null A Centrum Parkoló Rendszer Kft. eljárásáról


Ombudsmani jelentés a Centrum Parkoló Rendszer Kft. eljárásáról

 

A jogállamiság elvével, továbbá a tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggő visszásságot okoz, ha egy parkolási társaság ellenőre több fizetési felszólítást is elhelyez az ugyanott huzamosabb ideig parkoló gépkocsin. Az állampolgári jogok biztosának vizsgálata megállapította, hogy a  társaság önkényesen értelmezi a fővárosi parkolási rendeletet. Az ombudsman ezért javasolta Budapest Főváros Közgyűlésének, hogy pontosítsa az ilyen esetekre vonatkozó szabályokat.

 

                Dr. Szabó Máté ombudsman emlékeztetett, hogy ezt a problémát, a benne megvalósuló visszásságot már 2006-ban felvetette a parkolási társaságok, mint közszolgáltatók eljárásának átfogó  vizsgálata. Ezért egy hozzá benyújtott panasz alapján megkereste a parkolási társaság vezetőjét. Tőle azt az állásfoglalást kapta, hogy az üzemeltetőnek lehetősége van az ismételt várakozási díjkülönbözet és parkolási pótdíj kivetésére.  Amennyiben az üzemeltető, tehát a parkolási társaság nem így járna el, azza az autók tulajdonosait a jogkövető magatartás helyett szabálytalan, díjfizetés nélküli eljárásra ösztönöznék – szólt a magyarázat.

 

Az ombudsman jelentésében ezzel szemben megállapította, hogy a parkolási társaság továbbra is önkényesen értelmezi a közgyűlési rendeletet. Az ugyanis nem ad felhatalmazást arra,  hogy a jogszabályi rendelkezéseken túlterjeszkedve a parkolási társaság maga próbálja - a megítélése szerinti - jogkövető magatartásra ösztönözni az autósokat. Ennek alapján ugyanis az első pótdíjazástól kezdve akár folyamatosan parkolási- és pótdíjfizetési felszólítást helyezhetnének el a gépjármű szélvédőjén.

 

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa ezért javasolta Budapest Főváros Közgyűlésének, hogy rendeletét módosítva pontosítsa a parkolási- és pótdíjak kivetésének módját.