<-<< tartalomhozOBHelőző rész >>->
1.2. A panaszok jellemzői

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának és általános helyetteséhez 2001-ben 5264 kérelem érkezett. Egy-egy beadvány évek óta átlagosan 1,2 panaszt tartalmaz, tehát minden ötödik beadvány kettőt. Ez magyarázza, hogy bár 5264 ügyirat keletkezett az elmúlt évben, a panaszok száma 6415 volt. 2000-hez képest az ügyek száma 12,3%-kal, a panaszoké 13,5%-kal csökkent. (Az előző év adatai 1999-hez képest közel ilyen arányú növekedést mutattak: az ügyek száma 11%-kal, a panaszoké 12%-kal emelkedett, a 10% körüli ingadozás tehát "szokásosnak" mondható.)

Statisztikai kimutatásunkban a "panaszok jellegét" a hozzánk fordulók leírása vagy elmondása alapján határozzuk meg, a valós jelleg csak a beadványok alapos tanulmányozása, esetleg vizsgálat lefolytatása után állapítható meg. A benyújtott panaszok jellegük szerinti megoszlását az 1/6. táblázat mutatja be. Megállapítható, hogy az előző évhez képest 2001-ben nem történt szignifikáns változás a mutatókban. Nem egészen 1 - 1%-kal csökkent az eljárás elhúzódása, illetve a sérelmes döntések miatti panaszok részesedése az összes panaszban. A számszerű csökkenés már jelentősebb: az eljárás elhúzódása miatt 2000-ben 229, 2001-ben 149 panaszt nyújtottak be, sérelmes döntés miatt pedig az előző évi 1831-hez képest 1526-ot, azaz csaknem 17%-kal kevesebbet. Arányában (3,8% - 4,7%), de számában (282-301) is több panasz érkezett hivatalunkba, amelyben jogszabályt kifogásoltak. (Itt jegyezzük meg, hogy az ilyen jellegű panaszok többségét el kellett utasítanunk, mert az Obtv. 25. §-a értelmében az országgyűlési biztos csak akkor kezdeményezheti jogszabály módosítását, ha a hatáskörébe tartozó ügyben lefolytatott vizsgálat eredményeként azt állapítja meg, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság valamely jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze fölösleges, nem egyértelmű rendelkezésére, illetve az adott kérdés jogi szabályozásának hiányára [hiányosságára] vezethető vissza. Egyébként a jogszabályok alkotmányossági szempontból való vizsgálata az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik.) Lényeges változás azoknak a panaszoknak a számában következett be, amelyek jellegét korábban nem tudtuk meghatározni vagy "egyéb" megjelöléssel tartottunk nyilván. Az előző években e nagyszámú - 2000-ben 353, illetve 710, 1999-ben 298, illetve 807 - nyilvántartott panaszok érdemi vizsgálata során megállapítottuk, hogy ezekben általában valamilyen segítséget (például anyagi támogatást), tájékoztatást vagy felvilágosítást kértek az országgyűlési biztostól vagy általános helyettesétől. Ezért 2001-ben bevezettük ezt a rovatot, s ebben 598 panasz került megjelölésre, míg a "nincs jellege" és "egyéb" rovatba sorolt panaszok száma 49-re, illetve 300-ra csökkent. E három kategóriába 2001-ben a panaszok 14,8%-a, 2000-ben 14,34%-a tartozott.

1/6. számú táblázat

Panasz jellege

2001

%

eljárás elhúzódása

149

2.3

hatóság hallgatása

306

4.8

sérelmes döntés

1526

23.8

károkozás

115

1.8

jogszabály kifogásolása

301

4.7

sérelmes eljárás

3071

47.8

nincs jellege

49

0.8

egyéb

300

4.7

segítség-, tájékoztatás, felvilágosítás kérés

598

9.3

Összesen:

6415

100.0


Nem mutat lényeges változást az állampolgári jogok országgyűlési biztosához és általános helyetteséhez benyújtott panaszok típus szerinti megoszlása. Változatlanul őrzi első helyét a települési önkormányzatok hatáskörébe tartozó ügyekben benyújtott panaszok száma, továbbra is a panaszok ötöde tekinthető ilyennek, bár az előző évben részesedésük közel 2%-kal csökkent. Ez azonban érthető, hiszen az állampolgárok a hatóságok közül a legtöbb alkalommal az önkormányzatokkal kerülnek kapcsolatba, a mindennapi életükkel kapcsolatos ügyeiket ott intézik. 2001-ben helyet cseréltek a büntető- és polgári jogi ügyek. A büntetőügyekben benyújtott panaszok számában lényeges változás nem történt (2000-ben 767, 2001-ben 757 büntetőügyben éltek panasszal), azonban a büntetőügyeknek az egyéb ügyekhez viszonyított aránya másfél százalékkal - 10,3%-ról 11,8%-ra - emelkedett, s így megállapítható, hogy 2001-ben a panaszok típus szerinti megoszlásában a második helyet foglalták el. Fordított változás állapítható meg a polgári jogi ügyekben: arányuk - 11,3% - nem változott, számuk azonban 2001-ben az előző évi 840-ről 719-re csökkent. A változatlanul viszonylag magas szám azt mutatja, hogy nem sikerült a panaszosokban tudatosítani, hogy az ezen típusba tartozó ügyekben az országgyűlési biztos és általános helyettese nem járhat el, mert azokban az "ellenérdekű fél" általában nem hatóság, hanem magánszemély vagy gazdálkodó szervezet, és az ilyen ügyekben az eljárás lefolytatása, a döntés meghozatala a bíróság hatáskörébe tartozik, a bíróság tevékenységét pedig nem vizsgálhatjuk. Bár abszolút számban csökkent (2001-ben 375, az előző évben 411), de arányában alig változtak a közüzemi szolgáltatások miatt érkezett panaszok, majdnem 6%-os részesedéssel a negyedik helyen állnak. Alig valamivel kevesebb volt 2001-ben a nyugdíjbiztosítási ügyekben benyújtott panaszok száma (303); arányuk évek óta 4,5% körül mozog.

Ha a többi panasztípust vizsgáljuk, megállapítható, hogy 2001-ben jelentősen megnőttek az árvíz- és belvízvédelemmel kapcsolatos panaszok, míg 2000-ben 4 ilyen érkezett a hivatalba, ezek száma 2001-ben 64 volt. Ennek az lehet az oka, hogy az 1999-től bekövetkezett természeti csapásokkal kapcsolatos intézkedéseket vagy azok elmaradását a felek ekkor panaszolták. Csaknem 1%-kal nőtt a gyermekvédelemmel, a gyermeki jogokkal kapcsolatos panaszok száma, de körülbelül ugyanilyen arányban csökkentek az egészségügyi ellátással kapcsolatos panaszok. Ugyancsak 1%-kal csökkent a helyi önkormányzati lakás- és helyiségügyekben, valamint a szociális ügyekben benyújtott panaszok száma: az előző 308-ról 208-ra, az utóbbi 271-ről 178-ra. A lakáspanaszok számának csökkenésében azonban általános tendenciát nem lehet megállapítani, mert 2000-ben 1999-hez viszonyítottan közel 100-zal több ilyen típusú panasz érkezett. Érdekes ugyanakkor, hogy szinte ugyanolyan mértékben nőtt a nem önkormányzati szociális panaszok száma, mint amennyivel csökkent az önkormányzatiaké (196-ról 270-re emelkedett). Ennek egyik oka talán az lehet, hogy 2001. január 1-jével lépett hatályba a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvényt módosító 2000. évi CXIII. törvény, amely a gyermeknevelési támogatásra való jogosultság megállapítását kivette az önkormányzatok hatásköréből, és a Területi Államháztartási Hivatalok feladatává tette.

Az országgyűlési biztosok mindig kiemelkedő figyelmet fordítottak az élet minőségét meghatározó alkotmányos jogok védelmére. Az általuk ilyennek tekintett panasztípusba tartozó kérelmek tették ki 2000-ben is a panaszok közel felét, 43,2%-át. Ilyenek a szociális (7%), a környezetvédelmi (1,7%), az árvíz- és belvízvédelemmel kapcsolatos (1,1%), a büntető (11,8%), a gyermekek védelmével és oktatásával (2,8% a gondnoksági és gyámhatósági panaszokon kívül), az egészségbiztosítással és egészségügyi ellátással (3,1%), a közüzemi szolgáltatókkal (5,8%), a lakás- és helyiséggazdálkodással kapcsolatos (4,6%), valamint a nyugdíjbiztosítási panaszok (4,7%). Ezekben az ügycsoportokban a panaszok aránya összességében több mint 3%-kal (2000-ben 40% volt) emelkedett. (Lásd az 1/7. táblázatot.)

1/7. számú táblázat

Panasz típusa

2001

%

2000

%

adóügy

85

1.3

87

1.2

állampolgársági ügy

15

0.2

12

0.2

általános igazgatási ügy (nem önkormányzati)

54

0.8

80

1.1

árvíz, belvíz védelemmel kapcsolatos ügy

64

1.0

4

0.1

bírósági végrehajtási ügy

131

2.0

177

2.4

biztosítási ügy

33

0.5

49

0.7

büntetés-végrehajtási ügy

127

2.0

109

1.5

büntetőügy

756

11.8

767

10.3

cégügy

2

0.0

3

0.04

egészségbiztosítási ügy

60

0.9

93

1.3

egészségügyi ellátás (pl. orvosi, gyógyszer- tári stb.)

141

2.2

221

3.0

fiatalkorúak ügyei

3

0.0

5

0.1

földhivatali ügy

103

1.6

126

1.7

gazdasági ügy

53

0.8

37

0.5

gondnoksági ügy

52

0.8

66

0.9

gyermekvédelem, gyermeki jogokkal kapcs. ügy

178

2.8

147

2.0

határőrséggel kapcsolatos ügy

0

0.0

5

0.1

Települési önkormányzatok összesen

1227

19.1

1560

21.0

Ebből:

hö általános igazgatás

121

1.9

96

1.3

hö árvíz, belvíz kár

4

0.1

39

0.5

hö birtokvédelem

136

2.1

136

1.8

hö egészségügyi igazgatás

0

0.0

7

0.1

hö építésügy

255

4.0

257

3.5

hö gyámügy

15

0.2

69

0.9

hö hadigondozás

37

0.6

23

0.3

hö helyi adó

46

0.7

61

0.8

hö ipar-kereskedelem, vállalkozás

23

0.4

24

0.3

hö környezetvédelem

69

1.1

83

1.1

hö közművelődés

1

0.0

4

0.1

hö lakás- és helyiség ügy

208

3.2

308

4.2

hö mezőgazdaság

8

0.1

8

0.1

hö oktatás

9

0.1

17

0.2

hö szabálysértés

8

0.1

15

0.2

hö szociális ellátás

178

2.8

271

3.7

hö egyéb (pl. testületi döntés elleni panasz)

109

1.7

142

1.9

honvédségi ügy

15

0.2

18

0.2

idegenrendészeti ügy

44

0.7

57

0.8

illetékügy

31

0.5

34

0.5

kamarai ügy

29

0.5

33

0.4

kárpótlási és föld ügy

186

2.9

238

3.2

kereskedelem, szolgáltatás (vásárlók megk.)

10

0.2

0

0

konzuli ügy

5

0.1

8

0.1

környezetvédelem

40

0.6

98

1.3

közigazgatási hivatali ügy

9

0.1

6

0.1

közjegyzői eljárás

11

0.2

6

0.1

közlekedés

15

0.2

15

0.2

közüzemi szolgáltató ügy

375

5.8

411

5.5

lakásügy (nem önkormányzati)

93

1.4

66

0.9

menekült ügy

9

0.1

10

0.1

munkaügy

238

3.7

289

3.9

nemzetbiztonsági ügy

2

0.0

4

0.1

nyugdíjbiztosítási ügy

303

4.7

338

4.6

oktatás, felsőokt., közműv., okt. intézményi ügy (nem önk.)

96

1.5

82

1.1

pénzintézeti (OTP, bank) ügy

84

1.4

111

1.5

polgári jogi ügy

719

11.3

840

11.3

rendőrségi eljárás

138

2.2

139

1.9

szabálysértési ügy

98

1.5

101

1.4

szociális ügy (nem önkormányzati)

270

4.2

196

2.6

szövetkezeti ügy

67

1.1

42

0.6

tájékoztatás, felvilágosítás kérése

17

0.3

75

1.0

természetvédelem

0

0.0

1

0.01

ügyészségi (nem büntető) eljárás

6

0.1

11

0.1

ügyvédi ügy

22

0.3

54

0.7

vámhivatallal kapcsolatos ügy

35

0.6

25

0.3

nem állapítható meg

17

0.3

26

0.4

egyéb

347

5.5

532

7.2

Összesen:

6415

100.0

7414

100.0


Mint jeleztük, továbbra is a települési önkormányzati ügyekben nyújtják be a legtöbb panaszt, ezek száma 2001-ben 1227 volt. Változatlanul az építési, a lakás- és helyiséggazdálkodási, illetve a szociális ügyekben nyújtják be a legtöbb panaszt, azok sorrendje azonban megváltozott. Míg 2000-ben a lakás- és helyiséggazdálkodási ügyek vezettek (308 panasz), 2001-ben ezen ügyekben jelentős csökkenés következett be (számuk 178 volt), így az ügycsoport a második helyre szorult vissza. A harmadik helyről viszont - ugyan számszerűen az előző évivel szinte megegyező számú kérelmet nyújtottak be (257 illetve 255) - az első helyre kerültek az építési ügyek. Jelentősen csökkentek a szociális ellátással kapcsolatos panaszok ( 271-ről 178-ra), és egy hellyel hátrább, a harmadik helyre kerültek. A többi panasztípusnál a változás csak a gyámügyekben tekinthető jelentősnek, mert a 2000. évi 69-cel szemben a tárgyévben csak 15 gyámhatósági panaszt nyújtottak be a hivatalhoz.

Évek óta változatlanul ugyanazon szervek eljárását sérelmezik a panaszosok, legfeljebb az egymáshoz viszonyított sorrendjük változik. Azon ügyek kivételek, amelyekben az érintett szervet nem tudtuk megállapítani, illetve számuk olyan csekély volt, hogy külön kódszámot nem kaptak. A "top tízben" csak annyi változás történt, hogy kikerült közülük a 9. helyen álló egészségügyi ellátó szervezet, s elfoglalta helyét az Országgyűlés. (A panaszosok többsége természetesen nem a parlament működését sérelmezte, hanem az általa hozott valamelyik törvényi rendelkezést.) Mint az a panasz típusa szerinti megoszlások elemzése során is kiderült, a legtöbb panasz a települési önkormányzatok tevékenységét vagy mulasztását sérelmezte, értelemszerűen a helyi polgármesteri hivatal volt az érintettje szinte minden hatodik panasznak, összesen 1094 esetben (a panaszok 17,1%-ában). Változatlanul a bíróságoké a második hely, 1%-kal magasabb arányban, mint az előző évben (11,9%), a harmadik pedig a rendőrségé (8,8%). Őket követik a közüzemi szolgáltatók (5,3%), a magánszemélyek (4%), a helyi önkormányzati testületek és a gazdálkodó szervezetek (3,7-3,7%). A nyugdíjbiztosítók aránya is több mint 3%. 2000-ben a közszolgáltatókat megelőzték a helyi önkormányzati testületek, majd a magánszemélyek, a nyugdíjbiztosító, a gazdálkodó szervezetek és az egészségügyi ellátó szervek következtek. Mindkét évben a gyermek- és ifjúságvédelmi intézetek, gyámhivatalok zárták a sort 2,4, illetve 2,5%-os részesedéssel. (Lásd az 1/8. táblázatot.)

1/8. számú táblázat

Panasszal érintett szerv

2001

%

2000

%

adóhatóság

69

1.1

92

1.2

bíróság

761

11.9

806

10.9

biztosító

39

0.6

47

0.6

bv intézmény

124

1.9

111

1.5

civil szervezet, egyház

30

0.5

nem volt adat

nem volt adat

egészségbiztosító

43

0.7

83

1.1

egészségügyi ellátó szerv

126

2.0

178

2.4

egyéb dekoncentrált (területi) szerv

51

0.8

70

0.9

FÁK (Fővárosi Területi Államháztartási és Közig. Inform.Szolgálat)

0.1

nem volt adat

nem volt adat

fogyasztóvédelem

13

0.2

14

0.2

földhivatal

133

2.1

139

1.9

földművelésügyi hivatal

34

0.5

56

0.8

földrend. és földkiadó bizottság

4

0.1

10

0.1

gazdálkodó szerv (kft., rt.)

235

3.7

224

3.0

gyermek- és ifj.véd. int., gyámhiv.

162

2.5

177

2.4

határőrség

9

0.1

8

0.1

helyi önkormányzati testület

236

3.7

401

5.4

helyi polgármesteri hivatal

1094

17.1

1156

15.6

honvédség

28

0.4

25

0.3

illetékhivatal

25

0.4

31

0.4

ingatlankezelő szervezet

40

0.6

49

0.7

kárpótlási hivatal

35

0.5

22

0.3

kórház

12

0.2

6

0.1

Kormány

85

1.3

68

0.9

közigazgatási hivatal

78

1.2

92

1.2

közjegyző

18

0.3

19

0.3

       

közterület-felügyelet

6

0.1

nem volt adat

nem volt adat

köztestület (kamara)

36

0.6

54

0.7

Közüzemi szolgáltatók összesen

340

5.3

375

5.1

ebből:

közüz.: áramszolgáltató

66

1.0

73

1.0

közüz.: díjbeszedő

4

0.1

11

0.1

közüz.: gázmű

37

0.6

29

0.4

közüz.: köztisztaság

1

0.0

12

0.2

közüz.: távhő

13

0.2

23

0.3

közüz.: telefonszolgáltató

37

0.6

72

1.0

közüz.: vízmű

71

1.1

55

0.7

közüzemi szolg. egyéb

111

1.7

100

1.3

külföldi hatóság

16

0.2

17

0.2

külképviselet

2

0.0

nem volt adat

nem volt adat

magánszemély

256

4.0

275

3.7

Miniszterelnöki Hivatal

9

0.1

4

0.1

minisztérium

124

1.9

128

1.7

munkaügyi központ

11

0.2

17

0.2

nemzetbiztonsági szerv

9

0.1

3

0.04

nyugdíjbiztosító

198

3.1

232

3.1

oktatási intézmény

83

1.3

84

1.1

Országgyűlés

155

2.4

171

2.3

Országgyűlés bizottsága

0

0.0

1

0.01

Országgyűlés tisztségviselője

2

0.0

4

0.05

országos hatáskörű szerv

79

1.2

146

2.0

pénzintézet

106

1.7

152

2.1

rendőrség (BRFK, helyi)

561

8.8

627

8.5

szociális intézmény

82

1.3

102

1.4

szövetkezet

79

1.2

73

1.0

TÁH (Területi Államháztartási Hivatal)

25

0.4

nem volt adat

nem volt adat

társasház

46

0.7

51

0.7

ügyészség

149

2.3

140

1.9

ügyvéd

54

0.8

66

0.9

vámhivatal

18

0.3

25

0.3

végrehajtó

88

1.4

65

0.9

nincs, nem állapítható meg

295

4.6

564

7.6

egyéb

96

1.5

154

2.1

Összesen:

6415

100.0

7414

100.0


Amint azt az előző táblázat is mutatta, évről évre nő a közszolgáltatók ellen benyújtott panaszok száma, illetve aránya: 1999-ben 4,89%, 2000-ben 5,06%, 2001-ben pedig már 5,8% volt annak ellenére, hogy az előző évhez képest számuk csökkent. 2001-ben a legtöbb panasz a vízművek ellen érkezett, csaknem 6,2%-kal több, mint az előző évben. 2000-ben az áramszolgáltatók voltak a leginkább érintettek, s részesedésük a tárgyévben sem változott, azonban az előbb említett, vízművek elleni panaszok nagyarányú növekedése miatt a második helyre szorultak vissza. Változatlanul sok - az előző évinél 3,2%-kal több - panasz érkezett a gázszolgáltató ellen, s ezzel számszerűen azonos, de az előző évinél több mint 8%-kal kevesebb a telefonszolgáltatók ellen. Csaknem 6%-kal nőtt az egyéb címen összevontan kezelt olyan közszolgáltatók ellen benyújtott panaszok száma is, mint például a kéményseprők, a posta, a kábeltelevíziós társaságok, a temetkezési vállalkozások vagy a tömegközlekedést lebonyolító társaságok. Csökkent a díjbeszedők, a távhő- és a telefonszolgáltató ellen benyújtott panaszok száma, de még nagyobb számban a köztisztasági szolgáltatók ellen benyújtottaké; 2001-ben ez utóbbi szolgáltató ellen az előző évi 12-vel szemben mindössze 1 beadvány érkezett. (Lásd az 1/8.a. táblázatot.)

1/8.a. számú táblázat

Panasszal érintett közüzemi szolgáltató

2001

%

2000

%

áramszolgáltató

66

19.4

73

19.5

díjbeszedő

4

1.2

11

2.9

gázmű

37

10.9

29

7.7

köztisztaság

1

0.3

12

3.2

távhő

13

3.8

23

6.1

telefonszolgáltató

37

10.9

72

19.2

vízmű

71

20.9

55

14.7

egyéb*

111

32.6

100

26.7

Összesen

340

100.0

375

100.0

* pl: kéményseprő, posta, kábeltelevízió, temetkezés, tömegközlekedés

Változatlanul a városokból érkezik több beadvány - akár az abszolút számokat, akár azoknak az ott élő lakosság számához viszonyított arányát nézzük. Több mint két és félszer többen fordultak az állampolgári jogok országgyűlési biztosához és általános helyetteséhez 2001-ben a városokban, mint a községekben élők közül, bár csak 1,8-szor laknak többen a városokban, mint a községekben. Hasonló volt az arány az előző években is. (Lásd az 1/9. táblázatot.) Amíg tehát a falvakban élő minden 2556-dik állampolgár panaszkodott hivatalunkban, addig a városokból minden 1721-dik. A városokban élők nagyobb panaszkodási hajlama okának elemzése már meghaladja a beszámoló kereteit, az széles körű szociológiai vizsgálatot igényelne.

1/9. számú táblázat

Település típusa

2001

%

%-os eltérés az előző beszámoló adataihoz képest

Összlakosság megoszlása (2001. évi adat)

%

város

3807

72.3

-0.19

6567758

64.4

község

1420

27.0

0.49

3629361

35.6

ismeretlen vagy nem releváns*

37

0.7

-0.3

   

Összesen

5264

100.0

 

10197119

100.0

*Pl. egyes hivatalból indult, hajléktalan, névtelen stb. panaszostól származó ügyben

Ha az ügyek megyénkénti megoszlását vizsgáljuk, változatlannak tekinthető, hogy az összlakossághoz viszonyított arányát nézve továbbra is Budapestről érkezik a legtöbb beadvány: míg az ország lakosainak egyre csökkenő százaléka (2001-ben 17,4%-a, azaz nem egészen hatoda) él a fővárosban, a beadványoknak csaknem egyharmada onnan származik. A megyék sorrendje is alig módosult. Továbbra is Pest megyéből érkezik a legtöbb panasz, de azok lakossághoz viszonyított aránya nem mutat jelentős eltérést. Őrzi második helyét Borsod-Abaúj-Zemplén megye, helyet cserélt viszont Szabolcs-Szatmár-Bereg és Heves megye; 2000-ben Heves megye - feltehetően az abban az évben lefolytatott biztosi munkalátogatásnak is köszönhetően - a harmadik legtöbbet panaszkodó megye volt, 2001-ben már csak a hetedik. A 2000-ben hetedik Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből érkezett - Pest és BAZ-megye után - a legtöbb beadvány. Ennek okai lehetnek az utóbbi években a megyét ért természeti csapások következményeinek elhárítása során észlelt vélt vagy valós sérelmek. A 10 legtöbbet panaszkodó megyének (a korábban jelzetteken kívül Bács-Kiskun, Hajdú-Bihar, Fejér, Csongrád, Győr-Moson-Sopron és Jász-Nagykun-Szolnok megye) legfeljebb a sorrendje változott. A legkevesebb panasz Vas (1,5%), Tolna (1,7%) és Nógrád megyéből érkezett, de ezek az arányok összefüggésbe hozhatók azzal, hogy ezekben a megyékben a lakosságnak az összlakossághoz mért aránya is megközelítően ezt a sorrendet adja. A legtöbb megyének a beadványokból való részesedése kisebb az összlakossághoz mért arányánál, kivétel ez alól Heves (0,4%) és Pest megye (0,3%). Több megyében ez az arány - fordított irányban - eléri az 1,3-1,4%-ot is. Számszerűségében csökkent azon ügyek száma, amelyek külföldi állampolgár kérelmére indultak meg, vagy amelyben a panaszos állampolgárságát nem lehetett megállapítani. (Lásd az 1/10. táblázatot.)

1/10. számú táblázat

Megye

2001

 

2000. évi %-os megoszlás

Összlakosság

Összesen

%

%

%

Budapest

1676

31.8

32.1

1 775 203

17.4

Bács-Kiskun

227

4.3

4.1

546 753

5.4

Baranya

140

2.7

2.6

408 019

4.0

Békés

138

2.6

2.5

397 074

3.9

Borsod-Abaúj-Zemplén

310

5.9

5.9

745 154

7.3

Csongrád

183

3.5

3.8

433 388

4.3

Fejér

206

3.9

3.3

434 547

4.3

Győr-Moson-Sopron

174

3.3

3.1

434 956

4.3

Hajdú-Bihar

216

4.1

4.0

553 043

5.4

Heves

188

3.6

4.3

325 673

3.2

Jász-Nagykun-Szolnok

169

3.2

3.0

415 819

4.1

Komárom-Esztergom

108

2.1

2.4

316 780

3.1

Nógrád

101

1.9

2.0

220 576

2.2

Pest

573

10.9

11.6

1 080 759

10.6

Somogy

144

2.7

2.1

335 463

3.3

Szabolcs-Szatmár-Bereg

249

4.7

3.6

582 795

5.7

Tolna

87

1.7

1.5

250 062

2.5

Vas

78

1.5

1.6

268 653

2.6

Veszprém

131

2.5

2.8

374 346

3.7

Zala

109

2.1

2.0

298 056

2.9

Külföld

29

0.6

0.6

-

-

Nem állapítható meg

28

0.4

0.8

-

-

Összesen:

5264

100.0

100.0

10 197 119

100.0


Ha a fővároson belül vizsgáljuk, hogy melyik kerületből érkezett hivatalunkba a legtöbb beadvány, megállapíthatjuk, hogy a listát változatlanul a XI. kerület vezeti. A 2000. évi második helyét elvesztette a VIII. kerület, az ötödik helyről ide került a II. kerület, s változatlanul a harmadik helyen áll a III. kerület. A XI. kerületben csökkent (2,4%-ról 1,9%-ra), a II. (5,9%-ról 7,2%-ra) és a III. kerületben (6,1%-ról 6,9%-ra) emelkedett a panaszt benyújtóknak az összlakossághoz viszonyított aránya. Változatlanul sok beadvány érkezett a XIII., a X., a XIV., a VIII., a VII., a IX. kerületből, és megemelkedett a XVIII. kerületből érkezettek aránya is. A kerületben lakóknak a főváros összlakosságához viszonyított arányánál lényegesen nagyobb arányban fordultak az állampolgári jogok országgyűlési biztosához és általános helyetteséhez - a III. és IV. kerületet kivéve - az első 13 kerületből, mint a nagyobb "sorszámú" kerületekből, bár 2000-hez képest (a II., III., X. és XIII. kerület kivételével) csökkenő mértékben. Ez utóbbi kerületekből a lakosság számarányához képest kevesebb beadvány érkezett, de részesedésük - a XV. és XVI. kerület kivételével - növekedett, például a nem régen kivált XXIII. kerületből több mint a kétszeresére emelkedett. (Lásd az 1/11. táblázatot)

1/11. számú táblázat

Kerületek

2001

 

2000. évi %-os megoszlás

Összlakosság kerületenként

Összesen

%

%

%

I. kerület

32

1.9

2.4

25 917

1.5

II. kerület

121

7.2

5.9

92 611

5.2

III. kerület

116

6.9

6.1

129 699

7.3

IV. kerület

61

3.6

4.6

103 196

5.8

V. kerület

52

3.1

5.3

28 952

1.6

VI. kerület

65

3.9

4.2

44 141

2.5

VII. kerület

75

4.5

4.6

64 141

3.6

VIII. kerület

96

5.7

6.9

81 791

4.6

IX. kerület

73

4.4

4.4

62 999

3.5

X. kerület

109

6.5

5.3

80 553

4.5

XI. kerület

138

8.2

8.4

144 445

8.1

XII. kerület

62

3.7

3.9

61 415

3.5

XIII. kerület

111

6.6

6.0

114 357

6.4

XIV. kerület

108

6.4

6.0

123 514

7.0

XV. kerület

52

3.1

3.9

85 236

4.8

XVI. kerület

52

3.1

3.3

71 031

4.0

XVII. kerület

43

2.6

2.2

79 991

4.5

XVIII. kerület

70

4.2

3.8

96 357

5.4

XIX. kerület

46

2.7

2.6

63 774

3.6

XX. kerület

54

3.2

2.9

65 297

3.7

XXI. kerület

49

2.9

2.8

80 986

4.6

XXII. kerület

31

1.8

1.7

52 550

3.0

XXIII. kerület

21

1.3

0.6

20 701

1.2

Budapest (nem azonosítható kerület)

39

2.5

2.2

1 549

0.1

Összesen:

1676

100.0

100.0

1 775 203

100.0

<-<< tartalomhozOBHtovább >>->