3.14.A szociális biztonsághoz való jog
Alkotmány 70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság
és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz
szükséges ellátásra jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás
útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg.
A szociális biztonsághoz való
joggal összefüggésben változatlanul sok beadvány érkezik az országgyűlési
biztosokhoz. Az ügyek jelentős részét teszik ki az Alkotmány 70/E. §-át érintő
vizsgálatok. Az országgyűlési biztosoknak természetesen nincs módjuk olyan
kezdeményezéseket tenni, amelyek alapján a hozzájuk fordulók sokszor meglehetősen
alacsony életszínvonala közvetlenül javulhatna. A biztosok hatásköre csak
annak ellenőrzésére terjedhet ki, hogy az alkotmányos kötelezettségként létrehozott
szociális intézményrendszer megfelelő módon működik-e, a jogszabályi előírásokat
betartják-e, a mérlegelési jogkörben hozott döntésnél pedig e jogkör alkotmányos
határait nem lépik-e túl.
A társadalombiztosítási ellátásoknál
nem lehet figyelmen kívül hagyni ugyanakkor, hogy az ellátások egy része biztosítási
alapon nyújtandó. Ez annyit jelent, hogy az ellátási szint egy bizonyos mérték
alá történő csökkenése nem csupán a szociális biztonsághoz való jogot, hanem
a tulajdonhoz való jogot is sérti. Ilyen esetekben a visszásságot a tulajdonhoz
való alkotmányos jog jellege miatt könnyebben meg tudtuk állapítani.
Figyelemre méltó, hogy 1999-ben
a szociális biztonsággal összefüggésben inkább a jogalkalmazás, mint a jogalkotás
területén állapítottunk meg visszásságot. A korábbi években többször fordult
elő, hogy az egyes jogalkotó szervek – mindenekelőtt az önkormányzatok – nem
tettek eleget jogalkotási kötelezettségüknek, és ezért nem lehetett szociális
támogatást nyújtani a település lakóinak. A tárgyév vizsgálatai azt mutatták,
hogy az utóbbi időben inkább a jog helytelen alkalmazása, értelmezése, vagy
a konkrét hatósági intézkedés elmulasztása okozott visszásságot.
Az intézmény-fenntartási kötelezettség
alapvető feltétele a szociális biztonság érvényesítésének. Amennyiben már
meglévő ilyen intézményeket úgy szüntetnek meg, hogy az adott alapellátás
más intézményben nem biztosítható, a 70/E. § sérelme állapítható meg.
A fentiekben már említettük,
hogy esetenként a mérlegelési jogkör túllépésével okoz a jogalkalmazó visszáságot
a szociális biztonsághoz való jog tekintetében. Előfordul az is, hogy a helytelen
mérlegelés jogszabályi okokra vezethető vissza. Így a súlyos fogyatékosságnak
és a tartós betegségnek a szociális törvény alkalmazása szempontjából történő
meghatározásának elmulasztásával a jogalkotó olyan széles mérlegelési jogkört
biztosított a jogalkalmazónak, amely az ápolási díj megállapítása iránti igény
elbírálását teljes mértékben kiszámíthatatlanná tette, és fennállt a közvetlen
veszélye olyan megalapozatlan döntéseknek, amely törvényben biztosított járandóság
elvonását jelenthették.
A jogalkalmazó – tapasztalataink
szerint – több esetben tévesen értelmezte a társadalombiztosításról szóló
törvényt is. A téves értelmezés következményeként a korengedményes nyugdíjas
panaszosok kiegészítő tevékenységét, vállalkozói jogviszonyát visszamenőlegesen
főfoglalkozású viszonnyá minősítették és ennek megfelelően késedelmi pótlékkal
terhelt járulékfizetési kötelezettséget írtak elő. Ez a lépés panaszosok szociális
biztonságát súlyosan sértette és ezért visszásságot okozott.
Az önkormányzatokhoz benyújtott
szociális kérelmek elutasítását gyakran az adott önkormányzat forráshiánya
okozta. Ezekben az ügyekben az országgyűlési biztosoknak nincs lehetőségük
fellépni. Anyagi bázist az önkormányzatok részére nem tudnak teremteni. Más
a helyzet akkor, ha a kérelmet azért utasították el, mert a közigazgatási
szerv a határozathozatalhoz szükséges tényállást elmulasztotta felderíteni.
Így például lakásfenntartási támogatásnál vizsgálni kell a lakás nagyságát
és minőségét, a fűtési költséget, a háztartás havi összjövedelmét és az egy
főre jutó havi jövedelmet. Az ennek hiányában született elutasító döntés megalapozatlan,
önkényes és közvetlenül veszélyezteti a szociális biztonságot. Hasonlóan visszás,
ha a méltányossági közgyógyellátási igazolványra benyújtott kérelem esetén
az elbírálásnál a család összjövedelmét, nem pedig a kérelmező jövedelmét
veszik alapul.
A juttatások késedelmes megállapítása
és folyósítása egyértelműen súlyosan sérti a szociális biztonsághoz való jogot.
Gyakran előfordul, hogy a szociális juttatásokra irányuló kérelmeket egyáltalán
nem bírálják el, az ügyben elutasító határozatot sem hoznak, az eljárási határidő
meghosszabbításáról sem értesítik a kérelmezőt. Visszásságot okoz az a késedelem
is, amikor a nyugdíj-megállapító szerv határozatát vagy módosító határozatát
késedelmesen hozza meg. Az ilyen késedelmek esetén csak abban az esetben lehet
eltekinteni a visszásság megállapításától, ha a mulasztás az ügyfél ellátását
nem érinti, mert az más forrásból egyébként biztosítva van.