
2.
A panaszok elutasításának gyakorlata
2.1. Az elutasítások
jelentősége és formai jellemzői
Az országgyűlési biztos és általános helyettese amint azt már
említettük nagy figyelmet fordítanak azokra a panaszokra is,
amelyeket végül valamilyen oknál fogva elutasítanak. Ennek magyarázata
az országgyűlési biztos jogvédő funkciójának értelmezésében található.
Az Országgyűlési Biztos Hivatalában az elmúlt másfél év alatt összegyűlt
tapasztalatok alátámasztották azt a feltételezést, hogy az állampolgárok
jogérvényesítésének sokszor az az alapvető akadálya, hogy az érintettek
nincsenek tisztában legfontosabb jogaikkal és nem tudnak, vagy nem akarnak
olyan intézményekhez fordulni, amelyek eligazítanák őket. Ezt érzékelve
a biztosok a hatáskör vagy alkotmányos visszásság hiánya miatt elutasított
panaszosokat minden olyan felvilágosítással ellátták, amelyek birtokában
azok érdekeik védelmében a megfelelő hatáskörrel és illetékességgel rendelkező
szervekhez fordulhattak (OBH 504/1995, OBH 4918/1996). Az ügyfél helyzetétől,
az ügy jellegétől függően azonban gyakran az is előfordult, hogy a biztosok
nem elégedtek meg a tájékoztatással, hanem maguk keresték meg azokat a
szerveket, amelyek az ügyfél érdekében a megfelelő lépéseket az alkotmányos
visszásság hiányában is képesek megtenni.
Az 1993. évi LIX. törvény az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról
(a továbbiakban: Obtv.) 19. § (3) bekezdése előírja, hogy az országgyűlési
biztos a hatáskörébe nem tartozó ügyre vonatkozó beadványt
a beadványt tevő egyidejű értesítése mellett az arra hatáskörrel
rendelkező szervhez átteszi. Az országgyűlési biztos és általános helyettese
tevékenysége azonban nemcsak erre korlátozódott. Számos esetben
elsősorban szociális ügyekben ajánlották az ügyfelet olyan
társadalmi szervezetek figyelmébe, amelyek az esetleges konkrét anyagi
segítségen túl a panaszos érdekeinek védelmében is fel tudtak lépni (OBH
5330/1996). Csak példálódzva említjük meg itt a Nagycsaládosok Országos
Egyesületét, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálatot vagy az Indra biztosítottak
védelmét szolgáló egyesületet (OBH 3876/1996). Örömmel állapíthatjuk meg,
hogy az ilyen, nem hatásköri okból történő áttételek, figyelemfelhívások
során több társadalmi és állami szervvel kitűnő kapcsolataink alakultak
ki. Ez megmutatkozott abban is, hogy ezek a szervezetek fontos információkat
és esetenként szakértői véleményeket szolgáltattak egyéb tevékenységünkhöz.
Azt, hogy az elutasítást is garanciális aktusnak tartjuk, bizonyítja
az is, hogy szinte valamennyi ilyen tartalmú dokumentumot a biztosok maguk
írják alá, ezzel személyes felelősséget is vállalnak az elutasítások tartalmáért.
Az írásban beadott és később elutasított panaszok kezelésének módja
az ügy jellegétől függ. Az egyszerűbb, hatáskör hiányában elutasítható
ügyeket jórészt a hivatal készíti elő, míg az alkotmányos visszásság hiányát
szinte minden esetben a biztosok közvetlen munkatársainak javaslata alapján
állapítjuk meg. Az elutasítással végződött eljárások között kiemelkedően
magas arányt mutatott az elutasítás tájékoztatással történő kiegészítése,
amely az összes beérkezett panasz 37,8 százalékát tette ki. Az országgyűlési
biztosok által kialakított rendszer szerint az érdemi vizsgálattal befejezett
ügyekben minden esetben formális jelentés készült, amely tartalmazza az
ügyfél felvilágosítását is. Azokban az ügyekben, amelyekben ilyen vizsgálat
nem folyt mert a rendelkezésre álló iratok alapján megalapozottan
lehetett dönteni elegendőnek tűnt a tájékoztató levél elküldése
is.
A fentiek alapján az eljárásban is nagy különbség van az elutasítási
okok két nagy csoportja, a hatáskör és egyéb feltételek hiánya, illetve
az alkotmányos visszásság hiánya között.
2.2. A hatáskör
hiányában történő elutasítások
A hatáskör hiányában történő elutasításoknak több típusát sorolja fel az
Obtv. Az egyes okok nem egyenlő súllyal szerepelnek a biztosok gyakorlatában.
Az 2/1. számú táblázat szerint 1995-ben 2611, 1996-ban 4283, összesen 6894
panaszt utasítottunk el. Ezek között kiemelkedő jelentőséggel bírnak és
az arányokban is előkelő helyet foglalnak el a hatáskörhiányos panaszok.
Az Obtv. 16 17. szakaszai határozzák meg az országgyűlési biztos hatáskörét.
A 16. szakasz 1. bekezdése jelöli meg azokat a szerveket, amelyek tekintetében
az országgyűlési biztos eljárhat. Eszerint az országgyűlési biztoshoz bárki
fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást
végző szerv (a továbbiakban együtt: hatóság) eljárása, ennek során hozott
határozata (intézkedése), illetőleg a hatóság intézkedésének elmulasztása
következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem érte vagy ennek
közvetlen veszélye áll fenn. Az elutasítások nézőpontjából ez azt jelenti,
hogy minden olyan panasz, amely más állami vagy társadalmi szervet, magánszemélyt
vagy jogi személyt érint, nem tartozhat az országgyűlési biztos és általános
helyettese hatáskörébe, az ilyen ügyekben nem indíthatunk vizsgálatot.
Az országgyűlési biztos hatáskörének fenti, pozitív módon történt meghatározása
nem könnyítette meg a gyakorlati jogalkalmazást. A hatóság fogalmi definícióját
az Obtv. 29. szakasza bontja ki, felsorolva, hogy e törvény alkalmazásában
milyen szervek minősülnek hatóságnak.
Egyértelműen nem tartoznak az országgyűlési biztos hatáskörébe a bíróságok.
Ezt a tényt a biztosok minden rendelkezésükre álló eszközzel igyekeztek
a közvélemény tudomására hozni, ennek ellenére bár csökkenő
tendenciát mutatva még mindig a bíróságok ellen érkezik a panaszok
jelentős száma, az összes ügy 13,4 százaléka. A bíróságok ellen panaszok
tárgyuk szerint igen változatos képet mutatnak. Számos esetben a már jogerős
ítélet megváltoztatásához kérték hivatalunk segítségét (OBH 2359/1995).
Főleg büntetőügyekben írtak olyan elítéltek, akik ártatlanságukat hangoztatták
(OBH 7845/1996). Ilyen esetekben, aki a tájékoztatásra igényt tartott,
illetve akinél ezt egyébként is szükségesnek láttuk, azt felvilágosítottuk
a felülvizsgálati eljárás vagy a perújítás lehetőségéről, feltételeiről.
Polgári ügyekben is gyakran előfordult magának a bírósági határozatnak
a megtámadása, ez azonban többször párosult a bíróság elfogultságának a
bejelentésével is (OBH 3259/1995, OBH 7498/1996). Ez utóbbi igen sok folyamatban
lévő ügyben is jellemző volt. Az ügyfeleknek ilyen esetekben is elmagyaráztuk,
hogy elfogultsági kifogásaikkal milyen fórumhoz és hogyan fordulhatnak.
Az egyik legjellemzőbb bíróságok elleni panasz az eljárások elhúzódása
volt (OBH 7543/1996). A panaszosok nemcsak az esetleg évek óta tartó és
bizonytalan jogi helyzeteket teremtő eljárások lezárásához kértek segítséget,
hanem esetenként kártérítési igényüket is közölték. Ezekben az ügyekben
semmilyen tanáccsal nem tudtunk szolgálni. A büntetőeljáráshoz kapcsolódtak
azok a panaszok, amelyek az előzetes letartóztatást sérelmezték. Tekintettel
arra, hogy az erről történő döntés a bíróságok hatáskörébe tartozik, érdemben
az ilyen ügyekkel sem foglalkozhattunk (OBH 8921/1996). Jelentős volt azoknak
a panaszoknak a száma, amelyek bíróságokkal összefüggő igazgatási tevékenységet
sérelmezték. Mivel az Obtv. nem tesz különbséget a bíróság ítélkező és
egyéb funkciói között, az országgyűlési biztos és általános helyettese
érdemben az ilyen ügyeket sem vizsgálhatta.
Kérelemre, illetve ha azt az ügy alapján szükségesnek láttuk, részletes
információt adtunk a panaszosoknak arról, hogy az Európa Tanács Emberi
Jogi Bizottságához milyen módon és feltételek mellett fordulhatnak. Minden
esetben hangsúlyoztuk, hogy e fórumot csak valamennyi létező jogorvoslat
kimerítése után, meghatározott időn belül lehet igénybe venni (OBH 9048/1996).
A bíróságokhoz kapcsolódtak azok az ügyek is amelyekben a sérelem tárgya
a bírósági végrehajtás. A végrehajtók helyzete, jogállása eltér a bíróságokétól,
ám a kötelékek a két intézmény között olyan szorosak, hogy az országgyűlési
biztosnak kifejezett törvényi felhatalmazás híján, csupán értelmezés alapján
nem volt lehetősége ezt a területet vizsgálni. A végrehajtók feletti törvényes
felügyeletet a megyei bíróságok elnökei látják el. Végrehajtási kifogást
ugyancsak a bíróságokhoz lehet benyújtani és a fegyelmi felelősségre vonás
is ide kapcsolódik. Az országgyűlési biztos ezért csak annyit tehetett,
hogy eligazította a panaszosokat, mikor és hogyan fordulhatnak a bírósághoz,
illetve az ügyek egy részét maga tette át (OBH 1679/1995). A panaszokból
leszűrhető tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a végrehajtási eljárás
az egyik legproblematikusabb területe az igazságszolgáltatásnak.
Hatáskör hiányában kellett számos más olyan szervezet tevékenységét
sérelmező beadványt elutasítani, amelyek nem minősíthetők sem hatóságnak,
sem pedig közszolgáltatónak. E szervezet közül érdemes megemlíteni néhányat,
amelyek többször fordultak elő, illetve besorolásuk némiképpen vitatható.
Viszonylag sok panaszt kellett elutasítanunk a pénzintézetek működését
illetően. Az egyik leggyakrabban felmerülő probléma a hitelszerződésben
megállapított kamatok egyoldalú és jelentős emelése, amely sok kérelmező
esetében a teljes anyagi ellehetetlenüléshez vezetett (OBH 1306/1995).
Jellegzetes probléma volt a szociálpolitikai hitelek átminősítése rendes
építési kölcsönné olyan esetekben, amelyekben a szerződő személyek önhibájukon
kívül nem vagy csak késedelmesen tudnak eleget tenni gyermekvállalási kötelezettségüknek.
Észleltük és jeleztük ezt a súlyos problémát a pénzügyminiszternek, a panaszos
figyelmét pedig felhívtuk a különböző szociális, elsősorban önkormányzati
segélyek lehetőségére, az esetleges méltányossági vagy részletfizetési
kedvezményekre.
Tapasztalatunk szerint nehezen igazodnak el a panaszosok a biztosítási
ügyekben is. A bo- nyolult szerződési szövegek, számítási módok miatt többen
csalódtak eredeti várakozásukban, és ezért fordultak hivatalunkhoz. A különböző
biztosítók eljárását is kifogásolták. Habár a kötelező biztosítás a közszolgáltatás
határterületén mozog, összességében a biztosítás nyilvánvalóan kívül esik
az országgyűlési biztos hatáskörén (OBH 5850/1996).
Több panasz érintette a szövetkezeteket, azoknak is főként a felszámolását.
A volt szövetkezeti tagok sokszor nem értik a vagyonnevesítéssel kapott
üzletrészek elvesztését, sérelmezték a felszámoló eljárását, az ügy elhúzódását,
a hitelezői igények besorolását. Hatáskör hiányában a felszámoló bíróhoz,
illetve a hitelezői választmányhoz irányítottuk őket (OBH 3053/1995, 2318/1996).
A hatáskör hiányában történő elutasításnak különleges esete volt, amikor
az érintett hatóság nem hatósági intézkedését, mulasztását sérelmezték.
A legtöbb ilyen ügy az önkormányzati tulajdonban álló lakások elidegenítésével
összefüggésben merült fel (OBH 5911/1996, OBH 6612/1996). A panaszosok
általában azt kifogásolták, hogy az önkormányzatok bérlakásukat nem jelölték
ki elidegenítésre, ezáltal hátrányos megkülönböztetésben részesültek. Az
országgyűlési biztos kénytelen volt az ilyen ügyek vizsgálatától is eltekinteni,
mivel az önkormányzat tulajdonosi jogkörében eljárva, polgári jogi jogviszony
keretében döntött az elidegenítésről.
Az országgyűlési biztos hatásköréhez kapcsolódik, de már nem a szervi
hatály körébe tartoznak azok az elutasítások, amelyek a közigazgatási jogorvoslatok
kimerítésének hiánya miatt történtek. Az Obtv. 16. § (1) bekezdése második
fordulata szerint az országgyűlési biztoshoz csak az ilyen jogorvoslatok
igénybevételét követően, illetve akkor lehet fordulni, ha további közigazgatási
jogorvoslat nincs biztosítva (OBH 4163/1996). A törvény szövegének ez utóbbi
fordulata bizonyos értelmezést igényelt, mivel nem derül ki egyértelműen,
hogy vajon az is jogosult a biztoshoz fordulni, akinek azért nincs további
jogorvoslatra lehetősége, mert a rendelkezésére álló határidőt elmulasztotta.
Az országgyűlési biztos a törvény szűk értelmezését fogadta el, mivel ez
felel meg a nemzetközi gyakorlatnak, így többek között az Európa Tanács
Emberi Jogi Bizottsága gyakorlatának.
A közigazgatási jogorvoslat kimerítésének követelménye az ügyek egy
részében ugyanakkor csak az Obtv. egyéb szabályaival összevetve értelmezhető.
Elsősorban a rendőrségi eljárások vizsgálata során fordult elő, hogy az
ügyfél az országgyűlési biztos beavatkozását kérte, noha egyébként nyitva
állott az út a büntetőeljáráson belüli panaszra. Az országgyűlési biztosnak
ilyen esetekben egyrészt általánosságban azt kellett vizsgálnia, hogy vajon
a közigazgatási jogorvoslat fogalmába az ilyen panasz beilleszthető-e,
másrészt viszont figyelemmel kellett lennie arra is, hogy az Obtv. 16.
§-ának értelmében akkor is fel kell lépnie, ha az alkotmányos jogok közvetlen
sérelmének veszélye áll fenn. E két szempont együttes vizsgálata alapján
az országgyűlési biztos arra az álláspontra helyezkedett, hogy egyes esetekben
a beavatkozásra az alaki jogerőt nem teremtő panasz elbírálások előtt is
lehetőség nyílik.
Az 2/1. számú táblázat szerint az összes elutasítás 41,5 százaléka
a még rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőség miatt került elutasításra.
Ez a viszonylag nagy arány részben azt jelzi, hogy az ügyfelek nincsenek
tisztában törvényes lehetőségeikkel, de annak a jele is lehet, hogy nem
bíznak a rendelkezésre álló jogorvoslat elbírálására hivatott szervben.
Az országgyűlési biztos eljárásának további korlátját jelenti, ha a
jogerős határozattól számított egy éven túl fordulnak hozzá (OBH 2845/1996).
Ennek a szabálynak, melyet az Obtv. 17. § (4) bekezdése tartalmaz, nyilvánvaló
indoka a jogbiztonság védelme. A jóhiszeműen szerzett jogok és gyakorolt
kötelezettségek megváltoztatása súlyos sérelmekkel járhat, ezért volt indokolt
e szabály rögzítése. Hangsúlyozni kell, hogy ezt az egyébként imperatív
szabályt az országgyűlési biztos csak az alaki és anyagi jogerő együttes
megléte esetén alkalmazta elutasítási indokként. Amennyiben azonban tartósan
visszás állapot keletkezett, illetve az eredeti jogsértések ismétlődésétől
kellett tartani, az alakilag jogerős határozatok felülvizsgálata is indokolt
volt (OBH 141/1995). Az 1 éven túli elutasított ügyek aránya viszonylag
jelentéktelen volt, az összes elutasításnak mindössze 1,4 százalékát tette
ki.
Hasonlóan alacsony azoknak az panaszoknak a száma, amelyek vizsgálatát
az Obtv. 17. § (3) bekezdése alapján kellett visszautasítani. E rendelkezés
szerint az országgyűlési biztos hatásköre csak az 1989. évi XXXI. törvény
hatálybalépését (1989. október 23.) követően indult eljárásokra terjed
ki (OBH 118/1995, 390/1996). A törvény indokolása utal arra, hogy célszerűtlen
az új alkotmányos szabályok hatályossága előtt keletkezett ügyek vizsgálata.
Ugyanakkor azokat az eljárási szabálytalanságokat, amelyekre nézve egyébként
fennállnak a vizsgálati feltételek, önálló, új ügynek tekintjük. Mindenesetre
az e szakaszra történt hivatkozással elutasított panaszok aránya csupán
1,3 százalék volt.
Az országgyűlési biztosnak az Obtv. 19. § (2) bekezdése alapján el
kell utasítania azokat a panaszokat, amelyek nyilvánvalóan alaptalanok,
továbbá az ismételten előterjesztett és az érdemben új tényt, adatot nem
tartalmazó beadványokat. Nyilvánvalóan alaptalan a panasz akkor, ha a beadvány
semmilyen összefüggésben nincs az országgyűlési biztos feladatával, azaz
az alkotmányos jogok védelmével, vagy ilyen összefüggés ugyan fennáll,
de nem az ombudsman feladatkörével összefüggésben. Nyilvánvaló alaptalanság
miatt a panaszok 2,1 százalékát kellett visszautasítani.
Az ismételt beadványok elbírálása során a törvény mintájául a különböző
jogalkalmazó szervekre irányadó szabályok szolgáltak. Ezekben az esetekben
a korábbi beadvány már elbírálásra került és az abban kifejtettek megismétlésére
nincs szükség (OBH 7601/1996). Az országgyűlési biztosnak a beadványokkal
kapcsolatos döntése ellen nincs helye jogorvoslatnak, nincs is olyan fórum,
amely az ilyen kérelmet elbírálhatná. Ezzel szemben alaki jogereje sincs
az ombudsman határozatának, tehát az ügyfélnek joga van panaszát megismételni.
Korábbi döntéséhez azonban a törvény alapján kötve van, azonos feltételek
mellett nem változtathatja meg. Amennyiben viszont akár a beadvány tartalma,
akár az egyéb feltételek változása ezt indokolja, az országgyűlési biztos
új eljárást rendelhet el és ennek során az előzőtől eltérő döntés is születhet.
Ismételt, új adat nélküli panasz elutasítására az ügyek 0,6 százalékában
összesen 41 esetben került sor.
Az országgyűlési biztos mérlegelésétől függő elutasítási ok a nem jogosult
által, valamint a névtelenül történő panaszbenyújtás. Az Obtv. 16. §-a
azt írja elő, hogy az országgyűlési biztoshoz az fordulhat, akit alkotmányos
jogaival összefüggésben sérelem ért, illetve ennek közvetlen veszélye áll
fenn. Panasz benyújtására csak az ilyen módon érintett személynek van lehetősége.
Az Obtv. nem ismeri az actio popularis intézményét sem, ennek megfelelően
az érdekeltek körén kívül esők által benyújtott panaszokat elutasíthatja.
Ennek ellenére az országgyűlési biztos számos olyan ügyet vizsgált, amelynek
kezdeményezője nem volt jogosult, illetve érdekelt személy vagy szervezet.
A vizsgálatra azért került sor, mert a beadványokban foglalt közlések komoly
alkotmányos visszásság gyanúját keltették. Más esetekben viszont a nem
jogosulttól vagy érdekelttől származó beadványt annak tartalma
alapján az országgyűlési biztos figyelemfelhívásnak tekintette
és a vizsgálatot hivatalból indította meg. Az országgyűlési biztos utóbbi
eljárásának magyarázatát a 16. § (2) bekezdése adja meg, amely lehetővé
teszi, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság megszüntetése
érdekében az országgyűlési biztos hivatalból is eljárjon. Több jelentős
ügyben is ilyen módon került sor az eljárás lefolytatására. Egyértelműen
ez is szerepet játszik abban a tényben, hogy a nem jogosultaktól és a névtelenektől
származó beadványok száma összesen 44 volt, ami az elutasított panaszoknak
mindössze 0,4 százaléka volt.
Az országgyűlési biztoshoz meglepően kevés névtelen panasz érkezett.
Ennél gyakrabban fordult elő az az eset, amikor a panaszos nevének elhallgatását
kérte. Erre lehetőséget ad a Obtv., és ezt a biztos eljárásában mindig
tiszteletben is tartja. Ez a tény azonban egyes esetekben az eljárás akadályául
is szolgált. Egy-egy konkrét ügyben ugyanis nem lehetett úgy vizsgálatot
folytatni, hogy annak során a panaszolt hatóság ne szerezhessen tudomást
a panaszos személyéről. Ilyen esetekben kénytelenek voltunk a konkrét esetre
nézve az eljárást befejezni, viszont tovább folytattuk magát az ügyet,
ha közérdekű problémáról volt szó. Az eljárás megszüntetésére akkor is
sor került, ha a panaszos ezt kérte, vagy a panaszos időközben elhalálozott.
Erre 195 esetben került sor. 252 esetben a hatáskör hiányának megállapítása
mellett a panaszt áttettük az illetékes hatósághoz vagy olyan intézményhez,
szervezethez, ahonnan érdemi megoldásra, segítségre lehetett számítani.
Az elutasítások között kiemelkedő helyet foglalnak el az alkotmányos
visszásság hiánya, illetve csekély volta miatt történő elutasítások. Tekintettel
azonban arra, hogy az így befejeződött ügyek alkalmasak az alkotmányos
visszásság határainak megvonására is, ezek tárgyalására az egyes alkotmányos
jogokkal foglalkozó fejezetben térünk vissza. Itt csak annyit jegyzünk
meg, hogy alkotmányos visszásság hiánya miatt az ügyek 21,6 százalékában,
az alkotmányos visszásság csekély jelentősége miatt pedig 4,3 százalékában
került sor elutasításra.