Bevezető
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese tevékenységének
tapasztalatairól – ennek keretében az alkotmányos jogok hatósági eljárásokkal
kapcsolatos biztosításának helyzetéről, valamint az általa tett kezdeményezések,
ajánlások fogadtatásáról és eredményéről – az 1993. évi LIX. törvény 27.
§ (1) bekezdés alapján évente beszámol az Országgyűlésnek. Első beszámolónkat
az Országgyűlés 1997 áprilisában vitatta meg. 1997. évi tevékenységünk
összefoglalójában igyekeztünk hasznosítani az illetékes bizottságokban
és a teljes ülésen elhangzott észrevételeket. A beszámolóban visszatérünk
azokra az Országgyűlésnek tett ajánlásokra, amelyek részben vagy egészben
nem teljesültek az elmúlt évben.
1.
A Hivatal működése, a panaszok és az ezzel kapcsolatos intézkedések általános
jellemzői
1.1. A Hivatal szervezete
és feladatai
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. tv.
28. § értelmében az országgyűlési biztos és a külön biztosok feladatával
kapcsolatos ügyvitel és előkészítés teendőit az Országgyűlési Biztos Hivatala
látja el. A Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatát az országgyűlési
biztos állapítja meg.
Az SZMSZ alapján a Hivatalon belül három főosztály van:
– A Jogi Elemző Főosztály – amelynek keretében működik a Panasziroda
– látja el a panaszosok tájékoztatását, elsősorban írásban, de számos esetben
szóban is. Végzi a panaszok minősítését, megállapítja az országgyűlési
biztosok hatáskörét, illetve annak hiányát.
– A Gazdálkodási, Személyzeti és Munkaügyi Főosztály gondoskodik a
működéshez szükséges technikai, gazdasági, pénzügyi feltételekről.
– A Titkárság végzi a szervezéssel, az informatikával, iktatással,
statisztikával, nemzetközi és médiakapcsolatok szervezésével összefüggő
feladatokat. A Főosztályhoz tartozik még a parlamenti kapcsolattartás,
az országgyűlés és a bizottságok munkájának figyelemmel kísérése is.
1.2. A panaszok
fogadása, az ügyek keletkezése
Az országgyűlési biztos és általános helyettese fokozott figyelmet fordított
a beérkező panaszok megfelelő fogadására és azok hatékony szűrésére.
1997-ben összesen 7525 ügyet iktattunk. A panaszok többsége 1997-ben
is írásban érkezett, összesen 6165, mely az összes iktatott ügyirat 81,9
százaléka volt (lásd az 1/1. számú táblázatot).
A postán érkezett beadványokat haladéktalanul iktatta és szignálta
a Hivatal. Minden új panaszost egyforma levéllel értesítettünk arról, hogy
beadványa megérkezett, közöltük annak iktatószámát is. Tájékoztattuk az
ügyfelet arról is, hogy a panaszok nagy száma miatt 30 napon belül nem
tudunk foglalkozni az ügyével. Ez alól kivételt képeztek a sürgős ügyek,
melyeket soron kívül intéztünk. Ilyenek azok amikor a beadványtevőt a jogvesztő
határidő miatt azonnal tájékoztatni kell, vagy a panaszban foglalt jogsérelem
jellege miatt az országgyűlési biztosnak haladéktalanul intézkednie kell.
A Jogi Elemző Főosztály minden ügyet megvizsgált, „diagnosztizált”.
Meg kellett állapítani, hogy az országgyűlési biztosnak van-e hatásköre.
Hatáskör hiánya esetén a válaszlevél elkészítése, a hatáskörrel rendelkező
szerv megállapítása és az iratok továbbítása a főosztályon dolgozó munkatársak
feladata. Itt történt a panaszos megkeresésével, a hiánypótlás, a még szükséges
dokumentumok megküldésére vonatkozó felhívás is.
Az 1997-ben iktatott ügyek 14,2 százalékát (1068 panaszt) a panaszirodán,
személyesen adták elő az ügyfelek. Hivatalosan a hét három munkanapján
volt ügyfélfogadás, gyakorlatilag azonban mindennap, munkaidőben. A személyesen
érkező panaszos ügyfelet – különösen a vidékről érkezőket – ügyfélfogadási
időn kívül is meghallgattuk. Ugyanígy jártunk el, ha sürgős ügyben jelentkezett
valaki. A panasziroda 1997-ben ténylegesen 1545 panaszost fogadott, melyből
477 visszatérő ügyfél volt. A beszámolási időszakban 5,1 százalékkal csökkent
a panaszirodán megjelenő állampolgárok száma. Ezt többek között azzal magyarázzuk,
hogy egyre többen ismerik az országgyűlési biztosok feladatát, hatáskörét.
A panasziroda munkaterheinek csökkentése, a létszám emelése ennek ellenére
kívánatos volna hiszen a beszámolási időszak harmadik negyedévében már
csak 2 hónappal előre tudtunk a bejelentkezőknek időpontot adni. A személyes
meghallgatás során 362 panaszos ügyét azonnal elintéztük. Elfogadták ugyanis
a munkatársaink szóbeli tájékoztatását. A hivatal ügyfélszolgálati tevékenysége
bővült egy állandó telefonos információszolgálattal, ahol jelentkezni lehet
a személyes meghallgatásra.
1997-ben tovább nőtt a hivatalból indított eljárások száma. Amíg 1995-ben
az összes ügy 0,07 százalékában (2), 1996-ban pedig az ügyek 1,15 százalékában
(86) indult hivatalból az eljárás, addig a beszámolási időszakban hivatalból
az összes ügy 3,56 százalékában (268) indítottunk eljárást. Az Országgyűlési
Biztos Hivatala napi rendszerességgel kapta – sajtófigyelője útján – az
írott és elektronikus sajtóban megjelent cikkeket, tudósításokat, amelyek
a hivatalból indított eljárások fő forrását jelentik, ugyanis 250 ügyben
valamely médiában jelzett probléma alapján kezdeményeztük a vizsgálatot.
Az ügyek 91,8 százaléka egyéni kezdeményezésként érkezett, 3,03 százalékát
pedig kollektíva kezdeményezte. Civil szervezetektől 47, más hivatalból
9 indítvány érkezett (lásd az 1/2. számú táblázatot).
1/2. számú táblázat Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához és
általános helyetteséhez 1997-ben érkezett ügyek megoszlása az indítványozók
szerint
Az ügyek 87,02 százalékában az állampolgár, 12,98 százalékában pedig
az állampolgárok valamilyen csoportja szenvedett sérelmet (lásd
az 1/3. számú táblázatot).
1/3. számú táblázat Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához és
általános helyetteséhez 1997-ben érkezett ügyek megoszlása a sérelmet szenvedettek
szerint
Az indítványozó személyek többsége férfi volt, bár a nemek szerinti
különbség 1995–96-hoz képest csökkent. 1995-ben a férfiak az ügyek 53,8
százalékát, 1996-ban pedig 50,7 százalékát kezdeményezték (lásd
az 1/4. számú táblázatot).
Az indítványozó állampolgárok 90,6 százaléka magyar állampolgár volt.
A beszámolási időszakban 86 külföldi, 1 hontalan és 8 kettős állampolgárságú
személy tett panaszt. Nem lehetett megállapítani az állampolgárságát 611
indítványozónak (lásd az 1/5. számú táblázatot).
1.3. A panaszok jellemzői
Az országgyűlési biztoshoz és helyetteséhez érkezett beadványok sok esetben
több panaszt is tartalmaztak. 1997 évben 7525 ügyben 8192 panasz volt.
A panaszok jellege arányaiban hasonló az 1996 évihez, a sorrendje pedig
azonos. Legtöbben valamilyen szerv sérelmes döntését kifogásolták (39,5
százalék). A panaszok 19,5 százaléka valamilyen sérelmes eljárást, 7,7
százaléka az eljárás elhúzódását, 4,2 százaléka pedig a hatóság hallgatását
kifogásolta. A jogszabályt kifogásolók száma 496, ami a sérelmek 6,0 százalékát
tette ki. Az előző beszámolóhoz képest közel 8 százalékkal nőtt a sérelmes
eljárás, ugyanakkor 3,5 százalékkal csökkent a sérelmes döntés elleni panaszkodók
aránya. Az egyéb jellegű „panaszok” nagy része lényegében jogi tanácsadásra
irányult. Az állampolgárok jelentős része ingyenes „jogsegélyszolgálatnak”
tekinti az országgyűlési biztosokat és a hivatalt. Például gyakran kérnek
felvilágosítást a nyugdíj kiszámításának módjáról, a magánszemélyek közötti
szerződés tartalmáról, a kezességvállalásról, vagy arról, hogy honnan kérhetnek
segélyt (lásd az 1/6. számú táblázatot).
A beszámolási időszakban érkezett panaszok 24,8 százaléka a települési
önkormányzatok polgármesteri hivatalaira vonatkozott. Ezen belül a legtöbb
azaz 17,5 százalék lakás- és helyiség ügyekben érkezett. Az 1997. évi arány
az 1996. évi 26,2 százalékhoz képest csökkent. A polgármesteri hivatalok
elleni panaszok között jelentősen megnőtt – 2,2 százalékról 9,1 százalékra
– a hadigondozással összefüggő panaszok aránya, továbbá emelkedett a szociális
ellátást és a helyi adóval kapcsolatos eljárást kifogásolók száma is.
Növekedett az előző beszámolási időszakhoz képest az egészségbiztosítási,
egészségügyi ellátást kifogásoló panaszok aránya, és továbbra is jelentősek
a kárpótlási és földügyekben, a nyugdíj-biztosítási ügyekben, a közüzemi
szolgáltatókkal, valamint a rendőrségi eljárásokkal kapcsolatos sérelmek.
Szintén magas a büntető, polgári jogi, büntetés-végrehajtási és a munkaügyi
panaszok száma (lásd az 1/7. számú táblázatot).
A bíróságok eljárását, az ítéletek jogszerűségét kifogásolók száma 859
volt, ami az összes panasz 10,5 százaléka, közel 3 százalékkal kevesebb,
mint korábban. Ez a szám változatlanul jelentős, különösen, ha figyelembe
vesszük, hogy az országgyűlési biztosok a bíróságokkal kapcsolatos hatáskörük
hiányát minden lehetséges fórumon hangsúlyozzák. A beszámolási időszakban
188 panasz érkezett az Országgyűlés és intézményei ellen, ami százalékosan
magasabb, mint az előző beszámolási időszakban volt. Csökkent a Kormány
és a minisztériumok elleni panaszok száma, ugyanakkor többen panaszkodtak
az országos hatáskörű szervekre. Az Országgyűlés és a Kormány elleni beadványok
döntő többsége valamely törvényi vagy jogszabályi rendelkezés ellen irányult.
A minisztériumok esetében – sorrendben – az eljárás elhúzódását, majd a
sérelmes döntéseket és a megalkotott jogszabályokat kifogásolták legtöbben.
Az országos hatáskörű szerveknél igen magas volt a sérelmes döntés elleni
panaszok száma (162 panaszból 71 a sérelmes döntést kifogásolta).
Az előző beszámolóhoz viszonyítva megállapítható, hogy jelentősen emelkedett
az egészségügyi ellátó szervek tevékenységét kifogásolók aránya, nőtt továbbá
a rendőrség, a végrehajtó szervek, a közüzemi szolgáltatók, a földhivatalok
(földművelésügyi hivatalok) és a biztosítók elleni beadványok aránya is
(lásd az 1/8. számú táblázatot).
Az ügyek jellegét tekintve az 1997. évben érkezett 8192 panaszból 3238
valamely szervezet sérelmes döntését kifogásolta. Ezen belül legtöbben
a polgármesteri hivatalok, a bíróságok és a rendőrség döntése ellen panaszkodtak.
Az országgyűlési biztoshoz és helyetteséhez benyújtott panaszok közül
1603 a hatóságok sérelmes eljárását kifogásolta, ebből 258 a helyi polgármesteri
hivatalok, 205 a rendőrségek, 165 pedig a közüzemi szolgáltatók eljárása
ellen irányult.
Még mindig magas az eljárások elhúzódását és a hatóságok hallgatását
sérelmezők száma, a kettő együtt 981. E két sérelem tekintetében is a polgármesteri
hivatalokra panaszkodtak a legtöbben (lásd az 1/9.
számú táblázatot).
1997-ben a panaszok 70,6 százaléka városokból (5312 ) és 27 százaléka
községekből (2029) érkezett. Ez az előző évi beszámolóhoz képest változást
jelent, ugyanis a városban élő panaszkodók száma 2 százalékkal csökkent
(lásd az 1/10. számú táblázatot).
A magyar lakosság panaszkodási hajlamát vizsgálva megállapíthatjuk,
hogy változatlanul Budapestről érkezett a legtöbb beadvány (2456, az ügyek
32,6 százaléka), bár 0,7 százalékkal kevesebb, mint az előző beszámolási
időszakban. A fővárosi kerületek esetében a XIII., a XIV., és a II. kerületekből
érkezett panaszok száma emelkedett, csökkent viszont a XII. az I., a XX.
kerületekből benyújtottak aránya (lásd az 1/11. számú
táblázatot).
A megyékben élő lakosság megoszlásához képest a legtöbb panasz Pest
és Borsod-Abaúj- Zemplén megyéből érkezett (lásd
az 1/12. számú táblázatot). Az előző beszámolási időszakhoz képest
a leglátványosabb csökkenés Hajdú-Bihar és Csongrád megyében volt. 1997-ben
Borsod-Abaúj-Zemplén és Somogy megyében emelkedett legjobban a panaszok
száma. A megyei arányok ilyen jellegű alakulása egyértelműen összefügg
az országgyűlési biztos és helyettese inspekciós látogatásaival. 1996-ban
Hajdú-Bihar és Csongrád megyében volt kihelyezett ügyfélfogadás, ahol akkor
nőtt a benyújtott panaszok száma. 1997-ben pedig az országgyűlési biztos
és általános helyettese Somogy és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében tartott
inspekciót (lásd az 1/13. számú táblázatot).
A Somogy megyei látogatást megelőzően Kaposváron 11 helyen, a megye
négy városa és két községe polgármesteri hivatalában, a taszári laktanyában
(összesen 18 helyen) helyeztünk el panaszgyűjtő ládákat. A gyűjtőládákba
62 beadvány, az OBH címére postai úton 26 levél érkezett, 2 panasz levelet
pedig az ügyfelek személyesen adtak át. A 90 beadvány 96 panaszt tartalmazott.
A megyeházán tartott ügyfélfogadásra 7 személyt hívtunk meg, rajtuk kívül
további 14-en jelentek meg és kaptak lehetőséget panaszuk előterjesztésére.
A hivatal munkatársai a látogatást felhasználták arra is, hogy – a megyéből
korábban érkezett – 7 panaszos ügyében helyszíni vizsgálatot végezzenek.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kihelyezett ügyfélfogadással egybekötött
munkalátogatásra 1997 novemberében került sor. Miskolcon 12 helyen és a
megye 4 városának polgármesteri hivatalában tettünk beadványgyűjtő ládákat.
A felhívásra a gyűjtőládákba 99 panasz, az OBH címére postai úton 56 levél
érkezett (összesen: 155). A megyeházán tartott ügyfélfogadásra 14 panaszost
hívtunk meg személyes meghallgatásra, rajtuk kívül még további 27 fő jelent
meg és kapott lehetőséget panasza előterjesztésére. A helyszínen 6 folyamatban
lévő ügy körülményeit tisztáztuk. A megyei látogatások alkalmából érkezett
panaszok típus szerinti megoszlását, amely többségében megfelel az országos
mutatónak, az 1/14. számú táblázat tartalmazza.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese a munkalátogatások
során találkozott a megyei polgármesterekkel, jegyzőkkel. A megyék vezetőivel
értékelték az együttműködés tapasztalatait. Számos intézménynél végeztek
vizsgálatot, melynek keretében adatokat gyűjtöttek különböző átfogó vizsgálataikhoz
vagy a már korábban befejezett vizsgálatok ajánlásainak gyakorlati megvalósítását
ellenőrizték. A panaszok számának alakulása, a vizsgálatokhoz szükséges
információk megszerzése, a szakmai tapasztalatok kölcsönös kicserélése,
a közvetlen személyes megbeszélések hatékonysága mind azt mutatják, hogy
ezek a megyei látogatások a jövőben is szükségesek és indokoltak.
Az Országgyűlési Biztos Hivatalának kezdeményezésére a Magyar Televízió
Művelődési Műsorok Stúdiójának gondozásában 1997 júniusától „Álompolgár”
címmel indított adássorozatot az országgyűlési biztosok tevékenységéről.
A havonta egyszer jelentkező ismeretterjesztő műsor legfontosabb célja,
hogy bemutassa az állampolgároknak a magyar közéletben eddig ismeretlen
ombudsman intézmény tevékenységét, valamint közérthetően ismertesse az
Alkotmányban rögzített állampolgári jogok tartalmát, az alkotmányos visszásság
fogalmát. Az adások következményeként is nőtt a Hivatalhoz érkezett panaszok
száma. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának és általános helyettesének
műsorai (4 adás) alatt telefonon, illetve azt követően levélben összesen
66 panasz érkezett a hivatalhoz, melyek közül 15-nek már volt előzménye.
Így a 4 adás összesen 51 új ügyet eredményezett.
1.4. A panaszok
sorsa, az országgyűlési biztos hatásköre és annak mérlegelése
1997-ben az országgyűlési biztos és általános helyettese 8192 panaszt kapott,
ezek közül 4752-ben sikerült az eljárást valamilyen módon befejezni. Ha
az előzetes elemzés során, a beadott panaszok és annak mellékletei alapján
megállapítható volt a hatáskör hiánya, akkor azokat vizsgálat nélkül utasítottuk
el, erre 3852 esetben (81 százalék) került sor. Az 1997-ben érkezettek
közül 323 panaszt vizsgáltak ki a munkatársak (a befejezett ügyek 7 százaléka).
577 beadványt (12 százalék) hatáskör hiányában az illetékes hatóságokhoz
tettünk át, illetve valamilyen okból megszüntettük az eljárást.
A beszámolási időszakban összesen 6327 panaszt utasított el vizsgálat
nélkül az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese.
(Ebből 1995-ről 97 panasz származott, 1996-ról pedig 2378.) Az áthúzódó
ügyek vizsgálatát is figyelembe véve összesen 1260 panasz érdemi vizsgálata
fejeződött be 1997-ben.
A vizsgálatok legnagyobb részét az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának és általános helyettesének munkatársai végezték, míg az elutasítások
és a beérkezett panaszok előkészítése, elemzése a Hivatal Jogi Előkészítő
Főosztályának feladata volt. Összesen 44 felsőfokú végzettségű munkatárs
fejezett be 1997-ben 8484 ügyet (lásd az 1/15. számú
táblázatot).
A főosztályvezetőket is számolva az 1 főre eső elintézett ügyek száma
1997-ben 193 volt. Az előző beszámolási időszakhoz képest létszámunk ugyan
emelkedett, ennek ellenére még 3440 ügyet nem tudtunk lezárni. Ez egyrészt
abból adódik, hogy az intézmény megalakításával kapcsolatos problémák miatt
a beszámolási időszakban jelentős számú hátralékot kellett feldolgozni.
Másrészt emelkedett a hivatalból indított vizsgálatok száma, melyek rendkívül
időigényesek, és elvégzésük komoly szakmai tudást igényel. Munkatársainktól
a jelenlegi körülmények között több ügy befejezését továbbra sem várhatjuk
el, a mennyiségi és a minőségi munka javításához pedig feltétlenül további
létszámemelésre lenne szükség. Ezt pedig az elviselhetetlen elhelyezési
körülmények miatt nem tudjuk megoldani (lásd az 1/16.
számú táblázatot).