3.13.Az egészséghez és az egészséges környezethez való jog
Alkotmány 70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van
a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az egészségügyi intézmények
és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés biztosításával,
valamint az épített és a természetes környezet védelmével valósítja meg.
Alkotmány 18. § A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki
jogát az egészséges környezethez.
Az egészséges környezethez
való jog az Alkotmány rendszerében a harmadik generációs jogok közé tartozik.
Többször rámutattunk már arra, hogy e jogok kikényszerűsíthetőségének hiánya
miatt az országgyűlési biztosok eljárásának is igazodnia kell a társadalmi,
gazdasági feltételek adta lehetőségekhez. Ennek ellenére rendkívül nagy fontosságot
tulajdonítunk e jog gyakorlati érvényesülésének, és visszásságot állapítunk
meg, ha az adott ügyben olyan hatósági tevékenységet vagy mulasztást tárunk
fel, amelynek következtében a polgárok testi épségét, egészségét sértő vagy
veszélyeztető környezeti ártalmak keletkeznek. E körülmény indokolja azt a
rendszertani elhelyezést, hogy az egészséges környezethez való jogot együtt
tárgyaljuk a legmagasabb szintű testi, lelki egészséghez való joggal.
1999-ben kifejezetten környezetszennyezéssel
kapcsolatos visszásság megállapítására viszonylag ritkán került sor. A legtöbb
ügy a zajártalmakkal volt összefüggésben. Ezekben az esetekben akkor állapítottuk
meg az egészséges környezethez való alkotmányos jog sérelmét, ha a határértéket
meghaladó zajkeltő tevékenység ügyében az érintett hatóság nem járt el megfelelően
a környéken lakók érdekében. E jognak a sérelme formai jogszabálysértés következtében
is fennállhat, nevezetesen akkor, ha az illetékes hatóság a környezetszennyező
magatartással szemben benyújtott lakossági panaszt nem vizsgálja ki, a megfelelő
méréseket nem végezteti el vagy azok eredményét nem veszi figyelembe.
A korábbi években számos vizsgálatot
folytattunk a környezetet szennyező, adott esetben egészséget veszélyeztető
dögkutak ügyében. 1999-ben is előfordult, hogy visszásságot állapítottunk
meg az Állat-egészségügyi Szabályzat megsértése miatt.
A beszámolási időszakban több
vizsgálatot folytattunk a Magyar Honvédség objektumaiban. Az 1999 végén két
laktanyában bekövetkezett agyhártyagyulladás miatt ismételten megvizsgáltuk
az egészséges környezet és a legmagasabb testi, lelki egészséghez való jog
érvényesülését az érintett helyőrségekben. Ezzel összefüggésben azt állapítottuk
meg, hogy a kifogásolható elhelyezési és szolgálatteljesítési körülmények
hozzájárulhatnak fertőző légúti megbetegedések kialakulásához és elterjedéséhez,
ezért visszásságot okoznak. E vizsgálat eredményeként szögeztük le azt is,
hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi és a Fegyveres Erők Egészségügyi
Szolgálatának együttműködéséről nem rendelkezik megfelelő szintű jogszabály,
és ez közvetlenül veszélyezteti a legmagasabb szintű egészséghez való jogot.
A vizsgálatok ugyanakkor arra is rámutattak, hogy nincs közvetlen összefüggés
a laktanyai körülmények és a gennyes agyhártyagyulladás kialakulása és elterjedése
között.
Az egészséges környezethez
való jog sérelmét okozza az is, ha egy már korábban bekövetkezett környezetszennyezés
következményeit a hatóságok hosszú éveken keresztül jogerős bírósági döntés
ellenére sem számolják fel.
Az egészségügyi ellátás megfelelő
szintű biztosítása alkotmányos követelmény. E követelmény teljesítésének hiánya
vagy hiányos teljesítése általában sérti a polgárok legmagasabb szintű testi,
lelki egészséghez való jogát. E sérelem különböző formákban jelentkezhet.
1999-ben több olyan ügyet vizsgáltunk, amely a gyógyszerellátással volt összefüggésben.
Többször okozott problémát egyes gyógyszerek hiánya. Súlyos migrénes fejfájásban
szenvedő betegek ellátása kapcsán fény derült arra, hogy az egyik leghatékonyabb
gyógyszer hiányzik a fejfájáscentrumokból, ambuláns készletekből, valamint
kiemelt forgalmú gyógyszertárakból, és e körülmény a készítményhez való hozzájutást
jelentősen megnehezíti. A vizsgálat feltárta azt is, hogy az említett gyógyszer
az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által történő finanszírozása oly csekély
mértékű, hogy a betegek folyamatosan, erőn felüli anyagi áldozatra kényszerülnek
és nagy részük a gyógyszerhez ezért nem is tud hozzájutni. Hasonlóképpen visszásságot
állapítottunk azért, mert mintegy háromszáz vesebetegnek a dialíziskezelés
megkezdése előtti két-három hónapos időszakban nem biztosították az eritropatin
készítményekkel való ellátottságát.
A kórházi körülmények is lehetnek
olyanok, amelyek veszélyeztetik a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való jogot. A rendkívül leromlott infrastrukturális körülmények, az elöregedett
eszközök, a betegelhelyezésre alkalmatlan helyiségek mind olyan tényezők,
amelyek visszásságot idéznek elő az említett joggal összefüggésben.