
álláspontjának közlésére, aki az ajánlásnak eleget téve szintén felszólította
az önkormányzatot, hogy az alapellátási kötelezettségét minden körülmények
között teljesítse.
III. A szociális és családügyi minisztert kérte, hogy kezdeményezze a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv.
olyan módosítását, amely a gyermekek napközbeni ellátása kapcsán a települési
önkormányzatok kötelezően ellátandó feladatait lakosság-arányosan határozza
meg.
A miniszter a törvény javasolt módosításával nem értett egyet, ezért az
országgyűlési biztos az ajánlását fenntartotta, de részben módosítva alternatív
megoldásra kérte a minisztériumot. Az újabb ajánlásra a miniszter már ígéretet
tett olyan jogszabály-módosítás lehetőségének megvizsgálására, amely egyrészt
ellenőrizhetővé teszi, hogy az önkormányzat eleget tesz-e a tényleges lakossági
igényeknek, másrészt az állami normatíva igénylési szabályainak módosításával
a bölcsődét fenntartó önkormányzatok több támogatáshoz juthatnak. Az országgyűlési
biztos a miniszter utóbbi válaszát az ajánlása elfogadásának tekintette. A
normatívát 1999-es évben módosították, de egyelőre nem jött létre szervezeti
struktúra (annak jogszabályi háttere) a bölcsődei elhelyezési igények – önkormányzattól
független – felmérésére.
A megindított OBH 5312/996.
számú utóvizsgálat még nem fejeződött be.
OBH 1062/1999.
Az Alkotmány 70/A. §-a szerinti jogegyenlőség jogával összefüggésben –
figyelemmel a 15. §-ban deklarált a család intézményének védelmére vonatkozó
joggal, valamint a 67. § szerinti a gyermekek védelmére vonatkozó jogra –
visszásságot okoz az a szabályozás, mely szerint a kiskorú gyermeket nevelő
nyugállományú hivatásos katona főszezonban nem részesülhet kedvezményes honvédségi
üdültetésben, hanem csak önköltséges üdülést vehet igénybe.
Teljes szöveg: 3.6. alfejezetben.
OBH 1606/1999.
Visszásságot okoz az Alkotmány 67. § (2) bekezdésében a szülőnek a gyermekének
adandó nevelés szabad megválasztását biztosító jogával összefüggésben az önkormányzat,
ha nem kellő időben és nem megfelelően tájékoztatja az érintett szülőket az
iskola pedagógiai programjának megváltoztatásáról.
A Budapest XVIII. kerületi
Benedek Elek Általános Iskola szülői közössége fordult panasszal az országgyűlési
biztoshoz az iskolájuknak a körzeten kívüli iskolává minősítése miatt. Sérelmezték,
hogy az önkormányzat és az Etalonsport Rt. között létrejött megállapodás alapján
az iskolában a következő tanévben sportprogramot kívánnak bevezetni.
Az országgyűlési biztos a szülők
– a gyermeküknek adandó nevelés szabad megválasztásához fűződő – jogát érintő
visszásság gyanújára tekintettel vizsgálatot indított. Az előzményekből megállapította,
hogy az önkormányzat 1998. VI. 9-én kötött megállapodást az Etalonsport Rt-vel,
abból a célból, hogy hosszú távú lehetőséget teremtsenek a sportutánpótlás
nevelésére. Az önkormányzat a Benedek Elek és a Kastélydombi iskolát jelölte
ki az Rt. által létrehozott “Vargazoli” FC programjának megvalósítására, melyeket
a következő tanévtől általános iskolai sportközpontként kívánták működtetni.
A megállapodást az oktatási és közművelődési bizottság 1999. március 1-jén
hagyta jóvá, és a Benedek Elek Általános Iskolát körzeten kívülivé nyilvánította.
A testület az előterjesztést 1999. március 18-án tárgyalta meg, és az iskola
nevét a következő tanévtől 1. számú Etalonsport Általános és Sportiskolára
változtatta.
A közigazgatási hivatal mind
a bizottsági, mind a képviselőtestületi határozatok ellen törvényességi észrevételt
tett, mert megállapította, hogy az oktatási bizottság jogszabálysértő módon
döntött az iskola körzeten kívül helyezéséről. Kifogásolta, hogy a képviselő-testület
a közoktatási törvény előírásaival ellentétes határozatokat hozott. Az oktatási
bizottság a törvényességi észrevételt maradéktalanul elfogadta, és az iskola
körzeten kívül helyezését a beiratkozás előtti napon megszüntette. A képviselő-testület
az észrevétellel csak részben értett egyet, de a közigazgatási hivatal vezetője
úgy döntött, hogy a határozatok bírósági felülvizsgálata nem indokolt, mivel
a módosított szerződés magasabb szintű jogszabályokkal nem ellentétes. A közigazgatási
hivatal vezetője 1999. május 10-én közölte, hogy a törvényességi vizsgálatot
az ügyben mégis folytatja, mivel a szülők jelezték, hogy az önkormányzat az
elfogadott törvényességi észrevételt nem hajtja végre. A panaszosok kifogásolták,
hogy az önkormányzat és az Rt. képviselői ellentmondásos tájékoztatást adtak
a szülőknek, és felhívták őket, hogy a személyi jövedelemadójuk 1%-át az Etalonsport
Magyarország Alapítvány javára ajánlják fel, továbbá kötelesek aláírni egy
szerződést az Rt-vel, és gyermekenként havi 6000 Ft tandíjat fizetni. A sport-
és életmód programról írásos tervezetet kértek, de azt nem kapták meg.
Az oktatási bizottság a Benedek
Elek Általános Iskola visszakörzetesítéséről a beiratkozást megelőző este,
április 14-én hozott határozatot, de a beíratás napján az iskola bejáratára
azt nem függesztették ki.
A vizsgálat feltárta, hogy
a beiratkozáskor a Benedek Elek Általános Iskola pedagógiai programja nem
tartalmazta az Etalonsport nevével fémjelzett szakmai programot. A szülők
a beiratkozásig csak szóbeli és egymásnak ellentmondó információkat kaptak
a sportprogram bevezetéséről. Nem voltak tisztában azzal sem, hogy az iskola
a beiratkozáskor körzetes vagy körzeten kívüli iskolának minősül, a sportprogram
a tanterv része vagy választható szabadidős tevékenység.
Ennek következtében azt sem
tudták, hogy mely szülőknek és milyen feltételekkel kell szerződést kötni
az Etalonsport Rt-vel. Az országgyűlési biztos aggályosnak találta, hogy az
önkormányzati fenntartású iskolában a szülőknek a vállalkozóval kell szerződést
kötniük, és a fenntartó a szerződésben foglaltakért nem vállal felelősséget.
A lefolytatott vizsgálat alapján
az országgyűlési biztos megállapította, hogy az önkormányzat eljárása következtében
az Alkotmány 67. § (2) bekezdésben biztosított szülői jog tartalma kiüresedett.
A nevelés megválasztásának jogával nem élhettek, mivel nem kapták meg az iskolaválasztáshoz
szükséges egyértelmű tájékoztatást, ez az alkotmányos joggal összefüggésben
visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos ezért 1999. május 20-án felhívta az önkormányzat
képviselő-testületét, hogy az Etalonsport program 1999. szeptember 1-jei bevezetését
halassza el, és a kérdést szükség esetén tárgyalja újra.
Az önkormányzat az ajánlásban foglaltakkal nem értett egyet, mert véleménye
szerint a program bevezetése semmiféle érdeksérelemmel nem jár azok vonatkozásában,
akik azt nem kívánják igénybe venni. Éppen a program bevezetésének elhalasztása
sértené azon szülők jogait, akik a sportprogram ismeretében választották az
iskolát.
Az országgyűlési biztos az ajánlását változatlan formában fenntartotta,
és megállapította, hogy az oktatási program módosításának elmaradása valamennyi
szülő jogát egyformán sértette.
Az önkormányzat képviselő-testülete az országgyűlési biztos ismételt kezdeményezésével
sem értett egyet, és a szeptember 1-jén megkezdett új program szerinti oktatás
zavartalanságára tekintettel az ajánlást elutasította.
Az országgyűlési biztos az ajánlásának elutasítását felettes szerv hiányában
tudomásul vette, de az éves beszámolójában az esetet az országgyűlés elé terjeszti.
OBH 1806/1999.
A gyermekeknek az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált megfelelő
testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez szükséges védelemre és gondoskodásra
való jogával, valamint a 70/D. § (1) bekezdésében foglalt lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez való joghoz összefüggésben visszásságot
okoz az, hogy a településen 1998. szeptember 1-jéig nem működött gyermekjóléti
szolgálat, annak ellenére, hogy a Gyvt. szerint azt 1997. november 1. napjától
létre kellett volna hozni.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa az alapvető emberi jogokkal összefüggő alkotmányos visszásság gyanúja
miatt hivatalból indított vizsgálatot, miután a sajtóból tudomást szerzett
arról, hogy Márok községben egy 2 éves, veszélyeztetettként nyilvántartott,
felügyelet nélküli gyermeket a vonat elgázolt, életveszélyes állapotban vitték
kórházba. Az eset a gyermekvédelmi ellátórendszer esetleges mulasztásait valószínűsítette.
A vizsgálat megállapította,
hogy Márok Önkormányzata 1998 szeptemberében csatlakozott – társulás formájában
– a Siklósi Családsegítő Szolgálat keretén belül működő Gyermekjóléti Szolgálathoz,
a településen korábban nem működött gyermekjóléti szolgálat.
Az 5 gyermekes család 1997-ben
költözött a községbe,helyzetük fokozatosan romlott. A gyámhatóság és az önkormányzat
segélyekkel, az apa részére közhasznú munka felajánlásával, a gyermekek ingyenes
étkeztetésével, adományokkal próbált a családon segíteni, de a szülők – különösen
az italozó apa – nem működtek együtt velük.
1998. szeptembertől a gyermekjóléti
szolgálat családgondozója a családdal szoros kapcsolatot tartott, a gyermekeket
védelembe vette a gyámhatóság. Az iskoláskorúak elhelyezését megkísérelték
úgy megoldani, hogy nevelésbe vételük elkerülhető legyen. Ennek eredményeként
két gyermek kollégiumba került, egy pedig foglalkoztató iskolával rendelkező
diákotthonba. A baleset bekövetkezte előtti napokban tartott esetmegbeszélésen
már világossá vált, hogy a gyermekek veszélyeztetettsége súlyos, intézetbe
utalásukról döntöttek. Az 1999. április 9-én balesetet szenvedett gyermeket
a következő hét elején szállították volna az átmeneti otthonba. Márok településen
egy évet késett a gyermekjóléti szolgálat létrehozása és ennek a hiányát nem
pótolta a hatóság jóindulata, valamint az anyagi támogatás. Amikor a gyermekjóléti
szolgálat elkezdte a családgondozást, akkor már nagyon súlyos problémáik voltak.
( Mindkét szülő italozása, fűtetlen lakás, áram kikapcsolva stb.) A szülők
életvitele már olyan mértékben volt befolyásolhatatlan, hogy a családgondozó
lelkiismeretes munkája nem volt elég a gyermekek veszélyeztetettségének megszüntetésére.
A család korábbi és jelenlegi
helyzetét ismerve és figyelemmel arra, hogy a gyermekjóléti szolgálat a balesetet
megelőzően eredményesen és pozitívan befolyásolta a nagyobb gyermekek sorsának
alakulását, arra lehet következtetni, hogy ha a család gondozása hamarabb
kezdetét veszi, akkor a tragédia elkerülhető lett volna.
Az alkotmányos jog sérelmét
az okozta, hogy a településen 1998. szeptember 1-jéig nem működött gyermekjóléti
szolgálat. Tekintettel arra, hogy jogsérelem orvoslása megtörtént, a gyermekjóléti
szolgálatot a települési önkormányzat létrehozta, az országgyűlési biztos
az ügyben ajánlással nem élt.
OBH 1998/1999.
Az oktatási intézmény belső konfliktusai, az intézményvezető és a pedagógusok
közötti feszültség, valamint az iskolában tanító pedagógusok elvándorlásának
rendkívüli mértéke együttesen közvetlenül veszélyezteti az Alkotmány 16. §-ában
rögzített, az ifjúság létbiztonságát, oktatását, nevelését, és érdekeinek
védelmét deklaráló alkotmányos elv maradéktalan érvényesülését.
A panaszos beadványában a Budapest
I. kerületi Kosztolányi Dezső Általános Iskola és Gimnáziumban uralkodó állapotokról
adott tájékoztatást. Beadványához mellékelte a fenntartó Budavári Önkormányzat
polgármesteréhez intézett, 1998 novemberében kelt panaszlevelét is, amelyben
az iskolában tanító pedagógusok elvándorlásának mértékéről, a közpénzek kezelésének
általa visszásnak ítélt módjáról, a közalkalmazotti törvény előírásainak figyelmen
kívül hagyásáról számolt be. Beadványában sérelmezte azt is, hogy a fenntartó
részéről az ügyben nem történt érdemi intézkedés.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa vizsgálata során megállapította, hogy a Budavári Önkormányzat – egyebek
mellett a panaszostól kapott tájékoztatás alapján – 1999. május-június hónapokban
átfogó szakmai-törvényességi ellenőrzést végzett az iskolában. Ennek során
megállapították, hogy az iskola alapító okirata, pedagógiai programja, szervezeti
és működési szabályzata és az iskola tényleges működése között ellentmondás
van, az iskola alaptevékenysége önkényes intézkedések eredményeként módosult,
a tantestület erőteljesen cserélődött, amely az eredeti pedagógiai program
végrehajtását fenyegeti és az intézmény szakmai munkáját veszélyezteti, jogsértően
és önkényesen történt a szakmai munkaközösségek megszüntetése, a tantárgygondozói
rendszer bevezetése, végül, hogy az igazgatóhelyettesek a belső konfliktusok
miatt nem vesznek részt az intézmény munkájában. Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította, hogy az oktatási
intézmény belső konfliktusai, az intézményvezető és a pedagógusok közötti
feszültség, valamint az iskolában tanító pedagógusok elvándorlásának rendkívüli
mértéke együttesen közvetlenül veszélyezteti az Alkotmány 16. §-ában rögzített,
az ifjúság létbiztonságát, oktatását, nevelését, és érdekeinek védelmét deklaráló
alkotmányos elv maradéktalan érvényesülését. Az iskolában 1999. február
9. és 1999. március 9. között tartott átfogó pénzügyi-gazdasági ellenőrzés
megállapította, hogy az intézmény elavult szabályzatokkal rendelkezik, különösen
a számviteli politika, számlarend esetében, a felújítási munkák dokumentáltsága
súlyosan hiányos. A gimnáziumban 1999. március 23-án, 31-én és április 14-én
megtartott munkaügyi ellenőrzés során megállapították, hogy a munkáltatói
joggal rendelkező intézményvezető a tanári és a technikai dolgozók esetében
is túllépte a kollektív szerződés hiányában elrendelhető túlmunkára vonatkozó
rendelkezést, a munkáltató 1998-ban és 1999. január-március hónapokban is
rendszeresen megszegte a munkaügyi jogszabályok előírásait. A Fővárosi Munkaügyi
Központ a feltárt szabálytalanságok miatt munkaügyi bírságot szabott ki. Az
iskolában 1999 júliusában megtartott revizori célvizsgálat megállapította,
hogy a személyi jellegű juttatások felhasználásáról nincs analitikus nyilvántartás,
ezért a kifizetések alakulása nem kísérhető figyelemmel, hiányzik a személyre
szóló tételes tervezés és a kifizetés havonkénti, személyre szóló tételes
vezetése, az étkezési utalványokról, utazási költségtérítés kifizetéséről
hiányzik a név szerinti, illetve szám szerinti nyilvántartás, a listákat nem
csatolták a pénztárbizonylatokhoz, hiányzik az iskola helyettesítési szabályzata,
a helyettesítési napló csak a tények dokumentálására szolgál, a szabályozatlanságot
nem pótolja, a munkavállalókkal kapcsolatos kérdésekben az igazgatónő egyszemélyben
dönt, a Közalkalmazotti Tanács véleményének kikérése rendszeresen elmarad,
a döntésekről nem készül jegyzőkönyv. A feltárt szabálytalanságok és eseti
jogszabálysértések miatt a fenntartó kötelezte az iskola vezetőjét, hogy valamennyi
tervezett munkáltatói intézkedése előtt egyeztessen a fenntartóval, kötelezte
az iskola igazgatóját, hogy a hiányzó szabályzatokat 1999. szeptember 15-re
pótolja, a meglevő szabályzatokat igazítsa a helyi viszonyokhoz, végül kötelezte
az iskola vezetőjét arra, hogy 1999. szeptember 20-i határidőre a feltárt
hiányosságok megszüntetése érdekében készítsen intézkedési tervet. Tekintettel
arra, hogy a fenntartó önkormányzat által lefolytatott átfogó gazdasági-pénzügyi
ellenőrzés, az intézmény szakmai munkájára a pedagógiai program megvalósulására
és a törvényesség betartására irányuló célvizsgálat, valamint a Fővárosi Munkaügyi
Központ felügyeleti ellenőrzése feltárta a szakmai hibákat, a visszásságokat
és a szabálytalanságokat, továbbá arra, hogy az ellenőrzést végző szervek
egyidejű intézkedéseikkel orvosolták azokat, az ügyben az országgyűlési biztos
további ajánlással élni nem kívánt és a Hivatalánál folyó vizsgálatot lezárta.
OBH 2167/1999.
I. A gyermekvédelmi törvény 11. §-ában és a 17. §-ában foglalt jogszabályi
előírások megszegésével a gyermek legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való joggal [Alk. 70/D. § (1) bek. ], a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi
fejlődéshez szükséges védelemre és gondoskodásra való joggal [Alk. 67. § (1)
bek.], az ifjúság létbiztonsághoz, oktatáshoz, neveléshez való jogával [Alk.
16. §], valamint az emberi méltósághoz való joggal összefüggésben súlyos visszásságokat
okoznak a gyermekvédelmi alapellátás szervei.
II. A gyermek meghallgatásának mellőzése a panaszhoz való alkotmányos
emberi jog tekintetében okoz visszásságot [Alk. 64. § ].
III. A jogbiztonsághoz való alkotmányos emberi jogok sérelmét idézte elő
[Alk. 2. § (1) bek.] a gyermekjóléti szolgálat azzal, hogy a feladataira vonatkozó
jogszabályi előírásokat teljesen figyelmen kívül hagyta. A jogbiztonság sérelmét okozta Devecser Város Önkormányzata és jegyzője
azzal is, hogy a gyermekjóléti szolgálatot nem ellenőrizte.
A “Napló” című napilapban megjelent
cikk beszámolt arról, hogy Devecseren egy 4 éves kisgyermeket olyan súlyosan
bántalmaztak, hogy az okozott sérülések következtében meghalt. Az újságcikkből
kiderült az is, hogy a gyermekvédelemmel foglalkozó intézmények már korábban
ismerték a gyermek körülményeit. Az, hogy egy gyermek őt súlyosan veszélyeztető
körülmények között élt, melyek miatt bekerült a gyermekvédelem rendszerébe,
és mégis életét vesztette, az ellátórendszer hiányosságait, esetleges mulasztásait
is valószínűsítette. Ezért az alapvető emberi jogokkal összefüggő visszásságra
utaló körülmények miatt az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hivatalból
vizsgálatot indított.
A vizsgálat megállapította,
hogy a kiskorú Sz. R. súlyosan veszélyeztetettként élt. Ennek az állapotnak
a megszüntetése és a gyermek védelme érdekében eljárni köteles hatóságok a
minimális intézkedéseket is elmulasztották. Az ügyben érintett szervek eljárásai,
illetve a szükséges intézkedések elmulasztása, a felsorolt jogszabálysértések
sorozata súlyos visszásságokat okozott az Alkotmányban rögzített emberi jogok
vonatkozásában. A gyermekvédelmi alapellátás Devecseren formálisan működik.
A gyermekvédelmi törvény és a végrehajtására kiadott rendeletek részletesen
megfogalmazzák a gyermekvédelmi alapellátásban résztvevők feladatait, kötelességeit.
Az alapellátás működésének részletesen kidolgozott szabályai kötelezővé teszik
több intézmény, hatóság számára azt a munkát, melynek megfelelő ellátása mellett
a családban nevelkedő gyermekek veszélyeztetettsége megszüntethető. Ebben
az ügyben a jogszabályi előírásokat minden intézmény teljesen figyelmen kívül
hagyta. A gyermekjóléti szolgálat a gyermek védelme, veszélyeztetettségének
megszüntetése érdekében semmi érdemi intézkedést nem tett, a védelembe vétel
szükségességét nem vizsgálták, a gyámhatóságot nem is értesítették. A gyermekjóléti
szolgálatnak, a települési önkormányzat jegyzőjének mint gyámhatóságnak együtt
kell működnie, a hatóságnak minden veszélyeztetett gyermekről tudomást kell
szereznie. A gyermek édesapja szerette volna gyermekével felvenni a kapcsolatot,
a gyermeket anyai nagyszülője az óvodában látogatta. A gyermekvédelmi szervek
iratai ezekre a tényekre nem utalnak, a nagyszülővel egyik gyermekvédelmi
szerv sem vette fel a kapcsolatot.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa megállapította, hogy alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot
okozott valamennyi gyermekvédelmi szolgáltató: a gyermekjóléti szolgálat,
az óvoda, a védőnő, a családorvos azzal, hogy nem teljesítették a jogszabályban
előírt kötelezettségeiket. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az
alábbi ajánlásokat és kezdeményezéseket tette:
1. Felkérte a Miniszterelnöki Hivatalt, hogy a Belügyminisztérium,
valamint a Szociális és Családügyi Minisztérium együttműködésével, az önkormányzatok
által a gyermekvédelmi alapellátásban kötelezően ellátandó feladatokra vonatkozó
jogszabályi előírásoknak szerezzen érvényt.
2. Kezdeményezte, hogy a szociális
és családügyi miniszter, a gyermekvédelmi alapellátásról készült értékelések
alapján, az Országos Család és Gyermekvédelmi Intézet közreműködésével, dolgozzon
ki módszertani útmutatót az alapellátások működésének segítésére.
3. Megkereste a Veszprém Megyei
Orvosi Kamara elnökét, kezdeményezzen etikai vizsgálatot annak felderítése
érdekében, hogy a gyermeket ellátó orvost terheli-e mulasztás a gyermek egészségügyi
ellátásában, valamint a szignalizáció elmulasztásában.
4. Felkérte Devecser Város
Önkormányzatát mint a gyermekjóléti szolgálat fenntartóját, hogy a szolgálat
szakmai tevékenységét a jogszabályban foglaltak szerint ellenőrizze és a szükséges
intézkedéseket tegye meg, indokolt esetben intézkedjen, hogy a családgondozók
létszámát az ellátandó feladatok mértékéhez igazítsák, valamint a működéshez
szükséges megfelelő szakmai munkáról folyamatosan gondoskodjanak.
5. Felkérte a Veszprém Megyei
Gyámhivatalt arra, hogy a devecseri gyermekjóléti szolgálat tevékenységét
átfogóan vizsgálja meg, esetleges észrevételeit, javaslatait a fenntartó számára
küldje meg.
6. Felkérte Devecser Város
Önkormányzatát mint a jegyző és a védőnő munkáltatóját, valamint Devecser
Város Családsegítő Szolgálatának vezetőjét mint a gyermekjóléti szolgálat
vezetőjének munkáltatóját, hogy az érintettek vonatkozásában vizsgálják meg
a fegyelmi eljárás lefolytatásának indokoltságát.
Az érintett szervek a kezdeményezéseket,
ajánlásokat elfogadták, az intézkedéseket megtették.
OBH 2260/1999.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság elvéből fakadó
jogbiztonság követelményével, az ifjúság létbiztonságához való jogával (Alk.
16. §) és az emberi méltóság (Alk. 54. § (1) bek.) sérelmével összefüggésben
visszásságot okoz a gyámhatóság olyan eljárása, melynek során az örökbefogadók
egyoldalú kérelme alapján, az ítélőképessége birtokában levő gyermek tudomása
nélkül az örökbefogadását felbontja, és ezzel egyidejűleg a kiskorú más néven
való anyakönyvezését rendeli el.
Az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében megfogalmazott lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez való joggal, valamint 67. § (1) bekezdésében
meghatározott joggal – mely szerint minden gyermeknek joga van a családja,
az állam és a társadalom részéről arra a védelemre és gondoskodásra, amely
a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges – összefüggésben
visszásságot okoz, ha a gyermek nem részesül egészségi állapotának megfelelő
ellátásban.
A jogorvoslathoz való jog [Alk. 57. § (5) bek.] és a panaszhoz való jog
[Alk. 64. §] vonatkozásában keletkezik alkotmányos visszásság, ha a kiskorú törvényes
képviselője nem látja el feladatát, és a gyámhatóság nem rendel a gyermek
részére gyámot.
Az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében foglalt tulajdonhoz való joggal összefüggésben
okoz visszásságot az, hogy az intézetben nevelkedő gyermek az őt megillető
családi pótlékhoz a gyámhatóság mulasztása miatt nem jut hozzá.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese egy nevelőotthonban folytatott vizsgálat során
találkozott azzal a 12 éves gyerekkel, akinek az örökbefogadását a gyámhatóság
felbontotta, és a gyermek nevét is megváltoztatta. A gyámhatóság az örökbefogadást
csak a kiskorú érdekében bonthatja fel, ezért alkotmányos jogokkal kapcsolatos
visszásság gyanúja miatt hivatalból vizsgálatot indított
A kiskorú ügyében eljáró gyámhatóságtól
beszerzett iratokból a vizsgálat az alábbiakat állapította meg: Az örökbefogadó
szülők – tekintettel a gyermek súlyos magatartási problémáira – szakembereket,
orvosokat kerestek meg, majd 1993-ban a gyermek intézetbe utalását kérték
és 1997-ben az örökbefogadás felbontását. Kérelmüket – egyebek között – azzal
indokolták, hogy a gyermekkel már hosszú ideje semmilyen kapcsolatuk nincs,
egy éve nem is látogatták.
A Budapest Zugló Gyámhivatala
az örökbefogadás felbontását engedélyezte, valamint döntött a névviselésről
is akként, hogy a gyermeket a 9 évig viselt név viselésétől megfosztotta,
és a születésekori névvel való anyakönyvezését rendelte el. Ezzel a 11 éves
kislány keresztneve is megváltozott.
A kiskorú 1993. június 9-től
intézeti elhelyezésben részesült, de ezzel az intézkedéssel egyidejűleg semmit
nem tettek a gyermek megfelelő ellátása, kezelése érdekében, semmilyen szakellátásban
nem részesült, holott az elhelyezés oka a gyermek magatartási problémáinak
kezelhetetlensége volt. A megtett intézkedések, illetőleg a szükséges intézkedések
megtételének elmulasztása alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okozott
az oktatáshoz, neveléshez való jog [Alk.
16. §], a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez szükséges védelemre
és gondoskodásra [Alk. 67. § ( 1) bek.], valamint a legmagasabb szintű testi
és lelki egészséghez való jog [Alk.
70/D. § (1) bek.] vonatkozásában.
Az intézeti elhelyezett és
intézeti nevelt között a jogszabályban rögzített elhatárolás teljesen egyértelmű
volt az intézkedés idején hatályban lévő jogi szabályozás szerint: “ha a gyermek nevelése – magatartása miatt
– a családban nem biztosítható, a gyámhatóság a kiskorút intézeti nevelésbe
veszi.” Jogszabálysértő az, hogy intézeti elhelyezett státusban volt a
gyermek, mert gyakorlatilag törvényes képviselő nélkül élt évekig. Az, hogy
az örökbefogadás felbontása iránti eljárás időszakában és azt megelőzően a
gyermek érdekeit már senki sem védte, a gyermek jogorvoslathoz való jogának
[Alkotmány 57. § (5) bekezdés és a panaszhoz való jogának [Alk. 64. §] a vonatkozásában
visszásságot idézett elő.
Az intézeti nevelt gyermek
részére megállapított családi pótlék a kiskorú vagyonát képezi, gyámhatósági
betétkönyvben kerül elhelyezésre. Mivel azonban a gyermek 6 éven át tévesen
nem intézeti neveltként, hanem intézeti elhelyezettként élt állami gondoskodásban,
erre az időszakra nem kaphatta meg a családi pótlékot a kamataival, ami súlyos
visszásságot okozott a tulajdonhoz való alkotmányos joga vonatkozásában.
Az örökbefogadás felbontása
csak abban az esetben gyámhatósági hatáskör, ha a felek – függetlenül az örökbefogadott
életkorától – a felbontást közösen kérik, és a felbontást a gyámhatóság csak
akkor engedélyezheti, ha az a kiskorú érdekében áll. A gyámhatósági eljárásról
szóló kormányrendelet előírja azokat az adatokat, melyeket az örökbefogadás
felbontása iránti kérelemnek és a határozatnak tartalmaznia kell. A vizsgált
ügyben a kérelemről nem is készült jegyzőkönyv, az örökbefogadás felbontását
az örökbefogadók levélben írt kérelme alapján engedélyezte a gyámhatóság.
Azzal, hogy fent leírt módon a gyámhatóság felbontotta az örökbefogadást,
a jogbiztonsággal (Alk. 2. § (1)
bek.), valamint a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez
szükséges védelemre és gondoskodásra való jogával (Alk. 67. § (1)) összefüggésben
súlyos visszásságot okozott. Az örökbefogadás felbontása iránti eljárás és
a határozat jogszabálysértések sokaságát tartalmazza. A határozat – a kiskorú
személyiségi jogait teljesen negligálva – részletesen tartalmazza azokat a
magatartási problémákat, eseményeket, melyeket az örökbefogadók mondtak el.
Az örökbefogadott az örökbefogadással
felvett családi nevet az örökbefogadás felbontása után akkor viselheti, ha
azt az örökbefogadás alapján kialakult körülmények és a hosszú időn át fennállt
névviselés indokolhatja. A keresztnév megváltoztatására vonatkozó döntés meghozatala
anélkül, hogy a gyermeket ismerő szakembert, pedagógust, sőt az ítélőképessége
birtokában lévő gyermeket bárki is megkérdezte volna, az emberi méltósághoz
való alkotmányos jog súlyos megsértését eredményezi.
A vizsgálat eredményeként megállapított,
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságok orvoslásának érdekében az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának általános helyettese az alábbi ajánlásokat
és kezdeményezéseket tette:
1. Felkérte a Fővárosi Közigazgatási
Hivatal Gyámhivatalát, hogy
I. mint a másodfokú hatósági
jogkört gyakorló szerv – felügyeleti jogkörében eljárva –, vizsgálja meg Budapest
Zugló Gyámhivatalának határozatát, és a gyermek érdekeit figyelembe véve a
jogszabályoknak megfelelő döntést hozzon;
II. mint a szakmai irányítást
és felügyeletet ellátó szerv vizsgálja meg Budapest Zugló Gyámhivatalának
tevékenységét;
III. tekintettel arra, hogy
a kiskorú államigazgatási jogkörben okozott kárának megtérülése iránti eljárásban
Budapest Zugló Gyámhatósága nem láthatja el az eseti gondnok tevékenységének
felügyeletét, ezért a kiskorú ügyeinek intézésére más eljáró szervet jelöljön
ki.
2. Felkérte Budapest Zugló
Önkormányzatának jegyzőjét, hogy mint a gyámhivatal vezetőjének munkáltatója,
vizsgálja meg a fegyelmi eljárás során történő felelősségre vonás indokoltságát.
3. Felkérte a Fővárosi Gyermek és Ifjúságvédő Intézet
(Gyermekvédelmi Szakszolgálat) igazgatóját, hogy vizsgálja meg a kiskorúak
részére kirendelt eseti gondnok(ok) tevékenységét. A vizsgálat arra is terjedjen
ki, hogy azokban az esetekben, amikor a kiskorú gyámja a nevelőotthon vezetője
vagy a nevelőszülő, az eseti gondnok rendelkezik-e elegendő információval
ahhoz, hogy a gyermek érdekeit megfelelően képviselhesse, illetőleg hogyan
valósul meg a gyám és az eseti gondnok együttműködése.
4. Felkérte a Fővárosi Gyermek
és Ifjúságvédő Intézet igazgatója útján kiskorú D. Zs. eseti gondnokát, hogy
az államigazgatási jogkörben okozott kár megtérülése érdekében tegye meg a
szükséges intézkedést.
Az érintettek a kezdeményezéseket,
ajánlásokat tudomásul vették, intézkedtek és lefolytatták a szükséges eljárásokat.
OBH 3374/1999.
Nem okoz az Alkotmány 67 §. (1) bekezdésével összefüggő gyermeki jogok
megsértését eredményező visszásságot a gyámhatóság, amikor a kapcsolattartást
szorgalmazza és bírsággal való kikényszerítésére törekszik.
Panaszos kapcsolattartási ügyében
fordult az országgyűlési biztoshoz, sérelmezve, hogy mint gyermekét gondozó
szülő köteles kapcsolattartást biztosítani a gyermek édesanyjának, aki a Jehova
tanúi felekezet tagja, és aki a gyermek sérülése esetén nem adná beleegyezését
az életmentő véradáshoz.
Az eljárás során panaszos megismerte
a vonatkozó jogszabályokat, az OBH 8619/1996. sz. ügyben készült jelentést
és beadványát módosította, arra kért választ, hogy a gyermekelhelyezés újraszabályozása
érdekébe, egyben ellenkeresete alapján a kapcsolattartás korlátozását kérő
per idején jogosult-e a gyámhivatal a korábbi kapcsolattartás végrehajtását
szorgalmazni és végrehajtást kikényszeríteni.
A beadvány alapján az ügyet
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megvizsgálta, és megállapította,
hogy a gyermek kapcsolattartására vonatkozó 1996-ban jogerőssé vált ítélet
hatályban van, a pszichopedagógiai szakvélemény szerint a gyermek kötődik
édesanyjához.
A kapcsolattartásról és végrehajtásáról
a házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény rendelkezik.
A Csjt. 92. §. (1) bekezdése szerint: “A gyermekétől különélő szülő joga és
kötelessége, hogy gyermekével kapcsolatot tartson fenn, vele rendszeresen
érintkezzen (a kapcsolattartás joga). A gyermeket nevelő szülő vagy más személy
köteles zavartalan kapcsolattartást biztosítani. A gyermeknek joga, hogy különélő
szülőjével személyes és közvetlen kapcsolatot tartson fenn.”
A (6) bekezdés szerint: “A
kapcsolattartásra vonatkozó bírósági határozat végrehajtásáról a gyámhatóság
gondoskodik.”
A bírósági ítéletben kialakított kapcsolattartási rend hatályban van –
ezt panaszos sem vitatja –, megállapítható ezért, hogy nem okoz az Alkotmány
67. §. (1) bekezdésével összefüggő visszásságot a gyámhatóság, amikor a kapcsolattartást
szorgalmazza és bírsággal való kikényszerítésére törekszik.
OBH 4022/1999.
I. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében deklarált élethez és emberi méltósághoz
való joggal összefüggésben visszásságot okoz, ha az emberi élet és méltóság
védelmét az állam az adott társadalmi közegben tevékeny módon nem segíti elő.
II. Az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében rögzített gyermeki jogokkal összefüggésben
a gyermek védelme és a róla való gondoskodás nemcsak a család alkotmányos
kötelessége, hanem az államé, a társadalomé is. Az állam részéről való mulasztás
e jogokkal kapcsolatban visszásságot okoz.
III. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésben deklarált jogállamiság elvéből
fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot okoz, ha a
jegyző a rászorult személy esetében nem tette meg a szükséges és lehetséges
intézkedéseket, megsértve ezzel az államigazgatási eljárási törvényben megfogalmazott
alapelveket, mely szerint az államigazgatási szervek eljárásukban következetesen
érvényre juttatják a törvényességet, demokratizmust és humanizmust.
Teljes szöveg: 3.5. alfejezetben.
OBH 4761/1999.
Közvetlen veszélybe kerül a gyermek kiemelt védelemhez és gondoskodáshoz
való – az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált – joga, mert a gyermek
fejlődését hátrányosan befolyásolhatja, amennyiben egy televízió egy 8 éves
kislány édesanyjának meggyilkolásáról szóló tévéműsort készül közölni és a
kislány nem tud édesanyja halálának szörnyű körülményeiről.
A panaszos telefonon kereste
meg a hivatalt. A panaszost egy ismerőse tájékoztatta az RTL Klub hétvégiműsor-előzetese
alapján, hogy a Helyszíni szemle című műsorban a testvére ellen elkövetett
emberölésről lesz szó. Az áldozat 8 éves kislánya nem tudott arról, hogy édesanyját
meggyilkolták. Még a temetési szertartást végzők is figyelemmel voltak arra,
hogy a gyermek ne szembesüljön túl korán édesanyja halálának szörnyű körülményeivel.
A panaszos az adás előtt többször is próbálta jelezni a Helyszíni szemle szerkesztőségének
aggályait. A gyártásvezető, akivel végül a műsor napján sikerült beszélnie,
arról tájékoztatta, hogy nem lát problémát a riport adásba kerülésével kapcsolatban.
A panaszost értesítő ismerős
beazonosította az áldozatot. Ennek alapján fennállt a lehetősége annak, hogy
a kislány a műsorban elhangzottak alapján értesül édesanyja meggyilkolásának
körülményeiről. Ehhez természetesen nem lett volna feltétlenül szükséges,
hogy a gyermek az adást személyesen lássa, közvetlen környezetében élőktől
is tudomást szerezhet a riportban elhangzottakról.
Az Alkotmány 67. § (1) bekezdése
kimondja, hogy a Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van a családja,
az állam és a társadalom részéről arra a védelemre és gondoskodásra, amely
a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges. Az Alkotmány
és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI.
törvény rendelkezései alapján a gyermekek joga a védelemhez és a gondoskodáshoz
a társadalom részéről aktív, tevőleges beavatkozást igényel. Ahhoz, hogy a
gyermek az őt emberként megillető jogokkal képes legyen élni, biztosítani
kell számára az életkorának megfelelő minden feltételt felnőtté válásához.
Ahogyan azt már az országgyűlési biztos általános helyettese korábbi jelentéseiben
is megállapította, a kötelezettség a gyermeket nem csupán családja részről,
de az állam nevében vagy megbízásából eljáró szervezetek és az egész társadalom
részéről is megilleti.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a kislány
édesanyjának meggyilkolásáról készült tévéműsor a gyermek fejlődését hátrányosan
befolyásolhatja, ezzel közvetlen veszélybe került a gyermekek kiemelt védelemhez
és gondoskodáshoz való – az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált – joga.
Mivel a kislány alkotmányos jogával összefüggő, esetleg bekövetkező sérelem
– jellegéből adódóan – utóbb már nem lett volna orvosolható, az országgyűlési
biztos általános helyettese szükségesnek
látta az RTL Klub vezetőségét tájékoztatni arról, hogy az ügyben az érintett
hatóságon keresztül van lehetősége fellépni alkotmányos visszásság esetén.
Az országgyűlési biztos általános
helyettese az adatvédelmi biztossal
közösen írt levélben hívta fel a televízió igazgatójának a figyelmét arra,
hogy amennyiben az adásba kerülő riport az érintettek jogait sértené, az Országos
Rádió és Televízió Testülethez mint hatósághoz fordulnak.
A riport az RTL Klub televízió döntése alapján nem került adásba, így
további intézkedésre nem volt szükség.
OBH 4811/1999.
Ha a hajléktalanokat ellátó intézmény a szükséges személyi és tárgyi feltételek
hiányosságai miatt nem rendeltetésszerűen működik, az az intézmény környezetében
lakók alkotmányos jogai (emberi méltósághoz, szabad mozgáshoz, a gyermek védelméhez,
a testi és lelki egészséghez – Alk. 55. § (1), 58. § (1), 67. § (1), 70/D.
§ (1) bek.) sérelmének közvetlen veszélyét jelenti, de egyúttal a rászorult
hajléktalanok szociális biztonsághoz való (Alk. 70/E. §) jogát is veszélyezteti.
Teljes szöveg: 3.14. alfejezetben.
OBH 5074/1999.
Az Alkotmány 70/E. §-ában deklarált szociális biztonsághoz való joggal
és az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében deklarált gyermekek védelemhez való jogával összefüggésben
sérelem közvetlen veszélyét jelenti és ezzel visszásságot okoz, ha az önkormányzat pénzügyi fedezet hiányában
nem alakítja ki a gyermekek átmeneti gondozásának ellátási formáit.
A sajtóban megjelent, a veszprémi
átmeneti szállón lakó gyermekes családok kiköltöztetésekről tudósító híradások
alapján az állampolgári jogok országgyűlési biztosa hivatalból vizsgálatot
indított. A vizsgálat során kapott tájékoztatás szerint Veszprém Megyei Jogú
Város Önkormányzata által fenntartott átmeneti szálláson a lakók átlagosan
24 hónapig vették igénybe a szolgáltatást. Az önkormányzat rendeletének módosítása
következtében az átmeneti szálláson tartózkodás időtartamát csupán egy alkalommal
lehetett további három hónappal meghosszabbítani, a módosítás hatálybalépésekor
szállón tartózkodók jogosultsága pedig 1999. október 31-ig tartott. Az itt
élők közül négy családot – öt gyermeket – érintett az intézményi jogviszony
megszüntetése. Két család lakhatási gondjait az önkormányzat a vizsgálat idejéig
megoldotta, azonban két család, két gyermekkel továbbra is az átmeneti szállón
tartózkodott. Az intézményi jogviszonyuk megszűnése ellenére a polgármester
ígérete szerint addig maradhattak a szállón, amíg lakásproblémájukat sikerül
megoldani. Az önkormányzat a családok átmeneti otthonát a vizsgálat idejéig
nem hozta létre, mert ennek kialakítására és működtetésére a költségvetéséből
nem tudott fedezetet biztosítani.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa megállapította, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvény szerint a hajléktalanok átmeneti szállása a hajléktalan
személyek időleges tartózkodására szolgáló intézmény, ahol a lakók ideiglenes
jellegű ellátásáról van szó. Az önkormányzat rendeletében ennek megfelelően
szabályozta a szálló igénybevételi lehetőségét.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa megállapította, hogy a
szociális biztonsághoz való jog azon alkotmányos jogok közé tartozik, melyek
nem teremtenek alanyi jogosultságot az ellátásra, csupán az államot terheli
egy minimális ellátási szint nyújtásának kötelezettsége. Megállapította azonban
azt is, hogy az állam köteles a gyermekek ezen jogáról oly módon gondoskodni,
hogy ez lehetőséget nyújtson a gyermek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi
fejlődésére. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa megállapította továbbá,
hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI.
törvény szerint a gyermeket kizárólag anyagi okból fennálló veszélyeztetettség
miatt nem szabad családjától elválasztani. Ennek a garanciális szabálynak
az érvényesülését hivatott elősegíteni a gyermekek átmeneti gondozásának és a családok
átmeneti otthonának intézménye, mely ellátási formákról az önkormányzatnak
kellett volna gondoskodnia 1999. december 1-ig. Az a körülmény, hogy az önkormányzat
pénzügyi fedezet hiányában a vizsgálat idejéig nem alakította ki az említett
intézményeket, az Alkotmányban deklarált gyermekek védelemhez és a szociális
biztonsághoz való jogával összefüggésben sérelem közvetlen veszélyét jelentette
és ezzel visszásságot okozott. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
a feltárt visszásság orvoslása érdekében kezdeményezte, hogy az
önkormányzat a lehető leghamarabb tegyen eleget törvényi kötelezettségének,
hozza létre a gyermekek átmeneti gondozásának ellátási formáját. Annak érdekében,
hogy gyermeket kizárólag anyagi okból fennálló veszélyeztetettség miatt ne
szakítsanak el családjától, a törvényben előírt megoldási formák közül lehetőleg
részesítse előnyben a családok átmeneti otthonát. Az önkormányzat az ajánlást
elfogadta és ígéretet tett a családok átmeneti otthonának 2000. július 1-ig
történő létrehozására.
OBH 5163/1999.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság és az abból
származó jogbiztonság elvével – különösen a személyi szabadságot korlátozó
kényszerintézkedés alá vont fiatalkorú érdekeire tekintettel –, valamint az
Alkotmány 55. § (1) bekezdésében rögzített személyi szabadsághoz való joggal
és az ifjúságnak az Alkotmány 16. §-ában megfogalmazott létbiztonsághoz fűződő
joga érvényesülésének követelményével összefüggésben visszásságot okoz, ha
a rendőri szerv a fogdában a fogva tartott fiatalkorút nem különíti el a felnőtt
korúaktól.
2. Figyelemmel a fogva tartott fiatalkorú azon érdekére is, hogy sérelmét
elfogulatlanul, pártatlanul ítéljék meg, ugyancsak az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelményével, valamint
a tisztességes eljáráshoz, továbbá az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított
jogorvoslathoz való joggal összefüggésben okoz visszásságot, ha a rendőrhatóság
vezetője olyan bejelentés alapján, melynek vizsgálatára az ügyészségi nyomozó
hivatalnak van hatásköre, tényfeltáró vizsgálatot folytat, és emiatt a fogvatartott
nem élhet a büntetőeljárásról szóló törvény által biztosított panaszjogával
sem.
3. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamiság és az
abból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben – tekintettel azoknak
az állampolgároknak a jogos érdekeire is, akikkel szemben a kényszerítő eszközt
alkalmazzák, továbbá az ártatlanság vélelmére – visszásság keletkezik, ha
a rendőrség hivatásos állománya által alkalmazott kényszerítő eszközök kivizsgálásáról
szóló jegyzőkönyvek, jelentések nem a rendőrség szolgálati szabályzatában
előírt részletességgel készülnek. E visszásság okozásához hozzájárul az is,
ha a kényszerítő eszköz alkalmazásáról kitöltendő formanyomtatvány nem felel
meg maradéktalanul az erre irányadó jogszabályi követelményeknek.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.