1. MELLÉKLET
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának és általános helyettesének
jogszabály-véleményezési tevékenysége 1999-ben
Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa és általános helyettese – az adatvédelmi biztostól eltérően – nem
rendelkeznek törvényben biztosított feladatkörrel a jogszabálytervezetek véleményezésére,
illetve észrevételezésére. Egyes jogszabályok tervezeteit az előkészítést
végző szervek azonban törvényi kötelezettség nélkül is megküldték részükre.
Előfordult, hogy az országgyűlési
biztos, illetve általános helyettese vizsgálatuk eredményeként, ajánlásukban
valamely jogszabály megalkotását, módosítását vagy kiegészítését kezdeményezték.
A jogszabályok tervezeteit az érintett szervek többnyire annak bizonyítékaként
küldték meg az Országgyűlési Biztos Hivatala részére, hogy az ajánlásnak eleget
tettek. Ezeket a tervezeteket az országgyűlési biztos, illetve általános helyettese
általában abból a szempontból vizsgálták, hogy az ajánlás eredményeként született
normaszöveg alkalmas lehet-e a vizsgálatok során feltárt alkotmányos visszásságok
orvoslására és megelőzésére.
Olyan eset is volt, amikor
valamely jogszabályalkotást érintő ajánlás elfogadását követően hosszabb idő
elteltével sem érkezett hír az ajánlásban foglaltak megvalósulásáról. Ezért
az országgyűlési biztos, illetve általános helyettese az érintett szervnél
érdeklődött az előkészítő munkálatok állásáról és “betekintés” céljából kérte
a rendelkezésre álló szövegtervezet megküldését. Ezeket az anyagokat a biztosok
formálisan nem véleményezték, azonban több esetben a hivatali munkatársak
közötti szakmai konzultációk alapját képezték.
Volt példa arra is, hogy azon
jogszabályok tervezeteit, amelyek egyes alkotmányos jogok gyakorlati megvalósulását
szabályozzák, ezért a jogalanyok széles körét érintik, a jogszabály-előkészítésért
felelős szervek a közigazgatási körözés során az Országgyűlési Biztos Hivatala
részére is megküldték. A jogszabálytervezetek véleményezésekor az országgyűlési
biztos és általános helyettese a vizsgálataik során szerzett jogalkalmazási
tapasztalataikra támaszkodva a normaszövegben rejlő esetleges alkotmányos
visszásságok gyanújára hívták fel a kodifikációt végző szervek figyelmét.
Azon jogszabálytervezetek esetében, amelyek kapcsán vizsgálati tapasztalatokkal
nem rendelkeztek, sem az országgyűlési biztos sem általános helyettese nem
tettek észrevételeket.
Az országgyűlési biztos, illetve
általános helyettesének egyetértése nem feltétele a jogszabálytervezetek elfogadásának,
illetve hatálybalépésének. Ezért mindketten fenntartják a jogot arra, hogy
az általuk véleményezett jogszabály hatálybalépését követően feltárt esetleges
alkotmányos visszásságok megszüntetésére – ajánlásaikban – javaslatot tegyenek
azok módosítására.
Az országgyűlési biztos, illetve
általános helyettese az általuk véleményezett jogszabálytervezetek további
sorsát illetően azt tapasztalták, hogy észrevételeiket az érintett szervek
megfontolták, és a normaszövegek átdolgozása során többnyire hasznosították.
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. éviLXXXI. törvény módosításának
tervezete
A tervezetet a Pénzügyminisztérium
küldte meg véleményezésre az országgyűlési biztosnak, aki az OBH 2971/1998.
számú ajánlásában kezdeményezte az 1998. évi LXXXI. tv. 78. § és 80. §-ának
olyan módosítását, amely a nyugdíjbiztosító késedelmes vagy hibás teljesítése
esetére szóló kamatfizetési kötelezettséget szabályozza.
A tervezet az ajánlásnak megfelelő
kamatfizetési kötelezettséget szabályozta.
A 2000. január 1-jén hatályba
lépett, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 2000. évi költségvetéséről
szóló 1999. évi CIX. törvény a kamatfizetésre vonatkozó kötelezettséget az
országgyűlési biztos ajánlásainak megfelelően szabályozza.
A fogyatékossági támogatás koncepciója
A tervezetet a Szociális és
Családügyi Minisztérium két alkalommal 1999 májusában és júniusában küldte
meg véleményezésre az országgyűlési biztosnak.
Észrevételeiben az országgyűlési
biztos felhívta a figyelmet arra, hogy amennyiben az aktív korban “súlyos
fogyatékossá” vált személyek jogosultak lesznek a támogatásra, akkor az idős
korban “súlyos fogyatékossá” vált személyeknek a jogosulti körből történő
kizárása hátrányos megkülönböztetést eredményezhet. Az országgyűlési biztos
jelezte, hogy a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
szóló 1998. évi XXVI. törvény a fogyatékossági támogatás havi összegét az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-ában határozta meg. Ezzel
szemben a tervezet a fogyatékossággal kapcsolatban két kategória elkülönítéséről
és egy alacsonyabb összegű támogatás bevezetéséről szól.
Az országgyűlési biztos jelezte,
hogy a tervezet értelmi fogyatékosként azokat a személyeket veszi figyelembe,
akik értelmi akadályoztatottsága magzati károsodás, vagy szülési trauma következménye.
Az említett megfogalmazás miatt nem terjedt ki az a tervezet hatálya arra
az értelmi fogyatékos személyre, akinél a károsodást enzimdefectusra visszavezethető
anyagcserezavar, vagy valamely kromoszómaaberráció okozza. Szintén hiányzott
a jogosulti körből azon fogyatékosok csoportja, akiknél a károsodás szülés
utáni ártalmak következménye (Gy 300-30/1997.).
Az egyes munkaügyi és szociális
törvények módosításáról szóló 1999. évi CXXII. törvény módosította a fogyatékos
személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI.
törvényt, ezzel megszületett a fogyatékossági támogatás részletes szabályozása.
Az 1999. évi CXXII. törvény a fogyatékossági támogatásra jogosutak körét,
illetve a támogatás összegét az eredeti terveknek megfelelően határozta meg.
Az eltűnt személyek felkutatásáról és eltűntnek nyilvánításáról,valamint
a Rendőrség körözési tevékenységével és adatkezelésével összefüggőegyes kérdésekről
szóló törvény tervezete
A tervezetet az országgyűlési
biztos általános helyettese azért véleményezte, mert mind ő, mind az országgyűlési
biztos több jelentésükben (OBH 9700/1997., 10870/1997., 4106/1998., 7740/1998.
számú jelentések) megállapították, hogy azon túl, hogy a Rendőrségről szóló
1994. évi XXXIV. tv. 36. § (1) bekezdése felhatalmazza a rendőri szerveket
arra, hogy a bűncselekmény elkövetésével alaposan gyanúsítható vagy az eltűnt
személy, tárgy felkutatására, továbbá ismeretlen holttest azonosítására körözést
rendeljenek el, a rendőrség körözési tevékenységét más jogszabály nem rendezi,
ami a jogállamiság, illetve az abból fakadó jogbiztonság követelményével,
továbbá az alapvető jogok tiszteletben tartásával összefüggő állami kötelességgel
kapcsolatban alkotmányos visszásságot okoz.
Az országgyűlési biztos általános
helyettese egyetértett a tervezet 5. §-ának azon rendelkezésével, amely szerint
a bejelentés, illetve az eljárás megindítását követően a rendőrség haladéktalanul
köteles az elsődleges eljárási cselekményeket megtenni, azonban hiányolta
az egyes eljárási cselekmények pontos meghatározását. Az országgyűlési biztos
általános helyettese felhívta a figyelmet arra is, hogy amennyiben a 1994.
évi XXXIV. tv. nem rögzíti, hogy a rendőrnek az eltűnt személy felkutatása
érdekében pontosan mit kell “haladéktalanul” megtennie, úgy a jogorvoslati
jog az eljárás végén formális lesz. Ezért az országgyűlési biztos általános
helyettesének álláspontja az volt, hogy a tervezet szóban forgó rendelkezése
a jogorvoslathoz való alkotmányos joggal összefüggő visszásság
közvetlen veszélyét rejti magában.
A tervezet 7. §-a lehetővé
tette az eljárás felfüggesztését. Az országgyűlési biztos általános helyettese
jelezte, hogy a tervezet nem szabályozza egyértelműen – illetve mindössze
a 13. § (1) bekezdéséből lehetett erre következtetni –, hogy az eljárás felfüggesztéséről
kell-e határozatot hozni. A tervezet arról sem rendelkezett, hogy az eljárás
felfüggesztéséről szóló határozatot kinek kell kézbesíteni. Az országgyűlési
biztos általános helyettese a jogorvoslathoz való alkotmányos jog biztosítékaként
javasolta az említett eljárási szabályok törvénybe iktatását.
Az országgyűlési biztos általános
helyettese rámutatott arra is, hogy az általa javasolt eljárási szabályok
törvénybe iktatása további részletszabályok bevezetését vonják maguk után
(például az eljárás folytatását is határozattal kellene elrendelni, amit azoknak
a személyeknek kézbesítenének, akik a felfüggesztő határozatból kaptak). A
felsorolt kérdések szabályozását az országgyűlési biztos általános helyettese
abból a szempontból is garanciális jelentőségűnek tartotta, hogy az eljárásban
érintett személy meggyőződhetne arról, hogy az ügyével foglalkoznak.
A tervezet 13. §-a szólt a
fellebbezés lehetőségéről. A tervezet nem szabályozta a fellebbezés előterjesztésének
határidejét, az előterjesztés módját, nem nevezte meg a másodfokon eljáró
szervet és nem határozta meg azt sem, hogy a másodfokú hatóság milyen döntést
hozhat. Az országgyűlési biztos általános helyettese a jogorvoslathoz való
alkotmányos jog érvényesülése szempontjából nem tartotta megfelelő garanciának,
hogy a tervezet értelmében a fellebbezésre továbbra is az államigazgatási
eljárás általános szabályai lennének az irányadóak, illetve azt sem, hogy
a fellebbezésen kívüli jogorvoslati lehetőségekről a tervezet nem rendelkezett.
Az országgyűlési biztos általános
helyettese hiányolta, hogy a tervezet nem tartalmazott olyan speciális rendelkezéseket,
melyeket a kiskorú személy, a fegyveres szerv hivatásos állományú tagja, továbbá
külföldi állampolgár eltűnésének bejelentését követően kellett volna alkalmazni.
Az állampolgároknak az iratok
megismeréshez fűződő jogos érdekeire, illetve a jogállamiságra figyelemmel,
valamint a jogbiztonság érdekében az országgyűlési biztos általános helyettese
azt javasolta, hogy a tervezet ne az államigazgatási eljárás szabályaira utalva,
hanem külön szabályozza az iratbetekintési jogot (Gy 300-59/1999.).
A jogszabály még nem lépett
hatályba.
Az egyes erőszakos bűncselekmények következtében sérelmet szenvedettek
állam általikárenyhítéséről szóló törvény tervezete
A tervezetet az Igazságügyi
Minisztérium küldte meg véleményezésre az országgyűlési biztosnak, aki egy
ajánlásában (OBH 6714/1996.) már 1996-ban kezdeményezte az Országgyűlés Emberi
Jogi, Kisebbségi és Vallásügyi Bizottságánál a törvény megalkotását, később
pedig folyamatosan közreműködött a tervezet előkészítésében.
Az országgyűlési biztos az
érintettek eljárási terheinek csökkentését – így például iratok beszerzésének
kötelezettsége –, továbbá a nagyobb összegű támogatásnak a bírósági kármegállapítás
előtt történő kifizetését javasolta. Az utóbbi észrevételt a jogszabály előkészítője
figyelembe vette. (Gy 300-21/1999., Gy 300-33/1999.)
A törvényjavaslat nem került
az Országgyűlés elé, de a Kormány a
bűncselekmények áldozatai és hozzátartozóik védelme, káruk megtérülése, enyhítése
érdekében teendő jogalkotási feladatokról és egyéb intézkedésekről szóló 1074/1999.
(VII. 7.) Korm. határozatban szabályozta az Országos Közbiztonsági és Bűnmegelőzési
Közalapítvány feladatait és hatáskörét az áldozatokat ért kár enyhítésében.
E szabályok lényegében a tervezetnek megfelelően léptek hatályba.
A Büntető Törvénykönyv egyes tényállásokkal való kiegészítéséről szóló
törvény tervezete
A tervezetet az Igazságügyi
Minisztérium küldte meg véleményezésre az országgyűlési biztosnak, ami a Büntető
Törvénykönyvnek az emberiség elleni bűncselekmények tagadása, valamint a nemzeti,
etnikai, faji vagy vallási csoport tagjának megsértése tényállással történő
kiegészítését szabályozta.
Véleményében az országgyűlési
biztos egyetértett azzal, hogy amennyiben az emberek legalapvetőbb jogainak
– így az élethez, az emberi méltósághoz való jog – védelme indokolja, akkor
ennek érdekében akár büntetőjogi szankciót is kilátásba lehet helyezni. Az
országgyűlési biztos hangsúlyozta, hogy az említett jogok védelme érdekében
olyan törvényi tényállást kell megfogalmazni, amely – akár más alkotmányos
jog szükséges és arányos korlátozásával – eleget tesz az alkotmányossági követelményeknek,
de egyúttal a hatóság határozott eljárását is lehetővé teszi (Gy 300-73/1999.).
A tervezet az Országgyűlés
még nem tárgyalta.
Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény módosítása
Az adózás rendjéről szóló 1990
évi XCI. törvény módosításának tervezetét a Pénzügyminisztérium küldte meg
véleményezés céljából az országgyűlési biztosnak. Észrevételeiben az országgyűlési
biztos jelezte, hogy a felülellenőrzés tilalmának megszüntetése, illetve az
körülmény, hogy a korábbi határozat – az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
elnökének utasítására elrendelt felülellenőrzés eredményeként – az adózó terhére
egy éven túl is megváltoztatható, önmagában nem eredményez az alkotmányos
emberi jogokkal összefüggő visszásságot. Az állampolgárok jogbiztonsága érdekében
az országgyűlési biztos azt javasolta, hogy az 1990. évi XCI. törvény 54.
§ (2) bekezdésének szövegét a jogalkotó úgy módosítsa, hogy a felülellenőrzést
elévülési időn, öt éven belül lehessen elrendelni (Gy 300-17/1999.).
Az 1999. évi LXXXVIII. törvény
1. §-a – 1999. október 14-től kezdődően – módosította az 1990. évi XCI. törvény
54. § (2) bekezdését, azonban az országgyűlési biztosnak a felülellenőrzés
elrendelésének időbeli korlátozására vonatkozó javaslatát a jogalkotó nem
vette figyelembe.
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII.
törvénymódosításának tervezete
A tervezetet – a hosszan tartó
előkészítés során két alkalommal – a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
az OBH 1894/1998. számú jelentésében tett ajánlásra reagálva küldte meg az
országgyűlési biztosnak véleményezés céljából.
Észrevételeiben az országgyűlési
biztos a különböző építési korlátozások miatti kártalanítási szabályok újragondolására,
a már hatályon kívül helyezett 1964. évi III. tv. szabályai szerint megállapított
kártalanítás átmeneti rendelkezésekkel történő szabályozására, továbbá a közhasználatú
építmény fogalmának meghatározására hívta fel a jogszabály előkészítőjének
figyelmét.
Az országgyűlési biztos az
Alkotmánybíróság döntésére hivatkozva változtatási tilalom és az elővásárlási
jog elrendelése esetén az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz
való alkotmányos jog érvényesülése érdekében kezdeményezte a tervezet kiegészítését.
Az országgyűlési biztos tervezetnek
a közérdek meghatározásával kapcsolatos rendelkezéseivel összefüggésben az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamisággal összefüggő
visszásság gyanújára hívta fel a jogszabály-előkészítő figyelmét.
Az Országgyűlés 1999. december
14-i ülésén elfogadta az épített környezet alakításáról és védelméről szóló
1997. évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló 1999. évi CXV törvényt.
Az országgyűlési biztos észrevételeit
az előterjesztő nem támogatta.
A bűncselekményeknek az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal által történő
nyomozásának részletes szabályairól szóló 3/1999. (I. 29.) PM rendelet módosításának
tervezete
A tervezetet a pénzügyminiszter
küldte meg véleményezésre az országgyűlési biztosnak.
Az országgyűlési biztos a jogszabálytervezet
szövegét nem találta összhangban a szabályozás tárgyával. Az országgyűlési
biztos felhívta a figyelmet arra, hogy – a tervezet címe alapján – jogalkotó
szándéka az volt, hogy a bűncselekményeknek az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési
Hivatal által történő nyomozásának részletes szabályait megállapítsa. Ezzel
szemben a tervezet – az 1. §–6. §-ok kivételével – ilyen szabályt nem tartalmazott.
Az országgyűlési biztos álláspontja az volt, hogy a tervezet a jogállam, illetve
az ebből eredő jogbiztonság követelményével összefüggő alkotmányos visszásság
közvetlen veszélyét rejtette magában.
Az országgyűlési biztos rámutatott
arra is, hogy a tervezet készítője az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
egyes feladatairól szóló 1998. évi XCIII. törvény felhatalmazó rendelkezéseit
nem vette figyelembe. A törvény arra hatalmazta fel a pénzügyminisztert, hogy
a Hivatal nyomozó hatósága hatáskörének, illetékességének és nyomozásának
részletes szabályait rendeletben határozza meg. Az országgyűlési biztos álláspontja
szerint az 1998. évi XCIII. tv. azon rendelkezéséből, amely szerint a Hivatal
bűnüldözési feladatkörében – a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. tv. (a
továbbiakban: Be.) szabályai szerint – a hatáskörébe utalt bűncselekmények
megelőzését, felderítését, valamint nyomozását végzi, az következik, hogy
a pénzügyminiszternek kizárólag az adónyomozók eljárására kiterjedően, mintegy
végrehajtási rendeletként kellett meghatároznia a nyomozással kapcsolatos
előírásokat. A tervezetnek mint végrehajtási jogszabálynak – a Be. keretei
között – elsősorban olyan részletszabályokat kell megállapítania, amelyek
elősegítik az alapszabály rendelkezéseinek gyakorlati végrehajtását, az alapszabályban
használt fogalmakat értelmezik. A tervezet ezen felhatalmazásnak nem felelt
meg.
Az országgyűlési biztos felhívta
a figyelmet arra is, hogy az 1998. évi XCIII. tv. felhatalmazó rendelkezéseinek
túllépése – a jogforrási hierarchia rendjének megsértésén keresztül – alkotmányellenességet
eredményez, ezért a tervezet alkalmas volt arra, hogy alkotmányos emberi joggal
kapcsolatos visszásságot okozzon. Az országgyűlési biztos álláspontja szerint
a tervezet túllépte a törvényi felhatalmazás kereteit, hiszen az csak a Hivatal
nyomozó hatósága hatáskörének, illetékességének szabályozását tartalmazta.
A törvényi felhatalmazás arra nem vonatkozott, hogy a pénzügyminiszter az
adónyomozói intézkedések, a kényszerítő eszközök alkalmazásának részletes
eljárási szabályait, esetleg az adónyomozók magatartási szabályait is rendeletben
állapítsa meg. A tervezet azonban ilyen rendelkezéseket is tartalmazott. Az
országgyűlési biztos szerint az említett kérdéskörök miniszteri rendeletben
történő szabályozásához az 1998. évi XCIII. tv. olyan kiegészítésére lett
volna szükség, amely a pénzügyminisztert erre felhatalmazza. Ezzel elkerülhetővé
vált volna az, hogy a jogállami garanciák csorbuljanak.
Fontosnak tartotta kiemelni
az országgyűlési biztos azt is, hogy az 1998. évi XCIII. tv 6. § (1) bekezdésében
biztosított adónyomozói intézkedések (például igazoltatás, áru származásának
vizsgálata) és a 7–8. §-ai szerinti kényszerítő eszközök (például testi kényszer,
bilincs) alkalmazása, esetleg az adónyomozó magatartási szabályainak miniszteri
rendeletben történő szabályozásával egyetért. Az országgyűlési biztos hangsúlyozta,
hogy az adónyomozó az 1998. évi XCIII. törvényben meghatározott intézkedések,
illetve kényszerítő eszközök alkalmazása során “quasi rendőrként” nem jelenhet
meg. A tervezet szerinti szabályozás az állampolgárok, sőt az adónyomozók
– mint köztisztviselők – jogos érdekeinek és a jogállamiság, illetve az abból
eredő a jogbiztonság követelményeinek megsértésére is alkalmas volt.
Az országgyűlési biztos hangsúlyozta,
hogy az 1998. évi XCIII. tv. – a tervezettel ellentétben – nem jogosította
fel az adónyomozót fegyverviselésre. – A tervezet véleményezésének időpontjában
hatályos jogszabályok szerint az adónyomozók a többi magyar állampolgárral
azonos módon voltak jogosultak arra, hogy önvédelmi fegyvert viseljenek. Az
országgyűlési biztos álláspontja szerint ezért az adónyomozó igazolványa nem
tartalmazhatta az “önvédelmi fegyverviselési jogosultságot”. Az említett tartalmú
szabály egyrészt közvetlenül veszélyeztette volna a jogállamiság és az abból
fakadó jogbiztonság elvének érvényesülését, másrészt az Alkotmány 37. § (3)
bekezdése azon rendelkezésének sem felelt meg, amely szerint a miniszteri
rendeletek törvénnyel, vagy a Kormány rendeletével és határozatával nem lehetnek
ellentétesek.
Az országgyűlési biztos utalt
arra is, hogy amennyiben az adónyomozó “quasi rendőr”-ré válna, akkor olyan
kötelezettségek terhelnék, illetve olyan jogosultságok illetnék meg, amelyeket
a rendőrség hivatásos állományú tagjaira a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV.
törvény, illetve a Rendőrség Szolgálati Szabályzatáról szóló 3/1995. (III.
1.) BM rendelet tartalmaznak. Az adónyomozónak azonban – az 1998. évi XCIII.
tv. alapján – a nyomozási feladata mellett a közbiztonságot és a belső rend
védelmét biztosító jogosítványa és kötelezettsége nincsen. A pénzügyminiszteri
rendelet ettől eltérő rendelkezése az Alkotmány 40/A. § (2) bekezdésébe ütközne,
ami a közbiztonság és a belső rend védelmét a rendőrség feladatává teszi.
Az országgyűlési biztos a tervezetet
közigazgatási egyeztetésre nem tartotta alkalmasnak (Gy 300-32/1999.).
A bűncselekményeknek az Adó-
és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal által történő nyomozásának részletes szabályairól
szóló 3/1999. (I. 29.) PM rendeletet nem módosították.