Bevezető
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és általános helyettese tevékenységének
tapasztalatairól ennek keretében az alkotmányos jogok hatósági
eljárásokkal kapcsolatos biztosításának helyzetéről, valamint az általa
tett kezdeményezések, ajánlások fogadtatásáról és eredményéről
az 1993. évi LIX. törvény 27. § (1) bekezdés alapján évente beszámol az
Országgyűlésnek.
Az országgyűlési biztosokat az Országgyűlés 1995. június 30-án
választotta meg. A Házbizottság döntése alapján az országgyűlési biztosok
első hat hónapos tevékenységéről készült írásos tájékoztatót az Országgyűlés
Alkotmány- és Igazságügyi Bizottsága, valamint Emberi Jogi, Kisebbségi
és Vallásügyi Bizottsága 1996 áprilisában megtárgyalta. A beszámoló a két
bizottságban lezajlott vita tapasztalatait is igyekezett hasznosítani.
1.
A Hivatal működése, a panaszok és az ezzel kapcsolatos intézkedések általános
jellemzői
1.1. A Hivatal feladatai
és szervezete
Az Országgyűlési Biztosok Hivatala abban a sajátos, a hazai közigazgatási
gyakorlatban egyedülálló helyzetben van, hogy négy alkotmányosan megválasztott,
három egymástól független, önálló hatáskörrel rendelkező országgyűlési
biztos tevékenységét szolgálja, segíti. A Hivatal helyettes államtitkári
rangban lévő vezetőjét a külön biztosok egyetértésével
az országgyűlési biztos nevezi ki és menti fel [1993. évi LIX. törvény
28. § (1), (4) és (5) bekezdések]. A hivatal működését az 1995. november
1. napján hatályba lépett ideiglenes Szervezeti és Működési Szabályzat
határozza meg. (A végleges SZMSZ-t az első másfél év tapasztalatai alapján
1997-ben készítjük el.) Az ideiglenes SZMSZ szerint a Hivatal feladata
az ügyfélszolgálati tevékenység, az ügyiratkezelés, a hatáskör hiányára,
annak megállapítására vonatkozó javaslatok elkészítése, a hatáskör hiánya
miatt elutasított beadványok ügykezelésének gondozása, a statisztikai adatszolgáltatás
biztosítása. A Hivatal szervezi a biztosok közös szakmai programjait és
nemzetközi kapcsolatait is. Felel a hazai és a nemzetközi rendezvények,
konferenciák szervezéséért, gondoskodik az egész intézmény működési feltételeiről,
fenntartja a könyvtárat és dokumentációs központot, biztosítja a jogi képviseletet
harmadik személlyel szemben.
A Hivatalon belül három főosztály működik. A Jogi Elemző Főosztályon
végzik a tájékoztatást, a panaszok minősítését, és itt működik a panasziroda
is. A Titkárság az egész intézményt érintő szervezési feladatokat végzi.
A Gazdálkodási, Személyzeti és Munkaügyi Hivatal gondoskodik a működés
objektív feltételeiről. A Hivatal 1996. december 31-én 18 érdemi és 18
ügyviteli főállású munkatársat foglalkoztatott. Ezen kívül tízen megbízási
szerződés alapján tevékenykedtek. Az Országgyűlési Biztosok Hivatala munkájának
érdemi értékelését a beszámoló külön része tartalmazza.
1.2. A panaszok
fogadása, az ügyek keletkezése
A külföldi és a hazai tapasztalatok alapján az országgyűlési biztos és
általános helyettese olyan ügymenet, illetve szervezet kialakítására törekedett,
amely hatékonyan szűri az érkező panaszokat, a hatáskörébe tartozó kérelmek
vizsgálatánál pedig gyors és a lehető legkisebb formalitást igénylő megoldások
alkalmazására képes.
Az írásban érkezett, valamint a szóban felvett panaszok először a Jogi
Elemző Főosztályra kerülnek. A Főosztály az alkotmányos visszásság gyanúja
esetén javaslatot tesz a vizsgálat megindítására, a hatáskör hiánya vagy
a jogszabályban megjelölt egyéb ok miatt pedig a panasz elutasítására.
Ezt követően valamennyi beadvány az országgyűlési biztos vagy általános
helyettese elé kerül, akik jóváhagyják az elutasítási indítványt vagy megindítják
a vizsgálatot. A Jogi Elemző Főosztály egyik legnagyobb felelősséggel járó
feladata a soron kívüli ügyintézést igénylő ügyiratok naponta
történő kiszűrése. Soron kívül kell a biztosokhoz eljuttatni
azt a panaszt, amely a benne foglalt jogsérelem jellege vagy a jogvesztő
határidő miatt azonnali beavatkozást igényel.
Az elmúlt másfél évben az állampolgári jogok országgyűlési biztosához
és helyetteséhez összesen 10447 beadvány (ügyirat) érkezett, ezek 71,3
százaléka 1996-ban. (A beadványok megoszlását az 1/1. számú táblázat tartalmazza.)
Az ügyek többsége postán érkezett. A postán továbbított panaszos levél
megérkezéséről és iktatószámáról a panaszost postafordultával tájékoztattuk.
A Jogi Elemző Főosztályon 1995. szeptember 15-től panasziroda működik.
Itt heti három alkalommal, előjegyzés alapján fogadják a panaszosokat.
A panaszirodában annak megnyitásától 1996. december 31-éig 2019 panaszos
fordult meg. A megjelentek közül 511 személy elfogadta a szóbeli tájékoztatást.
Minden szóban előadott panaszról feljegyzés készült és iktatószámot kapott.
Ezt követően a panaszirodán felvett ügyek sorsa azonos a postán érkezett
beadványokéval. A panaszirodán a munkatársaknak igen nagy szakmai felkészültséggel,
körültekintéssel és türelemmel kellett eljárniuk. A panaszosok többsége
szinte valamennyi hivatalnál megfordult, de meggyőző, érdemi tájékoztatást,
segítséget nem kapott. Előterjesztett sérelmeik általában bonyolult, régi
ügyek, amelyek írásban történő benyújtása számukra nagy nehézséget jelentett
volna. A panasziroda közreműködésével ismertük meg a sürgős, esetleg azonnali
beavatkozást igénylő panaszok jelentős részét. Ezek 24 órán belül
szakmai javaslattal az országgyűlési biztos vagy általános
helyettese kezébe kerültek. A vidékről váratlanul érkező vagy súlyos helyzetbe
került panaszosokat az iroda soron kívül fogadta. Azokat az azonnali segítségre
szorulókat, akiknek hivatalunk saját hatáskörében nem tudott +elsősegélyt
biztosítani, előzetes telefonkapcsolat-felvétel után tovább küldtük szociális
intézményekhez, így hajléktalan-szállásokra, családsegítő szolgálatokhoz,
polgármesteri hivatalok szociális ügyintézőihez, gyámügyi előadókhoz.
Az 1/1. számú táblázatból kitűnik, hogy 1996-ban jelentősen megnövekedett
a hivatalból indult eljárások száma. 1996-ban 86 ügyet vizsgáltunk hivatalból.
Ezek egy része olyan elesett, kiszolgáltatott helyzetben lévő személyek
helyzetét kívánta feltárni, akiknek sérelmeiről az egyedi panaszokból hiányosan
ugyan, de voltak információink. A hasonló helyzetben lévők problémáinak
megismerése azonban átfogó, alkalmanként több intézményt érintő vizsgálatot
igényelt. Ebből a megfontolásból vizsgáltuk az emberi és állampolgári jogok
érvényesülését a pszichiátriai fekvőbeteg-intézetekben és a pszichiátriai
otthonokban (OBH 2255/1996), a fogyatékosokat ápoló-gondozó otthonokban
(OBH 600-4/1996, OBH 600-19/1996), valamint az idegenrendészeti szállásokon
(OBH 700-83/1996). Hivatalból indított eljárást láttunk szükségesnek olyan
intézményekben, amelyekben az ügyintézés rendje, az ezzel kapcsolatos eljárási
hibák a jogbiztonság követelményeit veszélyeztették. A Fővárosi Kerületek
Földhivatalában például a közhitelesség megvalósulásának feltételeit vizsgáltuk
(OBH 1502/1995). Gyakran fordult elő, hogy sajtóból, rádióból, televízióból
értesültünk olyan esetekről, amelyek alkotmányos visszásság alapos gyanúját
keltették, és ezért indítottuk meg hivatalból az eljárást. Akkor is ezt
tettük, ha a sérelem nem volt jelentős, viszont az emberi jogok védelme
érdekében érdemesnek láttuk a figyelem felhívását (OBH 1856/1996, OBH 4106/1996).
A nem hivatalból indított eljárások közel 96 százalékát természetes
személyek kezdeményezték. Kollektíva több aláíró, állampolgárok
csoportja 289 esetben fordult beadvánnyal az állampolgári jogok
biztosához és általános helyetteséhez. Civil szervezettől 42 indítvány
érkezett. Az indítványozó személyek többsége férfi volt. (Lásd a 1/2. számú
táblázatot.) A kérelmet benyújtó személyek száma 10 006 volt, 95 százalékuk
magyar állampolgár. Mindössze 84 külföldi, 2 hontalan és 19 kettős állampolgár
tett panaszt a beszámolási időszakban.
1.3. A panaszok jellemzői
Az országgyűlési biztoshoz és helyetteséhez érkezett beadványok sok esetben
több panaszt is tartalmaztak. A beszámolási időszakban 10447 ügyben 11509
panaszt kaptunk. A panaszok legnagyobb arányban 44-45 százalékban
sérelmes döntést kifogásoltak. Sorrendben ezt követi a sérelmesnek vélt
eljárás, amely a hatóság hallgatása és az eljárás elhúzódása miatt tett
panaszokkal együtt az összes indítvány közel 25 százalékát tette ki. Jogszabályt
kifogásoló panaszok 752 esetben fordultak elő, ami a panaszok 6,5 százalékát
képezte (lásd az 1/3. számú táblázatot).
A beszámolási időszakban érkezett panaszok típusairól az 1/4. számú
táblázat ad képet. A panaszok közel negyede a települési önkormányzatokra,
polgármesteri hivatalokra vonatkozott. 1277 panasz érkezett bírósági eljárás
vagy bírósági ítélet ellen, ez a panaszok 11,1 százalékát tette ki. Mivel
a bíróság tevékenységét a biztosok nem vizsgálhatják, ezeket a hatáskör
hiánya miatt elutasítottuk. Kárpótlási és ingatlanügyekben, valamint nyugdíj-biztosítási,
rendőrségi, büntetés-végrehajtási, közüzemi szolgáltatóval kapcsolatos
és munkaügyi panaszokkal fordultak hozzánk a leggyakrabban. A települési
önkormányzatok és polgármesteri hivatalok elleni panaszok között vezető
helyen voltak a lakás- és helyiségügyek, az építésügyi panaszok, a szociális
ellátással szembeni kifogások és a birtokvédelmi ügyek.
A panaszok struktúrájának változása 1995 második félévének és az 1996.
évi adatoknak az összevetése során néhány figyelemre méltó jelenségre hívja
fel a figyelmet. Az adózással kapcsolatos tavalyi bizonytalanság eredményeként
kétszeresére növekedett az adóügyi panaszok aránya. Az egészségügyben zajló
változások szintén több mint kétszeresére emelték az egészségügyi ellátással
kapcsolatban érkezett beadványok arányát. A két időszak összehasonlításában
jelentősen nőtt még a földhivatali eljárással kapcsolatos és a rendőrségre
vonatkozó panaszok aránya. A települési önkormányzatok és polgármesteri
hivatalok döntései, eljárása elleni panaszok körében jelentősen emelkedett
a helyi adókra, a gyámügyre, az ipari-kereskedelmi vállalkozásokra, a szabálysértési
eljárásokra és döntésekre vonatkozó, a szociális ellátás körébe eső és
az általános igazgatást érintő kérelmek aránya.
Az országgyűlési biztos és helyettese általában olyan panaszokat kap,
amelyekben a panaszos meg is megjelöli, hogy melyik hatóságot hibáztatja
a számára sérelmes helyzet kialakulásáért. (A panasszal érintett szervekről
lásd az 1/5. számú táblázatból.) A legtöbben természetesen azokat a hatóságokat
vádolják a rájuk nézve sérelmes eljárás vagy döntés miatt, amelyekkel az
állampolgárok általában hivatali ügyeik intézése során a leggyakrabban
kerülnek kapcsolatba. Így a helyi polgármesteri hivatalokat, a helyi önkormányzati
testületeket, a nyugdíjbiztosítót, a pénzintézeteket, a gazdálkodó szervezeteket,
a közüzemi szolgáltatókat és a kárpótlási hivatalokat. Igen magas a rendőrség
tevékenységét sérelmező panaszok aránya.
A két megfigyelési időszak 1995 és 1996 összehasonlítása
során kiderül, hogy 1996-ban jelentősen csökkent a Kárpótlási Hivatal,
valamint a pénzintézetek elleni panaszok aránya. Gyakoribbá váltak viszont
a büntetés-végrehajtási intézetek, az egészségügyi ellátó intézetek, a
gazdálkodó szervek, a helyi önkormányzati testületek és a rendőrség elleni
panaszok.
A beszámolási időszakban 241 panasz érkezett az Országgyűlés és intézményei,
80 a Kormány, 206 pedig a minisztériumok ellen. Az Országgyűlés és a Kormány
elleni panaszok többsége (199, illetve 66) az általuk megalkotott jogszabályokat
kifogásolta. Minisztériumoknál az ilyen jellegű kifogások száma 50 volt,
a helyi önkormányzati testületeknél pedig 141. Az összes jogszabály elleni
kifogások 61 százaléka az előbb említett intézményekre vonatkozott. Az
eljárás elhúzódása miatti panaszok a földhivatalokra, a helyi polgármesteri
hivatalokra, a kárpótlási hivatalokra, a polgári bíróságokra voltak leginkább
jellemzőek. A hatóság hallgatását leggyakrabban a minisztériumok, a helyi
polgármesteri hivatalok, a nyugdíjbiztosító és a rendőrség esetében kifogásolják.
A sérelmesnek ítélt döntések többsége a büntető bíróságok, a helyi polgármesteri
hivatalok, a nyugdíjbiztosító, a polgári bíróságok, a rendőrség, az ügyészség,
az adóhatóság, az országos hatáskörű szervek és a minisztériumok eljárásában
született. Magát az eljárást a leggyakrabban a büntető bíróságok, a földhivatal,
a helyi polgármesteri hivatalok, a közüzemi szolgáltatók, az oktatási intézmények,
a pénzintézetek, a polgári bíróságok, a rendőrség és a szövetkezetek gyakorlatában
kifogásolták (lásd az 1/6. számú táblázatot).
A beszámolóban képet szándékozunk adni a magyar lakosság panaszkultúrájának
településtípus és közigazgatási egység szerinti megoszlásáról. Ez az áttekintés
azonban csak a "panaszkodási hajlam" megismerését segítheti, messzemenő
következtetések levonására nem alkalmas. Talán a ciklus végére juthatunk
abba a helyzetbe, hogy a beérkezett panaszok alapján megalapozott megállapításokat
tehessünk az emberi jogokkal kapcsolatos alkotmányos visszásságok területi
és közigazgatási egység vagy régió szerinti megoszlásáról. Ma még nem ismerjük,
hogy az emberi jogok kultúrája kedvezőbb-e a hatóságok gyakorlatában a
városokban, mint a községekben, vagy van-e különbség e tekintetben a magyarországi
megyék, régiók között. Nem ismerjük továbbá azt sem, hogy a panaszkészség
hogyan függ össze a hatóságok emberi jogi kultúrájával.
Azt tapasztaltuk, hogy amíg a magyar lakosság 63 százaléka él városokban,
addig a beadványok majdnem háromnegyed része érkezett a városokból. A községek
lakói az összlakosság 37 százalékát alkotják, míg a hozzánk intézett beadványok
valamivel több, mint negyedrésze érkezett községekből. 1995-höz képest
a községekből származó beadványok aránya, ha csekély mértékben is, de növekedett.
(Lásd az 1/7. számú táblázatot.)
A magyar lakosság megyénkénti megoszlásához viszonyítva messze a legtöbb
beadvány Budapestről érkezett. Az állampolgári jogok biztosához és általános
helyetteséhez a fővárosból címzett beadványok az összes beadvány harmadát
alkották. A fővárosi panaszosok aránya 1995-ben és 1996-ban közel azonos
volt. A fővárosi kerületek lakosai közül a kerületben lakók megoszlásához
képest gyakrabban kaptunk beadványt az I., a II., az V., a VI., a VII.,
a VIII. és a XII. kerületekből. Kevesebb panasszal éltek a külső kerületek
lakói. (Az adatokat az 1/8. és az 1/9. számú táblázatok tartalmazzák.)
A megyék áttekintéséből kitűnik, hogy a lakossági arányhoz képest a
legtöbb beadványt Hajdú-Bihar és Pest megyékből kaptuk. (Lásd az 1/8. számú
táblázatot.) Aránytalanul kevés beadvány írója él Bács-Kiskun, Baranya,
Békés, Borsod, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg,
Somogy, Tolna, Vas és Zala megyékben. Az utóbbiak között egyaránt található
jó és rossz gazdasági adottságú, szociálisan nagyon hátrányos helyzetű
és igen kedvező adottságú megye.
1995-höz képest jelentősen növekedett a beadványok száma Csongrád és
Hajdú-Bihar megyékben, amit a debreceni és a szegedi kihelyezett ügyfélszolgálat
és a háromnapos inspekciós látogatásnak tulajdonítunk. A látogatás előtt
három héttel mindkét megyeszékhelyen 10 napra a Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetőjének segítségével lezárt panaszládákat helyeztünk
el a polgármesteri hivatalok ügyfélszolgálati irodáiban, az iskolákban,
a rendőrségen, a börtönben, a laktanyákban, a postákon és egyéb hatóságok,
hivatalok, intézmények területén. Ennek eredményeként nagyobb számban kaptunk
panaszokat, amelyeket előzetesen megvizsgáltunk, és ha szükséges volt,
az ügyfelet a helyszínen meghallgattuk. A látogatások alkalmával a folyamatban
lévő ügyeknek is utánajártak munkatársaink. Találkoztunk a megye polgármestereivel
és jegyzőivel, meglátogattunk néhány, a célvizsgálataink szempontjából
jelentős intézményt is. Nemcsak a panaszok számának növekedése, hanem az
érdemben vizsgálható ügyek arányának kedvező változása is azt jelzi, hogy
ilyen intenzív és egy-egy területre koncentrált kiszállásokra munkánk hatékonyságának
növelése érdekében szükség van. 1995-höz képest csökkent a beadványok aránya
Baranya, Borsod, Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom és Veszprém megyékben.
1.4. A panaszok
sorsa, az országgyűlési biztos hatásköre és annak mérlegelése
Az elmúlt másfél évben az országgyűlési biztos és általános helyettese
11<|>509 panaszt kapott. A beérkezett panaszok jelentős részében
5026 esetben különösebb vizsgálódás nélkül, pusztán az előadott
panasz és annak mellékletei alapján megállapítható volt, hogy a törvény
értelmében az országgyűlési biztosnak és általános helyettesének nem volt
hatásköre a sérelem orvoslására. A panaszok 43,7 százalékát tehát vizsgálat
nélkül utasította el. Az elutasítással kapcsolatos gyakorlatunkat a 2.
fejezet részletesen tárgyalja.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és helyettese az elmúlt
másfél évben 1996. december 31-ig 2336 panasz érdemi vizsgálatát
fejezte be. Ez a beérkezett panaszok 20,3 százalékát tette ki.
A hivatal 1995. július 1-jétől létezik. Az érdemi munka 1995 októberében
kezdődött el. Erre figyelemmel egy-egy hónapban átlagosan 155 panasz érdemi
vizsgálatát tudtuk befejezni. A vizsgálatok nagyobb részét az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának és helyettesének felsőfokú képzettséggel
rendelkező munkatársai végezték. Az érdemi munkatársak létszáma 1995. december
31-én 9 volt, 1996. december 31-én pedig 22. Egy-egy munkatárs az elmúlt
15 hónap alatt átlagosan 146 vizsgálatot fejezett be. Minden erőfeszítésünk
ellenére 3498 panasz vizsgálatát nem tudtuk befejezni. Ez az 1996. december
31-ig hozzánk érkezett panaszok 30,4 százaléka. A hátralékot azért nem
tudjuk gyorsabban feldolgozni, mert a munkatársak létszámának növelésére
volt ugyan pénzügyi keret és megfelelő képzettséggel rendelkező jelentkező
is akadt, az új munkatársakat azonban a rendelkezésünkre álló épület kedvezőtlen
adottságai miatt egyszerűen nem tudjuk elhelyezni. Ennek részletesebb kifejtésére
az Országgyűlési Biztosok Hivataláról szóló közös jelentésben még visszatérünk.