
2.
A panaszok elutasításának gyakorlata
2.1. Az elutasítások
jelentősége és formai jellemzői
Az Alkotmány 32/A § (1) bekezdése szerint az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának feladata, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatban tudomására
jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltassa és orvoslásuk érdekében
általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezzen. Az országgyűlési biztosokról
szóló 1993. évi LIX. törvény előírja, hogy az országgyűlési biztoshoz bárki
fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást
végző szerv eljárása, határozata, illetve mulasztása következtében alkotmányos
jogaival összefüggésben sérelem érte vagy ennek közvetlen veszélye áll
fenn.
Az idézett alkotmányos és törvényi szabályból következően az országgyűlési
biztos intézménye egy olyan jogvédő fórum, amely az alkotmányos jogok szempontjait
érvényesítve nyújt segítséget a sérelmet szenvedett természetes vagy jogi
személyeknek, feltéve, ha e sérelmek valamely hatóság vagy közszolgáltató
tevékenységére vezethetők vissza.
Az országgyűlési biztos – a kérelmező szempontjából – eredményes fellépésének
előfeltétele a törvényi előírások együttes fennállása. E feltételek gyakorlatilag
két nagy csoportra oszthatók. Az első csoportba tartoznak azok az előírások,
amelyek az 1993. évi LIX. törvény alapján eljárási korlátokat állítanak
az országgyűlési biztos, illetve általános helyettese eljárása elé. Ezek
a 2/2 fejezetben tárgyalt – szűk értelemben vett hatásköri – elutasítási
okok a következők:
a) Az ügyben nincs olyan érintett szerv, amely hatóságnak vagy közszolgáltatónak
minősül.
b) Az ügy 1989 előtt indult.
c) Az ügyben nem merítették ki a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslatot.
d) A jogerős közigazgatási határozat közlésétől számítva egy éven túl
nyújtották be az országgyűlési biztosokhoz a panaszt.
A felsorolt elutasítási okok nem kívánják meg az országgyűlési biztos,
illetve helyettese jogkérdésben történő mérlegelését, csupán azt kell eldönteni,
hogy az említett körülmények valamelyike fennáll-e vagy sem. Igenlő válasz
esetén a panaszt minden további vizsgálat nélkül el kell utasítani. Érdemi
vizsgálatra csak olyan panasz ügyében kerülhet sor, amelyeknél kizáró feltételek
nem állnak fenn.
A hatásköri (eljárási) okok miatt elutasítandó panaszok másik csoportja
viszont szükségessé teszi az országgyűlési biztos vagy általános helyettese
mérlegelését. Nem vizsgálható ugyanis a panasz, ha az abban megfogalmazott
sérelem nem érint alkotmányos jogot. Az 1997. évi beszámolóban ez az eljárási
korlátozás nem szerepelt, hanem egységesen alkotmányos visszásság hiánya
miatt elutasított beadványok között fordult elő. Időközben munkánk során
megkülönböztettük azokat az eseteket, amikor a panasz nem érint alkotmányos
jogot azoktól, amelyekben a hatóság döntése, eljárása vagy mulasztása összefügg
az alkotmányos jogokkal, de ezek sérelme nem állapítható meg. Ez a megoldás,
amely nem egyszerűen formai, hanem tartalmi következményekkel is járt,
megfelel az Alkotmány és az Obtv. már idézett paragrafusainak, amelyek
kimondják, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatban tudomására jutott
visszásságok esetén járhat el az országgyűlési biztos.
Az említett különbségtétel formai következménye, hogy a hatáskör (eljárási
feltétel) hiányában történő elutasításokat, beleértve az érintett alkotmányos
jog hiányát, általában tájékoztató levélben tettük meg. Az alkotmányos
visszásság hiányát minden esetben érdemi vizsgálat után, jelentésben állapítottuk
meg.
Rendszertanilag az alkotmányos visszásság hiányával egy csoportba tartoznak
azok az ügyek, amelyekben a panaszt az alkotmányos visszásság csekély foka
miatt utasítottuk vissza. Ezt az Obtv. 17. § (2) bekezdése rögzíti. Hangsúlyozni
szeretnénk, hogy az említett rendelkezés nem úgy értelmezendő, hogy az
ilyennek tűnő esetekben egyáltalán ne kerüljön sor vizsgálatra. Figyelemmel
azonban arra, hogy olyan ügyek, amelyekben a hatáskör megállapítható, és
ha kisebb mértékben is, de az adott alkotmányos jog is veszélyeztetve van,
szinte kivétel nélkül minden ügyben lefolytattuk a vizsgálatot és arról
jelentést készítettünk.
A hatásköri okból történő, valamint az alkotmányos visszásság hiánya
miatti elutasítások között külön kategóriát alkotnak az ismételt, a névtelen
és nem jogosulttól származó, valamint a nyilvánvalóan alaptalan panaszok.
Közös jellemzőjük, hogy beható vizsgálatot többnyire nem igényelnek. Ennek
következtében az ismételt, új tényeket nem tartalmazó, szinte mindig, a
nyilvánvalóan alaptalan beadványt pedig általában tájékoztató levélben
utasítjuk el.
Számos esetben fordult elő, hogy a beadványból nem lehetett megállapítani
sem a szűkebb hatáskört megalapozó tényeket, sem pedig azt a körülményt,
hogy érint-e a panasz alkotmányos jogot. Ilyen esetekben széles körű előzetes
vizsgálatot folytattunk le, amelynek során a panasz jellegének megfelelően
megkerestük az érintett hatóságokat, iratokat, dokumentumokat szereztünk
be a különböző szervektől, illetve esetenként felvettük a kapcsolatot a
panaszosokkal is. A beszerzett adatok alapján döntöttünk a hatásköri kérdésekről
és amennyiben az előzetes vizsgálat kiterjesztése indokolta, esetenként
ennek hiányát is jelentésben állapítottuk meg.
Az országgyűlési biztosokról szóló törvény alapján tehát minden beérkező
beadványt több szakaszban vizsgáltunk meg.
Az első szakaszt magának a beadványnak a vizsgálata jelentette. Amennyiben
ez szükségesnek mutatkozott, ezt követte az előbb említett előzetes vizsgálat.
Az elutasítások legnagyobb részére a két szakasz valamelyikének lezárását
követően került sor. A harmadik szakasz az érdemi vizsgálatokat jelentette,
melyek során már arra kerestünk választ, történt-e az ügyben valamilyen
alkotmányos visszásság. Azok az elutasítások, amelyekben mind a három szakaszra
sor került jelentéssel, a többinél pedig tájékoztató levéllel zárultak.
Ily módon az elutasítással végződött panaszok ügyében 529 jelentést és
6327 tájékoztató levelet adtunk ki.
A felvázolt eljárások során a beszámolási időszakban összesen 7753
panaszt utasítottunk el. Ezek közül 4554 érkezett a tárgyévben, míg 1996-ból
3053, 1995-ből pedig 146 származott. Az 1997-es beszámoló adataival összevetve
ezt a számot azt a meglepő képet kapjuk, hogy majdnem ugyanannyi panaszt
utasítottunk el az előző beszámolási időszakban, egészen pontosan 6894-et.
Figyelembe kell venni azonban azt a tényt, hogy ez utóbbi szám másfél éves
időszak elutasításait összegzi. A felsorolt adatok azt mutatják, hogy a
hivatal felállításával járó kezdeti nehézségeken túljutva egyre gyorsuló
ütemben tudjuk feldolgozni a felhalmozódott hátralékot. Gyakorlatilag 1995-ös
ügyünk nem maradt, és nem túl magas az egy éven túli, még feldolgozatlan
ügyek száma. Ebbe a kategóriába többségében olyan ügyek tartoznak, amelyekben
a végső döntést az adatokat szolgáló külső szerv késedelme hátráltatja.
Ettől függetlenül az elutasítási eljárások időszerűségével nem vagyunk
elégedettek. Azt már sikerült megoldanunk, hogy azokat a panaszokat, amelyeket
nekünk valamilyen okból el kellett utasítanunk, de más hatóság eljárása
tekintetében jogvesztő határidő folyt, soron kívül dolgozzuk fel és a panaszost
a határidőre a tájékoztatásban figyelmeztessük. Az egyéb elutasítandó ügyek
tekintetében még további erőfeszítéseket kell tenni az ügyintézési idő
csökkentésére annak ellenére, hogy az Obtv. érthető módon nem szab korlátokat
e tekintetben. A jelentősebb csökkentésnek azonban az is feltétele, hogy
sikerül-e a ma még hiányzó külső feltételeket – nagyobb épület, kisebb
létszámbővítés, számítástechnikai infrastruktúra teljes kiépítése – gyors
ütemben biztosítani.
Az 1997-es beszámolóban hangsúlyozottan mutattunk rá arra a különbségre,
hogy az országgyűlési biztos jogvédő és nem jogorvoslati fórum. Ez az Obtv.
szabályaiból is következik, amikor a biztos eljárások feltételéül szabja
a közigazgatási jogorvoslatok kimerítését. Az országgyűlési biztos tehát
nem léphet egyetlen más hatóság helyébe sem, azok feladatait nem vállalhatja
át. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az országgyűlési biztos ne adjon
a panaszosnak útmutatást, tájékoztatást, felvilágosítást, ha panaszát bármely
okból el kell utasítani, különösen, ha ügyében más hatóság vagy szerv jogosult,
vagy köteles eljárni. Egyik alapvető feladatunknak tartjuk ezért azt, hogy
a hozzánk forduló ügyfeleket kitanítsuk. Megjegyezzük, hogy ilyen kötelezettséget
az Obtv. nem ír elő, azonban – erőnkhöz mérten – a polgárok jogainak érvényesülését
így is elő kívánjuk segíteni. Az elutasításokhoz fűzött magyarázatok így
két részből állhatnak. Minden esetben tartalmazzák az elutasítási okot,
valamint – a lehetőségekhez képest – az ügyfél további eligazítását.
Sajátos befejezést jelentettek azok az esetek, amikor az ügyfelek az
illetékes első vagy másodfokú szerv helyett keresték meg az országgyűlési
biztosokat esetenként azzal az indokolással, hogy jobban bíznak az ügyük
ezen a módon történő elintézésében. Ilyenkor az Obtv. 19. § (3) bekezdése
értelmében az elutasítás mellett – ha a beadvány erre alkalmas volt – áttettük
a panaszt az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervekhez.
Ilyen áttétel hiányában az ügyfél figyelmét hívtuk fel a teendőkre. Áttétel
esetén – annak érdekében, hogy meggyőződjünk arról, hogy az adott hatóság
az ügyben lefolytatja az eljárást – minden esetben kértünk visszajelzést
az elintézéséről. Tapasztalatunk az volt, hogy áttétel esetén a hatóságok
a rájuk vonatkozó jogszabályokat betartva, gyorsan intézkedtek.
Elsősorban szociális ügyekben fordult az elő, hogy nem volt hatáskörünk
a panasz orvoslására, ugyanakkor az áttétel feltételei sem állottak fenn.
Azokban az esetekben, amikor a panaszos olyan kétségbeejtő helyzetéről
számolt be, mely megítélésünk szerint életfenntartását, egészségét fenyegette,
a szóba jöhető hatóságok, elsősorban az önkormányzat figyelmét felhívtuk
személyére, azzal a kéréssel, hogy lehetőségeikhez képest segítsenek rajta.
Hasonlóan jártunk el egyes társadalmi szervezeteknél is. Így rövid
úton vagy levélben megkerestük többek között a Nemzetközi Gyermekmentő
Szolgálatot, a Máltai Szeretetszolgálatot, a Menhely Alapítványt, a Nagycsaládosok
Országos Egyesületét, a különböző hajléktalanszállókat. A megkeresett hatóságok
vagy társadalmi szervezetek mindazon segítséget és támogatást megadták
a panaszosoknak, amelyet mi, az általunk betöltött funkciónál fogva nem
tudtunk nyújtani, de a közreműködésünk nélkül valószínűleg nem is kerülhetett
volna rá sor.
2.2. A hatáskör
hiányában történt elutasítások
Hatáskör, eljárási feltétel hiányában 1997-ben összesen 6463 panaszt utasítottunk
el. Ezen belül kell különbséget tenni a szűkebb és tágabb hatáskör indoka
között, ahogy ezt az általános tapasztalatok tárgyalása során említettük.
A szűkebb hatásköri okok közé soroltuk valamennyi a törvényben szereplő
eljárási akadályt, kivéve azt az esetet, amikor a sérelem nem hozható összefüggésbe
valamilyen alkotmányos joggal. A tágabb hatásköri szabályok sorába ez utóbbit
is beleértjük.
A 2/1. tábla mutatja be az elutasított panaszok
megoszlását az elutasítás oka szerint. Tartalmazza a szűkebb és tágabb
értelemben vett elutasítási okokat, valamint az alkotmányos visszásság
hiányában történt – érdemi – elutasításokat is.
2.2.1.
A szűkebb értelemben vett akadályok miatti elutasítások
A hatásköri szabályok tekintetében az Obtv. 16., 17. és 19. §-ok adnak
eligazítást. Ezen belül a szervi hatályt a 16. § (1) bekezdése és a 29.
§ rendelkezéseinek egybevetésével lehet megállapítani. Ezek szerint az
országgyűlési biztos akkor járhat el, ha az állampolgári jogok sérelme
vagy veszélyeztetése valamely a 29. §-ban felsorolt hatóság, illetve közszolgáltató
eljárása, határozatára intézkedésére vagy mulasztására vezethető vissza.
Bár a hatóságok definiálása is felvet értelmezési kérdéseket, a közszolgáltató
fogalmának kidolgozását például az Obtv. teljes mértékben az országgyűlési
biztosokra bízta. Az országgyűlési biztos és általános helyettese a beérkezett
panaszok jellegére is figyelemmel, az egyéb jogszabályok alapján a lakossági
ellátásra hivatott, monopolhelyzetben lévő szolgáltatókat sorolta ebbe
a körbe, következésképpen az egyéb szolgáltatókra vonatkozó panaszokat
elutasították.
Az Obtv. egyetlen hatóságot nevesít, amelyre nem terjed ki a biztosok
hatásköre. Ez a hatóság a bíróság, amelynek függetlensége olyan fontos
alapelv, hogy a törvényalkotó nem kívánta felruházni az országgyűlési biztosokat
bármilyen fokú ellenőrzési jogkörrel. Ennek ellenére folytatódott a tavalyi
jelentésben vázolt tendencia; a polgárok továbbra is igen nagy számban
sérelmezték a bíróság eljárását, döntéseit. Az összes panaszosnak még mindig
10,49 százaléka kifogásolta a bíróságok tevékenységét. Ez az arány ugyanakkor
1997-ben 2,89 százalék csökkenést jelentett az előző évekhez képest, amit
részben a tárgyban kifejtett erőteljes felvilágosító munkának tudható be.
Ennek ellenére az összes elutasítás 26,42 százalék amiatt történt, mert
az ügyben bírósági eljárás folyt, illetve azt már jogerős ítélettel lezárták.
A bírósági munkával kapcsolatos panaszok az eljárás szinte minden részére
kiterjedtek. Igen gyakori a már jogerős ítéletek megváltoztatására irányuló
kérelem, amelyben ténybeli vagy jogi tévedést rónak fel a bíróságnak. Ez
büntető ügyekben sok esetben azt jelenti, hogy a bűnösséget kimondó, elmarasztaló
ítéletet támadják (OBH 4451/1997). Az országgyűlési biztosnak természetesen
folyamatban lévő ügyben sincs hatásköre beavatkozni, az ítélethez vezető
döntés folyamatát sem vizsgálhatja. Ebbe a körbe nem csupán a pervezető
végzések, egyéb határozatok tartoznak, de a bíró magatartása, viselkedése,
vélelmezett elfogultsága is (OBH 8387/1997). Az előzetes letartóztatás
megszüntetése érdekében is gyakran fordulnak hozzánk. Annak ellenére, hogy
ez a kényszerintézkedés a bírósági szakot megelőző nyomozati eljárásban
jellemzőbb, elrendelésére a büntetőeljárásról szóló törvény alapján mindig
a bíróság jogosult (OBH 8647/1997). Ennek megfelelően, bár ez a bírósági
döntés nem az ítélkezés keretébe tartozik, az országgyűlési biztos nem
tud vele foglalkozni. Hasonló a helyzet a büntetés-végrehajtási bíró eljárásaival
összefüggésben. Az elítéltek általában a büntetés-végrehajtási fokozat
megváltoztatása érdekében nyújtottak be hozzánk olyan kérelmet, amelynek
elbírálása a büntetés-végrehajtási bíró hatáskörébe tartozik. Így ezeket
a beadványokat sem tudtuk érdemben vizsgálni. A polgári bíróságokkal kapcsolatos
panaszok többsége birtokvédelemmel (OBH 4097/1997), örökösödéssel (OBH
8625/1997, OBH 10027/1997, OBH 6403/1997), magánjogi szerződéssel (OBH
8807/1997) voltak összefüggésben. A polgároknak sokszor problémát jelent
a társasházi ügyekben hozott ítéletek elfogadása (OBH 8062/1997, OBH 9740/1997).
Polgári bírósági ügyekben is sokan panaszolták az eljárás elhúzódását (OBH
2073 /1997, OBH 7981/1997).
Sajnálatos módon azt is észleltük, hogy sokan a perköltségre tekintettel
nem kívántak vagy nem tudtak fellebbezni. Így ügyükben az elsőfokú ítélet
emelkedett jogerőre. Ez a körülmény azért jelent számukra behozhatatlan
hátrányt, mert esetükben még azt sem tudtuk tanácsolni, hogy éljenek felülvizsgálati
kérelemmel vagy forduljanak a strasbourgi Európai Emberi Jogi Bizottsághoz,
illetve Bírósághoz. Külön kérésre vagy a feltételek fennállása esetén mindkét
különleges eljárás tekintetében részletesen tájékoztattuk a panaszosokat
(OBH 10584/1997, OBH 2542/1997, OBH 7944/96).
A bírósági ügyekkel összefüggésben kell megemlíteni a végrehajtók tevékenységét.
A végrehajtók felett a törvényességi felügyeletet a megyei bíróságok elnökei
gyakorolják, a végrehajtási kifogást pedig a bíróságok bírálják el. Gyakorlatilag
a bírósági végrehajtók feletti felügyeleti tevékenység bírói jogkörbe tartozik,
és az országgyűlési biztosok ajánlást ezért nem tehetnek, vizsgálatot nem
folytathatnak velük kapcsolatban. Ez annak ellenére így van, hogy a végrehajtók
tevékenysége nyilvánvalóan nem tartozik már az ítélkezés körébe. Ugyanakkor
nagyon sok kifogás érkezik a végrehajtási eljárás elhúzódása, a végrehajtás
elmaradása, foganatosításának módja, a végrehajtók magatartása miatt (OBH
8072/1997, OBH 8101/1997). A hozzánk beérkezett panaszok alapján a végrehajtás
az igazságszolgáltatás egyik legkritikusabb helyzetben lévő területének
tekinthető.
Az összes elutasítás 11,57 százaléka adódott abból, hogy a panasz nem
hatóság vagy közszolgáltató intézkedése ellen irányult. Nagyon sok elszámolási
vitával kapcsolatos beadvány érkezett hozzánk. A különböző gazdálkodó szervezetek
– Kft., Bt., Rt. stb. – elleni panaszok jelentős részét a befektetésekből
származó visszakövetelések, valamint az ígért hozam elmaradásával kapcsolatos
szerződésszegések képezték. Az ilyen ügyekben, bár egyértelműen nem volt
hatáskörünk, tanácsokkal igyekeztünk a panaszosok sérelmes helyzetén segíteni.
Az 1997-ben beérkezett panaszok 2,3 százaléka a pénzintézetek ellen
irányult. A pénzintézetek lakásépítési hitelkamattal kapcsolatos sérelmes
ügyleteit már a tavalyi beszámolóban is megemlítettük, rámutattunk a kölcsönt
felvevők esetenkénti teljes anyagi ellehetetlenülésére. Hatáskör hiányában
a pénzintézetekkel továbbra sem tudtunk foglalkozni, ugyanakkor az országgyűlési
biztos a meglévő hajlékhoz fűződő jog védelme érdekében vizsgálta a végrehajtásról
szóló jogszabályok alkotmányosságát az elárverezésekkel összefüggésben
(OBH 3919/1997). Továbbra sem tudtunk azonban eljárni azokban az ügyekben,
amelyekben a pénzintézetek díjemeléseit, így különösen a pénzforgalmi költség,
havi zárlati díj, pénztári kivét változtatását sérelmezték (OBH 9145/1997).
Változatlanul érkeznek biztosításokkal, a biztosító eljárásával, az
általuk kötött szerződésekkel és teljesítésükkel kapcsolatos panaszok.
Ezekben az ügyekben a biztosításfelügyelethez irányítjuk a panaszosokat,
esetenként magunk tesszük át az ügyet.
Ebbe a kategóriába soroltuk azokat a panaszosokat, melyek ugyan hatóság
vagy közszolgáltató ellen irányultak, azonban a sérelmezett eljárás nem
hatósági jellegű volt. Így a tavalyi évhez hasonlóan sokan fordultak hozzánk
az önkormányzati lakáselidegenítések ügyében. Tekintettel azonban arra,
hogy a lakásprivatizációt az önkormányzatok tulajdonosi jogkörben eljárva
intézik, a felvilágosításon túlmenő segítséget nem tudtunk adni. Észleltük
azonban, hogy sok gondot okoz a vételi jogból történő kizárás, az árak
megállapítása, a hosszadalmas eljárás, valamint a társasházi alapító okiratok
pontatlansága. Az ilyen ügyekben igyekeztünk olyan felvilágosítással szolgálni,
amelynek alapján a panaszosok el tudtak indulni jogaik érvényesítése érdekében
(OBH 8059/1997, OBH 8504/1997, OBH 4369/1997, OBH 6521/1997).
Nem tudtunk beleszólni a munkajogi vitákba még olyan esetekben sem,
ha az egyik fél történetesen hatóság vagy közszolgáltató volt. Ennek oka
természetesen az, hogy az ilyen ügyekben született döntés, eljárás sem
minősül hatóságinak. Ennek ellenére próbáltuk gondosan megválaszolni az
olyan kérdéseket, amelyek elsősorban a végkielégítések elmaradására, a
közalkalmazottak fizetési besorolására, a munkaszerződés nélküli foglalkoztatásra,
továbbá a munkaviszony megszüntetésére vonatkoztak (OBH 7695/1997, OBH
7202/1997). Az ilyen ügyekben azonban vizsgálatot indítani csak akkor volt
módunkban, ha valamely, a törvényességi felügyeletet ellátó szerv érintettségét
is meg lehetett állapítani. Speciális jellegük miatt külön kezeltük azokat
a panaszokat is, amelyekben a rendőrség, a hadsereg, illetve más fegyveres
szerveknél létesített szolgálati viszonnyal függött össze.
Igen sok beadvány érkezett a szövetkezetek, köztük is elsősorban a
lakásszövetkezetek működésével kapcsolatban. A különböző szövetkezetek
vezető szerveit, az alapszabályt, a közgyűlési határozatokat egyaránt bírálták
a hozzánk fordulók.
Az önkormányzatok tevékenységével összefüggő, jellegzetes panaszok
voltak azok, amelyek az önkormányzati beruházásokra vonatkoztak. Elsősorban
olyan lakossági szolgáltatásokat érintettek ezek a beruházások, mint például
a gáz- vagy csatornahálózat. Sérelmezték a hozzánk fordulók a vállalt kötelezettségek
nem teljesítését, az érdekeltségi hozzájárulás magas összegét, a szolgáltatás
beindításának hosszas késedelmét. Ezekben az ügyekben akkor nem tudtunk
eljárni, ha a sérelem az önkormányzat gazdálkodási jogkörére vonatkozott,
ha az adott beruházásban a hatóság polgári jogi félként vett részt (OBH
3388/1997, OBH 4557/1997).
A szervi hatáskörhöz hasonló jelentőséggel bírt az elutasításoknál,
az ha az ügyfél a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslatokat nem
merítette ki. Az összes elutasítás 28,66 százaléka adódott ebből a körülményből.
Hasonló a gyakorlatunk – az Obtv. idevonatkozó szabálya miatt – azokban
az esetekben is, amelyekben az ügyfél számára nincs jogorvoslati lehetőség,
de korábban akkor sem élt ezzel, amikor még lehetett volna (OBH 9187/1997).
Többször tapasztaltuk azt, hogy a panasz benyújtásakor az ügyfél számára
még nyitva állt a közigazgatási jogorvoslat lehetősége. Ezeket az ügyeket
kivételes eljárásban, sürgősséggel kezeltük. Sokszor táviratban vagy telefonon
értesítettük a panaszost teendőiről. Esetenként előfordult az is, hogy
a beadványt fellebbezésként kezelve magunk továbbítottuk a másodfokú közigazgatási
szervhez. A jogorvoslati lehetőség kimerítése természetesen nem egyszerűen
a másodfokú eljárás hiányát jelentette gyakorlatunkban. Igen sokszor előfordult,
hogy az általunk vizsgálható hatósági eljárás el sem indult még. Gyakori
akadályát jelentette vizsgálatunknak, hogy a közszolgáltatók sérelmezett
döntése ellen nem fordultak a panaszosok a hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező szervhez, például a Magyar Energia Hivatalhoz (OBH 8174/1997).
Hasonló esetekben tanácsoltuk az ügyfélnek a Hírközlési Főfelügyeletnél
eljárás kezdeményezését (OBH 6716/1997). Az említett beadványokat elutasító
válaszainkban tájékoztattuk panaszosainkat arról is, hogy ha a jogorvoslati
eljárással vagy a végső döntéssel elégedetlenek, akkor újra fordulhatnak
hivatalunkhoz. Az Obtv. 18. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési biztos
csak a jogerősen befejezett ügyekre vonatkozóan jogosult a hatóságok ellenőrzésére.
Ez a szabály összecseng azzal a követelménnyel, hogy ki kell merítenie
az ügyfélnek a közigazgatási jogorvoslatokat. Különbséget tettünk viszont
e tekintetben az eljárást, illetve a végső döntést érintő, továbbá az alaki
és anyagi jogerőt érintő panaszok között (OBH 7755/1997). Az eljárást érintő
panaszok esetében a beavatkozás lehetőségét nyitva tartjuk, az esetleges
későbbi alkotmányos visszásság megelőzése érdekében. Elsősorban az eljárás
elhúzódását tekintjük ilyennek. A statisztikai adatok tanúsága szerint
jelentős mértékben csökkent a közigazgatási jogorvoslat igénybevételének
hiánya miatti elutasítások száma. Az előző beszámolási időszakban az elutasításoknak
még 49,5 százaléka tartozott ebbe a körbe, most ez közel 20 százalékkal
kevesebb volt. Az arányeltolódást részben felvilágosító munkánknak, részben
viszont annak tudjuk be, hogy egyre több olyan eljárási sérelem van, ahol
mégis be kell avatkoznunk.
Fontos garanciális szabályt tartalmaz az Obtv. 17. (4) bekezdése, amely
szerint nem lehet az országgyűlési biztoshoz fordulni, ha a sérelmezett
döntés jogerőre emelkedése óta több mint egy év eltelt. E szabály lehetővé
teszi, hogy ténylegesen megtörtént alkotmányos sérelmek orvoslás nélkül
maradjanak. Ennek indoka azonban nyilvánvaló, hiszen a jogalkotó az alkotmányos
cél a jogbiztonság érdekében korlátozta az orvoslásra nyitva álló idő tartamát.
Az Obtv. említett szabálya összecseng a jogrendszer más összetevőiben található
szabályokkal, amelyek a jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok védelmében
keletkeztek. E jogkorlátozás elfogadottságát mutatja, hogy a tavalyi beszámoló
óta ugyan valamelyest nőtt az ilyen elutasítások száma, de még mindig csak
az összes elutasítás 2,55 százalékát alkotja. Az ilyen ügyek vizsgálatánál
változatlanul nagy hangsúlyt fektettünk az alaki és anyagi jogerő együttes
vizsgálatára, és csak akkor utasítottuk el a kérelmet, ha mindkettő feltételei
fennálltak (OBH 1842/1997, 1865/1997).
A tavalyi évhez képest is csökkent azoknak az ügyeknek a száma, amelyekben
azért nem tudtunk eljárni, mert az ügyben a panaszolt eljárás 1989. október
23., az 1989. évi XXXIX. törvény hatályba lépése előtt indult. Tapasztalataink
szerint az e tárgyban beküldött beadványok jó része akár több évtizedes
múltra is visszatekintő ügyeket tartalmazott. Ezekben az ügyekben volt
legnehezebb az elutasítás mellé segítő tájékoztatást adni. Ennek ellenére
a részletes felvilágosítást az ilyen ügyekben sem mellőztük (OBH 1086/1/1997,
OBH 4010/1997).
Megnövekedett viszont az ugyanarra az ügyre vonatkozó ismételt beadványok
száma. A panaszosok közül többen nem tudták elfogadni, hogy az országgyűlési
biztos problémájukra nem képes orvoslást nyújtani. Előfordult az is, hogy
valaki az elutasítást követően háromszor-négyszer is megkereste ugyanabban
az ügyben az országgyűlési biztosokat. A korábbi gyakorlatnak megfelelően
az ismételt panaszt akkor vizsgáltuk újra, ha az ügyfél valamely olyan
új tényt vagy körülményt hozott fel, amely a korábbi elbírálásnál nem volt
ismert. Egyéb esetekben az Obtv. 19. § (2) bekezdés alapján az ismételten
előterjesztett új tényt, adatot nem tartalmazó beadványt a korábbi indokok
alapján lehetett elutasítani. Ennek ellenére sokszor újra és esetleg részletesebben,
vagy még érthetőbben magyaráztuk meg az ügyfélnek, hogy panaszára miért
nem lehet orvoslást találni (OBH 1826/1997). Érdemben szerettük volna meggyőzni
ugyanis az ügyfelet, ha ez nem is mindig sikerült. Ismételt, új adat nélküli
panasz összesen 162 volt, amely az elutasítások 2,36 százalékát tette ki.
A névtelen vagy nem jogosultaktól származó panaszok száma elenyészően
kevés volt. Összesen 22 ilyen bejelentést utasítottunk el, ami az összes
elutasítás 0,32 százaléka volt. Az Obtv. szerint ilyen esetekben az országgyűlési
biztosoknak mérlegelési lehetőségük van, hogy a panasszal foglalkoznak,
vagy pedig azt elutasítják. E mérlegelés eredményeként elvétve fordult
elő olyan eset, amikor ebben a körben érdemi vizsgálatra került sor. A
nem jogosulttól származó panaszoknál elsősorban megpróbáltuk azt feltárni,
hogy maga a jogosult kívánja-e az eljárás lefolytatását, hogy hatáskörünk
megalapozható-e, illetve hogy felmerült-e az alkotmányos visszásság gyanúja.
A névtelen panaszok nem tévesztendők össze azokkal a panaszokkal, amelyekben
az ügyfél nevének elhallgatását kéri. Ez utóbbi esetben az országgyűlési
biztosoknak kötelességük az anonimitást tiszteletben tartani még abban
az esetben is, ha ez a körülmény az ügy vizsgálatának akadályává vált.
Több esetben fordult elő ugyanis, hogy az illetékes hatóságnál csak akkor
tudtunk volna eljárni, ha felfedjük a panaszos nevét, illetve személyi
adatait. Ilyen esetekben mindig rákérdeztünk, hogy kívánja-e az eljárás
továbbfolytatását és ezáltal személye ismertté válását, vagy pedig nem.
Amennyiben az utóbbi mellett döntött, kénytelenek voltunk az eljárást befejezni,
a panaszt elutasítani.
2.2.2.
Az érintett alkotmányos jog hiánya, illetve a nyilvánvalóan alaptalan panasz
miatti elutasítások
A bevezetőben említettek szerint az országgyűlési biztosok eljárásában
1997-ben új formai elemként jelent meg az érintett alkotmányos jog hiánya,
mint elutasítási ok. A korábbi beszámolóban a most idevont elutasítások
okaként alkotmányos visszásság hiánya szerepelt. Annak ellenére, hogy a
két fogalomban van tartalmi hasonlóság az új gyakorlat közelebb áll a törvény
szövegéhez és a valósághoz is.
Érintett alkotmányos jog hiánya miatt 1280 panaszt utasítottunk el,
ami az összes elutasítás 18,65 százaléka.
Számos esetben tapasztaltuk, hogy a panaszosok által felvetett problémák
bár sérelmesek lehetnek az ügyben érintettekre, alkotmányos jogaikat azonban
nem érintik. Így fel sem merülhet annak kérdése, hogy ügyükben az alkotmányos
visszásságnak akár a gyanúja is megállna. Az ilyen ügyekben az országgyűlési
biztosok minden esetben összevetették az alkotmányos jogok teljes listáját
a panaszolt sérelemmel és ehhez képest döntöttek, hogy a panasz összefügg-e
valamely alkotmányos joggal. Ez történt abban az esetben, amikor az egyik
politikai párt a választási bizottságok összetételét sérelmezte, és bár
a beadvány több alkotmányos jogra utalt, egyik érintettségét sem állapítottuk
meg (OBH 9143/1997).
Igen sokféle ügyben kellett hivatkoznunk az új típusú elutasítási okra.
Ezzel az indokolással nem tudtunk foglalkozni olyan panaszosok beadványaival,
akik azt sérelmezték, hogy a posta igazgatóságok miért nem az ő általuk
megjelölt napon kézbesíti nyugdíjukat (OBH 4607/1997). Hasonlóan kellett
eljárnunk annak a panaszosnak az ügyében, aki azt sérelmezte, hogy az egyik
buszjáratot miért szüneteltetik hét végén (OBH 1676/1997).
Számos olyan esetben nem érintette a panasz alkotmányos jogot, amikor
az ügyfél által felvetett problémával a hatóság méltányossági jogkörében
jár el valamilyen ellátás ügyében. Ez elsősorban a szociális ellátásokra
igaz. A panaszos alkotmányos jogait akkor nem érinti például az ő általa
felvetett érdeksérelem, ha a hatóság méltányossági jogkörének alkotmányos
korlátait nem lépi túl (OBH 3153/1997).
Többször kellett az érintett alkotmányos jog hiánya miatt elutasítanunk
olyan ügyeket, amelyek magánszemélyek egymás közötti jogviszonyából származó
vitákból eredtek. E beadványokban a panaszosok sokszor egyszerűen jogi
képviseletet, illetve tanácsokat kértek. Különösen sok ilyen beadvány érkezett
kölcsönszerződésekkel, örökösödési ügyekkel, tartási, életjáradéki szerződésekkel,
kártérítési ügyekkel, gyermektartásdíj folyósításával összefüggésben. Az
ilyen ügyekben a jogos érdekek ugyan fennálltak, azonban közvetlenül alkotmányos
jogra a panaszok nem voltak visszavezethetőek (OBH 8972/1997, OBH 9161/1997).
Ezekben az ügyekben az elutasítás mellett igyekeztünk részletesen felvilágosítani
az ügyfeleket, megjelölve az idevonatkozó jogszabályokat, a hatáskörrel
rendelkező szerveket. Több esetben az adott jogszabályt is megküldtük a
kérelmezőknek.
Az érintett alkotmányos jog hiányához szorosan kapcsolódik a nyilvánvalóan
alaptalan panaszok kezelése. Az Obtv. 19. § (2) bekezdése alapján a nyilvánvalóan
alaptalan panaszt az országgyűlési biztosok elutasítják. Az előző beszámolóhoz
hasonlóan a tárgyévben is azt a panaszt tekintettük nyilvánvalóan alaptalannak,
amikor a beadvány semmilyen összefüggésben nem volt az alkotmányos jogok
védelmével, vagy ilyen összefüggés ugyan fennállt, de nem az ombudsman
feladatkörével kapcsolatban. A nyilvánvalóan alaptalanság oka miatt 124
panaszt kellett elutasítanunk.
2.3. Az
alkotmányos visszásság hiányában történt elutasítások
Az országgyűlési biztosok az alkotmányos visszásság hiányát minden esetben
jelentésben állapították meg. Korábban utaltunk arra, hogy az ilyen elutasítások
teljes körű vizsgálatot igényelnek, azaz a hatáskör megállapítása után
az Obtv. 17. § (1) bekezdés értelmében minden olyan ügyben, amely az alkotmányos
jogokkal összefüggésbe hozható, és a törvény nem tartalmaz kifejezett tilalmat,
érdemi vizsgálatot folytatunk le. Az érdemi vizsgálat során megállapítottuk
a történeti tényállást, feltártuk a jogszabályi hátteret és döntöttünk
arról, hogy az érintett alkotmányos jogot a hatóságok eljárásukkal, döntésükkel
vagy mulasztásukkal sértették vagy veszélyeztették-e. Nemleges eredmény
esetén utasítottuk el a panaszt alkotmányos visszásság hiányában.
Az alkotmányos visszásság hiányában történt elutasítások az összes
elutasítás 5,73 százalékát képezték, azaz 393 panaszt jelentettek. Ahogy
ezt már említettük, ez az előző évihez képest 15,9 százalékos csökkenést
jelentett. A csökkenés azonban a statisztikai mutatók megváltoztatásából
és nem érdemi változásból adódik. A csökkenés azoknál az ügyeknél jelenik
meg, amelyeket érintett alkotmányos jog hiánya miatt utasítottunk el.
Az alkotmányos visszásság megállapításáról szóló döntés mindig mérlegelésen
alapult. A visszásságra a törvény nem ad olyan egzakt eligazítást, mint
a hatásköri kérdésekre. Az Obtv. maga is utal rá, hogy a visszásság fogalmát
az országgyűlési biztosok gyakorlatának kell kialakítani. Ennek megfelelően
továbbra is azt a szerkezeti megoldást tartjuk követendőnek, amit az előző
évi beszámolóban alakítottunk ki, amely szerint az alkotmányos visszásság
hiányában történt elutasítások elemzését az alkotmányos jogokról szóló
fejezetben az egyes jogokra vonatkozó megállapításaink körében végezzük
el. Ez a módszer alkalmas arra, hogy felvázoljuk milyen elveket alakított
ki az országgyűlési biztos és általános helyettese az alkotmányos jogok
megsértése, illetve veszélyeztetése megállapításának feltételéül.
Az országgyűlési biztosokról szóló törvény nevesít egy további elutasítási
okot is 17. cikkelyének (2) bekezdésében. Eszerint, ha az országgyűlési
biztos megítélése szerint a beadványban szereplő visszásság csekély jelentőségű,
az országgyűlési biztos a beadványt nem köteles vizsgálni. Ezt a szabályt
úgy kell értelmezni, hogy az előzetes elemzés során megállapítható ugyan
hatáskörünk, azonban érdemi vizsgálatra nincsen szükség, ha az országgyűlési
biztos úgy ítéli meg, hogy ugyan fennáll valamilyen visszásság, de az csekély
jelentőségű. Ezzel a lehetőséggel – amely mérlegelési jogkörben hozott
döntés – nagyon ritkán éltünk. Ennek az az oka, hogy az alkotmányos visszásság
fogalmilag nagyon szűk lehetőséget ad arra, hogy a sérelem vagy veszély
csekély jelentőségű legyen. Az pedig, hogy ezt érdemi vizsgálat lefolytatása
nélkül állapítsuk meg, az esetek nagy részében aggályosnak tűnt. Ilyen
módon az alkotmányos visszásság csekély jelentősége miatt 1997-ben összesen
66 panaszt utasítottunk el, ezek közül is 12-t jelentésben.