4.3.
A vizsgált tipikus panaszok társadalmi jellemzői
Az 1993. évi LIX. törvény 27. § (1) bekezdése szerint az
országgyűlési biztos tevékenységének tapasztalatairól – ennek keretében az
alkotmányos jogok hatósági eljárásokkal kapcsolatos jogvédelem helyzetéről,
valamint az általa tett kezdeményezések, ajánlások fogadtatásáról és eredményéről
– évente beszámol az Országgyűlésnek. Az alkotmányos jogok helyzetének elemzését
az előző fejezet – esetekkel bőven illusztrálva – tartalmazza. Ebben a részben
a legtipikusabb panaszokkal összefüggő társadalmi jellemzőket tárgyaljuk,
és ennek tükrében mutatjuk be kezdeményezéseink, ajánlásaink fogadtatását.
Az emberi jogok sérelmeinek esetei tulajdonképpen az egyes
emberek, emberek csoportjának konfliktusa az állami túlhatalommal, az egyre
növekvő hatalmat jelentő szaktudással, a piaci fölénnyel, azaz a monopolhelyzettel.
Vizsgálódási gyakorlatunkban e konfliktus elemzése nem egyszerűen egy-egy
érdeksérelem kiderítése, hanem olyan állampolgári jogi értékek, normák megsértésének
feltárása, amelynek reparálása magas szintű jogszabályban rögzített, tehát
vállalt kötelezettség. Az országgyűlési biztos tevékenységével ilyen módon
segíti a polgár és az államilag szentesített hatalom közötti harmonikusabb
társadalmi érintkezést, együttműködést.
Az emberi jogokkal összefüggő konfliktusok feltárása tulajdonképpen
nem más, mint az emberi kiszolgáltatottság valamilyen megnyilvánulási formájának
tettenérése. Az ember kiszolgáltatott lehet szociális helyzete, egészségi
és fizikai állapota, életkora miatt, de kerülhet ilyen helyzetbe azért is,
mert egy erősen hierarchizált struktúrában kell tevékenykednie. A mi gyakorlatunkban
a kisebb-nagyobb mértékű, de ténylegesen létező kiszolgáltatottság az embert
megillető jogok hiányát vagy kifogásolható érvényesülését jelenti. Ez az élethelyzet
lehet tartós, meghatározó jelentőségű, lehet azonban alkalmi kellemetlenséget
okozó, tehát epizódszerű. A biztosok ezeknek a helyzeteknek az orvoslására
kaptak felhatalmazást. Tevékenységüket nemcsak a rájuk vonatkozó hatásköri
szabályok határolják be, hanem azok a panaszok is, amelyekkel hozzájuk fordulnak.
Miután a biztosok „hozott anyagból” dolgoznak, a valódi állampolgári sérelmek
bemutatásával nagyon fontos információkat közvetítenek a mindenkori kormányzat
számára az állampolgári „közérzet” összetevő elemeiről.
A hivatalból indított eljárások aránya alacsony. „Megbízás
nélküli ügyvitelt” hajt végre a biztos akkor, amikor a jogszabályi felhatalmazás
alapján hivatalból jár el. A mi gyakorlatunkban ez általában a legkiszolgáltatottabb
helyzetben lévők, a még panaszkodni sem tudók érdekében történik, de előfordul
igen súlyos, illetve emberek nagy csoportját érintő sérelmek miatt is. A legrászorultabb,
legelesettebb rétegek alapvető emberi jogainak „karbantartása” a demokratikus
fejlődés és a felzárkózás egyik záloga.
A következőkben bemutatott esetcsoportok az emberi jogok
állapotának általunk jelentősnek tartott illusztrációi.
4.3.1. Életmódot meghatározó
szociális problémák
Az 1999-ben vizsgált panaszok 12–16 százaléka többé-kevésbé
a teljes életmódot meghatározó szociális problémákra vonatkozott. A legrászorultabb
rétegekről a települési önkormányzatoknak kell gondoskodniuk. E körben mindenekelőtt
tehát az önkormányzatok és
a polgármesteri hivatalok gyakorlatát
kellett vizsgálnunk. A létbizonytalanság határán élő, szociálisan, gyakran
fizikailag is elesett személyek, családok számára az alapvető szükségletek
kielégítése kerülhet veszélybe, ha az átmeneti segély, a lakásfenntartási
támogatás, a munka nélküli jövedelempótló támogatás vagy a rendszeres szociális
segély folyósítása elmarad, vagy arra hosszú várakozás után kerül sor. Az
ápolási díj, a közgyógyellátási igazolvány biztosításának késedelme, hiánya
a szociális lét mellett még az élethez, egészséghez fűződő alapvető jogokat
is súlyosan veszélyeztetheti. Ha ezekben az ügyekben az eljárás elhúzódik,
az ügyfél számára sürgős döntést nem hozzák meg, ha a fellebbezéséről nem
határoznak, ha a kérelmezőt szóban utasítják el, ha az írásbeli határozatot
késedelmesen vagy egyáltalán nem kézbesítik számára, akkor a hatóságok nemcsak
az államigazgatási eljárás legalapvetőbb szabályait sértik meg, hanem az említett
emberi jogokat is. Hivatali gondatlanság, hanyagság vagy szakértelem hiánya
miatt a lét alapvető feltételei körében alakulhat ki bizonytalanság, kiszolgáltatottság
(OBH 8738/1997.). Ha ilyen jelenséggel találkozunk – ami elég gyakori –, a
hatóságok általában első megkeresésünk után, késedelem nélkül orvosolják az
eljárási hibákat és pótolják a mulasztásokat. Ajánlást tehát az adott panaszos
érdekében már nem kell tenni. Ilyenkor is felhívjuk azonban az illetékesek
figyelmét arra, hogy a jövőben a szociális ellátások természetére tekintettel,
a kérelmek elbírálásánál az államigazgatási eljárás általános szabályai mellett
a méltányosságra is legyenek figyelemmel. Az alapvető eljárási szabályok betartása
abszolút követelmény, független attól, hogy a kérelem jogos, illetve teljesíthető-e.
Az önkormányzati szociális ellátási ügyekben gyakran előfordultak
a határozatok, döntések indokolási kötelezettségével kapcsolatos hiányosságok,
hibák. Sorozatosan találkoztunk olyan önkormányzati, jegyzői eljárásokkal,
amelyekben a konkrét tényállás tisztázása hiányos volt vagy teljesen elmaradt
és ezért az indoklás is hiányzott. A hatóságoknak tudniuk kell azt, hogy blanketta
jellegű határozatok közlése után egy súlyos, szorult helyzetben lévő polgár
nem érzi, nem érezheti azt, hogy ügyével érdemben foglalkoztak, szorongatott
helyzetét ismerik és ennek alapján ha- tároztak sorsáról (OBH 6808/1996.,
OBH 5481/1997., OBH 2854/1998.). Találkoztunk olyan önkormányzati eljárási
gyakorlattal is, amelyben a szociális kérdésekben hozott határozatokat rendszeresen
nem közölték a kérelmezőkkel. Többszöri levélváltásra és az illetékes megyei
közigazgatási hivatal közbenjárására volt szükség ahhoz, hogy a település
polgárai számára a szociális biztonsággal kapcsolatos eljárási rend helyreálljon
(OBH 1018/1997.). Két budapesti kerületben a szociális ellátás iránti kérelmeket
nem a hatáskörrel rendelkező szerv bírálta el. Különösen súlyos garanciális
szabály mégsértésének minősítettük azt, ha a képviselő-testület helyett annak
bizottsága vagy a polgármester helyett annak irodavezetője járt el (OBH 6400/1997.,
OBH 6815/1997.).
Súlyos méltánytalanságot szenvedtek el azok, akikkel szemben
a helyi önkormányzat törvényellenesen járt el, így például az a felsőfokú
végzettséggel rendelkező budapesti lakos, akinek a IV. Kerületi Polgármesteri
Hivatal azért szüntette meg a jövedelempótló támogatását, mert nem vállalta
el a parktakarítási munkát. A hatóság ezzel megsértette a szociális törvénynek
azt a rendelkezését, amely szerint a munkanélküli az együttműködési kötelezettség
keretében szakképzettségének megfelelő vagy annál eggyel alacsonyabb szintű
közhasznú munkát köteles elvállalni (OBH 5616/1997.). Potony Község Önkormányzata
az előzőhöz hasonló helyzetet teremtett panaszosunk számára akkor, amikor
a rendszeres szociális segély iránti kérelmének teljesítését olyan bírósági
ítélettől tette függővé, amelyben a gyermekeivel szembeni tartási igényét
elutasították (OBH 8127/1997.). Az ápolási díj megállapíthatósága kérdésében
jogszabályi hiányosságra visszavezethető alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság
derült ki az egyik önkormányzat gyakorlatában. Egy 18. életévét betöltött
ápolt esetében annak a kérdésnek az eldöntése, hogy őt a jogalkalmazó súlyos
fogyatékosnak vagy tartós betegnek minősíti, a szociális biztonságot alapvető
módon érinti. A hatályos szabályozásban hiányzik ugyanis a súlyos fogyatékosság
és a tartós betegség fogalmainak meghatározása. Súlyos fogyatékosság esetén
a szociális törvény kötelező erővel határozza meg az önkormányzatok számára
az ápolási díj folyósításának feltételeit. Súlyos betegség esetén pedig az
ápolási díj az önkormányzati mérlegeléstől függően csak adható. A súlyos fogyatékosság
és a tartós betegség fogalma meghatározásának elmulasztásával a szociális
törvény alkalmazhatósága terén a jogalkotó olyan széles mérlegelési jogot
biztosított a jogalkalmazónak, amely az ápolási díj megállapítása iránti igényt
teljes mértékben kiszámíthatatlanná teszi. A szociális és családügyi miniszter
az ajánlásunkra adott válaszában kifejtette, hogy a Kormány már el is fogadta
a fogyatékosoknak nyújtott támogatásokról szóló jogszabályok módosítási indítványait,
ezekben mások mellett meghatározzák a súlyos fogyatékosság fogalmát is. Így
a tartós betegség jogszabályi körülírása szerinte szükségtelenné válik, hiszen
ez egyébként is orvosszakmai kérdés. Álláspontja azonban számunkra továbbra
sem megnyugtató, hiszen a jelenleg hatályos törvény a tartós bet egség fogalmát
nem definiálja, és nem utalja azt az orvosi mérlegelés körébe sem. A helyzet
tehát egy szűkebb körben továbbra is bizonytalan marad. Ezért az országgyűlési
biztos a vizsgálati megállapításokat és az ajánlást továbbra is fenntartotta
(OBH 2424/1999.).
Sokak számára a megélhetés egyetlen forrását a nyugdíjfolyósítók biztosítják. A nyugdíjasok és a rendszeres járadékból
élők panaszainak vizsgálata a szociális léttel összefüggő eljárásaink igen
nagy hányadát képezte. Egy-egy vizsgálat eredménye több esetben népes csoportok
problémájára jelentett megoldást. A szociális és családügyi miniszternek tett
ajánlásában például az ombudsman általános helyettese a rokkantsági járadékról szóló 83/1997. (XII. 27.) MT rendelet átmeneti
módosítását tartotta szükségesnek. Az ajánlás célja az volt, hogy a rokkantsági
járadékra jogot szerzett fogyatékos személyek ellátásukat az egységes fogyatékossági
támogatás bevezetéséig se veszítsék el azért, mert időközben árvaellátásra
vagy öregségi nyugdíjra szereztek jogosultságot. A szociális és családügyi
miniszter az ajánlást nem fogadta el. Az országgyűlési biztos általános helyettese
az ajánlást fenntartotta, illetőleg megoldást jelentő javaslat kidolgoz ására
kérte fel a minisztert, aki az ajánlást ismételten elutasította. Az országgyűlési
biztos általános helyettese 1998-ban felkérte az Országgyűlést, hogy vizsgálja
meg az esélyegyenlőségi törvény végrehajtásáig terjedő időre a rokkantsági
járadékosok társadalombiztosítási ellátásukra való jogosultságával beálló
hátrányos helyzet átmeneti feloldásának lehetőségét. A felkérés ellenére a
h átrányos helyzet átmeneti feloldására az előző beszámoló óta semmilyen intézkedés
nem történt. A Szociális és Családügyi Minisztériumtól kapott információ szerint
nem is foglalkoztak a kérdéssel. A jogszabályban rögzített teljesítési határidő:
2001. január 1. (OBH 8815/1997. és OBH 9997/1997.).
Tapasztalataink szerint átmenetileg több ezer embernek okozhatott
súlyos anyagi gondokat a társadalombiztosításról szóló törvény téves értelmezése
miatt kialakult helytelen gyakorlat, amelynek következtében utólag minősítették
főfoglalkozású vállalkozónak a korengedményes
nyugdíjas kiegészítő tevékenységet
folytató egyéni vállalkozókat és visszamenőleg – tévesen – írtak elő számukra
pótlékkal terhelt járulékfizetési kötelezettséget. A biztos országosan tekintette
át a helyzetet. Időközben azonban bírósági eljárások indultak meg és egymásnak
ellentmondó ítéletek születtek. A jogegységi döntés megszületésére várva a
biztos a közelmúltban megismételt ajánlásban hívta fel az ügyben most illetékes
APEH elnökének figyelmét magának a reparálásnak a szükségességére. A bírósági
eljárások miatt ugyanis csak a kamatkötelezettség elismerésében maradt még
bizonytalanság. Az alapkérdésben konszenzus alakult ki, csak a végrehajtás
késik.
A beszámolási időszakban 24 volt hadiárva a nekik járó egyösszegű
térítés késedelmes kifizetése miatt keletkezett kára miatt állapított meg
alkotmányos visszásságot az állampolgári jogok biztosának helyettese. Az érintetteket
a hatályos jogszabály értelmében eredetileg 1995. január 1-jétől illette volna
meg a térítés. Az 1996-os költségvetési törvény módosította a határidőt, amelyet
az Alkotmánybíróság 1998-ban alkotmányellenesnek nyilvánított. Ezt követően
a Kormány még 1998-ban határozatot hozott a késedelmes kifizetések miatt keletkezett
károk megtérítéséről. A végrehajtásért a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság a felelős.
Az érintettek széles körének problémáját az jelentette, hogy a nyugdíjfolyósítók
az 1997. január elseje előtt keletkezett határozatokat az önkormányzatok jegyzőinek
önkényesen visszaküldték, ezekről nyilvántartást nem vezettek. Ezért egyes
helyeken a már benyújtott igényeket nem, illetve jelentős késéssel bírálták
el. A mi panaszosaink esetében megkeresésünk után a kár megállapításához szükséges
adatpótlást, egyeztetést a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság és a jegyzők elvégezték.
A biztos helyettese mégis arra a következtetésre jutott, hogy a panaszosainkon
kívül is lehetnek kárvallottak, ezért ajánlásában arra kérte a Miniszterelnöki
Hivatalt vezető minisztert, hogy a folyamatos végrehajtást ellenőrizze. A
válasz szerint az összes érdekelt kárigényének kielégítése azóta megtörtént
(OBH 2156/1999.).
A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság rutinszerű nyugdíjmegállapítására
irányuló eljárási gyakorlatában 1999-ben viszonylag ritkábban tapasztaltuk
az ügyfelük szociális létfeltételeit lényegesen befolyásoló olyan hibákat,
mint a késedelmes, hibás számításon alapuló teljesítés, a tájékoztatás elmaradása
(OBH 3522/1998., OBH 5705/1998., OBH 2077/1999.). Többször sérelmezték viszont
a panaszosok az eljárás elhúzódását, mert a külföldön szerzett nyugdíjjogosultság
beszámításával alakultak ki nehezen megoldható helyzetek. A hatályos nemzetközi
egyezmény hiánya miatt például csak 2000-ben nyílik arra mód, hogy az egykori
NDK-ban szerzett szolgálati idő után is nyugdíjat kapjanak az érintettek.
Az e tárgyban született 1998-as nemzetközi szociális egyezmény ratifikálását
követő jogszabály hatálybalépését sürgette ajánlásában a biztos helyettese
(OBH 9179/1997., OBH 9362/1997.). Téves és egymástól eltérő jogértelmezés
miatt az özvegyi nyugdíjat az arra jogosultak egy csoportja nem kapta meg.
A konkrét panaszok megoldásán túl a biztos helyettese ajánlásában arra kérte
a Nyugdíjfolyósító Főigazgatóság vezetőjét, hogy átfogó, mindenre kiterjedő
vizsgálatban állapítsa meg azt, hogy a téves jogértelmezés miatt összesen
hány esetben utasították el az özvegyi nyugdíjkérelmeket és ezeket utólag
kamatostul fizesse meg. A visszajelzés szerint az intézkedés következtében
a mi panaszosainkon kívül még tíz özvegyi nyugdíjra jogosult helyzete oldódott
meg (OBH 4553/1998.).
Az országgyűlési biztos már 1995-ben kezdeményezte, hogy
a nyugellátási eljárásokban az érintetteknek
automatikusan fizessenek késedelmi kamatot . Ezt akkor a jogalkotó elfogadta.
A hatályos törvény 1998. évi módosítása során azonban olyan rendelkezések
kerültek be a törvénybe, amelyek éppen a késedelmi kamat kérdésében okoztak
jogbizonytalanságot. Ezért azt javasolta a pénzügyminiszternek, hogy a 2000.
évre szóló költségvetési törvényt úgy terjessze elő, hogy a kamatfizetési
kötelezettség pénzügyi alapjai rendelkezésre álljanak. A törvény azóta hatályba
lépett. Az egységes jogértelmezést elősegítő rendelkezés még várat magára,
a joggyakorlat még korántsem tekinthető egységesnek (OBH 2971/1998).
A szociális lét peremén élő hajléktalanok életkörülményeiről, ellátórendszeréről 1999-ben országos felmérést
készített a szociális és családügyi miniszter. A beszámolás időszakban terveztük
a körükben legsúlyosabbnak tekinthető emberi jogi problémák elemzését. Erre
azonban objektív okok miatt nem kerülhetett sor. Néhány eseti vizsgálat azonban
igen figyelemreméltó jelenségeket tárt fel. A hatályos törvény értelmében
az önkormányzatoknak 1999. december 1-jéig létre kellett volna hozniuk a családok
átmeneti otthonának intézményét.
Az erre vonatkozó megalapozott igények két szempontból figyelemre méltóak.
Az egyik a hajléktalanok számának érzékelhető növekedése. A másik az 1997-ben
született gyermekjogi törvénynek az a rendelkezése, amely szerint gyermekeket
kizárólag anyagi okokból fennálló veszélyeztetettségük miatt nem szabad a
családjuktól elválasztani. A családok átmeneti otthonai szó szerint átmeneti
megoldást jelentenek a lakáshitel-konszolidációra tett kísérlet áldozatai,
a szaporodó végrehajtási eljárásban kilakoltatottak, a családi konfliktusok
miatt hajléktalanná vált kis közösségek számára, mégis nélkülözhetetlen. Erre
hívta fel az ombudsman például Veszprém város önkormányzatának figyelmét 1999
novemberében, amikor arról értesült, hogy az átmeneti szálláson lakó gyermekes
családokat ki akarják költöztetni, és a családok átmeneti szállása a városban
még nem készült el. Az önkormányzat az ajánlást elfogadta és ígéretet tett
a családok átmeneti otthonának létrehozására 2000 nyaráig. A gyermekes családok
elhelyezéséről pedig azonnal gondoskodott (OBH 5074/1999.). Miközben egyes
településeknek érezhetően nagy teher a hajléktalanellátás megszervezése és
működtetése, az is érzékelhető, hogy egyre több város készít stratégiai terveket
az állandó lakással rendelkezők és a hajléktalanná váltak közötti konfliktuslehetőségek
feloldására, megelőzésére (OBH 4811/1999.).
A hajléktalanság megelőzésére
az elmúlt években számtalan indítványt,
ajánlást tettünk. Az Alkotmánybíróság még nem hozott határozatot az országgyűlési
és a kisebbségi biztos 1998-ban benyújtott közös beadványáról. A társadalom
egyes rétegei számára ígéretes az otthonteremtésről szóló 2000. január 1-jén
hatályba lépett kormányrendelet, amelynek elkészítésében a jogalkotó a biztos
korábbi ajánlásaira is figyelemmel volt. Az Igazságügyi Minisztérium 1999
novemberében küldte meg a bírósági végrehajtásról szóló törvény módosításának
koncepcióját. Erről a biztos megállapította, hogy a szociális biztonság szempontjából
garanciális jelentőségűek a tervezetnek azok a rendelkezései, amelyek speciális
jogi környezetet teremtenek a szociális szükségletet meg nem haladó méretű
lakóingatlanoknak. Pozitív fejlemény az is, hogy az árverési vevő és a volt
tulajdonos viszonyát jogilag rendezni kívánják. Hiányolta viszont, hogy a
tervezet készítői nem vették figyelembe azt az ajánlását, amelyben kérte a
szociális szükségletet meg nem haladó méretű lakások végrehajtási eljárásában
a bírói mérlegelés bevezetését és ezzel a méltányosság korlátozott mértékű
érvényesülését. Ha azonban a tervezet alapján készült végrehajtási törvény
módosítása 2000-ben megvalósul, hatálybalépése után a hajlék elvesztésének
esélye jelentősen csökken. A hajlék védelmében konkrét eredménynek számít
az, hogy biztosi közbenjárásra féléves haladékot kaptak az 1985-ös berhidai
földrengés károsultjai a végrehajtások foganatosítása alól. Ennyiben elfogadták
ugyanis az illetékesek azt az érvelést, hogy a katasztrófasújtotta terület
rekonstrukcióját az akkori Kormány a szociális lakáshitel alkalmazásával kívánta
megoldani és ennek finanszírozásával az OTP-t bízta meg (OBH 7034/1998.).
Csak bízni lehet abban, hogy a Kormány elfogadja a szociális és családügyi
miniszter új hitelkonszolidációs tervezetét, bár ennek a folyó évi költségvetésben
még nincs biztosítéka, pedig a tervezett jogszabály lehetőséget teremtene
a rászorultaknak arra, hogy felhalmozott adósságuk felének elengedése mellett
a fennmaradó részt többévi részletben fizessék meg.
A személyes gondoskodást
nyújtó intézményekben élők emberi jogi helyzete
Fennállásunk óta mindig különös figyelmet fordítottunk a
személyes gondoskodást nyújtó intézményekben élők emberi jogi helyzetének
vizsgálatára. A beszámolási időszakban konkrét panaszok alapján két intézménytípusban
ismételt átfogó vizsgálatot tartottunk.
Az időskorúak ápoló-gondozó
otthonainak átfogó vizsgálatát
1998-ban végeztük el először. Azt követően többen újabb panaszokat nyújtottak
be, amelyek megint csak a helyszínen lefolytatott átfogó vizsgálatban voltak
tisztázhatóak (OBH 7284/1998.). A legtöbb jogos sérelmet a legmagasabb szintű
testi és lelki egészséghez fűződő alkotmányos joggal összefüggésben állapítottunk
meg. A megvizsgált hat idősotthon közül ötben nem gondoskodtak a jogszabályban
előírt elkülönítő betegszobáról, háromban az előírt orvosi szoba kialakításáról,
kettőben a minimálisan szükséges orvosi jelenlétről. Idősek, adott esetben
mozgáskorlátozott idősek lakókörnyezetében az akadálymentesség követelményét
nem teljesítették. Volt olyan otthon, ahol kifejezetten balesetveszélyes volt
az épület állapota, vagy a padlózat volt sérült, hiányos. Az átfogó és egyedi
vizsgálatokban viszonylag gyakran állapítottuk meg az idősek testi, lelki
egészségének megőrzését szolgáló és az előírásoknak megfelelő szakképzett
dolgozói létszám hiányát, a folyamatos és ingyenes gyógyszerellátás kötelezettsége
teljesítésének elmulasztását (OBH 7284/1998., OBH 594/1999., OBH 2497/1999.).
Már 1998-ban az emberi méltóság követelményére tekintettel igen erőteljesen
kifogásoltuk a „fegyelemsértés” miatt alkalmazott büntetéseket. 1999-ben még
mindig találtunk olyan időskorúakat ápoló-gondozó otthont, amelynek hirdetőtábláján
felsorolták az intézet által alkalmazott olyan büntetéseket, mint a kimenőmegvonás,
a zsebpénzvisszatartás vagy a más intézetbe történő elhelyezés. A mostani
átfogó vizsgálat a korábbihoz hasonlóan a tulajdonhoz való alkotmányos joggal
összefüggésben visszásságként értékelte, ha a gondozottak erre vonatkozó meghatalmazása
nélkül kezelik a költőpénzüket, vagy ha a gondozott az intézettől nem kérheti
pénzének, vagyontárgyainak megőrzését. Volt olyan otthon, amelyben megállapítottuk,
hogy az egyes elektromos készülékek használatáért a gondozottaknak jogellenesen
külön kell fizetniük (OBH 5578/1998., OBH 594/1999.). Az általunk vizsgálat
időskorúakat ápoló-gondozó otthonok működésével kapcsolatban megállapított,
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságok orvoslására 40 egyedi ajánlást
tett az országgyűlési biztos. Ebből 38 ajánlást elfogadtak az érintettek,
két ajánlásról jelenleg is szakmai párbeszédet folytatunk az érintettekkel.
Az ombudsman 19 közigazgatási hivatal vezetőit kérte fel arra, hogy a személyes
gondoskodást nyújtó szociális intézmények működési engedélyezése és az előírt
ellenőrzések során maradéktalanul követeljék meg a jogszabályi előírások betartását.
A hozzájuk intézett ajánlást valamennyi közigazgatási hivatal vezetője elfogadta.
A fogyatékosokat ápoló-gondozó
otthonok első átfogó vizsgálatát 1996-ban végeztük el.
Az azóta beérkezett panaszok megalapozottságát előre be nem jelentett helyszíni
vizsgálatokkal ellenőriztük. Kiderült, hogy még mindig általános jelenség
ezekben az otthonokban a minimális orvosi jelenlét hiánya, a gyógyító és rehabilitáló
tevékenység fogyatékosságai. A gyógyulás esélyének hiányát jelenti például
a térítéses gyógyszerellátás vagy a gyógyszeres kezelés áttekinthetetlensége.
A fogyatékkal élő gondozottakat – néhány kivételtől eltekintve – inkább csak
ápolják, egészségi és mentális állapotuk javítására, meglévő készségük fejlesztésére
még mindig nem fordítanak megfelelő figyelmet. Emberi méltóságukat sérti,
ha nem kapnak megfelelő ruházatot, tisztálkodószereket, ha a mellékhelyiségeket
a férfiaknak és a nőknek vegyesen kell használniuk, ha a WC-fülkéken nincs
ajtó vagy függöny. Rabságként élik meg az intézeti létet, ha az épületek adottságai
miatt a mozgásképes gondozottak nem közlekedhetnek szabadon az épületen belül,
ha nem juthatnak ki a szabadba, ha az alkalmazottak engedélyük nélkül tegezik
őket, ha indokolatlanul korlátozzák a kimenőjüket. Ezt a helyzetet súlyosbítja,
ha panaszkodáshoz való jogaikat korlátozzák, ha az érdek-képviseleti fórum
nem vagy csak formálisan működik. Fogyatékkal élők esetében a fegyelemsértés
büntetéssel való megtorlásának gyakorlata különösen súlyos visszásságnak minősül.
Ezt már 1996-ban is megállapítottuk, ennek ellenére most is találkoztunk ezzel
a gyakorlattal. A fogyatékkal élők kiszolgáltatottságát fokozhatja, ha az
intézeti elhelyezésüket megelőző eljárásban nem alkalmazzák az egyébként kötelező
előgondozást. Ezt az általunk megvizsgált valamennyi ápolóotthon elmulasztotta,
pedig ennek során ismerhetők meg a leendő gondozott családi körülményei, életvitele,
társas kapcsolatai. Ebben az eljárásban lehet feltárni azt, hogy milyen elvárásai
vannak az otthonnal kapcsolatban. A szakemberek választ kaphatnak arra, mi
indokolta az intézeti elhelyezést, milyen külső kapcsolatokkal, kötődésekkel
rendelkezik, amit szeretne magával hozni az intézetbe, vannak-e félelmei a
közösségben, milyen módon és mértékben képes ellátni önmagát, milyen egészségi
problémái vannak. Az otthonok gyakran elmulasztják a távozni készülő lakójuk
társadalmi integrációját segítő utógondozási kötelezettségüket is. Ennek keretében
kellene felkészíteni a környezetüket a gondozott
befogadására, a lakóhely szerinti alapellátást végző szociális intézményeket
az új gondoskodási feladatokra (OBH 5578/1998.). A fogyatékosokat ápoló-gondozó
intézetek vizsgálata során feltárt visszásságok orvoslására 30 egyedi ajánlást
tett az országgyűlési biztos. Ebből 21 ajánlást elfogadtak az érintettek,
egy ajánlást visszavontunk, 8 ajánlást további szakmai párbeszédet követően
fogadott el az intézetet fenntartó megyei önkormányzat. Az egyedi ajánlásokon
kívül 17 megyei önkormányzatnak és 19 megyei közigazgatási hivatalnak tettünk
ajánlást. A közigazgatási hivatalok vezetőit – a bentlakásos intézményekben
végzett helyszíni vizsgálatok tapasztalatai alapján – ismételten felkértük
az engedélyezéssel és ellenőrzéssel összefüggő előírások fok ozott szem előtt
tartására. A fővárosi és megyei önkormányzatokat pedig arra kértük, intézkedjenek,
hogy a megyei módszertani otthonok – a fenntartótól függetlenül – nyújtsanak
közvetlen szakmai és módszertani segítséget a fogyatékosokat ápoló-gondozó
otthonok házirendjének és egyéb belső szabályzatainak kidolgozásához. Kezdeményeztük
továbbá, hogy szervezzék és valamennyi rendelkezésükre álló eszközzel segítsék
a fenntartói szakmai felügyelettől független civil kontrollt. Az ajánlásokat
valamennyi megyei önkormányzat elnöke és közigazgatási hivatal vezetője elfogadta.
Egyre nagyobb megterhelést jelent a családok számára az
idős, fogyatékkal élő, tartósan beteg családtag gondozása, ápolása. Intézeti
elhelyezésükért komoly anyagi áldozatokra is készek. Ezt a szükségletet azonban
néhány önkormányzat és újabban több magánvállalkozó gyakran súlyos visszaélésekkel
elégíti ki. A váci önkormányzat által fenntartott idősek otthonában
például 420 00 0 Ft egyösszegű térítés ellenében emeltszintű elhelyezési körülményeket
és szolgáltatásokat ígértek. A Megyei Közigazgatási Hivatal közreműködésével
lefolytatott vizsgálatunkban megállapítottuk, hogy a panaszos kifogásai jogosak,
az otthon emeltszintű részlegei nem felelnek meg az erről szóló hatályos rendelkezéseknek.
Az országgyűlés biztosának ajánlására és a Megyei Közigazgatási Hivatal törvényességi
észrevételére figyelemmel a képviselőtestület hosszabb vita után módosította
rendeletét, a kérdéses szociális otthon leendő lakóinak már nem kell egyszeri
hozzájárulást fizetniük. Azt is elértük, hogy az 1995. március 20. és 1996.
november 20. között jogszerűtlenül kért hozzájárulásokat az érintetteknek
visszatérítette (OBH 703/1999.). A térítési díjjal összefüggő panasz vizsgálata
során egy szegedi esetben a biztos megállapította, hogy az intézményi térítési díj
az egyszemélyes elhelyezés esetén nem lehet pontosan kétszerese annak az összegnek,
melyet kétszemélyes elhelyezésre állapított meg a helyi rendelet (OBH 2293/1999.).
Az idős gondozottak életét, testi épségét, egészségét súlyosan veszélyeztette
az a működési engedéllyel sem rendelkező miskolci magán szociális otthon, ahonnan a gondozottakat végül a helyi ÁNTSZ
intézkedésére kórházba kellett szállítani. A hivatalból indított vizsgálatról
készült jelentésben az országgyűlési biztos megállapította, hogy az ÁNTSZ
a gondozottak elhelyezéséről már csak akkor gondoskodott, amikor a helyzet
tarthatatlanná vált. A megyei főügyészség négy hónapig vizsgálódott, ami az
adott helyzetben indokolatlanul hosszú volt. Az önkormányzat azzal, hogy az
egészséget súlyosan veszélyeztető helyzet ellenére nem intézkedett korábban
a helyiség bérletének megszüntetéséről, a gondozottak több alkotmányos jogával
kapcsolatban visszásságot okozott. A feltárt súlyos visszásságok orvoslása
érdekében a biztos ajánlotta, hogy az igazságügyi miniszter az 1997. évi CLVI.
törvény módosításával állapítsa meg a közhasznú szervezetek – különösen a
vállalkozás formájában működtetett szociális intézmények – vezető tisztségviselőivel
szemben támasztható büntetlenségi és további alkalmassági követelményeket.
Azt is ajánlotta továbbá, hogy a szociális és családügyi miniszter rendeletben
szabályozza az államigazgatási feladatokat végző szociális hatáskört gyakorló
szervek, valamint a személyes gondoskodást nyújtó intézmények működése ellenőrzésének
szabályait. Gondoskodjon emellett a működési engedéllyel nem rendelkező, ápolást,
gondozást nyújtó, bentlakásos intézmények bezárattatásáról, ha azok tényleges
működésüket a jogszabályokban előírt feltételek hiányában megkezdik. Az ombudsman
az ÁNTSZ Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Intézete vezetőjének azt ajánlotta, hogy
a jövőben gondoskodjon saját határozatainak végrehajtásáról, a végrehajtás
ellenőrzéséről és a súlyos hiányosságok megfelelő időben történő megszüntetéséről.
Felkérte a legfőbb ügyészt, hogy intézkedjen az ápolást, gondozást nyújtó,
bentlakásos intézmények ügyészi felügyeletének hatékonyabb ellátásáról. A
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjét pedig arra kérte,
hogy rendszeresen ellenőriztesse az ápolást nyújtó, bentlakásos intézmények
gondozottjainak helyzetét és jogsértés gyanúja esetén valamennyi érintett
hatóság bevonásával tegyen koordinált intézkedéseket a gondozottak érdekeinek
haladéktalan védelme érdekében. Az igazságügyi miniszter az ajánlásra még
nem válaszolt. A szociális és családügyi miniszter az ajánlást elfogadta,
a javasolt kormányrendelet tervezete elkészült, a Kormány 1999. december 7-i
ülésén a tervezetet elfogadta. Az ÁNTSZ Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Intézetének
vezetője vitatta ugyan a megállapításokat, de ismételt megfontolás után az
ajánlást elfogadta. A legfőbb ügyész helyettese az ajánlást nem fogadta el,
az állampolgári jogok országgyűlési biztosa azonban fenntartotta azt, és teljesíthetőségét
ismételten megfontolásra ajánlotta. Ennek nyomán megegyezés alakult ki abban,
hogy a hasonló esetekben az ügyészség a tudomására jutott súlyos törvénytelenségek
megszüntetése érdekében rövid időn belül folytatja le a működés-felügyeleti
eljárást. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatal vezetője az
ajánlást elfogadta. A magánintézet igazgatója ellen folyó büntetőeljárás még
nem fejeződött be.
A fogyatékkal élők
1999-ben kiemelten kezelt emberi jogi problémái
A fogyatékkal élők legnépesebb csoportját a mozgássérültek
alkotják. Túlnyomó többségük nem valamilyen ápoló-gondozó intézetben, hanem
közöttünk él. Érdekérvényesítő tevékenységük kevéssé eredményes, helyzetük
rendkívül nehéz, pedig viszonylag kevés gondoskodással elérhető lenne, hogy
a társadalom egyenrangú tagjaiként integrálódjanak. Panaszaik vizsgálatával
sokat foglalkoztunk a beszámolási időszakban. 1999-ben az országgyűlési biztos
hivatalból átfogó vizsgálatot indított a közintézmények és közhasználatú épületek
akadálymentességének áttekintése céljából.
Mivel az 1999 januárjában hatályba lépett, a fogyatékos
személyek jogairól, esélyegyenlőségük biztosításáról és az 1998 januárja óta
hatályos, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvények
a 2005. évi határidő megjelölésével pontosan meghatározták a feladatokat,
ezért a biztos elsődlegesen az e törvényekben foglaltak időarányos teljesítését,
illetve azok megkezdését elemezte. Ezt megelőzően azonban megvizsgálta, hogy
az építési hatóságok hatályos törvények alapján történő eljárása vagy mulasztása
az építési engedélyek kiadása során eredményez-e az állampolgárok alkotmányos
jogaival összefüggésben visszásságot vagy fennáll-e ennek veszélye. A vizsgálatból
kiderült, hogy a másfél év alatt kiadott 1702 engedélyből az átalakítások
során 260 esetben, új épületeknél 95 esetben nem teljesült az akadálymentesség
jogszabályban előírt követelménye. A hatályos szabályozás szerint azok a közhasználatú
új épületekre kiadott engedélyek, amelyek nem tartalmazzák az akadálymentesség
követelményét, már most egyértelműen törvénysértőek.
A tulajdonosoktól (fenntartóktól) kapott adatok reprezentatívak,
de nem teljes körűek. Az esélyegyenlőségi törvényben 2005-ig várható feladatok
teljesítésének megítélésére azonban alkalmasak. Összesen 7230 közhasználatú
épületről gyűjtöttünk információt. Ezeknek 81 százalékában nem akadálymentes
a közlekedés. A nem akadálymentes épületek háromnegyed részében ez biztosítható
lenne, negyedrészében azonban nem. Ez utóbbi körben igen jelentős azoknak
az épületeknek az aránya, amelyben különböző okok miatt soha nem válhat akadálymentessé
a közlekedés. A begyűjtött adatokat az országos adatokra vetítve alkottunk
képet az akadálymentes közlekedés jelenlegi helyzetéről és a megoldandó feladat
nagyságáról. Az építkezések és az átalakítások ütemét figyelembe véve becslésünk
szerint legalább 57 év, legfeljebb 182 év alatt valósulna meg minden olyan
közhasználatú épületben a teljes akadálymentesség, ahol az építészetileg egyáltalán
megoldható.
A vizsgálatban elemeztük a hatályos jogszabályokat és az
azok alapján kialakult gyakorlatot. Kiderült, hogy a különböző jogszabályokban
az egymástól eltérő fogalommeghatározások, valamint a végrehajtást célzó jogszabályok
hiánya a jogalkotással összefüggésben visszásságot eredményeznek, amelyek
kihatnak az építési hatóságok engedélyezési eljárására is. A hatályos jogszabályokban
például nincs meghatározva a közintézmény, a középület és a közhasználatú
épület fogalma. A jogszabályok szerint az akadálymentesség kötelezettsége
2005. január 1-jére a „már meglévő középületekre” vonatkozik. A közhasználatúság
azonban lényegesen szélesebb kört jelent. Ezért felmerül a kérdés, hogy miként
szankcionálható a közhasználatú, de nem közintézmény tulajdonjogának mulasztása.
Nincs összhang az akadálymentesség és a különféle biztonsági előírások között.
A tűzvédelem, a bankbiztonság, a repülőtéri vagy egyéb helyeken lévő biztonsági
kapuk működtetése például ma még megoldhatatlan úgy, hogy egyaránt megfeleljen
az akadálymentesség és a biztonság jogszabályi követelményének. A jogszabályok
nem rendelkeznek azokról a középületekről, amelyek akadálymentesítése műszakilag
kivitelezhetetlen vagy csak részben megoldható. Az akadálymentessé tétel kötelezettségének
szűkszavú jogszabályi megfogalmazása több kérdést is felvet. Többek között
azt, hogy a közhasználatú épületek akadálymentessége a pincétől a padlásig
minden épületrészre, helyiségre vonatkozik-e. Eldöntendő az is, hogy az akadálymentesség
a mozgássérült ügyfelek, vásárlók, szolgáltatást igénybe vevők, illetve az
intézményekben dolgozók részére is biztosítandó-e. Az akadálymentessé tétel
teljesítésére a törvény a 2005. január 1-jei határidőt írja elő, de nem rendelkezik
arról, hogy amennyiben azt addig nem valósítják meg, akkor ennek mi a következménye
és ki, milyen módon felel a végrehajtásért. A begyűjtött adatok értékelése
alapján egyértelművé vált, hogy építészeti átalakításokat kiváltó megoldásokat
már most is alkalmaznak és azokra a jövőben is szükség lesz. Hiányoznak azonban
a jogszabályi előírások arról, hogy a törvényben előírt abszolút kötelezettséghez
képest milyen helyettesítő, ideiglenes vagy végleges megoldások fogadhatók
el.
A vizsgálat megállapította, hogy az épített környezet átalakításáról
és védelméről szóló 1997-es törvényben rögzített azt a kötelezettségét, miszerint
az állam, illetőleg a helyi önkormányzatok a tulajdonukban lévő építmények
hozzáférhetőségére programot dolgoznak ki, a megszólítottak többsége nem teljesítette.
A meglévő állapotra, az átalakítás ütemezésére, a fedezetszükségletre vonatkozó
felmérés és program nélkül viszont esély sincs a reális tervezésre. A tömeges
nem teljesítést a jogszabályi rendelkezés hatályon kívül helyezésével „orvosolták”,
amit azóta az Országgyűlés már el is fogadott. Eszerint a program kidolgozása
alól 2000. március 1-jétől mentesülnek az érintettek. Ez azonban sérti a jogbiztonságnak
azt a követelményét, amely szerint jogszabályt akkor lehet hatályon kívül
helyezni, ha az már teljesült, vagy ha kiderült, hogy felesleges, alkalmatlan,
illetve már nincs rá szükség, de nem akkor, ha a jogszabályt nem hajtják végre.
A már ismertetett jogszabályi hiányosságok miatt az építési
hatóságok olyan kérdések eldöntésére kényszerülhetnek, amelyek messze meghaladják
döntési kompetenciájukat. Bizonytalan például, hogy megtagadhatják-e a hajléktalanszálló
kialakításának vagy felújításának engedélyezését, mert az nem elégíti ki az
akadálymentesség követelményét, vagy engedélyezhetik-e a szeretetszolgálat
ingyenkonyháit, ha azokat csak pincében tudják elhelyezni? Az ajánlásokra
a beszámoló megírásáig 14 közigazgatási hivatal vezetője már válaszolt. Amellett,
hogy az ajánlásokat elfogadták és a kért eljárási cselekményeket foganatosították,
tájékoztattak arról is, hogy az építési törvény 1999. év végi módosítása számukra
újabb jogbizonytalanságot eredményezett a közhasználatú építmény fogalmának
meghatározásával. A közhasználatú építmény 2000. január 1-jétől csak település
vagy településrész ellátását szolgáló építmény. Így például kérdésessé vált
a minisztériumok vagy maga a parlament, valamint a megyék tulajdonában lévő
épületek minősítése. A hatósági engedélyezési eljárásban a szállodák kivételt
képeznek, mert azok már nem tekinthetők a település céljait szolgáló közhasználatú
épületnek.
A vizsgálat alapján az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa megállapította, hogy a mozgáskorlátozottak alkotmányos jogaival kapcsolatos
visszásságok régóta léteznek és folyamatosan újak keletkeznek. A jogalkotó
az Akadálymentesség Európai Eszméje ajánlásait az esélyegyenlőségi és az épített
környezet átalakításáról szóló törvények megalkotásával, ezen belül különösen
az akadálymentesség törvényi meghatározásával magas szinten valósította meg.
Ugyanakkor a rendelkezéseknek a hazai viszonyokra való adaptálása és a végrehajtásuk
érdekében tett intézkedések, az érvényesítésükhöz szükséges eszközrendszer
a törvényi kötelezettség végrehajtását veszélyezteti. Ezért a mozgássérültek
esélyegyenlősége és az épített környezet akadálymentessége a törvények és
a vonatkozó jogszabályok módosítása, kiegészítése nélkül reálisan nem biztosítható.
Ezért a biztos a szociális és családügyi miniszternek, a földművelésügyi és
vidékfejlesztési miniszternek, az igazságügyi miniszternek, a pénzügyminiszternek,
valamint a nemzeti kulturális örökség miniszterének ajánlásokat fogalmazott
meg. A pénzügyminiszter a jelentésben foglaltakkal egyetértett és a neki szóló
ajánlás végrehajtására megkezdte az egyeztetést. A földművelésügyi és vidékfejlesztési,
valamint az igazságügyi miniszterekkel az egyeztető eljárásokat megkezdtük.
A megszólított további két miniszter válaszát várjuk.
A beszámolási időszakban eredményes vizsgálatot folytattunk
a különböző életkorú aktív mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása miatt
kialakult hátrányos megkülönböztetés megszüntetése érdekében (OBH 10380/1997.).
Egyik vizsgálatunk eredményeként pedig a biztos az illetékes miniszterektől
ígéretet kapott arra, hogy a hatályos rendeletek (1/1975. (II. 5.) KPM–BM
és 169/1995. Korm. r.) helyes értelmezésére felhívják az önkormányzatok figyelmét.
Eszerint a mozgáskorlátozottak gépkocsiengedélyeikkel nemcsak a számukra fenntartott
várakozási övezetben, hanem más parkolóhelyen is várakozhatnak díjfizetés
nélkül (OBH 9792/1997.).
Megoldódni látszik jelnyelvi
tolmácsolásra vonatkozó, az elmúlt
évi parlamenti beszámolókban tett ajánlás. Az Országgyűlés 1999. december
7-én elfogadta a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
szóló Országos Fogyatékosügyi Programot. Az erről szóló 100/1999. (XII. 10.)
OGY határozat IV. fejezetének második pontja értelmében a fogyatékos emberek
számára a kommunikáció lehetőségét a közszolgáltatások biztosítása során is
érvényesíteni kell. Az Országos Fogyatékosügyi Program szerint indokolt legalább
napi egy hírműsor híreinek siketek által is megérthető kijelzése valamennyi
országos televízió műsorszolgáltatásában. A fogyatékos személyek számára a
közszolgáltatás minden területén biztosítani kell a megfelelő kommunikáció
feltételeit. Az Országos Fogyatékosügyi Program szerint a kommunikáció területén
előirányzott feladatok közül a közszolgáltatások hozzáférésének biztosítását
2003. január 1-jéig kell kiépíteni, a hírműsorok kijelzését 2001. január 1-jéig
kell megoldani.
A fogyatékkal élők védelme érdekében nagy figyelmet fordítunk
a nálunk előforduló gondnoksággal kapcsolatos panaszokra. Ebben a körben találkoztunk
olyan esettel, amelyben súlyos eljárási mulasztás miatt a gondnokság alá helyezett
személynek – közbelépésünkig – évekig nem volt gondnoka (OBH 153/1999.). Előfordult
az is, hogy súlyos veszélyben lévő rászoruló esetében a jegyző ugyan mérlegelte
a gondnokság alá helyezés lehetőségét, de az eljárást hosszadalmasnak, körülményesnek
ítélte, ezért nem indította meg azt, holott megítélésünk szerint köteles lett
volna megtenni, hiszen ezzel kezdeményezhette volna a veszélyeztetett személy
szociális otthoni elhelyezését. A körültekintő hatósági eljárás, a szakorvosi
vélemény beszerzése talán megakadályozhatta volna egy fogyatékos fiatalember
halálát Alsópáhokon (OBH 4022/1999.).