5.
A JOGALKOTÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉG
Az Obtv. 25.§-a lehetőséget ad a biztosoknak arra, hogy javasolják a jogalkotásra, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására jogosult szervnél a jogszabály módosítását, hatályon kívül helyezését vagy kiadását. Erre akkor van lehetőségük, ha vizsgálatuk eredményeként úgy ítélik meg, hogy az általuk feltárt alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság valamely jogszabály vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze fölösleges, nem egyértelmű rendelkezésére, illetve az adott kérdés jogi szabályozásának hiányára (hiányosságára) vezethető vissza.
5. számú táblázat
Jogszabályra vonatkozó javaslatokra adott válaszok megoszlása 1995. 06. 30 – 2002. 12. 31. között
Javaslatok |
A címzett válasza |
Összesen |
% |
||
elfogadta |
elutasí- totta |
a válaszra nyitva álló határidő még nem telt le |
|||
Jogszabályalkotásra: |
|||||
törvény |
53 |
21 |
6 |
80 |
8,4 |
kormányrendelet |
46 |
13 |
0 |
59 |
6,2 |
miniszteri rendelet |
70 |
23 |
8 |
101 |
10,7 |
települési önkormány- zat rendelete |
14 |
16 |
0 |
30 |
3,2 |
fővárosi közgyűlés rendelete |
1 |
0 |
0 |
1 |
0,1 |
az állami irányítás egyéb jogi eszköze |
47 |
23 |
4 |
74 |
7,8 |
Jogszabály-módosításra: |
|||||
törvény |
142 |
68 |
8 |
218 |
23,0 |
kormányrendelet |
63 |
37 |
10 |
110 |
11,6 |
miniszteri rendelet |
90 |
22 |
0 |
112 |
11,8 |
települési önkormány- zat rendelete |
74 |
25 |
2 |
101 |
10,7 |
fővárosi közgyűlés rendelete |
3 |
6 |
0 |
9 |
1,0 |
az állami irányítás egyéb jogi eszköze |
27 |
7 |
1 |
35 |
3,7 |
Jogszabály hatályon kívül helyezésére: |
|||||
törvény |
2 |
0 |
0 |
2 |
0,2 |
kormányrendelet |
4 |
1 |
0 |
5 |
0,5 |
települési önkormány- zat rendelete |
3 |
0 |
0 |
3 |
0,3 |
az állami irányítás egyéb jogi eszköze |
5 |
2 |
0 |
7 |
0,7 |
összesen: |
644 |
264 |
39 |
947 |
100,0 |
% |
68,0 |
27,9 |
4,1 |
|
100 |
5.1. A korábbi években tett és a beszámolási időszakban teljesült ajánlások
5.1.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó ajánlások
1. Javaslat az Országgyűlésnek az életüktől és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 2.§-ának (1) bekezdése alapján járó egyösszegű kárpótlás mértékét meghatározó törvény megalkotására. A javaslat teljesült a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvényben.
2. Az OBH 6704/1997. és az OBH 3081/2000.: A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. módosításának kezdeményezése a közlekedési és vízügyi miniszternél. A törvény átfogó felülvizsgálata folyamatban van.
3. Az OBH 3041/1998.: Javaslat az Országgyűlésnek, hogy még az új büntetés-végrehajtásról szóló törvény megalkotását és hatálybalépését megelőzően vizsgálja meg az egészségügyről szóló törvény hatálya alá tartozó (beteg) fogva tartott személyek alkotmányos jogaival összefüggő sérelmek felszámolásának lehetőségét. A javaslat teljesült az egészségügyi szakellátási kötelezettségről, továbbá egyes egészségügyet érintő törvények módosításáról szóló 2001. évi XXXIV. törvényben, mely 2001. július 12-én lépett hatályba.
4. Az OBH 4184/1999.: Ajánlás a szociális és családügyi miniszternek, hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek átmeneti otthona gondozási forma mellett a hetes otthoni ellátást is nevesítse. Az ajánlás részben teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 2002. évi IX. törvényben.
5. Az OBH 5701/1999.: Javaslat a pénzügyminiszternek a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 1997. évi LV. törvény módosítására. A javaslat elérte célját, ugyanis 2002. január 1-jén hatályba lépett a pénzügyeket szabályozó egyes jogszabályok módosításáról szóló 2001. évi LXXIV. törvény, melynek 135. §-a tartalmazza a javaslatnak megfelelő rendelkezést.
6. Az OBH 4360/2000.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek, hogy kezdeményezze a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény adatkezelésre vonatkozó szabályainak kiegészítését. Ez a javaslat is teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 2002. évi IX. törvényben.
7. Az OBH 5115/2000. és az OBH 2121/2001.: Javaslatok a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek és a belügyminiszternek arra, hogy az egységes közigazgatási eljárásról szóló törvény tervezetének készítésekor milyen tényezőkre legyenek figyelemmel. A javaslatot a miniszterek elfogadták. A jogszabály-koncepcióját a biztosok már véleményezték.
8. Az OBH 5314/2000. és az OBH 4892/2001.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény módosítására. A javaslat teljesült az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szól 2003. évi IV. törvényben, melynek vonatkozó rendelkezései 2003. március 1-jétől hatályosak, továbbá a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.) kormányrendelet módosításáról szóló 42/2002. (III. 21.) kormányrendeletben, mely 2002. március 29-én lépett hatályba.
9. Az OBH 4130/2001.: Javaslat az Országgyűlés elnökének a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 78. §-ának módosítására. A javaslat teljesült a 2003. február 12-én hatályba lépett 2003. évi IV. törvényben, amely az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szól.
5.1.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok
1. Az OBH 6109/1997.: Javaslat az egészségügyi miniszternek a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény végrehajtására kiadott 113/1992. (VIII. 14.) kormányrendelet 18. § (2) bekezdésének módosítására. A javaslat 2002. januárjában teljesült az Országos Vérellátó Szolgálat Kollektív Szerződésében.
2. Az OBH 3256/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a közbiztonságra különösen veszélyes eszközökről szóló 124/1993. (IX. 22.) kormányrendelet módosítására. A javaslat teljesült a 2002. május 30-án hatályba lépett 123/2002. (V. 15.) kormányrendeletben.
3. Az OBH 3330/2001.: Javaslat a belügyminiszternek a bűnügyek rendőrségi nyomozásáról szóló 40/1987. számú BM Utasítás “Külföldi állampolgárságú személyeket érintő eljárási szabályok” című, XI. fejezetének a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény végrehajtására kiadott 64/1994. (IV. 30.) kormányrendelet azonos témakört érintő szabályával való összehangolására. A jogszabály-módosítási javaslattal kapcsolatos kormányrendelet-tervezet kidolgozása folyamatban van.
4. Az OBH 3336/2001.: Javaslat a pénzügyminiszternek a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtására kiadott 168/ 1997. (X. 6.) kormányrendelet módosítására. A javaslat teljesült a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvényt módosító, 2002. június 29-én hatályba lépett 2002. évi XV. törvényben.
5. Az OBH 3857/2001.: A Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek szóló kezdeményezés a vis maior károk helyreállítására vonatkozó eljárási szabályok kormányrendeletben való kiadására. A kezdeményezés megvalósítása ágazati (belügy-) miniszteri szinten folyamatban van.
6. Az OBH 4876/2001.: Javaslat a szociális és családügyi miniszternek a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 164/ 1995. (XII. 27.) kormányrendelet módosítására. A közlekedési kedvezményekre vonatkozó új jogszabályi koncepció kidolgozása 2003-ban kezdődött el és jelenleg folyamatban van.
7. Az OBH 6389/2001.: Javaslat a Diákhitel Központ Rt. vezérigazgatójának a diákhitelről szóló 119/2002. (VI. 30.) kormányrendelet módosítására. A ja- vaslat teljesült a 2003. január 1-jén hatályba lépett 258/2002. (XII. 17.) kormányrendelettel.
5.1.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 7393/1998.: Javaslat a belügyminiszternek a Rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatának nyílt jogszabályban (miniszteri rendeletben) való kiadására. A javaslat teljesült azzal, hogy a Rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatának kiadásáról szóló 19/1996. (VIII. 23.) számú országos rendőrfőkapitá- nyi utasítást közzétették a Belügyi Közlöny 2002. május 14-én megjelent 9. szá- mában.
2. Az OBH 1431/2001.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet módosítására. A javaslat teljesült a rendeletet módosító 18/2002. (XI. 30.) IM rendeletben, amely 2003. január 1-jétől hatályos.
5.1.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok
1. Az OBH 2683/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Gyula Város Önkormányzata Képviselő-testülete települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 33/1998. (XII. 18.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a rendeletet módosította a 31/2002. (VI. 28.) számú rendeletével.
2. Az OBH 2869/2000.: Javaslat a BAZ Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Kazincbarcika Város Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységről szóló 18/1996. (V. 9.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a 2001. december 21-i ülésén elfogadta a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 50/2001. (XII. 21.) számú rendeletét, mely 2002. január 1-jén lépett hatályba. Az új rendeletben a javaslat teljesült.
3. Az OBH 5032/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Sopronkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztaságról és a szervezett köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 14/1996. (XII. 5.) számú rendelet módosítására. A javaslat teljesült a képviselő-testületnek a tárgykörben hozott 9/2002. (XII. 13.) számú rendeletében.
4. Az OBH 3285/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Pilisvörösvár Város Önkormányzata Képviselő-testülete köztisztasággal, a települési szilárd és folyékony hulladékkal összefüggő tevékenységről, a szervezett köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/ 1996. (VII. 4.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte a 23/2002. (12. 03.) számú rendeletében.
5.1.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 1192/2000.: A HM Vezérkari Főnökének felkérése a NATO-pályázatok feltételrendszerével kapcsolatos 56/1998. számú HMVK intézkedés módosítására. A javaslat teljesült a hivatásos katonák jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény és az annak végrehajtására kiadott, a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség tartós vagy ideiglenes külföldi szolgálatot teljesítő, valamint külföldi tanulmányokat folytató tagjai ellátásáról szóló 25/2002. (IV. 12.) HM rendeletben, valamint a külföldi szolgálatba vezényeltekkel kapcsolatos személyügyi feladatokról és jogállásuk egyes kérdéseiről szóló 25/2002. (IV. 12.) HM rendeletben. A HM rendeletek 2002. június 1-jén léptek hatályba.
2. Az OBH 5274/2000.: Javaslat a honvédelmi miniszternek a Magyar Honvédség MÜ/31. Tűzszerész Szakutasítása módosítására. A javaslat teljesült az 53/2002. számú Hadműveleti Csoportfőnöki Intézkedésben, amely a Honvédségi Közlöny 2002. évi 19. számában jelent meg.
5.2. A korábbi években tett, eddig nem teljesült, fenntartott javaslatok
5.2.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó javaslatok
1. A tisztességes eljáráshoz fűződő garanciák hatékony biztosítása, az összeférhetetlenség megszüntetése és a jogbiztonság követelménye érvényesítése érdekében sürgetjük, hogy a rendőrségtől vonják el a rendőrségi fogdában fogva tartott személy rendkívüli halála, valamint a rendőr lőfegyverhasználata kivizsgálásának hatáskörét.
2. A kártérítéshez való joggal, valamint a jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben – tekintettel arra, hogy a tárgykörben folyó Alkotmánybírósági eljárás eredménye még nem ismert – fenntartjuk a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvénynek a kártalanítás lehetőségét szűkítő rendelkezései módosítását úgy, hogy a törvény biztosítsa annak az ártatlanul fogva tartott vagy elítélt személy kártalanításának a lehetőségét, aki az alapügyben nem fellebbezett előzetes letartóztatásának elrendelése, illetve az ügyet jogerősen befejező ítélet ellen.
3. A nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog összhangja, a jogbiztonság követelménye, továbbá a tulajdonhoz és az örökléshez való jogok biztosítása érdekében sürgetjük, hogy – figyelemmel az 1947. évi XVIII. törvényben kihirdetett párizsi békeszerződés 29. cikkely 3. pontja, valamint 32. cikkely 2. pontja, továbbá az 1946. évi XV. törvénnyel becikkelyezett magyar–csehszlovák lakosságcsere egyezmény, és az 1964. február 3-án aláírt magyar–csehszlovák vagyonjogi egyezmény rendelkezéseire – az Országgyűlés mielőbb teljesítse a nemzetközi szerződésekkel okozott károk kárpótlásáról szóló törvény megalkotására irányuló kötelezettségét.
4. A diszkrimináció tilalma, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét képező jogbiztonság követelményének fokozott biztosítása érdekében fenntartjuk a rendőrségi fogdában, a katonai fogdában és a bv. intézetben elhelyezett előzetes letartóztatottra vonatkozó fogva tartási szabályoknak az új büntetés-végrehajtásról szóló törvénybe való beiktatását.
5. A Magyar Honvédség hivatásos állományú tagjainak jogállásáról szóló, 2002. január 1-jén hatályba lépett 2001. évi XCV. törvény kiadására tekintettel részben fenntartjuk a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény módosítására irányuló azon kezdeményezést, miszerint – figyelemmel az ártatlanság vélelmére – a törvény egyenlő feltételekkel biztosítsa a hivatásos állomány tagjai részére a fegyelmi, a kártérítési és a szolgálat ellátásával összefüggő büntető eljárásokban a jogi védelem költségeit, illetve a jogi védelem hivatalból történő ellátásának lehetőségét, továbbá a hivatásos állomány külszolgálatának díjazása a törvényben fogalmazódjék meg általános szabályként.
6. Fenntartjuk a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény olyan tartalmú módosítását, amely – a gyermeki jogok, a diszkrimináció tilalma és a jogegyenlőség, továbbá a jogállamiság és annak lényeges elemét képező jogbiztonság követelményének megfelelően – lehetővé teszi a gyermektartásdíj megelőlegezését olyan esetben, amikor a díj fizetésére kötelezett ismeretlen helyen – akár külföldön is – tartózkodik.
7. Fenntartjuk a menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvény módosítására irányuló javaslatot.
8. Fenntartjuk az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) kormányrendelet kiegészítésére vonatkozó javaslatot.
5.2.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslat
Fenntartjuk a kisajátításról szóló 1976. évi 24. tvr. végrehajtásáról szóló 33/ 1976. (IX. 5.) MT rendelet módosítására vonatkozó javaslatot.
5.2.3. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. A gyermekeket megillető fokozott gondoskodás maradéktalan biztosítása érdekében – a szóban forgó intézmények létszámnormáira vonatkozó javaslat kivételével – részben fenntartjuk a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló rendelet mellékletének olyan módosítására irányuló ajánlást, hogy az intézményi átalakulásra nyitva álló meghosszabbított átmeneti időszakban is legyen kötelező minden – nemcsak a speciális – gyermekotthonokban a pszichológusi és a gyógypedagógusi szolgálat.
2. Az egészséges környezethez, a lehető legmagasabb színtű testi és lelki egészséghez való jog, továbbá a jogbiztonság követelménye biztosítása érdekében sürgetjük az egyéb létesítmények, illetve készülékek által kibocsátott elektromágneses sugárzás egészségügyi határértékeinek miniszteri rendeletben való szabályozását.
3. Sürgetjük az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30.§-a (Kártalanítási szabályok) végrehajtási rendelkezéseinek megalkotását.
4. Fenntartjuk az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997. (XII. 29.) KTM rendelet módosítására vonatkozó kezdeményezést.
5. Fenntartjuk a kézi lőfegyverekről, lőszerekről, gáz- és riasztófegyverekről, légfegyverekről, és a lőterekről szóló 115/1991. (IX. 10.) kormányrendelet végrehajtásáról szóló 14/1991. (X. 31.) BM rendelet módosítására irányuló javas- latot.
5.2.4. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. Fenntartjuk a fegyvertartással kapcsolatos ügyintézésre vonatkozó 174-29/ 1997. számú Módszertani Útmutató VI. Fejezetének módosítására az országos rendőrfőkapitánynak címzett felkérést.
2. Fenntartjuk a büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezeléséről és nyilvántartásáról szóló 117/1984. (IK 12.) IM-BM-PM-LÜ együttes utasítás korszerűsítésére és nyílt jogszabályban való kiadására vonatkozóan a legfőbb ügyésznek címzett javaslatot.
5.3. A korábbi években tett, nem teljesült jogalkotással összefüggő javaslatok
5.3.1. Miniszteri rendelet alkotására és módosítására vonatkozó javaslat
Nem tartjuk fenn az iskolai-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet módosítására a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek címzett javaslatot. A kezdeményezéssel a miniszter nem értett egyet, elegendőnek tartotta a jelenlegi szabályozást, amit tudomásul vettünk.
5.3.2. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló javaslat
Nem tartjuk fenn a Budapest XII. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 24/1993. (XII. 23.) számú rendelete módosítására vonatkozó javaslatot, mivel a panaszos nem fogadta el az önkormányzattal való megegyezés lehetőségét.
5.4. A tárgyévben tett javaslatok
5.4.1. Törvényalkotásra és módosításra vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 1377/1999.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a társasházról szóló 1997. évi CLVII. törvény módosítására. A javaslatot a miniszter elfogadta, a törvény módosítás előkészítése folyamatban van.
2. Az OBH 2612/2000.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a büntetések és intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. tvr. módosítására. A miniszter a javaslattal egyetértett, 2003-ban kezdődik a módosítás előkészítése.
3. Az OBH 1212/2002.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a Polgári Törvénykönyv 551. §-a módosítására. A miniszter a javaslattal egyetértett, de még nem valósult meg.
4. Az OBH 2829/2002.: Javaslat az igazságügyi, valamint az egészségügyi, szociális és családügyi miniszternek az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítására. A miniszterek a javaslattal egyetértettek, a jogszabály felülvizsgálata elkezdődött.
5. Az OBH 3375/2002.: Javaslat az igazságügyi miniszternek a társasházról szóló 1997. évi CLVII. törvény felülvizsgálatára. A miniszter a javaslatot támogatja, de azt hatáskör hiánya miatt áttette a belügyminiszterhez. Ez utóbbi miniszter véleménye még nem ismert.
6. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a környezetvédelmi és vízügyi miniszternek a környezetvédelemmel kapcsolatos törvények felülvizsgálatára és annak eredményétől függő módosítására. A miniszter a javaslatot jelenleg nem tartotta indokoltnak teljesíteni, szerinte a hatályos jogszabályok megfelelőek. A választ tudomásul vettük.
7. Az OBH 4289/2002.: Javaslat a földművelésügyi és városfejlesztési miniszternek a földrendező és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény módosítására. A javaslat teljesült a 2003. január 1-jétől hatályos 2002. évi LXII. törvényben.
5.4.2. kormányrendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok
1. Az OBH 1377/1999.: Javaslat a gazdasági és közlekedési miniszternek az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I. 22.) kormányrendelet módosítására. A javaslatot a miniszter részben elfogadta, de még nem teljesült.
2. Az OBH 1439/2000. és az OBH 2148/2000.: Javaslat a földművelésügyi és városfejlesztési miniszternek a fák védelméről szóló 21/1970. (VI. 21.) kormányrendelet módosítására. A miniszter a javaslatot nem fogadta el az Alkotmánybíróságon folyamatban lévő eljárásra tekintettel. A választ tudomásul vettük.
3. Az OBH 1615/2002.: Javaslat a miniszterelnöknek a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 287/1997. (XII. 29.) kormányrendelet módosítására. A miniszterelnök a javaslattal egyetértett, utasította az ágazati minisztereket a jogszabály felülvizsgálatára, melynek befejezési határideje 2003. január 31.
4. Az OBH 1989/2002.: Javaslat a miniszterelnöknek a termőföldre vonatkozó elővásárlási és elő-haszonbérleti jog gyakorlásának részletes szabályairól szóló 16/2002. (II. 18.) kormányrendelet 8. § második fordulatának hatályon kívül helyezésére. A miniszterelnök a javaslattal egyetértett. A Kormány a szóban forgó jogszabályi rendelkezést a 2002. június 25-én hatályba lépett 137/2002. (VI. 25.) rendeletében hatályon kívül helyezte.
5. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a gazdasági és közlekedési miniszternek a telepengedély alapján gyakorolható ipari és szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről szóló 80/1999. (VI. 11.) kormányrendelet módosítására. A miniszter a javaslatot elfogadta, a jogszabály módosítása folyamatban van.
6. Az OBH 3375/2002.: Javaslat a belügyminiszternek az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 29.) kormányrendelet módosítására. A miniszter a javaslattal nem értett egyet, de a Kormány 2003 évi jogalkotási programjában szerepel a norma felülvizsgálata.
7. Az OBH 3498/2002.: Javaslat az oktatási miniszternek a diákigazolványról szóló 30/1999. (II. 15.) kormányrendelet módosítására. A válaszadás határideje még nem járt le.
5.4.3. Miniszteri rendeletalkotásra és -módosításra vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 1444/2000.: Javaslat az oktatási és a belügyminiszternek az egyes szakmai és vizsgáztatási követelmények kiadásáról szóló 38/1997. (VI. 27.) BM rendelet módosítására. A miniszterek a javaslattal egyetértettek, de még nem teljesült.
2. Az OBH 5581/2001.: Javaslat a Nemzeti Kulturális Örökség miniszterhez egyes ingatlanok védetté nyilvánításáról szóló norma kiadására. A miniszter a javaslatot elfogadta. 2003. január 1-jén hatályba lépett az egyes ingatlanok védetté nyilvánításáról szóló 24/2002. (XII. 25.) NKÖM rendelet.
3. Az OBH 6673/2001. és az 1075/2002: Javaslat az egészségügyi, szociális és családügyi, a pénzügy- valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszternek a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM–PM együttes rendelet módosítására. A módosított norma várhatóan 2003. február 15-én hatályba lép.
4. Az OBH 1757/2002.: Javaslat az egészségügyi-, szociális- és családügyi miniszternek az egészségügyi dolgozók rendtartásáról szóló 11/1972. (VI. 30.) EüM rendelet módosítására. A javaslatot a miniszter elfogadta, de még nem teljesült.
5. Az OBH 2672/2002.: Javaslat a belügyminiszternek az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról, valamint a rendkívüli halál esetén követendő eljárásról szóló 34/1999. (IX. 24.) BM-EszCsM-IM rendelet módosítására. A javaslatot a címzett elfogadta, a jogszabálytervezetet véleményeztük, de még nem teljesült.
6. Az OBH 3875/2002.: Javaslat a belügyminiszternek a közigazgatási eljárásokban való költségmentesség engedélyezésének feltételeiről szóló jogszabály kiadására. A miniszter a javaslatot elfogadta. A javaslatot a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályainak felülvizsgálata során látta megvalósíthatónak.
5.4.4. Önkormányzati rendelet alkotására és módosítására irányuló javaslatok
1. Az OBH 5816/2000.: Javaslat Ózd Város Önkormányzata képviselő-testületének, hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló, többször módosított 26/1997. (XII. 23. ) számú rendeletének a kiegészítő családi pótlék folyósítására vonatkozó szabályozását hozza összhangba a Gyvt. előírásával. Javaslat továbbá Szikszó Város Önkormányzata képviselő-testületének, hogy a 16/1997. (XI. 14.) számú rendelete 2. § (5) bekezdését módosítsa úgy, hogy a kiegészítő családi pótlékot a jövőben elsősorban pénzben folyósítsák. A javaslatok teljesültek. A módosítást az ózdi képviselő-testület a 6/2002. (VII. 25.), a szikszói képviselő-testület pedig a 15/2002. (XI. 13.) számú rendeletével el- végezte.
2. Az OBH 5838/2000.: Javaslat a Békés Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Kaszaper Község Önkormányzata települési hulladékszállításról szóló 3/1996. (V. 28.) számú rendeletének a módosítására. A rendeletet módosította a 6/2002. (VI. 1.) számú rendelet.
3. Az OBH 6015/2000.: Javaslat a Veszprém Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Alsóörs Község Önkormányzata a szervezett köztisztasági szolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 8/1999. (XI. 26.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület rendeletét az 5/2002. (IV. 17.) számú rendeletével módosította.
4. Az OBH 6158/2000.: Javaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Mihályi Község Önkormányzata köztisztaságról és a szervezett köztisztasági szolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 5/1997. (V. 6.) számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület a rendeletet a 7/2002. (VI. 28.) számú rendeletével módosította.
5. Az OBH 1430/2001.: Javaslat a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Nyírbátor Város Önkormányzata képviselő-testülete a közterületek, a zöldterületek védelméről, köztisztaságáról, a települési szilárd és folyékony hulladék gyűjtéséről, szállításáról, tárolásáról, kezeléséről szóló 5/1998. (III. 3.) számú rendeletének a módosítására. A testület a 2002. március 6-i ülésén a módosítást elvégezte.
6. Az OBH 3768/2001.: Javaslat Dombóvár város polgármesterének, hogy az önkormányzat képviselő-testülete a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló rendeletét hozza összhangba a Gyvt. illetékességi szabályaival. A módosítást a testület elvégezte. A gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló többször módosított 15/1998. ( IV. 30. ) számú rendeletét 2002. január 30-án módosította a testület.
7. Az OBH 4594/2001.: Javaslat a Nógrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési szolgáltatásról szóló 42/2001. (XII. 17.), valamint a lakásbérlemények lakbéréről és a lakbértámogatásokról szóló 9/1995. (III. 27.) számú rendeletek módosítására. A képviselő-testület az előzőt 2001. december 27-én, utóbbit 2002. júniusában módosította.
8. Az OBH 4871/2001.: Javaslat a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Pécs Megyei Jogú Város Közgyűlése települési szilárd hulladék összegyűjtésével, elszállításával és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos közszolgáltatókról és annak kötelező igénybevételéről szóló 1996. évi 56. számú rendeletének a módosítására. A testület a rendeletét 2002. június 27-én módosította.
9. Az OBH 5150/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Gyál Város Önkormányzata települési szilárd hulladékra vonatkozó helyi közszolgáltatásról szóló 3/2000. (II. 15.) számú rendelete módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte. A módosítás 2003. január 1-jén hatályba lépett.
10. Az OBH 5230/2001.: Javaslat Mogyoród Község képviselő-testületének a Forma 1. Magyar Nagydíj és a Hungaroringen rendezendő egyéb versenyek idején jelentkező idegenforgalmi, vendéglátási feladatok ellátásáról szóló 15/ 2000. (VII. 13.) számú rendelet módosítására. A javaslatot a polgármester elfogadta, várhatóan 2003. elején tárgyalja a testület a módosítás tervezetet.
11. Az OBH 6207/2001.: Javaslat a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Fót Nagyközség Önkormányzata települési környezet védelméről szóló 25/1999. (XII. 10.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte és 2002. október 03-án hatályba lépett a módosított rendelkezés.
12. Az OBH 6291/2001.: Javaslat a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Asotthalom Község Önkormányzata települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 1/2000. (I. 20.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte és 2003. január 1-jén hatályba lépett a módosított rendelkezés.
13. Az OBH 6439/2001.: Javaslat a Győr-Sopron-Moson Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatókról szóló 40/1996. (XII. 31.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület még nem módosította rendeletét.
14. Az OBH 6553/2001.: Javaslat a Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Kelebia Község Önkormányzata környezetvédelemről szóló 5/1999. (X. 01.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület a módosítást elvégezte, és 2002. november 15-én hatályba lépett a módosított rendelkezés.
15. Az OBH 1190/2002.: Javaslat Csépa Község képviselő-testületének, hogy vizsgálja felül a szociális rászorultságtól függő pénzben és természetben nyújtott támogatásokról, valamint a személyes gondoskodásról szóló 6/2000. (IV. 13.) számú rendeletét, továbbá az 524/2001. (XI. 29.) számú határozatát és azokat a törvényi rendelkezéseknek megfelelően módosítsa. A kezdeményezésre válasz még nem érkezett.
16. Az OBH 1341/2002.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Jásztelek Község Önkormányzata képviselő-testülete települési köztisztasággal, a zöldterület és parkfenntartással, a települési szilárd és folyékony hulladékkal összefüggő feladatok végrehajtásáról szóló 5/2001. (VI. 29.) számú rendeletének a módosítására. A testület a 2002. december 12-i ülésén a módosítást elvégezte.
17. Az OBH 1357/2002.: Javaslat a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Tiszainoka Község Önkormányzata képviselő-testülete köztisztaságról és a környezetvédelemről szóló 7/1999. (XII. 30.) számú rendeletének a módosítására. A javaslatot a címzett elfogadta, de még nem teljesült.
18. Az OBH 1566/2002.: Javaslat a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Tállya Község Önkormányzata képviselő-testülete települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 23/2001. (XII. 28.) számú rendeletének a módosítására. A válaszadás határideje még nem járt le.
19. Az OBH 3347/2002.: Javaslat a Győr-Sopron-Moson Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének Szerecsény Község Önkormányzata képviselő-testülete települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatókról szóló 6/1998. (IV. 16.) számú rendeletének a módosítására. A képviselő-testület 2003. január 6-i ülésén új rendeletet alkotott a helyi környezet védelméről, a közterületek és az ingatlanok rendjéről és a települési tisztaságról.
5.4.5. Az állami irányítás egyéb jogi eszköze kiadására és módosítására vonatkozó javaslatok
1. Az OBH 3613/1999.: Javaslat az országos rendőrfőkapitánynak a Rendőrség Fogdaszolgálati Szabályzatáról szóló 19/1996. (VIII. 23.) számú ORFK utasítás módosítására. A javaslat teljesült az országos főkapitány 2002. március 26-i hatállyal módosította utasítását.
2. Az OBH 5067/2001.: Javaslat a Kormánynak a mezőgazdasági szövetkezeti üzletrészek felvásárlása kiterjesztésének szabályozására. A javaslat teljesült a mezőgazdasági szövetkezeti üzletrész felvásárlásához kapcsolódó további intézkedésekről szóló 2357/2002. (XI. 28.) Korm. határozat kiadásával.
5.5. Jogszabály-véleményezési tevékenység
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese nem rendelkezik törvényben biztosított feladatkörrel a jogszabálytervezetek véleményezésére, illetve észrevételezésére. Egyes jogszabályok tervezeteit mégis megkapták annak bizonyítékaként, hogy a címzettek az ajánlásnak eleget tettek. Ezeket a tervezeteket az országgyűlési biztos, illetve általános helyettese általában abból a szempontból vizsgálta, hogy vizsgálatuk eredményeként tett javaslatuk alapján született normaszöveg alkalmas lehet-e a feltárt alkotmányos joggal összefüggő visszásság orvoslására és jövőbeni megelőzésére.
Volt példa arra is, hogy olyan jogszabály tervezetet kaptak a biztosok, amelyek egyes alkotmányos jogok gyakorlati megvalósulását szabályozták és a jogalanyok széles körét érintették.
A jogszabály-tervezetek véleményezésekor az országgyűlési biztos és általános helyettese – a vizsgálataik során szerzett jogalkalmazási tapasztalataikra támaszkodva – a normaszövegben rejlő esetleges alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságok veszélyére hívták fel a kodifikációt végzők figyelmét. Azon jogszabály-tervezetek esetében, amelyekről vizsgálati tapasztalatokkal nem rendelkeztek, nem tettek észrevételeket.
5.5.1. Törvényalkotással és -módosítással kapcsolatos tervezetek
1. Gy 355/2002.: Az igazságügyi szakértői tevékenységről szóló törvény koncepciójáról szóló tervezetet az Igazságügyi Minisztérium küldte meg véleményezésre az országgyűlési biztosnak. Az országgyűlési biztos egyetértett azzal, hogy a szakterületeket és a hozzájuk rendelt szakképesítést minél pontosabban meg kell határozni. Fontosnak tartotta a rendszeres szakmai továbbképzést is, ezért javasolta a vizsgakötelezettség előírását, és azt, hogy az újonnan névjegyzékbe vett szakértők a korábbi képzések ismereteit kötelesek legyenek elsajátítani. Egyetértett az országgyűlési biztos továbbá azzal, hogy a szakértővé válás egyik feltétele legyen, hogy a jelölt jogi vizsgával rendelkezzen.
Az országgyűlési biztos kiemelte a közigazgatás szakértői szükségletéből adódó sajátos problémákat. Rámutatott arra, hogy a jogszabály előkészítése során meg kell vizsgálni, hogy milyen megoldások erősíthetnék a szakértői vélemény objektivitását. Kérte azt is, hogy a jogalkotó legyen figyelemmel a közigazgatási eljárások szakértői szükségletére és a peres eljárástól eltérő szabályaira is. A jogszabály még nem lépett hatályba.
2. A Gy 389/2002.: Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló törvény koncepcióját is véleményezték a biztosok.
Az országgyűlési biztos egyetértett azzal, hogy a tervezet tárgyát képező kérdésben nincs szükség az Alkotmány módosítására, és az Emberi Jogok Európai Egyezménye sem kötelezi Magyarországot konkrét jogalkotásra. Támogatta egy olyan kerettörvény megalkotását, amely egyfelől – az Alkotmányhoz képest – részletesebben írja körül a diszkrimináció tilalmát, továbbá az egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség követelményét, másfelől biztosítja az általános és egységes értékrendet mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás számára.
Az országgyűlési biztosnak elsősorban a tervezet tárgyát képező szabályozás gyakorlati alkalmazásával kapcsolatosban voltak aggályai, illetve kritikai észrevételei. A tervezetben szereplő Egyenlő Bánásmód Bizottság feladatait illetően jelezte az országgyűlési biztos, hogy az nem illeszkedik a jogállami struktúrába. Amennyiben az Egyenlő Bánásmód Bizottság egy hatóság, akkor indokolt lenne, ha döntései ellen az országgyűlési biztosokhoz, illetve bírósághoz lehetne fordulni, amennyiben jogvitát eldöntő szerv, akkor az igazságszolgáltatás rendszerébe kell integrálni. Az országgyűlési biztos felhívta a figyelmet arra is, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisítette a Polgári Perrendtartásnak azt a szabályát, amely egyéni jogsérelem esetén keresetindításra feljogosította az ügyészt. A jogszabály még nem lépett hatályba.
3. A Gy 380/2002.: A büntető jogszabályok és a hozzájuk kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvénytervezetet is véleményezték az országgyűlési biztosok. Közös véleményükben a biztosok emlékeztettek arra, hogy az OBH 3583/1997. sz. jelentésében a korábbi országgyűlési biztos már rámutatott arra, hogy az ártatlanul fogva tartottak vagy elítéltek kártalanítási igénye kapcsán a büntető eljárási törvény olyan szabályokat is tartalmaz, melyek a kártalanítás érvényesítésének lehetőségét kizárják. Az Igazságügyi Minisztérium akkor hivatalban volt helyettes államtitkára az ajánlásra adott válaszában ígéretet tett arra, hogy az ajánlásban foglaltakat az új büntető eljárási törvény megalkotása során a tárca figyelembe veszi. Az országgyűlési biztos és általános helyettese sajnálattal észlelték, hogy a 2003. július 1-jén hatályba lépő büntető eljárási törvény sem tartalmaz olyan rendelkezéseket, melyek az említett ajánlásnak megfelelnek.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese támoga azt a jogalkotói szándékot, hogy szűnjön meg a törvény szerinti azon különbség, ami a kirendelt védőt megillető díjazásban attól függően mutatkozik, hogy egy adott eljárási cselekményen a védő idézésre, vagy értesítésre jelenik-e meg.
4. A Gy 380/2002.: A büntetőeljárás során keletkezett iratokból másolat adásáról szóló IM-BM-PM együttes rendelet tervezetéről ugyancsak közös véleményt adtak a biztosok. Az OBH 6564/1996. számú jelentésében kezdeményezte az előző országgyűlési biztos a büntetőeljárás során kirendelt védő díjáról és költségeiről szóló 1/1974. (II. 15) IM rendelet, valamint a bűnügyi költségek előlegezéséről, az államot illető bűnügyi költségek behajtásáról és elszámolásáról szóló 120/1973. számú IM utasítás módosítását. Ezen javaslat teljesült az 1998. évi XIX. törvény 74. § (3) bekezdésében, amely a büntetőeljárás során kirendelt védő készkiadásainak állam általi viselésére, valamint a költségmentességre vonatkozó szabályokat tartalmaz. A tervezet összhangban áll az Alkotmányban deklarált védelemhez való joggal, illetve az ombudsman szóban forgó jogszabály-módosítási ajánlásával. Az említett okból az országgyűlési biztos és általános helyettese egyetértettek a tervezet kiadásával.
5. A Gy 346/2002.: Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról szóló törvény tervezetével kapcsolatban az országgyűlési biztos és általános helyettese egyetértett azzal a koncepcióval, amely szerint az APEH területi szervei a jövőben önálló jogi személyiséggel rendelkezzenek. A jogi személyiség elnyerésével gyorsabbá és egyszerűbbé válhatnak az igazgatóság egyes eljárásai, a polgári jog alanyaivá válva, jogalanyisággal rendelkeznek, perelhetnek, illetve perelhetők. Garanciális szempontokat szem előtt tartva támogatták azt a törekvést is, amely szerint a jövőben e törvény rögzítené az APEH vezetők kinevezésének szakmai feltételeit, illetve annak időtartamát, csak úgy mint azt a javaslatot, amelynek értelmében megszűnik az a gyakorlat, amely az államháztartás alrendszere bevételi előirányzatainak túlteljesítésétől tette függővé, hogy az adóhatóság a költségvetésből személyi juttatások címén többletforrásokhoz jusson. Az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalról szóló 2002. LXV. törvény 2003. január 1-jén hatályba lépett.
6. A Gy 346/2002.: A Pénzügyi Nyomozó Hivatalról szóló törvény tervezetéről az országgyűlési biztos és általános helyettese hangsúlyozták, hogy a Pénzügyi Nyomozó Hivatal tervezet szerinti létrehozása nem alkotmányos, illetve emberi joggal összefüggő kérdés. A jogalkotásról szóló törvény vonatkozó rendelkezéseit szem előtt tartva úgy gondolták, hogy annak megítélése, miszerint a parlament – az APEH Bűnügyi Igazgatóságának, illetve az APEH nyomozó hatóságának jogutódjaként – létre kíván hozni egy szervezetet, és annak meghatározza alapvető feladatát is, nem tartozik hatáskörükbe. Ezért magának az intézménynek a létrehozásáról (átszervezéséről), továbbá a feladatok “telepítéséről” nem kívántak véleményt alkotni. Az adatkezeléssel, adatnyilvántartással összefüggő rendelkezésekről – ugyancsak hatáskör hiánya miatt – mellőzték az állásfoglalást.
Felhívták viszont több tényezőre a figyelmet. A tervezet szerint a bírói engedélyhez nem kötött titkos információgyűjtés alkalmazását az igazgató, az igazgató helyettese vagy a területi nyomozó hivatal vezetője engedélyezi. A titkos információgyűjtésnek azon eszközei tehát, melyek az Rtv. szerint sem bírói, sem ügyészi engedélyhez nem kötöttek, belső engedély alapján lennének alkalmazhatóak. Ennek bevezetését nem kifogásolták. Igen tágnak tartották azonban az engedélyező személyek körét még akkor is, ha a területi nyomozó hivatal vezetője által kiadott engedélyt utólag az igazgató vagy az igazgató helyettese felülvizsgálja. Ha ugyanis az igazgató és annak helyettese, sőt, a területi nyomozó hivatal vezetője is engedélyezheti a titkos információgyűjtés szóban forgó teljes eszközeinek alkalmazását, nem látták garanciáját annak, hogy az állampolgári jogok ne sérüljenek az eszközöknek az adónyomozó, mint köztisztviselő alkalmazása miatt. Véleményük szerint a területi nyomozó hivatal vezetőjét nem kellene feljogosítani – legalábbis nem az Rtv. 64. §-ában szabályozott valamennyi eszközre vonatkozóan – a külső engedélyhez nem kötött titkos információgyűjtés eszközeinek alkalmazása engedélyezésére.
A jogbiztonság követelménye és a jogorvoslathoz való jog alkotmányos biztosítása érdekében ugyancsak javasolták újragondolni a tervezet jogorvoslatra vonatkozó szabályait. Ezt arra alapozták, hogy a tervezet szerint az adónyomozói intézkedések, kényszerítő eszközök alkalmazása elleni jogorvoslatra az államigazgatási eljárás szabályai az irányadók. Úgy gondolták, hogy a törvényben vagy arra kellene utalni, hogy “… a jogorvoslatra az államigazgatási eljárás szabályai, a következő eltéréssel irányadók”, vagy ebben a törvényben kellene pontosan meghatározni a szóban forgó jogorvoslat részletes szabályait. Megjegyezték, hogy a jogorvoslat körében nem tartják helyes szóhasználatnak a “sérelem bekövetkezése” kifejezést sem, mivel nem életszerű az, hogy az adónyomozó által intézkedés alá vont személy “csak sérelmes” intézkedés ellen fog jogorvoslattal élni. Helyesebbnek ítélték meg a következő alkalmazását: “a panaszt az intézkedést követő naptól … lehet benyújtani”.
A tervezet egyéb olyan ellentmondást is tartalmazott, amely magában hordozta a jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelménye sérelmének közvetlen veszélyét. Azokra is felhívták a jogalkotó figyelmét. Nem tartották a jogállamiság és a jogbiztonság követelményével összeegyeztethetőnek például azt, hogy az adónyomozó csak az intézkedés befejezését követően köteles nevét és azonosító jelvényének számát közölni az intézkedés alá vont személy kérésére. Az Adó és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Bűnügyi Igazgatósága megszüntetéséről szóló 2002. évi LXVI. törvény 2003. január 1-jén hatályba lépett.
5.5.2. kormányrendelet alkotásával és módosításával kapcsolatos normatervezetek
1. A Gy 342/2002.: A mozgásában korlátozott fogyatékos személy parkolási igazolványáról szóló kormányrendelet tervezetére reagálva az országgyűlési biztos utalt arra, hogy 2001-ben nagy számú olyan beadványt kapott, amelyek a jelenleg használatos parkolási engedélyek használatát, illetve ennek ellenőrzését érintették. A parkolási engedélyek ellenőrzésének budapesti gyakorlatával összefüggésben folytatott vizsgálata során az országgyűlési biztos megállapította, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságok jövőbeli megelőzése érdekében fontos lenne megteremteni annak lehetőségét, hogy az okmányok valódiságát és használatuk jogosságát a parkolási társaságok munkatársai ellenőrizni tudják. Az említett cél érdekében elengedhetetlen egy új típusú új parkolási igazolvány bevezetése. Az országgyűlési biztos javasolta, hogy az igazolványt parkolásra jogosult személy bemutatni és ne átadni legyen köteles. A jogszabály még nem lépett hatályba.
2. A Gy 380/2002.: A bírósági ügyintéző által a büntető ügyekben ellátható feladatokról szóló kormányrendelet tervezetéről is közösen foglaltak állást az ombudsmanok. A tervezet szerint a nyomozási bíró utasítása alapján a bírósági ügyintéző elkészítheti a különösen védett tanú kihallgatásáról felvett jegyzőkönyv kivonatát. Közismert, a különösen védett tanú intézményének célja, hogy az ilyen személyt ne lehessen azonosítani, tehát minél szűkebb körben ismerjék. Ezért az országgyűlési biztos és általános helyettese a tervezet 3. § (3) bekezdésének pontosítását javasolták, mégpedig úgy, hogy a bírósági ügyintéző csak akkor készíthetné el a védett tanú kihallgatásáról felvett jegyzőkönyv kivonatát, amennyiben ő volt a jegyzőkönyvvezető, hiszen ő előtte úgy is ismert a védett tanú. Garanciális jelentőséget tulajdonítottak a biztosok annak is, ha a szóban forgó jegyzőkönyv kivonatát a bíró ellenőrizné és aláírná. Az országgyűlési biztos és általános helyettese a tervezet 13. § (2) és (3) bekezdésének újragondolását is javasolták, melyek a bírósági ügyintézőt feljogosítják arra, hogy indítvány tételre felhívja az ügyészt. Az ombudsmani észrevételeket a jogalkotó részben figyelembe vette.
5.5.3. Miniszteri rendelet alkotásával és módosításával összefüggő normatervezetek
1. A Gy 275/2002.: A szerzett immunhiányos tünetcsoport terjedésének meggátlása érdekében szükséges intézkedésekről és a szűrővizsgálatok elrendeléséről szóló egészségügyi szociális és családügyi miniszteri rendelet tervezetét közösen véleményezték a biztosok. Az országgyűlési biztos és általános helyettese jelezték, hogy indokolt lenne, ha a tervezet 8. § (2) bekezdésének szövegében nagyobb hangsúlyt kapna, hogy itt az “adományozott” ivarsejtek, illetőleg az “adományozott” embrió felhasználásának eseteiről van szó, hiszen az egészségügyről szóló törvény, és a reprodukciós eljárásokkal kapcsolatos jogszabályok is ezeket a kifejezéséket használják. A javaslatot elfogadták. A 18/ 2002 (XII. 28.) ESZCSM számú rendelet 2003. jan. 1-jén hatályba lépett.
2. A Gy 378/2002.: Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvénynek a szerv- és szövetátültetésre, valamint -tárolására és egyes kórszövettani vizsgálatokra vonatkozó rendelkezései végrehajtásáról szóló 18/1998. (XII. 27.) egészségügyi miniszteri rendelet módosításártól szóló egészségügyi, szociális és családügyi miniszteri rendelet tervezetével összefüggésben az országgyűlési biztos és általános helyettese kifejtette, hogy indokolt lenne, ha a szerv és szövet eltávolítását megtiltó nyilatkozatot a tervezetben szereplő három munkanap helyett, haladéktalanul kellene felvenni Országos Transzplantációs Nyilvántartásba. Jogszabály még nem lépett hatályba.
3. A Gy 360/2002.: Az egészségügyről szóló törvénynek a halottakkal kapcsolatos rendelkezései végrehajtásáról szóló belügyminiszteri-egészségügyi, szociális és családügyi-, valamint igazságügy-miniszteri együttes rendelet tervezetéről az országgyűlési biztos úgy nyilatkozott, hogy a tervezet által előírt határidőkkel behatárolt eljárási cselekmények alkalmasak annak megelőzésére, hogy a halál beálltát követően csak több év elteltével kerül sor a köztemetésre. Jogszabály még nem lépett hatályba.
4. A Gy 318/2002.: A büntetőeljárásban való személyes költségmentesség alkalmazásáról szóló IM-BM-PM együttes rendelet tervezetét ugyancsak véleményezték az ombudsmanok. Közös véleményükben az országgyűlési biztos és általános helyettese támogatta a jogszabály kiadását, hiszen az a korábbi ombudsman ajánlásának megfelelt. A szóban forgó ajánlás a 2003. július 1-jén hatályba lépő büntető eljárási törvény 74. §-ában valósult meg.
5. A Gy 380/2002.: A házi őrizet végrehajtásáról szóló IM-BM együttes rendelet-tervezetére ugyancsak tettek észrevételt az országgyűlési biztosok. Véleményükben rámutattak arra, hogy mivel a házi őrizet végrehajtását nem lehet függetleníteni a büntetés-végrehajtási ügyész tevékenységétől, javasolták, hogy a tervezet az ügyész értesítését is tegye kötelezővé.
5.6. Javaslatok az Országgyűlésnek
Az Obtv. 26.§ (1) bekezdése alapján az országgyűlési biztos és általános helyettese éves parlamenti beszámolójukban az Országgyűlés elé terjesztik azokat a kirívóan súlyos, illetve az állampolgárok nagyobb csoportját érintő alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságokat, amelyeket vizsgálataik során feltártak. A 2002. évi tevékenységükről szóló beszámoló keretében az országgyűlési biztos és általános helyettese a következőket terjesztik elő:
1. A diszkrimináció tilalma, továbbá a munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához való jog érvényesülése érdekében fenntartjuk, hogy az Országgyűlés vizsgálja felül a létszámcsökkentéssel kapcsolatos végkielégítés kifizetésének költségvetési támogatására a pénzügyminiszter által a közmédiumok részére (a Magyar Rádió Rt. és a Magyar Televízió Rt.) javasolt megállapodási ajánlatnak azt a részét, amely az öt évre szóló újrafoglalkoztatási tilalmat írja elő.
2. A közérdekű adatok megismeréséhez és a diszkriminációmentes elbánáshoz való jog, valamint az esélyegyenlőség állami célkitűzései megvalósítása érdekében továbbra is kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja meg a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény olyan tartalmú módosításának lehetőségét, ami egyes fontosabb műsorokra kiterjedően kötelezővé teszi a siketeknek szóló jelnyelvi tolmácsolást és feliratozást.
5.6.2. A 2002. év tapasztalatai alapján kialakított javaslat
A jogállamiság és az abból fakadó jogbiztonság követelménye, valamint a tulajdonhoz való jog érvényesülése érdekében kérjük, hogy az Országgyűlés vizsgálja meg az öregségi nyugdíjkorhatár emeléséről és az ezzel összefüggő törvénymódosításról szóló 1996. évi LIX. törvény olyan módosításának lehetőségét, mellyel összhangba kerülne az öregségi nyugdíjkorhatár emeléséről és az ezzel összefüggő törvénymódosításokról szóló 1996. évi LIX. törvény 7. § (2) bekezdése, valamint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 101. § (4) bekezdése.
Budapest, 2003. március 31.
Dr. Lenkovics Barnabás
állampolgári jogok országgyűlési biztosa
Dr. Takács Albert
állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese