<-<< tartalomhozOBHelőző rész >>->

6. A JOGALKOTÁSRA IRÁNYULÓ KEZDEMÉNYEZÉSEK ÉS JOGSZABÁLY-VÉLEMÉNYEZÉSEK

Az Obtv. 25.§-ában foglaltak szerint ha a biztosok úgy ítélik meg, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság valamely jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze fölösleges, nem egyértelmű rendelkezésére, illetve az adott kérdés jogi szabályozásának hiányára (hiányosságára) vezethető vissza, a visszásság jövőbeni elkerülése érdekében javasolhatják a jogalkotásra, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására jogosult szervnél a jogszabály módosítását, hatályon kívül helyezését vagy kiadását.

6. számú táblázat

Jogszabályra vonatkozó kezdeményezések megoszlása

Jogszabályra vonatkozó kezdeményezések

elfogadott

elutasított

a válaszra nyitvaálló határidő még nem telt le

haladékot kapott

összesen

%

Jogszabályalkotás kezdeményezése

törvény

52

19

1

1

73

8.6

kormányrendelet

46

13

0

0

59

6.9

miniszteri rendelet

67

22

0

5

94

11.0

települési önkormányzat rendelete

14

16

0

0

30

3.5

fővárosi közgyűlés rendelete

1

0

0

0

1

0.1

az állami irányítás egyéb jogi eszköze

46

23

0

1

70

8.2

Jogszabálymódosítás kezdeményezése:

törvény

128

63

6

4

201

23.6

kormányrendelet

51

27

6

1

85

10.0

miniszteri rendelet

82

21

2

0

105

12.3

települési önkormányzat rendelete

55

25

0

0

80

9.4

fővárosi közgyűlés rendelete

2

6

1

0

9

1.1

az állami irányítás egyéb jogi eszköze

22

7

1

0

30

3.5

Jogszabály hatályon kívül helyezésének kezdeményezése:

törvény

2

0

0

0

2

0.2

kormányrendelet

3

1

0

0

4

0.5

települési önkormányzat rendelete

3

0

0

0

3

0.4

az állami irányítás egyéb jogi eszköze

5

2

0

0

7

0.8

Összesen:

579

245

17

12

853

100.0

%

67.9

28.7

2.0

1.4

100.0

 

6.1. A 2001-ben teljesült korábbi ajánlások
6.1.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó ajánlások

1.Az OBH 6704/1997.: A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter felkérése a vasútról szóló 1993. évi XCV. törvény módosítására. Az ajánlás teljesült a közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2001. évi CIX. törvényben.

6.1.2. Kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok

1. Az OBH 3646/1998.: Javaslat az egészségügyi miniszternek arra, hogy kezdeményezze a közfürdők létesítéséről és működéséről szóló 121/1996. (VII. 24.) Korm. rendelet módosítását. Az ajánlás teljesült a természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 273/2001. (XII. 21.) Korm. rendeletben.

2. Az OBH 2742/1999.: Javaslat az oktatási miniszternek a bölcsész képesítési követelményre vonatkozó rendelet megalkotására. Az ajánlás teljesült a felsőoktatásban a bölcsészettudományi és egyes társadalomtudományi alapképzési szakok képesítési követelményeiről szóló 129/2001. (VII. 13.) Korm. rendeletben.

6.1.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 6704/1997.: Javaslat a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek a vasúti építmények engedélyezéséről és üzemeltetésük ellenőrzéséről szóló 15/1987 (XII. 27.) KM-ÉVM együttes rendelet módosítására. Az ajánlást 2001-ben fogadta el a miniszter. A szóban forgó rendelet módosításának előkészítése megkezdődött.

2. Az OBH 2759/2000.: A belügyminiszter felkérése a szabad vizekben való fürdésről, a fürdőhelyről, a viharjelzésről és a jégen tartózkodás szabályairól szóló 6/1995. (III. 22.) BM rendelet módosítására. Az ajánlás teljesült a szabad vízen való tartózkodás alapvető szabályairól szóló 46/2001. (XII. 27.) BM rendelettel, mely jogszabály hatályon kívül helyezte a 6/1995. (III. 22.) BM rendeletet.

6.1.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok

1. Az OBH 6621/1998.: Indítvány az Alkotmánybíróságnak Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Képviselő-testületének a hulladék szállításról szóló 45/ 1995. (XI. 1.) számú rendelete hatályon kívül helyezésére. Az Alkotmánybíróság a javaslatot teljesítette, a kifogásolt rendeletet 2001. november 14-én, a 776/B/ 1999. számú AB határozat megsemmisítette.

2. Az OBH 1185/1999.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Érd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a települési szilárd hulladék szervezett gyűjtéséről és elszállításáról szóló 42/1997. (XII. 23.) számú rendelet módosítására. A képviselő-testület a 20/2001. (IV. 23.) számú rendeletével a módosítást elvégezte.

3. Az OBH 1546/1999. és az OBH 3591/2000.: Javaslat a Balatonfüred Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezetvédelemről szóló 10/1993. (III. 17.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a 28/2001. (XII. 20.) számú rendeletével módosította a képviselő-testület.

4. Az OBH 2084/1999. és az OBH 1689/2000.: Javaslat a Fejér Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Gárdony Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közterületek tisztántartásáról, a települési szilárd hulladék gyűjtéséről és elszállításáról szóló 18/1995. (VII. 1.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a 21/2000. (XII. 20.) számú rendeletével módosította a képviselő-testület.

5. Az OBH 2556/1999.: Javaslat a Veszprém Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Balatonvilágos Község Önkormányzata Képviselő-testületének a kötelező intézményes szemétszállításról szóló 10/1996. (II. 21.) számú rendelet módosítására. A képviselő-testület a kifogásolt rendeletet a 7/2001. (V. 1.) számú rendeletével hatályon kívül helyezte, az új rendeletet pedig a 9/2001. (VI. 1.) számú rendelettel módosította.

6. Az OBH 4971/1999.: Javaslat a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Kecskemét Város Önkormányzata Képviselő-testületének az ingatlanok és a közterületek tisztántartásáról, az egyes közszolgáltatások kötelező igénybevételéről szóló 54/1996. (XII. 23.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a képviselő-testület a 38/2001. (VIII. 27.) számú rendeletével módosította.

7. Az OBH 5950/1999.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Pócsmegyer Község Önkormányzata Képviselő-testületének a környezetvédelemről szóló 9/1997. (VIII. 22.) számú rendelet módosítására. A rendeletet a képviselő testület a 2/2001. (I. 23.) számú rendeletével módosította.

8. Az OBH 405/2000.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Szentendre Önkormányzata Képviselő-testületének a települési szilárd hulladék szállításról szóló 50/1999. (XII. 24.) számú rendelete módosítására. A testület a 15/2001. (X. 15.) számú rendeletével a módosítást teljesítette.

9. Az OBH 538/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Bőcs Község Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztaságról, a települési környezet fenntartásáról, a szervezett közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 6/1999. (V. 27.) számú rendelet módosítására. A képviselő-testület a 3/2001. (III. 1.) számú rendeletével a módosítást végrehajtotta.

10. Az OBH 1019/2000.: Javaslat a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Szeged Város Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes helyi közszolgáltatások ellátásáról szóló 53/1997. (XII. 23.) számú rendelet módosítására. A képviselő-testület a rendeletet a 32/2001. (X. 12.) számú rendeletével módosította.

11. Az OBH 1908/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Ózd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztaságról és a települési szilárd hulladék elhelyezéséről szóló 16/1992. (VII. 9.) számú rendelet módosítására. A testület a 41/2000. (XII. 15.) számú rendeletével a módosítást elvégezte, de arról csak 2001. november 21-én tájékoztatták az országgyűlési biztost.

12. Az OBH 1985/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Putnok Város Önkormányzata Képviselő-testületének a települési szilárd hulladék gyűjtéséről és elhelyezéséről szóló 30/1995. (VII. 1.) számú rendelet módosítására. A módosítást a testület a 4/2001. (II. 22.) számú rendeletében elvégezte.

13. Az OBH 2160/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Csorna Város Önkormányzata Képviselő-testületének a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló 25/1995. (XII. 22.) számú rendelet módosítására. A módosítást az 1/2001. (I. 30.) számú rendeletben elvégezte a testület.

14. Az OBH 2251/2000.: Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata képviselő-testületének a települési szilárd hulladék részét képező háztartási hulladék összegyűjtésére és ártalmatlanítására szervezett kötelező helyi közszolgáltatásról szóló 24/1996. (V. 8.) számú rendelet módosítására. Az ajánlás teljesült. A képviselő-testület megalkotta a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 56/2001. (XII. 12.) számú rendeletét, amely hatályon kívül helyezte a 24/1996. (V. 8.) számú rendeletet.

15. Az OBH 2333/2000.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Törökszentmiklós Város Önkormányzata Képviselő-testületének a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 9/2000. (III. 23.) számú rendelete módosítására. A testület a 8/2001. (III. 30.) számú rendeletével a módosítást teljesítette.

16. Az OBH 3719/2000.: Javaslat a Budapest XV. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 33/1999. (XI. 24.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a 45/2000. (XII. 28.) számú rendeletével módosította a képviselő-testület, melyről 2001 márciusában tájékoztatta az országgyűlési biztost.

17. Az OBH 4023/2000.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Nagyrév Község Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztasággal, a települési szilárd és folyékony hulladékkal összefüggő tevékenységről és a szervezett köztisztasági közszolgáltatás igénybevételéről szóló 18/1999. (XII. 23.) számú rendelete módosítására. A testület a javaslatot csak részben fogadta el, amit a 21/200. (XII. 20.) számú rendelete támaszt alá.

18. Az OBH 4229/2000.: Javaslat a Heves Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Gyöngyöshalász Önkormányzata Képviselő-testületének a települési hulladék szállításról szóló 1/1992. (I 29.) és 2/1996. (III. 5.) számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület a módosítást az 5/2001. (III. 23.) számú rendeletében végrehajtotta.

6.2. A tárgyévben tett ajánlások
6.2.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó ajánlások

1. Az OBH 6704/1997.: A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. módosításának kezdeményezése a közlekedési és vízügyi miniszternél. A válaszadási határidő még nem telt el.

2. Az OBH 6809/1998.: Ajánlás a belügyminiszternek a menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvény módosítására. A javaslatot a belügyminiszter és mint felettes szerve, a Kormány sem fogadta el.

3. Az OBH 4184/1999.: Ajánlás a szociális és családügyi miniszternek, hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek átmeneti otthona gondozási forma mellett a hetes otthoni ellátást is nevesítse. Az ajánlással a miniszter részben egyetértett, amit a T/4570/ 129. számú törvény módosítási javaslat vonatkozó szakaszai tanúsítanak.

4. Az OBH 5701/1999.: Javaslat a pénzügyminiszternek a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 1997. évi LV. törvény módosítására. A miniszter az ajánlást elfogadta, és ígéretet tett arra, hogy a törvény következő módosításakor az ajánlást beépítik a módosító-tervezetbe.

5. Az OBH 3480/2000.: A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 95.§ (4) bekezdés b) pontjának, valamint a törvény 27. és 28.§-ainak módosítására vonatkozó ajánlás az oktatási miniszternek. Az ajánlás teljesült a 2001. évi XCI. törvénnyel. A módosítások 2002. január 1-jén hatályba léptek.

6. Az OBH 4360/2000. (kiegészítő jelentés): Javaslat a szociális és családügyi miniszternek, hogy kezdeményezze a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény adatkezelésre vonatkozó szabályainak kiegészítését. A miniszter a javaslatot elfogadta, a T/4570/129. számú törvény módosítási javaslat tartalmazza a kért kiegészítést.

7. Az OBH 5314/2000. és az OBH 4892/2001.: Ajánlás a szociális és családügyi miniszternek a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosítására. A miniszter a javaslatot elfogadta, a módosító tervezet kidolgozása folyamatban van.

8. Az OBH 2121/2001. és az OBH 5115/2000.: Javaslatok a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek és a belügyminiszternek arra, hogy az egységes közigazgatási eljárásról szóló törvény tervezetének készítésekor milyen tényezőkre legyenek figyelemmel. Az ajánlással a miniszterek egyetértett. A jogszabály-koncepciójának elkészítése elkezdődött.

9. Az OBH 4130/2001.: Javaslat az Országgyűlés elnökének a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 78.§-ának módosítására. A javaslatot az Országgyűlés elnöke elfogadta, felkérte a Miniszterelnöki Hivatalt vezető minisztert a törvény-módosítás előkészítésére.

10. Az OBH 5279/2001.: Ajánlás a gazdasági miniszternek a villamos energiáról szóló törvény tervezetének átdolgozására. Az ajánlást a miniszter elfogadta. A villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény egyes rendelkezései 2002. január 1-jén hatályba léptek, más szakaszai 2003. január 1-jén lépnek hatályba.

11. Az OBH 5432/2001.: Javaslat az Országgyűlés elnökének a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosítására. Az Országgyűlés elnöke a javaslatot továbbította az illetékes parlamenti bizottságokhoz. A jogszabályt a 2001. évi CXIV. törvény módosította. A módosítások 2002. január 1-jén hatályba léptek.

6.2.2. Kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok

1. Az OBH 6809/1998.: Javaslat a belügyminiszternek a hazánkban az 1989. évi 15. törvényerejű rendelettel kihirdetett Genfi Egyezmény 31. Cikkének a hazai jogszabályokba való beiktatására. A javaslat a - 2002. január 1-jén hatályba lépett - menekültügyi eljárás részletes szabályairól és a menedékesek okmányairól szóló 172/2001. (IX. 26.) Korm. rendelet 4.§-ában teljesült.

2. Az OBH 4097/1999.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a kisajátításról szóló 1976. évi 24. tvr. végrehajtásáról szóló 33/1976. (IX. 5.) MT rendelet módosítására. A miniszter az ajánlást elfogadta, a jogszabályt módosító szövegtervezetének elkészítése folyamatban van.

3. Az OBH 3081/2000.: Javaslat a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszternek az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet kiegészítésére. A válaszadásra nyitvaálló határidő még nem telt el.

4. Az OBH 3256/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a közbiztonságra különösen veszélyes eszközökről szóló 124/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet módosítására. A javaslattal a miniszter egyetértett, válasza szerint a jogszabály-módosítás végrehajtása elkezdődött.

5. Az OBH 3330/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a bűnügyek rendőrségi nyomozásáról szóló 40/1987. számú BM Utasítás "Külföldi állampolgárságú személyeket érintő eljárási szabályok" című, XI. fejezetének a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény végrehajtására kiadott 64/1994. (IV. 30.) Korm. rendelet azonos témakört érintő szabályával való összehangolására. A miniszter a javaslatot elfogadta, válasza szerint a jogszabály-módosítási javaslattal kapcsolatos kormányrendelet-tervezetének kidolgozása megkezdődött.

6. Az OBH 3336/2001.: Javaslat a pénzügyminiszternek a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtására kiadott 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet módosítására. A válaszadásra nyitva álló határidő még nem telt el.

7. Az OBH 3857/2001.: A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek szóló kezdeményezés a vis maior károk helyreállítására vonatkozó eljárási szabályok kormányrendeletben való kiadására. A kezdeményezéssel a miniszter egyetértett, a kormányrendelet előkészítését megkezdték.

8. Az OBH 4876/2001.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 164/ 1995. (XII. 27.) Korm. rendelet módosítására. A válaszadásra nyitva álló határidő még nem telt el.

6.2.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok

1. OBH 4097/1999.: Javaslat a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszternek az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30.§-a (Kártalanítási szabályok) végrehajtási rendelkezéseinek megalkotására. A miniszter az ajánlást elfogadta, a jogszabály előkészítés alatt áll.

2. Az OBH 5247/1999. és az OBH 3081/2000.: A földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszternek szóló kezdeményezés az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997. (XII. 29.) KTM rendelet módosítására. Az OBH 5247/1999. számú ügyben a javaslatot elfogadta a miniszter, de a módosítás még nem valósult meg, az OBH 3081/2000. számú ügyben pedig a válaszadás határideje még nem telt el.

3. Az OBH 458/2000.: Javaslat a belügyminiszternek a kézi lőfegyverekről, lőszerekről, gáz- és riasztófegyverekről, légfegyverekről, és a lőterekről szóló 115/1991. (IX. 10.) Korm. rendelet végrehajtásáról szóló 14/1991. (X. 31.) BM rendelet módosítására. A miniszter az ajánlást 2001. május 11-én kelt válaszában elfogadta, de még nem teljesítette.

4. Az OBH 2096/2000. és az OBH 1179/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a rendőrségi fogdák rendjéről szóló 19/1995. (XII. 13.) BM rendelet módosítására. A miniszter a kezdeményezéssel egyetértett, a módosító rendelkezéseket tartalmazó 23/2001. (X. 11.) BM rendelet 2001. október 26-án hatályba lépett.

5. Az OBH 1431/2001.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet módosítására. A miniszter a javaslatot részben fogadta el. Az elfogadott résznek megfelelő módosító jogszabályszöveg kidolgozása elkezdődött.

6. Az OBH 2171/2001.: A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter felkérése az iskolai-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet módosítására. A válaszadási határidő még nem telt le.

7. Az OBH 3996/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a helyszíni bírságolás részletes szabályairól szóló 10/2000. (II. 23.) BM rendelet mellékletének módosítására. A javaslattal a miniszter egyetértett. A szóban forgó rendeletet a 28/ 2001. (XII. 5.) BM rendelet módosította, ami 2002. január 1-jén hatályba lépett.

6.2.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok

1. Az OBH 2683/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Gyula Város Önkormányzata Képviselő-testületének, a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 33/1998. (XII. 18.) számú rendelet módosítására. A válaszadás határideje még nem telt el.

2. Az OBH 2869/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testületének, a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló 18/1996. (V. 9.) számú rendelet módosítására. A válaszadás határideje még nem telt el.

3. Az OBH 3209/2000.: A Veszprém Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének szóló kezdeményezés Csopak Község Önkormányzata Képviselő-testületének a környezetvédelemről és az üdülőhely rendjéről szóló 19/1996. (XII. 11.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a 16/2001. (XI. 29.) számú képviselő-testületi rendelet módosította.

4. Az OBH 3590/2000.: Javaslat a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Szigetvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének a lakossági szemétszállítási díj megállapításáról szóló 27/1999. (XI. 15.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a képviselő-testület a 15/2001. (VII. 16.) számú rendeletével módosította.

5. Az OBH 4315/2000.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Öcsöd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztasággal, a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 19/1999. (VII. 23.) számú rendelet módosítására. A képviselő-testület a 14/2001. (X. 19.) számú rendeletével a módosítást elvégezte.

6. Az OBH 5032/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Sopronkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének, a köztisztaságról és a szervezett köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 14/1996. (XII. 5.) számú rendelet módosítására. A válaszadás határideje még nem telt el.

7. Az OBH 5111/2000.: Javaslat a Budapest XII. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 24/1993. (XII. 23.) számú rendelete módosítására. A testület a javaslatot nem fogadta el, a módosítást nem végezte el.

8. Az OBH 5385/2000.: Javaslat a Fejér Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi környezetvédelemről, a közterületek és ingatlanok rendjéről és a települési tisztaságról szóló 6/2000. (VI. 1.) számú rendelete módosítására. A rendeletet a 14/2001. (XII. 6.) számú rendeletével módosította a képviselő-testület.

9. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi környezetvédelemről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település köztisztaságáról és az állattartásról egységes szerkezetbe foglalt 21/1996. (XI. 28.), valamint a település köztisztaságáról szóló 19/1998. (VI. 30.) számú rendeletek egyes előírásainak összehangolására (módosítására). Az ajánlás teljesült. Pécel Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 28/2001. (XI. 22.) számú rendeletével hatályon kívül helyezte a 21/1996. (XI. 28.) számú rendeletét és ezzel a 19/1998. (VI. 30.) számú rendelet módosítása okafogyottá vált.

10. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Pilisvörösvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének a köztisztasággal, a települési szilárd és folyékony hulladékkal összefüggő tevékenységről, a szervezett köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/ 1996. (VII. 4.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület megkezdte a módosító rendelettervezet megtárgyalását.

11. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Diósd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a közterületek tisztántartásáról, a települési szilárd hulladék gyűjtéséről és elszállításáról szóló 16/1995. (XII. 28.) számú rendelete módosítására. A szóban forgó rendeletet a 21/2001. (X. 25.) számú rendelettel módosították.

12. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Szigetszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének a települési szilárd és folyékony hulladék összegyűjtéséről, elszállításáról és ártalommentes elhelyezéséről szóló 7/1998. (VI. 15.) számú rendelete módosítására. A kifogásolt rendeletet a képviselő-testület a 13/2001. (IX. 28.) számú rendelettel hatályon kívül helyezte.

6.2.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására vonatkozó javaslatok

1. Az OBH 458/2000.: Az országos rendőrfőkapitány felkérése a fegyvertartással kapcsolatos ügyintézésre vonatkozó 174-29/1997. számú Módszertani Útmutató VI. Fejezetének módosítására. A főkapitány 2001. február 20-i keltezésű válasza szerint a javaslatot elfogadta, az azonban még nem teljesült.

2. Az OBH 1043/2000.: Javaslat a legfőbb ügyésznek a büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezeléséről és nyilvántartásáról szóló 117/1984. (IK 12.) IM-BM-PM-LÜ együttes utasítás korszerűsítésére és nyílt jogszabályban való kiadására. A javaslattal a legfőbb ügyész egyetértett, megvalósítására azonban csak az új büntető-eljárási törvény hatálybalépését követően lát lehetőséget.

3. Az OBH 1192/2000.: A HM Vezérkari Főnökének felkérése a NATO pályázatok feltételrendszerével kapcsolatos 56/1998. számú HMVK intézkedés módosítására. Az ajánlást a címzett a 2001. június 8-án kelt válaszában elfogadta, de az még nem teljesült.

4. Az OBH 2674/2000.: Javaslat a legfőbb ügyésznek, hogy belső rendelkezésben szabályozza a nem a terhelt által adott védői meghatalmazással kapcsolatos egyes kérdéseket. Az ajánlás teljesült a tárgykörben 2001. június 28-án kiadott legfőbb ügyészségi iránymutatásban.

5. Az OBH 3745/2000.: A Nemzeti Sírkerthez tartozó temetők, temetési helyek, és a Nemzeti Sírkertbe temethetők köre meghatározásának kezdeményezése a Nemzeti Kegyeleti Bizottság elnökénél. A címzett az ajánlást elfogadta. 2001. december 19-én megjelent a 148/2001. számú, 2002. január 11-én pedig a 2/2002. számú Nemzeti Kegyeleti Bizottság határozata, melyek a Fiumei úti temető Nemzeti Sírkertté nyilvánításával kapcsolatos előírásokat tartalmaznak.

6. Az OBH 5274/2000.: Javaslat a honvédelmi miniszternek a Magyar Honvédség MÜ/31. Tűzszerész Szakutasítás módosítására. A miniszter az ajánlást elfogadta, utasította a vezérkari főnököt a szakutasítás felülvizsgálatára és megfelelő módosítására. A módosító rendelkezés még nem készült el.

7. Az OBH 5714/2000.: Javaslat a büntetés-végrehajtás országos parancsnokának a fogva tartottakkal kapcsolatos kártérítési eljárás szabályairól szóló 13/1996. (XII. 23.) IM rendelet végrehajtására kiadott 0164/1998. OP intézkedést kiegészítő belső rendelkezés módosítására. Az ajánlást a címzett elfogadta és 2001. április 1-jén kiadta az 1-1/20/2001. OP intézkedést.

8. Az OBH 1848/2001.: Javaslat a Budapesti Rendőr-főkapitányság vezetőjének a személyi szabadságot korlátozó rendőri intézkedésekről készített jelentések kötelező tartalmi követelményeiről szóló belső rendelkezés kiadására. A javaslatot a főkapitány elfogadta, a tárgykörben 2001. június 28-án a főkapitány közbiztonsági helyettese kiadta a 2/2001. számú körlevelet.

9. Az OBH 3330/2001.: Javaslat az Országos Rendőr-főkapitányság vezetőjének arra, hogy belső rendelkezésben határozza meg azokat az eljárási szabályokat, melyeket a nem magyar állampolgár ellen indult nyomozás során a rendőrhatóságoknak követniük kell. A javaslat teljesült, a témakörben az országos főkapitány közbiztonsági helyettese 2001. július 13-án intézkedést adott ki.

6.3. A jogszabálytervezetek véleményezése

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosai - az adatvédelmi biztostól eltérően - nem rendelkeznek törvényben biztosított feladatkörrel a jogszabály tervezetek véleményezésére, illetve észrevételezésére. Előfordul azonban, hogy a jogszabály tervezetek előkészítését végzők - a közigazgatási egyeztetés során - megküldik a biztosok részére a norma tervezett szövegét. Ez a leggyakrabban akkor történik, amikor vizsgálatának eredményeként a biztos az Obtv. 25.§-ában foglaltakra figyelemmel javaslatot tesz jogszabály-alkotásra, - módosításra vagy -kiegészítésre. Ezekről a tervezetekről a biztosok állást foglalnak abból a szempontból, hogy a tervezett normaszöveg alkalmas lehet-e az ombudsmani vizsgálat során feltárt alkotmányos joggal összefüggő visszásság orvoslására és jövőbeni megelőzésére. Van példa arra is, hogy a közigazgatási egyeztetés során a jogszabálytervezetet azért véleményezik, mert azok az egyes alkotmányos jogok gyakorlati megvalósulását szabályozzák, a jogalanyok széles körét érintik.

Az országgyűlési biztosok olyan gyakorlatot alakítottak ki, hogy csak olyan normák tervezeteivel kapcsolatban tesznek észrevételeket, amelyről vizsgálati tapasztalatokkal rendelkeznek.

6.3.1. Törvényalkotással és módosítással kapcsolatos jogszabálytervezetek

1. Gy 338/2001.: Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény módosításáról szóló normatervezet. A módosítást az Alkotmánybíróság határozata tette időszerűvé. Az Igazságügyi Minisztérium - mint előterjesztő - a biztosok észrevételeit figyelembe vette, annak megfelelően átdolgozta a véleményezésre megküldött jogszabály szövegét. A törvényt módosító 2001. évi XC. törvény 2001. december 20-án hatályba lépett.

2. Gy 318/2001.: A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról szóló jogszabálytervezet. A törvény módosítására a biztosok több javaslatot tettek, melyek részben beépültek a jogszabálytervezetbe. A Szociális és Családügyi Minisztérium elfogadta a nevelőszülői jogviszony törvényi szintű szabályozására, a gyermekotthonok és a speciális gyermekotthonok átalakításának felgyorsítására vonatkozó újabb részhatáridők megállapítására, a gyermekvédelmi rendszerben nevelkedő külföldi kiskorúakról való egységes nyilvántartás vezetetésére irányuló ombudsmani kezdeményezéseket. Nem vette figyelembe azonban a minisztérium azt a javaslatot, hogy az ismeretlen helyen tartózkodó kötelezett esetében is lehetőség legyen a tartásdíj gyámhivatal általi megelőlegezésére. A jogszabály módosításának tervezetét az Országgyűlés a 2002. február 26-i ülésén tárgyalta és a törvényt módosította.

3. Gy 300/2001.: A hírközlésről szóló törvény tervezetére az országgyűlési biztos nem tett javaslatot, a tervezetet mégis észrevételezte. A jogalkotó az országgyűlési biztos észrevételeit csak részben vette figyelembe. A hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény - a 18.§ (1) bekezdése, a 27.§, a 41.§, a 108.§ (2)-(4) bekezdése, valamint a 106.§-ban foglalt rendelkezések és megjelölt§-ok kivételével - 2001. december 23-án hatályba lépett.

4. Gy 316/2001.: Az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény tervezetére országgyűlési biztosi ajánlás nem volt, a korábban hivatalban volt országgyűlési biztos mégis több változatát véleményezte a tervezetnek. A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium az országgyűlési biztos észrevételeit általánosságban és részleteiben is elfogadta, azok közül azonban néhányat más jogszabályba kíván beépíteni. A jogszabály még nem lépett hatályba.

5. Gy 346/2001.: A közvetítői tevékenységről szóló törvény megalkotására az országgyűlési biztos nem tett az Obtv. 25.§-a szerinti javaslatot. Az Igazságügyi Minisztérium által megküldött jogszabálytervezetről mégis állást foglalt. A tervezet közigazgatási egyeztetést követő szövegváltozata szerint a minisztérium a biztos észrevételeit figyelembevette. A jogszabály még nem lépett hatályba.

6. Gy 321/2001.: A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény módosításának tervezetéről ugyancsak országgyűlési biztosi javaslat nélkül foglalt állást az ombudsman. Véleményét az Igazságügyi Minisztérium nem osztotta. A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény módosításáról szóló 2001. évi CV. törvény 2002. január 1-jén hatályba lépett, de a módosító jogszabály nem tartalmazza az országgyűlési biztos javaslatát.

6.3.2. Kormányrendelet módosítására irányuló normatervezetek

1. Gy 333/2001.: Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet módosításának tervezetét a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium azért küldte meg véleményezésre az országgyűlési biztosoknak, mert egyes rendelkezései a kisajátításról szóló 1976. évi 24. tvr. végrehajtására kiadott 33/1976. (IX. 5.) MT rendelet módosítását is célozták, ez utóbbi jogszabály módosítására pedig az ombudsmanoknak volt ajánlása. Figyelemmel arra, hogy a tervezet vonatkozó rendelkezései az ajánlásoknak megfeleltek, az országgyűlési biztosok azzal egyértettek. A jogszabály még nem lépett hatályba.

2. Gy 314/2001.: A természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetésének szabályairól szóló kormányrendelet módosítását az OBH 3646/1998. számú jelentésében javasolta az országgyűlési biztos. Rámutatott ugyanis, hogy a vízforgatók kötelezően előírt beépítésével kapcsolatos jogi szabályozás hiányos. A normát módosító tervezet végül tartalmazta az ajánlásnak megfelelő rendelkezést, ezért azt az országgyűlési biztos elfogadta. A természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 273/ 2001. (XII. 21.) Korm. rendelet 2002. január 1-jén hatályba lépett.

6.4. Ajánlások az Országgyűlésnek

Az Obtv. 26.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint az országgyűlési biztos és általános helyettese éves parlamenti beszámolójukban az Országgyűlés elé terjesztik azokat a kirívóan súlyos, illetve az állampolgárok nagyobb csoportját érintő alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságokat, amelyeket vizsgálataik során feltártak. A 2001. évi tevékenységükről szóló beszámoló keretében az országgyűlési biztos és általános helyettese - a szóban forgó törvényi felhatalmazás alapján - a következőket terjesztik elő:

6.4.1. Fenntartott ajánlások

1. A tisztességes eljáráshoz fűződő garanciák hatékony biztosítása, az összeférhetetlenség megszüntetése és a jogbiztonság követelménye érvényesítése érdekében fenntartjuk, hogy a rendőrségtől vonják el a rendőrségi fogdában fogva tartott személy rendkívüli halála, valamint a rendőr lőfegyverhasználata kivizsgálásának hatáskörét.

2. A kártérítéshez való joggal, valamint a jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben támogatjuk a módosított büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvénynek a kártalanítás lehetőségét szűkítő rendelkezései módosítását úgy, hogy a törvény biztosítsa annak az ártatlanul fogva tartott vagy elítélt személy kártalanításának a lehetőségét, aki az alapügyben nem fellebbezett előzetes letartóztatásának elrendelése, illetve az ügyet jogerősen befejező ítélet ellen.

3. A nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangja, a jogbiztonság követelménye, továbbá a tulajdonhoz és az örökléshez való jogok biztosítása érdekében fenntartjuk, hogy az Országgyűlés mielőbb - figyelemmel az 1947. évi XVIII. törvényben kihirdetett párizsi békeszerződés 29. cikkely 3. pontja, valamint 32. cikkely 2. pontja, továbbá az 1946. évi XV. törvénnyel becikkelyezett magyar-csehszlovák lakosságcsere egyezmény, és az 1964. február 3-án aláírt magyar-csehszlovák vagyonjogi egyezmény rendelkezéseire - teljesítse a nemzetközi szerződésekkel okozott károk kárpótlásáról szóló törvény megalkotására irányuló kötelezettségét.

4. A diszkrimináció tilalma, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét képező jogbiztonság követelményének fokozott biztosítása érdekében egyetértünk a rendőrségi fogdában, a katonai fogdában és a bv. intézetben elhelyezett előzetes letartóztatottra vonatkozó - jelenleg IM, BM és HM rendeletekben megfogalmazott - fogvatartási szabályoknak az új büntetés-végrehajtásról szóló törvénybe való beiktatásával.

5. Fenntartjuk a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény módosítására irányuló azon kezdeményezést, miszerint - figyelemmel az ártatlanság vélelmére - a törvény egyenlő feltételekkel - akár megelőlegezéssel, akár visszafizetéssel - biztosítsa a hivatásos állomány tagjai részére a fegyelmi, a kártérítési és a szolgálat ellátásával összefüggő büntető eljárásokban a jogi védelem költségeit, illetve a jogi védelem hivatalból történő ellátásának lehetőségét, továbbá a hivatásos állomány külszolgálatának díjazása a törvényben fogalmazódjék meg általános szabályként.

6. Támogatjuk a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény olyan tartalmú módosítását, amely - a gyermeki jogok, a diszkrimináció tilalma és a jogegyenlőség, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét képező jogbiztonság követelményének megfelelően - lehetővé teszi a gyermektartásdíj megelőlegezését olyan esetben, amikor a díj fizetésére kötelezett ismeretlen helyen tartózkodik.

7. A gyermekeket megillető fokozott gondoskodás maradéktalan biztosítása érdekében fenntartjuk a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló rendelet mellékletének olyan módosítására irányuló ajánlást, hogy az intézményi átalakulásra nyitva álló meghosszabbított átmeneti időszakban is legyen kötelező a gyermekotthonokban a pszichológusi és a gyógypedagógusi szolgálat.

8. A személyi szabadságában korlátozott, rendőrségi fogdában elhelyezett személyt is megillető élethez, valamint a lehető legmagasabb színtű testi és lelki egészséghez való jog, továbbá a jogbiztonság követelményének érvényesítése érdekében támogatjuk a Rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatának miniszteri rendeletben történő kiadását.

9. Az egészséges környezethez, a lehető legmagasabb színtű testi és lelki egészséghez való jog, továbbá a jogbiztonság követelménye biztosítása érdekében - hasonlóan a vezeték nélküli távközlési építmények által kibocsátott elektromágneses sugárzás egészségügyi határértékeinek egészségügyi miniszteri rendeletben való meghatározásához - támogatjuk az egyéb létesítmények, illetve készülékek által kibocsátott elektromágneses sugárzás egészségügyi határértékeinek miniszteri rendeletben való szabályozását.

6.4.2. A tárgyévben tett ajánlások

Javasoljuk, hogy - a tulajdonhoz való jog, valamint a jogállamiság és annak lényeges elemét képező jogbiztonság követelménye biztosítása érdekében - az Alkotmánybíróság 46/2000. (XII. 14.) AB számú határozatával megsemmisített, a Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetéséről szóló 1998. évi XC. törvény 58.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezés helyett az Országgyűlés hozzon az életüktől és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 2.§-ának (1) bekezdése alapján járó egyösszegű kárpótlás mértékét meghatározó törvényt.

6.4.3. Az Országgyűlés vizsgálatát igénylő esetek
6.4.3.1. Megismételt ajánlások

1. Támogatjuk azt a kezdeményezést, ami szerint az Országgyűlés még az új büntetés-végrehajtásról szóló törvény megalkotását és hatálybalépését megelőzően vizsgálja meg az egészségügyről szóló törvény hatálya alá tartozó (beteg) fogva tartott személyek alkotmányos jogaival összefüggő sérelmek felszámolásának lehetőségét.

2. A diszkrimináció tilalma, továbbá a munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához való jog érvényesülése érdekében egyetértünk azzal, hogy az Országgyűlés vizsgálja felül és annak eredményétől függően törölje a létszámcsökkentéssel kapcsolatos végkielégítés kifizetése költségvetési támogatására a közmédiumok részére (a Magyar Rádió Rt. és a Magyar Televízió Rt.) tett megállapodási ajánlatnak azt a részét, amely az öt évre szóló újrafoglalkoztatási tilalmat írja elő.

6.4.3.2. A 2001. év tapasztalatai alapján kialakított ajánlás

A közérdekű adatok megismeréséhez és a diszkriminációmentes elbánáshoz való jog, valamint az esélyegyenlőség állami célkitűzései megvalósítása érdekében kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja meg a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény mielőbbi olyan tartalmú módosításának lehetőségét, ami szerint a siketeknek szóló jelnyelvi tolmácsolás és feliratozás egyes fontosabb műsorok tekintetében kötelező.

Budapest, 2001. március 29.

Dr. Takács Albert
állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese

Dr. Lenkovics Barnabás
állampolgári jogok
országgyűlési biztosa


<-<< tartalomhozOBHtovább >>->