A bűncselekmények áldozatainak védelmére létrejött Fehér Gyűrű Közhasznú
Egyesület a bűncselekmények sértettjeinek állami kárenyhítését célzó intézkedést
kért. Az országgyűlési biztos megállapította, hogy a büntető ügyek jelentős
részében még a büntetőjogi felelősség megállapítása után sem történik meg
a sértettnek okozott kár megtérítése. Az állampolgári jogok védelme az
Alkotmányban előírt feladat, a bűncselekmények pedig sértik e védendőnek
nyilvánított értékeket. Az állami felelősség az elkövetett bűncselekmények
üldözésével és a büntetőigény bíróság előtti érvényesítésével csak részben
teljesül. Az állam kárenyhítési kötelezettsége az Alkotmány rendelkezéseiből
önmagában nem olvasható ki, ezért az ilyen eszközök hiánya önmagában nem
minősíthető alkotmányos visszásságnak. Az állam kárenyhítési kötelezettségének
törvényi előírása és az arra alkalmas eszközök biztosítása viszont összhangban
áll azzal a kötelezettséggel, amelyet az Alkotmány a közbiztonság és az
alkotmányos alapjogok védelmével összefüggésben az államra ró (OBH 6714/1996).
Az országgyűlési biztos helyettese hivatalból indított vizsgálata során
megállapította, hogy a különleges gyermekotthonokról egy ideiglenes népjóléti
miniszteri rendelet van érvényben. Ez szabályozza az intézetben történő
felvétel, elbocsátás és a jogorvoslat kérdését is. A vizsgálat megállapította,
hogy a szabályozás e formája mivel a rendelet az intézetben
elhelyezett gyermekek alapvető jogait is érinti ellentétes
az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével és alkotmányos visszásságot teremt (OBH
5423/1996).
Az országgyűlési biztoshoz érkezett egyik beadvány azt kifogásolta,
hogy az egyetemek és főiskolák közül egyre kevesebb indít képzést esti
és levelező tagozaton, ezekre gyakran csak diplomával rendelkezők nyerhetnek
felvételt és ez a munkaviszonyban állókat kizárja a felsőoktatásban való
részvételtől. Az Alkotmánybíróság a kérdéssel összefüggésben megállapította,
hogy az oktatáshoz való jog alapjog, márpedig az Alkotmány 8. § (2) bekezdése
értelmében alapvető jog lényeges tartalmát még törvény sem korlátozhatja
[35/1995. (VI. 2.) AB határozat]. Az Alkotmánybíróság szerint a felsőoktatáshoz
való alapvető jog sérelme abban az esetben állhat fenn, ha egy intézkedés
szükségtelenül és aránytalanul korlátozza e jog érvényesülését, vagyis
megakadályozza, ellehetetleníti a megfelelő képességgel rendelkezők oktatásban
való részvételét. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a vizsgálata
után megállapította, hogy az esti és levelező tagozaton folyó képzés korlátozása
vagy megszüntetése nem jelenti a művelődéshez való alapvető jog lényeges
tartalmának korlátozását tekintettel arra is, hogy az állam az életkörülményektől
függően különböző támogatási formákat biztosít a nappali képzésben résztvevők
számára, alkotmányos visszásság tehát nem állapítható meg (OBH 3286/1995).
A kényszerbérletekkel összefüggő beadványokkal kapcsolatban az országgyűlési
biztos észlelte, hogy a jogilag rendezetlen helyzet kedvezőtlenül érinti
a bérbeadók oldaláról a gazdasági verseny szabadságának az alkotmányos
elvét. A bérbeadóknak joguk van a piaci feltételekkel történő bérbeadásra,
azonban a kényszerbérlettel érintett lakások esetében ez nem valósítható
meg. Az országgyűlési biztos megállapította a tulajdon védelmével kapcsolatos
alkotmányos visszásságot (OBH 8342/1996).
Az országgyűlési biztos a távhőszolgáltatók ügyében folytatott vizsgálat
során észlelte, hogy a távhőszolgáltató monopol helyzetéből adódóan sérül
a gazdasági verseny szabadsága (OBH 2607/1995).
Az országgyűlési biztos gyakorlatában a tulajdonhoz való jog sérelme
elsősorban a zavartalan birtoklás és így a szomszéd jogok kapcsán
továbbá a kárpótlási igények teljesítésével összefüggésben fordult elő.
Nem volt ritka e tárgyban azonban az építésrendészeti ügyekben hozott sérelmes
döntés vagy mulasztás sem.
Az egyik panaszos beadványában azt sérelmezte, hogy az első fokú építésügyi
hatóság nem rendelkezett utca céljára kisajátított telekrész után fizetendő
kártalanításról. Sérelmezte azt is, hogy külön rendelkezés nélkül az ingatlan-nyilvántartásba
bejegyezték az önkormányzat tulajdonjogát. Az országgyűlési biztos helyettese
megállapította, hogy a közút céljára történő igénybevétel esetére a kártalanításra
a kisajátítási kártalanítás szabályait kell alkalmazni, kivéve ha az igénybevételre
az érdekeltek kérelmére indított telekalakítási eljárással kapcsolatban
kerül sor és az érdekeltek a kártalanítási igényükről lemondtak. Jelen
ügyben a panaszos kérelmére indult az eljárás és nem mondott le kártalanítási
igényéről. Az önkormányzat tulajdonjogának bejegyzése ezért sértette a
tulajdonhoz való jogát és ezzel alkotmányos visszásságot okozott (OBH 5513/1996).
Az önkormányzattal szemben panaszkodott az a személy is, aki szerint
ingatlanán az önkormányzati bérlakások lakói átjárnak, noha máshonnan is
meg tudnák közelíteni bérleményüket. Az országgyűlési biztos helyettese
megállapította, hogy az ingatlan zavartalan használatának akadályozása
miatt sérült a tulajdonhoz való jog (OBH 18/1995).
A tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésének elmaradása
számos ügyben szolgáltatott alapot alkotmányos visszásság megállapítására.
A jogbiztonság sérelme mellett nyilvánvalóan korlátozza a vevő jogait az
ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzés elmaradása, hiszen ez a bejegyzés
konstitutív hatályú. A bejegyzés elmaradása vagy az eljárás elhúzódása
ezért minden esetben alkotmányos visszásságot teremt (OBH 703/1995).
A panaszosoktól ellopott, majd a tolvaj által más személynek eladott
és a rendőrség által lefoglalt gépjárművek kiadásával összefüggésben is
felmerült a tulajdon sérelmének gyanúja. Az országgyűlési biztos helyettese
megállapította, hogy a járművet annak kell kiadni, akitől azt lefoglalták,
kivéve ha más nem jelentett be alaposnak látszó igényt, vagy ilyen igény
az eljárás adataiból nem tűnik ki. Az utóbbi esetben a dolgot annak kell
kiadni, aki tulajdonjogát kétséget kizáró módon igazolta. Amennyiben a
rendőrség ez utóbbi kötelezettségeit elmulasztja, sérül a tulajdonhoz való
alkotmányos jog (OBH 2663/1995).
A kényszerbérlők ügyeinek egy részénél is megállapítottuk a tulajdonhoz
való jog sérelmét. Ez a döntés azokat érintette, akiknek a cserelakásra
vonatkozó vételi, illetve elővásárlási joga a lakás a kényszerbérlet jellege
miatt nem vagy késedelmesen érvényesülhetett (149/1995).
Az élethez való jog tárgyánál fogva kiemelkedő jelentőségű az alkotmányos
jogok között. Az Alkotmánybíróság meghatározása szerint az emberi élet
és az emberi méltóság elválaszthatatlan egységet alkot és minden mást megelőző
legnagyobb érték. Az emberi élethez és méltósághoz való jog ugyancsak egységet
alkotó olyan oszthatatlan és korlátozhatatlan alapjog, amely számos egyéb
alapjognak forrása és feltétele. Az emberi élethez és méltósághoz mint
abszolút értékhez való jog többek között korlátot jelent az állam büntető
hatalmával szemben is [23/1990. (X. 31.) AB határozat].
Az emberi élet sérthetetlenségéhez fűződő alkotmányos jog sérelmének
gyanúja elsősorban a rendőrség, illetve honvédség által alkalmazott lőfegyver
használat, illetve rendkívüli halálesetek kapcsán merült fel. A biztosokhoz
több ízben fordultak annak az egyesületnek a tagjai, akiknek hozzátartozói
tisztázatlan körülmények között haltak meg sorkatonai szolgálat alatt,
vagy a civil életben. A panaszaik alapvetően kétirányúak voltak, egyrészt
hibáztatták azokat a hatóságokat, amelyeknek tevékenysége folytán a rendkívüli
haláleset bekövetkezett, másrészt a hatóságok megfelelő eljárását, illetőleg
ennek hiányát kfogásolták. Az országgyűlési biztos az esetek egy részében
megállapította az alkotmányos visszásságot.
A biztosok gyakorlatában kiemelkedő jelentőségű volt az ún. rumi ügy.
A Vas megyei Rum községben a mentőszolgálatnak nyújtott rendőri segítség
során történt fegyverhasználat következtében egy kórházba szállítani kívánt
elmebeteg férfi elhunyt. Az érintett alkotmányos jog fontosságára tekintettel
az országgyűlési biztos helyettese más hasonló, esetekkel egyezően
az ügyben személyesen járt el a helyszínen, illetve végzett cselekményeket
a tényállás megnyugtató felderítése érdekében. A vizsgálat során megállapította,
hogy a rendőri intézkedés annak eredeti céljával egy heveny
tüneteket mutató elmebeteg kórházba szállításának segítésével
ellentétesen olyan akcióként fejeződött be, mintha egy egészséges elmével
rendelkező bűnözőt kellett volna ártalmatlanná tenni. A fegyverhasználatot
illetően az országgyűlési biztos helyettese arra a megállapításra jutott,
hogy az az adott pillanatban már elkerülhetetlen volt, az intézkedő rendőrök
jogos védelmi helyzetben használták fegyverüket. Az akció vezetése és irányítása
során ugyanakkor olyan jogsértésekre és szakmai hibákra került sor, amelyek
összességükben a beteg életének önkényes kioltásához, továbbá a rendőrök
életének szükségtelen veszélyeztetéséhez vezetett. Mindez az élethez való
joggal összefüggésben helyrehozhatatlan alkotmányos visszásságot okozott.
Az országgyűlési biztos helyettese a vizsgálat során rámutatott arra, hogy
bár a büntetőjogi vagy fegyelmi felelősség érvényesítése a különböző ügyekben
az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervek feladata az ennek
során hozott döntés nem érinti az országgyűlési biztosnak az alkotmányos
visszásságra vonatkozó álláspontját. Az alkotmányos visszásság abban az
esetben is fennáll, ha az említett szervek mérlegelési jogkörükben
az ügyben büntető vagy fegyelmi felelősséget nem állapítanak meg (OBH 1591/1995).
Az élethez való jog sérelmét állapította meg az országgyűlési biztos
helyettese a honvédség egyik alakulatánál bekövetkezett halálos fegyverbaleset
ügyében. Az adott ügyben a felállított őr életét vesztette, mert őrparancsnoka
fegyveres támadás színlelése során agyonlőtte. Az országgyűlési biztos
helyettese elvi éllel szögezte le, hogy az őrszolgálatot ellátó katona
békeidőben fegyverbaleset folytán bekövetkező halálának értelemszerűsége
a honvédelem alkotmányos kötelezettségéből nem vezethető le, tehát sérti
az élethez és emberi méltósághoz való korlátozhatatlan alapjogot. A vizsgálat
során feltárt körülmények alapján az országgyűlési biztos helyettese megállapította,
hogy a pályakezdő tiszthelyettes őrparancsnok hiányos felügyelete
a jogerős bírósági ítéletben korábban elrendelt pártfogó-felügyelet tényleges
gyakorlásának elmulasztása , illetve a sor- és hivatásos állomány
közötti információhiány hozzájárult a honvédelmi kötelezettségét teljesítő
honvéd halálához, ami az Alkotmány 54. §-ában biztosított élethez és emberi
méltósághoz való joggal összefüggésben alkotmányos visszásságot okozott
(OBH 7458/1996).
Hivatalból indult vizsgálat annak a személynek a halála miatt, akinek
holttestét egy héttel eltűnése után találták meg az egyik kórháznak a területén,
ahová az Idősek Házából sérülése miatt beszállították a mentők. Az országgyűlési
biztos megállapította, hogy az idős személy halála elkerülhető lett volna,
ha a különböző intézmények dolgozói körültekintőbben járnak el. Az ügyben
ezért az alkotmányos visszásságot megállapítottuk (OBH 2195/1996).
Az országgyűlési biztos helyettese olyan ügyekben is fellépett, amelyekben
az élethez való jog veszélyeztetését állapította meg, ide sorolva a távoli
veszélyt is. Az IFOR-alakulatnál végzett helyszíni vizsgálat során kiderült,
hogy a katonák részére nem megfelelő számú és méretű golyóálló mellény
áll rendelkezésre. Az országgyűlési biztos helyettese az élethez való jog
közvetlen veszélyeztetésének hiánya ellenére megállapította az alkotmányos
visszásságot (OBH 6066/1996).
A rendkívüli halálesetek hatósági nyomozásának felülvizsgálata körében
az országgyűlési biztos azt mérlegelte, hogy a hatóság az eljárása során
eleget tett-e mindannak a törvényi kötelezettségének, amely az eset megnyugtató
felderítéséhez és lezárásához szükséges (OBH 642/1995).
Az emberi méltósághoz való jog sérelmének a vizsgálata elsősorban a
honvédséggel, a rendőrséggel és a büntetés-végrehajtási intézetekkel összefüggésben
merült fel. Az országgyűlési biztos helyszíni vizsgálaton állapította meg,
hogy az egyik helyőrségi laktanya néhány szociális helyiségében, továbbá
fogdájában uralkodó állapotok sértik az emberi méltósághoz való jogot (OBH
6715/1996).
Több panaszos állította, hogy a rendőrség eljárása során vagy pedig
a büntetés-végrehajtási intézetben bántalmazták. A bántalmazás ténye önmagában
kimeríti az emberi méltósághoz való jog sérelmét. Az országgyűlési biztos
azonban megfelelő eszközök híján ilyen esetekben nyomozást nem tud folytatni,
ezért azt igyekezett biztosítani, hogy az ügy nyomozására hivatott szervek
a jogszabályoknak megfelelően, lelkiismeretesen folytassák le az eljárást
(OBH 3555/1996).
Esetenként az is előfordult, hogy a panaszos által közölt adatok alapján
az egyik ügyben, az emberi méltósághoz való jog sérelmének gyanúja miatt
maga kezdeményezte a büntetőeljárást a hatóság tagja ellen az országgyűlési
biztos helyettese. A panaszost a lakásán felkereső, a rendőrség állományába
tartozó személy megfenyegette és arra igyekezett rávenni, hogy álljon el
egy polgári pertől. A biztos az ügyben nem elégedett meg a rendőrség által
tett parancsnoki intézkedésekkel, hanem kezdeményezte a Legfőbb Ügyészségen
a kényszerítés bűntettének kísérlete miatt a nyomozás elrendelését (OBH
276/1995).
Az országgyűlési biztos álláspontja szerint a megalázó bánásmód és
ezáltal az alkotmányos visszásság nem csupán tettlegesség következtében
jöhet létre. A egyik panaszos azt sérelmezte, hogy a helyi önkormányzat
szociális irodájában tűrhetetlen hangot használtak vele szemben (OBH 3257/1996).
Az emberi méltóság megsértésével, valamint a kínzás, kegyetlen és embertelen
bánásmód tilalmával egyaránt összefüggnek azok a panaszok, amelyek a nyomozó
hatóságok egyes eljárási cselekményeit kifogásolják. Az országgyűlési biztos
vizsgálatát több ilyen ügyben kizárta az a körülmény, hogy a bíróság foglalkozott
a történtekkel vagy pedig a nyomozó hatóságnál nem merítették ki a rendelkezésre
álló jogorvoslatokat. Ettől függetlenül is rendkívül nehéz volt az ilyen
jellegű panaszokban állást foglalni, hiszen a történtek bizonyítása alapvetően
a hatóságok útján történhet. Az országgyűlési biztos tehát kénytelen a
különböző hatósági eljárások eredményére támaszkodni, vizsgálta viszont
a hatóságok eljárásának szabályszerűségét (OBH 6553/1996, OBH 3918/1996,
OBH 6900/1996). Azt, hogy az esetek többségében elfogulatlan, objektív
vizsgálat folyt, bizonyítja, hogy az országgyűlési biztos által indítványozott
hatósági vizsgálatok feltártak olyan személyes felelősséget, amelyet felelősségre
vonás követett (OBH 3900/1996).
A szabadsághoz és a személyi biztonsághoz való alkotmányos jog olyan
alapérték, amelyet mindenkinek szem előtt kell tartania. A hatóságoknak
különös figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy valóban csak a törvényben
meghatározott okokból és a törvényben meghatározott eljárás keretében foszthassanak
meg bárkit szabadságuktól. Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutatott rá arra,
hogy a személyes szabadságnak jogszerű (törvényes) elvonása is okozhat
alaptalan sérelmet. Az egyes korlátozó rendelkezések csak akkor fogadhatók
el alkotmányszerűnek, ha az általuk elérni kívánt és alkotmányosan elismert
célhoz képest a korlátozás szükségszerű és arányos [66/1991. (XII. 21.)
AB határozat].
Különös gonddal vizsgálta az országgyűlési biztos ennek az alkotmányos
jognak az érvényesülését olyan személyek csoportjai körében, akik helyzetüknél
fogva képtelenek, vagy nagyon kevéssé képesek saját érdekeik védelmére.
Ilyen személyeknek tekinthetők azok, akik betegségük miatt pszichiátriai
otthonokban vannak. Az országgyűlési biztos megállapította, hogy az intézetben
elhelyezett mentális betegeknek a szabadsághoz való joga gyakran sérül.
Az egészségügyi törvény 30, illetve 60 naponként kötelező jelleggel írja
elő a pszichiátriai fekvőbeteg-intézetekben lévő betegek gyógykezelésének
bírói felülvizsgálatát. A vizsgálat során kiderült, hogy a Pomázi Munkaterápiás
Intézetben 5 éve nem végezte el az illetékes bíróság az egészségügyi törvény
által kötelezően előírt bírói felülvizsgálatot. Mivel a szükséges eljárást
elmulasztották, nyilvánvalóan sérült a betegek szabadsághoz való joga.
A legtöbb intézményben az önkéntességen alapuló pszichiátriai otthonbeli
ellátás határozatlan időtartamát gyakran végleges, a beutalt haláláig tartó
időszakként értelmezték. A gyámhatóságok a határozatlan időre pszichiátriai
otthonba beutalt cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló beteg
javait, ingatlanait a gondnok kérésére elidegenítették, illetve ennek elidegenítéséhez
hozzájárultak. A beutaló önkormányzatok ugyan többször éltek a határozott
ideig tartó beutalás lehetőségével, de ennek garanciális jelentőségét gyengítette,
hogy nem kísérték figyelemmel a maguk által megjelölt határidőket. Mindez
több esetben szükségtelen szabadságkorlátozáshoz vezetett. A szabadsághoz
való alkotmányos jog sérelmét észlelte az országgyűlési biztos a pszichiátriai
intézményben belül is, amikor a szabadságmegvonások különböző formáit elemezte.
Így találkozott olyan elfogadhatatlan szabadságkorlátozásokkal, mint a
hálós ágy, ruhamegvonás, bezárás, kimenő megvonás, amelyeket alkalmanként
büntetésként foganatosítottak. Mindezek az alkotmányos joggal összefüggésben
alkotmányos visszásság megállapítására voltak alkalmasak (OBH 2255/1996).
Az országgyűlési biztos ugyanakkor nem állapította meg a szabadsághoz való
jog sérelmét olyan esetekben, amikor gyógykezelés szükségessége miatt szállítottak
be valakit kórházba (OBH 2494/1996). Az adott ügyben a vizsgálat megállapította,
hogy a panaszos pszichiátriai osztályra történő szállítása és gyógykezelése
a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt, az megalapozott volt.
A személyi szabadság megsértésének gyanúja merült fel több idegenrendészeti
ügyben. Az idegenrendészeti eljárás hatálya alatt álló panaszosok azt sérelmezték,
hogy hosszú időt sokszor éveket töltöttek már el
őrizetben, ügyükben azonban érdemi döntés nem született. Az említett panaszosok
illegálisan érkeztek Magyarországra megszegték a kijelölt helyen való tartózkodás
szabályait, majd elfogásukat követően többen hamis személyi adatokat használtak.
Hosszabb ideig tartó őrizetükre a személyazonosságuk felderítése, a vissza-
vagy áttelepítésük elhúzódása miatt került sor. Ezeknek az ügyeknek egy
részében nem állapítottunk meg az alkotmányos visszásságot (OBH 6712/1996,
OBH 2691/1996).
Az idegenrendészeti őrizetben lévők helyzetét értékelte az országgyűlési
biztos a Nagyfai Büntetés-végrehajtási Intézetben folytatott vizsgálata
során. Többek között megállapította, hogy az idegenrendészeti őrizet, illetve
annak büntetés-végrehajtási intézetben történő végrehajtása aránytalanul
súlyos joghátrány. Kiszámíthatatlanul elhúzódó időtartama, az őrizet végrehajtásának
módja nem méltányos és nincs arányban az elkövetett jogsértéssel. Az idegenrendészeti
őrizet nem illeszthető a büntetés-végrehajtás rendszerébe. Mindezen körülmények
következtében a jelenlegi rendszer több szempontból is alkotmányos visszásságot
okoz. A jogbiztonsággal összefüggésben sérti a személyi szabadsághoz fűződő
jogot is (OBH 700-83/1996).
Elvi állásfoglalást igényelt az a panasz, amely azt kifogásolta, hogy
a városban működő tömegközlekedési helyi járatú járművön a jegyellenőrzést
olyan módon végezték, hogy az autóbusz ajtajait a megállóba érkezést követően
zárva tartották, amíg a járművön tartózkodó ellenőrök végigvizsgálták az
utasokat. A vizsgálat során az országgyűlési biztos megállapította, hogy
az ajtók zárva tartása az utazási feltételekben közzétett szabályok alapján
végrehajtott ellenőrzés érdekét szolgálta és nem tekinthető a személyi
szabadság korlátozásának, amennyiben szükségszerű és időtartamát tekintve
arányos. Ez utóbbi két feltétel azonban hangsúlyosan szerepelt az országgyűlési
biztos állásfoglalásában, mivel e két feltétel bármelyikének nem teljesülése
megalapozhatja az alkotmányos visszásságot (OBH 7937/1996).
A személyi biztonsággal kapcsolatban lévő ügyek általában a közbiztonság
helyzetével függtek össze. A panaszosok az ilyen jellegű beadványokban
a rendőrség eljárását, intézkedéseit kifogásolják, amelyek szerintük a
közbiztonságot és így saját személyes biztonságukat hátrányosan érintik.
Több személy panaszolta a főváros VIII. kerületében a prostitúció következtében
kialakult állapotokat. Az országgyűlési biztos helyettese vizsgálata során
megállapította, hogy a prostitúció és a hozzá kapcsolódó cselekmények a
kerületben lakó és dolgozó állampolgárokat akadályozzák az Alkotmányban
biztosított különböző jogaik gyakorlásában. Az alkotmányos visszásság kialakulásában
több érintett hatóság és a jogi szabályozás is közrejátszott (OBH 91/1995).
A védelemhez való alkotmányos jog vizsgálata, figyelemmel a büntetőeljárás alá vont személyek kiszolgáltatott helyzetére, kiemelkedő jelentőséggel szerepelt az országgyűlési biztos gyakorlatában. Az országgyűlési biztos ezért nemcsak konkrét panasz alapján, hanem hivatalból és átfogó módon is vizsgálta ennek a jognak az érvényesülését. Panasz miatt indult viszont az a vizsgálat, amelyben ügyvédi kamarák vezetői azt sérelmezték, hogy egyes nyomozó szervek a folyamatban lévő ügy iratainak megtekintését és azokról másolat készítését csak a meghatalmazás, illetve kirendelés időpontját követően keletkezett iratokra nézve engedélyezik. Sérelmezték azt is, hogy anyagi fedezet hiányára hivatkozva nem jutnak hozzá a nyomozati iratok másolatához. Az országgyűlési biztos megállapította, hogy ez a kialakult gyakorlat részben alkotmányellenes jogszabályi rendelkezésekre visszavezethető vissza (OBH 4024/1996).
A jogorvoslati jogosultság alapvető garanciális elv. A jogorvoslat lehetőséget
biztosít az állampolgárok számára, hogy a számukra sérelmes döntést a hatóságok
felülbírálhassák. A jogorvoslati jogtól való elzárás ezért minden esetben
súlyos alkotmányos visszásságnak minősül.
A jogorvoslati jog sérelme többféle módon nyilvánult meg az eljáró
hatóságok tevékenységében. A legjellemzőbb magatartási forma a hatóság
hallgatása volt. Ha a hatóság nem hozza meg a kötelező határozatot, akkor
megsérti az államigazgatási eljárásról szóló törvény 42. § (1) bekezdését,
amely kimondja, hogy az államigazgatási szerv mind az ügy érdemében, mind
az eljárás során eldöntendő kérdésekben határozatot hoz.
Az ügyek egy részében a hatóság téves jogszabály értelmezésből kiindulva
nem szabályszerű határozattal döntött az ügyfél kérelméről és ezzel zárta
el őt a jogorvoslati lehetőségtől. Az egyik ügyben a panaszos azt sérelmezte,
hogy a Polgármesteri Hivatal nem bírálta el a területet érintő építési
tilalom miatti korlátozási kártalanítási kérelmét. Az országgyűlési biztos
megállapította, hogy a kérelem ügyében az illetékes csak tájékoztató levelet
írt az ügyfélnek ahelyett, hogy szabályszerű határozatot hozott volna (OBH
2612/1995).
Több ezer személyt érintett az az ügy, amelyben a panaszosok azt kifogásolták,
hogy az APEH az általuk kért adókedvezmény tárgyában hozott első fokú elutasító
határozatot követően fellebbezésüket nem bírálta el és a másodfokú eljárást
felfüggesztette. A panaszosok így nem tudták igénybe venni a számukra egyébként
nyitva álló bírói eljárás lehetőségét. Az országgyűlési biztos helyettese
megállapította, hogy alaptalan az APEH-nek az az érvelése, mely szerint
az ügyek felfüggesztésére más hatóság jogkörébe tartozó előzetes kérdés
eldöntése miatt van szükség, ezért az eljárást az Alkotmány 57. § (5) bekezdésébe
foglalt jogorvoslati jogosultság megsértésének minősítette (OBH 6134/1996).
A határozat meghozatalának hiánya okozta az alkotmányos visszásságot
abban az ügyben is, amikor a panaszosok beadványukban azt kifogásolták,
hogy örökbefogadási kérelmük alapján hozzájuk kihelyezett intézeti nevelteket
indoklás nélkül vitték vissza a gyermek- és ifjúságvédelmi intézetbe. A
vizsgálat feltárta, hogy az illetékes közigazgatási hivatal az örökbefogadási
eljárást határozathozatal nélkül szüntette meg és így sérült a jogorvoslathoz
való jog. Az országgyűlési biztos helyettese elvi éllel mutatott rá arra
is, hogy a gyermekek kihelyezése ügyében történő döntéssel szemben a jogorvoslati
lehetőség a gyakorlatban általában nincs megfelelően biztosítva (OBH 958/1995).
A felsőoktatási intézményeket érintette az a panasz, amelyben a másoddiplomás
hallgatók azt sérelmezték, hogy ellentétben az előző évfolyam
hallgatóival az egyetemi oktatási program befejezését követően
csak főiskolai és nem egyetemi szintű nyelvtanári képesítést kaptak. Az
országgyűlési biztos vizsgálata során megállapította, hogy a döntést sérelmező
panaszosok kérték a művelődési és közoktatási minisztert, hogy törvényességi
felügyeleti jogkörében eljárva vizsgálja felül az egyetem döntését és ennek
során hozzon formális határozatot, mert csak így vehetik igénybe a felsőoktatási
törvény szerint biztosított bírói felülvizsgálat lehetőségét. Az MKM arról
tájékoztatta őket, hogy az ügyben jogszabálysértő döntés nem született
és az egyetem eljárásának helybenhagyását feleslegesnek tartja. A minisztérium
döntésével hátrányos helyzetbe hozta a hallgatókat, akik az Alkotmányban
biztosított jogorvoslati jogukkal így nem tudtak élni (OBH 328/1995).
Számos külföldi állampolgárságú, de Magyarországon végzett és itt letelepedett
orvost érintett hátrányosan a Magyar Orvosi Kamara, illetve a Népjóléti
Minisztérium jogellenes eljárása. Az orvosok azt sérelmezték, hogy nem
vették fel őket az Orvosok Országos Nyilvántartásába. Az országgyűlési
biztos helyettese eljárása során megállapította, hogy a jogorvoslati joggal
összefüggésben több okból is alkotmányos visszásság alakult ki. Egyrészt
a nyilvántartásba vételről szóló elutasító határozatokat nem az arra kizárólagos
jogkörrel rendelkező miniszter, hanem a Magyar Orvosi Kamara hozta meg.
Másrészt e határozatok nélkülöztek minden alapszerűséget, így elsősorban
a döntés indokait is. Panaszosok a jogsértő eljárás miatt nem élhettek
a jogorvoslati jogosultságukkal (OBH 630/1995).
Tapasztalatunk szerint a különböző hatóságok gyakran elmulasztották
a döntésükben az ügyfelek jogorvoslati jogra történő kioktatását. E kioktatási
kötelezettséget jogszabály írja elő. Ilyen ügyek előfordultak majdnem minden
hatóságnál, így többek között az önkormányzatoknál és az APEH-nél (OBH
4391/1996, OBH 944/1996, OBH 1728/1995, OBH 1188/1995).
Sajátos helyzet alakul ki akkor, amikor negatív hatásköri összeütközés
folytán nincs olyan hatóság, amely a jogorvoslatot elbírálná. Egy ügyben
a szülők azt sérelmezték, hogy az általános iskola igazgatója megtagadta
elsőosztályos gyermekeik részére az év végi bizonyítvány kiadását. A szülők
az igazgató határozatával szemben jogorvoslattal kívántak élni, azonban
a jogorvoslati kérelmet egyetlen hatóság sem kívánta elbírálni annak ellenére,
hogy az ügyben a helyi önkormányzat jegyzőjének lett volna hatásköre és
illetékessége (OBH 217/1995).
A jogorvoslat akadályát képezi is, ha a hatóság az ügyben hozott határozatokat
nem szabályszerűen kézbesíti. A kézbesítés elmaradása miatt állapította
meg az országgyűlési biztos a jogorvoslattal összefüggő alkotmányos visszásságot
abban az ügyben, amikor panaszos lakáscélú támogatás, valamint gyermeknevelési
segély iránti kérelmének elutasítását sérelmezte (OBH 213/1995).
A jogorvoslathoz való joggal összefüggésben sajátos jogsértéseket tapasztaltunk
a kárpótlási ügyekben. A panaszos azért fordult az országgyűlési biztoshoz,
mert az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal által hozott határozat
bírósági felülvizsgálatát kérte, ám a hivatal a hozzá megküldött keresetet
jogszabályi kötelezettsége ellenére évekig nem továbbította a bírósághoz.
Az országgyűlési biztos és általános helyettese megállapította az alkotmányos
visszásságot, továbbá feltárta azt is, hogy az Országos Kárrendezési és
Kárpótlási Hivatalban 1073 olyan kereseti kérelem volt található, amelyet
a fenti indokok alapján nem terjesztettek a bíróság elé (OBH 3018/1995,
OBH 370/1996).
Egyértelműen a jogorvoslati jogosultság megsértését jelenti, ha az
elbírálásra jogosult és köteles hatóság e kötelezettségének nem tesz eleget.
Tartalmilag akkor is megállapítható az alkotmányos visszásság, ha a fellebbezési
eljárás megfelelő indok nélkül túlságosan elhúzódik. Az egyik ügyben a
panaszos azt kifogásolta, hogy a bérleti jog folytatása iránti kérelmét
elutasító önkormányzati határozat ellen benyújtott fellebbezésének elbírálásáról
több mint két éve nem kapott értesítést (OBH 3017/1996).
Az országgyűlési biztos és általános helyettese észrevételt tett olyan
esetekben is, amikor a jogorvoslati jogosultság alkotmányos elvét jogszabályi
hiányosság miatt nem lehetett érvényesíteni. Így megállapította, hogy a
különleges gyermekotthonokban történő felvétel és elbocsátás esetében az
érintettek számára nincs megfelelően biztosítva a jogorvoslati jogosultság
és ezáltal alkotmányos visszásság keletkezik (OBH 5423/1996).
A magánlakás sérthetetlenségéhez fűzödő jog sérelmével sok panasz vizsgálatában
foglalkoztunk. E panaszok többsége azonban kívül esett az országgyűlési
biztos hatáskörén, figyelemmel arra, hogy a jogsértések többsége nem hatóságok
vagy közszolgáltatók tevékenységének következtében merült fel. A hatáskörünkbe
tartozó ilyen jellegű panaszok leginkább a rendőri szervek eljárását sérelmezték.
Az egyik ügyben a rendőrség egy becsületsértés vétsége miatt elrendelt
nyomozás kapcsán tartott a panaszos lakásában házkutatást. Az országgyűlési
biztos megállapította, hogy ebben az ügyben a saját hatáskörben elrendelt
nyomozás hivatali visszaélésnek minősült és ezáltal alkotmányos visszásságot
okozott (OBH 4687/1996).
Nem merült fel viszont alkotmányos visszásság olyan ügyekben, amikor
a házkutatás elrendelése jogszerű és okszerű volt. Azt sem lehetett kifogásolni,
ha a házkutatásra halaszthatatlan nyomozati cselekményként került sor (OBH
3918/1996).
A magánlakás sérthetetlenségéhez kapcsolódik annak az ügynek a vizsgálata,
amelyet az országgyűlési biztos általános helyettese azért indított, mert
a panaszos ellen a gépkocsijában közúti ellenőrzés során felfedezett baseball-ütő
miatt a rendőrség szabálysértési eljárást indított. Az országgyűlési biztos
általános helyettese eljárása során megállapította, hogy a jogszabályok
pontosan előírják, hol tilos a közbiztonságra különösen veszélyes eszközöket
birtokolni, ezek a közterületek, a nyilvános helyek vagy közforgalmú közlekedési
eszközök. A közlekedési eszköz belseje azonban nem minősülhet közterületnek,
a panaszos saját tulajdonú gépjárműve pedig közforgalmú közlekedési eszköznek.
Ezzel szemben a legfőbb ügyész álláspontja szerint a közterületen lévő
személygépkocsi éppúgy, mint az elkövető által a közterületen viselt ruházat
vagy a nála lévő táska is a bennük elhelyezett tárgyakkal együtt ugyanolyan
ellenőrzési szabályoknak van alávetve, mint a közterület. Az országgyűlési
biztos általános helyettesének álláspontja szerint e nem nyilvános szabályként
közzétett értelmezés kiterjesztette a jogszabályok hatályát, ezáltal alkotmányos
visszásságot okozott a magánlakás sérthetetlenségével összefüggésben (OBH
3262/1995).
Az Alkotmány 64. §-ában biztosított panaszjog az országgyűlési biztos
és általános helyettesének tapasztalata szerint szoros összefüggésben van
a jogorvoslati jogosultsággal. A két alkotmányos jog sérelme gyakran együtt
valósul meg. Viszonylag ritkán fordul elő a panaszjog önálló megsértése.
Esetenként azonban a panaszjog sérelmére negatív hatásköri összeütközés
miatt került sor. Az egyik ügyben a feltételes szabadságra bocsátott panaszos
útlevelet kért, de ehhez a feltételes szabadságra tekintettel előzetes
hozzájárulásra volt szüksége. Az előzetes hozzájárulást a panaszos a városi
bíróságtól kérte, amely a kérelmet további intézkedés céljából megküldte
a megyei büntetés-végrehajtási intézetnek. A büntetés-végrehajtási intézet
a kérelmet mellékleteivel együtt visszaküldte a panaszosnak azzal, hogy
a kérelem elintézése a bíróságnak hatáskörébe tartozik. Az ügyben az országgyűlési
biztos általános helyettese megállapította a panaszjoggal kapcsolatos alkotmányos
visszásságot. Rámutatott arra, hogy az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló törvény szerint, ha a bíróság valamely ügyben a hatáskörét
vagy ennek hiányát megállapítja, akkor döntése az államigazgatási szervre
kötelező. A büntetés-végrehajtási intézetnek tehát az ügyben határozatot
kellett volna hoznia (OBH 167/1995).
Egy másik ügyben a panaszos kérelmet nyújtott be adóigazgatási ügyében
a vele szemben eljáró APEH-tisztviselő kizárása iránt, ám e kérelemre nem
kapott választ. Az országgyűlési biztos általános helyettesének véleménye
szerint a kérelem figyelmen kívül hagyása sértette az Alkotmány 64. §-ában
foglalt panaszhoz való jogot és ezáltal alkotmányos visszásságot okozott
(OBH 944/1996).
A panaszjoggal kapcsolatos visszásság merült fel azokban az ügyekben,
amelyekben a panaszosok feljelentéssel éltek a rendőrségen, ám több hónap
elteltével sem kaptak értesítést arról, hogy a nyomozás megindult-e és
azt melyik nyomozó hatóság folytatja. Az országgyűlési biztos általános
helyettese vizsgálata során megállapította, hogy az adott ügyekben a nyomozások
megindultak, de azokat átvette a rendőrség egy másik részlege. Az áttételről
a hatóságok a fel- jelentőket nem értesítették, így megfosztották őket
jogaik gyakorlásának lehetőségétől, továbbá azt a látszatot keltették,
mintha az üggyel nem foglalkoznának, ezért az országgyűlési biztos általános
helyettese megállapította az alkotmányos visszásságot (OBH 251/1995). Nem
történt viszont alkotmányos visszásság azokban a hasonló ügyekben, amikor
az értesítés olyan személyeknél maradt el, akik az ügyben sem feljelentőként,
sem sértettként, sem gyanúsítottként nem szerepeltek (OBH 1436/1995).
Az illetékhivatal eljárását sérelmezte az a panaszos, aki szerint az
illetékhivatal egy szerződés után kétszer szabott ki vagyonátruházási illetéket,
majd az ezt kifogásoló beadványokra nem reagált. Az országgyűlési biztos
általános helyettese megállapította, hogy az illetékhivatal második határozatát
törölte, azonban mulasztást követett el, mert egyáltalán nem tájékoztatta
panaszost az illeték összegének kiszámítási módjáról. Ezzel alkotmányos
visszásságot idézett elő (OBH 1449/1995).
A panaszjog sérelmét állapította meg az országgyűlési biztos abban
az ügyben, amikor egy középiskolai tanuló beadvánnyal fordult az iskola
igazgatójához, amelyben az egyik tanár vele szemben tanúsító magatartását
kifogásolta. A tanuló által írt panaszlevélre az iskola vezetése nem adott
hivatalos választ. Az alkotmányos visszásság ezért megállapítható volt
(OBH 5158/1996).
A hátrányos megkülönböztetés tilalma a nemzetközi és nemzeti jogok egyik
legfontosabb elve. A törvény előtti egyenlőség követelményéből a társadalmi
élet minden területére kiterjesztett alkotmányos szabály betartása a demokrácia
egyik fokmérője is. A diszkriminációt sok esetben nehéz ténylegesen bizonyítani,
a hátrányos megkülönböztetés, mint valódi ok általában az érvelés háttérében
húzódik meg, ezért nehezen fedezhető fel.
Az országgyűlési biztos általános helyettese a Magyarországon diplomát
szerzett külföldi állampolgárságú orvosoknak az orvosi nyilvántatásba vételével
kapcsolatos vizsgálatában feltárta, hogy szakmai vagy emberi oka a nyilvántartásba
vétel elutasításának nem mutatható ki, ugyanakkor más külföldi állampolgárságú,
de magyar nemzetiségű orvosok esetében a nyilvántartásba vétel megtörtént.
Ez a tény önmagában megalapozta az arab származású orvosokkal szembeni
hátrányos megkülönböztetést (OBH 630/1995).
Az Alkotmány 70/A. §-ában foglalt diszkrimináció tilalmával kapcsolatban
visszásságnak értékelte az országgyűlési biztos egyes kényszerbérlők helyzetét
is. Indokolatlanul kerültek ugyanis hátrányos helyzetbe azok a bérlők,
akik a jogszabályban előírt határidőig önhibájukon kívül nem tudtak élni
a számukra biztosított vételi jogukkal (OBH 149/1995).
A bérleti joggal voltak kapcsolatosak azok a panaszok is, amelyekben
a bérlők a helységbérleti jogok önkormányzat általi felmondással történő
megszüntetését kifogásolták. A vizsgálat megállapította, hogy hátrányos
megkülönböztetést valósított meg az önkormányzat azzal, hogy a lakástörvényben
biztosított felmondás lehetőségét a jog rendeltetésével össze nem férő
célra a bérlő jogainak és törvényes érdekeinek csorbítására használta fel
(OBH 807/1995). Hátrányos helyzetbe kerültek azok a bérlők is, akiknek
állami tulajdonú lakóházát az egyház visszaigényelte és az önkormányzat
lakottan, ellenérték kikötése nélkül az egyház tulajdonába adta. Az országgyűlési
biztos megállapította, hogy az önkormányzat és az egyház megállapodása
több szempontból sértette a hátrányos megkülönböztetés tilalmát. Ezen alkotmányos
visszásság orvoslása érdekében az országgyűlési biztosnak attól függetlenül
el kellett járnia, hogy az ügyben a bíróság megállapította, hogy a kérdéses
ingatlan nem tartozik az egyházi törvény hatálya alá (OBH 1652/1995).
A nemek közötti diszkrimináció tilalmának megsértését állapította meg
az országgyűlési biztos az Eötvös Loránd Tudományegyetem egyik dolgozójának
nyugdíjazása ügyében. A panaszos azért fordult az országgyűlési biztoshoz,
mert az ELTE rektora közalkalmazotti jogviszonyát nyugellátási jogosultságára
tekintettel megszüntette, ugyanakkor a tanszékcsoporton belül több nyugdíjkorhatáron
felüli férfi oktató jogviszonyát fenntartotta. Az országgyűlési biztos
megállapította, hogy az Alkotmánybíróság szerint a nemek közötti megkülönböztetés
akkor nem sérti az Alkotmányt, ha az a nagyobb társadalmi egyenlőséget
célozza [9/1990. (IV. 25.) AB határozat]. A vizsgálat során az országgyűlési
biztos arra a következtetésre jutott, hogy a munkáltató által alkalmazható
kényszer következtében a felsőoktatásban dolgozó nők alacsonyabb életkorban
történő nyugellátásba helyezése a nagyobb társadalmi egyenlőség helyett
ezzel ellentétes eredményre vezet, így sérti az Alkotmány 70/A. §-ában
meghatározott diszkrimináció tilalmát és alkotmányos visszásságot okoz
(OBH 4945/1996).
A diszkrimináció gyanúja merül fel a felsőoktatásból létszámleépítés
következtében elbocsátott dolgozók ügyeiben. A felmentett oktatók joggal
sérelmezték, hogy felmentésük indoklása a közalkalmazotti törvény
előírásaival szemben nem tartalmazott személyre szóló megállapításokat,
ezáltal lehetőséget nyújtott munkahelyi vezetőiknek arra, hogy diszkriminatív
módon válogassanak az elbocsátandó dolgozók között (OBH 596/1995).
Munkakörükkel összefüggésben történt hátrányos megkülönböztetés miatt
nyújtottak be panaszt az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat
egyik megyei intézetének dolgozói. A panasz szerint az országos tisztifőorvos
joghézagra hivatkozással megtagadta a veszélyességi pótlékot az e munkakörben
dolgozók számára. A vizsgálat megállapította, hogy az ÁNTSZ megyei intézeteinek
kémiai, virológiai laboratóriumai a köztisztviselőkről szóló törvény, a
központi intézetek pedig a közalkalmazottak jogállásairól szóló törvény
hatálya alá tartoznak. Ez utóbbi törvény alapján a laboratóriumi dolgozók
veszélyességi pótlékra jogosultak, míg az ugyanolyan jellegű munkát végző
Ktv. hatálya alatt álló munkavállalók ilyenre nem jogosultak. Az országgyűlési
biztos általános helyettese ezért megállapította a hátrányos megkülönböztetés
tilalmának sérelmét (OBH 870/1995, OBH 1547/1995).
A mozgássérültekkel kapcsolatban diszkriminatívnak minősítettük az
OTSH volt elnökének azt a kijelentését, amely az élsport és a mozgássérültek
sportja közötti megkülönböztetésre vonatkozott (OBH 1856/1996).
Állampolgárok nagy csoportját érintették azok a panaszok is, amelyekkel
a volt hadiárvák fordultak hivatalunkhoz. A beadványokban azt sérelmezték,
hogy a hadiárva juttatások megszüntetése miatt kérelmeztek egyösszegű térítést,
ám e kérelmeket elutasították. A vizsgálat megállapította, hogy a vonatkozó
törvény szerint azoknak jár egyösszegű térítés, akiknek 1949. január 1.
előtt megállapított hadigondozotti ellátását, ezen időpontot követően politikai
okból megszüntették. Az országgyűlési biztos álláspontja szerint a jogi
szabályozás hátrányos megkülönböztetésre ad alkalmat, mivel azonos helyzetben
lévő személyek között az időpont megválasztásával indokolatlanul húz határvonalat
(OBH 347/1995).
Általános problémára hívták fel a figyelmet azok a panaszok, amelyek
sérelmezték, hogy az önkormányzat a helyi adókról szóló rendeletében indokolatlan
megkülönböztetést alkalmaz az állandó lakosok, valamint az üdülőtulajdonosok
között. Az országgyűlési biztos általános helyettese vizsgálatában megállapította,
hogy az egyik önkormányzat az egyes adónemek esetében a helyi lakosok mentességét
oly mértékben kiterjesztette, hogy gyakorlatilag a teherviselés aránytalanul
nagy része az üdülőtulajdonosokra hárult. Ez a szabályozás egyértelműen
sérti az arányos közteherviselés elvét és alkotmányos visszásságot teremt
a hátrányos megkülönböztetés tilalmának alkotmányos elvével összefüggésben
is (OBH 1685/1996).
A munkához való alkotmányos jog sérelme általában közvetetten, más alkotmányos
jogok sérelmével együtt merül fel. Önmagában a munkanélküliség ténye az
országgyűlési biztos és általános helyettese gyakorlatában nem vezetett
alkotmányos visszásság megállapításához. Fennállt viszont a sérelem veszélye
a polgári és vagyonőrök korábbi képesítésének elismerésével kapcsolatban.
Az új rendelkezés értelmében az addig jogszerűen ilyen képesítéssel rendelkező
személyeket alkalmazó vállalkozóknak meghatározott időn belül csatolni
kellett a magánnyomozói, illetve a személyi és vagyonőri igazolvány másolatát.
Ezek megszerzését egy új tanfolyam elvégzéséhez és vizsgához kötötték.
Az eljárás során az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította,
hogy a képesítés megszerzésére kitűzött határidő nem tartható be, ezért
a panaszosokat sérelem érte a munkához való joggal összefüggésben (OBH
2162/1996, OBH 1452/1995).
A munkához való jog közvetett sérelmével kapcsolatban állapította meg
az országgyűlési biztos általános helyettese az alkotmányos visszásságot
a pótköltségvetésről szóló 1995. évi LXXII. törvény alapján felmentett
felsőoktatási dolgozók ügyében. Az országgyűlési biztos általános helyettese
a hozzá érkezett panaszok alapján megállapította, hogy az ilyen módon történt
felmentések nem elégítik ki a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.
évi XXXIII. törvényben előírt valós és okszerű indokolási kötelezettség
követelményét. Ennek következtében a felmentések az Alkotmány 70/B. (1)
bekezdésében biztosított munkához való jog sérelmével történtek, amely
alapot adott az alkotmányos visszásság előidézésére (OBH 25/1996, OBH 596/1995,
OBH 264/1996).
A diszkriminációval összefüggésben merült fel az egyenlő bérhez való
jog sérelme az ÁNTSZ megyei és központi intézeteinek munkatársai ügyében.
A vizsgálat megállapítása szerint a Ktv. hatálya alá tartozó megyei intézetekben
dolgozók ugyanazért a munkáért nem kapták meg azokat a veszélyességi pótlékokat,
amelyeket a közalkalmazotti törvény alapján a központi intézetek munkatársai
kaptak. Ez az országgyűlési biztos általános helyettesének álláspontja
szerint alkotmányos visszásságot teremtett (OBH 870/1995, OBH 1547/1995).
A legmagasabb szintű testi és lelki egészség megvalósulása minden esetben
mérlegelést igényel. Ez az alkotmányos jog nem abszolút természetű, értékelését
mindig az összes körülményre figyelemmel kell elvégezni. Az országgyűlési
biztos ennek a jognak az elemzése során általában abból indult ki, hogy
van-e a panaszosok által érintett ügyekben olyan kontrollcsoport, amely
helyzetéhez képest e jog érvényesülését vizsgálni lehet. A vizsgálat másik
irányát az jelentette, hogy a hatályos jogszabályoknak megfelelően történik-e
a jogalkalmazás ezen a területen.
A testi és lelki egészséghez való jogok sérelmének gyanúja eddigi gyakorlatunkban
elsősorban a különböző zárt, félzárt intézményekben mint amilyen
a büntetés-végrehajtás, a pszichiátriai és a szociális otthonok
merült fel.
A büntetés-végrehajtási intézetekben a fogva tartottak különböző negatív
hatásoknak van kitéve. Különös odafigyelést igényel viszont az, ha valaki
már eleve ilyen mentális zavarokkal kerül be ezekbe az intézetekbe. Az
országgyűlési biztos általános helyettese megállapította az alkotmányos
visszásságot, ha a fogva tartott személyiségállapotának kezeléséhez szükséges
mentális gondozás feltételeit az adott intézményben nem biztosították (OBH
1223/1995). Önmagában valamilyen akár mentális, akár fizikális betegség
léte nem zárja ki a fogva tartás lehetőségét. Amennyiben az adott büntetés-végrehajtási
intézet fel van készülve a fogva tartottak megfelelő szintű ellátására
és ezt a gyakorlatban is végrehajtják, akkor nem sérül a legmagasabb szintű
lelki és testi egészséghez való jog (OBH 6168/1996, OBH 215/1995). Az alkotmányos
visszásság állapítható meg azokban az esetekben, amikor a fogva tartottak
orvosi ellátása formális, az előírt orvosi vizsgálat, a szükséges gyógyszer
felírása rendszertelen vagy teljesen elmarad. Ugyanennek az alkotmányos
jognak a sérelméhez vezet a közegészségügyi szabályok be nem tartása is
(OBH 9333/1996).
A zárt vagy félzárt intézetként működő pszichiátriai, illetve szociális
otthonokban lakók többször fordultak az országgyűlési biztoshoz egészséghez
fűződő jogaik megsértése miatt. E tárgyban az országgyűlési biztos hivatalból
indított két vizsgálatot. Az alapvető tárgyi és személyi főleg
szaktudásbeli feltételek hiánya alkotmányos visszásságot teremthet.
Általános tapasztalat szerint a szociális törvény által előírt minimális
orvosi és szakorvosi ellátást, továbbá az előírt szakképzett ápolói létszámot
egyik általunk vizsgált otthonban sem biztosították. Külön említést érdemel
a gyógyszerellátás, amely a betegek mintegy felénél éveken keresztül ugyanannak
a gyógyszernek az alkalmazását jelentette. A neuroleptikus gyógyszerek
hosszú távú alkalmazásával járó veszély, hogy mellékhatásai esetenként
akkor sem múlnak el, ha a beteg abbahagyja a gyógyszer szedését. Ezek a
körülmények vezettek oda, hogy az országgyűlési biztos több pszichiátriai
otthon esetében megállapította az egészséghez fűződő alkotmányos jog sérelmét
(OBH 2255/1996). Egyes betegeknél a személyre szabott ellátás hiánya okozott
hasonló problémát. Az országgyűlési biztos álláspontja szerint mentális
betegségeknél az egyéni ellátás elengedhetetlen a beteg állapotának javítása
vagy szinten tartása érdekében. Az ilyen egyéni bánásmód hiánya megalapozhatja
az alkotmányos visszásságot (OBH 5425/1996).
Az Alkotmány 70/D. § (2) bekezdése utal a legmagasabb szintű testi
és lelki egészség biztosításához szükséges környezetvédelem fontosságára.
Az országgyűlési biztoshoz számos, környezetvédelemmel összefüggő panaszt
nyújtottak be. A környezetszennyező tevékenység hatósági ellenőrzése, tiltása,
illetve ezek hiánya vezetett az országgyűlési biztos eljárásához. Általában
a helyi Polgármesteri Hivatal, a Környezetvédelmi Főfelügyelőség és az
ÁNTSZ tevékenységét kifogásoltuk. A panaszosok többnyire a szennyezőanyag-kibocsátás
és a magas zajszint ellen tiltakoztak. Az országgyűlési biztos az alkotmányos
visszásságot a fent említett szervek jogszabálysértő eljárása vagy mulasztása
esetén állapította meg (OBH 1142/1996, OBH 2103/1996, OBH 1559/1995). Hosszas
vizsgálatot folytatott az országgyűlési biztos általános helyettese abban
az ügyben, amelyben a panaszosok egy budapesti buszpályaudvar szennyezés
kibocsátását és zajterhelését kifogásolták. Az országgyűlési biztos általános
helyettese megállapította, hogy a lakókörnyezetbe telepített buszpályaudvar
működtetése ténylegesen sérti a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való jogot (OBH 1522/1995).
A szociális biztonsághoz való jog a többi nem első generációs joghoz
hasonlóan az Alkotmányban alapvetően az állam kötelezettségeként, nem pedig
az állampolgárok alanyi jogaként jelenik meg. Az Alkotmánybíróság így megállapította,
hogy a 70/E. §-ból nem következik, hogy az állampolgároknak alkotmányos
joga volna az életszínvonal megőrzésére, illetve a nyugdíjak közötti arány
fenntartására. A nyugdíjak és egyéb juttatások, járadékok emelésének mértéke,
alapvetően a nemzetgazdaság teherbíró képességének, a társadalombiztosítás
állapotának, az érdekérvényesítést szolgáló intézményeknek és számos egyéb
tényezőnek a függvénye, az Alkotmány vonatkozó rendelkezéseiről azonban
az emelés mértékére, nagyságára vonatkozó alkotmányos kötelezettség nem
állapítható meg [26/1993. (IV. 29.) AB határozat].
A biztosoknak a fenti szempontok figyelembevételével kellett elbírálnia
a szociális biztonsággal kapcsolatban benyújtott panaszokat. Alkotmányos
visszásságot többnyire azokban az ügyekben állapítottak meg, amelyekben
a hatóságok tételes jogszabályi rendelkezéseket sértettek meg, vagy a szociális
biztonsághoz való jog mellett más alkotmányos jog is sérült. A panaszok
nagy száma miatt és a nagyon korlátozott hatáskör ellenére a legtöbb visszásságot
mégis ezzel a joggal kapcsolatban állapítottuk meg. Ez az összes alkotmányos
visszásság 13, 23 százaléka (4/1. számú táblázat).
Az országgyűlési biztos álláspontja szerint a szociális biztonság is
sérült azokban az ügyekben, amelyekben a panaszosok számukra utólag elszámolásra
kerülő szociális ellátást kaptak. Az utólagos kifizetés ugyanis az országgyűlési
biztos fellépéséig a hatályos jogszabályoknak megfelelően nem tartalmazott
kamatot vagy pótlékot (OBH 66/1995).
Sok esetben alakult ki alkotmányos visszásság amiatt, hogy a táppénzt
vagy valamilyen más ellátást nem időben folyósítottak. Az egyik ügyben
a panaszos több hónapon keresztül jogosultsága ellenére
sem jutott ellátáshoz és folyamatosan keresőképtelen állományban volt (OBH
2698/1995). Hasonló problémát állapítottunk meg szociális járadék elmaradásánál.
A panaszos kérelmére lefolytatott vizsgálat alapján az országgyűlési biztos
általános helyettese feltárta, hogy egy ideig a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság
a panaszos külföldi tartózkodása miatt jogszerűen szüntette meg az ellátás
folyósítását, de mulasztott akkor, amikor kérelem ellenére 1991 szeptemberétől
a járadék újrafolyósítását nem kezdte meg és a fel nem vett ellátásokat
nem számolta el. A panaszos így hat éven keresztül maradt ellátatlan (OBH
6158/1996). Az időlegesen megszüntetett, majd újraindított juttatások ügyében
más jellegű alkotmányos visszásságok is előfordultak. A Nyugdíjfolyósító
Igazgatóság esetenként olyan adatok és iratok becsatolását kérte az ellátások
újrafolyósítása érdekében, amelyeket jogszabályi előírás nem tartalmazott.
Az egyik ügyben az eljárás elhúzódása, a súlyosan beteg, mozgásában korlátozott
panaszos szociális biztonságát nagymértékben veszélyeztette (OBH 1756/1996).
Több esetben okozott problémát a szolgálati időnek az elismerése és
az ennek megfelelő nyugdíj összegének kiszámítása. Ezzel összefüggésben
az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította, hogy a 62/1993.
(XI. 29.) AB határozat alapján egy ideig nem került módosításra az 1991.
évi XII. törvény és ez negatívan érintette a szociális biztonsághoz való
jogot (OBH 2342/1995).
A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének tagjai azt sérelmezték,
hogy az 1975. évi II. törvény nem tekintette nyugellátásnak a Magyar Alkotóművészeti
Közalapítvány tagjainak megállapított nyugdíját, rokkantsági segélyét.
Az országgyűlési biztos megállapította, hogy a törvény rendelkezései a
vállalkozóként kezelt alkotóművészekre az igénybe vehető szolgáltatásokhoz
képest aránytalanul nagy kötelezettségeket rótt. Ez a helyzet súlyosan
sértette az érdekeltek szociális biztonsághoz való jogát (OBH 6089/1996).
Téves jogértelmezés adott alapot néhány ügyben a szociális biztonság
sérelmére. Az adott ügyben a korábban megállapított, majd szüneteltetett
rokkantsági nyugdíjat a panaszos 1995. február 11-től átcserélte, de az
1995. szeptember 1-jétől járó emelést a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság jogszabályellenesen
nem foganatosította, arra hivatkozással, hogy a vonatkozó Kormányrendelet
értelmében csak az 1995. január 1. előtt megállapított nyugellátásokra
jár az emelés. Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította,
hogy a téves jogszabályi értelmezés miatt hozott elutasító határozat sértette
a panaszos szociális biztonsághoz való jogát (OBH 3473/1996).
Az országgyűlési biztosnak nem volt lehetősége azokban az ügyekben
fellépni, amelyek az Orvosi Bizottságok által megállapított rokkantsági
fokozatot kifogásolták. Ennek megítélése ugyanis olyan szakértői kérdés,
amelyben az országgyűlési biztosnak nincsen kompetenciája. Ezzel szemben
alkotmányos visszásságnak ítélte azokat az eseteket, amikor a rokkantsági
csoportba történő átsorolás azért nem történt meg, mert az illetékes Orvosi
Bizottság kérelem ellenére sem folytatta le a kötelező orvosi vizsgálatot
(OBH 86/1995).
Igen sok panasz érkezett a nyugdíjak évenkénti, rendszeres emelésének
összegszerű korlátozása, a magasabb nyugdíjak emiatt történő inflálódása
miatt. A Nyugdíjfolyósító Igazgatóságok ilyen intézkedései azonban a hatályos
törvények, továbbá a 24/1991. (V. 28.) AB határozatban foglaltak szerint
jogszerűek és alkotmányosak voltak, így az igen sok állampolgárt érintő
panaszt nem lehetett orvosolni. Hasonló következtetésre jutottunk olyan
panaszok ügyében, amelyek az önkormányzatok szociális juttatásait hiányolták
vagy kevesellték. Az esetek többségében azt állapítottuk meg, hogy az önkormányzatok
anyagi lehetőségei igen korlátozottak és ennek következtében nem tudtak
minden megalapozott igényt kielégíteni, ezért alkotmányos visszásság nem
keletkezett (OBH 1849/1995).
Az önkormányzatok tevékenységével összefüggésben azonban egyes esetekben
felmerült a szociális biztonság sérelme. Az adott ügyben a környezettanulmány
beszerzésének elmulasztása miatt nem lehetett a rendkívül rossz helyzetben
lévő panaszosnak szociális segélyt biztosítani és ezért kellett az alkotmányos
visszásságot megállapítani (OBH 5331/1996). Más esetekben a lakásfenntartási
támogatás ügyében folytatott hosszadalmas eljárás okozott súlyos megélhetési
nehézségeket a panaszosnak. Tekintettel arra, hogy az eljárás elhúzódása
az önkormányzatnak felróható volt, az alkotmányos visszásságot megállapítottuk
(OBH 2999/1996). A lakásépítés helyi támogatásának elmaradása más ügyekben
is jelentkezett. Az országgyűlési biztos az egyik ügyben megállapította,
hogy az önkormányzat sem a lakáscélú támogatásokról, sem pedig a nevelési
segélyekről nem alkotott helyi rendeletet és e rendeletek hiánya a rászorultakat
megfosztotta igényük kielégítésének még a lehetőségétől is. Ennek következtében
a szociális biztonsághoz való jog sérült (OBH 69/1995).
A panaszosok esetenként a szabálytalan ügyiratkezelés miatt nem jutottak
hozzá az önkormányzati támogatáshoz. Az egyik ügyben a panaszos lakáscélú
támogatás, valamint gyermeknevelési segély iránt nyújtott be kérelmet,
ám az eljárás folytatása azért nem volt lehetséges, mert az erről szóló
határozatokat a Polgármesteri Hivatal nem szabályszerűen kézbesítette (OBH
213/1995).
Az országgyűlési biztos általános helyettese egy panasz alapján a Munkaügyi
Központ szociális biztonságot sértő eljárását állapította meg. A panaszos
egyéni vállalkozóként működött és munkavállalói járulékot kívánt fizetni.
Megkeresésére azonban a Munkaügyi Központ nem válaszolt és a munkavállalói
járulék fizetésére irányuló szerződést még bírósági úton sem sikerült létrehozatni.
A panaszos ezt követően munkanélküli járadék megállapítását kérte, ám kérelmét
azzal utasították el, hogy a panaszos nem rendelkezett a jogszabályban
előírt munkaviszonnyal. Az országgyűlési biztos általános helyettese megállapította,
hogy a Munkaügyi Központok a szerződéskötési feltételek kimunkálásának
elmulasztása miatt szerződéskötési kötelezettségüket nem teljesítették,
így a szociális biztonsághoz való alkotmányos jog mindaddig sérült, amíg
e szerződéskötési kötelezettséget egy későbbi jogszabály hatályon kívül
nem helyezte (OBH 141/1995).
A szociális biztonsághoz fűződő jog sérelmének gyanúja merült fel a
szociális otthonok lakói által benyújtott panaszokban is. A beadványokban
az élelmezési hiányosságokat, a pénzellátási, pénzkezelési gyakorlatot
sérelmezték. Az országgyűlési biztos megállapította az alkotmányos visszásságot,
amikor az intézmény élelmiszer-nyersanyag normája nem felelt meg a népjóléti
miniszter rendeletében előírtaknak (OBH 2308/1995). A szociális biztonság
veszélyeztetésének minősült az is, ha a személyzet létszáma nem érte el
a jogszabályban meghatározott minimumot, nem volt megfelelő képzett személyzet
és túlzottan egyhangú volt az étrend (OBH 2887/1995).
A 4/1. számú táblázat szerint az eddig tárgyalt alkotmányos jogokon
kívül más jogok megsértése miatt állapítottuk meg az alkotmányos visszásságot.
Ezek külön szöveges értékelése azonban nem szükséges, részben a jogsértések
kisebb száma miatt, részben viszont azért, mert általában más alkotmányos
jogokkal összefüggésben az okozott visszásságok és ezek elemzése megtörtént.
Valamennyi alkotmányos visszásságot feltáró esetet szerepeltetjük azonban
az 1. számú mellékletben.
Az egyes alkotmányos jogokkal összefüggésben lefolytatott vizsgálatok,
az összegyűjtött adatok alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy
a Magyar Köztársaságban az alkotmányos jogok összességükben érvényesülnek,
a jogállami demokrácia szilárd. Egyes területeken azonban részben
az elhúzódó átmeneti állapotok következtében csorbulnak az
alkotmányos jogok. Mind a jogalkotás, mind pedig a jogalkalmazás elmarad
az elvárható követelményektől. Változatlanul tovább él az a szemlélet,
amely az alkotmányos jogok egy részét deklaratív kijelentésnek és nem pedig
valamennyi jogalkotói és jogalkalmazói tevékenység alapjának tekinti. Ezért
fordult elő vizsgálati gyakorlatunkban viszonylag sok olyan döntés, amely
megfelelt egy alacsonyabb szintű jogszabálynak vagy állami irányítás egyéb
eszközének, de ellentétes volt az Alkotmánnyal. A hatósági eljárásokban
változatlanul felfedezhető a jogellenes vagy az állampolgárt egyszerűen
alattvalónak tekintő ügyintézés.