<-<< tartalomhozOBHelőző rész >>->
3.24. Társadalombiztosítási ügyek

A társadalombiztosítással összefüggő vizsgált panaszok száma a korábbi évekhez viszonyítottan csökkent. Ez a csökkenés azonban csak az ombudsmani vizsgálatokra vonatkozik, mivel a panaszok számos hasonló sérelmet reprezentálnak, melyek információink szerint a biztosítónál, különösen a nyugdíjbiztosítónál, valamint felügyeleti szerveiknél és a bíróságokon is nagy számban jelentkeznek.

Az egészségbiztosítóval kapcsolatos panaszok csökkenésének feltehetően az az oka, hogy a korábban a feladatkörébe tartozó biztosítások és szolgáltatások fedezetét nyújtó járulék, társadalombiztosítási, nyugdíj, egészségbiztosítási járulékok, valamint az egészségügyi hozzájárulás teljes témaköre, mind a feladat, mind a szervezet e része 1999 januártól átkerült az APEH-hez. Ilyen ügy csak áthúzódó eljárásban jelent meg (OBH 3355/2000., 4314/2001.).

A családi támogatások megállapítása és folyósítása 2001. január 1-je óta a Területi Államháztartási Hivatalok, a fővárosban pedig a Pest Megyei Államháztartási Hivatal feladata.

3.24.1. Nyugdíjbiztosítás

A korábbi évekhez hasonlóan e témakörben indított vizsgálatok leggyakrabban a tisztességes eljáráshoz, valamint a szociális biztonsághoz fűződő jog sérelmének gyanúja miatt indultak. A nyugdíj megállapításával kapcsolatos panaszok vizsgálata során figyelembe vettük, hogy a panaszos az igényét a jogszabálynak megfelelően terjesztette-e elő, rendelkezésre álltak-e az elbíráláshoz szükséges tartalmi kellékek, objektív okai vagy szabályozási akadályai voltak az ellátási igények elbírálásának, folyósításának? Az igazgatási szervek megtettek-e mindent a jogsérelem elkerülése érdekében, illetve az észlelt jogsérelem orvoslására?

Az eljárások lassúsága, jogi megalapozatlansága, a jogi szabályozás, az irányítás és a szervezet változásai, a külső adatszolgáltatás hiánya, az eljárási rend elégtelen szabályozottsága, valamint több esetben a kifogásolható ügyintézés miatt érkeztek panaszok. Változatlanul problémát jelentenek, bár a korábbi évekhez viszonyítva számos megoldás született a nemzetközi szerződések hatálya alá tartozó nyugellátások tekintetében a korszerűtlen kétoldalú államközi szociálpolitikai egyezmények, valamint az objektív nemzetközi körülmények miatt.

A tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggő visszásságot állapított meg az országgyűlési biztos, amikor a Magyar Honvédség csak az ombudsmani vizsgálatra tekintettel bocsátotta a panaszos, illetve a megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság rendelkezésére a nyugdíj megállapításához szükséges béradatokat. Az országgyűlési biztos az OBH 3498/2000. számú ügyben felkérte a honvédelmi minisztert, hogy vizsgálja meg a megszűnt szervezeti egységek iratanyagának megőrzési rendjét.

A megelőző években a nyugdíjak méltányosságból történő megállapítására, megemelésére és egyszeri segély nyújtására volt lehetőség. A méltányossági jogkört a főigazgató megbízásából a Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság és a NYUFIG gyakorolta. A társadalombiztosításról szóló 1997. évi LXXXI. törvény a kivételes nyugellátás engedélyezését 2001. január 1-jétől a szociális és családügyi miniszter hatáskörébe utalta. A megállapításra vonatkozó 75/2001. (V. 9.) Korm. rendelet késedelmes kiadása azonban nehézségeket, az igények elbírálásában lemaradást és nagy mértékű hátralékot okozott. További feszültséget okozott, hogy a rendelet a korábbi szigorú szabályozáshoz képest is szűkítette a különös méltánylást érdemlő körülmények körét. A fenti helyzet adott okot az OBH 3336/2001. számú panaszra, mert a 2000-ben elhunyt jogszerző jogán szolgálati idő hiánya miatt a panaszos ügyében nem lehetett árvaellátást megállapítani, a méltányossági kérelmét pedig az eljárás elhúzódása miatt már az új szabályok szerint elutasították. Bár a konkrét panasz az országgyűlési biztos vizsgálatára tekintettel megoldódott, ajánlásában szükségesnek tartotta a jogi szabályozás módosítását. A szociális és családügyi miniszter az ajánlást elfogadta, megvalósítására 2002-ben kerülhet sor.

A jogbiztonsággal és a szociális biztonsággal összefüggő visszásságot állapított meg az országgyűlési biztos az OBH 4949/2000. számú ügyben. A MÁV Rt. Nyugdíjigazgatóság ugyanis a panaszos ellátását, annak folyamatos jelzése ellenére 1996. január 1-jétől 2000. június végéig helytelen összegben folyósította, majd a hiba feltárásakor a különbözetre csak az országgyűlési biztos vizsgálatára tekintettel számolt kamatot. A panaszos fellebbezése ellenére az özvegyi nyugdíját is helytelen összegben állapították meg. A feltárt alkotmányos jogsérelem orvoslására csak az országgyűlési biztos vizsgálatra történő felkérését követően került sor.

A 4839/2000. számú ügyben a vizsgálat megállapította: visszásságot okozott a szociális biztonsághoz való joggal összefüggésben, hogy a rokkant panaszos az I. és a II. fokú orvosi bizottság tévedése miatt közel két évig ellátatlan volt. Az országgyűlési biztos ajánlását a címzettek elfogadták.

2001-ben három (OBH 161/2000. 4259/2000. 5443/2000) ügyben vizsgáltunk az 1959. évi 38. tvr.-rel rendezett magyar-lengyel szociálpolitikai egyezmény hatálya alá tartozó panaszt. Az OBH 1176/2000. ügyben ugyan ezt a tvr.-t a magyar-jugoszláv szociálpolitikai egyezmény kapcsán vizsgáltuk, amelyben főleg az ismert sajátos nemzetközi helyzet okozott problémát.

A magyar-román szociálpolitikai egyezmény ügyében az országgyűlési biztos két panaszt vizsgált OBH 4950/2000. 2279/2001.).

Az országgyűlési biztos 2001. augusztus 23-án felhívta a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, valamint az egészségügyi miniszter figyelmét a korszerűtlen és a megváltozott nemzetközi viszonyok miatt nehézkesen működő, és ezzel az állampolgárok alkotmányos jogaival összefüggésben visszásságot eredményező államközi szerződések felülvizsgálatára. A felhívásra érkezett tájékoztató szerint az elavult szociálpolitikai egyezmények felülvizsgálata folyamatban van.

A Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság tájékoztatása szerint gondok jelentkeznek a területi elven működő magyar-szovjet szociálpolitikai egyezményről szóló 1963. évi 16. tvr. alkalmazása kapcsán is különös tekintettel az Ukrajnából nagy számban áttelepültekre.

3.24.2. Egészségbiztosítás

Az OBH 106/2000. számú ügyben a panaszos azt sérelmezte, hogy az Alzheimer-kórban szenvedők nem - köztük a felesége sem - kapnak társadalombiztosítási támogatást a betegség kezeléséhez szükséges gyógyszerekhez. Az országgyűlési biztos a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jog sérelmének gyanúja miatt indított vizsgálat eredményeként megállapította, hogy bár az Alzheimer-kór a tudomány mai állása szerint nem gyógyítható, azonban a rendelkezésre álló gyógyszerek lassítják a betegség előrehaladásának folyamatát, illetve enyhítik a tüneteket. Az Alzheimer-kórban szenvedők növekvő száma ennek egyéni, társadalmi és szociálpolitikai aspektusa egyaránt indokolja a betegség gyógykezeléséhez szükséges gyógyszerek társadalombiztosítási támogatását. Az Egészségügyi Tudományos Tanács Gyógyszer Alkalmazási Bizottságának feladata, hogy 2002 tavaszára kidolgozza a 2002. július 1-jétől bevezetésre kerülő, az Alzheimer-kórban szenvedő betegek kezelését biztosító diagnosztikai, terápiás szempontú rendszert, illetve a normatív támogatást.

Az OBH 5119/2001. számú utóvizsgálat során, hosszú évek munkájának eredményeként oldódott meg minden sclerosis multiplex betegségben szenvedő beteg kezeléséhez, állapotukat stabilizáló, szenvedésüket csökkentő gyógykezelésükhöz szükséges gyógyszerek társadalombiztosítási támogatása, a várólista megszűnése. Az országgyűlési biztos már 1998-ban megállapította, hogy a sclerosis multiplex betegségben szenvedő betegek számára visszásságot okoz, ha csak korlátozottan, várólistáról juthatnak hozzá a gyógyszerhez. Az országgyűlési biztos figyelemmel kísérte az Egészségbiztosítónak a kérdés megoldását célzó erőfeszítéseit. 2001. december hónapban az alkotmányos jogsérelem orvoslására megtett és folyamatban lévő intézkedéseket elegendőnek értékelte, ezért a vizsgálatot lezárta. Az egészségügyi miniszter 2002. januári tájékoztatása szerint a megtett intézkedések eredményeként 2002. év folyamán a várólistára kényszerült betegek száma a minimálisra csökken, és remény van annak végleges megszűnésére.

Az OBH 850/2000. számú ügyben a panaszos azt sérelmezte, hogy a családi pótlékra jogosultság szempontjából a házastárs és az élettárs nem esik egyforma elbírálás alá, és ez anyagi hátrányt okoz. Súlyosbította a helyzetet, hogy a családi pótlékot korábban folyósító kifizetőhely a családok támogatásáról szóló törvény előírásait a jogosultság felülvizsgálatakor csak késedelmesen hajtotta végre. A vizsgálat alatt az Egészségbiztosítási Pénztár Kirendeltsége családtámogatási osztálya a benyújtott igényt a törvényben foglaltaknak megfelelően elbírálta, és az elmaradt ellátást kiutalta, ezért az országgyűlési biztos nem tett ajánlást.

A szociális biztonsággal, valamint a tisztességes eljárással összefüggő visszásságot okozott az OBH 1530/2000. és a 4049/2000. számú ügyben Fővárosi Területi Államháztartási Információs Szolgálat azzal, hogy különböző járandóságokat - mint táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási segély, családi pótlék - különböző időben és mértékben jogszabályellenesen folyósította. A feltárt hibákat pedig szintén törvénysértő eljárásban rendezte. A panaszosok többszöri jelzésére sem történt eredményes intézkedés. A konkrét ügyekben megállapított visszásságok orvoslása mellett, a vizsgálatnak különös jelentőséget adott, hogy 2001. január 1-jétől a korábban az Egészségbiztosítási Pénztár feladatát képező családi ellátások megállapítását és folyósítását a Területi Államháztartási Hivatalok látják el a hagyományos kifizetőhelyi feladataik mellett. Az alkotmányos jogsérelmek orvoslására, valamint azok elkerülése érdekében az országgyűlési biztos átfogó intézkedési terv készítésére tett ajánlást, melyet a Fővárosi Államháztartási Hivatal igazgatója elfogadott.

Az OBH 4314/2001. számú ügyben a panaszos az Egészségbiztosítási Pénztár eljárása miatt a járulék tartozásának rendezése ügyében kért segítséget. Az országgyűlési biztos az arányos közteherviselés, valamint a tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggő visszásság gyanúja miatt indított vizsgálatot, melyre a 2000. január 1-jétől járulékbeszedési hatáskörrel rendelkező Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalt kérte fel. A vizsgálat megállapította, hogy az arányos közteherviselés elvével, valamint a tisztességes eljáráshoz való joggal összefüggésben visszásságot okozott a Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztár azzal, hogy a tartozás elengedési kérelmet évekig nem bírálta el. A vizsgálatot végző APEH az elbírálatlan kérelemre tekintettel a késedelmi pótlék összegét törölte, és a nyugdíjból időközben levont összeget a járuléktartozásra elszámolta, ezzel a panaszolt ügy rendeződött. A megoldódott panaszra tekintettel az országgyűlési biztos nem tett ajánlást.

3/1. számú táblázat

A vizsgált panaszok típus szerinti megosztása

Panasz típusa

1998

%

1999

%

2000

%

2001

%

Összesen

%

2000. évi összesen %-os megoszlás

adóügy

0

0.0

0

0.0

7

2.0

2

1.0

9

1.2

0.9

állampolgársági ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.4

általános igazgatási ügy (nem önkormányzati)

0

0.0

0

0.0

8

2.3

4

2.0

12

1.6

0.8

árvíz-, belvízvédelem

0

0.0

0

0.0

0

0.0

2

1.0

2

0.3

0.1

bírósági végrehajtási ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.2

biztosítási ügy

0

0.0

0

0.0

1

0.3

0

0.0

1

0.1

0.7

büntetés-végrehajtási ügy

0

0.0

11

7.1

21

5.9

16

8.1

48

6.6

3.4

büntető ügy

4

14.8

36

23.4

60

17.0

9

4.6

109

14.9

12.4

cégügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.1

egészségbiztosítási ügy

0

0.0

1

0.6

6

1.7

0

0.0

7

1.0

2.2

egészségügyi ellátás (pl. orvosi, gyógyszertári stb.)

6

22.2

4

2.6

12

3.4

5

2.5

27

3.7

4.4

fiatalkorúak ügyei

0

0.0

0

0.0

1

0.3

0

0.0

1

0.1

0.1

földhivatali ügy

0

0.0

1

0.6

1

0.3

0

0.0

2

0.3

2.1

gazdasági ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

2

1.0

2

0.3

0.1

gondnoksági ügy

0

0.0

0

0.0

4

1.1

0

0.0

4

0.5

0.4

gyermekvédelem, gyermeki jogokkal kapcs. ügy

3

11.1

10

6.5

9

2.5

15

7.6

37

5.1

3.1

határőrséggel kapcsolatos ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.1

helyi önkormányzatok összesen

3

11.1

33

21.4

102

28.9

48

24.4

186

25.4

26.3

ebből

                     

általános igazgatás

0

0.0

0

0.0

10

2.8

7

3.6

17

2.3

1.4

árvíz, belvízkár

0

0.0

0

0.0

4

1.1

3

1.5

7

1.0

1

birtokvédelem

1

3.7

3

1.9

11

3.1

5

2.5

20

2.7

3.1

egészségügyi igazgatás

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.4

építésügy

0

0.0

13

8.4

12

3.4

13

6.6

38

5.2

3.8

gyámügy

0

0.0

6

3.9

4

1.1

1

0.5

11

1.5

3.3

hadigondozás

0

0.0

0

0.0

2

0.6

0

0.0

2

0.3

0.8

helyi adó

0

0.0

0

0.0

2

0.6

0

0.0

2

0.3

1.1

ipar, kereskedelem, vállalkozás

1

3.7

1

0.6

0

0.0

1

0.5

3

0.4

0.7

közművelődés

0

0.0

0

0.0

1

0.3

0

0.0

1

0.1

0

környezetvédelem (önkorm., polg.mesteri)

0

0.0

1

0.6

15

4.2

7

3.6

23

3.1

0.8

lakás- és helyiség ügy

1

3.7

0

0.0

5

1.4

0

0.0

6

0.8

0.9

mezőgazdaság

0

0.0

1

0.6

1

0.3

0

0.0

2

0.3

0

oktatás

0

0.0

1

0.6

5

1.4

1

0.5

7

1.0

1.4

szabálysértés

0

0.0

0

0.0

2

0.6

0

0.0

2

0.3

0.5

szociális ellátás

0

0.0

3

1.9

22

6.2

6

3.0

31

4.2

5.2

egyéb (pl. testületi döntés elleni panasz)

0

0.0

4

2.6

6

1.7

4

2.0

14

1.9

2.3

honvédségi ügy

0

0.0

1

0.6

4

1.1

3

1.5

8

1.1

0.6

idegenrendészeti ügy

4

14.8

0

0.0

2

0.6

0

0.0

6

0.8

0.5

illetékügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.4

kamarai ügy

0

0.0

1

0.6

4

1.1

2

1.0

7

1.0

0.8

kárpótlási és föld ügy

0

0.0

4

2.6

7

2.0

11

5.6

22

3.0

2.5

konzuli ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.4

környezetvédelem

2

7.4

3

1.9

11

3.1

4

2.0

20

2.7

2.2

közigazgatási hivatali ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.2

közjegyzői eljárás

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.2

közlekedés

0

0.0

0

0.0

2

0.6

2

1.0

4

0.5

1.1

közüzemi szolgáltató ügy

0

0.0

20

13.0

18

5.1

22

11.2

60

8.2

7.8

lakásügy (nem önkormányzati)

0

0.0

0

0.0

1

0.3

1

0.5

2

0.3

0.4

menekült ügy

3

11.1

0

0.0

1

0.3

0

0.0

4

0.5

0.1

munkaügy

0

0.0

2

1.3

5

1.4

1

0.5

8

1.1

1

nemzetbiztonsági ügy

0

0.0

0

0.0

1

0.3

0

0.0

1

0.1

0

nyugdíjbiztosítási ügy

0

0.0

0

0.0

8

2.3

4

2.0

12

1.6

1.9

oktatás, felsőokt., közműv., okt. intézményi ügy (nem önk.)

2

7.4

4

2.6

12

3.4

15

7.6

33

4.5

2.3

pénzintézeti (OTP, bank) ügy

0

0.0

0

0.0

1

0.3

1

0.5

2

0.3

3.3

polgári jogi ügy

0

0.0

1

0.6

4

1.1

0

0.0

5

0.7

1.8

rendőrségi eljárás

0

0.0

6

3.9

11

3.1

6

3.0

23

3.1

3.8

szabálysértési ügy

0

0.0

8

5.2

9

2.5

2

1.0

19

2.6

2.9

szociális ügy (nem önkormányzati)

0

0.0

0

0.0

4

1.1

15

7.6

19

2.6

3.2

szövetkezteti ügy

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

természetvédelem

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0

0.0

0.1

ügyészségi (nem büntető) eljárás

0

0.0

0

0.0

0

0.0

1

0.5

1

0.1

0.4

ügyvédi ügy

0

0.0

0

0.0

1

0.3

0

0.0

1

0.1

0.5

vámhivatallal kapcsolatos ügy

0

0.0

4

2.6

0

0.0

0

0.0

4

0.5

0.5

tájékoztatás, felvilágosítás kérése

0

0.0

0

0.0

2

0.6

0

0.0

2

0.3

0.7

egyéb

0

0.0

4

2.6

13

3.7

4

2.0

21

2.9

2.9

Összesen

27

100.0

154

100.0

353

100.0

197

100.0

731

100.0

100.0

Összesen %-os megoszlása

3.7

 

21.1

 

48.3

 

26.9

 

100.0

   

2000. évi beszámoló összesen

               
1394
 

 

 

3/2. számú táblázat

A vizsgált panaszok megoszlása az érintett szervek szerint

Panasszal érintett szerv

1998

%

1999

%

2000

%

2001

%

Összesen

%

2000. évi összesen %-os megoszlása

adóhatóság

0

0

0

0

4

1.1

1

0.5

5

0.7

1.3

bíróság

0

0

1

0.6

5

1.4

2

1.0

8

1.1

1.2

biztosító

0

0

0

0

1

0.3

0

0

1

0.1

0.4

bv intézmény

0

0

13

8.4

22

6.2

16

8.1

51

7.0

3.1

civil szervezet, egyház

0

0

0

0

0

0

1

0.5

1

0.1

0

egészségbiztosító

0

0

1

0.6

5

1.4

0

0

6

0.8

2.2

egészségügyi ellátó szerv

6

22.2

4

2.6

7

2.0

2

1.0

19

2.6

2.4

egyéb dekoncentrált (területi) szerv

0

0

1

0.6

9

2.5

4

2.0

14

1.9

0.8

fogyasztóvédelem

0

0

0

0

0

0

2

1.0

2

0.3

0.2

földhivatal

0

0

2

1.3

2

0.6

1

0.5

5

0.7

2.4

földművelésügyi hivatal

0

0

0

0

5

1.4

3

2

8

1.1

1.1

földrend. és földkiadó bizottság

0

0

0

0

0

0

1

0.5

1

0.1

0.2

gazdálkodó szerv (kft.,rt.)

0

0

0

0

4

1.1

6

3.0

10

1.4

0.3

gyermek- és ifj. véd. intézet, gyámhivatal

2

7.4

12

7.8

15

4.2

12

6.1

41

5.6

4.2

határőrség

3

11.1

0

0

1

0.3

0

0

4

0.5

0.2

helyi önkormányzati testület

2

7.4

9

5.8

30

8.5

13

6.6

54

7.4

9.5

helyi polgármesteri hivatal

2

7.4

24

15.6

79

22.4

40

20.3

145

19.8

18.1

honvédség

0

0

0

0

3

0.8

3

1.5

6

0.8

0.4

illetékhivatal

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0.4

kárpótlási hivatal

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0.4

Kormány

0

0

0

0

1

0.3

5

2.5

6

0.8

0.2

közigazgatási hivatal

0

0

2

1.3

7

2.0

4

2.0

13

1.8

1.2

közterület-felügyelet

0

0

0

0

0

0

1

0.5

1

0.1

0

közjegyző

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0.2

köztestület (kamara)

0

0

1

0.6

6

1.7

2

1.0

9

1.2

1.4

Közüzemi szolgáltatók összesen

0

0

18

11.7

15

4.2

24

12.2

57

7.8

6.7

ebből:

áramszolgáltató

0

0

1

0.6

0

0

1

0.5

2

0.3

0.3

díjbeszedő

0

0

0

0

1

0.3

0

0

1

0.1

0.2

gázmű

0

0

1

0.6

1

0.3

5

2.5

7

1.0

0.5

köztisztaság

0

0

1

0.6

3

0.8

0

0

4

0.5

1.5

távhő

0

0

1

0.6

1

0.3

0

0

2

0.3

0.3

telefonszolgáltató

0

0

2

1.3

0

0

3

1.5

5

0.7

0.9

vízmű

0

0

9

5.8

3

0.8

13

6.6

25

3.4

1.6

egyéb

0

0

3

1.9

6

1.7

2

1.0

11

1.5

1.5

külföldi hatóság

0

0

0

0

1

0.3

0

0.0

1

0.1

0

magánszemély

0

0

0

0

2

0.6

2

1.0

4

0.5

0.4

Miniszterelnöki Hivatal

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0.0

0.1

minisztérium

1

3.7

1

0.6

7

2.0

4

2.0

13

1.8

2.6

nemzetbiztonsági szerv

0

0

0

0

1

0.3

0

0

1

0.1

0

nyugdíjbiztosító

0

0

0

0

9

2.5

4

2.0

13

1.8

1.9

oktatási intézmény

0

0

4

2.6

8

2.3

9

4.6

21

2.9

2.7

Országgyűlés

2

7.4

1

0.6

2

0.6

5

2.5

10

1.4

1.4

országos hatáskörű szerv

3

11.1

3

1.9

4

1.1

2

1.0

12

1.6

2.2

pénzintézet

0

0

0

0

0

0

1

0.5

1

0.1

3.0

rendőrség (BRFK, helyi)

4

14.8

37

24.0

55

15.6

14

7.1

110

15.0

13.5

szociális intézmény

0

0

2

1.3

8

2.3

6

3.0

16

2.2

4.5

szövetkezet

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0.1

TÁH (Ter. Államháztart.Hiv.)

0

0

0

0

0

0

2

1.0

2

0.3

0

ügyészség

1

3.7

10

6.5

21

5.9

2

1.0

34

4.7

5.0

ügyvéd

0

0

0

0

1

0.3

0

0

1

0.1

0.3

vámhivatal

0

0

4

2.6

1

0.3

0

0

5

0.7

0.7

egyéb

1

3.7

4

2.6

12

3.4

3

1.5

20

2.7

2.9

Összesen:

27

100.0

154

100.0

353

100.0

197

100.0

731

100.0

100.0

%-os megoszlás

3.7

 

21.1

 

48.3

 

26.9

 

100.0

   

2000. évi beszámoló összesen

               

1394

   

 

3/2a. számú táblázat

A 2001-ben vizsgált közüzemi szolgáltatókat érintő panaszok megoszlása

Panasszal érintett közüzemi szolgáltató

1999

%

2000

%

2001

%

Összesen

%

2000. évi összesen %-os megoszlás

áramszolgáltató

1

5.6

0

0

1

4.2

2

3.5

4.3

díjbeszedő

0

0

1

6.7

0

0

1

1.8

3.2

gázmű

1

5.6

1

6.7

5

20.8

7

12.3

7.4

köztisztaság

1

5.6

3

20.0

0

0

4

7.0

22.3

távhő

1

5.6

1

6.7

0

0

2

3.5

4.3

telefonszolgáltató

2

11.1

0

0.0

3

12.5

5

8.8

12.8

vízmű

9

50.0

3

20.0

13

54.2

25

43.9

23.4

egyéb*

3

16.7

6

40.0

2

8.3

11

19.3

22.3

Összesen

18

100.0

15

100.0

24

100.0

57

100.0

100.0

%

31.6

 

26.3

 

42.1

 

100.0

   
* Pl.: kéményseprő, posta, kábeltelevízió, temetkezés, tömegközlekedés

 

3/3. számú táblázat


A vizsgált panaszok megoszlása a panasz jellege szerint

Panasz jellege

1998

%

1999

%

2000

%

2001

%

Összesen

%

eljárás elhúzódása

1

3.7

11

7.1

15

4.2

9

4.6

36

4.9

hatóság hallgatása

1

3.7

11

7.1

33

9.3

18

9.1

63

8.6

jogszabály kifogásolása

2

7.4

1

0.6

9

2.5

7

3.6

19

2.6

károkozás

0

0.0

1

0.6

5

1.4

2

1.0

8

1.1

sérelmes döntés

7

25.9

90

58.4

188

53.3

115

58.4

400

54.7

sérelmes eljárás

12

44.4

31

20.1

87

24.6

35

17.8

165

22.6

segítség-, tájékoztatás kérés

0

0.0

0

0.0

0

0.0

1

0.5

1

0.1

egyéb

4

14.8

9

5.8

16

4.5

10

5.1

39

5.3

Összesen

27

100.0

154

100.0

353

100.0

197

100.0

731

100.0

%

3.7

 

21.1

 

48.3

 

26.9

 

100.0

 

 

3/4. számú táblázat

A 2201. évi ajánlások megoszlása a címzett állásfoglalása szerint

Az alkotmányos visszásság orvoslására tett kezdeményezések megoszlása a válaszok szerint 2001-ben

az ajánlást a címzett határidőben elfogadta

az ajánlást a címzett késedelmesen elfogadta

az ajánlást a címzett részben fogadta el, ill. részben teljesítette

az ajánlást a címzett határidőben nem fogadta el

az ajánlást a címzett késedelmesen nem fogadta el

a címzett sürgetés ellenére sem válaszolt

a válaszra nyitvaálló határidő még nem telt le

a címzett haladékot kapott a válaszra

Összesen

%

Alkotmányos visszásság orvoslásának kezdeményezése az érintett szervnél

118

38

1

15

3

1

32

7

215

56.9

Ajánlás a felügyeleti szervnek

56

10

4

5

2

0

17

2

96

25.4

Jogszabályalkotás kezdeményezése:

törvény

0

1

0

0

0

0

1

0

2

0.5

kormányrendelet

1

0

0

0

0

0

0

0

1

0.3

miniszteri rendelet

2

0

0

0

0

0

0

0

2

0.5

az állami irányítás egyéb jogi eszköze

4

0

0

0

0

0

0

0

4

1.1

Jogszabálymódosítás kezdeményezése:

törvény

2

1

2

3

0

0

5

2

15

4.0

kormányrendelet

4

0

0

1

0

0

5

0

10

2.6

miniszteri rendelet

2

1

1

0

0

0

2

0

6

1.6

települési önkormányzat rendelete

3

1

0

1

0

0

0

0

5

1.3

fővárosi közgyűlés rendelete

0

0

0

1

0

0

1

0

2

0.5

az állami irányítás egyéb jogi eszköze

1

0

0

1

0

0

1

0

3

0.8

Ügyészi óvás kezdeményezése

3

0

0

1

0

0

0

0

4

1.1

Büntető eljárás kezdeményezése

0

1

0

0

0

1

0

0

2

0.5

Fegyelmi eljárás kezdeményezése

4

1

0

3

3

0

0

0

11

2.9

Összesen

200

54

8

31

8

2

64

11

378

100.0

%

52.9

14.3

2.1

8.2

2.1

0.5

16.9

2.9

100.0

 
<-<< tartalomhozOBHtovább >>->