
5.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese által
tett ajánlások és kezdeményezések
Az országgyűlési biztosról szóló 1993. évi LIX. törvény 27. §-a az országgyűlési
biztos éves beszámolójának kötelező részeként említi az általa tett kezdeményezések,
ajánlások fogadtatásáról és eredményéről szóló tájékoztatást.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese a törvény keretei között
maga választhatja meg célszerűnek ítélt intézkedését. Az elmúlt másfél
év során azokban az ügyekben tett ajánlást vagy egyéb kezdeményezést, amelyekben
a vizsgálat alkotmányos visszásságot tárt fel. Kivételesen akkor maradt
el az ajánlás vagy kezdeményezés, ha az általunk indított eljárás során
az érintett hatóság vagy közszolgáltató saját hatáskörében orvosolta az
alkotmányos sérelmet, így az országgyűlési biztos részéről további intézkedésre
nem volt szükség. Írásbeli kezdeményezést, ajánlást abban az esetben sem
tettünk, ha az 1993. évi LIX. törvény 21. § (1) bekezdése alapján lehetőség
nyílott arra, hogy rövid úton elérjük az alkotmányos visszásság orvoslását.
A jogszabályi előírás szerint az ilyen, szóban vagy távbeszélőn tett kezdeményezés
tényét és annak eredményét az alkotmányos visszásságról szóló jelentésben
rögzítettük, de formális ajánlásként utólag már nem fogalmaztuk meg.
A törvény a feltárt alkotmányos visszásságok orvoslására több lehetséges
eszköz közötti választást enged. A 20. § (1) bekezdése alapján az országgyűlési
biztos ajánlást tehet a visszásságot előidéző szerv felügyeleti szervének,
illetve a 21. §-nak megfelelően magának az érintett szervnek, ha az saját
hatáskörben helyre tudja hozni a sérelmet. A megkeresett szerv 30 napon
belül köteles az ajánlásban foglaltakkal kapcsolatos érdemi állásfoglalásáról,
illetve megtett intézkedéséről az országgyűlési biztost tájékoztatni. Amennyiben
az érintett szerv a kezdeményezéssel nem ért egyet, azt köteles véleményével
ellátva felügyeleti szervéhez továbbítani. Ha az ajánlást a felügyeleti
szervnek tette meg az országgyűlési biztos, az az ajánlásban foglaltakat
elutasíthatja, de erről köteles az országgyűlési biztost értesíteni. Az
országgyűlési biztosnak ilyenkor lehetősége nyílik az ajánlás fenntartására,
visszavonására vagy módosítására. Az ajánlással érintett szervek felsorolását
az 5/1. számú táblázat tartalmazza.
Előfordulhat, hogy az országgyűlési biztos által megállapított visszásságot
az idézi elő, hogy a hatóság döntése vagy mulasztása olyan jogszabályon
alapul, amelynek alkotmányossága vitatható és e kérdésben az Alkotmánybíróság
állásfoglalása tűnik szükségesnek. Az országgyűlési biztos az 1993. évi
LIX. törvény 22. § alapján indítványozhatja az Alkotmánybíróságnál jogszabály,
valamint az állami irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatát, nemzetközi szerződésbe ütközését, alkotmányjogi panasz
elbírálását, valamint mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetését.
Az országgyűlési biztosnak lehetősége van arra is, hogy ha álláspontja
szerint az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság valamely jogszabály
vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze felesleges, nem egyértelmű
rendelkezésére, illetve az adott kérdés jogi szabályozásának hiányára vezethető
vissza, a jogalkotásra, illetve az állami irányítás egyéb jogi eszköze
kiadására jogosult szervnél kezdeményezze e szabályok módosítását, hatályon
kívül helyezését vagy kiadását. Ilyen esetekben a megkeresett szervnek
az állásfoglalásáról, illetve az esetleges intézkedéséről 60 napon belül
kell értesítenie az országgyűlési biztost.
Az országgyűlési biztos külön törvényben meghatározottak szerint kezdeményezheti
az illetékes ügyésznél óvás benyújtását, akinek álláspontjáról, illetve
esetleges intézkedéséről 60 napon belül értesítenie kell az országgyűlési
biztost.
Az országgyűlési biztos eljárása során olyan bizonyítékok birtokába
is juthat, amelyek alkalmasak szabálysértés, fegyelmi vétség vagy bűncselekmény
alapos gyanújának megállapítására. Az 1993. évi LIX. törvény 24. §-a alapján
fegyelmi vétség és szabálysértés esetén az országgyűlési biztos kezdeményezheti,
bűncselekmény észlelése esetén pedig köteles kezdeményezni az arra hatáskörrel
és illetékességgel rendelkező szervnél a megfelelő eljárás megindítását.
A megkeresett szervek álláspontjukról 60 napon belül értesítik az országgyűlési
biztost.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese
1995 második félévében és 1996-ban összesen 477 kezdeményezést tett. Ebből
194-t 1995-ben, 283-at pedig 1996-ban. A kezdeményezések közül a legtöbb
olyan ajánlás volt, amely az adott szervnél vagy felügyeleti szervénél
a sérelmezett egyedi döntés, intézkedés vagy mulasztás orvoslására irányult.
Ezeknek az ajánlásoknak száma összesen 317 volt.
A kezdeményezések másik legjelentősebb csoportja jogszabályok alkotására,
módosítására, hatályon kívül helyezésére vonatkozott. Jogszabályalkotást
59 esetben, módosítást 80 esetben, hatályon kívül helyezést nem javasoltunk.
Az első két csoporthoz képest elenyésző a további kezdeményezések száma.
Alkotmánybírósági eljárást jogszabály utólagos vizsgálatára mindössze 1
esetben kértünk. Ügyészi óvás benyújtására 2 esetben tettünk javaslatot,
míg büntetőeljárást 5 ízben, fegyelmi eljárást 11-szer, szabálysértési
eljárást pedig 2-szer kezdeményeztünk. Az összefoglaló statisztikai adatokat
az 5/2. számú táblázat tartalmazza.
Az országgyűlési biztos és általános helyettesének kezdeményezései
és ezek fogadtatása mutatják a biztosi intézmény működésének eredményességét
és hatékonyságát. A feltárt alkotmányos visszásságok számával összevetve
azt állapítottuk meg, hogy az országgyűlési biztos és általános helyettese
minden általa észlelt alkotmányos visszásság ügyében fellépett és alkalmazta
valamelyik rendelkezésére álló, törvényben biztosított eszközt. A továbbiakban
az egyes kezdeményezésekről és azok fogadtatásáról közlünk rövid áttekintést.
5.1. Az egyedi ajánlások
és fogadtatásuk
5.1.1. Központi
államigazgatási és államhatalmi szervek
A központi államigazgatási és államhatalmi szerveket érintő ajánlások többsége
jogszabály kiadásának kezdeményezésére vagy módosítására irányult. Ennek
oka nyilvánvalóan az, hogy egyedi hatósági ügyekben döntéseket ritkán hoznak.
Következésképpen azok az ajánlások, amelyek nem a jogszabályokkal kapcsolatosak,
inkább az ellenőrzési, felügyeleti tevékenység egy-egy elemét érintették.
Az esetek egy részében mint felügyeleti szervet kerestük meg az említett
főhatóságokat. Az 1993. évi LIX. törvény felhatalmazása alapján erre elsősorban
akkor került sor, ha a visszásságot előidéző szerv nem tudta vagy nem akarta
maga orvosolni a sérelmet, illetve olyan általános kérdést érintett az
ajánlás, amely a főhatóság alá tartozó más szervek tevékenységét is befolyásolta.
Természetesen az is előfordult, hogy magának a főhatóságnak egyedi ügyben
hozott döntését vizsgálta felül az országgyűlési biztos és általános helyettese.
Az országgyűlési biztos a Lánchíd 2000 ügyben ajánlotta, hogy az Állami
Értékpapír Felügyelet törvényességi felügyeletét ellátó Pénzügyminisztérium,
illetve az Állami Bankfelügyelet törvényességéért felelős Kormány rendszeres
ellenőrzéssel gondoskodjon arról, hogy az ÁÉTF és a BAF közigazgatási hatáskörének
teljes körű gyakorlását a jövőben ne mulassza el. A Pénzügyminisztérium
többszöri egyeztetés után elfogadta az ajánlásokat, de a javasolt fegyelmik
lefolytatásáról nincs tudomásunk (OBH 104/1995).
Szintén a pénzügyminiszter egyedi döntéseit kérte az országgyűlési
biztos, amikor ajánlásában felhívta arra, hogy a Magyar Alkotóművészeti
Alapítvány részére a 2098/1994. (IV. 25.) és a 2239/1995. (VIII. 24.) számú
Kormányhatározatokban megállapított vagyonpótlási kötelezettségnek azonnali
hatállyal tegyen eleget, továbbá biztosítsa, hogy az Alapítvány javára
meghatározott nyugdíjsegélyt minden hónapban késedelem nélkül utalják át.
A pénzügyminiszter az ajánlást elfogadta (OBH 2867/1995).
Az országgyűlési biztos és általános helyettese több ajánlást tett
a pénzügyminiszternek az APEH tevékenységével összefüggésben. Így az általános
helyettes felügyeleti intézkedést kezdeményezett a pénzügyminiszternél
az APEH-tisztségviselő kizárásával és összeférhetetlenségével kapcsolatban.
Az ajánlásnak a pénzügyminiszter eleget tett (OBH 944/1996). Egy másik
ügyben az APEH elnöke által elutasított ajánlást fogadott el a pénzügyminiszter,
amely arra irányult, hogy az APEH valamennyi adó-visszatérítési ügyben
a törvényes határidőn belül hozza meg másodfokú határozatát (OBH 6134/1996,
OBH 6248/1996).
A művelődési és közoktatási miniszternek szólt az az ajánlás, amelyben
az országgyűlési biztos azt indítványozta, hogy törvényességi felügyeleti
jogkörében járjon el és hozzon az államigazgatási jogszabályoknak megfelelő
formális döntést, azoknak a hallgatóknak a panasza ügyében, akik másoddiplomás
átképzésben részesültek és csak főiskolai szintű nyelvtanári képesítést
kaptak (OBH 328/1995).
Átfogó, szinte valamennyi felsőoktatási intézményt érintő vizsgálatra
tett indítványt az országgyűlési biztos általános helyettese az elbocsátott
felsőoktatási dolgozók ügyében. Javasolta, hogy a miniszter tartson vizsgálatot
a különböző felsőoktatási intézményekben annak érdekében, hogy feltárja,
országosan hány oktatót mentettek fel törvénysértően, továbbá e vizsgálat
eredményéhez képest tegye meg a szükséges intézkedéseket a törvénysértő
felmentések jövőbeni elkerülése érdekében. A miniszter az ajánlásnak eleget
tett (OBH 596/1995).
Egyedi döntések meghozatalát kezdeményezte az országgyűlési biztos
a népjóléti miniszternél a külföldi állampolgárságú, de Magyarországon
végzett orvosok Orvosi Nyilvántartásba vétele ügyében. Az országgyűlési
biztos általános helyettese megállapította, hogy a nyilvántartásba vételre
a jogszabályok alapján a miniszter jogosult, de az alakszerű határozatokat
nem maga hozta. Az ajánlást a miniszter elfogadta és ettől kezdve a minisztériumban
történt meg az alakszerű írásba foglalt döntések kiadása (OBH 630/1995).
A népjóléti minisztert és a pénzügyminisztert egyaránt érintették azok
az ajánlások, amelyek az elmeszociális otthonokban folytatott vizsgálatok
ügyében születtek. A népjóléti miniszternél célvizsgálatot kértünk a gondnokság
alá helyezési eljárások megindításával, szociális otthoni beutalással,
valamint a gondnoksággal összefüggő ügyekkel kapcsolatban. Kértük továbbá
a Pomázi Munkaterápiás Intézet fokozott ellenőrzését az intézet átalakulása
miatt. A pénzügyminiszternél kezdeményeztük, hogy a költségvetési törvény
előkészítése során a pszichiátriai otthonok intézményi normatívájának tervezésénél
vegye figyelembe a mentális betegek megfelelő szakmai ellátását biztosító
magasabb költségeket. A népjóléti miniszter és a pénzügyminiszter az ajánlásokat
elfogadta (OBH 2255/1996).
A Földművelésügyi Minisztérium egyedi intézkedésének elmulasztása miatt
tett ajánlást az országgyűlési biztos. Az ajánlásban indítványozta, hogy
a miniszter haladéktalanul intézkedjen a tűzelhalás miatt megsemmisítésre
került almaültetvények tulajdonosainak kártalanításáról és a folyósítás
időpontjáról értesítse az érdekelteket. A minisztérium késve bár, de elfogadta
az ajánlást (OBH 7923/1996).
A honvédelmi miniszternek tett ajánlásokat az országgyűlési biztos
általános helyettese a laktanyákban uralkodó állapotokkal, továbbá a magyar
IFOR-alakulat egyes problémáival összefüggésben. Ajánlásában felhívta a
honvédelmi minisztert, hogy a Tatai 25. Klapka György Gépesített Lövészdandárnál
biztosítsák az állandó melegvíz-ellátást, vizsgálják meg az ivóvíz tisztaságát,
továbbá a fogdahelyiségeket alakítsák át olyan módon, hogy az megfeleljen
az alapvető követelményeknek. A honvédelmi miniszter valamennyi ajánlást
elfogadta és intézkedett a megállapított hiányosságok felszámolására (OBH
6715/1996). Az IFOR-erők ügyében az általános helyettes azt javasolta,
hogy a kontingens tagjainak számával megegyező számra kell emelnie a golyóálló
mellények számát, továbbá kezdeményezte az állomány a szélesebb körű tájékoztatását.
A honvédelmi miniszter az ajánlásokat elfogadta (OBH 6066/1996).
A Legfőbb Ügyészséget általában törvényességi ellenőrzés kezdeményezése
céljából vagy nyomozás folytatása érdekében kerestük meg. Ezekben az ügyekben
nem az országgyűlési biztos észlelte a bűncselekmény alapos gyanúját, hanem
ajánlása arra irányult, hogy a hatóságok tudomására jutott ügyben a Legfőbb
Ügyészség vizsgálja felül az alárendelt hatóságok sérelmes döntéseit. Az
országgyűlési biztos általános helyettese egy nyomozás indokolatlan megszüntetése
ügyében javasolta, hogy a legfőbb ügyész vizsgálja meg a nyomozás továbbfolytatása
elrendelésének lehetőségét. A legfőbb ügyész az ajánlást elfogadta és az
ügyben már a vádemelés is megtörtént (OBH 2575/1995).
A környezetvédelmi ügyekben általában az országgyűlési biztos ajánlásaiban
a környezetszennyezés hiteles mérésére hivatott szervek eljárását sürgette
(OBH 3036/1995). Hasonló ügyekben az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi
Szolgálattal is kapcsolatba kerültünk. Az országgyűlési biztos egyes esetekben
a Szolgálat mérésére tett javaslatot és az érintett ÁNTSZ a tudományos
vizsgálatokat az országgyűlési biztos felszólítására mindig elvégezte (OBH
2103/1996).
5.1.2. Rendőrhatóságok,
büntetés-végrehajtási szervek, határőrség
Az Országos Rendőrfőkapitányságot és az egyéb rendőri szerveket viszonylag
sok ajánlással kerestük meg. Az ajánlások egy része célvizsgálat, vizsgálat
tartására irányult. Másik része egyedi döntésre vagy azok megváltoztatására
kérte fel a rendőri szerveket.
Józsefváros valamennyi lakóját érintette az országgyűlési biztos általános
helyettesének az az ajánlása, amely a rendőri szerveket a terület közbiztonsági
helyzetének javítására hívta fel. A rendőrség egyetértett az ajánlással
(OBH 91/1995).
Az országos rendőrfőkapitányhoz intézte ajánlását az országgyűlési
biztos általános helyettese, amiben azt kérte, hogy a rendőrfőkapitány
utasításadás jogát gyakorolva rendelje el, hogy a felügyelete alá tartozó
szervek minden nyomozás megindításáról, illetve a nyomozást folytató szerv
megváltoztatásáról értesítsék a feljelentőket és ha nem azonosak
a feljelentőkkel a sértetteket. A rendőrfőkapitány az ajánlást
elfogadta (OBH 251/1995).
Az országgyűlési biztos általános helyettese a Rum községben történt
halálos végű rendőri intézkedéssel összefüggésben kezdeményezte az országos
rendőrfőkapitánynál, hogy gondoskodjon a bevethető állomány szükséges képzéséről
és olyan eszközökkel történő felszereléséről, amelyek a beteg és az intézkedésben
részt vevő rendőrök vagy más személyek életének indokolatlan veszélyeztetése
nélkül lehetővé teszik az elmebetegek megfékezését vagy gyógyintézetbe
szállítását. Az ajánlást a főkapitány elfogadta, a képzési program beindult
(OBH 1591/1995).
Az országgyűlési biztos egyedi ügyekben a nyomozás során elkövetett
jogszabálysértések orvoslására is tett ajánlásokat. Több olyan ügyben lépett
fel, amikor szakszerűtlen eljárási cselekmények következtében szerzett
elégtelen bizonyítékok miatt a nyomozást megszüntették. Az országgyűlési
biztos általános helyettese az egyik ügyben felhívta az illetékes megyei
rendőrkapitányságot, hogy a jövőben biztosítsa a bizonyítási eljárások
lelkiismeretes, jogszabályoknak megfelelő lefolytatását, a nyomozás törvényességét.
A rendőrség az ajánlást elfogadta (OBH 1996/1996).
Általános célellenőrzést kért ajánlásában az országgyűlési biztos olyan
lakásügyletekkel összefüggésben, amelyekben idős, beteg, egyedülálló, esetleg
ügyei vitelében gátolt személyektől erőszakkal, sorozatos fenyegetésekkel
ismeretlen személyek elvették a lakást. Az országos rendőrfőkapitány az
ajánlást elfogadta és megindult az ügyek felderítése (OBH 1821/1995).
Célvizsgálatot kért az országgyűlési biztos a rendőrség által elszállított,
lefoglalt gépjárművekkel kapcsolatos rendőrségi eljárások ügyében. Az országos
vizsgálatot lefolytatták és az ennek során feltárt hiányosságok felszámolására
az intézkedéseket megtették (OBH 2322/1995).
Lefoglalt gépjármű kiadásával volt kapcsolatos az országgyűlési biztos
általános helyettesének az az ajánlása, amely kezdeményezte, hogy a büntetőeljárásról
szóló törvény 102. § (2) bekezdésében található rendelkezés elmulasztásáról
a rendőrség adjon számot és a gépjárművek kiadását a törvényeknek megfelelően
intézze. Az országos rendőrfőkapitány a szükséges állásfoglalás céljából
az ajánlást a fővárosi főügyészhez tette át (OBH 2663/1995).
A rendőrség elfogadta az országgyűlési biztosnak azt a kezdeményezését,
amely az ügyek pártatlan kivizsgálásának elősegítésére irányult. Az országgyűlési
biztos indítványozta, hogy a rendőrség vizsgálja meg a panaszos által benyújtott
elfogultsági kifogást és jelöljön ki az eljáró rendőri szerv helyett egy
másik azonos hatáskörű szervet az adott eljárás lefolytatására (OBH 2385/1995).
Vita alakult ki az országgyűlési biztos és az országos rendőrfőkapitány
között abban a kérdésben, hogy a rendőri szervek, tévesen hivatkozva a
közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról szóló BM-rendeletre, tárgyalás
nélkül vontak vissza vezetői engedélyt. Az országgyűlési biztos helyettese
ezért felkérte a rendőrfőkapitányt, gondoskodjon arról, hogy a felügyelet
alá tartozó szabálysértési hatóságok a törvény rendelkezéseit tartsák be.
A főkapitány vitatta azt az álláspontot, hogy a vezetői engedély visszavonása
téves jogszabályi hivatkozással történt, ezért az ügyet a belügyminiszternek
terjesztette fel (OBH 5829/1996).
Az országgyűlési biztos és általános helyettese több alkalommal ellenőrizte
a büntetés-végrehajtási intézetekben és a rendőrségi fogdákban lévők állampolgári
jogainak biztosítását. E vizsgálatok eredményeként ajánlották az országos
rendőrfőkapitánynak, hogy fokozott figyelmet fordítson a fogvatartottak
életkörülményeire, a rendőrségi fogdák rendjéről szóló BM-rendelet előírásainak
betartására, a vizsgált fogdákban érvényesítsék a különböző egészségügyi
előírásokat, végezzenek rendszeresen orvosi vizsgálatot. Javasolták továbbá
a fogda őrszemélyzete számára megfelelő munkakörülmények kialakítását.
Az országos főkapitány az ajánlásokkal egyetértett (OBH 9333/1996).
A büntetés-végrehajtás országos parancsnokának tett ajánlást az állampolgári
jogok biztosának helyettese arra, hogy a büntetés-végrehajtási intézet
pótolja mulasztását, amit azzal okozott, hogy nem hozott határozatot a
panaszos hozzá intézett kérelmére. Az üggyel összefüggésben az országgyűlési
biztos a büntetés-végrehajtás országos parancsnokának figyelmét is felhívta
arra, hogy rendszeresen ellenőrizze az irányítása alá tartozó szervezet
közigazgatási tevékenységének törvényességét. Az érintett az ajánlásnak
eleget tett (OBH 167/1995).
A büntetés-végrehajtási intézetek számára fogalmaztunk olyan ajánlásokat,
amelyek a leromlott egészségi állapotban lévő fogvatartottak helyzetének
javítását szolgálták. Az országgyűlési biztos általános helyettese javasolta
például a büntetés-végrehajtás országos parancsnokának, hogy a mentálisan
sérült előzetes letartóztatottakat olyan büntetés-végrehajtási intézetekben
helyezzék el, amelyekben biztosítottak gondozásuk feltételei. Az országos
parancsnok az ajánlást elfogadta (OBH 1223/1995).
Az országgyűlési biztos több olyan vizsgálatot folytatott, amelynek
eredményeként ajánlásokat tett a büntetés-végrehajtás országos parancsnokának,
hogy fordítson kiemelt figyelmet a fogvatartottak különböző beadványainak
időben történő továbbítására. A büntetés-végrehajtás parancsnoka az ajánlást
elfogadta és a probléma a 6/1996. (VII. 12.) IM-rendelet 1996. október
1. hatályba lépésével általánosan is rendeződött (OBH 1615/1995).
Az országgyűlési biztos a büntetés-végrehajtási intézetekben elhelyezett
idegenrendészeti őrizetesek életkörülményeinek és helyzetének javítását
is kezdeményezte. Javaslatot tett az őrizetesek munkával való foglalkoztatására,
továbbá az őrség számára veszélyességi pótlék folyósítására. A büntetés-végrehajtás
az ajánlásokat elfogadta (OBH 700-83/1996).
5.1.3. Önkormányzatok és
szerveik
A panaszok megoszlásának elemzésénél említettük, hogy a legtöbb panasz
az önkormányzatok, a polgármesteri hivatalok ellen irányult. Ennek okát
abban jelöltük meg, hogy az állampolgárok legtöbbször ezekkel az intézményekkel
kerülnek kapcsolatba. Ezért, természetesen igen sok ajánlást tettünk az
önkormányzatoknak.
Az ajánlásokat és ezek fogadtatását a beszámoló három csoportban tárgyalja.
Az első csoportban az önkormányzati testületeket, polgármestereket, a második
csoportban a polgármesteri hivatalokat és a jegyzőt, a harmadik csoportban
a közigazgatási hivatalokat érintő tipikus ajánlásokat és az ezekre adott
válaszokat ismertetjük.
5.1.4. Önkormányzati
testületek, polgármesterek
A helyi közgyűlés figyelmét arra hívta fel az országgyűlési biztos általános
helyettese, hogy az iskola megszüntetése ügyében az oktatási-fejlesztési
koncepciót minél hamarabb meg kell tárgyalni. Ennek keretében indítványozta,
hogy a szóban forgó iskola helyzetét véglegesen rendezzék, döntsenek annak
elhelyezéséről és biztosítsák a jogszabályban előírt működési feltételeket.
Az érintett közgyűlés az ajánlásokat elfogadta, de azoknak csak részben
tett eleget (OBH 19/1995).
Zajpanasz ügyében hívta fel az országgyűlési biztos általános helyettese
az önkormányzatot a környék nyugalmának biztosítására, a zajártalom kiküszöbölésére.
A polgármester a képviselőtestület nevében az ajánlást elfogadta (OBH 1232/1995).
A Fővárosi Önkormányzatnak a buszpályaudvar áthelyezését indítványozta
az országgyűlési biztos általános helyettese. A fővárosi főpolgármester
válaszában közölte, hogy a vizsgálat megállapításaival és a jelzett ajánlással
egyetért és a tervezett beruházás 1997 1999 között megvalósul (OBH 1522/1995).
A közutak rendben tartása érdekében kezdeményezte az országgyűlési
biztos helyettese az önkormányzatnál, hogy a közúton található építési
törmeléket szállíttassák el, a telektulajdonosokat kötelezzék a járda és
az úttest rendben tartására, valamint helyezzenek ki utcanévtáblákat és
szemétlerakást tiltó táblákat. Ajánlotta továbbá az önkormányzat képviselő-testületének,
hogy pénzügyi tervezésénél megfelelő helyen rangsorolva vegye figyelembe
a közút állapotának rendezését és jelölje meg azt az időpontot, amikorra
az utat a közúti közlekedésre alkalmas állapotba hozzák. A polgármester
az ajánlás rá vonatkozó részét elfogadta, a képviselő-testület még nem
válaszolt (OBH 97/1995).
Az országgyűlési biztos az egyik megyei jogú város közgyűlése számára
indítványozta, hogy az építési ügyben hatáskör hiányában hozott határozatát
saját hatáskörben vonja vissza és semmisítse meg a hasonló tárgyú polgármesteri
határozatot. Az ajánlásban foglaltakat a közgyűlés csak részben teljesítette
(OBH 1728/1995).
Az országgyűlési biztos hivatalból indított vizsgálata alapján kezdeményezte
Tokaj Város Önkormányzatánál a hozzá tartozó gyermekotthon körülményeinek
javítását, az ott megállapított számos alkotmányos visszásság orvoslását.
Hasonló kezdeményezést tett a Fővárosi Önkormányzatnál és a Fehér megyei
Önkormányzatnál a tordasi, illetve a polgárdi fogyatékos otthonok tekintetében.
Eddig Budapest Főpolgármesterének és Tokaj város polgármesterének válaszai
érkeztek meg és arról tájékoztattak, hogy az ajánlásokat elfogadták (OBH
600-4/1996).
A pszichiátriai otthonokban végzett vizsgálat során feltárt alkotmányos
visszásságok orvoslására az országgyűlési biztos a Vas megyei Önkormányzatot,
a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Önkormányzatot, a Fővárosi Önkormányzatot
és a Heves megyei Önkormányzatot kereste meg. Az ajánlások közül kiemelkedik
a Heves megyei önkormányzathoz intézett azon indítvány, mely javasolta
a visontai Pszichiátriai Betegek Otthonának megszüntetését és az ott kezelt
betegek másik intézetben történő megfelelő elhelyezését. Valamennyi felsorolt
önkormányzat az ajánlásokat lényegében elfogadta és az abban megfogalmazott
követelmények teljesítését megkezdte (OBH 2255/1996).
5.1.5. Polgármesteri
hivatalok, jegyzők
A polgármesteri hivatalok különböző egységeit érintette az országgyűlési
biztos és általános helyettesének számos vizsgálata. Kiemelkedően sok ajánlást
tettünk az építésügyi osztályoknak, a gyámhatóságoknak és a lakásügyi hatóságoknak.
Legtöbb ajánlásunkat az önkormányzat jegyzőjének címeztük.
Az országgyűlési biztos több esetben tett ajánlást az eljáró építésügyi
osztálynak, hogy a 30 napos, jogszabályban előírt határidő másodfokú határozat
közlését pótolja, továbbá a jövőben tartsa be az államigazgatási eljárásról
szóló törvény vonatkozó rendelkezéseit. Az ajánlást a hatóságok általában
elfogadták (OBH 402/1995). A helyettes biztos indítványozta azt is, hogy
szükség esetén az építésügyi hatóság vegye igénybe az ügyintézési határidő
meghosszabbításának lehetőségét (OBH 2530/1996).
A polgármesteri hivatal mulasztását kívánta orvosolni az országgyűlési
biztos, amikor ajánlotta, hogy a rendezési terv módosítására irányuló kérelmet
terjessze a városi képviselő-testület elé, hogy arról a törvénynek megfelelően
a hatáskörrel rendelkező szerv dönthessen. Az ajánlást a polgármesteri
hivatal részben teljesítette (OBH 2612/1995).
A polgármesteri hivatalt kioktatási kötelezettségének teljesítésére
hívta fel az országgyűlési biztos, amikor vizsgálata során észlelte, hogy
a hivatal nem tájékoztatta a panaszost arról, hogy kérelme ügyében bíróság
jogosult dönteni, így jogait csak bíróság előtt érvényesítheti. A polgármesteri
hivatal válaszában a mulasztás tényét elismerte, de arra hivatkozott, hogy
szóban megadta a szükséges felvilágosítást (OBH 461/1995). A kioktatás
elmaradása volt az indoka annak az ajánlásnak, amelyben az országgyűlési
biztos általános helyettese felhívta az illetékes jegyzőt, hogy a panaszost
építésrendészeti ügyében jogairól és lehetőségeiről tájékoztassa, továbbá
vizsgálja meg az építmény fennmaradási engedélye megadásának lehetőségét.
Az ajánlást a jegyző elfogadta (OBH 1852/1995).
Az országgyűlési biztos környezetvédelmi ügyben kereste meg az önkormányzatot
azzal, hogy gondoskodjon az általa hozott határozatok végrehajtásáról,
az építési engedély nélkül felhúzott, műhelyként használt építmény, valamint
a tömör kerítés megfelelő visszabontásáról. A polgármesteri hivatal az
ajánlásra még nem válaszolt (OBH 442/1995).
Környezetszennyezés megszüntetése tárgyában kezdeményezte az országgyűlési
biztos az illetékes jegyzőnél, hogy egy engedély nélkül ipari tevékenységet
folytató kft. működésének megtiltását kimondó önkormányzati határozatot
hajtsák végre, továbbá vegyék igénybe a jogszabály által engedélyezett
valamennyi szankciót (OBH 1142/1996).
Lakásügyeket érintő panaszra hozta meg az országgyűlési biztos általános
helyettese azt az ajánlást, amelyben felhívta a önkormányzat jegyzőjét
annak a törvénysértő gyakorlatnak a megszüntetésére, amely az önkényesen
elfoglalt önkormányzati lakások kiürítését egy őrző-védő kft. igénybevételével
bonyolította le. A jegyző az ajánlást elfogadta (OBH 3723/1996).
Birtokvédelmi ügyben adott ki ajánlást az országgyűlési biztos általános
helyettese, kérve az önkormányzat jegyzőjét, hogy az érintett önkormányzati
épületben bérbe adott üzlethelyiség megszüntetésével biztosítsa, hogy a
bérlők a közterületről és ne a panaszos ingatlanáról közelítsék meg lakásaikat,
továbbá az önkormányzat épületét önálló vízvezetékrendszerrel lássák el,
így a vezetékrendszeren végzett javítási munkák a panaszost ingatlana használatában
ne akadályozzák. A jegyző az ajánlást elfogadta, de közölte, hogy annak
megvalósítása hosszabb időt vesz igénybe (OBH 18/1995).
Lakásügyi probléma rendezése érdekében kezdeményezte az országgyűlési
biztos általános helyettese az önkormányzat jegyzőjénél, hogy a pályázati
kiírásokban pontosan határozzák meg a pályázati feltételeket, továbbá az
ügyintézők bizottsági döntést igénylő kérdésekben csak e döntések birtokában
nyilatkozzanak. A jegyző elfogadta az ajánlást (OBH 546/1995).
Az országgyűlési biztos eljárási szabálytalanság miatt fordult az önkormányzat
jegyzőjéhez és javasolta, hogy az általa vezetett hivatal eljárása során
minden esetben tegyenek eleget az 1968. évi I. törvényben előírt szabályoknak,
különös figyelemmel arra, hogy ne hozzanak téves döntést szabálysértési
ügyek elévüléséről. A jegyző az ajánlásban foglaltakat tudomásul vette
és ígéretet tett a vonatkozó szabályok maradéktalan betartására (OBH 2155/1996).
A hatáskör túllépése miatt tett ajánlást az országgyűlési biztos általános
helyettese, amikor felszólította az érintett jegyzőt, hogy ne küldjön olyan
tüdőszűrésre felhívó leveleket, amelyekben a megjelenés elmulasztása esetén
jogellenesen szankcióval fenyegeti meg az állampolgárokat. Az ajánlást
az érintett jegyző elfogadta (OBH 3076/1995).
Az országgyűlési biztos gyámhatósági ügyben kereste meg az önkormányzat
jegyzőjét és hívta fel arra, hogy az adott ügyben a gyermekek intézeti
neveléséről, illetve annak megszüntetésére az államigazgatási eljárásokról
szóló törvény szerint határozatot kell hoznia. A jegyző az ajánlásnak eleget
tett (OBH 943/1995).
5.1.6. Közigazgatási hivatalok
Az országgyűlési biztos egyik tipikus ajánlása az ügyintézési határidő
betartására vonatkozott. Az ilyen hivatali mulasztás megszüntetése érdekében
kérte fel az országgyűlési biztos általános helyettese az érintett közigazgatási
hivatal vezetőjét, továbbá a kerületi önkormányzat jegyzőjét, hogy gondoskodjanak
a törvényben rögzített ügyintézési határidők betartásáról. Az ajánlást
az érintettek elfogadták (OBH 2681/1995).
Az országgyűlési biztos több építésrendészeti ügyben tett ajánlást.
Ezek az ajánlások a polgármesteri hivatalokat és a közigazgatási hivatalokat
egyaránt érintették. Igen sok ajánlás foglalkozott a felügyeleti jogkörben
történő törvényességi vizsgálatok kérésével (OBH 296/1996).
Az országgyűlési biztos a közigazgatási hivatalt szabályszerű kézbesítések
tárgyában kereste meg ajánlásával. A közigazgatási hivatal az ajánlást
elfogadta és utasította az első fokú hatóságot a határozatok újbóli kézbesítésére
(OBH 213/1995).
A Fővárosi Közigazgatási Hivatalnál kezdeményezte az országgyűlési
biztos, hogy az önkormányzat által felterjesztett ügyben a másodfokú határozatot
javítsa ki. A közigazgatási hivatal a mulasztást elismerve eleget tett
az ajánlásnak (OBH 3017/1996).
Téves jogalkalmazás miatt kellett megkeresnie az országgyűlési biztosnak
a megyei közigazgatási hivatalt és azt indítványoznia, hogy gazdasági épület
bontásával kapcsolatos eljárásban határozatát saját hatáskörben vizsgálja
felül, azt vagy vonja vissza és az első fokú határozat megváltoztatásával
utasítsa el panaszos kérelmét a bírói felülvizsgálat lehetőségére való
kioktatásával, vagy pedig eredeti határozatát úgy változtassa meg, hogy
az első fokú hatóságot új eljárásra utasítja, miután annak döntése ellentmondásokat
tartalmaz (OBH 1188/1995).
Az országgyűlési biztos a közigazgatási hivatal a határozatának visszavonását
kezdeményezte abban a lakásügyben is, amelyben a közigazgatási hivatal
másodfokú határozatában olyan tényekre hivatkozott, amelyek valósága vitatható
volt, továbbá hiányzott a jogorvoslati záradék. A közigazgatási hivatal
az ajánlásnak megfelelően járt el (OBH 2606/1995).
Kisajátítási ügyben kérte fel az országgyűlési biztos a megyei közigazgatási
hivatal vezetőjét, hogy eredeti határozatát egészítse ki azzal, hogy az
önkormányzati bérlakás biztosítására irányuló kártalanítási kötelezettségét
határidő betartásával teljesíti. A közigazgatási hivatal az ajánlás tartalmi
részét nem vitatva, azzal utasította el annak elfogadását, hogy az önkormányzat
időközben egyezséget kezdeményezett az ügyfelekkel (OBH 20/1995).
5.1.7. Nyugdíjbiztosítási
igazgatóságok, kárpótlási hivatalok, adóhatóság
A Nyugdíjbiztosító igazgatóságokhoz intézett ajánlások általában olyan
egyedi döntéseket indítványoztak, amelyek segítségével a panaszosok részbeni
vagy teljes ellátatlanságát lehetett megoldani. Téves jogszabály-értelmezés
miatt került sor például a Nyugdíjbiztosító megkeresésére annak érdekében,
hogy korrigálja korábbi döntését és a panaszos nyugellátását a korengedménynek
megfelelő szolgálati idő beszámításával állapítsa meg. A Nyugdíjbiztosító
elismerve tévedését, már az eljárás folyamán módosította döntését (OBH
2342/1995).
A rendszeres szociális járadék visszamenőleges, illetve folyamatos
folyósítására hívta fel a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságot az országgyűlési
biztos általános helyettese, külön kitérve a késedelmi kamat megfizetésére,
továbbá a részletes elszámolási kötelezettségére. Ugyanebben az ajánlásában
annak vizsgálatát is kezdeményezte, hogy az elmaradt családi pótlék miatt
a jogosultakat ért anyagi veszteség milyen módon kompenzálható. A megkeresett
szerv az ajánlást részben teljesítette (OBH 6158/1996).
Nem fogadta el viszont a Társadalombiztosítási Főigazgatóság az országgyűlési
biztosnak azt az ajánlását, amelyet annak érdekében tett, hogy a panaszos
nem megfelelő tájékoztatás miatt több mint kétéves elmaradt
ellátását biztosítsa. A Társadalombiztosításnak ugyanis az ajánlás értelmében
fel kellene hívni az ügyfelek figyelmét arra, hogy az ügyben zajló peres
eljárásoktól függetlenül lehet igényelni átmeneti járulékot. A Nyugdíjbiztosítási
Önkormányzat elnöke és a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság nem osztotta
az országgyűlési biztos véleményét (OBH 119/1995).
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal saját hatáskörében csak részben
teljesítette a hozzá intézett ajánlásokat. Esetenként a felettes szervet
a Pénzügyminisztériumot kellett megkeresni. A közigazgatási
szerv hallgatása miatt tett ajánlást az országgyűlési biztos általános
helyettese a befektetési kedvezménnyel kapcsolatos ügyekben. Felhívta a
APEH figyelmét arra, hogy nem lehet a másodfokú eljárásokat felfüggeszteni
addig, amíg a bíróság nem hoz más, hasonló ügyekben irányadó ítéleteket.
Az APEH elnöke az ajánlást elfogadta és a másodfokú eljárásokat lefolytatták.
Az ügyek egy csoportjában ugyanakkor, amelyek esetében a befektetéssel
érintett szervezet ügyében ügyészi vizsgálat indult, az APEH elnöke visszautasította
az ajánlást. A megkeresett pénzügyminiszter azonban magáévá tette az országgyűlési
biztos álláspontját, így ezekben az ügyekben is az ajánlásnak megfelelően
folytatták le a másodfokú eljárásokat (OBH 6134/1996, OBH 6248/1996).
Az országgyűlési biztos általános helyettese az APEH elnökének egy
konkrét ügy kapcsán de általános érvénnyel ajánlotta,
hogy rendszeresen ellenőrizze az elfogultsági kifogás által érintett APEH-tisztviselők
kizárásáról hozott határozatokat, figyelemmel arra, hogy az ezt elutasító
döntések nem minden esetben voltak megalapozottak. Az ajánlást ebben az
esetben is a felügyeletet ellátó pénzügyminiszter fogadta el (OBH 944/1996).
A kárpótlási ügyekben tett ajánlások többsége a hibás határozatok korrigálását
igyekezett elérni. A vitatott határozatok rendkívül sokfélék voltak. Az
egyik leggyakrabban előforduló hiba miatt kellett ajánlást tenni az országgyűlési
biztosnak, amikor azt indítványozta az OKKH elnökének, hogy valamennyi
másodfokú határozat ellen hozzá benyújtott keresetet továbbítsa az illetékes
bírósághoz. Az országgyűlési biztos általános helyettese ugyanis nem találta
megalapozottnak azt a gyakorlatot, amely arra hivatkozással tartotta vissza
kereseteket, hogy a kárpótlási hivatal későbbi jogszabályváltozás után,
saját hatáskörben is el tudja bírálni a panaszosok kérelmét. Az OKKH elnöke
az ajánlást elfogadta és a Kárpótlási Hivatal a sérelmezett gyakorlatot
megváltoztatta (OBH 3018/1995).
Egy másik jellegzetesebb probléma megoldását kezdeményezte több esetben
az országgyűlési biztos, az ügyintézési határidőkkel összefüggésben. A
konkrét ügyekben tapasztalt, a jogszabályban előírt határidők igen jelentős
túllépése miatt ajánlotta az OKKH elnökének, hogy azokban az ügyekben,
amelyekben jogerős bírósági ítélet alapján kell határozatot hoznia, szigorítsa
meg az ellenőrzését és biztosítsa a törvény által megszabott határidők
betartását. Az OKKH elnöke az ajánlást elfogadta (OBH 82/1996).
Hasonló probléma megoldására tett kezdeményezést az országgyűlési biztos,
amikor azt észlelte, hogy az OKKH nem hozott a bírósági ítéleteknek megfelelő
új határozatot arra hivatkozással, hogy az Országgyűlés az Alkotmánybíróság
vonatkozó határozatának megfelelő új törvényt még nem alkotta meg. Az országgyűlési
biztos ajánlásában rámutatott arra, hogy a közigazgatási szervet a bírósági
ítélet rendelkezései kötik és annak tartalmát a megismételt eljárás és
a határozat hozatala során ugyan úgy köteles figyelembe venni, mint az
ügy elintézésére a törvényben megszabott határidőt (OBH 1461/1995).
Az OKKH mögöttes felelőssége miatt élt ajánlással az országgyűlési
biztos, amikor felszólította az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalt,
hogy biztosítsa a kárpótlási jegy cseréjénél és a kárpótlási jegy címletváltásánál
a maradványérték kiszolgáltatását a megbízott pénzintézetnél. A OKKH elnöke
az ajánlást elfogadta, az ügyben intézkedett, továbbá a panasz általános
jellege miatt a pénzintézettel kötött szerződést felbontotta (OBH 1875/1995).
Az egyedi ügyekben tett ajánlások általában kedvező fogadtatásra találtak.
Az érintett szerv az összesen 317 ajánlásból 100-at, a felügyeleti szerv
pedig 97-et azonnal elfogadott. További 13, illetve 15 ajánlás elfogadására
a határidőn túl került sor. Mindössze 32 ajánlással nem értettek egyet
a megkeresett szervek, míg a többi ajánlás sorsa a beszámoló időpontjában
még nyitott volt (5/3. táblázat)
5.2. Jogszabály
vagy az állami irányítás egyéb jogi eszköze módosításának, hatályon kívül
helyezésének vagy kiadásának kezdeményezése
Az országgyűlési biztos és általános helyettese talán legfontosabb, de
mindenképpen a legtöbb embert érintő kezdeményezése a jogszabályok módosítására,
kiadására vagy hatályon kívül helyezésére irányult. Az 5/2. számú táblázat
szerint e kezdeményezésre az elmúlt másfél évben gyakran került sor. Tekintettel
arra, hogy a jogszabály mindenkire nézve kötelezettségeket vagy jogokat
teremthet, az ilyen kezdeményezés hatása messze túlmutat azon az esetleg
egyedi alkotmányos visszásságon, amely vizsgálatunk eredményeként a jogszabály
változtatásának alapjául szolgált. A kérdés jelentőségére figyelemmel,
amellyel az alkotmányos visszásság orvoslása érdekében élhet, a 2. számú
mellékletben közöljük a jogforrási hierarchiának megfelelően
valamennyi jogszabályra vonatkozó ajánlásunkat és azok fogadtatását. Az
általános értékelés keretében csak néhány elvi kérdésre térünk ki.
Az ombudsman alapvetően a közigazgatás ellenőrzésére, befolyásolására
hivatott, ám figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a közigazgatás már
önmagában is széles körű rendeletalkotási jogköre folytán részben átvett
olyan feladatokat, amelyek eredetileg a törvényhozói hatalomhoz tartoztak.
Nem vitás, hogy ha az országgyűlési biztos a közigazgatást mint az állampolgári
életviszonyokat befolyásoló rendszert kívánja ellenőrizni, vizsgálnia kell
a jogalkalmazás alapjául szolgáló jogszabályokat is.
Az országgyűlési biztos jogalkotásban betöltött szerepét vizsgálva
természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy az országgyűlési
biztos alaptevékenysége a jogalkalmazás ellenőrzése. Amikor tehát a biztos
egy jogszabályt vizsgál felül, ennek a vizsgálatnak jelentős korlátai vannak.
Az országgyűlési biztos semmilyen politikai szempontot nem érvényesíthet
egy jogszabály bírálata során. Ilyen módon nem foglalkozhatott az országgyűlési
biztos számos olyan panasszal, amelyek a kárpótlási törvények egyes rendelkezéseit
sérelmezték. Más esetekben az adójogi szabályozás megváltoztatására irányuló
kérelmeket kellett elutasítani (OBH 2401/1996).
Az országgyűlési biztos tevékenységének másik, de az előbbiekben tárgyalt
kérdéshez szorosan kapcsolódó korlátja az a tény, hogy maguk a jogalkotó
szervek a jogszabályok tartalmi kérdéseiben az alkotmányos keretek között
széles mérlegelési joggal rendelkeznek. Az országgyűlési biztos csak akkor
kezdeményezheti a jogszabály felülvizsgálatát, ha az alkotmányos emberi
jogokkal kapcsolatban állapít meg valamilyen visszásságot. Az alkotmányos
szabályok ugyanakkor sok esetben nem csak egy fajta megoldást kínálnak
az alsóbb szintű szabályozás számára. Ilyenkor pedig a több, alkotmányosan
elfogadható alternatíva valamelyikének megvalósítása kizárja az ombudsmani
kritika lehetőségét. Hiszen alkotmányos szempontból visszásság akkor sem
keletkezik, ha az országgyűlési biztos egy másik megoldást részesítene
előnyben, például célszerűségi szempontok miatt. Különösen így van ez a
szociális biztonsághoz való alkotmányos jog körében, a szociális jogalkotás
esetében. Az országgyűlési biztos gyakorlatában számos panaszt kellett
ilyen okból visszautasítani. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a szociális
törvényhozás területén ne élhetne ajánlással az országgyűlési biztos. Éppen
ellenkezőleg, az egyik legfontosabb ajánlás ebben a körben született (OBH
66/1995).
A szociális biztonsággal kapcsolatos panaszok azonban korán felvetették
az országgyűlési biztos beavatkozásának egy további korlátját. Nevezetesen
azt a problémát, hogy a második és harmadik generációs alkotmányos jogok,
így a szociális biztonsághoz vagy a munkához való jog alapjaiban nem kikényszeríthető
állami kötelezettségekként, állam célként vannak megjelenítve az Alkotmányban.
Bár az országgyűlési biztost ez az elméleti megkülönböztetés nem feltétlenül
köti, saját legitimitása megőrzésnek érdekében ezen a területen csak nagyon
indokolt esetben tehet jogszabály-módosításra ajánlást. Ilyen indok volt,
ha a szociális biztonsághoz való jog sérelme összekapcsolódott valamilyen
más, első generációs alkotmányos jog sérelmével, például a diszkrimináció
tilalmára vonatkozó rendelkezés megsértésével.
Az első generációs alkotmányos jogok közül a jogbiztonság, a hátrányos
megkülönböztetés tilalma és a jogorvoslati jogosultság megsértése fordult
elő legtöbbször mint a jogszabály-módosításra, -alkotásra vagy hatályon
kívül helyezésre irányuló kezdeményezés indoka. A második és harmadik generációs
jogok között egyértelműen a szociális biztonsághoz való jog sérelme indította
az országgyűlési biztosokat ilyen kezdeményezésre.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese gyakorlatában az elmúlt
másfél év alatt szinte minden szintű jogszabály vizsgálatára sor került.
Jelentőségüknél és számszerűségüknél fogva is kiemelkedtek a törvények
körében tett ajánlások. Az országgyűlési biztos és általános helyettese
a törvényhozást érintő javaslatait vagy az Országgyűlés illetékes bizottságai
vagy pedig az adott törvény előkészítéséért felelős minisztériumon keresztül
kísérelte meg érvényesíteni. Ez a módszer bevált és egy viszonylag jól
működő mechanizmus alakult ki.
Külön kell szólni egy olyan szabálytípusról, ami ugyan nem minősül
jogszabálynak, de nagyban befolyásolja a hatóságok tevékenységét. Ez az
az állami irányítás egyéb jogi eszköze. A nem jogszabályi formában kiadott
határozatok és utasítások kötik az alárendelt szerveket, de közvetlenül
nem érinthetik az állampolgárokat. Közvetett hatásuk azonban igen erőteljes
és nem véletlen, hogy az 1993. évi LIX. törvény kifejezetten rendelkezik
felülvizsgálatuk lehetőségéről. Az országgyűlési biztos és általános helyettese
gyakorlatában többször fordult elő, hogy az alkotmányos visszásság orvoslására
érdekében ilyen jogszabálynak nem minősülő rendelkezések megváltoztatását
kellett kezdeményezni.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese jogszabályokra vontakozó
kezdeményezései túlnyomórészt sikeresnek bizonyultak. E nemzetközi összehasonlításban
is kiemelkedő eredménynek tekinthető, hogy az indítványok közel 80 százalékát
elfogadták.
A teljesség igénye nélkül említjük meg néhány olyan fontos kezdeményezésünket,
amelyeket az érintett szervek már nem csupán elfogadtak, hanem teljesítettek
is. Az állampolgárok széles körét érintő javaslatunk irányult a társadalombiztosításról
szóló 1975. évi II. törvény módosítására. A módosítás lényege az volt,
hogy a társadalombiztosítás az utólag kifizetett ellátások után fizessen
kamatot, illetve pótlékot. Az Országgyűlés a kezdeményezésnek megfelelően
az 1995. CXVIII. törvénnyel eleget tett ajánlásunknak. Sikeres volt az
országgyűlési biztos beavatkozása az idős alkotóművészek érdekében. Ajánlására
az Országgyűlés elfogadta az 1996. évi LXXXVII. törvényt, amelyben kiegészítő
tevékenység megítélésénél nyugellátásnak ismerték el a Magyar Alkotóművészeti
Közalapítványtól kapott öregségi nyugdíjat és rendszeres rokkantsági segélyt.
Két minisztériumot érintett az országgyűlési biztosnak az a kezdeményezése,
amely a kötelező helyi közszolgáltatások szakmai követelményeinek rendeletben
történő megállapítására irányult. A települési szilárd és folyékony hulladékra
vonatkozó helyi közszolgáltatási ellátásról szóló 16/1996. (VII. 15.) BM-KTM
együttes rendelet 1996. július 23-án lépett életbe.
Javasoltuk a hatályban lévő Büntetés-végrehajtási Szabályzat módosítását
a fogva tartottakra vonatkozó garanciális szabályok érvényesítése érdekében.
Az ajánlást a miniszter elfogadta és beépítésre került az előzetes letartóztatás
végrehajtási szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM rendeletbe.
A szolgálati lakások bérlőinek hátrányos helyzetét indítványoztuk kiküszöbölni,
amikor javaslatot tettünk a Művelődési és Közoktatási Minisztérium és intézményei
rendelkezése alatt álló lakások bérlőkijelölési és bérlőkiválasztási gyakorlatának
miniszteri rendeletben történő rögzítésére. A kezdeményezésünkre meghozott
7/1996. (VIII. 9.) MKM rendelet 1996. július 9-én lépett hatályba.
A helyi önkormányzatok rendeletei fontos lakossági jogokat és érdekeket
érintenek. Ezért fordítottunk nagy figyelmet az ilyen szabályokat érintő
kezdeményezéseink sorsára. Több önkormányzatot kerestünk meg például a
köztisztaság fenntartásával, valamint a települési hulladék gyűjtésével
kapcsolatos rendeletek módosításának ügyében. Többek között a debreceni
önkormányzat is eleget tett az országgyűlési biztos általános helyettese
ajánlásának a 12/1996. (III. 18.) Kr. számú rendeletével.
Valószínűnek tűnik, hogy a jövőben a jogszabályokra vonatkozó indítványok
továbbra is központi szerepet fognak betölteni az országgyűlési biztos
tevékenységében, ezért nem lehet mellékes körülményként értékelni az ajánlásokkal
kapcsolatos pozitív tapasztalatokat.
5.3. Alkotmánybírósági
eljárás, ügyészi óvás, fegyelmi és büntetőeljárás kezdeményezése
Az egyedi ügyekben tett ajánlásokhoz és a jogszabályokhoz kapcsolódó kezdeményezések
számához képest gyakorlatunkban aránytalanul kevés azoknak a további eszközöknek
az alkalmazása, amelyekkel az országgyűlési biztos az 1993. évi LIX. törvény
alapján az alkotmányos visszásság kiküszöbölése érdekében folyamodhat.
Ennek a jelenségnek több oka van. A törvényben előírt kezdeményezések egy
részét több ügyben is igénybe vehető lett volna, ám elsősorban
célszerűségi megfontolások miatt más módon igyekeztünk orvosolni
a felmerült jogos sérelmet. Elsősorban az alkotmánybírósági eljárás és
az ügyészi óvás lehetőségével éltünk óvatosan. Az Alkotmánybíróság előtti
eljárás kezdeményezésének lehetősége nyilvánvalóan azokban az esetekben
merült fel, amikor a hatóság vagy közszolgáltató alkotmányos visszásságot
előidéző tevékenysége valamilyen jogszabályi hiányosságra volt visszavezethető.
Vizsgálataink során olyan súlyú és bonyolultságú alkotmányos problémát
nem tártunk fel, amely esetében az alkotmánybírósági út elkerülhetetlenül
szükséges lett volna. Egyes ügyekben az országgyűlési biztos is az Alkotmánybírósághoz
fordult volna, ám e panaszokról kiderült, hogy a kérdést az Alkotmánybíróság
már vizsgálja. Ilyen volt elsősorban a hadiárváknak nyújtandó egyösszegű
térítés, illetve a nem harcoló alakulatban eltöltött munkaszolgálat miatt
járó kárpótlás ügye. Ezeknél a panaszoknál a panaszos beadványát az ügyhöz
történő csatolás érdekében megküldtük az Alkotmánybíróságnak, továbbá értesítettük
a panaszosokat arról, hogy ügyükben alkotmánybírósági eljárás van folyamatban.
Az egyéb ügyekben azonban úgy ítéltük meg, hogy a jogszabályra visszavezethető
alkotmányos visszásság esetenként az Alkotmánybíróság hasonló
tárgyú döntése alapján az országgyűlési biztos jogkörében is
helyrehozható, az ellentmondó tartalmú, hiányos jogszabály módosításával,
új jogszabály kiadásával vagy a régi hatályon kívül helyezésével.
Az országgyűlési biztos nem hozhat kötelező határozatot egyetlen hatóságra,
így a jogalkotó szervek számára sem. Ezért annak elvi lehetősége nyitva
áll, hogy jogszabály alkotásra felhívó kezdeményezésésünk sikertelensége
esetén ha az ügy alkotmányos vonatkozásai ezt indokolják
az Alkotmánybírósághoz forduljunk. Az elmúlt másfél évben azonban erre
eddig még nem volt példa.
Az ügyészi óvások csekély számának az a magyarázata, hogy a legtöbb,
esetleges ügyészi óvást igénylő ügyben az érintett szerv vagy annak felügyeleti
szerve ajánlásunkra olyan módon orvosolta az alkotmányos visszásságot,
hogy más szerv eljárása, jelen esetben az ügyészség közbeavatkozása szükségtelenné
vált.
A fegyelmi és büntetőeljárások kezdeményezéséhez ritkán folyamodtunk.
A törvény szerint bűncselekmény alapos gyanúja esetén kötelezően, fegyelmi
vétség alapos gyanúja esetén pedig mérlegelésétől függően kezdeményez eljárást
az országgyűlési biztos. Fegyelmi eljárás kezdeményezésére sokkal több
esetben nyílott volna mód. Különböző mulasztásokban megnyilvánuló alkotmányos
visszásság ugyanis a legtöbb esetben ügyintézői felelőtlenségre, vétkességre
volt visszavezethető. Az országgyűlési biztos és általános helyettese azonban
arra az álláspontra helyezkedett, hogy csak a kirívóan súlyos, illetve
ismételt vétkes kötelezettségszegése esetén javasolja a fegyelmi eljárás
megindítását, egyébként pedig a tények feltárásával az adott szerv vezetőjére,
illetve a felügyeleti szervre bízza, hogy saját hatáskörében intézkedik-e
ilyen módon vagy sem. Az országgyűlési biztos ugyanis alapvetően az alkotmányos
visszásság felszámolásában és hasonló esetek jövőbeli elkerülésében érdekelt,
nem pedig a felelősségre vonásban. Ez utóbbi mindenekelőtt az érintett
szervek kötelezettsége.
Más a helyzet bűncselekmény alapos gyanúja esetén. Ilyenkor kötelező
a feljelentést megtenni, a feltárt bizonyítékokat a nyomozás elrendelésére
hivatott szervnek átadni. Bűncselekmény alapos gyanújának megállapítására
azonban csak igen kevés ügyben került sor. Ennek részben az a magyarázata,
hogy az Országgyűlési Biztos Hivatala nem rendelkezik olyan apparátussal,
technikai eszközökkel, amely az alapos gyanút alátámasztó bizonyítékok
beszerzését lehetővé tenné. A törvény szerint e feladat természetesen nem
is tartozik az országgyűlési biztos hatáskörébe. Bűncselekmény gyanúja
esetén viszont az országgyűlési biztos és általános helyettese általában
vizsgálatra hívta fel a büntetőeljárásra hivatott szervet, aminek eredményeként
vagy sikerült az alapos gyanúhoz szükséges bizonyítékokat összegyűjteni
és a büntetőeljárást megindítani vagy erre nem került sor. Az előbbi esetben
az országgyűlési biztos és helyettese a vizsgálat kezdeményezését ajánlásként
tarthatja számon, ám a konkrét személyek elleni büntetőeljárás megindítását
nem.
Hasonló a helyzet azokban az ügyekben, amelyekben a panaszosok azért
fordultak az országgyűlési biztoshoz, mert egy adott ügyben a nyomozás
megszüntetése számukra sérelmes volt. Több esetben fordult elő, hogy az
országgyűlési biztos és általános helyettese elsősorban eljárási szabálysértések
miatt, de esetenként a mérlegelési jogkör helytelen értelmezését bírálva
javasolta a nyomozás tovább folytatását. Szigorúan véve azonban ez sem
minősül büntetőeljárás önálló kezdeményezésének.
5.3.1. Alkotmánybírósági
eljárás kezdeményezése
Alkotmánybíróság elé az országgyűlési biztos egy ügyet terjesztett. Ez
azonban valamennyi biztost érintette, így a beadvány kezdeményezője nemcsak
az országgyűlési biztos és általános helyettese, hanem az adatvédelmi,
továbbá a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok biztosa is volt. A beadvány
az Alkotmánybíróság állásfoglalását kérte az országgyűlési biztosok hatáskörének
vonatkozásában. Ellentétes értelmezés alakult ki ugyanis az országgyűlési
biztosok és az ügyészség között az országgyűlési biztosokról szóló 1993.
évi LIX. törvény 29. §-ának értelmezésében, nevezetesen abban a kérdésben,
hogy az országgyűlési biztosok vizsgálati jogosultsága kiterjed-e az ügyészségre.
Figyelemmel arra, hogy az ügyészség tevékenysége nagy mértékben érinti
a polgárok különböző alkotmányos jogait, az országgyűlési biztosok nagyon
fontosnak tartották, hogy ebben a kérdésben megnyugtató megoldás szülessen
és ezért fordultak az Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság a beadvány
tárgyában még nem foglalt állást (OBH 700-64/1996).
5.3.2. Ügyészi óvás
Az országgyűlési biztos általános helyettese törvényességi intézkedést
kezdeményezett a legfőbb ügyésznél amiatt, hogy a rendőrhatóság közlekedési
szabályszegés miatt folytatott szabálysértési ügyben tárgyalás nélkül vonta
vissza az ügyfél vezetői engedélyét, tévesen hivatkozva a közúti intézkedés
rendőrhatósági igazgatásáról szóló belügyminiszteri rendeletre, a másodfokon
eljárt szabálysértési hatóság pedig a jogszabálysértést nem észlelve helybenhagyta
a fellebbezéssel megtámadott határozatot. A legfőbb ügyész az ajánlást
elfogadta és az illetékes ügyészség a kifogásolt határozat ellen óvást
jelentett be (OBH 5829/1996).
Szabálysértési ügyben került sor óvás kezdeményezésére abban az ügyben,
amikor az országgyűlési biztos általános helyettese azért fordult az ügyészséghez,
mert a panaszos ügyében hozott szabálysértési határozatok indokolása nem
tért ki a kiszabott pénzbírság mértékének indokaira, továbbá nem szólt
a mérlegelés során felmerült körülményekről. A legfőbb ügyész azzal a magyarázattal
utasította vissza az ajánlást, hogy időközben a panaszos felülvizsgálati
kérelmet nyújtott be az ügyben és ezt a bíróság végzéssel elutasította.
Az országgyűlési biztos általános helyettese a bírósági döntésre figyelemmel,
hatáskörének hiánya miatt visszavonta az ajánlását (OBH 3262/1995).
5.3.3. Büntetőeljárás
kezdeményezése
Az országgyűlési biztos egy rendőrtiszt ellen kezdeményezett büntetőeljárást,
mivel az érintett rendőr egy becsületsértés vétsége miatt ismeretlen tettes
ellen tett feljelentés nyomán hivatali hatalmával visszaélve a panaszos
lakásában házkutatást tartott, majd gyanúsítottkénti kihallgatást foganatosított
annak ellenére, hogy nem rendelhette volna el a nyomozást saját hatáskörében.
A legfőbb ügyész az ajánlásnak eleget tett és az ügy iratait a szükséges
eljárás lefolytatására megküldte az illetékes ügyészségi nyomozó hivatalnak
(OBH 4687/1996).
Rendőr elkövető ellen irányult az a kezdeményezés is, amelyben az országgyűlési
biztos amiatt állapította meg bűncselekmény alapos gyanúját, hogy egy rendőr
felkereste lakásán a panaszost és veréssel fenyegette peres ügyben folytatott
jogvita miatt, majd felszólította, hogy a pertől álljon el. A gyanúsított
azzal adott nyomatékot követelésének, hogy ő rendőrségi nyomozó ezért az
ügyet jól ismeri és tudja, hogy a panaszosnak nincs igaza. Az országgyűlési
biztos általános helyettese kényszerítés büntette kísérletének alapos gyanúja
miatt kezdeményezte a büntetőeljárás megindítását. A Legfőbb Ügyészség
a nyomozást elrendelte (OBH 276/1995).
A Rum községben végrehajtott kommandós akcióval összefüggésben az országgyűlési
biztos általános helyettese foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés
alapos gyanúját észlelte, ezért kezdeményezte az akció parancsnoka ellen
a büntetőeljárás megindítását. Az alapos gyanút az indokolta, hogy a rendőrtiszt
olyan mulasztásokat követett el, amely az egyébként elismert szakmai hibákon
túl, jogellenesnek is minősültek és ezért a beszállítani kívánt beteg,
továbbá a behatoló rendőrök a szükségesnél indokolatlanul nagyobb veszélyhelyzetbe
kerültek. A legfőbb ügyész a nyomozás elrendelését megtagadta arra hivatkozással,
hogy a szakmai hibákat téves helyzetértékelés okozta, ez pedig nem alapozza
meg a foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetést (OBH 1591/1995).
5.3.4. Fegyelmi ügyek
A rumi akció ügyében az országgyűlési biztos általános helyettese fegyelmi
eljárást is kezdeményezett. A vizsgálat során megállapította nyert, hogy
az elmebeteg férfi kórházba szállítását úgy rendelte el az illetékes szakorvos,
hogy nem tett eleget törvényi kötelezettségének, amely alapján a beszállítás
előtt személyesen kellett volna megvizsgálnia a beteget vagy benyomást
szerezni állapotáról. A Népjóléti Minisztérium az ajánlást elfogadta és
a fegyelmi eljárást az érintett orvos ellen lefolytatta (OBH 1591/1995).
Az országgyűlési biztos fegyelmi indítására látott alapot a Lánchíd
2000 Kft. ügyében. Megállapította, hogy az Állami Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet,
továbbá az Állami Bankfelügyelet illetékes tisztviselői mulasztást követtek
el, amikor nem tettek eleget értesítési kötelezettségüknek, illetve nem
szabtak ki bírságot a nyilvánvaló jogsértések miatt. Az ÁÉTF tekintetében
a Pénzügyminisztérium a BAF tekintetében pedig a Kormány beavatkozását
kértük. A Pénzügyminisztérium az ajánlást elfogadta, de a fegyelmi eljárások
megindításáról és azok eredményéről a törvényben előírtak ellenére sem
tájékoztatta az országgyűlési biztost (OBH 104/1995).
Rendőri mulasztás miatt kezdeményezett fegyelmi eljárást az országgyűlési
biztos általános helyettese a megyei rendőrfőkapitányságon. Vizsgálata
során ugyanis megállapította, hogy a bűnügyi nyomozást folytató rendőr
nem tett eleget kötelezettségeinek, nem rögzítette a felelősség eldöntése
szempontjából fontos nyomokat. A rendőr-főkapitányság egyetértett az ajánlással
és a mulasztást elkövető ügyintézőt fegyelmi úton felelősségre vonta (OBH
1996/1996).
A pszichiátriai otthonokban lefolytatott országgyűlési biztosi átfogó
vizsgálat több olyan hiányosságot tárt fel, amelyek megalapozták a fegyelmi
felelősség vizsgálatát. A Visontai Pszichiátriai Betegek Otthonával kapcsolatban
tett megállapítások, így elsősorban a betegekkel szemben folytatott büntetési
formák miatt kezdeményezte az ezért felelős dolgozó fegyelmi felelősségének
vizsgálatát a Heves megyei Önkormányzatnál. Az ajánlást az érintett szerv
nem fogadta el, fegyelmi eljárást nem indítottak (OBH 2255/1996).
Hasonló kezdeményezést tett az országgyűlési biztos Tokaj Város Önkormányzat
Egyesített Népjóléti Intézmény Gyermekotthonában tapasztaltak miatt. A
vizsgálat megállapításai szerint esetenként megalázó, embertelen módon
bántak az ápoltakkal, ami megalapozta legalább a fegyelmi felelősség vizsgálatát.
A Tokaji Önkormányzat az ajánlást elfogadta és a fegyelmi eljárást a korábbi
igazgató ellen megindította. Ezzel szemben a polgárdi fogyatékos otthont
fenntartó Fejér megyei Önkormányzat az ugyanilyen tényállás miatt tett
ajánlásra határidőn belül érdemben nem válaszolt (OBH 600-4/1996, OBH 600-19/1996).
Többszöri felszólításra sem orvosolt mulasztás miatt kezdeményezett
az országgyűlési biztos fegyelmi eljárást az egyik polgármesteri hivatal
ügyintézőjével szemben, amikor az a határozatát hosszú időn keresztül nem
hozta meg. Az országgyűlési biztos azért hívta fel a fegyelmi eljárás lefolytatására
az illetékes jegyzőt, mert az ügyben annak ellenére sem történt sokáig
semmi, hogy a felettes szerv többször sürgette az ügyintézőt a határozat
meghozatalára (OBH 1655/1996).
Rendkívüli haláleset miatt folytatott az országgyűlési biztos vizsgálatot
és ennek során állapította meg, hogy a kórház területén megfagyott idős
személy halála ügyében felmerül az Idősek Házának orvosa és a kórház ügyeletben
lévő ápolónőjének fegyelmi felelőssége. Ezért kezdeményezte nevezettek
fegyelmi felelősségének vizsgálatát. Ezzel az érintett szervek egyetértettek
(OBH 2195/1995).
Az országgyűlési biztos kezdeményezte, hogy vonják felelősségre a megyei
Kárrendezési Hivatalnak azt az ügyintézőjét, aki a hivatalhoz intézett
keresetet tíz hónapos késedelemmel továbbította a bírósághoz. Az OKKH elnöke
a fegyelmi vétség tényét elismerte, azonban a felelőssel szemben intézkedni
nem tudott, mert az érintett időközben megvált munkahelyétől (OBH 370/1996).