4.3.8.
A közbiztonság iránti
állampolgári igény, valamint a büntetőeljárás résztvevőinek emberi jogi helyzete
Amint azt már e fejezet elején jeleztük, fennállásunk óta
folyamatosan növekszik a rendőrség elleni panaszok és az ennek következtében
az általunk lefolytatott vizsgálatok aránya. Nem tudjuk megállapítani, hogy
a kényszerintézkedésre feljogosított hatóságok – különösen a rendőrség – és
a lakosság kapcsolata ténylegesen romlik-e, és ha igen, akkor ennek hátterében
milyen szociológiai, szociálpszichológiai folyamatok zajlanak. Az általunk
vizsgált ügyek tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy az állampolgárok egyre
érzékenyebben reagálnak a hatóságok által foganatosított kényszerintézkedéseire.
Számunkra úgy tűnik, hogy a már alattvalóból lett állampolgár a jogállam iránti
fokozott elvárásait mindenekelőtt a rendőrségre vetíti ki. Az egyik panaszos
például azt sérelmezte, hogy egy koccanásos baleset után, amelyet ő okozott
és elismert, minden különösebb ok nélkül előállították. Az ezzel kapcsolatos
panaszát elutasították, cselekménye minősítése elleni fellebbezését úgyszintén.
A rendőri szervek hierarchiáján belül a jogai érvényesítésére nem kapott érdemi
lehetőséget. Az eljáró helyi ügyészség sem korrigálta az eredetileg eljárási
hibákból származó – az ügyfél számára súlyos következményekkel járó – jogsérelmet.
Ezt csak a bíróság tette meg. A biztos általános helyettese megállapította,
hogy az előállítás elrendelésének időpontjában a panaszossal szemben bűncselekmény
alapos gyanúja nem állt fenn, előállítása az általa elismert, kis kárértékű
koccanás miatt szükségtelen volt. A rendőrkapitányság vezetője a panaszban
nem hozott határozatot, jogorvoslati jogairól nem tájékoztatta. A fellebbezés
elutasítása ugyancsak határozathozatal nélkül történt. Végül rögzítette, hogy
a szabálysértés utólagos átminősítése bűncselekménnyé, annak érdekében, hogy
a panaszos előállítását jogszerűnek tüntessék fel, súlyosan sértette a jogbiztonsághoz,
valamint a tisztességes eljáráshoz fűződő jogát. Panaszosunk évekig hiába
harcolt az igazáért. A sérelem utólagos orvoslása ellenére az ő és közvetlen
környezetének a hatóságba vetett bizalma nagy valószínűséggel tartósan megingott
(OBH 467/1998.). Az állampolgárok legnagyobb hányada a szabálysértési eljárás
során kerül kapcsolatba a rendőri szervekkel. A hatóságról alkotott képet
tehát leginkább ezek befolyásolják. Az 1999-ben elfogadott szabálysértésekről
szóló törvény lényeges elemeiben formálja át a szabálysértési eljárás egészének
ügyfelet védő garanciarendszerét pusztán azzal, hogy az eljárás alá vont
személy az intézkedés ellen bírósághoz fordulhat (OBH 4254/1996., OBH 5829/1996.,
OBH 8394/1997., OBH 3430/1998.).
A rendőri intézkedéssel
kapcsolatos vizsgálatainkban igen súlyos, sokszor a jogszabály hiányára
vagy hiányos rendelkezéseire visszavezethető alkotmányos visszásságra derült
fény. A helyettes biztos a gyanúsítottal szembeni bilincs használatával és
annak módjával, valamint a rendőr által tanúsított magatartással kapcsolatos
panaszok rendőri kivizsgálása alapján alkotmányos visszásságot állapított
meg azért, mert az illetékes rendőri szerv a panaszt nem az irányadó jogszabály
szerint bírálta el és nem határozott a rendőri intézkedés elleni beadvány
egész tartalmáról. A sérelem orvoslására egyedi ajánlásokat tett az országos
rendőrfőkapitánynak, valamint javasolta belső norma kiadását is. Ez utóbbival
a címzett nem értett egyet. Ezért azt felterjesztette a belügyminiszterhez,
aki viszont az indítványt elfogadta. A norma kiadásáról azonban még nem tájékoztatták
hivatalunkat (OBH 10035/1997.). Az országgyűlési biztos egy másik ügyben megállapította,
hogy a rendőrök súlyosan megszegték a megalázó, embertelen bánásmód tilalmát
akkor, amikor a szolgálati gépkocsi csomagtartójában állították elő az elfogott
személyt a kapitányságra (OBH 1550/1999.). Egy hivatalból folytatott vizsgálatban
a biztos helyettese rámutatott arra, hogy megfelelő ügyrendi szabályok hiánya
miatt az előállítás időtartama meghosszabbításának rendőri gyakorlata veszélyeztette
az alkotmányos jogokat. Ezért javasolta megfelelő ügyrendi szabályok kiadását,
amit a címzett főkapitány azóta végre is hajtott (OBH 9438/1997.). Jogszabálysértő
előállításra és az ebből adódó alkotmányos jogsérelemre derített fényt egy
másik vizsgálat is. Kiderült ugyanis, hogy az előállítás miatt benyújtott
panasz elbírálása nem határozatban történt, melynek következtében sérült a
panaszos jogorvoslathoz való joga. Az ügyben tett kezdeményezésnek a címzett
ügyészségi nyomozó hivatal eleget tett, az ügyben eljáró rendőrök ellen nyomozást
rendelt el (OBH 9824/1997.). Vizsgálati gyakorlatunkban volt példa arra is,
hogy a panaszos a vele szemben eljáró rendőr durva, indulatos magatartását
sérelmezte. A panasz megalapozottnak bizonyult, de a biztos helyettese nem
élt ajánlással, mert a főkapitány az érintett rendőrt figyelmeztette és felhívta
a hasonló helyzetekben követendő magatartásra (OBH 8705/1997.). Számunkra
ezek az esetek azt bizonyítják, hogy a lakossággal leggyakrabban kapcsolatba
kerülő rendőrök szakmai felkészültsége a megelőzés egyik legfontosabb biztosítéka.
A lakosság és a rendőrség bizalmi kapcsolatának megteremtéséhez a követelményeknek
megfelelő jogszabályok csak garanciális keretet jelenthetnek, ami önmagában
fontos, de nem elégséges feltétel az elvárásnak megfelelő viselkedési kultúra
fejlesztéséhez.
1999-ben az előző évekhez hasonló arányban keresték meg
büntetőügyekkel kapcsolatos panaszokkal az országgyűlési biztosok
hivatalát. Ezeket többnyire sürgős eljárásban vizsgáltuk, döntést azonban
csak a panasz alapos elemzését követően hoztunk. A megalapozatlannak bizonyult
panaszokat is részletes indokolással és – szükség esetén – a panaszos megfelelő
tájékoztatásával fejeztük be (OBH 6288/1998., OBH 1390/1999.). A büntetőügyekben
a panaszok – két kivételtől eltekintve, melyek a vám- és pénzügyőrség nyomozó
hatóságának és a katonai ügyészségnek az eljárást sérelmezték – a rendőrségi
eljárásokra vonatkoztak. Az APEH nyomozó hatósága által folytatott büntetőeljárással
szembeni panasz 1999-ben nem merült fel.
A bűncselekmények áldozatai,
sértettjei a nyomozások sikertelenségét,
hatékonyságának hiányát, az eljárások időbeli elhúzódását, az ügyre vonatkozó
jogszabályoknak, valamint a lehetséges bizonyítási eszközök maradéktalan felhasználásának
a mellőzését kifogásolták. Többen sérelmezték, hogy az általuk kezdeményezett
büntetőeljárás indokolatlanul elhúzódott (OBH 6371/1997., OBH 278/1998.).
Ezek a panaszok általában jogosak voltak, de egyedi ajánlást csak akkor fogalmaztunk
meg, ha a nyomozó hatóság vezetője időközben nem orvosolta a mulasztást. Olyan
esetben nem állapítottunk meg alkotmányos joggal összefüggő visszásságot,
ha a nyomozás elhúzódásának oka az ügy kivételes bonyolultsága volt és az
érintett személyt az eljáró hatóság a nyomozási cselekményekről értesítette
(OBH 5157/1998.). Alaposnak bizonyultak azok a panaszok, melyekben a nyomozások
sikertelenségét – megtagadását vagy megszüntetését – kifogásolták a sértettek
(OBH 646/1998., OBH 5401/1998.). Sokan kifogásolták azt, hogy a sérelmükre
elkövetett bűncselekmény miatt indult nyomozás során a vonatkozó jogszabályokat
megsértette a hatóság. Ezek között voltak olyan ügyek, melyekben az okozta
az alkotmányos joggal kapcsolatos visszásságot, hogy a hatóság az állampolgár
beadványát nem tartalma szerint minősítette (OBH 3470/1998., OBH 5276/1998.,
OBH 1111/1999.). Az egyedi ügyekben észlelt emberi jogi sérelmek jelentős
részét a megkeresés után közvetlenül orvosolták, az ajánlásainkat pedig rendszerint
elfogadták. Volt azonban olyan ügy is, amelyben az általános helyettes még
1997-ben ajánlotta a jogellenes fogvatartás miatt folytatott nyomozás megszüntetése
okának jogszabály szerinti kijavítását és ez – többszöri levélváltásokat követően
– 1999-ben teljesült (OBH 1468/1996.).
A bűncselekmény sértettjeinek, áldozatainak eljárásjogi
helyzetéből adódó panaszokat már több parlamenti beszámolóban részletesen
ismertettük és az Országgyűlésnek két alkalommal is konkrét javaslatot tettünk.
Ennek eredményeként nagyon fontos döntés született azzal, hogy 1999 júliusában
a Kormány határozatban rendelkezett a bűncselekmények áldozatai, illetve hozzátartozóik
védelme, káruk megtérülése, enyhítése érdekében teendő jogalkotási feladatokról
és egyéb intézkedésekről. E határozat melléklete a biztos javaslataira is
tekintettel szabályozza a kárenyhítés eseteit és eljárását. A 2000. évi központi
költségvetésben már közel 400 millió forintot különített el erre a célra.
A rendőrkapitányságokon országszerte kialakították a sértettekkel foglalkozó
szervezeteket (OBH 6714/1996.).
A beszámolási időszakban sokszor fordultak hozzánk a büntetőeljárás
gyanúsítottjai vagy azok védői . Volt panasz a házkutatás, a lefoglalás ügyében, a büntetőeljárás
során vagy az azt követő rendőri vagy ügyészi intézkedések és azok elmulasztása,
az ügyre irányadó szabályok figyelmen kívül hagyása, a nyomozás elrendelésének
megalapozatlansága, a védői jogok csorbulása, a nyomozás elhúzódása miatt.
Előfordult, hogy a lefoglalás elrendelését és a lefoglalásnak a nyomozás felfüggesztése
ellenére való fenntartását jogszerűnek és indokoltnak tartotta az általános
helyettes, mert az ügyben a bűncselekmény teljes körű bizonyítása csak a lefoglalt
iratok és a külföldi hatóságoktól beszerzett információk egybevetése alapján
volt lehetséges (OBH 8481/1996.). A legtöbb esetben azonban az országgyűlési
biztos vagy helyettese megállapította az alkotmányos joggal összefüggő visszásságot.
A jogos sérelem okai többek között a halaszthatatlan nyomozati cselekményként
elrendelt házkutatás és a lefoglalás (OBH 2648/1998.), a rendőrök azon mulasztása,
hogy nem gondoskodtak a házkutatáson cselekvőképességgel rendelkező képviselő
jelenlétéről (OBH 1186/1999.), a lefoglalás megszüntetésének és a dolog kiadásának
elhúzódása (OBH 5748/1998., OBH 8769/1997.). Az említett ügyekben a vizsgálatok
eredményre vezettek. Többen panaszkodtak a büntetőeljárást folytató hatóság
olyan tevékenységével kapcsolatban, melyet a hatóság a nyomozás során, de
nem a büntetőeljárási törvény hatálya alá tartozó norma alapján foganatosított.
Kifogásolták például a vagyonőri igazolvány bevonását, a határozott időre
bevont gépjármű-vezetői engedély határidő elteltét követő visszatartását,
a fegyver és fegyvertartási engedély elvételét és visszatartását (OBH 9595/1997.,
OBH 6288/1998., OBH 6928/1998.). Az utóbbi két esetben fennállt az alkotmányos
joggal összefüggő visszásság. Ajánlást mégis csak amiatt tett az általános
helyettes, mert a nyomozó ügyész a váddal nem érintett fegyvertartási engedélyt
még a nyomozás befejezését követően sem adta vissza (OBH 9595/1997.). A gyanúsítottak
közül a legtöbben azt sérelmezték, hogy az ügyükre vonatkozó szabályokat a
nyomozó hatóság nem vette figyelembe. Egy ízben a hozzátartozó azt sérelmezte,
hogy az ügyészség az eljárást lezáró határozatban megállapította az elhunyt
büntetőjogi felelősségét (OBH 7021/1998.). Jogos volt az a panasz is, amely
sérelmezte, hogy a kegyelmi kérvényeit az igazságügy-miniszter bírálta el
és nem terjesztette fel a köztársasági elnökhöz (OBH 963/1998.). A hatóságok
több esetben nem tartották be a büntetőeljárásról szóló törvény vonatkozó
rendelkezéseit. Ez történt akkor, amikor az eljáró szerv a befejezett nyomozás
iratait késedelmesen továbbította az ügyészségre (OBH 6681/1997.), a hatályon
kívül helyezett ügyészségi határozat alapján hozott új határozat nem tartalmazott
döntést a panasz minden részére (OBH 10035/1997.), az előzetes letartóztatást
megelőző bírói meghallgatás időpontjáról az ügyészség a védő értesítéséről
nem gondoskodott (OBH 4400/1998.), az ügyészség nem közölte a rendőri szervvel
azt a legfőbb ügyészségi utasítást, hogy a nyomozást fejezze be (OBH 7047/1998.),
végül amikor a rendőr által kihallgatott személy vallomásáról nem készült
jegyzőkönyv (OBH 1550/1999.). Amikor az országgyűlési biztos és helyettese
szükségesnek tartotta, ajánlással élt, amelyet a címzettek általában el is
fogadtak.
Az 1999-ben lefolytatott vizsgálatok között volt olyan is,
amelyben a védelemhez való jog csorbult (OBH 5849/1998., OBH 7345/1998.).
A biztos megállapította, hogy a védő kirendelését vagy meghatalmazása becsatolását
megelőzően végzett nyomozási cselekmények irataiba való betekintés és másolatadás
jogának korlátozása alkotmányos visszásságot keletkeztet. A biztos az igazságügyi
miniszternek a jogszabály módosítására tett javaslatot, a címzett azonban
azt csak 2001. június 30-i határidővel tartotta teljesíthetőnek. Az elmúlt
évben is foglalkoztunk a kirendelt védői tevékenységgel . Megalapozott volt az a panasz, melyben
a gyanúsított azt kifogásolta, hogy kirendelt védője egyetlen nyomozati cselekménynél
sem volt jelen, vele előzetes letartóztatása ideje alatt nem találkozott (OBH
5227/1996.). Az általános helyettes ajánlását az Ügyvédi Kamara azonban nem
tudta teljesíteni, mert a nyomozó hatóság nem működött vele együtt. Egy előzetes
letartóztatásban lévő fiatalkorú védelemhez való joga is veszélyben volt akkor,
amikor két kirendelt védője is volt, de az eljárás során egyik sem vette fel
vele a kapcsolatot (OBH 4650/1999.). A Hajdú-Bihar Megyei Ügyvédi Kamara elnöke
az ajánlásra sürgetésünk ellenére sem válaszolt. Az országgyűlési biztos áttekintette
a kirendelt védői intézmény hatékonyabbá tétele érdekében tett korábbi ajánlásainak
teljesülését is. Megállapította, hogy javaslatainak nagy részét tartalmazza
az ügyvédekről szóló, immár hatályos törvény és a 2003. január 1-jén hatályba
lépő büntetőeljárási törvény. Ez utóbbi azonban nem vezette be a közvédő intézményét
és a védő eljárásbeli jogainak kiszélesítésével kapcsolatos javaslatait. A
belügyminiszter viszont eleget tett valamennyi ezzel kapcsolatos ajánlásunknak
(OBH 6564/1996.).
Fontosnak tartotta az országgyűlési biztos azt, hogy az
ártatlanul letartóztatott vagy elítélt személy
kártalanítására vonatkozó büntetőeljárásjog
szabályainak reformja érdekében hivatalból fellépjen. Erről 1997-ben ajánlást
fogalmazott meg (OBH 3583/1997.). Az ajánlás teljesítésére a címzett ígéretet
tett, de az új norma az országgyűlési biztos által kifogásolt előírásokat
változatlanul hagyta. Ezért az ajánlást az Országgyűlés elé terjesztjük.
1998-ban az általános helyettes több ajánlást fogalmazott
meg a gépjárművek lefoglalásával és
kiadásával kapcsolatban. Akkor
szó esett az ajánlások fogadtatásáról is. Azóta, 1999-ben, a korábbi ajánlásokat
is figyelembe véve kedvezően változtak a büntetőeljárási törvény lefoglalásról
szóló szabályai (OBH 6853/1997.).
Eredménynek tartjuk azt is, hogy – az országgyűlési biztos
legfőbb ügyészhez eljuttatott jelzésével összhagban – módosult az ügyészségi
nyomozás kizárólagos hatáskörébe tartozó bűncselekmények köre (OBH 2393/1999.).
A beszámolási időszakban a biztosok megkülönböztetett figyelmet
fordítottak a biztosok a személyi szabadságában
korlátozott gyanúsítottak vagy elítéltek sérelmeinek kivizsgálására. A rendőrségi fogdában lévők a bánásmódot vagy a vonatkozó jogszabályokkal
ellentétes elhelyezést kifogásolták. Ez utóbbi sérelmet valósnak találta az
országgyűlési biztos. Egy esetben a rendőri szerv ugyanis a fogdába elhelyezett
fiatalkorút nem különítette el a felnőttkorúaktól. Az ügyben kiderült az is,
hogy a fogvatartott nem élhetett a büntetőeljárásról szóló törvényben biztosított
panaszjogával (OBH 5163/1999.). Az előző évek gyakorlatát követve az országgyűlési
biztos 1999-ben is tartott helyszíni fogdaellenőrzést. A pécsi fogda utóvizsgálata
során megállapította, hogy az ott elhelyezett fogvatartottak helyzete kétségtelenül
javult, de a biztonsági vagy fegyelmezési célú, kisméretű elkülönítő helyiséget
meg kell szüntetni. Az erre irányuló ajánlásnak a főkapitány eleget tett (OBH
2872/1999.).
1996-ban az egyik megyei rendőr-főkapitányság fogdájában
fogva tartott személy rendkívüli halála miatt az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa hivatalból vizsgálatot folytatott. Akkor javaslatot tett az Országgyűlés
Alkotmány- és Igazságügyi Bizottságának arra, hogy az ilyen esetek kivizsgálása
rendőrségi hatáskörből kerüljön kizárólagosan ügyészségi hatáskörbe. A javaslatot
nem fogadták el, bár a kiküldött parlamenti bizottság alaposan foglalkozott
az üggyel. Végül a bizottság 1998 márciusában felkérte a belügyminisztert,
hogy a rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatát vizsgálja felül és nyilvános
jogszabály formájában jelentesse meg. Indítványozta a rendőrségi fogdák rendjéről
szóló BM rendelet módosítását is oly módon, hogy a rendőrségi fogdákban bekövetkezett
haláleset kivizsgálása során az ügyészt haladéktalanul értesítsék és a temetés
csak az ügyész nyilatkozata és a hatósági boncolás után történhessen meg.
A miniszter az ajánlást, illetve a bizottság állásfoglalását csak részben
hajtotta végre. A Fogdaszolgálati Szabályzat azóta sem jelent meg nyilvános
jogszabályban. A Szolgálati Szabályzatot ugyan módosították, de a módosítás
– az országgyűlési biztosnak megküldött tervezettől eltérően – csak a fogvatartottakkal
szembeni fegyverhasználat esetében tartalmazza az ügyészség haladéktalan értesítését.
A fogdákban bekövetkezett rendkívüli halálesetekre vonatkozó eljárást az igazságügyi
miniszterrel és a legfőbb ügyésszel egyetértésben 1998-ban kiadott BM rendelet
is módosította. A legfőbb ügyész utasításában szabályozta a fogvatartottak
halálával kapcsolatos ügyészi eljárást. A jogszabálymódosítások azonban továbbra
is rendőri hatáskörben hagyták a fogvatartottak rendkívüli halálesetének vizsgálatát
(OBH 5254/1996.). A probléma tehát nem oldódott meg. Ezt a most folyamatban
lévő vizsgálatainkkal igazolni fogjuk.
A bünbetés-végrehajtási
intézetekben elhelyezettek vagy
azok hozzátartozóinak panaszai általában az egészségügyi ellátással, a munkavégzéssel,
a büntetés félbeszakítási kérelem elutasításával, a szigorúbb fogvatartási
szabályok elrendelésével voltak összefüggésben. Túlnyomórészt megalapozatlanok
voltak azok a panaszok, amelyekben a fogvatartottak a megfelelő gyógykezelés
és gyógyszer biztosítását hiányolták (OBH 8354/1996., OBH 4863/1998., OBH
4434/1999.). Az elítélt legmagasabb szintű testi egészséghez és szabad orvosválasztáshoz
való joga sérelmének veszélyét azonban egy esetben megállapította az országgyűlési
biztos. Az elítélt műtétjével kapcsolatban ajánlotta az országos parancsnoknak
független orvosi konzílium összehívását és vélemény beszerzését (OBH 4434/1999.).
Ez meg is történt. Az általános helyettes szerint egy másik ügyben nem okozott
alkotmányos visszásságot az elítélt munkavégzésre való kötelezése, illetve
egészségi állapotához igazodó munkáltatása, az életfogytig tartó szabadságvesztésre
ítélt személy részére intim szoba biztosításának elmaradása, a panaszos szabadságvesztés
büntetését töltő fiának a jogszabályok szerinti biztonsági csoportba sorolása,
beteg gyermeke meglátogatása céljából az elítélt büntetésének félbeszakítása
helyett ötnapos, rövid tartamú eltávozás engedélyezése (OBH 5483/1997., OBH
8904/1997., OBH 9519/1997., OBH 7197/1998.). Súlyos jogsérelem érte azonban
azt a fogvatartottat, akit ideiglenesen kényszergyógykezelésre az Igazságügyi
Megfigyelő és Elmegyógyító Intézetben helyeztek el. Az állampolgári jogok
biztosa ebben a vizsgálatban a helyszínen észleltek alapján általános következtetéseket
vont le. Az intézetbe kerülő betegeket szabad mozgásukban tartósan korlátozták,
a kapcsolattartástól eltiltották, sőt ezek elrendeléséről a kapcsolattartó
hozzátartozót nem értesítették. Megállapítható volt a betegek bírói meghallgatáshoz
fűződő alkotmányos joga sérelmének veszélye is. Ezekre tekintettel az országgyűlési
biztos egyedi ajánlásokat tett az egészségügyi miniszternek, valamint a büntetés-végrehajtás
országos parancsnokának és a vizsgált intézet vezetőjének, akik azokat teljesítették.
Javasolta továbbá az igazságügyi miniszternek a büntetések és intézkedések
végrehajtásáról szóló jogszabály kiegészítését, melyet a címzett azzal fogadott
el, hogy a beteg fogvatartottak jogainak törvényi szintű szabályozását a büntetés-végrehajtási
törvényben kívánja megoldani (OBH 1042/1999.). Ennek a vizsgálatnak az eredményeként
talán a közeli jövőben eldől az a hosszú idő óta létező dilemma, hogy a börtön
körülményei között működő gyógyító intézetekben élőket elsősorban betegnek
kell-e tekinteni, vagy életmódjukat mindenekelőtt a többi fogvatarottra, elítéltre
vonatkozó előírások szabályozzák. Jelenleg inkább az utóbbi felfogás érvényesül.
Részben megalapozottnak ítélte meg az országgyűlési biztos
azt a panaszt is, melyben a bv. intézetben elhelyezett előzetes letartóztatott
sérelmezte a rendőrségi fogdában és a bv. intézetben irányadó fogvatartási
szabályok közti eltéréseket. Ezért 1997-ben javasolta az igazságügyi miniszternek
a vonatkozó jogszabályok módosítását, illetve önálló norma kiadását. A miniszter
akkor ígéretet tett ennek teljesítésére, az 1999-ben kiadott törvény azonban
ilyen rendelkezéseket nem tartalmazott (OBH 4601/1997.). A beszámolási időszakban
büntetés-végrehajtási intézet átfogó helyszíni ellenőrzésére is sor került.
Ezt hivatalból az általános helyettes végezte a Kalocsai Fegyház és Börtönben.
Megállapította, hogy az intézetben elhelyezettek legmagasabb szintű testi
és lelki egészséghez való joga többszörösen sérült vagy az közvetlen veszélyben
volt, mert az intézet szennyvíz- és csatornarendszere elavult, több zárka
levegő- és fényhiányos volt, nem volt a fogvatartottak számára sportolási
és mozgási, illetve szűrővizsgálati lehetőség. Fennállt a tulajdonhoz való
jog veszélye is, hiszen az intézet nem tudta a fogvatartottak által őrzésre
leadott értékek tárolását megfelelően megoldani. A feltárt alkotmányos visszásságok
megszüntetése érdekében a helyettes biztos ajánlásokat tett a büntetés-végrehajtás
országos parancsnokának, az igazságügyi miniszternek pedig javasolta e letétkezelési
szabályok módosítását. A címzettek az ajánlásokat, illetve a javaslatot elfogadták
(OBH 4367/1999.).
Az 1998. évi parlamenti beszámolóban az emberi élethez és
méltósághoz való jog hatékonyabb érvényesítése érdekében kezdeményeztük a
rendőrségi körözésre vonatkozó törvény megalkotását. 1999-ben is folytattunk
vizsgálatokat ilyen ügyekben, és ezekben ismét a régóta ismert problémákkal
szembesültünk (OBH 7408/1997., OBH 3928/1998., OBH 4700/1998., OBH 7269/1998.).
Azóta azonban elkészült a törvény tervezete, amelyet véleményeztünk. Saját
vizsgálataink során gyűjtött tapasztalataink rendelkezésre bocsátásával próbáltuk
segíteni a jogalkotás folyamatát.
4.3.9.
Emberi jogi sérelmek a megnövekedett migráció körülményei között
A világszerte növekvő gazdasági és politikai migráció, a
jugoszláviai válság következményei és a magyar állampolgárok szinte korlátlan
utazási lehetősége továbbra is új és új, nehezen megoldható feladatok elé
állította az illetékes magyar hatóságokat. A hatósági gyakorlatban elég sok
alkotmányos visszásságot okozó emberi jogi sérelemre derült fény.
1998. évi tevékenységünkről szóló parlamenti jelentésünkben
esetekkel illusztrálva indítványoztuk a külföldön tartózkodó magyar állampolgárok
alkotmányos jogainak hatékony védelme érdekében a konzuli törvény megalkotását. Legutóbbi hivatalos információnk
szerint a törvény tervezete elkészült és van némi remény arra, hogy 2000-ben
azt vitára is bocsátják az Országgyűlésben.
Az országgyűlési biztos 1997-ben átfogó vizsgálat keretében
tekintette át az állampolgárság megszerzése
iránti kérelmek a köztársasági elnöki döntésre történő előkészítésének gyakorlatát.
A vizsgálat eredményeként született ajánlásokat – egy kivétellel – az akkori
belügyminiszter elfogadta, és az eljárási reformra vonatkozó indítványokat
maradéktalanul végrehajtotta. Ennek eredményeként – különösen az ügyfelek
folyamatos tájékoztatásának köszönhetően – szinte alig volt a beszámolási
időszakban az állampolgársági eljárásra vonatkozó vizsgálat. Egy ezek közül
azért említésre méltó, mert az 1997-ben elfogadott egyik ajánlással függött
össze. A panaszos azt kifogásolta, hogy az 1993 elején előterjesztett állampolgársági
kérelmében még mindig nem született döntés. Vizsgálatunk eredményeként a biztos
megismételte azt az ajánlását, hogy az 1993. október 1-jét megelőzően előterjesztett
kérelmek előkészítése során az akkor hatályos jogszabály – az 1957. évi V.
törvény – alapján járjanak el és ne alkalmazzák az 1993-ban pár hónappal később
hatályba lépett törvény rendelkezéseit. Az ajánlást a belügyminiszter ezúttal
is elfogadta és arról tájékoztatta az országgyűlési biztost, hogy az 1993.
október 1-jét megelőzően előterjesztett állampolgársági kérelmek feldolgozása
befejeződött, ezért a jövőben hasonló viszszásságok nem fordulnak elő (OBH
9137/1997.).
Az idegenrendészeti
eljárás alatt álló külföldiek alkotmányos jogainak vizsgálatai a külföldiek személyes szabadsága
korlátozásának körülményeire, időtartamára, illetve leggyakrabban a korlátozás
alatt álló külföldiek elhelyezésének körülményeire vonatkoztak. A külföldiek
személyes szabadságának átmeneti vagy tartós korlátozásával kapcsolatos két
vizsgálat olyan alkotmányos visszásságokat tárt fel, amelyet a jogszabályok
hiányos rendelkezése vagy a hatályos szabályok nem megfelelő értelmezése okozott.
A jogszabály kiadására, módosítására és az egyértelmű jogértelmezést elősegítő
gyakorlat kialakulására vonatkozó ajánlásokat a belügyminiszter és a többi
illetékes rendvédelmi szerv vezetője hosszabb-rövidebb szakmai vita után elfogadta.
A jogszabályokra vonatkozó indítványok teljesítését az illetékesek legkésőbb
2000-ben kívánják megvalósítani (OBH 5979/1997., OBH 9438/1997.).
Az országgyűlési biztos a korábbi évekhez hasonlóan 1999-ben
is különös figyelmet fordított a személyes szabadság korlátozása alatt álló
külföldiek alkotmányos jogai érvényesülésére. A külföldiek beutazásáról, magyarországi
tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi törvény a külföldiek szabadságkorlátozásának
két formáját ismeri. Egyik a gyakorlatilag teljes szabadságelvonást jelentő
idegenrendészeti őrizet, a másik a külföldi kijelölt helyen való tartózkodása,
amely idegenrendészeti őrizetnek nem minősülő, személyes szabadságot korlátozó
intézkedés. Az országgyűlési biztos első ízben 1996-ban, helyszíni bejárás
keretében, hivatalból vizsgálta az idegenrendészei őrizet alatt álló külföldiek
alkotmányos jogainak érvényesülését. A vizsgálatról készült jelentésben az
országgyűlési biztos megállapította, hogy „az idegenrendészeti őrizet, illetve
annak bütetés-végrehajtási intézetben történő végrehajtása aránytalanul súlyos
joghátrány. Kiszámíthatatlan és elhúzódó időtartama, illetve végrehajtásának
jelenlegi módja az esetek túlnyomó többségében nem méltányos és nem arányos
az elkövetett jogsértésekhez képest”, ami a jogbiztonsághoz való joggal összefüggésben
eredményez alkotmányos visszásságot. A visszásság megszüntetésére az országgyűlési
biztos 1996-ban ajánlást tett az igazságügyi miniszternek, amelyben kérte,
hogy a belügyminiszterrel közösen kezdeményezze a külföldiek beutazásáról
szóló hatályos törvény módosítását az idegenrendészeti őrizet leghosszabb
tartamának meghatározása érdekében. Az ajánlást az igazságügy i miniszter
elfogadta, az idegenrendészeti őrizet leghosszabb tartamát meghatározó törvényi
rendelkezés azonban csak 1999. szeptember 1-jétől valósult meg, a következőképpen:
„ha az idegenrendészeti őrizet elrendelésétől számított tizennyolc hónap alatt
a kiutasítás nem hajtható végre, az őrizetet meg kell szüntetni. Az őrizetet
elrendelő idegenrendészeti hatóság a külföldi számára k ötelező tartózkodási
helyet jelöl ki.”
Az országgyűlési biztos 1997-ben (OBH 4304/1997.), az idegenrendészeti
őrizet rendőrségi fogdában, illetve büntetés-végrehajtási intézetben történő
végrehajtásának módját vizsgálta. Jelentésében felhívta a figyelmet arra,
hogy az idegenrendészeti őrizet büntetés-végrehajtási intézetben történő foganatosítása
nem jelent szigorúbb végrehajtási fokozatot a rendőrségi fogdában történő
végrehajtáshoz képest. A 19/1995. (XII. 13.) BM rendelet és az 1/1995. (I.
6.) IM rendelet összehasonlítása alapján az országgyűlési biztos megállapította,
hogy a rendőrségi fogdában idegenrendészeti őrizet alatt álló személyek a
kapcsolattartás, a levelezés, a csomag, illetve látogatók fogadása, a lakóhelyiségben
biztosítandó légtér, valamint a mozgástér tekintetében kedvezőbb helyzetben
vannak azoknál, akik idegenrendészeti őrizetüket büntetés-végrehajtási intézetben
töltik. Az idegenrendészeti őrizet alatt álló személyek jogainak, vagyis az
őrizet tartalmának eltérő szabályozása a jogbiztonsághoz való joggal összefüggésben
okozott visszásságot. A feltárt alkotmányos visszásság megszüntetésére a biztos
1998-ban ajánlást tett a belügyminiszternek és az igazságügyi miniszternek,
amelyben kezdeményezte, hogy az idegenrendészeti őrizet egységes végrehajtása
érdekében intézkedjenek a 19/1995. (XII. 13.) BM rendelet és az 1/1995. (I.
6.) IM rendelet eltérő szabályainak harmonizálása érdekében. A belügyminiszter
az ajánlást határidőn belül elfogadta, és a BM rendelet kedvezőbb szabályaira
figyelemmel az igazságügyi miniszteri rendelet módosítását tartotta szükségesnek.
Az igazságügyi miniszter az ajánlást, ha késedelmesen is, de elfogadta. Az
országgyűlési biztos által kezdeményezett jogszabály-módosításokat végrehajtotta.
Az új szabályok 1999. október 16-án hatályba léptek.
A külföldiek kijelölt helyen való tartózkodása, mint szabadságot
korlátozó intézkedés körében az országgyűlési biztos évek óta figyelemmel
kíséri a Határőrség közösségi szállásain tartózkodó külföldiek emberi jogainak
érvényesülését. Az országgyűlési biztos a kilenc közösségi szállás körül 1998-ban
négy (Miskolc, Győr, Balassagyarmat, Nyírbátor), 1999-ben két (Kiskunhalason
és a ferihegyi nemzetközi repülőtéren) működő intézményben tartott helyszíni
vizsgálatot (OBH 1222/1998., OBH 1931/1999.). A közösségi szállásokkal foglalkozó
vizsgálatok egy része civil szervezetek beadványai alapján indultak, de vizsgálatot
kért a köztársasági elnök és egy magát megnevezni nem kívánó személy is.
Az 1999. évi vizsgálatok sorából kiemelkedik az a kettő,
amelyet a kiskunhalasi közösségi szálláson valósítottunk meg. Mindkét alkalommal
megállapítottuk, hogy a zárt körülmények között élő, tétlenségre is ítélt
külföldiek pszichés állapota rendkívül rossz. Az objektum egy részét emberi
tartózkodásra alkalmatlannak minősítettük, és az élet, testi épség-egészséghez
fűződő alapvető emberi jogok védelme érdekében javasoltuk a felújítását. Mivel
a közösségi szállás lakóinak bezártságérzetét, pszichés állapotát alapvetően
befolyásolta az is, hogy egyik épület sem rendelkezett olyan területtel, ahova
a külföldiek napközben kimehetnének levegőzni, sétálni, ezért indítványoztuk,
hogy a felújítással egyidőben „sétálót” is alakítsanak ki. E vizsgálat során
derült ki az is, hogy hiányzik az a jogi norma, amely meghatározza a közösségi
szálláson élő külföldiek számára a szabad levegőn tartózkodást és annak időtartamát.
Ezekben az esetekben a biztos ajánlásai igen gyorsan eredményre vezettek.
1999 júliusában értesülhetett arról, hogy a közösségi szállás kifogásolt részét
felújítják, majd 2000 februárjában már a minden igényt kielégítő objektum
átadására kapott meghívót. A belügyminiszter előterjesztésére 1999 szeptemberében
a Kormány minimum kétórás időtartamban határozta meg a szabad levegőn tartózkodást
(OBH 1931/1999., OBH 2394/1999.).
Az országgyűlési biztos átfogó vizsgálat keretében áttekintette
a ferihegy repülőtéren működő határátkelőhelyen a Magyar Köztársaság területére
történő belépés, illetve harmadik országba való továbbutazás szándékával megjelenő
külföldi állampolgárok alkotmányos jogainak érvényesülését. A vizsgálattal
érintettek az őket szállító légijárat kiindulási országának területét már
elhagyták, az úticéljuk szerinti országot azonban még nem érték el, és a magyar
határőrizeti szervek nem engedélyezték vagy megtagadták, hogy a repülőteret
elhagyják. Az említettek a repülőtér egy elzárt és szigorúan őrzött – a köznyelvben
tranzitzónának nevezett – részén tartózkodtak. A repülőtérre érkező utas már
akkor átlépi az államhatárt, amikor az őt szállító repülőgép ajtaját a leszállás
után kinyitják. Az útlevélkezelésre jelentkező külföldi tehát már a határátlépés
jogi feltételeinek vizsgálatát – más szóval beléptetését – megelőzően is a
Magyar Köztársaság területén tartózkodik. Az országgyűlési biztos megállapította,
hogy a repülőtéren tartózkodó, be nem léptetett külföldire a hatályos magyar
jogszabályokat kell alkalmazni. Az ezzel ellentétes gyakorlat az Alkotmány
8. § (1) bekezdésében biztosított alapvető jogok védelméhez, illetve az Alkotmány
2. § (1) bekezdése szerinti jogállamisághoz való jogokkal összefüggésben okoz
visszásságot.
Az országgyűlési biztos megállapította azt is, hogy a vizsgálat
során a szabadság korlátozása körében feltárt visszásságok oka az volt, hogy
a hatályos jogszabályok nem tartalmaznak olyan speciális rendelkezéseket,
amelyek alkalmasak lennének a nemzetközi légijáratokkal érkező, illetve továbbinduló
külföldiek határátlépésével és idegenrendészeti ellenőrzésével összefüggő,
kizárólag a repülőtéren megjelenő élethelyeztek kezelésére. A vonatkozó jogszabályok
nem rendelkeznek arról, hogy az idegenrendészeti hatóságok milyen kényszerintézkedéseket
alkalmazhatnak az útiokmány nélkül érkező, illetve hamis vagy hamisított útiokmánnyal
rendelkező külföldiek által elrejtett hiteles okiratok felkutatására. Nem
szabályozzák azt sem, hogy a légitársaságnak mennyi időn belül kell a külföldit
elszállítania. A beutazásra vagy átszállásra jelentkező külföldieknek a repülőtér
területén – a tranzitzónában, illetve a közösségi szálláson – tartásával megvalósuló
szabadságkorlátozását a magyar jog nem ismeri. Az említett szabadságkorlátozás
jogcímét, fenntartásának indokait, azok felülvizsgálatának módját, maximális
időtartamát nem szabályozza. A megfelelő törvényi rendelkezések hiánya szintén
alkotmányos visszásságokat okoz.
Az országgyűlési biztos a vizsgálat részeként a külföldiekkel
napi kapcsolatban álló útlevélkezelők és a közösségi szálláson szolgálatot
teljesítő határőrök munkakörülményeit is megvizsgálta. A lőfegyver az útlevélkezelők
alapfelszereléséhez tartozik, akiknek évente egyszer lőgyakorlaton kell résztvenniük;
ilyenkor legfeljebb 5 lőszert lőhetnek ki. A vizsgálat adatai szerint aki
az előírt minimumot kevesebb lövéssel teljesítette, annak a fennmaradó lőszert
– takarékossági okból – nem szabad kilőnie. Olyan útlevélkezelővel is találkoztunk,
aki két éve nem volt lőgyakorlaton. Az útlevélkezelők fegyverhasználati jártasságára
figyelemmel az országgyűlési biztos megállapította, hogy a lőfegyverrel megvalósuló
munkavégzésük az utasoknak a biztonságát veszélyezteti.
A vizsgálat során feltárt alkotmányos visszásságok megszüntetésére
az országgyűlési biztos 1999 decemberében ajánlást tett a belügyminiszternek,
az igazságügyi miniszternek és a Határ- őrség országos parancsnokának. Az
országgyűlési biztos kezdeményezte továbbá, hogy a belügyminiszter és az igazságügyi
miniszter – a legfőbb ügyész bevonásával – vizsgálják meg a repülőtéren elkövetett,
tiltott határátlépéssel összefüggő közokirat-hamisításokkal kapcsolatban indult
büntetőeljárások tapasztalatait és kezdeményezzék az útiokmányok lefoglalására
vonatkozó jogszabályi előírások, illetve a visszairányítás alatt álló külföldiek
mielőbbi visszaszállítására vonatkozó kötelezettségek közötti összhang megteremtéséhez
szükséges törvénymódosítást. Az ajánlásokkal kapcsolatos válaszadásra nyitva
álló határidő még nem telt el (OBH 222/1998.).
A sorkatonák, valamint
a hatóságok hivatásos állományú tagjainak emberi jogai
Utóvizsgálatban értékelte a biztos helyettese a tűzszerészek
körében 1997-ben végzett átfogó vizsgálatának következményeit. Megállapította,
hogy a tűzszerészek helyzetére vonatkozó, általa javasolt alapvető jogszabályok
hatályba léptek. Új Tűszszerészeti Szakutasítás rendelkezik a robbanószerkezetek
biztonságos szállításának feltételeiről és a biztonsági előírásokról. A sorállományú
katonák már nem látnak el tűzszerészeti feladatokat. A veszélyességi pótlékokat
felemelték. Az egyéb anyagi ráfordításokat igénylő ajánlások teljesítése azonban
elmaradt. Indítványának megfelelően növelték ugyan a létszámot, de az álláshelyek
fele nincs betöltve. Az utóvizsgálati jelentésben részben megismételt ajánlások
teljesítését az illetékesek 2000-re ígérték (OBH 6883/1997.).
Az állampolgári jogok biztosának helyettese 1997-ben átfogó
vizsgálatot végzett a sorkatonák és a hivatásosok emberi jogi helyzetéről.
Ennek utóvizsgálatára 1999-ben került sor (OBH 6038/1999.). Az utóvizsgálat
megállapította, hogy a korábbi ajánlások jelentős része nem teljesült, ezért
azokra tíz új, illetve megismételt indítványban hívta fel az illetékesek figyelmét.
A sorkatonák folyamatosan fennálló kiszolgáltatott helyzetéről egy konkrét
panasz vizsgálata során is meggyőződhetett. Kiderült, hogy egy-egy hetes váltásokban
4-4 sorkatonára bízták egy használaton kívüli laktanya őrzését. Megállapította,
hogy a feladat ellátása a szakmai feltételek, a folyamatos ellenőrzés hiánya,
az objektum adottságai miatt lehetetlen. A sorkatonák számára nem biztosítják
az egészséges, megfelelő minőségű táplálékot, ivóvizet, tisztálkodási és más
higiénés szükségleteik kielégítése megoldatlan. Maguk az érintettek is úgy
nyilatkoztak, hogy fegyver nélkül vagyonvédelmi feladatokat nem lehet ellátni,
a szolgálatteljesítés körülményei pedig mindenki számára elfogadhatatlanok.
A kialakult helyzetért való felelősség megállapításával a biztos általános
helyettese nem foglalkozott, jelentését azonban megküldte az illetékes katonai
ügyészségnek. A feltárt alkotmányos visszásságok orvoslására ajánlásokat tett
a honvédelmi miniszternek (OBH 3228/1999.). A sorkatonák korábbi aktuális
helyzete az említettek miatt tehát nem volt ismeretlen a biztos általános
helyettese előtt, amikor decemberben a clamidia-járványról és a gennyes agyhártyagyulladásról
értesült. Ezért haladéktalanul elrendelte a vizsgálatot az alföldi kiképzőközpontban,
Kalocsán és Szabadszálláson. A vizsgálat célja az volt, hogy megállapítsa,
a megbetegedés visszavezethető-e valamilyen visszásságra, illetve a honvédség
illetékes szervei meg tettek-e minden szükséges intézkedést a járvány, főleg
az agy- hártyagyulladás laktanyán belüli és kívüli terjedésének megakadályozására
(OBH 6016/1999.).
A meghallgatásokból és a helyszíni tapasztalatokból az általános
helyettes arra a következtetésre jutott, hogy a sorkatonák által jelzett és
nagyrészt a parancsnokuk által is elismert kifogásolható elhelyezési és szolgálatteljesítési
körülmények is hozzájárulhattak a fertőző megbetegedések feltűnő mértékű elterjedéséhez,
ezért az egészséges környezet és a legmagasabb szintű lelki és testi egészség
alkotmányos jogával összefüggésben e miatt visszásság keletkezett. Mivel a
problémák jelentős része a honvédségnél általános jellegű, ezért azokkal az
országgyűlési biztos általános helyettese újabb utóvizsgálatokban foglalkozik.
Megállapította továbbá azt is, hogy a hétvégi eltávozások engedélyezési eljárásában
súlyos anomáliák voltak észlelhetők. A hatályos törvény a nőtlen katonáknak
csak havi egy, a nős katonáknak pedig két eltávozást tesz alanyi jogon lehetővé,
a további eltávozások indokolás nélkül adhatók vagy megtagadhatók. Az említett
laktanyákban az orvosi ellátást igénybe vevő sorkatonákat a hétvégi eltávozás
megvonásával sújtották vagy fenyegették meg. Ezzel a gyakorlattal a betegeket
is arra ösztönözték, hogy ne forduljanak orvoshoz. Ezért fordulhatott elő
a kalocsai kiképzőközpontban, hogy sok beteg katona nem vett igénybe orvosi
ellátást. Így őket nem kezelték, illetve nem különítették el, ezért kórokozó-hordozóként
a fertőzéseket továbbterjeszthették, például úgy is, hogy konyhai munkán vettek
részt. Az országgyűlési biztos általános helyettese szerint ez a gyakorlat
hozzájárult a kiképzőközpontban kialakult súlyos közegészségügyi helyzethez.
A vizsgálat megállapította azt is, hogy valójában nem beteg sorkatonák is
jelentkeztek orvosi ellátásra azért, hogy magukat egyes szolgálati feladatok
alól kivonják. A valóban betegeket azonban nem lehet kollektív informális
fenyítésben részesíteni csak azért, mert vannak vagy lehetnek olyanok is,
akik a jogaikkal visszaélnek.
A kialakult helyzetben egy korábban más vizsgálatokban is
észlelt, korszerűtlen és adott esetben súlyos következményekkel járó jogi
problémára is fény derült. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat
országos közegészségügyi járványügyi felügyeleti jogköre alól a hatályos jogszabály
kivonja a fegyveres erők – határőrség, honvédség, rendőrség, vám- és pénzügyőrség,
nemzetbiztonság és a büntetés-végrehajtás – által működtetett objektumokat.
A fegyveres erők közegészségügyi feladataikat saját egészségügyi szolgálatuk
útján látják el. Az ÁNTSZ számára ezeken a területeken csak együttműködési
kötelezettséget ír elő a törvény (1991. évi XI. törvény 2. §). Ennek mibenlétéről,
formáiról azonban jogszabály nem rendelkezik. Így a tényleges együttműködés
bizonytalan, személyes kapcsolatokon és elhatározáson alapul, ami messze nem
elégíti ki az alkotmányos követelményeket. A biztos általános helyettese megállapította,
hogy az adott helyzetben jogsérelemre mégsem került sor, mert az ÁNTSZ és
a HM Egészségvédelmi Intézete megfelelően együttműködött. A jogszabály hiánya
azonban közvetlen veszélyt idézhet elő a laktanyákban, közösségi szállásokon,
rendőrségi fogdákban, büntetés-végrehajtási intézetekben a szabadságukban
korlátozottak, az egyébként ott élők, ott ügyfélként, látogatóként megfordulók,
valamint a szolgálatot teljesítők és környezetük számára is. Ez tehát olyan
közvetlen veszélyforrás, amely közvetetten a lakosság szélesebb körét is érintheti.
Meggyőződésünk szerint a jogszabályi hiányosságot sürgősen törvénymódosítással
kell korrigálni.
A hivatásos állomány emberi jogi helyzete az egyedi és az
átfogó vizsgálatok tapasztalatai alapján közel azonos a honvédségnél, a rendőrségnél,
a határőrségnél és büntetés-végrehajtásnál. A hivatásosok járandóságai, előremeneteli
rendszere, pótlékai, túlszolgálatuk ellentételezése, a távolléti díj emberi
jogokat érintő kérdés, amelyet csak átfogó jogi rendezéssel lehet egységesen
és igazságosan megoldani. A törvény módosítása során gondot kell fordítani
a fegyelmi eljárás alatt állók szolgálati viszonya megszüntetésének pontos
jogi szabályozására, a fegyelmi, a kártérítési, a büntetőjogi, a munkajogi
problémáikkal foglalkozó jogsegélyszolgálat kialakítására, az egységes humánstratégia
alapjainak megteremtésére is. A több tárcát érintő biztosi ajánlást a belügyminiszter
1999-ben elfogadta és az előkészítő munkálatokat megkezdte. A honvédelmi tárca
együttműködési készségéről még nincs információnk.