3.3. JOGANYAG
OBH 8769/1997.
I. A megalapozatlan nyomozás – különösen, ha az eljárás alá vont
személyt érintő korlátozó intézkedésekkel jár együtt – sérti a Be. 12. § (1)
bekezdését, ezáltal az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében meghatározott
jogállamiság és jogbiztonság követelményét.
II. A gyanúsítás közlésének elmulasztása a panaszosnak az Alkotmány 57.
§ (3) bekezdése szerinti védekezéshez való jogát sérti.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 3430/1998.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és az
abból származtatott tisztességes eljáráshoz, valamint az Alkotmány 57. § (3)
bekezdésében megfogalmazott védelemhez való joggal összefüggésben – figyelemmel
a szabálysértési eljárás alá vont személyt megillető jogok érvényesíthetőségére
– visszásságot okoz, ha a szabálysértési hatóság az első tárgyaláson nem
biztosítja a tolmács jelenlétét, továbbá ha a második tárgyalásra kiküldött
idézésben a panaszost kötelezi arra, hogy gondoskodjon tolmácsról.
2. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében rögzített jogállamiság és az
abból fakadó jogbiztonság követelményével kapcsolatban – az eljárásban
meghallgatott, de a magyar nyelvet nem ismerő személy érdekeire is figyelemmel
– visszásságot okoz, ha a szabálysértési törvény nem írja elő, hogy mikor kell,
illetve mikor lehet tolmácsot igénybevenni a szabálysértési eljárásban.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 4400/1998.
Az Alkotmány 57. § (3) bekezdésében foglalt, a védelemhez való joggal
összefüggésben visszásságot okoz az ügyészség, ha nem gondoskodik arról, hogy a
védőt – a büntetőeljárásról szóló törvény szerint – értesítsék a védence
előzetes letartóztatása előtti bírói meghallgatásának időpontjáról.
Az OBH 4400/1998. sz. ügyben
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ajánlást tett a Budapesti
Rendőrfőkapitánynak, hogy “tegye meg a szükséges intézkedéseket annak
érdekében, hogy a nyomozó hatóság azon tagja ellen, aki az előzetes eljárást megelőző
bírói meghallgatásról a gyanúsított védőjét elmulasztja értesíteni, a fegyelmi
vizsgálatot az arra illetékes felettes minden esetben indítsa meg.”
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa felülvizsgálta és ennek
eredményeképpen visszavonta ajánlását; megállapította ugyanis, hogy a
büntetőeljárásról szóló törvény nem a rendőrség, hanem az ügyészség
kötelezettségeként írja elő a védő értesítését arról, hogy mikor lesz az
eljárás alá vont védence előzetes letartóztatását megelőző bírói meghallgatás.
Az ügyészi szerv ilyen mulasztása sértette a konkrét ügyben a védelemhez való
jogot. Az
OBH 4400/1998. számú ügy példázta azt, hogy a gyakorlatban a védő értesítése
gyakran úgy történik, hogy az ügyész megkeresi a rendőrséget a védő értesítése
céljából. Az értesítés elmulasztásáért vagy a értesítés dokumentálásának
elmulasztásáért azonban nem a rendőrség, hanem az ügyészség felel.
A felülvizsgálat
eredményeképpen az országgyűlési biztos felhívta a legfőbb ügyészt, hogy az
ügyészség azon tagja ellen, aki az előzetes eljárást megelőző bírói
meghallgatásról a gyanúsított védőjét elmulasztja értesíteni, vagy az
értesítést – akár a rendőri szerv megkeresése útján, akár más módon történt is
– nem dokumentálja a nyomozati iratokban, a fegyelmi vizsgálatot az arra
illetékes vezető minden esetben indítsa meg. A legfőbb ügyész elfogadta az ajánlást.
OBH 4874/1998.
Visszásságot okoz az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében rögzített
ártatlanság vélelmével kapcsolatban az országos hatáskörű, szakirányító rendőri
szerv eljárása, ha a közúti közlekedési szabálysértési ügyben hozott elsőfokú
marasztaló határozat másodfokú szabálysértési hatóság által, elévülés folytán
történt hatályon kívül helyezését, a szabálysértési eljárás megszüntetését
követően, az ügy felülvizsgálatát lezáró értesítésében a balesetért való
felelősséget megállapítja.
A panaszos sérelmezte, hogy
fiát az 1996. április 17-én történt közúti közlekedési balesetért felelősnek
mondták ki, a szabálysértési ügyben a rendőrség nem a tények alapján hozta meg
határozatait, az eljárás indokolatlanul elhúzódott, valamint a felügyeleti
hatóság is sérelmes döntést hozott.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese vizsgálata során megállapította,
hogy az iratok alapján a panaszos fia 1996. április 17-én a Budapest, IX.
kerület Fővámtér 13. szám előtti párhuzamos közlekedésre alkalmas úton, az
általa vezetett tehergépkocsival nekiütközött az előtte forgalmi okból megálló
Ford Tranzit gépkocsinak, amit az ütközési energia az előtte – szintén forgalmi
okból – álló személygépkocsinak lökött. Az elsőfokú szabálysértési hatóság, a
Budapesti Rendőr-főkapitányság VI-VII. kerületi Rendőrkapitányság Központi
Közúti Közlekedési Szabálysértési Osztálya a panaszos fiának balesetért való
felelősségét állapította meg, 1996. november 5-én marasztaló határozatot
hozott. Fellebbezés folytán az ügy a másodfokú szabálysértési hatósághoz, a
Budapesti Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti Főosztály Jogorvoslati
Alosztályához került, mely szerv 1997. szeptember 30-án kelt határozatának
meghozataláig egyetlen eljárási cselekményt sem foganatosított, ezért –
elévülés miatt – az elkövetőt már nem vonhatták felelősségre. A másodfokú
szabálysértési hatóság eljárási szabálysértése, mulasztása miatt a jogorvoslati
beadvány érdemi elbírálására nem került sor. A panaszos fia a jogerős
határozattal nem értett egyet, felügyeleti intézkedést kezdeményezett, s
elmarasztalhatóságának kérdése ügyében, 1997. december 3-án az MTV Ablak
Szerkesztőségéhez is fordult.
Levelét 1998. január 5-én felülvizsgálat
céljából továbbították az Országos Rendőr-főkapitányságra. Az Országos
Rendőr-főkapitányság Igazgatásrendészeti Főosztály Szabálysértési Alosztálya
mint felettes szerv az ügyben felülvizsgálatot folytatott, 1998. május 27-én
kelt átiratában (értesítésében) foglaltak szerint felügyeleti intézkedés
megtételét nem tartotta szükségesnek, egyúttal véleményét is kifejtette,
miszerint “az elévülésre vonatkozó törvényi előírás kizárólag csak a
felelősségre vonást tilalmazza, a balesetért való felelősség kimondásának
azonban nem akadálya. A…törvény elévülésre vonatkozó előírásai nem zárják ki a
felelősség – eljárás megszüntetése melletti – kimondását.” Ezen álláspont a
felelősségre vonás fogalmának, két összetevőjének – a felelősség
megállapításának és a felelősség jogkövetkezménye alkalmazásának – teljes
félreértéséről tanúskodnak, mivel a szabálysértési eljárás alá vont elkövető
nem tekinthető felelősnek mindaddig, amíg szabálysértésért való felelősségét, a
törvénynek megfelelően, a szabálysértési hatóság jogerős határozata meg nem
állapította. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese megállapította, hogy a rendőrhatóság
eljárása az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében rögzített ártatlanság véelelmével
kapcsolatos alkotmányos joggal összefüggő visszásságot okozott, ezért
ajánlásként kezdeményezte az ORFK értesítés megváltoztatását oly módon, hogy az
ne tartalmazza a panaszos fia szabálysértésért való felelősségének
megállapítását.
Az országos rendőrfőkapitány az ajánlást elfogadta, teljesítette.
két összetevőjének – a
felelősség megállapításának és a felelősség jogkövetkezménye alkalmazásának –
teljes félreértéséről tanúskodnak, mivel a szabálysértési eljárás alá vont
elkövető nem tekinthető felelősnek mindaddig, amíg szabálysértésért való
felelősségét, a törvénynek megfelelően, a szabálysértési hatóság jogerős
határozata meg nem állapította. Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettese megállapította,
hogy a rendőrhatóság eljárása az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében rögzített
ártatlanság véelelmével kapcsolatos alkotmányos joggal összefüggő visszásságot
okozott, ezért ajánlásként kezdeményezte az ORFK értesítés megváltoztatását oly
módon, hogy az ne tartalmazza a panaszos fia szabálysértésért való
felelősségének megállapítását.
Az országos rendőrfőkapitány az ajánlást elfogadta, teljesítette.
OBH 5849/1998. és OBH
7345/1998.
A büntetőeljárás során a védői kirendelés vagy a meghatalmazás
becsatolása előtt végzett eljárási cselekmények irataiba való betekintés és
másolatkérés jogának korlátozása alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot
okoz a védelemhez való joggal (Alk. 57. § (3) bek.) és a diszkrimináció
tilalmával (Alk. 70/A. § (1) bek.) összefüggésben.
A panaszos pécsi ügyvéd a
nyomozó hatóságtól a meghatalmazásának becsatolása előtt meghallgatott tanúk
vallomásairól készült jegyzőkönyvek megtekintését és kiadását kérte. A vizsgáló
a kérés teljesítését megtagadta. Az ügyvéd emiatt tett panaszát a városi és a
megyei ügyészség is elutasította. A nyomozó hatóság és az ügyészség álláspontja
szerint a nyomozás befejezése előtt a Be. csak a meghatalmazás becsatolása után
keletkezett tanújegyzőkönyvek megismerését teszi lehetővé a védő számára. Egy
másik panaszos a Győr-Moson-Sopron Megyei Ügyészségi Nyomozó Hivatal eljárása
miatt azonos tartalmú panasszal élt.
A panaszok alapján az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa vizsgálatot rendelt el.
Megállapította, hogy a védelmet megillető irat-megtekintési és
iratmásolat-kérési jog gyakorlására vonatkozó eljárási szabályok a védő
irat-megtekintési jogát lényegében a terhelt jelenléti jogához, illetve a
nyomozás érdekeihez kötötték.
A büntetőeljárásról szóló
1973. évi I. törvény módosítására vonatkozó, 1999. március 1-jén hatályba
lépett 1998. évi LXXXVIII. törvény az
eljárásba való bekapcsolódást megelőzően keletkezett iratokról is lehetővé
teszi másolat adását a védő részére.
Az új Be. – a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX.
törvény 604. § (2) bekezedése – szerint felhatalmazást kap az
igazságügy-miniszter, hogy a büntetőeljárás során keletkezett iratokból másolat
adását a belügyminiszterrel együttesen és a legfőbb ügyésszel egyetértésben,
rendeletben szabályozza. A rendelet megalkotásánál figyelembe kell venni, hogy
alapvető jog lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja.
Az Alkotmánybíróság 6/1998. (III. 11.) AB határozatában
rámutatott arra, hogy csak a védelemhez való jognak az elkerülhetetlenül
szükséges, arányos és a lényeges tartalmat nem érintő korlátozása felel meg az
alkotmányosság követelményeinek (ABH 1991, 418–419). Az Alkotmány 8. § (2)
bekezdése kimondja, hogy alapvető jog lényeges tartalmát törvény sem
korlátozhatja. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint valamely alapjog
lényeges tartalmát az a korlátozás sérti, amely – valamely más alapvető jog
vagy alkotmányos cél érdekében – nem elkerülhetetlenül szükséges, továbbá ha
szükséges is, a korlátozás által okozott jogsérelem az elérni kívánt célhoz
képest aránytalan.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ajánlotta az
igazságügy-miniszternek, hogy kezdeményezze a büntetőeljárásról szóló 1998. évi
XIX. törvény kiegészítését a védő irat-megismerési és másolatkérési jogára
vonatkozó – az eljárásba való bekapcsolódását megelőzően keletkezett iratokra
is kiterjedő – szabályokkal és ezekkel kapcsolatban a nyomozás érdekeinek
sérelmét meghatározó törvényi értelmezéssel.
Felhívta a legfőbb ügyész, a belügyminiszter és a pénzügyminiszter
figyelmét arra, hogy irányítási jogkörükben gondoskodjanak a büntetőeljárás
szabályait módosító 1998. évi LXXXVIII. törvény iratmásolatok kiadására
vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásáról a nyomozó hatóságoknál folyamatban
lévő eljárásokban.
Az igazságügy-miniszter az
ajánlást elfogadta, de az eljárási törvény hatálybalépésének elhalasztása miatt
a módosító javaslatot – önmagában – nem látta indokoltnak. Más módosításokkal
együtt, 2001. június 30-i határidővel tartja kezdeményezhetőnek a javaslatot. A
figyelemfelhívásban érintett címzettek alárendelt nyomozó hatóságaik részére a
szükséges intézkedéseket kiadták.
OBH 1559/1999.
I. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból eredő
jogbiztonság követelményével, valamint az 57. § (1) bekezdésében biztosított
tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggésben visszásságot okoz a II. fokú
szabálysértési hatóság, ha úgy hagyja elévülni a szabálysértési cselekményt,
hogy nem tesz semmilyen eljárási cselekményt.
II. Az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében kimondott ártatlanság
vélelmével összefüggésben visszásságot okoz az eljáró szabálysértési hatóság,
ha a feljelentett felelősségét határozatban kimondja, ugyanakkor elévülés
folytán az eljárás megszüntetésével az I. fokú marasztaló határozatot hatályon
kívül helyezi.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 4650/1999.
I. A ügyvédi hivatás szabályainak megszegése, a kiszolgáltatott
helyzetben lévő, büntető eljárás alá vont és fogva tartott személy részére a
védelem biztosítási kötelezettségének elmulasztása, a kapcsolattartás
elmaradása veszélyezteti az Alkotmány 57. § (3) bekezdésében deklarált
védelemhez való jogot, ezáltal visszásságot okoz.
II. A nevelőintézetben a cigaretta nevelési eszközként,
tárgyjutalomként vagy fegyelmi büntetésként való alkalmazása, ezáltal a káros
dependencia kialakítása vagy elmélyítése visszásságot idéz elő, mivel
veszélyezteti az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdésében rögzített lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jogot.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese hivatalból indított vizsgálatot
annak felderítésére, hogy a Szociális és Családügyi Minisztérium Rákospalotai
Leánynevelő Intézetében – az intézeti nevelés és gondozás során – miként
érvényesülnek a bíróság által javítóintézeti nevelésre ítélt, illetve előzetes
letartóztatásba helyezett fiatalok, ezenkívül az Anya-gyermek-otthonban (a
családok átmeneti otthonában) élők és az utógondozást igénybe vevők alapvető
emberi és állampolgári jogai. A helyszíni vizsgálatra előzetes bejelentés
nélkül került sor.
I. A fiatalkorú terheltek –
életkoruknál, ítélőképességüknél vagy esetleg egyéb körülményüknél fogva – nem
képesek jogaik védelmében ugyanolyan hatékony módon fellépni, mint a társadalom
felnőtt tagjai. Ebből következik, hogy ha a fiatalkorú személyesen nem képes
tényleges és hatékony védekezést kifejteni, akkor joga van ahhoz, hogy védő –
még ha az kirendelt védő is – segítségével védekezhessék, ezért esetükben –
kiváltképp az előzetes letartóztatás időtartama alatt – fokozottabb
jelentőséget kap a védői jelenlét és a megfelelő védelemhez való jog, az az
alkotmányos alapjog, amelynek gyakorlati érvényesülését a büntetőeljárás minden
szakaszában biztosítani kell minden terhelt számára. A védelem biztosítása
tehát nemcsak a kirendelt védő tárgyaláson való megjelenési kötelezettségét
jelenti, hanem magába foglalja a terhelttel való folyamatos kapcsolattartás
kötelezettségét is, amely elengedhetetlenül szükséges a kirendelt védői feladat
hatékonyabb ellátásához. A vizsgálat időpontjában az intézetben tartózkodott
egy előzetes letartóztatásba helyezett fiatalkorú lány, akit a kirendelt védője
– az elsőfokú eljárás során – az előzetes letartóztatás időtartama alatt
egyszer sem látogatott meg. A fiatalkorú panaszos büntetőügyében a megyei
bíróság a fellebbezési tárgyalást kitűzte. Az előzetes személy részére
megküldött iratokon kirendelt védőként már más ügyvéd neve szerepel, aki
ugyancsak nem vette fel a kapcsolatot védencével. A ügyvédi hivatás szabályainak ily módon történő megszegése, a
kiszolgáltatott helyzetben lévő, büntető eljárás alá vont és fogva tartott
személy részére védelem biztosítási kötelezettségének elmulasztása, a
kapcsolattartás elmaradása veszélyezteti az Alkotmány 57. § (3) bekezdésében
deklarált védelemhez való jogot, ezáltal visszásságot okoz.
II. Az intézetben a
nevelésre utaltak szorgalmát, tanulmányi előmenetelét, munkában elért eredményét
jutalmazással értékelik. Az adható jutalmak körében legjelentősebbek a
dicséretek (igazgatói, igazgatóhelyettesi, nevelői), a tárgyjutalmak (édesség, cigaretta, könyv, ruházat stb.), a
rendkívüli kimenő, eltávozás, de ismeretes még a külön telefon engedélyezése, a
kiszabott fegyelmi büntetés elengedése is. Az előzetesen fogva tartott
növendékek esetében főként az intézeten belül érvényesíthető jutalmakat
alkalmazzák, melyeket a bíróságnak megküldött vélemény kialakítása során is
figyelembe vesznek. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának általános helyettese megállapította, hogy a cigaretta
nevelési eszközként, tárgyjutalomként vagy fegyelmi büntetésként való
alkalmazása, ezáltal a káros dependencia kialakítása vagy elmélyítése
visszásságot idéz elő, mivel veszélyezteti az Alkotmány 70/D. § (1)
bekezdésében rögzített lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való jogot.
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese kezdeményezésében: 1. felkérte a Hajdú-Bihar
Megyei Ügyvédi Kamara elnökét, hogy vizsgálja ki és a vizsgálat eredményéhez
képest fontolja meg a panasszal érintett két ügyvéd ellen indítandó fegyelmi
eljárás lehetőségét, 2. kérte a Szociális és Családügyi Minisztérium Rákospalotai
Leánynevelő Intézetének igazgatónőjét, hogy az intézet által alkalmazott fegyelmezési
és jutalmazási rend körében használt eszközök sorában a cigaretta ne szerepeljen.
Az intézet igazgatója a kezdeményezéssel egyetértett, a szükséges intézkedést
megtette. Az érintett megyei ügyvédi kamara a kezdeményezésre adott választ
elmulasztotta, a sürgetést követően még nem érkezett válasz.