
1. A
panaszok és az ezzel kapcsolatos intézkedések általános jellemzői
1.1. A panaszok fogadása, az ügyek intézése
Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese a korábbi
évekhez hasonlóan 1999-ben is kiemelt figyelmet fordítottak a folyamatosan
érkező panaszok fogadására, szűrésére. Emellett fokozott erőfeszítéseket tettek
az előző évekből származott panaszügyek végleges elintézésére.
Összesen
5617 ügyet iktatott 1999-ben a Hivatal, ami az 1998-ban érkezett 7019 ügyhöz
képest közel 20 százalékos csökkenést jelent. A csökkenés lehetséges magyarázatára
az ügyek sorsával összefüggésben később még visszatérünk.
A
beadványok több mint háromnegyede – 76,7 százaléka – továbbra is postán érkezett,
több mint egyötöde – 20,5 százaléka – a panaszirodán keletkezett, míg más
szervtől összesen 7 ügyet (0,1 százalék) kaptunk, és az országgyűlési biztosok
saját kezdeményezésére hivatalból indultak is csak az összes új ügy 2,7 százalékát
tették ki. (Lásd az 1/1. számú táblázatot.)
1/1. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása az ügy keletkezésének
módja szerint
Az
előző évhez képest tehát 2,4 százalékkal nőtt a panaszosok által személyesen
előadott sérelmek aránya. A Jogi-elemző Főosztályhoz tartozó Panasziroda 1999-ben
1278 olyan panaszost fogadott, akik a hatóságok vagy közszolgáltatók működésével
kapcsolatos sérelmeik megoldását az állampolgári jogok országgyűlési biztosától
vagy általános helyettesétől várták. Közülük 1151 személy új panasszal, míg
127 fő “visszatérőként” fordult a Hivatalhoz. Az utóbbiak a folyamatban lévő
vagy korábban befejezett ügyeikkel kapcsolatos újabb fejleményeket kívánták
kiegészítő információként elmondani vagy új eljárást kezdeményeztek. A panaszukat
szóban előterjeszteni kívánók számára éves átlagban 3–4 héten belül tudtunk
előjegyzési időpontot adni, ami – a panaszosok arányát is figyelembe véve
– azonos a korábbi évi gyakorlattal. A szóban előadott panaszok közül kiemelkednek
a helyi önkormányzatok előtti eljárásokkal, a büntető, kárpótlási és földügyekkel,
közüzemi szolgáltatásokkal és a nyugdíjbiztosításokkal, valamint a munkaviszonnyal
kapcsolatos sérelmek, továbbá a polgári jogi ügyek. A szóban előadott panaszok
jelentős részében – 366 esetben – a meghallgatást nem követte további eljárás,
mivel a panaszosok elfogadták a Panasziroda munkatársainak felvilágosítását
az országgyűlési biztosok hatásköréről vagy a panasz megoldására alkalmazható
jogi eszközökről. Szintén a Panasziroda tevékenységéhez tartozott a telefonos
információs szolgálat működtetése, ahol az érdeklődők az országgyűlési biztosok
hatáskörével, illetve a folyamatban lévő ügyek sorsával összefüggésben kaphattak
tájékoztatást. Az információs szolgálathoz 1999-ben telefonon 4497-en, személyesen
832-en fordultak. Az Országgyűlési Biztosok Hivatala elhelyezési körülményei
– melyek részletei bemutatása a közös hivatal beszámolóját tartalmazó fejezetben
olvasható – nem tették lehetővé a Panaszirodán dolgozók munkakörülményeinek,
illetve az ide forduló panaszosok kényelmének javítását. Komoly szervezeti
intézkedések eredményeként a rendelkezésre álló területet sikerült úgy átalakítani,
hogy minden ügyfél fogadására önálló – leválasztott – helyiségben kerüljön
sor. Ennek következtében a panaszosokat megillető diszkréció anélkül biztosítható
volt, hogy az ügyfelet fogadó munkatársak szobatársai ezekben az időszakokban
irodájuktól távol legyenek kénytelenek dolgozni.
A
korábbi évhez képest nem változott az egyének és civil szervezetek által kezdeményezett,
valamint a “kollektív” ügyek aránya. Fél százalékkal csökkent a hatóságoktól
származó és a hivatalból indított ügyek aránya, nőtt azonban – szintén fél
százalékkal – a családoktól származó új beadványok aránya. (Lásd az 1/2. számú táblázatot.)
1/2. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása az idítványozók
szerint
A
sérelmet szenvedettek megoszlása 1998-hoz képest lényegében nem változott
– 1,4 százalékkal 11,3 százalékról 12,4 százalékra nőtt a csoportos sérelmek
aránya, míg az egyéneké ugyanennyivel csökkent. (Lásd
az 1/3. számú táblázatot.)
1/3. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása a sérelmet szenvedettek
szerint
Összesen
5124 természetes személy (egyén) fordult az országgyűlési biztosokhoz. Amint
az a Hivatal működésének kezdete óta minden évben megállapítható volt, 1999-ben
is az indítványozó személyek többsége férfi volt, “előnyük” a nőkkel szemben
1,24 százalék. A lakosság nem szerinti megoszlása ezzel ellentétes, a nők
“előnye” itt 4,52 százalékos. (Lásd
az 1/4. számú táblázatot.)
1/4. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása az indítványozó
természetes személy neme szerint
Az
indítványozók 94,61 százaléka magyar állampolgárságú (nem természetes személyek
esetén honosságú) volt. 1999-ben az előző évhez képest valamivel növekedett
a külföldiek (52 helyett 73), illetve a “bevallottan” kettős állampolgárok
(5 helyett 9) száma, míg a hontalanoké csökkent (4 helyett 2). A magyar állampolgárok
aránya közel 4 százalékos emelkedését így azoknak az eseteknek a – 4,6 százalékos
– csökkenése ellensúlyozta, amelyekben az állampolgárság nem volt megállapítható.
(Lásd az 1/5. számú táblázatot.)
1/5. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása az indítványozó
állampolgársága szerint
1.2.A panaszok jellemzői
Az
országgyűlési biztosokhoz érkezett új ügyiratok egy része továbbra is egynél
több panaszt tartalmazott. Az 1999-ben érkezett 5617 ügyben 6339 panasz volt
elkülöníthető. Figyelmet érdemel, hiszen az ügyek bonyolultságának növekedésére
utal az, hogy 1998-hoz képest az iktatott új ügyiratok 20 százalékos csökkenéséhez
képest a panaszok száma kevésbé, csak 17,5 százalékkal csökkent.
A
panaszok jellegük szerinti megoszlásában 1999-ben jelentős változások történtek.
Jelentősen, 3,6 százalékkal csökkent a sérelmes döntések aránya. Jelentős
mértékben nőtt viszont – 6,5 százalékkal – a sérelmes eljárások aránya. A
két panaszcsoport sorrendbeli “helycseréje” azért fontos, mert növekvőnek
tűnik az egyébként hatáskörükbe tartozó hatóság vagy közszolgáltatót érintő
sérelmes eljárások aránya. Ezek orvoslására ugyanis az országgyűlési biztosoknak
általában van lehetőségük, a most csökkenő arányú sérelmes döntésekre ezzel
szemben csak kivételesen van mód. Csökkent az eljárás elhúzódását, valamint
a hatóság hallgatását kifogásoló panaszok aránya. Ez a hatóságok és közszolgáltatók
egyre fegyelmezettebb eljárásának eredménye is lehet. Nem hagyható figyelmen
kívül, hogy csak csekély mértékben csökkent – 14,3 százalékról 12,8 százalékra
– azoknak a panaszosoknak az aránya is, akik hivatalunkhoz mint “jogsegélyszolgálathoz”
fordultak. A hatályos jogszabályokról és a rendelkezésre álló jogi fórumokról
ezek a panaszosok is felvilágosítást kaptak. Ennél többre felelősséggel nem
vállalkozhattunk. (Lásd az 1/6. számú táblázatot.)
Az
1999-ben az országgyűlési biztoshoz és általános helyetteséhez intézett panaszok
típus szerinti megoszlása lényegében az előző évekhez hasonló megoszlást mutat.
Változatlanul a települési önkormányzatok eljárásával kapcsolatos a legtöbb
panasz. Ilyen minden ötödik, az összes panasz 22,1 százaléka. A többiekhez
képest magas továbbá a különféle polgári jogi – 10,2 százalék –, a büntető
– közel 9 százalék –, nyugdíjbiztosítási – 5,5 százalék –, közüzemi szolgáltatókkal
kapcsolatos – 4,9 százalék –, kárpótlási és föld – 3,8 százalék –, munkaviszonnyal
kapcsolatos – 3,4 százalék – panaszok aránya. (Lásd az 1/7. számú táblázatot.)
1/6. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben benyújtott panaszok megoszlása a panasz
jellege szerint
Ezek
közül a polgári jogi és a munkaviszonnyal kapcsolatos esetekre – mivel nem
hatóságokat vagy közszolgáltatókat érintő sérelmeket tartalmaznak – jellemzően
nem állapítható meg az országgyűlési biztosok hatásköre. A büntető-, nyugdíjbiztosítási,
közüzemi, kárpótlási és földügyeket általában – az egyéb eljárási feltételek
birtokában – vizsgálhatták.
A
sérelmek nagy része tehát továbbra is a települési önkormányzatok működésével
kapcsolatos. Ezen belül az előző évhez képest számottevő változások tapasztalhatók
az ügytípusok megoszlásában. Bár továbbra is az építési – 20 százalék –,
a lakás és helyiségügyi – 15 százalék – és a szociális ellátásokkal kapcsolatos
panaszok – 15 százalék – adták az összes idetartozó eset felét, növekedett
– esetenként több százalékkal is – az általános igazgatással, helyi adóztatással
és oktatással kapcsolatos panaszok aránya. Csökkentek ezzel szemben a hadigondozással,
ipar-kereskedelem-vállalkozás-igazgatással, valamint a gyámügyi igazgatással
kapcsolatos panaszok. (Lásd az 1/7.a. számú táblázatot.)
1/7. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben benyújtott panaszok típus szerinti megoszlása
1/7.a. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez benyújtott, a települési önkormányzatokra vonatkozó
panaszok típus szerinti megoszlása 1999-ben
A
panaszok típus szerinti megoszlása mellett érdekes eredményt mutat az érintett
szervek szerinti megoszlás vizsgálata is. Egy-egy ügytípus ugyanis többféle
szerv előtt folyhat (büntetőügyek a rendőrség, vám- és pénzügyőrség, adóhatóság,
ügyészség, bíróság előtt), és fordítva, egy-egy hatósági szerv többféle ügytípust
intéz (a rendőrség a büntetőeljárások mellett igazgatásrendészeti, idegenrendészeti
és szabálysértési feladatokat is ellát). Ezért a panaszokat is eszerint kell
értékelni.
A panasztípusoknál tapasztaltaknak megfelelően az érintett
szervek közül is kiemelkednek a helyi önkormányzati testületek és polgármesteri
hivatalok. Együtt a panaszok 22,2 százalékát alkotják. Ez megegyezik az 1998.
évi adattal. Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is minden tizedik panasz
közvetlenül bíróság ellen irányul, ami azért rendkívül magas arány, mert minden
lehetséges fórumon ismertettük azt, hogy hatáskörünk a bíróságokra nem terjed
ki. A bírósági eljárás miatt nem az országgyűlési biztosok hatáskörébe tartozó,
ezért nem vizsgálható sérelmek aránya még az előbb említetteknél is nagyobb,
amint ez az elutasított panaszok megoszlását elemző 2. fejezetben olvasható.
Változatlanul jelentős arányt képeznek a nyugdíjbiztosítóval kapcsolatos panaszok.
A tavalyi évhez képest mégis csökkent számuk is – 444-ről 284-re – és arányuk
is – 5,8 százalékról 4,5 százalékra. A csökkenés feltételezhető oka az az
Alkotmánybírósághoz intézett, nagy nyilvánosságot kapott beadvány, amely a
nyugdíjemelési szabályok megsemmisítését indítványozta. Ezt az Alkotmánybíróság
végül 1999. decemberben utasította el. Változatlanul jelentős arányú panasz
– 8,4 százalék – érinti a rendőrséget, és valamennyire növekedett az ügyészség
elleni panaszok aránya is – 1,7 százalékról 2,3 százalékra. Az Országgyűlés
elleni panaszok száma és aránya némiképp csökkent 1998-hoz képest. Ezek a
panaszok jogszabályok elleni kifogásokat rejtenek. (Lásd az 1/8. számú táblázatot.)
1/8. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához és általános
helyetteséhez 1999-ben benyújtott panaszok megoszlása a panasszal érintett
szervek szerint
Külön
kell szót ejteni a közüzemi szolgáltatók elleni panaszokról, amelyek az összes
panasz közel 5 százalékát teszik ki szemben az 1998. évi 3,4 százalékkal.
A növekedés a panaszok számára is vonatkozik – 258 helyett 310 –, vagyis az
összességében valamelyest csökkenő ügyszám mellett növekszik a közszolgáltatóknak
tulajdonított sérelmek aránya. A közszolgáltatók elleni panaszokon belüli
megoszlásából látható, hogy minden ötödik panasz vízmű ellen irányul, míg
a gázművek, az áram-, köztisztasági, távhő- és telefonszolgáltatók aránya
egyenletes – 10–13,5 százalék. A díjbeszedő látszólagos alacsony részesedésének
– 1,6 százalék – magyarázata az, hogy nem önálló szolgáltató, ezért a panaszosok
gyakran nem jelölik meg, helyette a tényleges szolgáltató ellen tesznek panaszt.
Az országgyűlési biztosok által nem vizsgálható érintettek közül meg kell
említeni a magánszemélyek és a gazdálkodó szervezetek elleni panaszokat –
közel 3-3 százalék –, valamint a pénzintézeteket – 3,2 százalék. A korábbi
évekhez hasonlóan 6,3 százalék azoknak a panaszoknak az aránya, amelyek nem
irányulnak egyetlen megállapítható szerv ellen sem. Ezek benyújtói tanácsot
kérnek vagy általában az állami-társadalmi jelenségek miatti elégedetlenségüket
írják le. (Lásd az 1/8.a. számú táblázatot.)
1/8.a. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez benyújtott, a közüzemi szolgáltatókra vonatkozó
panaszok megoszlása 1999-ben
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosához és általános helyetteséhez intézett panaszok jellege
és a panasszal érintett szervek egymásra vonatkoztatott áttekintése önmagában
is sok információt tartalmaz a panaszok összetételéről. (Lásd az 1/9. számú táblázatot.)
1/9. számú táblázat
Az állampolgári
jogok országgyűlési biztosához és általános helyetteséhez benyújtott panaszok
megoszlása a panasz jellege és az érintett szervek szerint
Az
országgyűlési biztosok nem vagy csak rendkívüli esetben (jogszabálysértés
vagy feltűnően egyoldalú mérlegelés esetén) vizsgálhatják a sérelmes döntéseket.
Ezek a jelleg szerinti megoszlásban egyharmados arányt képeznek. E sérelmes
döntéseket kifogásoló panaszok szintén közel egyharmadát az egyéb okból nem
vizsgálható bíróságokkal, illetve (az elsősorban jogalkotó) helyi önkormányzati
testületekkel szemben jelentették be. A sérelmes döntések több mint egyharmadát
viszont az általában vizsgálható polgármesteri hivatal, nyugdíjbiztosító,
rendőrség szolgáltatta. A panaszok jelleg szerinti megoszlásában több mint
egyharmados súllyal szereplő – és általában vizsgálható – sérelmes eljárások
között is jelentős számban fordulnak elő az érintett szervként a vizsgálatból
kizárt bíróságok és a helyi önkormányzati testületek. A sérelmes eljárást
kifogásoló panaszok közel felét az egyenként is kiemelkedő arányt képviselő
és vizsgálható egészségbiztosító, egészségügyi ellátó szerv, polgármesteri
hivatal, közüzemi szolgáltató, rendőrség ellen jelentették be.
A
beadványokban szereplő panaszok jelleg, típus és érintett szerv szerinti megoszlásának
részletes elemzése után vissza kell térni az önálló ügyként iktatott beadványok
származási hely szerinti jellemzőinek áttekintéséhez, mivel számos – az alkotmányos
jogok ismeretének, érvényesülésének és tényleges értékelésének szempontjából
– fontos szociológiai adat ismerhető meg ezekből.
Megállapítható,
hogy az összlakosság megoszlásához képest panaszosaink között még mindig felülreprezentáltak
a városban élők (71,6 százalék). (Az összlakosság 64 százaléka él városban.)
Az 1998. évben tapasztaltakhoz képest az eltérés – 0,09 százalék – nem jelentős,
mégis emelkedést mutat. Az emelkedés az elmúlt évek adatait is figyelembe
véve folyamatosnak tekinthető. (Lásd az 1/10. számú táblázatot.)
1/10. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása településtípusok
szerint
A
beadványok megoszlása az akár önálló településeknek is tekinthető budapesti
kerületekben a lakossági jelenléthez képest nem mutat feltűnő aránytalanságokat.
Továbbra is a XI. a “legpanaszkodóbb” kerület – 9 százalék, a XIII. – 7,4
százalék – és a III. – 7,4 százalék – előtt, de ez nagyjából megfelel a lakosságarányoknak
is. Viszonylag kevéssé “panaszkodó” kerületnek számít a XIV. (Lásd
az 1/11. számú táblázatot.)
1/11. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez 1999-ben érkezett ügyek megoszlása fővárosi kerületenként
Budapest
továbbra is – gyakorlatilag az előző évek adataival azonos mértékben – sok
ügyet “termel”. Bár az ország lakosságának kevesebb mint egyötöde él itt,
nálunk az ügyek közel egyharmadát szolgáltatja (annak ellenére, hogy az ügyek
száma az általános csökkenésnek megfelelően itt is észlelhető). A tizenkilenc
megye közül már hagyományosan egyedül Pest szerepel 10 százalék fölötti aránnyal.
Ez azt jelenti, hogy innen a lakosság arányának megfelelő számú beadvány érkezik.
A többi megyéből ennél lényegesen kevesebb panaszt kapunk. Megállapítható
tehát, hogy a beadványok nem sokkal kevesebb mint fele a fővárosból és azt
körülölelő megyéből érkezik. (Lásd az 1/12. számú táblázatot.)
1/12. számú táblázat
Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosához és általános helyetteséhez 1999-ben
érkezett ügyek megyénkénti megoszlása
A
helyi lakosságarányt 1999-ben két további megyéből, Bács-Kiskunból és Baranyából
származó ügyek aránya közelítette meg, ami az előző évhez képest is emelkedést
jelent. Ez az a két megye, amelyben az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
és általános helyettese 1999-ben – tevékenységük kezdete óta nyolcadik és
kilencedik megyeként – inspekciót végzett. (Lásd az 1/13. számú táblázatot.) Több
év egybevágó tapasztalata alapján jelenthető ki tehát, hogy az inspekciókkal
érintett megyékben növekszik a beadványok száma. Ez nyilvánvalóan azzal is
összefügg, hogy az inspekció egyik célja éppen az, hogy a megyében élők számára
megkönnyítsék az intézmény hozzáférhetőségét. Ennek érdekében a látogatás
előtt a nagyobb települések polgármesteri hivatalaiba és jelentős ügyfélforgalmú
intézményeibe ládákat helyeztet ki a Hivatal és felhívást intéz a megye lakosságához
a hatóságok és közszolgáltatók működésével kapcsolatos sérelmek előterjesztésére.
Baranya megyében a ládákba 24 beadványt dobtak be, a látogatást közvetlenül
megelőző időben pedig további 21 beadvány érkezett az Országgyűlési Biztosok
Hivatalához, amelyekkel összefüggésben 43 panaszos személyes meghallgatására
került sor. Bács-Kiskun megyében 115 beadvány került a ládákba, és 5 további
beadványt postáztak.
1/13. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa
és általános helyettese által tartott megyei inspekciók
Személyes
meghallgatást viszont 21 panaszos igényelt. Azt is tapasztaltuk, hogy a meglátogatott
megyékben a panaszok növekedése ellenére azok megoszlása nem mutatott jelentős
eltérést az országos adatokhoz képest.
1.3.A panaszok sorsa
A
panaszok elemzésének és vizsgálatának szervezeti rendje 1999-ben a korábbi
időszakhoz képest nem változott. Nem változott így az a korábbi gyakorlat
sem, hogy az iktatást követően a panaszosoknak – későbbi érdeklődésüket, panaszaik
nyomon követését megkönnyítve – azonnal postáztuk az ügyük iktatószámát. Az
erről szóló formalevél továbbra is tartalmazta a legfontosabb tudnivalókat.
Így többek között azt a figyelmeztetést, hogy az országgyűlési biztosok eljárását
nem az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény szabályozza,
így általában nem várható 30 napon belüli döntés, továbbá azt is, hogy az
iktatás nem értékelhető állásfoglalásként az országgyűlési biztosok hatáskörére
vagy a panasz érdemére vonatkozóan. Változatlanul soron kívüli eljárás indult
azokban az ügyekben, amelyekben jogvesztő határidő vagy alapvető jog kiemelkedően
súlyos sérelme miatt az országgyűlési biztosok azonnali intézkedésére volt
szükség. A panaszirodán keletkezett, más szervtől áttett és a panaszosoktól
származó beadványok hatáskör szerinti szűrését az Országgyűlési Biztosok Hivatalához
tartozó Jogi-elemző Főosztály végezte. Elkészítette és felterjesztette az
elutasító vagy áttételről szóló leveleket. Az országgyűlési biztosok hatáskörébe
tartozó ügyeket pedig – megfelelő szakmai előkészítés után – átadta az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának vagy általános helyettesének, akik azt a közvetlen
felügyeletük alatt álló vizsgálati főosztályok munkatársai között osztották
szét. A hivatalból indított vizsgálatok ügyiratait iktatás után közvetlenül
az országgyűlési biztos vagy helyettese által kijelölt vizsgáló munkatárs
kapta. Az országgyűlési biztoshoz és helyetteséhez intézett panaszok elemzését
és vizsgálatát végző munkatársak száma eggyel csökkent. (Lásd
az 1/14. számú táblázatot.)
1/14. számú táblázat
Az elemzést és vizsgálatot végzők létszámának megoszlása
Az
országgyűlési biztoshoz és helyetteséhez 1994-ben 6339, megválasztásuk óta
pedig 34 414 panaszt nyújtottak be. Az összes panasz 92,5 százalékát sikerült
elintézni. (Lásd az 1/15. számú táblázatot.)
1/15. számú táblázat
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és általános helyetteséhez érkezett összes panasz megoszlása az eljárás stádiuma
szerint
Amint
az a következő fejezetekben részletesen olvasható, az 1999-ben befejezett
6346 panaszból 4842 panaszt – az összes panasz közel háromnegyedét – hatáskör
vagy valamilyen eljárási feltétel hiánya miatt elutasítottuk, másik tíz százalékát
áttettük más szervhez, vagy az eljárást meg kellett szüntetni. 1999-ben 1066
panaszt vizsgáltunk érdemben, de ezek egy része a korábbi években érkezett.
Az 1999-ben elintézett panaszok kétharmada viszont – 4235 panasz – 1999-ben
keletkezett. Ezek mellett gyakorlatilag minden 1995-ben és 1996-ban érkezett
panasszal kapcsolatos eljárás befejeződött, és az 1977-ből származók közül
is mindössze 65-ben, az 1998-ból származók közül pedig 409-ben folyik tovább
az eljárás vagy a vizsgálatra még nem került sor. Az 1999-ben keletkezettekkel
együtt tehát összesen 2579 panaszt nem intéztünk el. Az 1998 végén elintézetlen
8,84 százalékos hátralékot így 1999 végére sikerült 7,49 százalékra csökkenteni.
Az ügyek szám szerinti befejezésén mérhető teljesítmény csökkenése – az előző
évet alapul véve – 17,5 százalékos. Teljesítménycsökkenést mutat az egy főre
jutó elintézett panaszok száma is: 1998-ban 214, 1999-ben 144, a csökkenés
33 százalékos. Ennek elsősorban az a magyarázata, hogy a korábbi években kellett
meghozni az országgyűlési biztosok hatáskörére vonatkozó döntéseket. Amíg
ez nem történt meg, az ügyek egy része hátralékként halmozódott. A részletes
hatásköri szabályokat tartalmazó döntések birtokában a hátralék jelentős aránya
viszonylag egyszerű levelekkel elintézhető volt, ennek tulajdonítható az 1998-ban
tapasztalható teljesítménynövekedés. 1999-ben ilyen lehetőség már nem volt,
a korábbi évekről hátramaradt ügyek elintézése egyedi mérlegelést igényel.
A
fenti arányok, a hátralék fennmaradása arra utal, hogy az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa és általános helyettese irányítása alatt dolgozó munkatársak
további belső tartalékokkal nem rendelkeznek, a hátralék számottevő csökkenése
még az új beadványok alacsonyabb száma mellett sem várható.
