A Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet az
egyes politikai intézmények iránti lakossági bizalom vizsgálata során 1999.
májusban és 1999. októberben megismételte az országgyűlési biztosok ismertségének
1998. decemberi felmérését. A 0-tól 100-ig terjedő skálán az Országgyűlési
Biztosok Hivatalának lakossági bizalmi indexe az 1998. évi 63 pontról 1999.
májusra 56, októberre 55 pontra csökkent. A lakossági elismertség így is kiemelkedően
magas. Az országgyűlési biztosokat továbbra is csak a köztársasági elnök,
az Alkotmánybíróság és a legrokonszenvesebb párt előzik meg, és – az utóbbit
leszámítva – ezek bizalmi indexe is 4–8 pontot esett 1998. december és 1999.
október között. (Lásd az 1. számú táblázatot.)
Mennyire szolgálhatják ma Magyarországon az alábbi intézmények az ember javát
Továbbra is elmondható tehát, hogy a megkérdezettek általában
hasznosnak ítélik az országgyűlési biztosok működését. A megkérdezettek közel
fele vélekedett úgy, hogy a Hivatal jól szolgálja az emberek javát. Ha ehhez
hozzá vesszük azokat is, akik legalább közepesnek értékelték a Hivatal működését,
akkor elmondhatjuk, hogy az emberek több mint háromnegyede összességében hasznosnak
tartja az intézményt. A hasznosság megítélése 1998 decemberéhez képest 85
százalékról 78 százalékra csökkent. Ez azonban megfelel a bizalom-index országos
változásának. Ehhez hozzájárulhatott az is, hogy az 1998. évi felmérés időszakára
esett az országgyűlési biztosok több fontos emberi jogi kérdéssel kapcsolatos
média-szereplése, míg 1999 májusában, illetve októberében ilyenekre ritkábban
került sor. (Lásd a 2. számú táblázatot.)
2. számú táblázat
Az Ombudsmani Hivatal
megítélésének időbeni változása
(Az érdemi választ adók százalékában)
|
1998. december |
1999. május |
1999 október |
egyáltalán nem |
7 |
7 |
9 |
kevéssé |
8 |
14 |
13 |
közepesen |
29 |
36 |
37 |
jól |
38 |
31 |
29 |
nagyon jól |
18 |
11 |
12 |
Az iskolai végzettség növekedésével az intézmény iránti
rokonszenv is növekedett, valamelyes visszaesés az iskolázottság legalacsonyabb
és legmagasabb szintjén figyelhető meg a tavalyi eredményekhez képest. (Lásd a 3. számú táblázatot.)
3. számú táblázat
Az Ombudsmani Hivatal
átlagértékelései iskolai végzettség szerinti bontásban (1-től 100-ig terjedő skála átlagpontjai)
|
1998
december |
1999
május |
1999
október |
legfeljebb 8 általános |
61 |
50 |
50 |
szakmunkásképzo |
58 |
56 |
53 |
középiskola |
63 |
57 |
60 |
foiskola, egyetem |
75 |
65 |
62 |
összesen: |
63 |
56 |
55 |
Továbbra is jól láthatók az országgyűlési biztosok tevékenységének
értékelésében válaszadók lakóhelye szerinti különbségek. A legpozitívabban
a fővárosban ítélték meg működésüket. (Lásd a 4. számú táblázatot.)
4. számú táblázat
Az Ombudsmani Hivatal
átlagértékelései településtípus szerinti bontásban (1-től 100-ig terjedő skála átlagpontjai)
|
1998
december |
1999
május |
1999
október |
Budapest |
67 |
61 |
62 |
vidéki város |
64 |
57 |
55 |
község |
60 |
52 |
52 |
összesen: |
63 |
56 |
55 |
Az országgyűlési biztosok a megelőző évekhez hasonlóan 1999-ben
is törekedtek arra, hogy az állampolgárok minél szélesebb körben ismerjék
meg az intézményt, a biztosok hatáskörét, a kiemelkedően sok embert érintő
ajánlásaikat. Az átfogó vizsgálatok lezárását követő rendszeres sajtótájékoztatók
mellett ennek fontos eszköze volt – egészen megszűnéséig – a Magyar Televízió
Művelődési Műsorok Stúdiója szervezésében az Álompolgár című adássorozat. Ennek megszüntetése
után az országgyűlési biztosok megállapodtak a Magyar Televízió Aktuális Műsorok
Főszerkesztőségével bizonyos együttműködésről, de a kizárólag az országgyűlési
biztosi esetekkel foglalkozó rendszeres műsort nem sikerült pótolni.
Az országgyűlési biztosok 1999-ben is folytatták a megválasztásuk
után megkezdett megyelátogatásokat.
Kaltenbach Jenő kisebbségi biztos 1999-ben az ország több
megyéjében folytatott vizsgálatot, illetve tanácskozott kisebbségvédelmi kérdésekről,
ezért a többnapos koncentrált megyelátogatáson nem vett részt. Különböző
rendezvényeken és tanácskozásokon többször járt Pécsen, illetve Baranya megyében,
Pápán, Szentendrén, Hajdúszoboszlón, illetve Hajdú-Bihar több településén.
Járt még Egerben, illetve Heves megyében, Nagykanizsán, Miskolcon és Szentesen.
Az adatvédelmi biztos és munkatársai április 12–14-én Borsod-Abaúj-Zemplén
megyében, június 28.–július 1. között Pest megyében, október 4–6-án pedig
Baranya megyében tettek munkalátogatást. (Lásd az 5. számú táblázatot.)
Az adatvédelmi biztos
megyei munkalátogatásai
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános
helyettese a hivatal szervezésében és közreműködésével két többnapos megyelátogatáson
vettek részt. Szakmai programjukat általában összekötötték kihelyezett ügyfélfogadással,
melyről az 1. fejezetben már beszámoltunk. (Lásd a 6. számú táblázatot.)
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa és általános helyettese megyei munkalátogatásai
A megyei konzultációk sorába illeszkedett az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának és általános helyettesének tanácskozása a Fővárosi
Államigazgatási Kollégium tagjaival, valamint a főjegyzővel, illetve a kerületek
jegyzőivel. Az április 21-én megtartott rendezvényen a résztvevők átfogó áttekintést
kaptak az országgyűlési biztosok négyéves tevékenységéről, különös tekintettel
a fővárosi tapasztalatokra. Az aktuális kérdések között kiemelt figyelmet
szenteltek az iskolabezárásoknak, a gyermekvédelmi szolgálatok működésének,
a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátó intézmények helyzetének,
valamint a részletes területrendezési tervek és az építésügyi hatósági eljárás
problémáinak.
A Baranya megyei inspekcióra június 2–4. között került sor.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, általános helyettese, illetve
munkatársaik helyszíni vizsgálatot folytattak a komlói Családsegítő Központ
Hajléktalanok Éjjeli Menedékhelye és Átmeneti Szállásán, valamint a Délvidéki
Református Szeretetszolgálat Menedékhelyén és Átmeneti Szállásán, a pécsi
Kisgyermek Szociális Intézmény Gyermekotthonában, a Gyermekotthon és Gyermekek
Átmeneti Otthonában. A helyszíni vizsgálatok a gyermekvédelem és az állami
gondozásban lévő gyermekek helyzetével kapcsolatos korábbi vizsgálatok tapasztalatait
egészítették ki, illetve a bekövetkezett változásokat vették számba. A biztosok
és munkatársaik szintén meglátogatták a pécsi Városi Rendőrkapitányság fogdáját,
a Megyei Büntetés-végrehajtási Intézetet, a Határőr Igazgatóságot. Áttekintették
a hivatásos állomány élet- és munkakörülményeit, valamint a tevékenységük
során velük kapcsolatba kerülők – elítéltek, őrizetesek – elhelyezési körülményeit.
A Városi Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési Főosztályán elsősorban a folyamatban
lévő ügyekkel kapcsolatban folytattak tapasztalatcserét. Munkatársaik ügyfélként
megjelentek az APEH Baranya Megyei Igazgatósága Ügyfélszolgálati Irodáján
és ellenőrizték az ügyfélfogadás körülményeit, módját. Be nem jelentett látogatást
tettek az alkoholbetegek detoxikálását végző a POTE ügyeletes II. Belgyógyászati
Klinikáján is, ahol arról szereztek információt, hogy milyen következményekkel
járt az intézményekre, illetve az ott ápolt betegekre az akut alkoholos állapotban
lévők megjelenése a feladat-orientált detoxikáló-állomások megszüntetése.
A Baranya Megyei Kórházban az országgyűlési biztos általános helyettese a
betegek ápolásának és gyógyításának helyzetét vitatta meg, illetve felmérte
az egészségügyi személyzet munkakörülményeit különös figyelemmel az ellátottságra,
illetve a túlmunkára és a szakember-ellátottság hiányában elrendelt ügyeletek
számára. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese
a háromnapos inspekció keretében a Közigazgatási Hivatal köztisztviselőivel
kibővített jegyzői értekezleten vitatta meg a megelőző éveknek a megyét, illetve
településeit érintő vizsgálatainak tapasztalatait. Megtárgyalták a régi típusú
lakáshitelek konszolidációjának és a díjhátralékok rendezésének megyei helyzetét,
az új gyermekvédelmi intézmények és módszerek felállításának és működésének
tapasztalatait, a gyermekjóléti szolgálatok működésével kapcsolatos kezdeti
nehézségeket. Konzultáltak az iskolabezárásokból eredő gondokról. A látogatás
tapasztalatait és a régióra jellemző problémákat az országgyűlési biztos és
általános helyettese – a már kialakult hagyományoknak megfelelően – megkonzultálta
a megyei vezetőkkel és az országgyűlési képviselőkkel.
A Bács-Kiskun megyei látogatásra november 24–26. között
került sor, ennek során az országgyűlési biztosok és munkatársaik tíz helyszínen
végeztek vizsgálatot. A kecskeméti Napsugár Speciális Gyermekotthonban a gyermekek
jogainak érvényesülését vizsgálták, ennek során áttekintették a szakképzettség
hiánya és a fluktuáció hátrányos következményeit. Szakmai fórumon vitatták
meg a gyermekjóléti szolgálatok működési tapasztalatait a megye településszerkezeti
sajátosságaira figyelemmel. A kirendelt védővel rendelkező fogvatartottakat
érintő – a korábbi években folytatott vizsgálat utóellenőrzéseként – vizsgálatot
folytattak a Megyei Rendőr-főkapitányság fogdáján és konzultáltak a Megyei
Ügyvédi Kamara vezetőivel. A Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati
Repülőezredénél tett látogatás szintén egy átfogó vizsgálat tapasztalatainak
utóellenőrzésével függött össze, ennek során a sorállományú és a hivatásos
szol- gálatban álló katonák elhelyezési, kiképzési, szolgálatteljesítési és
általában vett élet- és munkakörülményeit vizsgálták meg. Az ügyfelekkel
való kapcsolattartás módjának és körülményeinek ellenőrzésére a Megyei Egészségbiztosítási
Pénztár Ügyfélszolgálati Irodáján, illetve a Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság
Ügyfélszolgálatánál végzett helyszíni inspekción került sor. Ugyan-erre szolgált
az APEH Megyei Igazgatóságának Ügyfélszolgálatán tett, előre be nem jelentett
látogatás. Egy, a mozgássérültek közlekedését lehetővé tevő szerkezet rendszeresítésére
vonatkozó korábbi ajánlás teljesítésének ellenőrzésére szolgált a Kodály
Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakközépiskola
meglátogatása. A betegjogok érvényesülését a Megyei Önkormányzat Kórháza
két telephelyén folytatott helyszíni vizsgálat biztosította. Ennek során a
betegek tájékoztatását, a szakember-ellátottságot, ügyeleti rendet tekintették
át. A megyei látogatások során már megszokottá vált, a Közigazgatási Hivatal
köztisztviselőivel kibővített jegyzői értekezleten az országgyűlési biztos
és általános helyettese tájékoztatást adott a Bács-Kiskun megyei helyi önkormányzatokkal,
polgármesteri hivatalokkal kialakult négyéves kapcsolatuk tapasztalatairól.
Értékelték az ajánlásaikra érkezett válaszokat. A látogatás tapasztalatait
megkonzultálták az országgyűlési képviselőkkel, a megyei intézmények vezetőivel.
Az országgyűlési biztosok számos bel- és külföldi vendéget
fogadtak. Látogatást tett a Hivatalban Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke,
a biztosok fogadták az Országos Igazságszolgáltatási Tanács vezetőit, az Országgyűlés
Társadalmi Szervezetek Bizottsága vezetőit. Meglátogatta az intézményt dr.
Stumpf István, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter, és az országgyűlési
biztosok külön-külön fogadták dr. Pintér Sándor belügyminisztert és munkatársait.
Az országgyűlési biztosok tevékenységének fontos részét
képezték az Országgyűlés bizottságai előtti meghallgatások, illetve néhány
minisztériumban és más országos szervezetnél tett munkalátogatások. Így Gönczöl
Katalin februárban az Emberi Jogi, Kisebbségi és Vallásügyi Bizottság ülésén
vett részt a közösségi szállások helyzetéről szóló vitában, novemberben pedig
az Egészségügyi Bizottságban az öngyilkosságot elkövetők emberi jogait érintő
utóvizsgálata eredményeinek megbeszélésén. Gönczöl Katalin és Polt Péter
februárban látogatást tettek az Alkotmánybíróságon, ahol a két intézmény együttműködésének
kérdéseit vitatták meg; kiemelt figyelmet fordítottak az egymás hatáskörébe
tartozó ügyek áttételének mérlegelésekor irányadó szempontokra. Márciusban
Harrach Péter szociális és családügyi miniszterrel hivatalában munkamegbeszélést
folytattak a tárcát érintő ajánlások, különösen a jogalkotást érintő kezdeményezések
sorsáról. Decemberben az országgyűlési biztos és általános helyettese látogatást
tett az Országos Rendőr-főkapitányságon, ahol a főkapitánnyal és helyetteseivel
az országgyűlési biztosok vizsgálatainak és ajánlásainak tapasztalatait tekintették
át.
Külföldi vendégeik voltak februárban a vietnami, márciusban
a moldovai, áprilisban a cseh, májusban a román parlamenti delegáció tagjai,
Brigitta Dahl, a svéd parlament elnöke, valamint a finn helyettes igazságügyi
kancellár. Hosszabb szakmai tanácskozást folytatott a részt vevő biztosokkal
az ENSZ migrációs kérdésekkel foglalkozó különmegbízottjával és kíséretével,
valamint az Európa Tanács Kínzáselleni Bizottságának magyarországi vizsgálatot
folytató tagjaival.
Kaltenbach Jenő kisebbségi biztos az Európa Tanács pénzügyi
támogatásával októberben nemzetközi konferenciát szervezett a Kisebbségek parlamenti képviselete és részvételük
a politikai döntéshozatali folyamatban címmel. Decemberben az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa az Európa Tanács által felkért társszervezőként
a Délkelet-európai Stabilitási Paktum keretében közösen rendezett konferenciát
Független Nemzeti Emberi Jogi Intézmények
(ideértve az ombudsmani intézményeket is) címmel, melyen a magyar országgyűlési
biztosok is részt vettek, előadásokat tartottak, illetve műhelyvitát vezettek.
A 28 országból érkezett 89 küldött áttekintette az emberi jogvédő intézmények
szabályozásának, felállításának, működtetésének és fenntartásának kérdéseit.
A tanácskozás Zárónyilatkozatának tervezete – melyet az Európa Tanács a Miniszteri
Bizottság elé terjeszt – a mellékletben található.
Gönczöl Katalin májusban részt vett a Nemzetközi Kriminológiai
Társaság Igazgató Tanácsának és Tudományos Bizottságának párizsi ülésén. Augusztusban
a Salzburg Seminar keretében főbírák
számára tartott előadást Az ombudsman
szerepe a változás időszakában címmel. Szeptemberben Londonban tanulmányozta
az angol parlamenti biztos helyettesének mint egészségügyi ombudsmannak a
gyakorlatát, konzultált a börtönügyi és a rendőrség elleni panaszokkal foglalkozó
kormánymegbízottal, előadást tartott a British Association for Central and
Eastern Europe igazgatójának felkérésére. Októberben a bécsi Institute
for Human Sciences által rendezett szemináriumon felkért előadóként előadást
tartott Street Level Bureaucracy and
the Ombudsman's Experiences in Hungary címmel. Novemberben részt vett
és előadást tartott Strasbourgban az Európa Tanács The Prevention of Torture at the Dawn of a New Millennium című rendezvényén.
Polt Péter márciusban Brüsszelben az Európai Unió DAPHNE programja keretében
szervezett gyermekjogi szemináriumon, novemberben pedig Madridban a Gyermekjogi
Ombudsmanok Európai Hálózatának éves ülésén vett részt. Gönczöl Katalin és
Polt Péter részletes szakmai kapcsolatainak, előadásainak és publikációinak
jegyzékét a Beszámoló melléklete tartalmazza.
Majtényi László áprilisban az Adatvédelmi Biztosok Nemzetközi
Munkacsoportjának norvégiai ülésén, szeptemberben az adatvédelmi biztosok
hongkongi nemzetközi konferenciáján vett részt. Októberben a Közép- és Kelet-európai
Közigazgatási Intézetek és Iskolák Hálózata szervezésében a maastrichti Átláthatóság
és nyitottság – kihívások és lehetőségek című konferencián, decemberben
pedig a moszkvai Orosz Közszolgálati Akadémián tartott előadásokat Az emberi jogok érvényesítésének nem bírósági eszközei címmel.
Kaltenbach Jenő kisebbségi biztos az országgyűlési biztosok
közös programjain kívül az Európa Tanács Rasszizmus és Intolerancia Elleni Bizottsága magyarországi képviselőjeként
rendszeresen részt vett a bizottság ülésein Strasbourgban. A Monitoring Centre on Racism and Xenophobia
vezető testületének tagjaként részt vett annak soros ülésén Bécsben, Berlinben
pedig a Német Szövetségi Köztársaság Belügyminisztériumának szervezésében
Kisebbségek Európában címmel előadást tartott
a Vallások, etnikumok és az állam című
konferencián. Bonni látogatása során a Bundestag kisebbségi kérdésekkel foglalkozó
képviselőivel folytatott tárgyalásokat. Egy másik alkalommal szintén Bonnban
előadást tartott a Német–Magyar Baráti Társaság felkérésére. Bayreuthban
joghallgatóknak a magyarországi kisebbségek helyzetéről tartott előadást.
A szlovén, valamint az európai ombudsman meghívására az Ombudsman-intézmények
és az Európai Unió joggyakorlata címmel rendezett nemzetközi konferencián
vett részt Ljubljanában. Prágában a cseh Parlament által rendezett nemzetközi
tapasztalatcserén vett részt, amelynek témája az ombudsmani intézmény csehországi
létrehozása volt. A British Council meghívására a Westward Enlargement of Central Europe című
nemzetközi konferencián, Rotterdamban pedig a Constitutionalism, Universalism and Democracy című nemzetközi konferenciákon
vett részt, Utrechtben tárgyalt a holland Equal Treatment Commission vezetőjével.
Brüsszelben megbeszéléseket folytatott a belga Egyenlő Esélyek és a Rasszizmus Elleni Központ
igazgatójával. Az EBESZ varsói székhelyű Demokratikus Intézmények és Emberi Jog Irodájának szakértőjeként Aastanában,
Kazahsztán fővárosában előadást tartott azon a nemzetközi tanácskozáson, amely
az ombudsmani intézmény kazahsztáni bevezetését volt hivatott elősegíteni.
A bolzanói egyetem meghívására a Nyári Egyetem kurzusán előadást tartott a
magyarországi kisebbségek helyzetéről. A bécsi Magyar Nagykövetség és a Collegium
Hungaricum felkérésére köszöntőt mondott Az 1849-es nemzetiségi törvény – Következmények
és perspektívák címmel megrendezett tudományos konferencián.
A beszámolási időszakban az országgyűlési biztosok és munkatársaik
továbbra is komoly elhelyezési nehézséggel küzdöttek. Változatlanul rosszak
a munkafeltételek, a napi működés gyakran csak rendkívüli erőfeszítésekkel
tartható fenn. A Kormány 3071/1998. számú határozatában előírt elhelyezés
– a Nádor utca 22. szám alatti épület átadása a Tüköry utca 3. szám alatti
épület megtartásával – nem valósult meg. A helyette felajánlott Hold utca
1. szám alatti épület nem bizonyult megfelelőnek az elhelyezésre. A Miniszterelnöki
Hivatal ezt követően a Báthory utca 12. szám alatti épületet ajánlotta fel.
Tekintettel arra, hogy jelenlegi elhelyezésnél ez az épület is jobbnak ígérkezett,
az országgyűlési biztosok elfogadták tárgyalási alapként. A tárgyalások lezárásának
1999 késő tavaszára ígért határideje folyamatosan módosult, és az év végére
meg kellett állapítaniuk, hogy az ügyben érdemi előrelépés nem történt. Sőt,
időközben kiderült, hogy az épület tulajdonviszonyaiban a Hivatal számára
igen hátrányos változás következett be. Az erre az épületre vonatkozó tárgyalások
az év végén gyakorlatilag meghiúsultak. Az intézmény tehát a zsidó kárpótlás
részeként, a MAZSÖK szervezetnek átadott, így magántulajdonban lévő épületben
működik, a szükséges és jogos igénye 60 százalékának megfelelő hasznos alapterületen.
A beszámolási időszak végén a biztosokkal és a hivatalvezetővel együtt a közel
1300 m2 hasznos alapterületen 132 főfoglalkozású munkatárs dolgozott.
A munkát további 13 fő segítette, akiket megbízási szerződéssel alkalmaztunk.
Egy munkatársra valamivel több mint 8 m2 hasznos alapterület jut
a most használt épületben. (Lásd a 7.
számú táblázatot.)
7. számú táblázat
Az országgyűlési biztosok
és a Hivatal munkatársi létszámának alakulása 1999. december 31-én*
|
Állampolgári
jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese |
Adatvédelmi
biztos |
Kisebbségi biztos |
Hivatal |
Összesen |
Érdemi |
30 |
22 |
11 |
23 |
86 |
Ügyviteli |
7 |
5 |
3 |
26 |
41 |
Összesen |
37 |
27 |
14 |
49 |
127 |
*Országgyűlési biztosok
és hivatalvezető nélkül
Megbízási szerződéssel alkalmazottak: 9 érdemi és 4 ügyviteli.
A zsúfoltság, az egészségtelen munkafeltételek – sötét,
nyirkos, levegőtlen szobák – veszélyeztetik kollegáink alapvető emberi jogait.
Budapest, 2000. március
Polt Péter |
Gönczöl Katalin |
Kaltenbach Jenő |
Majtényi László |