2.
Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosának és általános helyettesének hatáskörét,
illetve eljárásuk feltételeit az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról
szóló 1993. évi LIX. törvény (a továbbiakban: Obtv.) szabályozza. A törvény
szabályainak értelmezését tartalmazó elvi jelentőségű döntések az egyes beadványok
vizsgálata során felmerült gyakorlati kérdésekkel összefüggésben a működés
első éveiben megszülettek. 1999-ben a hatáskörre és a beadványok vizsgálhatóságának
feltételeire vonatkozó korábbi gyakorlat nem változott. A korábbi évek tevékenységéről
készült beszámolók hatáskörre vonatkozó részletes elemzéseit ezért nem ismételjük
meg. A panaszok elutasítási gyakorlatának bemutatása vázolja az eljárás egyes
szakaszait és ezek jellemző befejezését, valamint a hangsúlyváltozások kiemelésével
elemzi az elmúlt év adatait.
2.1.Az országgyűlési biztosok eljárásának
szakaszai
Az
Obtv. értelmében az állampolgári jogok országgyűlési biztosa vagy általános
helyettese köteles megvizsgálni a hozzá intézett beadványokat. Ez a kötelező
vizsgálat a kialakított gyakorlat szerint két szakaszból áll.
Először
azt kell megvizsgálni, hogy a beadvány az országgyűlési biztosok vizsgálati
hatáskörébe tartozó panaszt tartalmaz-e, a jogosulttól származik-e, illetve
megfelel-e a törvényben meghatározott egyéb eljárási feltételeknek. Az eljárásnak
ezt a szakaszát – amelyet általában az Országgyűlési Biztosok Hivatala Jogi-elemző
Főosztálya végez – szoktuk az eljárás második szakaszától való könnyebb megkülönböztetés
kedvéért előzetes elemzésnek nevezni.
Ennek eredménye az a döntés, hogy a biztos jogosult-e a panaszt érdemben is
megvizsgálni. Ha a panasz érdemben nem vizsgálható, akkor a biztosok eljárása
az elemzéssel véget ér – a panaszt az Obtv. értelmében el kell utasítani,
vagy ha van eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező más hatóság,
ahhoz át kell tenni. Az elutasítás vagy az áttétel rendszerint egyszerű levéllel
történik, amely tartalmazza a panasz lényegét, az elutasítás törvényi akadályát
és ennek magyarázatát, valamint a panaszos részletes kioktatását a rendelkezésére
álló egyéb jogi eszközökről. Az esetenként a jogszabályok részleteinek megküldését
is magában foglaló kioktatásnak továbbra is nagy jelentőséget tulajdonítunk,
mert ilyen módon azok a panaszosok is könnyebben előmozdíthatják ügyük elintézését,
akiknek az országgyűlési biztosok másként nem lehetnek segítségükre. Kivételesen
az elutasító döntésről is jelentést írunk. Ez akkor fordul elő, ha a panasz
előzmény nélkül álló döntésre késztet, vagy az ügyben a konkrét eseten túlmutató
jelentőségű állásfoglalást alakítottunk ki.
Az
eljárás második szakasza az elemzés eredményeként az országgyűlési biztosok
hatáskörébe tartozónak minősített beadványok érdemi vizsgálata. Ennek eredménye az országgyűlési biztos vagy általános
helyettese döntése arról, hogy a bepanaszolt hatóság vagy közszolgáltató eljárása
– intézkedése vagy mulasztása – okozott-e visszásságot a panaszos alkotmányos
jogaival összefüggésben. Ha a visszásság okozása megállapítható, a döntést
a sérelem orvoslását célzó ajánlás vagy más kezdeményezés megfogalmazása követi.
Az érdemi vizsgálat eredményét és az ajánlást kivétel nélkül vizsgálati jelentés
tartalmazza. Ez kitér az eljárás megindításának körülményeire, a vizsgálat
módszereire és a megállapított tényállásra, valamint a tényállás vizsgálatának
eredményére: az érintett alkotmányos jog lényegére és az e joggal összefüggésben
keletkezett visszásság megállapítására, tartalmazza továbbá a visszásság orvoslását
célzó egyedi vagy általános ajánlást. Az esetek egy részében a beadvány érdemi
vizsgálata során merül fel olyan tény, amely az eljárást gátolja. Ilyenkor
a beadványt az érdemi vizsgálat befejezése nélkül – levélben vagy jelentéssel
– el kell utasítani.
Az
eljárás mindkét lehetséges szakaszában előfordul, hogy a panaszos visszavonja
beadványát vagy halála miatt az eljárás nem folytatható. Ilyenkor az országgyűlési
biztos az eljárást általában érdemi döntés nélkül szünteti meg. Volt azonban
arra is példa, hogy a panasz jellege miatt az eljárás hivatalból történő folytatásáról
döntött a fent említett körülmények ellenére.
2.2.Az érdemi vizsgálat
nélkül elutasított beadványok megoszlásaaz elutasítás oka szerint
Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa, illetve általános helyettese 1999-ben
6346 panasszal kapcsolatos eljárást fejezett be. (Lásd az előző fejezet 1/15. számú táblázatát.)A panaszok több mint
háromnegyedét – 4842 panaszt – el kellett utasítani, vagyis az eljárás az
elemzéssel, a hatáskör és az eljárási feltételek vizsgálatával véget ért.
Ez pontosan megfelel az előző év arányának, amikor 9641 panaszból 7422-t kellett
elutasítani. Az 1999-ben érkezett 6339 panasz 57 százalékát kitevő 3596 esetben
az országgyűlési biztos eljárása az elutasítással már ebben az évben véget
ért. Idetartozott egyébként az 1999-ben elutasított összes panaszok háromnegyede.
Az elutasított panaszok közül további 26 1996-ból, 99 1997-ből, 1121 1998-ból
származott. Az 1996-ból és 1997-ből származó 125 panasz közül 110-et az érdemi
vizsgálat megkezdése után kellett elutasítani, mert ennek során derült fény
olyan okra, amely a hatáskörünket kizárta. Az 1997-ből és 1998-ból származó
elintézetlen panaszok ügyében kevés kivétellel már megkezdődött az érdemi
vizsgálat. A beadványok elemzése és a hatáskör hiányában érdemben nem vizsgálható
panaszok elutasítása tehát a rossz munkafeltételek ellenére hátralék felhalmozódása
nékül történt. Az eljárás második szakasza, az érdemi vizsgálat sem lassult
le a korábbi évekhez képest. Ez azonban a hatáskör elemzésénél sokkal bonyolultabb,
összetett jogi kérdések megoldását igényli, ezért a korábbi évek tapasztalataihoz
hasonlóan 1999-ben sem csökkent az érdemi döntésre váró ügyek száma.
Amint
az előző fejezetben arról már szó volt, a befejezett eljárások számának csökkenését
az előző évhez képest elsősorban az okozta, hogy 1999-ben a korábbi időszakhoz
képest több ügyben kellett egyedi mérlegelés alapján döntést hozni. Az érdemi
vizsgálat nélküli elutasítás ugyan soha nem volt formális döntés, de működésünk
kezdetén az elutasítandó panaszok tömege azonos típusú volt. Az elutasító
levél tartalma a felmerült tények alapos jogi mérlegelése után születik, és
alkalmasnak kell lennie a döntés megalapozottságának utólagos ellenőrizhetőségére.
1999-ben ehhez több munkára volt szükség. Figyelmet érdemel, hogy a más hatóságokhoz
áttett beadványok sorsáról érkezett visszajelzések szerint az érintett panaszosok
ügye azok megelégedésére végződött. Ezt az is megerősíti, hogy ezek a panaszosok
jellemzően annak ellenére nem fordultak ismételten hozzánk, hogy ennek lehetőségére
is kioktattuk őket. Hasonló visszajelzések a lehetséges jogi eszközökre vonatkozó
kioktatással elutasított panaszokkal kapcsolatban is érkeztek. Az ilyen típusú
döntés a legritkább esetben, a közvetlenül bírósági eljárást vagy döntést
kifogásoló panaszokkal összefüggésben hozható meg a beadvány puszta elemzése
alapján. Jellemzőbb az, hogy a panaszban közölteket a panaszosnak szóló hiánypótlási
felhívás útján, más esetekben a panasszal érintett hatóság véleménye alapján
ki kell egészíteni. Az érdemi vizsgálat nélküli elutasítások 92 százaléka
levélben történt. Kevesebb mint 2,4 százalékban született jelentés, és csak
az esetek 5,6 százalékában volt olyan hatáskörrel és illetékességgel rendelkező
hatóság, amelyhez át lehetett tenni az ügyet.
Az
elutasított panaszok közel háromnegyede – egymás között majdnem egyenlő arányban
– háromféle ok miatt nem volt vizsgálható. (Lásd a 2/1. számú táblázatot.)Ezek közül kettő az országgyűlési biztosok
szűkebb értelemben vett hatáskörére vonatkozott. Bár az elmúlt négy és fél
évben az országgyűlési biztosok minden lehetséges fórumon felhívták a figyelmet
arra, hogy a bíróságok, valamint a bíróságok közvetlen felügyelete alatt álló
végrehajtók, hivatásos pártfogók eljárását és döntéseit nem vizsgálhatják,
1999-ben 1327 esetben ezért kellett a panaszt elutasítani.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által 1999-ben elutasított panaszok száma
1210 esetben a panasz nem hatóság vagy közszolgáltató,
hanem más intézmény – jellemzően bank, biztosító, más pénzügyi tevékenységet
folyatató szervezet, társasház vagy magánszemély – ellen irányult. Ezek nem
tartoznak az országgyűlési biztosok hatáskörébe. Kivételt jelentenek ez alól
a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos bizonyos panaszok.
Ezek a szerződések ugyanis kifejezetten jogszabályi előírás következtében
jönnek létre, és tartalmuk is jogszabályban rögzített, vagyis a biztosítók
működése e tekintetben közszolgálati jellegű.
További
1028 panasz vagy nyilvánvalóan alaptalan volt, vagy azért kellett elutasítani,
mert alkotmányos joggal nem volt összefüggésbe hozható. Tényeit tekintve nyilvánvalóan
alaptalan az a panasz, amelyben a beadvány írója jelentős körülményeket nem,
vagy elferdítve adott elő. Jellemző eset például a hatóság hallgatásának kifogásolása.
Ha az eljárásunkban a bepanaszolt hatóság aláírt tértivevénnyel igazolja vétlenségét,
akkor az elutasítás az alaptalan bejelentés kategóriájába kerül. A jogi értelemben
nyilvánvaló alaptalanság az alkotmányos joggal való összefüggés hiányát jelenti.
Az Obtv. értelmében az országgyűlési biztoshoz akkor lehet fordulni, ha a
hatóság eljárása következtében a panaszos megítélése szerint alkotmányos jogát
sérelem éri vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn. Ha tehát a beadványban
leírt sérelem egyáltalán nem hozható összefüggésbe alkotmányos joggal, akkor
a beadványt az országgyűlési biztosok nem vizsgálhatják, azt el kell utasítani.
A hatáskör vizsgálata – az elemzés – szempontjából nincs jelentősége annak,
hogy a sérelem vagy annak veszélye ténylegesen bekövetkezett-e, minthogy a
törvény ezt a panaszos megítélésére bízza. A sérelem vagy veszély objektív
megléte ezért csak az eljárás második szakaszában vizsgálható az alkotmányos
joggal összefüggő visszásság ténykérdéseként. Ezt egészíti ki jogkérdés vizsgálata,
annak megállapítása, hogy a bekövetkezett sérelem vagy ennek veszélye alkotmányos
jogra vonatkozik-e. Lehet tehát olyan érdeksérelem, amely alkotmányos jogra
nem vezethető vissza, és ezért a panaszt el kell utasítani.
Jelentős
számú – 689 – panaszt időelőttiség miatt kellett elutasítani. Ezeket egy részét
a panaszosok a panasszal érintett hatóság feletteséhez benyújtható jogorvoslati
kérelem helyett juttatták el az országgyűlési biztoshoz vagy általános helyetteséhez.
Más esetekben a jogorvoslati eljárás a panasz benyújtásakor még folyamatban
volt, és az eljáró hatóság késlekedése vagy mulasztása sem merült fel. A korábbi
időszaknál kevesebb – 148 – olyan panaszt nyújtottak be, amelyben a jogerős
határozat egy évnél régebbi volt. Összesen 47 olyan ügy volt, amely 1989.
október 23., a jogállami Alkotmány hatályba lépése előtt indult és ezért kellett
elutasítani. A biztosok gyakorlatában továbbra sem jellemző a csekély jelentőségű
panasz elutasítása. Bár ezt az Obtv. kifejezetten lehetővé teszi, mindössze
8 esetben éltünk ezzel a lehetőséggel. A csekély jelentőségűvé minősítés a
vizsgálatot nem igénylő ügyek kiszűrésének viszonylag egyszerű megoldását
jelentené. Tapasztalatunk szerint azonban a panaszosok – akik számára nyilvánvalóan
saját sérelmük a legfontosabb – ezt a minősítést nem fogadják el, hanem ismételten
beadvánnyal fordulnak hozzánk.
Ismételt,
új tényt vagy adatot nem tartalmazó, ezért elutasítandó beadványt 342 esetben
kaptunk. 34 panaszt névtelensége miatt, 9-et eddig azért kellett elutasítani,
mert az nem a jogosulttól származott. Ennek magyarázata az, hogy az Obtv.
a biztos eljárásának előfeltételeit a panaszosnak a biztoshoz fordulási jogaként
határozza meg (“Az országgyűlési biztoshoz
bárki fordulhat, ha…”).Ezért a jogosultság hiánya leggyakrabban valamelyik
– a fentiekben részletezett – eljárási feltétel hiányaként jelentkezik. Amint
arról a korábbi években már beszámoltunk, az Obtv. nem ismeri az actio popularis
intézményét. Vagyis az érintett kifejezett felhatalmazása nélkül nem lehet
az országgyűlési biztoshoz fordulni. Mivel azonban a törvény lehetővé teszi
az országgyűlési biztos számára a hivatalbóli eljárást, végső soron a megalapozottnak
látszó névtelen vagy nem az érintettől származó beadvány is vizsgálható.
A
panaszos kérésére vagy halála miatt 410 panasszal kapcsolatos eljárást kellett
1999-ben megszüntetni.
Az
országgyűlési biztos vagy általános helyettese eljárásának második szakaszára,
az érdemi vizsgálatra alkalmas beadványok megoszlása jóval bonyolultabb. Függ
az érintett alkotmányos jogtól, a panasz jellegétől, az érintett hatóságtól.
Az érdemi vizsgálatok tapasztalatai a következő fejezetekben olvashatók.