4. Az alkotmányos visszásság miatt vizsgált panaszok jellemzői
Az 1999. évi vizsgálati feladatok bonyolultabbak voltak, mint az előző években.
Ez egyrészt annak tulajdonítható, hogy olyan új típusú ügyek kerültek látókörünkbe,
amelyek megoldása valódi szakmai kihívást jelentett. Ilyen volt például a
betegjogok az új jogi környezetben, a hivatásos nevelőszülői jogviszony megszüntetése,
a közhasznú épületek vizsgálata az akadálymentesség szempontjából, továbbá
a tömeges iskolabezárás okból származó panaszok elemzése. Másrészt a négy
és fél éves működés után 1999-ben – az új, hasonló tárgyú panaszok miatt –
időszerűvé vált a korábbi átfogó vizsgálatok utóvizsgálata is, például a szociális
otthonokban a fogyatékosokat ápoló és gondozó otthonokban, az állami nevelőotthonokban,
valamint az öngyilkossági kísérletet elkövetők, a hivatásos és a sorállományú
katon ák körében. Míg 1998-ban 1266 vizsgálat során 972 visszásságot tártunk
fel, addig 1999-ben 1066 vizsgálat során 1198-at.
Az 1993. évi LIX. törvény 18.
§-a értelmében az országgyűlési biztosok igen széles körű vizsgálati jogosultsággal
rendelkeznek azokban az eljárásokban, amelyekben megállapították hatáskörüket.
1999-ben a biztosok 1066 panasz vizsgálata során 1931 regisztrált eljárási
cselekményt foganatosítottak. Egy-egy vizsgálatban tehát átlag két regisztrált
eljárási aktus valósult meg. A vizsgálati módszerek megoszlása a korábbi évekhez
képest újfajta gyakorlat megjelenését jelzi. (Lásd a 4/1. számú táblázatot.)
Négy és fél éves működésünk alatt egyes hatóságokkal már rendszeres együttműködés
alakult ki. Ezért 1999-ben lényegesen gyakrabban kértünk az illetékesektől
magyarázatot, nyilatkozatot, véleményt. A hosszabb idejű rendszeres kapcsolat
pozitív tapasztalatai alapján bátrabban éltünk azzal a jogszabályi felhatalmazással,
amelynek alapján az érintett, illetve a felettes szervet vagy magát a minisztert,
illetve az illetékes országos hatáskörű szerv vezetőjét kértük fel az általunk
megadott szempontok szerinti vizsgálatokra. Az átfogó vizsgálatok között olyan
is volt, amelyet kérdőívek alapján végeztünk el. Ezek összegző elemzése azonban
már nálunk valósult meg. A belső és felügyeleti vizsgálatok csak megkönnyítették,
de nem helyettesítették saját feladataink megvalósítását. A panasz érdemi
elbírálásához kiegészítő eljárási cselekményekre – például szakértői vélemény
beszerzésére, helyszíni ellenőrzésre, újabb dokumentumok beszerzésére – továbbra
is szükség volt.
Az egyedi és átfogó vizsgálatokhoz
legtöbb segítséget továbbra is a megyei közigazgatási hivataloktól, az ügyészségektől,
a rendőrségi vezetőktől, az ÁNTSZ országos és helyi szerveitől, valamint a
megyei gyermekvédelmi szakszolgálatoktól kaptuk.
4.2.
A vizsgált panaszok jellemzői
A beszámolási időszakban a
vizsgálattal lezárt panaszok származási idejét és típus szerinti megoszlását
a 4/2. számú táblázat tartalmazza. Ebből kitűnik, hogy 1999-ben a befejezett
vizsgálatok egyharmada 1997-es, másik harmada 1998-as, a harmadik pedig 1999-es
keltezésű panasz volt. A folyamatban lévő eljárások az időszerűség szempontjából
az előző évekhez képest valamivel kedvezőbb helyzetet jeleznek. Már csak 475
olyan panaszunk van, amelyet 1998-ban vagy ennél korábbi időszakban kaptunk. (Ezen belül 409
1998-as, 65 1997-es és 1 1996-os.)
A le nem zárt ügyek többsége – 2104, azaz 81 százalék – 1999-ből származott.
A négy és fél év során felhalmozódott hátralékból tehát sikerült a legrégebbi
ügyek jelentős részét befejezni.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által
az 1999. évi vizsgálatok során alkalmazott módszerek megoszlása
A gyors, hatékony eljárás biztosítékaival
azonban minden erőfeszítésünk ellenére sem rendelkezünk. A december 31-én
be nem fejezett 2579 panasz többségét ugyanis csak vizsgálattal tudjuk lezárni.
(Lásd az 1/15. számú táblázatot.) Négy és fél év alatt viszont bebizonyosodott,
hogy a jelenlegi állomány évről évre 1000–1300 panasz vizsgálatára képes.
Ha 2000-ben egyetlen olyan ügyet sem vizsgálnánk, amely a folyó évben érkezett,
akkor sem biztos, hogy be tudnánk fejezni a felgyülemlett hátralékot. A zsúfoltság
és a rendkívül kedvezőtlen munkafeltételek miatt jogász kollegáink munkájának
hatékonysága tovább nem fokozható, a helyhiány és a költségvetési elvonások
miatt pedig a munkatársak köre nem bővíthető. Ez utóbbi a létszám csökkentéséhez
is vezethet. A kényszerítő objektív körülmények ellenére meg akarjuk tartani
a szakmai igényességet. Kénytelen vagyunk tehát panaszosaink türelmét kérni
még olyan ügyekben is, amelyeket a panasz jellege miatt „sürgősnek” minősítettünk.
Az erről való folyamatos tájékoztatás, a sürgető levelek megválaszolása viszont
újabb megterhelést jelent munkatársainknak.
A vizsgált panaszok jelentős
része – 12–16 százaléka – kifejezetten szociális jellegű volt, nagyságrendileg
ezt követték a büntetőügyekkel kapcsolatosak (10–12 százalékkal), majd közel
azonos aránnyal szerepeltek a közüzemi szolgáltatással (6 százalékkal), oktatással
(6 százalékkal), szabálysértésekkel, a kárpótlási és földügyekkel, valamint
a környezetvédelemmel összefüggőek. (Lásd a 4/2. számú táblázatot.)
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által
1999-ben vizsgált panaszok megoszlása a panasz típusa szerint
A vizsgálati gyakorlatunkban
az elmúlt évihez képest növekedett a büntetőeljárással és a büntetés-végrehajtással,
az egészségügyi ellátással, az oktatással, az önkormányzati, szociális ellátással
kapcsolatos eljárások aránya. Valamivel csökkentek az építési, a kárpótlási
és földdel kapcsolatos, valamint a szociális, nem önkormányzati ügyek vizsgálatának
aránya.
A vizsgálatban érintett hatóságok,
intézmények megoszlását a 4/3. számú táblázat tartalmazza. Mivel a polgárokkal
kapcsolatos legtöbb „hivatalos” döntés a helyi önkormányzatoknál és a polgármesteri
hivatalokban születik meg, így nem meglepő, hogy minden eddigi beszámolási
időszakban vizsgálataink legnagyobb hányada ezeknek a testületeknek, hivataloknak,
hatóságoknak a tevékenységére irányult. 1999-ben ez az arány 27 százalék volt.
Az 1998-as beszámolási időszakhoz képest e területen némi emelkedés volt tapasztalható.
Az önkormányzatokkal és polgármesteri hivatalokkal kapcsolatos eljárásainkban
nőtt az oktatási, a szociális ellátási és a birtokvédelmi ügyek, ugyanakkor
csökkent a szabálysértési és az építési ügyek aránya. (Lásd a 4/2.a. számú
táblázatot.) A rendőrséggel kapcsolatos vizsgálatok aránya évről évre folyamatosan
növekedett: 1995–1997 között 9 százalék körül volt, 1998-ban már 13 százalék,
1999-ben viszont meghaladta a 15 százalékot.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által
vizsgált, a helyi önkormányzatokra vonatkozó panaszok megoszlása 1999-ben
A további panaszok vizsgálata
közel egyenletesen – 2,5–5 százalék között – oszlott meg a közüzemi szolgáltatók,
a büntetés-végrehajtás, a nyugdíjbiztosító, a szociális intézmények, az ügyészség
és a határőrség között. (A többi hatóság, intézmény aránya nem érte el a 2,5
százalékot.)
A közüzemi szolgáltatók elleni
panaszok vizsgálata arányát tekintve csökkent ugyan (7,42 százalékról 5,16
százalékra), de ebben a körben sokakat érintő és szakmailag is figyelemre
méltó ügyeket vizsgáltunk, tehát tanulságos lehet az e körben vizsgált panaszok
összetételének áttekintése is. (Lásd a 4/3.a. számú táblázatot.)
A hozzánk fordulók általában
igen pontosan megjelölik sérelmeiket. A általuk kifogásoltak azonban nem mindig
esnek egybe az alkotmányos visszásság gyanúját megalapozó értékítéletekkel,
azzal a szakmai hipotézissel, amely a vizsgálat során vagy beigazolódik, vagy
nem. A beszámolási időszakban többnyire (38 százalékban) a sérelmes eljárás
alapozta meg a vizsgálatok megindítását. Itt az előző évihez képest az emelkedés
több mint 15 százalék volt. Az elmúlt évihez hasonlóan 1999-ben is 28-29 százalék
körül alakult a sérelmes döntés gyanúja mint vizsgálati ok. Ugyanakkor 1998-hoz
képest csökkent a vizsgálat megindokolásához szükséges döntéshozatali eljárásában
az eljárás elhúzódására és a jogszabály kifogásolására vonatkozó alapos gyanú.
Változatlan maradt a hatóság hallgatása, százból minden 7., 8. eljárás e vélelem
alapján indult. (Lásd a 4/4. számú táblázatot.)
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által
1999-ben vizsgált panaszok megoszlása a panasszal érintett szervek szerint
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által
1999-ben vizsgált, a közüzemi szolgáltatókat érintő panaszok megoszlása
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által 1999-ben vizsgált panaszok megoszlása a panasz jellege szerint