null A fővárosi hóhelyzet kezeléséről

A január 14-ei rendkívüli időjárási helyzet kezeléséről

AJB-474/2013

 

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. 2013. január 14-én a fővárosban kialakult hóhelyzet kezelése során nem teljesítette megfelelően a feladatát, így a közlekedésben tapasztalható fennakadások alapjogokat, veszélyeztettek, Budapest Főváros Önkormányzata pedig nem vizsgálta ki megfelelő módon az önkormányzattól kiszervezett feladatok ellátását – állapította meg hivatalból lefolytatott vizsgálatában Szabó Máté ombudsman.

Az alapvető jogok biztosa a rendelkezésére bocsátott iratokból megállapította, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek (FKF Zrt.) lett volna lehetősége felkészülni az érkező havazásra. Ennek ellenére a főváros közlekedése jelentős mértékben lelassult, a síkosság aránytalanul és nem tervezhető módon megnövelte a közlekedéshez, például a munkahelyre eljutáshoz szükséges időt, a hóhelyzet kezelésének módja befolyásolta a közlekedés szabadságához – és a megnövekedett balesetveszély miatt – a testi egészséghez való alapjog érvényesülését.

Az ombudsman vizsgálata azt is megállapította, hogy a tömegközlekedés ingyenessé tételével kapcsolatos döntés elősegítette az alapjogi visszásságok enyhítését. A jelentés kiemelte, hogy a 2013. február 9-10-i havazás idején az FKF Zrt. tevékenységében jelentős javulás volt tapasztalható.

A biztos felhívta a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK Zrt.) figyelmét arra, hogy legalábbis kérdéses, hogy az autóbuszok és trolibuszok négy évszakos gumiabroncsai alkalmasak-e a téli útviszonyoknak megfelelő biztonságos közlekedésre.

Az ombudsman Budapest Főváros Önkormányzatának helyzetkezelésével kapcsolatban arra emlékeztetett, hogy a közszolgáltatási szerződések csak a Fővárosi Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatainak kiszervezését jelentik, ezek kifogástalan végrehajtásáért azonban továbbra is önkormányzat felel, a főpolgármesternek pedig kötelessége ellenőrizni és folyamatosan nyomon követni a feladatellátás megszervezését. Az érintett napon a főpolgármester többször egyeztetett telefonon a BKK Zrt. vezérigazgatójával a tömegközlekedés ingyenessé tételéről, valamint többször is jelentést kért a BKK Zrt. és az FKF Zrt. vezérigazgatóitól.

Az alapvető jogok biztosa fokozott körültekintésre kérte fel a főpolgármestert a jövőben esetlegesen előforduló hasonló helyzetek kezelésének irányítása és utólagos ellenőrzése során. Az ombudsman észrevételeit megküldte a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek és a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-nek.

A jelentés a /documents/10180/143247/201300474.rtf/0f9fcf7b-8a00-411a-be9f-87513772d904 oldalon olvasható.