3. MELLÉKLET
Az Európa Tanács Emberi
Jogi Főigazgatósága és az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa által 1999.
december 13–14. között szervezett konferencia záródokumentuma
DÉLKELET-EURÓPAI STABILITÁSI
EGYEZMÉNY
A Független Nemzeti
Emberi Jogvédő Intézmények (ideértve az Ombudsman Intézményeket is)
Regionális Találkozója, Budapest
A találkozó a Stabilitási Egezmény
“Jó Kormányzás” Munkacsoportjának 1. Munka Asztal működési szabályzata értelmében
jött létre. A konferenciát az Európa Tanács Főigazgatósága és a magyar Állampolgári
Jogok Országgyűlési Biztosának Hivatala közösen szervezte, a magyar és a görög
kormány támogatásával. A konferenciára 28 országból 89 résztvevő érkezett.
A konferencián elhangzottak alapján megfogalmazott célkitűzéseket,
a találkozót követő időszakra vonatkozó elképzeléseket, beleértve a már konkrétan
megfogalmazott terveket az alábbiak tartalmazzák. Az Emberi Jogi Főigazgatóság
felkérte a résztvevőket, hogy 2000. január 15-ig nyújtsák be a konkrét tervekre
és elképzelésekre vonatkozó kiegészítő javaslataikat, annak érdekében, hogy
2000. január 24-én az 1. Munka Asztal értelmében összehívott Munkabizottság
ülésén elkészülhessen egy átfogó projekt.
A konferencián ismertették azokat a legújabb, konkrét kezdeményezéseket,
amelyek az emberi jogvédő intézmények létrehozását célozzák néhány olyan országban,
ahol ilyenek még nem működnek, mint például Bulgária, a Cseh Köztársaság,
Szlovákia, Törökország és a Szerb Köztársaság. A konferencián elhangzott,
hogy Koszovóban is tervezik az ombudsman intézmény létrehozását.
A konferencia célja a következő volt:
ösztönözni azokat a délkelet-európai országokat, ahol még
nem működnek nemzeti emberjogvédelmi intézmények, hogy mérjék fel saját szükségleteiket
és fontolják meg, hogyan készíthetnék elő ilyen intézmények létrehozását,
megjelölni azokat a módokat és eszközöket, amelyek a régióban már létező intézményeket
tovább erősítik,
gyakorlati tapasztalatok alapján eszmecserét folytatni az
erős, hatékony, független emberi jogvédő intézmények létrehozásának és működtetésének
kulcsfontosságú feltételeiről,
felmérni a szakosított nemzeti emberi jogvédő intézmények
felhasználásának lehetőségeit olyan területeken, mint a kisebbségek, a gyermekek
és egyéb csoportok,
elindítani – konkrét iránymutatás segítségével – projekteket,
lépésről lépésre kidolgozva a konkrét teendőket a délkelet-európai Stabilitási
Egyezmény védelme alatt.
B) Számos kérdés vetődött
fel a nemzeti emberi jogvédő intézmények hatáskörével és sajátosságaival kapcsolatban. Az eszmecsere kiindulópontjául
az a sajátos helyzet szolgált, amelyben a délkelet-európai nemzeti emberi
jogvédő intézményeknek tevékenykedniük kell, nevezetesen:
az egyes társadalmak különleges, konfliktus utáni állapota
– súlyosbítva gyanakvással, széles körben meglévő előítéletekkel és agresszióval
–, amelyet ugyancsak figyelembe kell venni a megoldásra irányuló megbeszéléseken.
A nemzeti emberi jogvédő intézmények feladata nemcsak a közigazgatás és az
egyes emberek közötti bizalom kiépítése – szembe kell nézniük az etnikai konfliktusok
tehertételével és az ezekből adódó tagozódással és összeütközésekkel.
a régió komplex etnikai összetétele. Számos probléma, amelyekkel
a nemzeti emberi jogvédelmi intézmények az átalakulóban levő országokban találkoznak,
még bonyolultabbá válik a délkelet-európai országok etnikai széttöredezettsége
miatt. Példák az egyes országokban felmerülő problémákra:
az intézmény ajánlásainak végre nem hajtása,
a jogrendszer és a jogérvényesítés rossz működése, ideértve
a bírósági határozatok végrehajtásának hiányát, a bírói testület függetlenségének
hiányát, valamint az alkotmányos elvek érvényesülésének és a jogszabályok
gyakorlati megvalósításának hiányát, új és a régi jogszabályok átfedései és
ütközései, a joghézagok, amelyek nem
kezelhetőek csak egyedi esetek felvállalásával, olyan politikai kultúra, amelynek
nem része a megegyezésre törekvő emberi jogvédő intézmények és amely az ilyen
intézményeket még veszélyesnek is tartja, a civil társadalom egyenlőtlen fejlődése,
súlyos szociális és gazdasági problémák, ideértve a piacgazdaságra
való áttérés problémáit is, és a nemzeti emberi jogvédő intézmények jogorvoslási
lehetőségeire vonatkozó irreális elvárásokból fakadó nehézségek.
C) Egyéb, a délkelet-európai
nemzeti emberi jogvédő intézmények szempontjából különös fontossággal bíró
problémák:
az intézményeknek az emberi jogok védelmére irányuló erőfeszítéseit
akadályozhatja, hogy a különböző etnikai csoportok számára ez a koncepció
negatív jelentéstartalommal bír, a határokon átnyúló ügyekből fakadó nehézségek
például a tulajdonnal, a visszatelepítésekkel és az ezzel összefüggő lakáskérdéssel
kapcsolatos problémák, kialakítani az intézmény imázsát és ismertségét egy
olyan média segítségével, amelyet egyes országokban a kormányzó párt és a
kormánykoalíció szócsövének tartanak és amely – a nemzeti emberi jogvédő intézmények
elsődleges céljával – az állam nyitottságára és átláthatóságára irányuló törekvésekkel
ellentétesen működik, maguknak kell kiharcolniuk a helyüket a társadalomban,
amely maga is egy szilárd közigazgatási kultúra kialakításán és megszilárdításán
fáradozik és meg kell győzniük az apparátust építő szándékaikról és a kölcsönös
erősítő hatás lehetőségéről. Továbbá, az intézményeknek ki kell építeni kapcsolataikat
a közvéleménnyel és civil társadalommal, akik idegenkedhetnek az emberi jogok
védelmének bíróságon kívüli érvényesítésétől.
A vita során rámutattak
arra is, hogy:
a nemzeti emberi jogvédő intézmények létrehozása fontos
első lépés, de önmagában nem garantálja az emberi jogok védelmét. Az újonnan
alapított intézményeknek gyakran le kell győzniük a gondolkodás régi sablonját,
különösen az állam és az egyén közötti kapcsolat terén, az intézmények által
képviselt elvek támogatottságát könnyebb elérni, mint az elvek gyakorlati
megvalósítását – úgynevezett “kirakatjelenség”,
az ombudsman intézmény nem helyettesíti a független, működő
bírói testületet,
a nemzeti emberi jogvédő intézményeknek munkájuk során és
ajánlásaikban a nemzetközi emberi jogi alapelvekre kell támaszkodniuk. Elősegíthetik
továbbá, hogy a nemzetközi emberi jogi követelmények bekerüljenek a hazai
jogrendszerbe,
a “konfliktus utáni” társadalmakban a nemzeti emberi jogvédő
intézmények nem tevékenykedhetnek nemzetközi intézményként (és nem is szabad,
hogy annak tekintsék), hanem annak az országnak vagy területnek szerves részeként,
ahol működnek. Ennek érdekében a nemzetközi megbízottakat ki kell egészíteni
helyiekkel,
az újonnan alakult intézmények abban az előnyös helyzetben
vannak, hogy támaszkodhatnak a működő intézmények tapasztalataira, tanulhatnak
azokból, egyesíthetik a különböző sikeres modellek előnyeit (bakugrásokkal
a legjobb kombinációig).
D) A résztvevők kiemeltek
bizonyos kulcsfontosságú előfeltételeket, amelyek mind a nemzeti emberjogvédő
intézmények létrehozásának előkészítésekor, mind azok működéséhez szükségesek
politikai támogatás
a nemzeti emberi jogvédő intézmények létrehozásához és folyamatos hatékony
működéséhez. A támogatás a politikai rendszeren kívülről is származhat, a
közvélemény vagy a civil társadalom nyomására. A kérdés az, hogyan lehet a
szükséges támogatást, mind a politikai körök, mind az alulról induló kezdeményezések
szintjén kezdeményezni, az emberi jogvédő intézményeket annak a törvényhozásnak
is meg kell erősítenie, amely testület hagyományosan az intézmények hatáskörén
kívül esik, az intézmények jogi státusát törvényben vagy az alkotmányban kell
megalapozni. Ez aláhúzná függetlenségüket, az intézményeknek megfelelő anyagi
forrásokat kell biztosítani. A forrásoknak az intézmény hatás- körén kívül
eső testülettől kell származniuk és kizárólag az ombudsman vagy a nemzeti
emberi jogvédő intézmény elnöke engedélyezheti azok felhasználását, a tisztségviselőket/tagokat
azoknak a közösségeknek a képviselőiből kell választani, amelyeket eddig is
szolgáltak. Ez különösen a “konfliktus utáni” társadalmakban fontos. A tisztviselők
azonban hivatásuk gyakorlása során nem az etnikai “választóikat” képviselik,
a nemzeti emberi jogvédő intézményeknek politikai befolyástól függetlennek
kell lenniük, a média a nemzeti emberi jogvédő intézmények fontos partnerének
bizonyult, nagy jelentőséggel bír a más országok emberi jogvédő intézményeivel
és a nemzetközi szervezetekkel való együttműködés és a tőlük kapott támogatás,
az emberi jogvédő intézmények nem tudnak csodát tenni. Nem szabad felhasználni
azokat a politikai eszközökkel megoldandó feladatokra, az ombudsman legerősebb
fegyvere: a hivatal vizsgálati eredményeinek súlya, az ombudsman intézménynek
széles körű mandátummal kell rendelkeznie, az ombudsman intézmény tevékenységének
hatásfoka és befolyása nagymértékben függ a tisztséget viselő személyiségétől
és hitelességétől. Kinevezésekor a szakmai feltételek mellett olyan, kevéssé
megfogható tulajdonságokkal is rendelkeznie kell, mint a magas erkölcsi színvonal,
a megvesztegethetetlenség és a személyes ráhatás képessége, hivatalba lépése
után az ombudsmannak gyors és rugalmas ügyintézést biztosító eljárást kell
kidolgoznia, a nemzeti emberi jogvédő intézmények szervezetének és felépítésének
pluralistának kell lennie, annak érdekében, hogy az intézmény függetlenségét
és pártatlanságát, valamint a munkatársai között a megfelelő szakembereket
biztosítsa.
E) Az ombudsman intézmény
alapvető funkcióira vonatkozóan a résztvevők a következőket tartották fontosnak:
akár panasz alapján,
akár hivatalból vizsgálnia kell olyan egyedi ügyeket, ahol a jogsértés vagy
hivatali visszaélés gyanúja merül fel,
az “ombudsman” elnevezés
azt jelenti, hogy nevezett tisztségviselő a valóságos és névleges vezetője
a szervezetnek. Ez jelképezi nagyon sajátos szerepét az emberi jogok őreként,
az ombudsman elsődleges feladata biztosítani az államigazgatás felelősségre
vonhatóságát, nyilvánosságát és átláthatóságát, valamint hogy erősítse a közigazgatásba
vetett bizalmat, külön kiemelték az ombudsman jelentőségét az emberi jogok
védelmében, a munkájuk során az ombudsmanoknak ugyanazokat a kritériumokat
kell figyelembe venniük, mint amelyeket a közigazgatás ellenőrzésére alkalmaznak,
az egyéni panaszok vizsgálatakor tapasztaltakat általános ajánlások megfogalmazására
is fel lehet használni, már az ombudsman léte is pozitív, preventív hatással
lehet a közigazgatásra és tudatosíthatja az emberi jogokon és törvényességen
alapuló átlátható kormányzás szükségességét, az ombudsman intézményeket eredményesen
bevonhatnák a törvényhozási folyamat korai szakaszába, annak biztosítása érdekében,
hogy az emberi jogi megfontolásokat kellőképpen figyelembe vegyék, az ombudsman
intézmények (és nemzeti emberi jogvédő intézmények) nemzetközi emberi jogi
standardokat használhatnak a nemzeti szintű változások elősegítésére.
F) A nemzeti emberi
jogi intézményeknek az egyéni panaszok kezelésén túlmenő jellemzői és alapvető
funkciói:
a nemzeti emberi
jogi intézmények egyre több általános törvényen alapuló funkcióval és szélesebb
illetékességgel rendelkeznek. Ez befolyásolja felépítésüket és gyakran, a
politikai kultúra függvényében, anyagi támogatásukat és felelősségüket is,
a joghézagok és
átfedések azonosítása és azok jelzése a Parlament felé, esetlegesen – általános
jogszabályi átalakításra vagy irányelvek módosítására irányuló – ajánlások
révén közvetve hozzájárulhat a törvényalkotás folyamatához, tanácsadás a kormányoknak,
vagy a parlamenteknek politikai és törvényhozási kérdésekben, a törvényi előírások
érvényesülésének biztosítása bíróságokon, meghatározott irányvonalak vagy
kezdeményezések érdekében történő lobbizás, oktatás és széles körű felvilágosítás,
együttműködés a NGO-kal, egyes esetekben egyéni ügyek megfelelő jogi útra
terelésével, a nemzeti emberi jogi intézmények afelé haladnak, hogy egyetlen,
megnevezett személy helyett egy testület irányítása alá kerüljenek. Ez megnehezíti
“en masse” parlamenti megválasztásukat, a hatáskör terjedelme a bizottság
taglétszámához kell hogy igazodjon, az ilyen típusú testületek támogatásának
mechanizmusa összetettebbnek bizonyulhat, mint az ombudsman intézménye,
egy nagy hatáskörrel
és kiterjedt funkciókkal rendelkező nemzeti emberi jogi bizottság rugalmas
és hatásos eszköze lehet az egyének emberi jogai védelmének, felhívhatja a
kormány figyelmét a jogok sérelmének a veszélyére és erősítheti a civil társadalmat.
Az etnikai és kisebbségi kérdésekben – a fiatal demokráciákban – közvetítő
szerepet játszhatnak és a sérülékeny és hátrányos helyzetű csoportok szószólóivá
válhatnak.
G) A résztvevőknek az volt a véleménye, hogy
az emberi jogok egy vagy több meghatározott területére vonatkozó mandátummal
rendelkező emberi jogvédő intézmények (“szakosított nemzeti emberjogi intézmények”)
feladatai azonosak az ombudsmanéval, de mandátumuknak megfelelően meghatározott
területre összpontosítják tevékenységüket. Ezen túlmenően:
amennyiben egy országban több nemzeti emberi jogvédő intézmény vagy
ombudsman intézmény is – egymással párhuzamosan – működik, a szakosított nemzeti
emberi jogvédő intézménynek arra kell törekednie, hogy biztosítsa az egyértelmű
munkamegosztást a különböző hivatalok között a panaszok hatékony intézésének
megkönnyítése érdekében, valamint azért, hogy az állampolgár tudja, melyik
hivatalhoz forduljon, az ombudsmanhoz és a nemzeti emberi jogvédő intézményekhez
hasonlóan, saját tevékenységük területén, a szakosított emberi jogvédő intézményeknek
is fontos szerepe van a nyilvános, közéleti vitákban és a nemzeti politika
alakulásában.
H) Számos – a régió nemzeti emberi jogvédő
intézményeinek működésére vonatkozó – specifikus kérdés merült fel.
arányosan sokkal
több ügy kerül az emberi jogvédő intézményekhez, mint például a nyugat-európai
országokban, a panaszok tartalmából és természetéből adódó sürgős intézkedések
fokozottan szükségessek, a hivatalból történő vizsgálatok fontossága. Számos
probléma nem kerül felszínre egyéni panaszok útján – feltehetően azért, mert
az érintett személyek különösen érzékenyek, vagy vonakodnak előhozni gondjaikat,
vagy azért, mert nem ismerik vagy nem értik az eljárások menetét. Annak érdekében,
hogy ezek az ügyek is megoldódjanak, a nemzeti emberi jogvédő intézményekre
hárul az a felelősség, hogy saját maguk kezdeményezzék a vizsgálatot,
a civil társadalom
és a nem kormányzati szervezetek szerepe. A civil társadalommal való kapcsolat
kétirányú folyamat: az intézmények egy részről felvállalhatnak nem kormányzati
szervezetek vagy más érdekcsoportok által jelzett problémákat, más részről
fenti szervezetek fontos szerepet játszhatnak a társadalom bizalmának megnyerésében
és annak biztosításában, hogy az intézmények ajánlásait végigviszik,
az ajánlások gyakorlati
hatását – vagy annak hiányát tekintve, olyan új szemléletre van szükség, amely
legyőzi a régi hagyományokat. A nemzeti emberjogi intézményeknek oda kell
hatniuk, hogy a közigazgatás szolgálja az egyént, és ne fordítva.
I. Konkrét emlékeztető a konferenciáról
A megbeszélések
kiindulópontja az volt, hogy meg kell határozni azokat a konkrét lépéseket,
amelyek tovább erősítik a független nemzeti emberi jogvédő intézményeket a
régióban, különös tekintettel:
a független működésüket
biztosító intézkedésekre (elhatárolódás a politikai befolyástól, az adott
rezsim pénzügyi politikájától független pénzügyi támogatás stb.),
erőforrásaik hatékonyságának
növelésére (eszköztáruk növelése stb.),
és általában mindazon
feltételek biztosítására (mind a szakmai képzés, mind anyagi és logisztikai
vonatkozásban), amelyek feladatuk ellátását segítik, különösen az emberi jogok
védelmének területén.
Mindez sokoldalú megközelítést igényel, többszintű eljárás
megindítását, és más kezdeményezéseket. Egyebek között: jogi és politikai
keretek kialakítását; a politikai, hivatalos és civil társadalmi körökben
a politikai akarat tudatosítását és felkeltését; szakmai ráfordítást, tanácsadást
és képzést gyakorlati és anyagi támogatást.
Az egyes országok helyzete különböző, azonban a közös problémák
regionális megközelítése növelheti a siker esélyét. Ilyen megközelítés lehet:
a gyakorlati tapasztalatcsere; a kölcsönös támogatáson alapuló kapcsolatok
és az eszmecserék kialakítása a régió intézményei között; vagy a sikerekből
és sikertelenségekből (valamint utóbbiak okaiból) levonható tapasztalatok
megbeszélése.
Fenti elgondolást az a körülmény is indokolta, hogy a Nemzetközi
Közösség korábban már számos kezdeményezést tett a régió intézményeinek felkarolására
és fejlesztésére (elsősorban az Európa Tanács, továbbá az EBESZ, valamint
az Emberi Jogok és Demokratikus Intézmények Irodája). A régión kívüli nemzeti
intézmények és kormányok részéről, a régión belül és a szomszédos országok
között is fellelhető volt a kölcsönös eszmecsere és segítség. Fontos lenne
támaszkodni ezekre a kezdeményezésekre, az együttműködéssel megsokszorozni
hatékonyságukat vagy általánosabban fogalmazva: a meglévőre építve, koherens
és áttekinthető stratégia védernyője alatt megnövelni annak értékét a régió
számára. A tájékozódásban további segítséget nyújtottak az 1999. október 1-jei
Munka Asztal megbeszélések során elfogadott irányelvek, amelyek a már létező
eljárások és közreműködők munkájának összehangolását javasolták az új utak
keresése helyett. Ebben a vonatkozásban egyetértettek az Európa Tanács befogadó
megközelítésével, nevezetesen, hogy megfelelő időben az egész régiót integrálni
kell az európai együttműködési rendszerekbe, mechanizmusokba és standardokban.
Egyetértettek abban is, hogy az erős, független és hatékony intézmények létrehozására
és működtetésére irányuló erőfeszítéseknek a régión belül is hasonló elveket
kell követniük. Ezen oknál fogva a résztvevők nem javasolták a projektek és
kezdeményezések specifikus, formális rendszerben történő kialakítását. Azon
a véleményen voltak, hogy az Európa Tanács által vezetett 1. Munka Asztal
“Jó Kormányzás” Munkacsoportja közvetlen hatáskörébe tartozó laza, informális
és nem intézményesített hálózatot célszerű működtetni. Egy ilyen informális
hálózathoz régión belüli, valamint azon kívül eső intézmények, és más szervezetek
– például különböző nemzetközi kormányzati és nem kormányzati szervezetek
– tartozhatnának, a szükségleteknek és felmerült problémáknak megfelelő rugalmasságot
és változtatható, koncentrikus köröket biztosítva. Nyitottságnak kell jellemeznie,
ezt az informális hálózatot, amely alkalmas a különböző tervezetek és intézkedések
befogadására, és ugyanakkor biztosítania kell az együttműködés és kölcsönös
támogató tevékenység laza koordinációját és racionalizálását. Ily módon elkerülhetők
lennének a kétszeres erőfeszítések, és ugyanakkor biztosítva lenne az együttműködés
és támogatás iránti igényekben mutatkozó esetleges hézagok áthidalása. A további
munka hátterét képező első, gyakorlati lépés a régió helyzetének felmérése,
a legfontosabb problémák/nehézségek és mutatók kritikai analízise és a megoldásukhoz
szükséges teendők mérlegelése lehetne. Ez lehetővé tenné a szükségletnek megfelelő
projektek és kezdeményezések készítését. A tervek szerint az első projekt-összefoglalónak
az 1. Munka Asztal Munkacsoportjának 2000. január 24-i értekezletére el kell
készülnie. A határidő betartását azért tartották különösen fontosnak, hogy
a Munka Asztal továbbíthassa az egységes projektcsomagot a várhatóan 2000
márciusában összeülő Szponzorok Konferenciájához.
Már az eszmecsere során számos olyan elképzelés/projektjavaslat
hangzott el, amelyeket további tanulmányozás után érdemes lesz továbbítani
a Munkacsoporthoz:
a görög ombudsman
a régióbeli új intézmények felépítésére és képzésére szolgáló kapacitás kialakítását
javasolta. Számos, a régión kívül eső intézmény készségét fejezte ki a csatlakozásra.
Úgy tűnt, hogy ezt a kiindulásul szolgáló tervezetet a későbbiekben egyéni
kezdeményezésekkel lehet majd bővíteni,
a svéd ombudsman
továbbképzésre és tanulmányutakra vonatkozó projektjavaslatot nyújtott be,
az északír Emberjogi Bizottság javasolta a különböző ügyfajták kezelésére
vonatkozó know-how-ra és technikákra vonatkozó tapasztalatok kicserélését,
mint a múltbeli emberi jogsértések kezelése és megbékélés elősegítésére,
a szlovén Ombudsman
Hivatala fokozott kétoldalú és régióbeli együttműködés erősítését javasolta
érdemi kérdésekben a hatékonyság fokozására,
az ECRI (Fajgyűlölet
és Intolerancia elleni Európai Bizottság) javaslatot tett a rasszizmus, az
idegengyűlölet és az antiszemitizmus elleni harcra specializálódott speciális
nemzeti emberi jogvédő intézmények szakértelmének hozzáférhetővé tételére,
Bosznia-Hercegovina Ombudsman Hivatala javasolta a helyzet felmérését
és a legcélravezetőbb gyakorlat kialakítását (lásd fent),
a bosznia-hercegovinai
EBESZ-misszió kapcsolattartást és együttműködést javasolt a régión belül a
régió közös problémáira, ideértve a határokon átnyúló ügyek kérdését is,
a Velencei Bizottság
javasolta, tartsanak egy találkozót 2000 májusában a jelen találkozó határozatai
gyakorlati megvalósulásának áttekintése érdekében,
az Európa Tanács
Titkárságának tervei szerint 2000 márciusában megtartják a nemzeti emberi
jogvédő intézmények szokásos konferenciáját, amely nyitva áll a régió államai
és intézményei előtt, további hasonló intézmények létrejöttének reményében,
javasolták tájékoztató/ismeretbővítő
találkozók szervezését tisztviselők, országgyűlési képviselők, jogalkalmazó
szervek, média, civil társadalom stb. számára, ismertetve a nemzeti intézmények
sajátosságait, hatáskörét és az átfogó emberi jogvédő rendszerben játszott
szerepét – az Európa Tanács Titkársága útján hozzáférhető tapasztalatokra
támaszkodva, az Európa Tanács Titkársága javaslatot tett a régióbeli és a
régión kívüli intézmények ikerkapcsolódására, az Európa Tanács Titkársága
olyan tematikus, intraregionális találkozók szervezését szorgalmazza, amelyek
– mind elméleti, mind gyakorlati vonatkozású – specifikus kérdésekkel foglalkoznak
(például roma diszkrimináció, a tulajdon, a jelentéskészítés és vizsgálatok
menete, a nemzetközi standardek alkalmazása stb.), az Európa Tanács/Velencei
Bizottság felajánlott segítsége a nemzeti emberi jogvédő intézmények számára
a törvénytervezet készítésében. Mindezeken túlmenően számos résztvevő (nemzeti
intézmények és nemzetközi közreműködők) készségét fejezte ki esetleges javaslatok
beterjesztésére a Munkacsoport 2000. január 24-i ülésére, vagy hajlandóságát
a mások által javasolt kezdeményezésekben történő közreműködésre. A projektekre
történő javaslattételkor a résztvevők jelezték, hogy javaslataik megvalósítása
– akár saját intézményüktől, akár kívülről jövő – anyagi támogatástól függ.
A résztvevők ebben a vonatkozásban tájékoztatást kaptak a Stabilitási Egyezmény
Speciális Koordinátorának képviselőjétől, tekintettel a 2000 márciusára tervezett
Szponzorok Konferenciájára.