A betegek jogai az
egészségügyi ellátó intézményekben és azokon kívül
Az általunk vizsgált egészségügyi ellátással kapcsolatos
panaszok egy része nyilvánvalóan finanszírozási gondokra vezethető vissza.
Az ellátó, gondozó rendszer működése hatékonyságának, eredményességének megítélése
nem alkotmányossági, ezen belül emberi jogi kérdés, hanem politikai viták
által motivált jogalkotói probléma. Az egy-egy területen kialakuló súlyos
forráshiány azonban már közvetlenül is érintheti a szolgáltatásra rászorulók,
valamint az egészségügyben dolgozók alkotmányos emberi jogait. A finanszírozás
hiányosságai közvetlenül veszélyeztetik az ellátást. Az élethez, valamint
a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való joggal összefüggésben
visszásságot okozhatnak akkor, ha emiatt a jogosult vagy a jogosultak meghatározott
csoportja ellátatlanul marad. Az önkormányzatok eljárási hibái miatt súlyos
veszélybe kerülhet az a lakos, aki nem jut hozzá időben a közgyógyellátási
igazoláshoz (OBH 2605/1997., OBH 6400/1997., OBH 1022/1999.). Vizsgálataink
között volt olyan eset is, amikor az önkormányzat elmulasztotta megkötni az
egészségbiztosítóval az ellátásra pénzügyi keretet nyújtó finanszírozási szerződést
és a panaszosnak ezért a sürgős fogászati ellátásának teljes költségét ki
kellett fizetni, noha rokkantnyugdíjasként megillette volna az ingyenes ellátás
(OBH 8776/1997.). Az e tárgyban folytatott egyedi vizsgálatokban általában
az alkotmányos visszásságot megállapítjuk, de ajánlást azért nem teszünk,
mert megkeresésünk után a sérelmet az illetékesek orvosolják.
Az egészségügyi finanszírozás külön csoportjába tartoznak
azok az esetek, amelyek a gyógyszerek társadalombiztosítási támogatásával
kapcsolatosak. A gyógyszerek magyarországi forgalmazásával, társadalombiztosítási
támogatásával kapcsolatos döntések szakmapolitikailag, gazdaságilag motivált,
jogszabályban rögzített állásfoglalások. A biztosoknak figyelniük kell azonban
arra, hogy néhány esetben a támogatás hiánya vagy hiányos megvalósulása az
állampolgárok életét rendkívüli módon megnehezíti, életüket, egészségüket
veszélyeztetheti. Így volt ez például 1997 elején, amikor az eredményes kezeléshez
szükséges Eprex nevű oltóanyagot az arra rászorulók többsége társadalombiztosítási
támogatás hiányában nem kaphatta meg. Az országgyűlési biztos még abban az
évben ajánlásban kérte fel az akkori népjóléti minisztert, valamint az OEP
elnökét a predializált felnőttek EPO-kezelésének folyamatos biztosítására.
A válasz többszöri sürgetésre nem érkezett meg. Az Egészségügyi Minisztérium
csak 1999. március 1-jétől teremtette meg az EPO-kezelés társadalombiztosítási
támogatásának jogszabályi alapját (OBH 1781/1997.). Nem járt eredménnyel az
országgyűlési biztos orvosszakértői véleményekkel alátámasztott vizsgálatán
alapuló ajánlása az Imigran nevű súlyos, esetenként munkaképtelenséget okozó
migrénes fejfájás csillapítására szolgáló gyógyszer társadalombiztosítási
támogatására. A gyógyszer fogyasztói ára igen magas, a támogatás csak 50 százalékos.
Az ambuláns kezelés formájában rendszeresítendő ellátás a visszaéléseket megelőzné.
A térítés lényeges csökkentése vagy eltörlése biztosítaná a rászoruló betegcsoport
számára az aktív, folyamatos munkát jelentő életmódot (OBH 4920/1998.). Az
ajánlásra válasz több mint egy éve nem érkezett, a gyógyszertámogatásra vonatkozó
rendelet – időközben végrehajtott számos módosítása ellenére – változatlan
maradt.
Más alkalommal a támogatandó gyógyszerek körének gyors változása
sértheti vagy veszélyeztetheti a súlyos krónikus betegségben szenvedők alkotmányos
jogait. Egy esetben például a támogatási skála változása miatt nem volt kellő
idő arra, hogy a súlyos cukorbeteg az egyik gyógyszertípusról a másikra az
egészségének veszélyeztetése nélkül álljon át. A biztos ennek alapján azt
ajánlotta az egészségügyi miniszternek, hogy a gyógyszerek társadalombiztosítási
támogatásának módosításáról szóló rendelet kihirdetése és hatálybalépése között
az érintettek számára kellő idő álljon rendelkezésre a változásra való felkészülésre.
A miniszter az ajánlást elfogadta (OBH 3711/1999.).
Az egészségügyi ellátások vizsgálatánál az országgyűlési
biztos beavatkozásának abszolút határt szab az, hogy orvosszakmai kérdésekben
nem foglalhat állást, e körben nem vizsgálódhat. Foglalkozhat viszont betegjogi
panaszokkal, vizsgálhatja a panaszhoz való jog érvényesülését, a bánásmódot
és a hátrányos megkülönböztetést. 1999-ben egy vizsgálat során értelmeztük
a beteg hozzájárulását a műtéthez, amit egyébként az egészségügyi törvény
szabályoz. A vizsgált esetben a műtét előtt a beteg és hozzátartozója megkapta
a megfelelő tájékoztatást, a műtétet azonban ki kellett terjeszteni. A folyamatban
lévő beavatkozás elkerülhetetlen kiterjesztésekor azonban sem a beteg, sem
a hozzátartozó nyilatkozata nem feltétele az orvosi beavatkozásnak (OBH 754/1999.).
Egy másik ügyben a biztos általános helyettese megállapította, hogy a jogorvoslathoz
való joggal összefüggésben visszásságot okozott az illetékes miniszter. Egy
szívbeteg kislány halála ügyében a jogorvoslati kérelem vizsgálata során ugyanis
nem gondoskodott az eredeti kórtörténet beszerzéséről, így nem kerülhetett
sor a panasz teljes körű kivizsgálására. A feltárt visszásság orvoslására
vonatkozó ajánlást a miniszter elfogadta, és az ETT Igazságügyi Bizottsága
a panaszt újra megvizsgálhatta (OBH 4089/1997.).
Az országgyűlési biztos 1997-ben hivatalból indult vizsgálat
eredményeként ajánlásokat fogalmazott meg az öngyilkosságot megkísérlő személyek
emberi és állampolgári jogai érvényesülése érdekében. Az ajánlások egy részét
a címzettek akkor elfogadták, más részét nem. Ezért a biztos 1999-ben kiegészítő
jelentést készített, amelyben az el nem fogadott ajánlások egy részét fenntartotta,
más részét módosította. Felkérte például az egészségügyi minisztert, dolgozza
ki annak szabályait, hogy az öngyilkosságot megkísérelt személyt pszichiáternek
is minden esetben meg kelljen vizsgálnia, és jognyilatkozatai érvényességét
a pszichiátriai vizsgálat eredményének megfelelően bírálják el. Azt is kérte,
hogy az egészségügyi miniszter dolgozzon ki programot a beavatkozó egységek
(mentők, tűzoltók, rendőrök, háziorvosok) pszichiátriai, krízisintervenciós
felkészítésére. Az egészségügyi miniszter az ajánlásokra érdemben még nem
válaszolt, kérésére a biztos a határidőt meghosszabbította. Az ombudsman a
szociális és családügyi miniszternek azt ajánlotta, hogy készítse elő a szociális
gondozás kiterjesztését a szuicidológiai megelőzés, ellátás és utógondozás
területeire, dolgoztassa ki az országos mentálhigiénés program keretében a
szuicid prevenciós programot. A miniszter elfogadta az ajánlásokat. A korábbi
ajánlások között szerepelt az ingyenes telefonos lelkisegély-szolgálat megőrzése,
illetve elérhetőségének kibővítése. A megismételt ajánlásra adott válaszában
a Belügyminisztérium illetékes miniszteri biztosa ígéretet tett arra, hogy
a 112-es számú segélyhívó számon ügyeleti feladatokat ellátókat szakmailag
felkészítik a mentális problémák miatt kritikus helyzetben lévők hívásainak
fogadására (OBH 5006/1996.). A kiegészítő jelentést az Országgyűlés Egészségügyi
Bizottságának Ellenőrzési Albizottsága külső szakértőkkel együtt 1999. november
23-án megtárgyalta és a vitában elhangzottakra is tekintettel támogatta az
ajánlások elfogadását, gyakorlati érvényesítését.
A gyermekek jogai
A gyermekeket is érintő jogok egy részét, ha az az egész
családot érintő szociális léttel függ össze, a 4.3.1. pontban tárgyaltuk.
A fogyatékos gyermekek jogi helyzetével a 4.3.2. és 4.3.3. pontokban foglalkoztunk,
mert a fogyatékosságot a gyermekek esetében is meghatározó jellegű létformának
tartjuk. Ebben a részben kifejezetten a gyermeki jogok tárgykörébe tartozó
esetekkel foglal-kozunk.
Az országgyűlési biztos általános helyettese 1998-ban 13
otthont nyújtó gyermekintézményben végzett átfogó vizsgálatot.
Az 1067 gyermek- és fiatalkorú emberi jogait feltáró vizsgálat során összesen
51 alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságra hívta fel a figyelmet. Az
1999-ben végrehajtott utóvizsgálatok alapján pozitív fejleményről számolhatunk
be. Megkezdődött például a feladat ellátására alkalmatlan épületek kiváltása,
rekonstrukciója, több helyen folyik a dolgozók továbbképzése. A fővárosban
a drogos fiatalok számára lakásotthont hoznak létre, ahol különlegesen képzett
szakemberek alkalmazását tervezik. Az ajánlásokat a megszólítottak többsége
1998-ban elfogadta és elismerte, hogy ezek elősegítik az 1997-ben született,
a gyermekek jogairól szóló törvény érvényesülését. A szociális és családügyi
miniszter azonban nem látta szükségesnek a speciális ellátást igénylő gyermekek
gondozását biztosító otthonok kialakítására megjelölt határidő előrehozását,
ennyiben tehát nem értett egyet az ajánlással. 1999-ben két olyan intézeti
eseményre, jelenségre hívtuk fel a figyelmet, amely a korábbi ajánlások megalapozottságát
támasztotta alá. Egy 19 éves intézeti nevelt öngyilkossága miatt indított
vizsgálatban kiderült, hogy bár a fiú az öngyilkosságot megelőzően is láthatóan
rossz pszichés állapotban volt, ennek ellenére problémái megoldásához egészségügyi,
pszichológiai segítséget nem kapott (OBH 1403/1997.). Egy ifjúsági otthon
lakói nevében a diákönkormányzat képviselői azt kifogásolták, hogy senkitől
nem kaptak védelmet egy őket és nevelőiket is rendszeresen rettegésben tartó
lakótársukkal szemben (OBH 8093/1997.). A deviáns viselkedésű, vagy egyéb
okok miatt speciális ellátást igénylő gyermekek és fiatalok gondozása szerintünk
tehát a sürgősen megoldandó feladatok közé tartozik.
Az intézetben élő gyermekek jogainak védelmét ellátó szakszolgálatok
és a tevékenységüket felügyelő gyámhatóságok mulasztása miatt egyes esetekben
súlyos morális sérülés vagy anyagi kár is érheti a legkiszolgáltatottabb helyzetben
lévő kiskorúakat vagy fiatalokat. Egy ilyen eset vizsgálata során az derült
ki, hogy a gyermeket megfelelő előkészítés nélkül helyezték ki olyan nevelőszülőhöz,
aki ellen nem sokkal ezután súlyos bűncselekmény miatt eljárás indult. A kihelyezés
után az előírt és elvárható adott esetben a sürgős intézkedéseket igénylő
felügyeletet is elmulasztották a hatóságok. A súlyos alkotmányos visszásság
orvoslása érdekében a biztos ebben az esetben a jogs zabály módosítását is
indítványozta (OBH 820/1997.). Anyagi kár érte azt az intézetben nevelkedő
kiskorút is, akinek az intézeti gyám az árvaellátást nem igényelte (OBH 1525/1998.).
A gyermeki jogok legsúlyosabb problémáira a gyermekvédelmi ellátó rendszer kialakulásával, működésével kapcsolatos vizsgálatok
hívták fel a figyelmet. Az állampolgári jogok biztosa 1999-ben hivatalból
5 eljárást indított, azt követően, hogy a sajtónak a gyermekek ellátatlanságával,
halálával végződő elhanyagolásával, súlyos bántalmazással kapcsolatos tudósításai
arra engedtek következtetni, hogy a gyermekvédelem ellátórendszere nem működik
megfelelően. A lezárult 5 ügyben az ombudsman megállapította, hogy a gyermekek
védelmével összefüggésben súlyos visszásságot okozott az, hogy az önkormányzatok
nem, vagy késedelmesen alakították ki a gyermekvédelmi alapellátás intézményét,
illetve, ha azt kialakították, akkor tevékenységét nem vagy csak formálisan
ellenőrizték (OBH 6702/1998., 750/1999., 1806/1999., 2167/1999.). Az 5 esetből
3 esetben a gyermekek haláláról szóló híreket követően indult meg a vizsgálat.
Az ajánlásainkra adott válaszokból kitűnően a megrendítő események hatása
alatt az önkormányzatok belátták felelősségüket, és várhatóan ezeken a településeken
a jövőben kellő figyelmet szentelnek a gyermekek védelmével kapcsolatos alapellátásoknak.
Az önkormányzatok jelentős része a gyermekvédelemmel kapcsolatos feladatait
nem vette komolyan. A legtöbb esetben forráshiányra hivatkoztak. Leginkább
azonban az új feladatra való felkészülés volt hiányos, ehhez nem kaptak megfelelő
segítséget. Sokszor mereven értelmezték, adott esetben a gyermek ellen fordították
azokban azt a gyermekvédelmi törvényben deklarált elvet is, amely szerint
„szociális okból gyermek nem emelhető ki a családból”. Nem vagy nem a kellő
időben ismerték fel, hogy a gyermekek saját családjukban súlyosan veszélyeztetett
körülmények között élnek.
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló
törvény 1997. november 1-jén lépett hatályba. A törvény kötelezően ellátandó
alapfeladatként írja elő az önkormányzatoknak a gyermekjóléti szolgáltatást,
valamint a gyermekjóléti szolgálat létrehozását. Vizsgálataink azonban megállapították,
hogy közel két évvel a törvény hatálybalépése után sem épült ki országosan
a megfelelő ellátórendszer. A biztos ajánlásaiban az ágazati felügyeletet
ellátó szociális és családügyi minisztert is megszólította. Arra kérte, hogy
végezzen felmérést a gyermekjóléti szolgálatok létrehozásáról és járjon el
a mulasztó önkormányzatokkal szemben. Az ajánlásokat az érintett ön kormányzatok
elfogadták, létrehozták vagy megreformálták a gyermekjóléti szolgálatokat.
A gyermeki jogok megvalósulását az állam a gyámhatóságokon
keresztül ellenőrzi. A családban és a gyermekvédelmi ellátást biztosító intézményekben
élő gyermekek jogainak védelmezői a gyámhatóságok. A legsúlyosabb jogsérelem
tehát akkor keletkezik, ha maga a gyámhatóság követ el mulasztást vagy hoz
jogszabálysértő döntést. Az 1999-ben lezárult vizsgálatok közül a legtöbb
jogsérelmet a gyermekvédelmi gondoskodásban
élő külföldi gyermekek helyzetéről készült jelentés állapított meg (OBH 400/1999.). A 216
gyermek sorsát nyomon követő vizsgálatot hivatalból indította az országgyűlési
biztos általános helyettese. Megállapította, hogy a gyermekek közül nagyon
sok úgy nevelkedik intézeti körülmények között, hogy születését követően azonnal
elhagyta az édesanyja, de örökbefogadá sára a gyámhatóságok mulasztásai, az
egységes irányítás hiánya, valamint az elavult jogi szabályozás miatt nem
került sor. Az országgyűlési biztos általános helyettese ajánlásokat fogalmazott
meg a szociális és családügyi miniszternek. Egyebek között tárcaközi bizottság
létrehozását kezdeményezte az egységes nyilvántartás kialakítása érdekében.
Kérte továbbá azt is, hogy a miniszter az állami irányítás eszközeivel nyújtson
szakmai segítséget, eligazítást a gyámhivatalok és gyermek védelmi szakszolgálatok
számára. A területileg illetékes gyámhivatalok vezetőit a törvényben rögzített
feladataik ellátásár a hívta fel. A vizsgálat során kiderült, hogy amennyiben
a magyar állampolgárságú anya okmányok nélkül jelentkezik a szülészeten, ott
külföldinek adja ki magát, akkor a hatóságok ezt a jogsértő helyzetet tudomásul
veszik, az ilyen körülmények között megszületett gyermeket megfosztják az
örökbeadás lehetőségétől. A helyettes biztos szerint lehetővé kell tenni azt,
hogy a gyermekét nevelni nem képes anya úgy adhassa örökbe gyermekét, hogy
arról lakókörnyezete ne sze rezzen tudomást. A szociális és családügyi miniszter
az ajánlásokra a mai napig nem válaszolt. A fővárosi és a megyei gyámhivatalok
a vizsgálati jelentésben foglaltakkal egyetértettek, az ajánlásokat elfogadták.
1999-ben két olyan ügyet vizsgált az általános biztos helyettese,
amelyben a sajtószabadság és a gyermeki
jogok kerültek egymással ellentmondásba.
Egy nyolcéves gyermek hozzátartozója jelezte, hogy a gyermek édesanyja meggyilkolásának
körülményeit készülő televízióműsorban láthatja, illetve arról így szerezhet
tudomást. A biztos megállapítása szerint a gyermek kiemelt gondoskodáshoz
való jogának védelme került közvetlen veszélybe, ezért az ügyben fellépett.
Az érintett televíziós csatorna ennek hatására a riportot nem sugározta (OBH
4761/1999.). A Nagy- családosok Országos Egyesületének elnöke panaszában azt
sérelmezte, hogy a gyermekek alkotmányos jogainak sérüléséhez vezethet a „közerkölcs”
definíciójának hiánya, mivel így nem szankcionálható, ha olyan reklámokat,
hirdetéseket sugároznak, amelyek sértik a közerkölcsöt. Az országgyűlési biztos
általános helyettese megállapította, hogy a terület szabályozása megfelelő.
Magyarországon azok a civil szervezetek is létrejöttek, melyek képesek a felvetett
probléma kezelésére, ezért a panaszt elutasította (OBH 5710/1997.).
1998-ban a biztos általános helyettese a biztonsági gyermekülés
kötelező használatának előírását javasolta (OBH 7817/1997.). A belügyminiszternek,
valamint a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek tett ajánlásával
az érintettek 1998-ban egyetértettek, a közúti közlekedés szabályairól szóló
1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet módosítására azonban nem került
sor, az erre vonatkozó előterjesztés sem készült még el.
Más alapjogok mellett az ifjúság érdekeinek alkotmányos védelme érdekében több egymást követő eljárásban vizsgálta meg az országgyűlési
biztos azt a panaszt, amelyben a környező lakók a szomszédságukban működő
nyilvánosház nem kívánatos hatásai ellen tiltakoztak. A többszöri levélváltás,
rendőri intézkedés és konkrétan felvázolt rendőrségi stratégia ellenére úgy
látjuk, hogy a nyilvánosház végleges megszüntetésére nincs hatékony jogi megoldás
és a környék fiatalkorú lakóinak a megfelelő neveléshez fűződő alkotmányos
érdeke minden erőfeszítés ellenére folyamatosan sérül (OBH 7414/1998.).
4.3.6.
A diákok jogai, és az oktatási intézmények
A 14–18 éves korosztályhoz tartozó diákok emberi jogainak
érvényesülését 1998-ban átfogó vizsgálatban mérte fel az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa. Ebben két ajánlást fogalmazott meg az oktatási miniszternek,
aki válaszában elvileg egyetértett az ajánlásokban foglalt indítványokkal,
a konkrét feladatok végrehajtásáról azonban csak megkésve tájékoztatott. A
diákjogi vizsgálatot ennek ellenére nem tartjuk eredménytelennek. Talán ez
is közrehatott abban, hogy konfliktuskezelő feladatok ellátására az illetékes
miniszter főosztály-vezetői rangban oktatási biztost nevezett ki. A vizsgálat
óta emellett több, igen jó színvonalú tananyag készült az állampolgári jogok
témakörében. Az átfogó vizsgálat bennünket illető közvetlen következményeként
pedig megszaporodtak az erre vonatkozó panaszok. Az írott és elektronikus
média is a korábbinál gyakrabban foglalkozik a diákokat ért, adott esetekben
az emberi jogok sérelmére utaló atrocitásokkal. Így megnőtt a lehetőségünk
a hivatalból elrendelhető vizsgálatokra.
Az 1999-ben megvizsgált diákjogi panaszokból az derült ki,
hogy az iskolában a legsúlyosabb problémát az emberi jogok – főleg az emberi
méltóság – tiszteletének hiánya okozza. Az ilyen panaszok vizsgálata során
találkoztunk volt kollégiumi nevelőtanár hosszú ideig tartó „önkényuralmi”
szokásaival (OBH 6165/1997.), brutális bántalmazás vagy a fegyelmezés fizikai
bántalmazást is magában foglaló módszereivel (OBH 1180/1999., OBH 3112/1999.,
OBH 2624/1999.). A diákok persze – amint az a panaszokból kiderül – időnként
egymást sem kímélik, ilyenkor a vizsgálat a tanári reakciók jellegének felderítésére
irányult (OBH 964/1999., OBH 4781/1999.). A panaszok vizsgálata során előfordult,
hogy a retorziótól való félelem miatt a panaszos visszalépett vagy neve elhallgatását
kérte (OBH 6165/1997.). A panaszok vizsgálata során érzékelhető volt, hogy
a diákok bántalmazását sem a közvetlenül nem érintett szülők, sem a fenntartó
önkormányzat nem ítélte el erkölcsileg (OBH 2624/1999.). Az általunk kezdeményezett
fegyelmi eljárást ugyan lefolytatták – nemritkán csak formálisan –, de a megfelelő
szankció akkor is elmaradt, ha az inkriminált tett vagy jogellenes pedagógiai
gyakorlat bebizonyosodott. Előfordult például, hogy az ajánlásunkra megindított
fegyelmi eljárás eredményeként a vétő pedagógust elbocsátotta az igazgató,
majd a településen aláírásgyűjtés kezdődött a pedagógus érdekében. Ezt követően
visszavették az iskolába és csak a Megyei Közigazgatási Hivatal közbenjárása
után erősítették meg az eredeti döntést (OBH 3112/1999.). Volt olyan eset
is, amikor a sorozatos sérelmet szenvedő diákok panaszhoz való jogának érvényesítését
segítő tanárt mint „bomlasztó elemet” bocsátotta el az iskola igazgatója,
és csak a munkaügyi bíróság jogerős ítélete állította helyre a jogérvényesítéséért
harcoló pedagógus és az érintett diákközösség önbecsülését (OBH 6165/1997.).
A diák tehát kiszolgáltatott helyzetben van az iskolában, és ez akkor a legsúlyosabb,
ha az emberi méltóság tisztelete a saját családja körében sem jellemző, ezért
panaszkészsége, az érdekérvényesítésre vonatkozó késztetése teljesen hiányzik.
A kisebb településeken a jogilag lehetséges, de ténylegesen mégsem helyeselhető
összefonódás, összeférhetetlenség is gátolja a tényállás felderítését, de
a korrekt fegyelmi eljárást is. Egy esetben például fizikai bántalmazások
miatt a fenntartó önkormányzat fegyelmi megrovásban részesítette az iskola
igazgatóját. Az önkormányzat négy képviselője azonban az érintett igazgató
által vezetett iskolában volt beosztott tanár. Elfogultság miatt mégsem zárták
ki őket a konkrét eljárásból (OBH 1180/1999.).
Vizsgálataink során a diákokkal szemben alkalmazott más
meglepő pedagógiai fegyelmezési módszerek is kiderültek. Előfordult például,
hogy a diákok egymással szemben alkalmazott rendszeres lelki és fizikai terrorcselekményeit
nem követte fegyelmi büntetés, csak pedagógiai. Az iskola informális hierarchiájának
csúcsán lévő deviáns diákok egy egyszerű intővel úszták meg az eljárást (OBH
964/1999.). Volt viszont olyan diák is, akit különböző mulasztásai miatt három
hétre eltiltottak a fizikaórák látogatása alól (OBH 6769/1997.). Találkoztunk
olyan esettel is, amelyben két igazolatlan hiányzás miatt minden figyelmeztetés
nélkül zártak ki diákot egy középfokú oktatási intézményből (OBH4004/1998.).
A kodifikált diákjogokat ugyancsak közvetve, de egyes esetekben
alapvető módon érintik az iskola-, óvoda-,
sőt bölcsődebezárások. 1999-ben több tucat olyan panaszt vizsgáltunk meg, amely az önkormányzatok
vagy más fenntartók által összevonásra, átszervezésre vagy megszüntetésre
ítélt oktatási-nevelési intézmények közösségeitől érkezett. A fenntartói döntéssel
kapcsolatos panaszok vizsgálata során előzetesen mindig meg kellett állapítani,
hogy a helyi önkormányzatokról szóló törvény az Alkotmányban deklarált önkormányzati
önállóság elve alapján határozza meg az önkormányzatok jogait és feladatait.
Ennek alapján az önkormányzat döntése kizárólag törvényességi és alkotmányossági
okból vizsgálható felül. Az önkormányzatnak a település egésze érdekében kell
a gazdálkodását alakítani, e körben a törvény csak a kötelezően ellátandó
feladatait határozza meg, annak mikéntjéről a képviselő-testület a törvényes
kereteken belül jogilag szabadon dönt. Az önkormányzat gazdálkodásának célszerűségi
szempontból történő felülbírálására egyetlen szervezetnek sincs törvényben
biztosított joga. A művelődéshez való jog az Alkotmányban biztosított alapjogok
második generációjaként ismert jogok csoportjának része, olyan társadalmi
konszenzuson alapuló érték, amely államcélként fogalmazódik meg. Az állam
törvényekben vállalt feladatának ellátását helyi szinten az önkormányzatok
közreműködésével valósítja meg azáltal, hogy biztosítja az ingyenes és kötelező
általános iskola igénybevételének lehetőségét. A szabad iskolaválasztás jogát
nem lehet kiterjesztően értelmezni. Ezért a művelődéshez való alapjog nem
biztosítja az érintetteknek azt az alkotmányos jogát, hogy az alapellátás
sérelme nélkül valamely intézmény változatlanul hagyását követeljék. A döntés
érdemére vonatkozóan a jogszabályok a fenntartónak széles mérlegelési jogot
biztosítanak. Ezért a jogszabályok az érin- tettek számára az önkormányzat
döntéseivel szemben a látensen megjelenő anyagi jogi sérelmek megakadályozására
főként az eljárási szabályok körében nyújtanak garanciákat. A közoktatási
törvény széles körű véleményezési lehetőséget biztosít az érintett intézmények
dolgozóinak, a diákoknak és szüleiknek valamennyi olyan kérdésben, amely az
oktatási intézmény működését alapvetően befolyásolja. E szabályok garantálják,
hogy a képviselők a lehető legteljesebb mértékben legyenek tisztában döntésük
várható következményeivel, és az előre látható problémákat zárják ki, illetve
ne okozzanak aránytalanul súlyos terheket vagy kompenzálják azokat. A fenti
megállapításokból adódik a következtetés, hogy az országgyűlési biztos nem
vizsgálhatta azt, hogy az önkormányzat a döntése meghozatalánál a fenti szempontokat
helyesen mérlegelte-e, ha a döntése nem csorbította az Alkotmányban és a közoktatási
törvényben garantált ingyenes és kötelező általános iskola, illetve óvoda
azonos színvonalú, aránytalan terhet nem okozó igénybevételének lehetőségét.
Az iskola, óvoda megszüntetésére, összevonására vonatkozó
döntés az előbb ismertetett szigorúan értelmezendő hatásköri korlát ellenére
szinte minden esetben a vizsgálatunk tárgya akkor, ha az a fogyatékos vagy
fogyatékkal élő gyermekek művelődéshez való jogát korlátozhatja. Velük kapcsolatban
ugyanis szinte automatikusan felmerül a diszkrimináció tilalma. Az Országos
Fogyatékosügyi Program (100/1999. (XII. 10.) OGY határozat) adatai szerint
ugyanis a 15 évesnél idősebb fogyatékosoknak csak 9,6 százaléka járt iskolába,
37 százalékuk nem fejezte be az általános iskolát, csak 30 százalékuk rendelkezik
általános iskolai végzettséggel. (A felsőoktatásban a felmérés időszakában
összesen 170 fogyatékkal élő személy tanult.) A számukra speciálisan kialakított
oktatási programok és intézmények az ombudsmani gyakorlatban különösen védett
értékeknek számítanak. Az őket érintő átszervezések ellenére a legkörültekintőbb
vizsgálat után sem állapítottunk meg emberi jogokat érintő alkotmányos visszásságot,
legfeljebb érdeksérelmet a három iskolai és egy óvodai szolgáltatás átszervezésének
befejezése után. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy mind a négy
ügyben az átszervezések kezdetétől fogva figyelemmel kísértük a folyamatokat
és preventív beavatkozás címén időnként jelzéseket továbbítottunk (OBH 118/1999.,
OBH 1043/1999., OBH 2228/1999., OBH 2675/1999.).
Az iskolamegszüntetési ügyek egy részében az a valóságos
és máig fel nem oldott, főleg nagyvárosokban létező konfliktus húzódik meg,
amely az önkormányzatok által kötelezően és ingyenesen megvalósulandó oktatás
értelmezése körül azért alakult ki, mert a körzethatár nincs tisztázva. Ez
finanszírozási okok miatt egyre nagyobb jelentőségű kérdéssé vált. Egy fővárosi
kerület önkormányzatának iskolaracionalizálási tervét a biztos helyettese
nem kifogásolta, annak ellenére, hogy az új épületben az áthelyezés után a
tanulók nem helyezhetők el. Az érintett iskola esetében a kerületi lakosok
száma a tanulói létszám felét sem érte el, az iskolák összevonása a kerület
lakóinak aránytalanul súlyos terhet nem okozott. Visszásságot eredményezett
ugyanakkor, hogy az önkorányzat a közoktatási törvény előírásai ellenére nem
határozta meg az általános iskolák körzethatárait. Az önkormányzat a két tannyelvű
általános iskola és gimnázium fenntartásával nem csupán kötelező alapfeladatot,
hanem önként vállalt feladatot is ellátott, amihez többletköltséget igényelhet.
Az ehhez szükséges együttműködési megállapodás megkötése érdekében azonban
nem kereste meg a Fővárosi Önkormányzatot. A két tanítási nyelvű iskolai oktatásra
vonatkozó jogszabály nem írja elő, hogy a feladatot önként vállaló önkormányzat
hogyan igényelheti a feladattal arányos fedezet biztosítását. A biztos ezért
az oktatási minisztert kérte fel arra, hogy kezdeményezzen olyan törvénymódosítást,
amely a két tanítási nyelvű iskola oktatási szerepét és feltételeit jobban
kiszámíthatóvá teszi. A miniszter jelezte, hogy a törvény 1999-ben történt
módosítása már megfelelően ösztönzi az önkormányzatokat az együttműködési
megállapodások megkötésére. Közölte azt is, hogy a 2000. évi költségvetésben
javasolták a két tanítási nyelvű oktatás normatívájának jelentős emelését,
ezért az országgyűlési biztos a miniszter válaszát tudomásul vette (OBH 2877/1999.).
Az érintettekkel való konzultációs és tájékoztatási kötelezettségének több
iskola- és óvodafenntartó nem tett eleget. Az érdekelteknek ugyan csupán a
véleménynyilvánításhoz van joga, de súlyos következményekkel járhat az, ha
az ellenérdekű fél érvei figyelmen kívül maradnak. Tekintettel arra, hogy
a közoktatási törvény erre vonatkozó rendelkezései megsértésének nincs jogkövetkezménye,
az országgyűlési biztos felkérte az oktatási minisztert, hogy fontolja meg
a törvény olyan módosításának kezdeményezését, amely szankcionálná a jogsértést
(OBH 5587/1997., OBH 7159/1999.).
Az egyik panaszos azért fordult az országgyűlési biztoshoz,
mert kifogásolta, hogy a Salgótartjáni Önkormányzat a településen működő utolsó
két bölcsőde bezárásáról hozott döntést. Az országgyűlési
biztos vizsgálatot indított, melynek során megállapította, hogy az önkormányzat
a város utolsó két bölcsődéjét azért kívánja bezárni, mert a központi normatív
támogatás a fenntartás költségének csak 17 százalékát fedezi, és a fennmaradó
83 százalékot a település költségvetése nem tudja vállalni. Mivel a jogszabály
előírja, hogy az önkormányzat a napközbeni ellátás keretében köteles biztosítani
az ellátatlan gyermek nappali felügyeletét, a salgótartjáni önkormányzat vállalkozói
alapon működő gyermekfelügyeletek szervezésére tett ígéretet, amelyet a berendezés
biztosításával kívánta támogatni. Megígérte azt is, hogy a térítési díjhoz
a rászorult szülőknek támogatást nyújt. A gyermekvédelmi törvény szerint a
3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátása megszervezhető, különösen bölcsődében,
családi napköziben vagy házi gyermekfelügyelet keretében. A felsorolás választási
lehetőséget biztosít az önkormányzatnak. A lakosság igényei szerint és a saját
lehetőségeitől függően kell eldöntenie, hogy a feladatokat milyen mértékben
és módon látja el. Az önkormányzat azonban tényleges lakossági igény esetén
nem választhatja meg kizárólag gazdasági szempontok szerint a gyermekek napközbeni
ellátásának módját. Az országgyűlési biztos megállapította, hogy az önkormányzat
a gyermekek napközbeni ellátását folyamatosan biztosító bölcsődét, rövid határidővel,
más intézmény létesítése nélkül, az állampolgárok által előre nem tervezhető
módon szüntette meg és ezzel az állampolgárok jog- és szociális biztonságával,
valamint az ifjúság védelmének elvével kapcsolatban alkotmányos visszásságot
okozott. A biztos felhívta a jegyzőt, hogy vizsgálja felül a határozatokat,
és kezdeményezze a képviselő-testületnél azok ismételt megtárgyalását. A képviselő-testület
nem értett egyet az ajánlással, és jelezte, hogy már működik két olyan vállalkozói
gyermekfelügyelet, ahol 7-7 gyermek elhelyezése oldható meg, és további igények
esetén az önkormányzat bővíteni fogja a szolgáltatást. A biztos jelezte, hogy
az alapellátás iránti lakossági igények teljesítésével kapcsolatosan utóvizsgálatot
fog tartani. A szociális és családügyi minisztert viszont arra kérte, hogy
kezdeményezze a gyermekvédelmi törvény módosítását úgy, hogy a gyermekek napközbeni
ellátását az önkormányzatok számára a lakosság arányában kötelező feladatként
határozza meg. A miniszter a javaslattal nem értett egyet, ezért az országgyűlési
biztos ajánlását módosítva, alternatív megoldásra kérte. Az újabb ajánlásra
a miniszter lehetségesnek tartott olyan jogszabály módosítást, amelynek alapján
ellenőrizhető lesz az, hogy az önkormányzat eleget tesz-e a tényleges lakossági
igényeknek, illetve lehetővé teszi-e magasabb összegű állami normatíva igénylését.
Az országgyűlési biztos a miniszter utóbbi válaszát az ajánlás elfogadásának
tekintette. A normatíva módosítására már az 1999-es évben sor került, de még
nem jött létre olyan független intézmény, amely a bölcsődei elhelyezési igények
felmérésére és ellenőrzésére jogosult lenne (OBH 1004/1999.).
Az oktatási intézményekben nemcsak a diák emberi jogai sérülhetnek,
hanem a tanárok is kerülhetnek kiszolgáltatott állapotba. Az
iskolamegszüntetési hullám miatt pedagógusok százai kerültek igen súlyos helyzetbe.
Ezen kizárólag az emberi jogokra hivatkozva nehéz, majdnem lehetetlen változtani.
1999-ben előfordult azonban olyan eset, amikor a munkához való joggal összefüggő
diszkrimináció tilalma megsértését állapítottuk meg. Az önkormányzatok az
általuk fenntartott intézmények vezetőit körlevélben szólították fel arra,
hogy ne alkalmazzanak olyan közalkalmazottakat, akiknek a közalkalmazotti
jogviszonyát a munkáltatója végkielégítést fizetve, felmentéssel szüntette
meg. Az ombudsman hivatalból vizsgálatot indított, amely feltárta, hogy a
körlevél a jogszabálynak nem minősülő belügyminiszter által kiírt pályázaton
és az ahhoz adott TÁKISZ-tájékoztatón alapult (ez határozza meg az önkormányzatok
által a létszámleépítéshez igényelhető központi támogatás pályázati feltételeit).
Az önkormányzatok ezt értelmezték tévesen. A pályázat ugyanis csak akkor zárja
ki a központi hozzájárulás igénylésének lehetőségét, ha az oktatási intézmény
a végkielégítéssel felmentett dolgozót főállásban vagy szerződéses jogviszonyban
tovább foglalkoztatja vagy az álláshelyet új dolgozóval tölti be, és ezáltal
nem csökken az önkormányzat által fizetett álláshelyeken dolgozók létszáma.
Az országgyűlési biztos felkérte a belügyminisztert, hogy tájékoztassa az
önkormányzatokat a pályázat tényleges feltételeiről. A miniszter egyetértett
az ajánlással, és három minisztérium közös tájékoztatót tett közzé a napilapokban
a pályázat feltételeinek helyes értelmezéséről. Ezzel lehetőség nyílt arra,
hogy például nyugdíjazás vagy nem átszervezés miatt történő munkaviszony-megszüntetés
miatt megüresedett álláshelyeken az érintett pedagógusokat a végkielégítés
visszatérítése nélkül alkalmazhassanak.
A felsőoktatási intézmények
tevékenységét érintő ügyek sajátossága, hogy ezek az intézmények
egyrészt közszolgáltatást nyújtó közintézetek, ennek megfelelő hatósági jellegű
jogokkal, másrészt viszont autonómiával rendelkeznek. Ez utóbbit figyelembe
kell venni az intézményi döntések vizsgálata során. Elsősorban az intézmény
eljárásának szabályszerűségét vizsgálja az ombudsman és azt, hogy e szabályok
alkalmazása nem sérti vagy veszélyezteti-e az alkotmányos jogokat. Szakmai
tartalmú panaszok vizsgálatára, amelyek például az oktatás minőségét kifogásolják,
nincs lehetősége. A felsőoktatásban szerzett vizsgálati tapasztalataink szerint
a jogállamiságból eredő tisztességes eljáráshoz való jog sérül legtöbbször.
Ez általában a késedelmes vagy elmulasztott választ, az írásbeli tájékoztatás
elmaradását jelenti. A feltárt hibák arra utalnak, hogy az intézmények apparátusa
nincs felkészülve a hallgatók létszámának növekedésére, az oktatási formáknak,
a feladatoknak a megváltozására (OBH 1771/1999., OBH 3452/1999.). E hibákkal
is összefügg, hogy a hallgatók nem élnek az intézményen belüli jogorvoslati
lehetőségekkel, ez pedig az ombudsman eljárásának a feltétele. A felsőoktatási
intézmények eljárásával kapcsolatban is megalapozott elvárás az, hogy a jóhiszeműség,
az elfogulatlanság, az ésszerű időn belüli döntésre törekvés számukra akkor
is kötelező, ha ezekről nem eljárási kódex rendelkezik (OBH 1771/1999., OBH
3452/1999.). A jogbiztonság érvényesülése szempontjából garanciális jelentősége
van az intézmények feletti törvényességi felügyelet megfelelő működésének.
A felügyeleti tevékenység hiányosságai több ügyben is hozzájárultak ahhoz,
hogy az állampolgár alkotmányos jogai sérültek vagy annak közvetlen veszélye
állt fenn. Így például a Magyar Iparművészeti Főiskola rektorválasztása során
kialakult bizonytalansághoz késedelmes eljárásával maga a miniszter is hozzájárult
(OBH 121/1999.). Egy másik ügyben ismét vitatottá vált, hogy a törvényességi
felügyelet során a miniszternek milyen eljárási szabályokat kell követnie,
mennyi időn belül kell intézkednie, van-e vizsgálati lehetősége, az mire terjed
ki (OBH 3452/1999.). Az országgyűlési biztos megállapította, hogy a folyamatosan
megnyilvánuló bizonytalanságot a törvényességi felügyelet hiányos szabályozása
okozza, ennek pótlására a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterét kérte
fel.
Az elmúlt években a munkavállalási esélyek növelése érdekében
egyre több ember kíván második diplomát, felsőfokú szakképesítést szerezni.
A felsőoktatási intézmények igazodni próbálnak ehhez az igényhez. A hallgatók
felsőfokú képzésében különböző továbbképző intézmények, gazdasági társaságok
is részt vesznek. Előfordul azonban, hogy az ígért feltételeket az intézmények
nem tartják be vagy az addigiakat menet közben megváltoztatják. Ez pedig a
hallgatók számára súlyos anyagi teherrel jár, sőt esetenként meghiúsíthatja
tanulmányaik folytatását vagy munkájukat is elveszíthetik. 1999-ben is volt
olyan, viszonylag szerencsésen befejődött ügy, amelyben a művelődéshez (szakképzéshez)
való és ezen keresztül a munkához való jog sérelmét két minisztérium összefogásával
sikerült elhárítani (OBH 2263/1998.). Egy másik esetben a vizsgálatra okot
adó problémát az Oktatási Minisztérium közbenjárásával a főiskola úgy oldotta
meg, hogy a felvételinél ígért diploma jellegét megváltoztatta. Hasonló zavarok
megelőzése érdekében az országgyűlési biztos konkrét kérdések alapján kérte
az oktatási miniszter állásfoglalását. Az egyedi panaszhoz is kapcsolódó megkeresésre
azonban 1999. szeptember 8-a óta – többszöri sürgetés ellenére – még nem érkezett
válasz.
A piac folyamatos,
biztonságos működése és a kiszolgáltatottság a piaci viszonyok között
A piaci társadalom működésének jogi feltételei az elmúlt
tíz évben lényegében megteremtődtek. A piac szabadságának biztosítása azonban
gyakran túlzott szabadosságot eredményezett. A panaszokból 1999-ben a piaci
viszonyokhoz való alkalmazkodás nehézségeiről, a piaci működés során kialakult
alkalmai vagy tartós kiszolgáltatottságról, az utóbbin belül pedig különös
hangsúllyal a monopolhelyzetbe jutott szolgáltatókkal kapcsolatos sérelmükről
alkothattunk képet, vizsgálataink során pedig számos alkotmányos emberi joggal
kapcsolatos visszásságot állapítottunk meg.
A piac zavartalan működésének egyik legalapvetőbb feltétele
a biztonságos tulajdonszerzés. Ezt az ingatlanok vonatkozásában 1997-ben és
1998-ban folyamatosan vizsgáltunk a Fővárosi Kerületek Földhivatalánál, mivel
ott különösen nagy ügyhátralék halmozódott fel. 1999-ben a jogbizonytalanságot
eredményező helyzetet – a telekkönyvezetlen lakótelepi ingatlanok ügycsoportját
kivéve – sikerült felszámolni. Ennek tulajdonítható, hogy a földhivatalok
elleni panaszok száma különösen 1997-hez képest jelentősen csökkent. Az 1999-ben
vizsgált ügyekben a késedelmes ügyintézés miatt érkezett néhány panasz elintézése
már a korábbihoz képest lényegesen egyszerűbb volt. A megkeresésünkre adott
válaszban már legtöbbször a panasz orvoslásáról adtak számot az illetékesek,
így ajánlásban legfeljebb a jövőbeni méltányos határidő betartására kellett
felhívnunk a figyelmet (OBH 2080/1997., OBH 7489/1997., OBH 1402/1999.). Vizsgálatainkkal
sikerült orvosolni a téves nyilvántartásból származó, a tulajdonszerzést akadályozó
sérelmet (OBH 1917/1999.), a nyilvántartásba vétel elmulasztásával összefüggő
vagyoni kárt (OBH 5888/1997., OBH 6406/1997.), a tájkoztatási kötelezettség
elmulasztásából és a késedelmes eljárásból adódó hátrányt (OBH 4904/1998.)
és az iratbetekintés jogától való megfosztás miatti tulajdonszerzési korlátozást
(OBH 4637/1999.). Az alkotmányos visszásság orvoslására tett indítványainkat
az illetékes hatóságok időben és érdemben megvizsgálták és egy eset kivételével
elfogadták.
Az ingatlanszerzéssel kapcsolatos piaci biztonsággal közel
azonos jelentőségű kérdés a bírósági végrehajtás szabályainak megfelelő garanciát
nyújtó egységes rendszere. Az új végrehajtási törvény koncepciójáról véleményt
nyilvánítottunk néhány olyan kérdésben, amelyet panaszosaink jeleztek számunkra,
de hatáskör hiánya miatt azokat nem vizsgálhattuk ki. Ezek közül különösen
fontosnak tartjuk azt, hogy az új jogszabály kimerítő módon rendezze az összeférhetetlenség
kérdését. Most ugyanis előfordulhat, hogy az önálló bírósági végrehajtó közeli
hozzátartozója legyen az árverési vevő. Szükség van továbbá a végrehajtás
foganatosításának időbeli korlátozására, a nálunk egyébként sokat panaszolt
végrehajtási eljárások indokolatlan elhúzódásának megakadályozására, végső
soron az időhúzó magatartást tanúsító végrehajtó viselkedésének szankcionálására.
A lakás tulajdoni viszonyaival
– ezen belül különösen a bérlettel – kapcsolatos panaszok száma működésünk
kezdeti időszakához képest jelentősen csökkent és jellegük is megváltozott.
Az önkormányzati lakóingatlanok tömeges elidegenítése véget ért, így az olyan,
korábban tipikusnak tekinthető vizsgálatok száma is csökkent, amelyekben az
elidegenítés feltételeivel foglalkoztunk. Volt azonban 1999-ben olyan vizsgálatunk,
amely az önkormányzati lakásokból társasházzá vált lakóközösség számára kialakult
súlyos érdeksérelmet tártunk fel. A vizsgálatban derült ki az, hogy – a minisztérium
eltérő jogértelmezése miatt – a tulajdonhoz való joggal összefüggésben keletkezett
az alkotmányos visszásság (OBH 4261/1997.). Hasonlóan súlyos konfliktust okozott
az egyik önkormányzat akkor, amikor egy épület bontásáról annak tudatában
hozott határozatot, hogy egyes lakások magántulajdonban vannak. Az ügyet csak
az illetékes megyei közigazgatási hivatal segítségével sikerült megoldani.
Az önkormányzat ugyanis a társasházi közgyűlés megkerülésével a társasházi
lakások tulajdonosainak a tulajdonhoz való alkotmányos jogát, míg a bérlők
jogainak figyelmen kívül hagyásával a jogbiztonságot sértette. Az országgyűlési
biztos a visszásságok megállapításán túl további intézkedést nem tartott indokoltnak,
mert az önkormányzat a jogsértő határozatait a megkeresést követően hatályon
kívül helyezte (OBH 7097/1998.).
A prosperáló piacgazdaság egyik jellemzője az építkezési dömping . A tulajdonszerzésnek
ez a módja a mi vizsgálati gyakorlatunkban akkor eredeményezi az emberi jogok
megsértését, ha a hatóságok lassú, körülményes, tehát jogellenes eljárásukkal
akadályozzák az építkezni szándékozókat céljaik megvalósításában. Akkor is
sérülnek az emberi jogok, ha a jogszabályban foglaltak figyelmen kívül hagyásával
nem nyújtanak hatékony védelmet az építkezést egyébként eltűrni köteles környezetnek
a tulajdoni jogosítványainak maradéktalan érvényesítése érdekében vagy az
új objektum környezeti ártalmaival szemben. Súlyos és anyagiakban is mérhető
kára keletkezik az ügyfélnek akkor, ha az építési hatósági eljárást egyáltalán
nem folytatják le (OBH 132/1999., OBH 1609/1999., OBH 1732/1999.) vagy a jogerős
határozatot egyáltalán nem, vagy csak nagyon késedelmesen hajtják végre (OBH
4413/1998., OBH 1803/1999.). Előfordult olyan eset is, amikor az egyik fővárosi
kerület jegyzője egy engedélytől lényegesen eltérő építkezés ügyében nem vagy
csak jelentős késéssel intézkedett, nem terjesztette fel a fellebbezést, nem
vette figyelembe a bírósági ítéletben foglaltakat, a közigazgatási hivatal
új eljárásra utasítását. Az időmúlásra tekintettel a szabálytalanul megépített
és használt építmény fennmaradhatott, sőt a fegyelmi felelősség megállapítására
sem kerülhetett sor. A jegyző közlése szerint ugyanis az adott ügyben illetékes
ügyintézők már nem dolgoznak az önkormányzatnál. A biztos általános helyettese
és a Fővárosi Közigazgatási Hivatal hosszú, bonyolult eljárásban tisztázta
a tényállást. A jogkövetkezmények érvényesítésének objektív akadályai tanulságosak
lehetnek abból a szempontból, hogy a hatóság mulasztásai végül is legalizálhatnak
súlyosan jogsértő helyzeteket (OBH 3298/1996.).
A környező lakosok tulajdonjogát, lakásuk rendeltetésszerű
használatát új középület létesítése is zavarhatja. A Heves Megyei Rendőrkapitányság
fogadépületét például évek óta használatbavételi engedély nélkül, részben
befejezetlen állapotban használják úgy, hogy a panaszosok kérelmét sem az
építtető, sem a hatóság nem vette figyelembe. A környező magántulajdonban
lévő telket és a közterületként használt két ingatlan közötti átjárót a fogvatartottak
és látogatóik „szabadtéri beszélőként” használták. Jellemző, hogy már vizsgálatunk
megindulásakor mind a jegyző, mind a megyei rendőrfőkapitány megtette az általa
szükségesnek vélt intézkedéseket. A panaszosok azonban ezek után sem tartották
megfelelőnek a kapitányság épülete körüli állapotokat, ezért a biztos általános
helyettese a rendőrkapitányság további intézkedéseit szorgalmazta (OBH 4230/1998.).
Volt olyan panaszosunk is, akit szabálysértési bírsággal sújtottak azért,
mert kifogásolni merte a háza előtt engedély nélküli gázló építését. E vizsgálatunkban
az emberi alapjogok konkrét megsértésén túl további anyagi és eljárásjogi
szabálytalanságokat is feltártunk, amelyekre a biztos helyettese ajánlásokban
hívta fel a hatóságok figyelmét. Az ajánlásokat az illetékesek elfogadták,
panaszosunk azonban a meghurcoltatás miatt elégtételt nem kapott (OBH 8565/1996.).
Az építkezésekkel kapcsolatos birtokvédelmi ügyek közül
az egyikben a biztos általános helyettese más ügyekben is érvényes, elvi jelentőségű
megállapításokra alapozta ajánlását. A panaszos beadványában azt sérelmezte,
hogy birtokvédelmi kérelmére a nagykállói jegyző éveken keresztül nem folytatta
le az eljárást. A panaszos 1994 októberében kérelmet terjesztett elő a nagykállói
polgármesternek, mivel a résztulajdonában álló ingatlanára az önkormányzat
tulajdonában lévő, szomszédos óvoda gázelvezető kéményét ráépítették. Beadványában
arra kérte a polgármestert, hogy haladéktalanul tegyen érdemi intézkedést
az ingatlan megvásárlására vagy a kémény eltávolítására. Az országgyűlési
biztos általános helyettesét az illetékes jegyző arról tájékoztatta, hogy
kísérletet tettek a kémény építésével okozott értékcsökkenés kompenzálására.
Tekintettel azonban arra, hogy az egyezségi tárgyalás sikertelen volt, a panaszos
1995 februárjában kérte a kémény eltávolítását. Mivel azonban e levélben már
bírósági eljárásról tett említést, a hivatal úgy ítélte meg, hogy „az államigazgatási
eljárás okafogyottá vált”, így valóban nem került sor annak lefolytatására.
Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a panaszos
birtokvédelem iránti kezdeményezését téves elnevezéssel, nem az arra hatáskörrel
rendelkező jegyzőhöz, hanem a polgármesterhez nyújtotta be. Rögzítette azt
is, hogy egy lehetséges hatósági eljárás során az önkormányzat mint tulajdonos
nem járhatott volna el ellenérdekű félként a tulajdonában álló óvoda korszerűsítése
során elkövetett jogsértés ügyében. A jegyző tehát mulasztást követett el
azzal, hogy a panaszos beadványát nem annak tartalma szerint értékelte, és
ezzel a birtokvédelem államigazgatási úton való érvényesítésének lehetőségét
zárta ki. Ugyancsak mulasztott a jegyző akkor, amikor mint az ügyben tulajdonosként
érintett fél hivatalának vezetője a beadványt nem terjesztette a Közigazgatási
Hivatal elé más eljáró hatóság kijelölése érdekében. Az országgyűlési biztos
általános helyettese ajánlásában felkérte Nagykálló város polgármesterét és
jegyzőjét, hogy a jövőbeni eljárások során a beadványokat azok tartalma szerint
értékeljék és ennek megfelelően tegyék meg a szükséges intézkedéseket, ideértve
a felettes szerv kijelölési joga igénybevételét is. A megszólított szervek
az ajánlásban foglaltaknak megfelelően intézkedtek a jövőbeni szabályos eljárások
érdekében (OBH 2051/1997.).
A piaci társadalom formálódásának jelenlegi szakaszában
azt észleljük, hogy a jelentős munkahelyteremtő beruházásnál nincsenek kellő
figyelemmel a környezetbarát megoldásokra
. A hatályos szabályozásban rögzített előírások kikényszerítésében a hatóságok
eljárásaiból általában hiányzik a következetes szigor. A múlt örökségeként
pedig velünk maradtak a környezetre kifejezetten káros ipari és egyéb létesítmények,
amelyek az idők folyamán egyre több veszélyt jelentenek a szűkebb és tágabb
közösség egészségére, életminőségére. Vizsgálataink során azt is tapasztaltuk,
hogy a katasztrofális helyzetektől eltekintve az illetékes hatóságok elvárható
gondossága még nem alakult ki. Sokszor a lakossági panaszokat vagy a civil
szervezetek beadványait felesleges aggodalmaskodásnak tekintik, és az eljárásaikban
felfedezhető hiányosságok egy része is az előbb említett szemléletre vezethető
vissza. Az egészséges környezet hatékony védelmét természetesen az is befolyásolja,
hogy a rendelkezésre álló szankciórendszer nem elég szigorú és kikényszerítésükhöz
hiányosak a megfelelő eljárások. A környezetveszélyeztetés vagy -károsítás
esetén kiszabható bírság olyan alacsony, hogy nem alkalmas a környezetszennyezéstől
való visszatartásra, ahhoz is kevés, hogy a már bekövetkezett környezetkárosodást
abból állítsák helyre. A jelenlegi szabályozás szerint az önkormányzatot a
területén kiszabott környezetvédelmi bírság 30 százaléka illeti meg. Az egészséges
környezethez való jog az emberi élet fizikai feltételének biztosítása érdekében
tehát az egész szankciórendszer felülvizsgálatára van szükség. Erre tekintettel
az országgyűlési biztos a 83/1997. OGY határozatban előírtak megvalósulása
érdekében a környezetvédelmi és vízügyi miniszternek indítványozta a jelenlegi
bírságolási rendszer felülvizsgálatát és arra kérte, hogy gondoskodjon az
említett határozatban megfogalmazott környezetvédelmi követelmények végrehajtásáról
(OBH 6797/1997.).
A beszámolási időszakban az egészséges környezethez való
jog sérelmét a leggyakrabban a zajártalmak
körében vizsgáltuk, ezt követték a szennyvízelvezetéssel,
egészséges ivóvízzel kapcsolatos eljárások, és előfordultak még talajszennyezési
ügyek is. A természet adta terület hozzáférhetőségével kapcsolatos sérelemmel
egy esetben foglalkoztunk (OBH 4156/1998.). Az ipari és mezőgazdasági tevékenységgel
összefüggő egészséget károsító hatás miatt vizsgáltuk a tokodi üveggyár, a
miskolci DIGÁZ Kft., az Alföldi Nyomda, a szombathelyi MÉH-telep, a tési faüzem,
a szarvasi pulykatenyésztő tevékenységét, a volt Metallochemia gyártelep rehabilitációjának
elmaradását. Ezekben a vizsgálatokban az illetékes szakhatóság – leggyakrabban
az ÁNTSZ és a környezetvédelmi felügyelőségek – szakértői véleményét is figyelembe
vettük. De előfordult az is, hogy éppen ezek a szakhatóságok járultak hozzá
a sérelmes állapot kialakulásához (OBH 4760/1997., OBH 5547/1997., 5647/1997.,
OBH 6797/1997., OBH 7879/1997.). A zsúfolt, a hirtelen megnövekedett forgalomból
származó súlyos zajártalmakra alig található elfogadható megoldás, még megnyugtató
kompromisszum is csak ritkán. A helyzet enyhítésére alkalmanként forgalomelterelést,
sebességcsökkentés bevezetését és fokozott rendőrségi ellenőrzést indítványoztunk
(OBH 8533/1997., OBH 5638/1998.). Volt, ahol a buszok éjszakai parkolásának
és hajnali indításának megtiltását értük el és így hozzájárultunk egy lakótelep
érintett lakosainak nyugalmához (OBH 3568/1999.).
Az 1998. évi parlamenti jelentésben indítványoztuk, hogy
az egészséges környezethez és a legmagasabb szintű egészséghez való jogok
védelme érdekében az illetékes miniszter rendeletben rögzítse a különböző
káros sugárzások határértékeit. Ezt ugyanis addig a „nemzetközi ajánlásokban”
megfogalmazott elvárások szerint határozták meg. Megnyugvással értesültünk
arról, hogy a biztos ajánlását az egészségügyi miniszter elfogadta. 1999 októberében
arról tájékoztatta, hogy a nem ionizáló sugárforrások engedélyezéséről, ellenőrzéséről
és nyilvántartásáról szóló miniszteri rendelet elkészült és rövidesen hatályba
lép (OBH 6541/1996.). Ezzel szemben még mindig nem valósult meg az a parlamentnek
tett indítványunk, amelyben kértük, hogy az élethez való jog hatékonyabb védelme
érdekében az illetékes miniszter rendeletben szabályozza a dögkutak fertőtlenítésének
rendjét. Az elmúlt év vizsgálati tapasztalataira, valamint a 2000 februárjában
a Tiszában és környékén kialakult katasztrófahelyzet lehetséges következményeire
tekintettel az Országgyűlés számára az ajánlást fenntartjuk.
A gyorsan fejlődő piac körülményei között a vásárló, megrendelő
számára az államnak biztosítania kell a fogyasztói védelmet . A fogyasztóvédelmi rendszer a gazdasági rendszerváltás
egyik fontos, garanciákat biztosító intézménye, amelynek működését megfelelő
jogi szabályozás biztosítja. A biztosoknak 1999. évi vizsgálati eljárásaiban
mindenekelőtt a fogyasztóvédelmi felügyelőségekkel kapcsolatos hatásköri kérdéseket
kellett tisztázniuk. Az országgyűlési biztos több panasz vizsgálata során
a hatáskörének hiányát állapította meg akkor, ha a sérelem a szabályosan lefolytatott
fogyasztóvédelmi eljárásban született szakvélemény tartalmát kifogásolta.
A biztos megállapította, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelőség nem minősül
az ombudsman által vizsgálható hatóságnak akkor, amikor az egyes tartós használatú
termékek jótállási kötelezettségeire vonatkozó jogszabályban biztosított jogkörében
a vitában álló felek számára szakvéleményt bocsát ki. A szakvélemény kiadása
ugyanis nem minősül államigazgatási tevékenységnek. A szakvéleményben foglalt
döntés sem a megbízó cég, sem a vásárló/megrendelő számára nem jelent államigazgatási
szerv által kikényszeríthető jogot és nem hoz létre a feleket terhelő ilyen
jellegű kötelezettséget sem. A szakvéleménnyel nem dönt el jogvitát, csak
a tényállás tisztázásához köteles korrekt segítséget nyújtani. Ezzel, mint
elfogulatlan és hozzáértő intézmény elősegítheti a felek peren kívüli megegyezését
(OBH 2840/1999., OBH 4175/1999.). A fogyasztóvédelmi szervezet ugyanakkor
az országgyűlési biztos eljárásában hatóságnak számít akkor, amikor a hatályos
törvényben rögzített eljárási kötelezettségeit teljesíti. Ezért alkotmányos
visszásságot okozhat például azzal, hogy ügyfelét késedelmes, nem előírásszerű
vagy más módon hibás eljárásával megfosztja a jogérvényesítés lehetőségétől,
például a bírósági eljárástól (OBH 1823/1997., OBH 2371/1998.). A feltárt
alkotmányos visszásságok orvoslását szolgáló ajánlásokat az érintettek elfogadták.
Különösen súlyosnak minősítettük a fogyasztóvédelem felelősségét, ha monopolhelyzetbe
n lévő szolgáltatóval kapcsolatos panasz kivizsgálása során szegte meg jogszabályi
kötelezettségét, és ezzel a panaszhoz való alkotmányos emberi jogot megsérti
(OBH 4200/1998.).
A magyar lakosság túlnyomó része az ivóvizet, a fűtést,
a világítást vagy a telefont, tehát a civilizált életmód ma már alapvetőnek
tekinthető szolgáltatásait monopolhelyzetben
lévő szolgáltatóktól kapja . A beszámolási időszakban a telefonszolgáltató elleni panaszok fordultak elő a legnagyobb számban.
A túlnyomórészt túlszámlázást kifogásoló eljárások eredménytelenségének okait
vizsgáltuk. Lehetőségeink azonban e területen igen korlátozottak, hiszen a
nekünk megküldött dokumentumokban olyan megállapításokat találtunk, amelynek
ellenkező bizonyítására nincsenek eszközeink. A panaszt elhárító dokumentumban
leggyakrabban előforduló érvek például a következők voltak: „a reklamált időszakban
központi hiba nem fordult elő”, „a részletes hívólistán a tulajdonos által
szokásosan hívott számok szerepelnek”, „a hívólistán szereplő emelt díjas
hívásokat a panaszos lakásáról eszközölték”. A megvizsgált szolgáltatók között
volt olyan is, amelyik blanketta válaszformulát alkalmazott a válaszadásra
és a panaszos a „nem kívánt” rész törlése után tájékozódhatott a lefolytatott
reklamációs eljárás eredményéről (OBH8455/1997., OBH 1101/1999.).
Az ivóvízellátással
és szolgáltatással kapcsolatos
panaszok sorából 1999-ben kiemelkedett az, amelynek vizsgálata során kiderült,
hogy az önkormányzat nem tett meg minden tőle elvárható intézkedést a település
vagy annak egy része egészséges ivóvízzel való ellátása érdekében (OBH 2895/1998.).
Alapos vizsgálatnak vetettük alá azokat az eseteket is, amikor felmerült,
hogy az önkormányzat a törvényben meghatározott feladatkörében megfelelő módon
és mértékben gondoskodott-e a csatornahálózat kiépítéséről, fejlesztéséről
(OBH 8351/1997., OBH 1917/1998.). A beszámolási időszakban eredményesen léptünk
fel az öntözési kedvezménytől való megfosztás ellen, az önálló bekötésű vízórákkal
kapcsolatos új szerződések megkötése, a vízórák hitelesítése során keletkezett
olyan konfliktusokkal kapcsolatban, amelyek emberi jogi sérelemmel is jártak
(OBH 7786/1997., OBH 4226/1999.). Az országgyűlési biztos egyik vizsgálatában
például megállapította, hogy alkotmányos visszásságot okozott az az önkormányzati
rendelet, amely szerint a közüzemi szolgáltató az óraleolvasó és a díjbeszedő
költségeit a fogyasztókkal fizettetheti meg. Egyébként többéves szakmai vita
után a Szigethalmi Önkormányzat 1999-ben módosította ominózus rendeletének
kifogásolt részét (OBH 8645/1996.).
Az önkormányzatok rendeletben szabályozzák a távhőszolgáltatás feltételeit. Néha maga a rendelet kifogásolható,
máskor az önkormányzat által kötött vállalkozási szerződés végrehajtása okoz
súlyos gondot a település lakosságának. Visszatérő konfliktust okozott a pótfűtés
megrendelése és ellenértéke szabályozásának bizonytalansága (OBH 6424/1997.),
a tömbházak lépcsőházai és közös helyiségei után felszámolt fűtési díj olyan
esetekben is, ha azokban nincs is fűtés (OBH 5660/1996., OBH 1743/1997.).
Ezeket a panaszokat a beszámolási időszakban azért sikerült nagyobb hatékonysággal
orvosolni, mert 1998-ban megszületett a távhőszolgáltatásról szóló törvény,
majd 1999-ben a hatálybalépését biztosító kormányrendelet. A jogbiztonság
tehát e területen is növekedett.
Az elmúlt évekhez képest kevesebb olyan panasz érkezett,
amely a temetkezési vállalkozók között kialakult versengéssel és
az ebből következő, a kegyeleti jogot sértő vállalkozói magatartással függött
össze. A temetőkről és a temetkezésről szóló törvény és a végrehajtását biztosító
kormányrendelet 1999-ben hatályba lépett. Ezzel teljesült az 1997. évi parlamenti
beszámolóban tett ajánlásunk. 1999 óta új problémát jelent azonban a köztemetéssel
kapcsolatos jogbizonytalanság. Vizsgáltuk például azt, hogy a köztemetés időpontjáról
kell-e értesíteni a hatóságok által ismert legközelebbi hozzátartozót (OBH
1966/1998.). 1999-ben lezárult egy, most folyik egy másik arról vizsgálat
arról, hogy miért fekhetnek temetetlen holtak 9–12 hónapig az Igazságügyi
Orvostani, illetve Patológiai Intézetben (OBH 1925/1999.).
A múlt igazságtalanságainak jóvátételére 1990 óta tett kísérletek
az országgyűlési biztosok gyakorlatában évről évre csökkenő számban ugyan,
de még mindig konfliktusként jelennek meg. A biztos és helyettese az egyes
kárpótlást érintő panaszok vizsgálata során minden esetben megállapította
a visszásságot, a jogbiztonság sérelme, valamint a tulajdonhoz való jog megsértése
miatt akkor, amikor a KKI az ügyintézési határidő túllépésével hozta meghatározatát
(OBH 1343/1999.), amikor a földhivatal az árverésen vásárolt termőföldet a
vásárlás évének utolsó napjáig nem adta a vevők birtokába (OBH 510/1999.),
továbbá ha a panaszos alkotmányos joga azáltal sérült, mert az OKKH az általa
hozott határozatban a panaszos lakóhelyét helytelenül tüntette fel (OBH 7064/1998.)
és akkor is, ha a KKI kárpótlást megállapító határozatának a Nyugdíjfolyósító
Igazgatósághoz való megküldésének elmulasztása miatt megállapított kárpótlás
összegének folyósítása elmaradt (OBH 4011/1999.). Az egyik ügyben azért került
sor a visszásság megállapítására, mert a KKI a hozzá benyújtott kereseti kérelmet
az ügyintézési határidő 120 napos túllépésével továbbította a bírósághoz.
Az országgyűlési biztos vizsgálata azt is feltárta, hogy a vizsgált üggyel
azonos további 784 kereseti kérelem a bíróság elé való terjesztését is elmulasztották.
Az országgyűlési biztos ajánlására a kérdéses kereseti kérelmeket a KKI továbbította
a bíróságoknak. Az országgyűlési biztos ás általános helyettese által végzett
vizsgálat alapján a visszásságot előidéző szerveknek tett ajánlásokat a címzettek
minden esetben elfogadták és a megfelelő intézkedést megtették.
Több alkotmányos joggal összefüggő visszásságot okozott
az, hogy a törvényhozó nem alkotta meg a Párizsi Békeszerződésben vállalt
kötelezettsége teljesítéséhez szükséges jogszabályt a nemzetközi szerződésekkel
okozott károk kárpótlásáról. Visszásságot okozna az is, ha e jogszabály nem
terjedne ki a csehszlovák–magyar lakosságcsere-egyezmény, valamint az 1964.
február 3-án aláírt magyar–csehszlovák vagyonjogi egyezmény alapján keletkezett
károkra. 1996 óta több panaszos sérelmezte azt, hogy a nemzetközi szerződéssel
okozott károk miatt nem részesültek kárpótlásban (OBH 4381/1996.). A Párizsban
1947. február 10-én kelt békeszerződés 29. cikke alapján a szövetséges és
társult hatalmak által jóvátételként elvett, területükön volt vagyonért a
magyar állam nem fizetett kártalanítást, holott ezt a békeszerződés (1947:XVIII.
tv.) 29. cikk 3. pontjában vállalta. Az Alkotmánybíróság 37/1996. (IX. 4.)
AB határozatával megállapította, hogy az említett kötelezettségvállalás „belső
jogalkotási kötelezettséggel jár, így mindaddig, amíg a nemzetközi jogi kötelezettség
és a belső jog összhangja nem valósul meg, a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes
állapot fennáll”. A mulasztás megszüntetésére az Alkotmánybíróság 1977. június
30-i határidővel felhívta az Országgyűlést. Ezekben az ügyekben a biztosok
több alkalommal ajánlásokat fogalmaztak meg. Az országgyűlési biztos külön
is kezdeményezte a miniszterelnöknél, továbbá az illetékes alkotmányügyi,
emberi jogi parlamenti bizottságoknál a mielőbbi jogalkotást. Hasonló jogi
tartalmú sérelmet okoz az is, hogy az 1946. évi XV. törvénnyel becikkelyezett
magyar–csehszlovák lakosságcsere-egyezmény alapján áttelepültek Csehszlovákiában
maradt vagyonának kárpótlásáról sem rendelkezik a törvény, mint ahogy az is,
hogy az 1964. február 3-i magyar–csehszlovák vagyonjogi egyezmény folytán
keletkezett károk orvoslása sem történt meg. A biztosok álláspontja szerint
a különböző nemzetközi egyezményekben foglalt rendelkezések részletes elemzésével
kell meghatározni, hogy milyen vagyoni körben köteles a magyar állam helytállni
azért, mert polgárai vagyonát más államnak juttatta úgy, hogy azzal háborús
jóvátételt teljesített vagy mert a vagyon államosításáért nem igényelt polgárai
számára kártalanítást. A sérelem megszüntetése érdekében a biztosok a külügyminiszternél
a teljes körű szabályozást kezdeményezték. A külügyminiszter válaszában közölte,
hogy a jogosultak igényei nem kérdőjelezhetők meg, és a Kormány elé kerülő
előterjesztés valamennyi vagyonjogi megállapodás alapján fennálló kártalanítási
kötelezettséget megfelelően bemutatja. Tekintettel azonban arra, hogy az ajánlásra
kapott tájkoztatástól eltérően a nemzetközi szerződésekkel okozott károk kárpótlására
vonatkozó törvényjavaslat 1999. évben sem került az Országgyűlés elé, a fenti
indokok alapján a biztosok indítványozzák az Országgyűlésnek a törvény megalkotását.
A földkiadással összefüggő panaszok alapvetően azt sérelmezték,
hogy az 1993-ban létrejött földkiadó bizottságok által – működésük megszűnéséig,
1996. december 31. napjáig – első fokon jogerősen le nem zárt és ezért az
FM hivatalokhoz áttett földkiadási ügyeket az utóbbiak az áttételt követően
határidőben nem zárták le. A fennálló visszásság megszüntetése érdekében ajánlásokat
fogalmaztunk meg az elmulasztott földkiadási határozatok haladéktalan meghozatala
érdekében. Két ügy kivételével valamennyit eredményesen zártuk le. Ugyancsak
az ajánlásoknak megfelelő eredménnyel zárult az az eljárás is, amelyben a
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszternek törvényi szabályozást indítványozott
a következő vitás kérdések rendezése érdekében: 1. A nem jogkövető termelőszövetkezeteket
rá kell bírni arra, hogy az 1992. évi II. törvény 2. § (1) bekezdésében foglalt
kötelezettségük teljesítésével – a vagyonnevesítés szabályozásának alkalmazásával
– a kárpótlási törvény szerinti árverésre való kijelöléssel nem érintett valamennyi
földet a tagok, a kárpótlási törvény 17. §-ában megjelölt földet pedig a tagok
és az alkalmazottak tulajdonába adják. 2. A részaránytulajdon kiadását szolgáló
és jelzálogjoggal terhelt földek tehermentesítése megtörténjen. 3. Gondoskodjon
a ki nem elégített kárpótlások földhöz juttatásáról vagy kártalanításáról.
4. Rögzítse a földkiadási ügyek intézésére megállapított határidőt. A földművelésügyi
és vidékfejlesztési miniszter az ajánlást elfogadta, a törvénytervezetben
az országgyűlési biztos ajánlásában foglaltak szerepeltek. Az Országgyűlés
a kérdéses törvényt 1999-ben elfogadta (OBH 4041/1998.).