3.12. JOGANYAG
OBH-6823/1997.
Nem okoz az Alkotmány 70/B. § (2) bekezdésében megfogalmazott, a
végzett munka mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való joggal
összefüggő visszásságot, ha a köztisztviselői törvény a főiskolát és egyetemet
végzetteket egyazon fizetési kategóriába sorolja.
Az ÁNTSZ-nél
köztisztviselőként dolgozó beosztott orvosok és mérnökök panaszukban azt
kifogásolták, hogy az Egészségügyi Főiskolai Karon közegészségügyi-járványügyi
szakon képesítést szerzett azonos korú munkatársak 5-6-7 ezer forinttal többet
keresnek, mint az egyetemet végzett, szakvizsgával és tisztiorvosi vizsgával
rendelkező orvosok és mérnökök, akik szakmailag magasabb szintű munkát
végeznek. A panaszosok szerint a dolgozók között ez jelenleg is érezhető feszültséget
okoz. A köztisztviselői törvény olyan módosítását kezdeményezték, mely szerint
a főiskolát és az egyetemet végzettek külön besorolási osztályba kerüljenek.
Sérelmezték továbbá azt is,
hogy a vizsgaköteles tisztiorvosi tanfolyam elvégzését követően a dolgozót nem
illeti meg vizsgapótlék.
Az országgyűlési biztos
általános helyettese annak tisztázása érdekében, hogy a probléma általános-e az
ÁNTSZ dolgozói körében, és hogy a megfogalmazott sérelem visszavezethető-e az
adott kérdés jogi szabályozásának hiányára, megkereste az országos tiszti
főorvost. Tájékoztatása alapján a következő tényállást állapította meg: Az
Országos Tiszti főorvosi Hivatal munkatársai között vannak olyanok, akik
rendelkeznek személyi illetménnyel, tanácsadói és főtanácsadói címmel. Az 1992.
évi XXIII. tv. 48/A. §-a alapján a munkatársak szakképzettségi pótlékban
részesülhetnek. Az egységes szemlélet és gyakorlat érdekében az országos tiszti
főorvos 1999 januárjában körlevélben hívta fel a megyei intézetek vezetőit a
szakképzettségi pótlék alkalmazására. A szakképzettségi pótlék folyósítását az
egyetemi végzettségű és egyetemi szintű iskolarendszerű posztgraduális
képzésben részt vettek esetében alkalmazzák azzal a szándékkal, hogy a szakmai
specializációt ösztönözzék és elismerjék. E körbe tartozik az orvosi szakvizsga
is, amelyért 1999. január 1. napjától bruttó 13000 Ft szakképesítési pótlék
jár. Sem a közigazgatási szakvizsga letétele, sem a tisztiorvosi tanfolyam
elvégzése nem kötelező. A közigazgatási szakvizsga jogosít pótlékra, a
tisztiorvosi tanfolyam elvégzése nem. A közigazgatási szakvizsga csak a vezető
munkakörben kötelező, vezetői beosztásban viszont nem pótlékköteles.
A panaszosok által említett
7/1991. (IV. 26.) NM rendelet 8. § (1) bekezdése, mely szerint a Szolgálat
dolgozóinak képesítési feltételeit a melléklet tartalmazza, 1995. II. 11.
napjától hatálytalan. A rendelet 8. § (2) bekezdése a hatálybalépést követő 3,
illetve 6 éven belül valóban előírta a tisztiorvosoknak és a tiszti
gyógyszerészeknek a vizsgaköteles tisztiorvosi és tiszti gyógyszerészi
tanfolyam elvégzését. A vizsgák teljesítése azóta feltehetően lezajlott,
jelenleg a képesítési feltételeket a 9/1995. (II. 3.) Korm. rendelet 3.
mellékletének 56–57. pontja határozza meg. E szerint a tisztiorvosi tanfolyam
elvégzése nem alkalmazási feltétel.
A fentiek alapján az országgyűlési biztos általános helyettese
megállapította, hogy az ÁNTSZ megyei intézeteiben alkalmazzák a köztisztviselői
törvény adta differenciálási lehetőségeket, a személyi illetményt, a különféle
címek adományozását és a szakképesítési pótlékot. Mindez alkalmas arra, hogy a
panaszosok által említett magasabb szintű munka a jövedelemben is kifejezésre
jusson. A differenciálásnak ugyan határt szab az éves költségvetés, de a
szakképesítési pótlék fizetésére az Országos Tiszti Főorvosi Hivatal
központilag forrást biztosít.
Az ÁNTSZ megyei intézeteiben az ellátandó feladatok természetéből
fakadóan valóban indokolt lehet a különbségtétel a felsőfokú képesítések között
a végzett munka különböző szintjére tekintettel.
Ugyanakkor a közigazgatás más területein éppen a különbségtétel
jelenthet hátrányos megkülönböztetést, hiszen ugyanaz a munkakör adott esetben
főiskolai és egyetemi végzettséggel is ellátható. A fentiekből következően a
köztisztviselői törvény azon rendelkezése, mely szerint a főiskolát és az
egyetemet végzetteket egyazon fizetési kategóriába kell sorolni, nem okoz
alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot. A pótlékolási rendszer és a már
említett differenciálási lehetőségek alkalmasak arra, hogy a magasabb szintű
munkához magasabb szintű jövedelem tartozzék.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa az 1993. évi LIX. törvény 25. §-a szerint akkor
javasolhatja a jogszabály módosítását, ha az alkotmányos jogokkal kapcsolatos
visszásság annak fölösleges, nem egyértelmű rendelkezésére, vagy az adott
kérdés jogi szabályozásának hiányára vezethető vissza. Jelen esetben ezek a
feltételek nem állnak fenn, ezért a törvény javasolt módosítását az
országgyűlési biztos általános helyettese nem kezdeményezte. A jogszabály
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát nem tartotta indokoltnak, ezért
nem fordult az Alkotmánybírósághoz.
OBH 8414/1997.
Az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésben biztosított munkához, a munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához, valamint a 2. § (1) bekezdésben deklarált
jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményével összefüggésben visszásságot
okoz az alkotmányos elvekkel összhangban lévő, eljárási garanciákkal kiépített
szabályozás hiánya.
Teljes szöveg: 3.2. alfejezetben.
OBH 9509/1997.
Nem okoz az Alkotmány 70/B. §-ában deklarált a munka szabad
megválasztásához való joggal összefüggésben visszásságot az elítélteknek a
szabadságvesztés végrehajtása során történő, egészségi állapotukhoz igazodó
munkáltatása.
Az elítélt panaszos az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyetteséhez írt levelében
sérelmezte, hogy a számára megalázóan alacsony munkabér miatti tiltakozása
ellenére munkavégzésre kötelezik a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben.
A panaszost a
Balassagyarmati Büntetés-végrehajtási Intézet Egészségügyi Osztálya fizikai
munkára alkalmasnak nyilvánította. A panaszos munkába állítását követően –
három nap után – a munkavégzést megtagadta. Fegyelmi vétsége miatt a panaszost
a bv. parancsnoka elkülöníttette, majd az ismételt munkamegtagadás után
magánelzárással fenyítette.
A szabadságvesztés büntetés
célja nem csupán az elítéltek által elkövetett bűncselekmények szankcionálása,
hanem az elítéltek nevelése, felkészítése a társadalomba való beilleszkedésre,
és ezzel újabb bűncselekmények elkövetésének megelőzése. A rendszeres
munkavégzés segíti az elítélt felelősségérzetének növekedését, testi erejének
fenntartását, valamint a szabadulás utáni időre való felkészülését. A büntetés-végrehajtási
intézetnek tehát nemcsak joga, de amennyiben ennek feltételei fennállnak,
kötelessége is az elítéltek munkáltatása. A büntetések és intézkedések
végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. tvr. az elítélt kötelességévé teszi a
kijelölt munka képességének megfelelő, fegyelmezett elvégzését. Szintén köteles
az elítélt a tartására fordított költségekhez hozzájárulni, kivéve ha önhibáján
kívül nem dolgozik. A szabadságvesztés az elítélt személyi szabadságának
korlátozásával jár, ez a korlátozás kiterjed az elítéltnek a munka szabad
megválasztásához való jogára is, vagyis ha az elítélt munkaképességgel bír,
akkor kötelezhető az egészségi állapotának megfelelő munka elvégzésére. A
munkavégzés az elítélt szempontjából azonban nem csak kötelesség, hanem
jövedelemszerzési lehetőség is, és így a tartására fordított költségekhez
valóban hozzájárulhat. A munkavégzés során megszerzett munkabér meghatározott
része az elítéltet illeti, ezáltal a kötelezően biztosítandó ellátáson felül
egyéb létszükségleti cikkek beszerzésére nyílik lehetősége. Ahogy azt az emberi
jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló Római Egyezmény 4. cikke is
kimondja, az elítéltek munkavégzésre kötelezése nem tekinthető
kényszermunkának. Az elítéltek munkáltatása tehát nem kényszermunka, mivel a
munka kijelölésére csak akkor kerül sor, ha munkavégzésre az elítélt
egészségileg alkalmas, továbbá az elítélt az általa elvégzett munka fejében
munkabért kap, valamint a nemzetközi előírásoknak megfelelően a munkavégzés
csak az eljárási szabályok betartása mellett, a letartóztatás, illetve
szabadságvesztés folyamán követelhető meg. A munkavégzés helyének kijelölése
után, a munkába állítás napjával kezdődően az elítélt köteles a kijelölt munkát
elvégezni, kivéve ha erre önhibáján kívül nem képes. Miután a panaszos a munkavégzést
arra hivatkozással tagadta meg, hogy alacsony a munkabér, fegyelmi vétséget
követett el, emiatt az intézet parancsnoka jogosan alkalmazott az elítélttel
szemben fenyítést. Mindezekre tekintettel az
intézet parancsnokának eljárásában az általános helyettes alkotmányos joggal
kapcsolatos visszásságot nem állapított meg.
OBH 1678/1998.
Nem okoz az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogbiztonsághoz
fűződő, valamint a 70/B. § (3) bekezdésében foglalt, a végzett munkának
megfelelő jövedelemhez való joggal összefüggésben visszásságot, ha a közhasznú
munkások munkabérének megállapításánál a munkaügyi központ által adható
maximális támogatás összegét vagy ennél kevesebbet vesznek igénybe, de
figyelemmel a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) összegére.
A Mai Nap 1998. március 8-i
számában cikk jelent meg arról, hogy az I. kerületi közhasznú munkások nem
kapták meg azt a bért, amely a “papírjukon” szerepelt, arra való hivatkozással,
hogy a számítógépes programban hiba keletkezett.
A cikkben leírtak alapján
felmerülő alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság kivizsgálására az
országgyűlési biztos vizsgálatra kérte fel a Fővárosi Munkaügyi Központ
igazgatóját.
A Fővárosi Munkaügyi Központ
Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelősége, és annak Ellenőrzési Osztálya
ellenőrzést végzett a támogatott munkáltatónál. Az Ellenőrzési Osztály a
megállapodásban fog- laltak betartását, a Fővárosi Munkaügyi Központhoz a
munkáltató által benyújtott elszámolások valóságtartalmát, valamint a
támogatáshoz kapcsolódó kötelezettségek teljesítését vizsgálta. Az ellenőrzés
kiemelten vizsgálta a parkőrök munkabér-kifizetéseit.
A Budavári Önkormányzat
1997. 07. 30-án kérelmet nyújtott be a Fővárosi Munkaügyi Központhoz 69 személy
közhasznú foglalkoztatásának támogatására vonatkozóan. A Fővárosi Munkaügyi
Központ a kérelemnek helyt adott és engedélyezte a foglalkoztatásából eredő
közvetlen költségek 70%-ának a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből
történő megtérítését.
A munkáltató a kiközvetített
munkanélküliekkel határozott időre szóló munkaszerződéseket kötött, amelyekben
meghatározta a személyi alapbéreket is. A parkőrök munkaszerződés szerinti
alapbére 1998. 01. 31-ig 22 000 Ft volt. A munkáltató havonta, a megállapodás
szerint küldte be a támogatás iránti igényét a közhasznú foglalkoztatás
költségeiről.
Az újságcikkben szereplő
időpontban az átutalások nem számítógépes rendszerrel történtek, tehát a
Fővárosi Munkaügyi Központ számítógépes programhibájára való hivatkozás
tévedésen alapult, a vizsgálatra felkért Fővárosi Munkaügyi Központ által
tartott ellenőrzés nem állapított meg szabálytalanságot.
Az országgyűlési biztos megállapította, hogy a munkáltató által
benyújtott támogatási igény teljesítésének a Fővárosi Munkaügyi Központban a
számviteli és a pénzügyi jogszabályoknak megfelelően szabályozott folyamata
volt. A vizsgálat során nem igazolódott be a cikkben leírtak valóságtartalma,
alkotmányos joggal összefüggésbe hozható visszásságot az országgyűlési biztos
nem tárt fel.
Az újság főszerkesztője a
lefolytatott vizsgálat eredményének megfelelő cikk közlésével helyreigazította
a korábbi téves információkon alapuló cikket.
OBH 1725/1998.
Az Alkotmány 70/A. §-ában szereplő jogegyenlőség elvével, valamint a
70/B. § szerinti munkához való joggal összefüggésben nem okoz visszásságot az,
ha a diplomás, de tiszti beosztásban nem lévő hivatásos katonát nem nevezik ki
tisztté.
A panaszos a panasz
benyújtásának idején gyermekgondozási segély folyósítása mellett fizetés
nélküli szabadságot igénybe vevő, rendelkezési állományban levő hivatásos
tiszthelyettes volt. 1986. november 1-jén vették hivatásos állományba,
egészségügyi főiskolai végzettséggel segélyhely-parancsnoki beosztásba került
törzsőrmesteri rendfokozatban. 1987-ben katonai kötelmekkel összefüggő
balesetet szenvedett, melynek folytán munkaképességét 40%-ban elvesztette.
1991. március 31-én született gyermeke a panaszos véleménye szerint az ő
betegségére tekintettel súlyos és tartós egészségkárosodással született, ezért
azóta panaszos rendelkezési állományban van, illetmény nélküli szabadságon
kiemelt és meghosszabbított gyermekgondozási segély folyósítása mellett. Ez a
gyermek betegségének fennállásáig, de legfeljebb a gyermek 10 éves koráig
illeti meg. (A panaszos 1999. szeptember 4-én – 25 év szolgálati idő után – szolgálati
nyugdíjjogosult lett.) A panaszos szabadsága ideje alatt egyetemi diplomát is
szerzett. Bár ezt követően 1997-ben és 1998-ban több kérelmet is benyújtott,
tiszti állományba vételét az illetékesek elutasították. Ezt azzal indokolták,
hogy rendelkezési állományban van, illetőleg, hogy részére nem biztosítható a
végzettségének megfelelő tiszti beosztás. Az elutasítás okát a panaszos részben
annak tulajdonítja, hogy gyermeke betegsége miatt ténylegesen nem tud dolgozni,
részben pedig annak, hogy őt a női nemhez való tartozása miatt hátrányosan
megkülönböztetik.
A panaszos írásbeli
beadványában előadta, hogy körülményeire tekintettel hivatásos katonai
beosztást nem tud vállalni, de véleménye szerint ettől függetlenül a
honvédségnél mindenki, akinek diplomája van, jogosult tiszti rendfokozatra.
Szóbeli meghallgatásán elmondta, hogy jelenlegi helyzetében csak 4 órás tiszti
munkát tudna vállalni, illetve ha ez nem lehetséges, azt is elfogadná, hogy
csak néhány napra helyezzék tiszti beosztásba, majd onnan helyezzék ismét
rendelkezési állományba.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettese
megállapította, hogy a panaszos által előadottak között nincs olyan körülmény,
amely megalapozottan azt valószínűsítené, hogy a tiszti rendfokozatba való
előléptetés elmaradása nem szerinti hátrányos megkülönböztetés következménye
lenne. Az valószínűsíthető, hogy előmenetelének elmaradása
munkaképesség-csökkenésével, illetőleg gyermeke hosszan tartó ápolásával függ
össze.
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati
viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) 78. § (1) bekezdése szerint
magasabb rendfokozatba történő előléptetésnek a felsőfokú végzettségen túl az
is feltétele, hogy a katona olyan beosztásban legyen, amelyhez a magasabb
rendfokozatot rendszeresítették. (A végzettséghez tehát önmagában nem jár tiszti kinevezés.) A panaszos tiszti beosztást
korábban sem töltött be, és mivel a panasz benyújtásakor is rendelkezési
állományban volt, értelemszerűen akkor sem, így 1991. március 31. óta legalább
a panasz benyújtásának idejéig tiszti előléptetésének törvényes akadálya volt.
(Éppen a panaszos tiszti előléptetése lett volna törvénysértő.) Előléptetésére
csak úgy kerülhetne sor, ha a panaszos illetmény nélküli szabadsága megszűnne,
és számára találnának a képzettségének megfelelő olyan tiszti beosztást,
amelynek betöltésére munkaképesség-csökkenésére és egyéb körülményeire
tekintettel alkalmas. Beosztásba helyezését azonban előadott körülményei nagy
valószínűséggel akadályozzák.
Az országgyűlési biztos általános helyettese alkotmányos joggal
összefüggő visszásságot nem állapított meg.
OBH 2263/1998.
Nem okoz visszásságot a művelődéshez (Alk. 70/F. § (1) bek.) és
közvetve a munkához (Alk. 70/B. § (1) bek.) való joggal összefüggésben a
szakképzést szervező intézet, ha a hallgatói számára végül is megteremti a
képzési hirdetményben ígért diploma megszerzésének lehetőségét.
Teljes szöveg: 3.11.
alfejezetben.
OBH 4808/1998.
Nem sérül az Alkotmány 70/B. §-ában rögzített munkához való jog azzal,
hogy a bejáró orvosi minőségben eltöltött gyakorlat ideje a szakgyakorlati
időbe nem számítható be, és ezért az indítványozó szakvizsgára bocsátása iránti
kérelmét az Egészségügyi Minisztérium elutasítja.
A belgyógyász szakorvosi
képesítéssel rendelkező panaszos korábbi beadványában azt sérelmezte, hogy nem
tehet endokrinológiai szakvizsgát. Az OBH/2145/1995. számú jelentésben az
országgyűlési biztos általános helyettese felkérte a népjóléti minisztert, hogy
a 39/1978. (Eü. K. 31.) EüM utasításban rendezett, a szakorvosi, a
szakgyógyszerészi szakképesítés megszerzésére és a képesítésre vonatkozó
szabályokat az állami irányítás egyéb jogi eszközei körébe tartozó és mint
ilyen jogszabálynak nem minősülő utasítás helyett rendeleti úton szabályozza. Felkérte
a minisztert arra is, hogy vizsgálja felül álláspontját, mely szerint panaszos
szakvizsgára nem bocsátható.
A Népjóléti Minisztérium
helyettes államtitkára az Országos Szakképesítő Bizottság Elnökének véleményére
is figyelemmel válaszában azt közölte, hogy panaszos endokrinológiai
szakvizsgára bocsátásának engedélyezésére nincs lehetőség, egyben
tájékoztatott, hogy az újrendszerű szakmai képesítés koncepciójának kimunkálása
folyamatban van.
A panaszos ismételt
beadványa alapján az általános helyettes felkérte az Egészségügyi Minisztert
annak vizsgálatára, hogy jelenleg van-e lehetőség az érintett szakvizsgára
bocsátásának engedélyezésére. A panaszos önálló kezdeményezésben és
szervezésben, anyagi juttatás nélkül végezte a szakmai gyakorlatot.
Az egészségügyi képzés,
szakképzés, továbbképzés rendszerét, feltételeit a korábban előterjesztett
beadvány vizsgálatát követően hatályba lépett két jogszabály, az egészségügyi
törvény, illetve a 11/1998. (XII. 11.) EüM rendelet szabályozza. A 39/1978.
(Eü. K. 31.) EüM utasítás egyes rendelkezéseit az említett rendelet hatályon
kívül helyezte.
Az Egészségügyi Miniszter
válaszában kiemelte, hogy a szakvizsgára bocsátás feltétele a szakirányú
kurzusok elvégzése melletti folyamatos munkaviszony megléte, az orvosi tevékenység
ellátása.
Megállapítható, hogy mind az
egészségügyről szóló törvény, mind pedig a miniszteri rendelet értelmében a
szakirányú szakképzés időtartamába csak a munkavégzésre irányuló jogviszonyban
eltöltött idő számítható be. A 39/1978. (Eü. K. 31.) EüM utasítás szerint a
bejáró orvosi minőségben eltöltött gyakorlatot a szakgyakorlati időbe
beszámítani nem lehet.
Fentiek alapján az egészségügyi miniszter a panaszos szakvizsgára
bocsátását nem tartja lehetségesnek. Az általános helyettes megállapította, hogy
a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján a panaszos – bár a szükséges
időtartamot letöltötte – szakvizsgára nem bocsátható, ezért a minisztérium
eljárásával kapcsolatban alkotmányos joggal összefüggő visszásság nem merült
fel. Megállapítható ugyanakkor, hogy a panaszos érdekeit sérti az eljárás és ez
a sérelem összefüggésbe hozható alkotmányos jogaival. A sérelem a hatályos
szabályozásra vezethető vissza, azonban ajánlást tenni nem lehet, mert nem a
jogszabály fölöslegessége, hiánya vagy ellentmondásossága a kiváltó ok.
Figyelemmel kell lenni arra is, hogy második generációs jogról van szó.
Mindezekre tekintettel az országgyűlési biztos általános helyettese felhívta az
egészségügyi miniszter figyelmét, hogy mérlegelje a szabályozás megváltoztatásának
szükségességét.
OBH 7398/1998.
Az ügyeletes tiszti beosztásban lévő rendőrök esetében a végzett munka
mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való jog (Alk. 70/B. § (3)
bek.) nem szenved sérelmet amiatt, hogy az egy-egy szolgálatra esetileg beosztottaktól
eltérően nem részesülnek ügyeleti, éjszakai vagy délutáni pótlékban.
A panaszos sérelmezte, hogy
a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló
1996. évi XLIII. törvény végrehajtásáról kiadott 140/1996. (VIII. 31.) Korm.
rendelet szabályai szerint a kinevezett ügyeletesnek nem jár sem éjszakai, sem
délutáni pótlék, annak ellenére, hogy szolgálati idejének egy része az erre
feljogosító napszakra esik. Nem jár részére ügyeleti pótlék sem, mert erre csak
az jogosult, aki a távollévő (szabadságát töltő, beteg, vezényelt stb.)
ügyeletest helyettesíti. A beadvány alapján az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának általános helyettese vizsgálatot rendelt el. A vizsgálat érdekében
véleményt kért az országos rendőrfőkapitánytól.
Az országos
rendőr-főkapitány – a BM közgazdasági helyettes államtitkárával egyeztetett –
álláspontja szerint a jogalkotó szándéka az illetménypótlékok rendszerének
kialakításakor nem egy-egy beosztás pótlékolására irányult, mert a beosztás
betöltője a munkájáért a beosztási helyre megállapított illetményt kap. A
pótlékrendszer az alapilletményben nem foglalt többletteljesítményt,
körülményt, igénybevételt ellentételezi. Az ügyeleti pótlék az eredeti
beosztást meghaladóan teljesített egy-egy szolgálat ellentételezésére szolgál.
Ez az álláspont megfelel a
kormányrendelet 28. § (1) bekezdésének, amely szerint a hivatásos állomány
tagja akkor jogosult a Hszt.-ben meghatározott illetménypótlékra, ha olyan
beosztást tölt be, amely az átlagosnál nagyobb veszéllyel vagy fokozott
igénybevétellel, illetve többletkövetelmények teljesítésével jár, továbbá, ha
az átlagosnál kedvezőtlenebb körülmények elviselésére kényszerül, és ezeket a
követelményeket és körülményeket a beosztási illetményben nem lehet elismerni. A (2) bekezdés alapján az
illetménypótlék a hivatásos állomány tagjának a pótlékra jogosító szolgálati
tevékenység tényleges kifejtésének, illetve a beosztás betöltésének idejére jár.
A szolgálati törvény várható
módosítása során a pótlék elnevezése eseti
ügyeleti pótlékra változik. Az új elnevezéssel egyértelműbbé válna, hogy
csak azok jogosultak erre a pótlékra, akik alaptevékenységükön kívül, eseti
jelleggel látnak el ügyeleti feladatokat. A folyamatos ügyeleti szolgálat –
mint munkaköri alapfeladat – továbbra sem kerül pótlékolásra. Az országos
rendőrfőkapitány tájékoztatása szerint ügyeleti pótlék megfizetése tárgyában,
munkaügyi per sehol nincs folyamatban.
A panaszos azt is
sérelmezte, hogy az ügyeletes szolgálatot ellátók nem kapnak délutáni és
éjszakai pótlékot. A délutáni és éjszakai szolgálatellátás az ügyeleti
szolgálat jellegéből adódik, a jogszabályban megállapított beosztási illetmény
a támasztott követelményekkel összhangban van. Ha az érintettek sérelmezik,
hogy részükre nem a törvénynek megfelelően fizetnek pótlékot, illetve adnak
pihenőidőt, a törvény értelmében az őket megillető díj vagy szolgáltatás
teljesítésére való kötelezést igényelhetik a bíróság útján.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese a
panasz ügyében alkotmányos joggal kapcsolatos visszásságot nem állapított meg,
ezért a vizsgálatot lezárta.
OBH 7181/1998.
Nem okoz visszásságot az Alkotmány 60. §-a szerinti lelkiismereti
szabadsággal, valamint a 70/B. § (1) bekezdése szerinti, a munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához való joggal összefüggésben a közalkalmazott
pszichológusoknak, sorozásban vagy pótsorozásban való részvételre a Munka
Törvénykönyve előírásainak betartása mellett történő kirendelése.
A közalkalmazotti
állományban levő klinikai pszichológus panaszost munkáltatója – megkeresésre –
két hét időtartamra egy laktanyába hadkötelesek pótsorozásán való részvételre
rendelte ki, mellyel kapcsolatban a panaszos kérdések formájában megfogalmazott
kifogásokat fogalmazott meg. Ennek alapján az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa általános helyettese vizsgálatot indított, melynek során beszerezte a
honvédelmi miniszter véleményét is.
A sorozással összefüggő
feladatok elvégzésére való kirendelés lehetőségét a honvédelemről szóló 1993.
évi CX. törvény 82. § (3) bekezdése, illetőleg a törvény végrehajtására kiadott
178/1993. (XII. 27.) Korm. rendelet 59. § (1) bekezdése biztosítja. A sorozásra
az orvost (és csak a rendelet szerint a pszichológust) a munkáltatója rendeli
ki, a magángyakorlatot folytatókat pedig a hadkiegészítő parancsnokság. A
kirendelteket a honvédelmi miniszter által az egészségügyi miniszterrel
egyetértésben megállapított díjazás illeti meg, melynek szabályait a honvédelmi
kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos egyes költségek és díjazások
megtérítéséről szóló 5/1994. (IV. 8.) HM rendelet 7. §-a tartalmazza.
A sorozás az Alkotmányban
foglalt hadkötelezettség teljesítéséhez nélkülözhetetlen állami feladat, így e
cél érdekében az emberi jogok, konkrétan a munkaválasztás joga is, korlátozhatók.
A sorozások idején egyszerre nagy tömegben jelentkező orvos- és
pszichológusigény a honvédség saját létszámából nem biztosítható, ezért
átmenetileg szükséges lehet külső erők bevonása. Ez a szabályozás és gyakorlat
összhangban van a Munka Törvénykönyvének a közalkalmazotti jogviszonyra is
kiterjedő 106. §-ával, amely különösen indokolt esetben lehetővé teszi a
kirendelést, a sorozás pedig ilyen esetnek tekinthető. Természetesen a
kirendelés időtartama nem haladhatja meg a törvényben előírt mértéket (naptári
évenként két hónap). Enyhíti a kirendeltekre háruló esetleges többletterheket,
hogy ők eredeti illetményük mellett a hadkiegészítő parancsnokságtól külön
díjazásra is jogosultak. A honvédelmi miniszter állásfoglalása szerint a
pszichológusok kisebb létszámára és a sorozásban való részvétel iránti csekély
hajlandóságukra tekintettel a sorozásból rájuk háruló feladat ellátása önkéntes
alapon nem lenne biztosítható, így a szóban forgó formában való közreműködési
kötelezettségük fenntartása elkerülhetetlennek tűnik. Mindezek a munka és a foglakozás szabad megválasztása terén
kétségtelenül fennálló korlátozást kellően indokolják, visszásságot az
országgyűlési biztos általános helyettese nem állapított meg.
Nem állapított meg visszásságot az országgyűlési biztos általános
helyettese a lelkiismereti szabadság összefüggésében sem. A magyar jogrendszer
elismeri a katonai szolgálattal szembeni megalapozott lelkiismereti kifogást,
ezért a sor- és a tartalékos katonai szolgálat teljesítése alól az érintettek
részére mentességet biztosít. Ebből azonban nem vonható le az a következtetés,
hogy egy önként választott hivatás a katonasággal bármely távoli módon
összefüggésbe hozható gyakorlása a lelkiismereti szabadság sérelmét
jelenthetné. A sorozáson részt vevő orvos
vagy pszichológus nem lesz részese a katonaság szervezetének, az egyébként is
végzett vizsgálati, illetve gyógyító munka pedig még lelkiismereti okra
hivatkozva sem tagadható meg olyan alapon, hogy a páciens katona vagy
hadköteles, illetve hogy a tevékenység netán valamilyen honvédelmi érdeket (is)
szolgál.
OBH 956/1999.
1. Az alkotmányos jogok meghatározhatatlanul széles köre megsértésének
közvetlen veszélyével jár, ezért visszás az, ha a békefenntartó műveletben
részt vevő hivatásos és szerződéses katonákkal kötött külön szerződések
konkrétan meg nem határozható tartalmú jogkorlátozási klauzulát tartalmaznak.
2. Az Alkotmány 58. § (1) bekezdése szerinti mozgásszabadság
összefüggésében visszás, ha a szerződés további részletezés nélkül olyan
kikötést tartalmaz, mely szerint a katona a szolgálati helyét kizárólag a
szolgálati elöljáró által meghatározott időtartamban és engedéllyel hagyhatja
el.
3. Az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében biztosított pihenéshez való
joggal összefüggésben visszás, ha a szerződés olyan rendelkezést tartalmaz,
mely szerint a katona tudomásul veszi, hogy a körülményektől függően
szabadságra nem bocsátható.
4. Az Alkotmány 57. §-a szerinti tisztességes eljáráshoz való jog,
valamint a 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból eredő jogbiztonsági
követelmény összefüggésében visszásságot okoz, ha a szerződéses katona
szolgálati viszonyát a vele a békefenntartói feladat ellátására kötött külön
szerződés alapján a honvédség a törvényben szereplőkön kívül további okokból is
megszüntetheti akár fegyelmi vagy büntetőeljárás megindítása nélkül is.
Az SFOR kötelékében részt
vevő, a Magyar Műszaki Kontingens állományában szolgálatot teljesített egyik
szerződéses tiszthelyettes szerződésével és a szolgálatteljesítés
körülményeivel kapcsolatban panaszt nyújtott be. A panaszt az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa általános helyettese eljárási akadály miatt
érdemben nem vizsgálta, de – a konkrét személytől függetlenül – a panaszos
által megküldött szerződés általános kérdései tekintetében hivatalból
vizsgálatot indított.
Az SFOR kötelékében
szolgálatot teljesítő magyar hivatásos és szerződéses katonák a Magyar
Honvédséggel a külszolgálatra külön szerződést is kötnek. A szerződés tartalmaz
néhány olyan rendelkezést, amelyek vagy nem értelmezhetők, vagy olyan
értelmezést is lehetővé tesznek, amely ellentétes a fegyveres szervek hivatásos
állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény
(Hszt.) egyes kogens rendelkezéseivel. A szerződéssel kapcsolatban a helyettes
országgyűlési biztos kérdéseket intézett az MH parancsnokához, a Honvéd
Vezérkar főnökéhez. Bár a vezérkari főnök elismerte, hogy “sajnálatos módon a
fegyveres erők e körben történő alkalmazásának ma nincs kellően kimunkált
jogszabályi háttere (alapja)”, a szerződés kifogásolt rendelkezéseit mégis
teljesen jogszerűnek ítélte.
A szerződés 2. pontja
tartalmazza a következő kikötést is: “A Szerződő Felek megállapítják, hogy
önmagában a hadműveleti területen való szolgálatteljesítés mindkét fél
vonatkozásában jog- és érdekérvényesítési korlátozást jelent.” A vezérkari
főnök e rendelkezés tartalmáról a kérdésre válaszolva a következő
felvilágosítást adta: Ez a rendelkezés azon a valós feltevésen alapul, hogy a
katona idegen állam területén fokozottan veszélyes feladatokat fog ellátni, “a
jövőre nézve esetlegesen bekövetkező, előre nem látható rendkívüli helyzetekre
vonatkozik és semmiképpen nem jelent konkrét – időszaki vagy állandó –
korlátozást”. A jogi hátteret illetően a vezérkari főnök a katonák emberi
jogainak korlátozhatóságára, valamint a hivatásos katonák hátrányos
megkülönböztetésének tilalmára vonatkozó általános tételeket jelölte meg [a
honvédelemről szóló 1993. CX. tv. (Hvt.) 1. § (4), Hszt. 6. § (1), (2) bek.]. A
helyettes országgyűlési biztos azonban ennek alapján sem tudta meghatározni a
jelzett korlátozás tartalmát és jogalapját. A
meghatározhatatlan tartalmú rendelkezés alapján olyan értelmezés és gyakorlat
is kialakulhat, amely az alapvető jogok bármelyikének indokolatlan és
aránytalan korlátozására vezethet, ezért az visszás. További vizsgálat
állapíthatná meg, hogy történt-e tényleges jogsértés. Ennek hiányában, a
közvetlen veszélyeztetettség alapján is megállapítható azonban, hogy a szóban
forgó szerződési rendelkezés nem tartható fenn.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese kérdést tett fel a vezérkari
főnöknek arra vonatkozóan, hogy alkalmazzák-e az SFOR kötelékében szolgálatot
teljesítőkre a Hszt. és végrehajtási rendeletei a pihenőidőre és a
túlszolgálatra vonatkozó előírásait, illetve, hogy hogyan értelmezik a
szerződés 6. pontjának azon rendelkezését, mely szerint a katona pihenőidejét a
Szolgálati Szabályzat figyelembevételével a szolgálati elöljáró határozza meg.
A vezérkari főnök ellentmondásos választ adott. Válaszában egyrészt kijelenti,
hogy “[a] Hszt. és végrehajtási rendelete pihenőidővel és túlszolgálattal
kapcsolatos rendelkezéseit a kontingens állományában szolgálatot teljesítők
vonatkozásában teljeskörűen alkalmazzák”. Ugyanitt viszont azt is írja, hogy az
elöljáró az általános előírásoktól “körültekintő mérlegelést követően eltérhet,
bizonyos esetben a feladat teljesítése érdekében köteles eltérni”. A Hszt. azonban eltérési lehetőséget nem
enged, így a kifogásolt rendelkezés, illetőleg gyakorlat alapján ismételten
megállapítható legalábbis a közvetlen veszélyeztetettségre alapított
visszásság.
A szerződés 6. pontja
szerint a katona szolgálati helyét kizárólag a szolgálati elöljáró által
meghatározott időtartamban és engedély alapján hagyhatja el. Az engedélyben az
elöljáró a tartózkodási helyet meghatározhatja. Ezzel kapcsolatban a vezérkari
főnök előadta, hogy a szolgálati hely elhagyásának korlátozása nyilvánvalóan a
katona védelmében, az alapjogairól való elöljárói gondoskodás
megnyilvánulásaként történik. A szerződésben alkalmazott megoldás azonban nem
tartalmaz garanciát arra, hogy ezt a korlátozást csak a valóban indokolt
esetekben alkalmazzák. Ennek hiányában
nem zárható ki, hogy indokolatlanul tagadják meg a szolgálati hely elhagyását,
ezért a közvetlen veszélyeztetettség alapján itt is megállapítható a visszásság
közvetlen veszélye.
A szerződés 8. pontja a
következők szerint rendelkezik: “A katona tudomásul veszi, hogy az adott
körülményektől függően – a szolgálat érdekében – szabadságra nem bocsátható.” A
vezérkari főnök álláspontja szerint ez teljes egészében összeegyeztethető a
Hszt. vonatkozó rendelkezéseivel. Előfordulhat “előre nem látható, rendkívüli
események által kiváltott katonai szükséghelyzet”, melynek sikeres megoldásához
szükséges lehet a szabadságok kiadásának felfüggesztése, illetve a szabadság
visszavonása. Ez nem jelenti azt, hogy az esemény megszűnését követően a
szabadságot ne adnák ki. Mindazonáltal a
szóban forgó rendelkezés szerint a katonának mindenféle garanciára való utalás
nélkül, egyoldalú deklarációban kell vállalnia a szabadságáról való lemondást,
és ez a közvetlen veszélyeztetettség alapján ismételten visszásságot okoz.
Problémát vetnek fel a
szerződés megszűnésére vonatkozó, a 14–16. pontban foglalt rendelkezések, mert
azok túlmennek a szerződéses szolgálati viszony megszűnésének a Hszt. 53. és
230. §-ában taxatíven rögzített esetein, továbbá lehetővé teszik a szerződés
fegyelmi vagy büntetőeljárás nélküli megszüntetését. A vezérkari főnök szerint
az “SFOR-szerződés” megszűnése nem jelenti egyben a szerződéses (hivatásos)
szolgálati viszony megszűnését is, hanem csupán a külföldre vezénylés
megszüntetéseként értelmezhető, illetőleg csak a hazarendelést jelenti. Ennek
ellentmondani látszik a szerződés 16. pontjának utolsó mondata: “A szerződéses
katonai jogviszony a hazaérkezést követő három napon belül szűnik meg.” E
szerint mégis megszűnik nem csupán a külföldi vezénylés, de maga a szerződéses
szolgálati viszony is olyan indokok alapján is, amelyek a Hszt.-ben nem
szerepelnek (például az SFOR-erők feladataival ellentétes magatartás
tanúsítása, bárminemű, meg nem határozott alkalmatlanság), a katonának pedig
nincs lehetősége védekezése előterjesztésére, mert nem indul vele szemben a
tisztességes eljárás minimumát biztosító fegyelmi vagy egyéb eljárás.
Lehetséges, hogy a vezérkari főnök tájékoztatása megfelel a valóságnak, azaz a
hazarendelés, ha a mögött nincs a szolgálati viszony megszüntetését törvényesen
megalapozó ok, nem jelenti a gyakorlatban a szerződéses szolgálati viszony automatikus
megszüntetését is. Mindazonáltal a
szerződés erre utaló kitétele legalábbis a jogsértés közvetlen veszélyét
hordozza, és ennyiben visszásnak tekinthető.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa általános helyettese megállapította, hogy a katonák
szolgálati viszonyára vonatkozó szabályrendszer jelenleg élesen elkülöníti a
béke és a “háború” időszakát. A Hszt. tipikusan békeszabály, a hivatásos
katonák békeidejű szolgálatteljesítésének szabályozására alkalmas. A háborús és
polgárháborús helyzetekben az Alkotmány alapján kihirdethető rendkívüli és
szükségállapot, illetőleg az Alkotmány 19/E. §-a szerinti időszak idején a Hvt.
203. §-a lehetővé teszi a rendkívüli helyzet által megkívánt speciális
szabályok érvényesítését a hivatásos szolgálati viszonyban. Vannak azonban
olyan helyzetek is, amikor a fegyveres erők (és az ország) egésze
békeállapotban van, az általános békeszabályoktól való eltéréseket (egyes jogok
és járandóságok korlátozása, többletkötelezettségek megállapítása) mégis
érvényesíteni kell a katonák bizonyos csoportjaira, de akár széles körére nézve
is. Ilyen lehet a békefenntartás vagy a Hvt. és a végrehajtási rendelete által
említett különböző mozgósítási helyzetek. Ezekben a helyzetekben a katonai és a
szakmai szempontok indokolhatnak a tipikusan békeidejű tevékenységre
vonatkozóktól eltérő szabályokat. A Hszt. azonban a jogok, a járandóságok és a
kötelezettségek tekintetében alapvetően kogens (eltérést nem engedő)
rendelkezéseket tartalmaz. Ezektől a tételes szabályoktól bizonyos általános
elvekre és szükséghelyzetre, vagy akár a racionalitásra hivatkozva sem lehet a
gyakorlatban eltérni, a jogalkotási hiányt a jogszabályon részlegesen túlmenő
szerződéssel nem lehet pótolni.
Az előzőekből következően
indokolt lenne megteremteni a Hszt.-ben azokat a hivatásos katonákra vonatkozó
speciális szabályokat, amelyek a katonai és a szakmai szempontok alapján
feltétlenül szükséges mértékig eltéréseket engednek az általános
békeszabályokhoz képest bizonyos speciális helyzetekre (békefenntartás) vagy
csoportokra nézve a szolgálati viszony különböző elemeinél. Addig is, amíg ez
megtörténik, szükséges a békefenntartó katonák szerződéseiből a leginkább
visszás rendelkezések kiiktatása, és olyan megoldások keresése, amelyek a
békefenntartói feladatok megfelelő teljesítését, valamint a jogállamiság és a
jogbiztonság követelményeit a jelenleginél jobban kielégítő módon biztosítják. A helyettes országgyűlési biztos ennek
megfelelő ajánlásokat tett: kérte a kifogásolt szerződési rendelkezések
elhagyását, illetőleg átfogalmazását, valamint hosszabb távon a Hszt. megfelelő
módosítását. Az ajánlásokat a honvédelmi miniszter elfogadta, a szerződés
módosítását illetően azonban a helyettes országgyűlési biztos a miniszter által
ajánlott megoldást nem tartotta teljesen kielégítőnek, ezért további
egyeztetést folytat.
OBH 1152/1999.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiságból fakadó
jogbiztonság sérelme folytán fennáll a művelődéshez való alkotmányos jog (Alk.
70/F. § (1) bek.) és ezen keresztül a munkához való jog (Alk. 70/B. § (1) bek.)
érvényesíthetetlenségének közvetlen veszélye, ha nem szabályozza jogszabály,
hogy az állami nyelvvizsgát tevő a kijavított dolgozatát miként tekintheti meg,
készíthet-e arról másolatot.
Teljes szöveg: 3.2.
alfejezetben.
OBH 3228/1999.
Az Alkotmány 54. § (1) bekezdése szerinti emberi méltóság jogával, a
18. § szerinti egészséges környezethez való joggal, valamint a 70/B. § (4)
bekezdése szerinti pihenéshez való joggal összefüggésben visszásságot okoz az a
fegyver nélküli vagyonvédelmi szolgálat, melynek teljesítéséhez a honvédség nem
biztosítja az elemi higiénés feltételeket, a kielégítő élelmezést, valamint
huzamos időn keresztül az alvásigény kielégítését.
Teljes szöveg: 3.5.
alfejezetben.
OBH 3635/1999.
I. A költségvetési törvényben meghatározott illetményalapok mértékének
megállapítása akkor sem sérti a végzett munka mennyiségének és minőségének
megfelelő jövedelemhez való jogot (Alk. 70/B. § (3) bekezdés), ha ez nem felel
meg a reprezentatív szakszervezet által képviselt munkavállalói igényeknek.
II. Nem jelenti az érdekvédelemhez való jog (Alk. 70/C. § (1) bekezdés)
sérelmét, ha az Országgyűlés hatáskörébe tartozó illetményalap megállapításába
nem vonják be az érdekvédelmi szerveket.
III. Az Országgyűlésnek átadott petícióra történő válaszadás elmaradása
nem okoz alkotmányos joggal összefüggő visszásságot.
A Büntetés-végrehajtási
Dolgozók Országos Szakszervezeti Szövetségének elnöke a testület hivatásos és
közalkalmazotti állományának alulfinanszírozottsága miatt beadvánnyal fordult
az állampolgári jogok országgyűlési biztosához. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa a beadvány alapján vizsgálatot rendelt el.
A beadvány szerint a
büntetés-végrehajtás hivatásos és közalkamazotti állományú dolgozói érdemi
bérfejlesztésben nem részesültek. A szakszervezeti szövetség vezetősége több
esetben kezdeményezett és folytatott tárgyalásokat a személyzet béremelésének
ügyében. Érdemi ajánlat az Igazságügyi Minisztérium részéről nem volt. Elérték
ugyan az 1996. évi XLIII. törvényben (Sztv.) 1999-re előírt bérszínvonalat, de
akinél ez már korábban teljesült, annak a fizetése nem emelkedett. A
közalkalmazottak egyáltalán nem kaptak béremelést. A szolgálati törvény által
biztosított Tárcaközi Érdekegyeztető Fórum összehívását többször
kezdeményezték, sőt 1998. november 13-án meg is rendezték az érintett szakszervezetek
bevonásával, azonban a kormányzat illetékesei még a távolmaradási szándékukat
sem jelezték. Az 1999. évi költségvetési törvény anélkül jött létre, hogy
véleményalkotási jogukat érvényesíthették volna.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa megállapította, hogy a költségvetési szervek
rendelkezésére álló forrásokról az országgyűlés dönt és a kereteket a
költségvetési törvényben állapítja meg. A hivatásos állomány illetményalapját
az 1996. évi XLIII. törvény 100. § (5) bekezdése alapján a köztisztviselői
illetményalap határozza meg, amelynek konkrét összegét az országgyűlés fogadja
el a költségvetési tör- vényben.
A büntetés-végrehajtási
dolgozók – a Független Rendőr Szakszervezettel és a Polgári Védelem
Szakszervezetével közösen – 1998. december 15-én figyelmeztető demonstrációt
tartottak és ebből az alkalomból egy petíciót nyújtottak át a parlamentnek.
Petíciójukra nem kaptak választ sem az országgyűlés elnökétől, sem a
miniszterelnöktől, sem az igazságügyi minisztertől. A döntéshozatal és a válaszadás
az országgyűlés politikai kompetenciájába tartozik, ezért a válasz elmaradása
miatt alkotmányos jogokkal összefüggő visszásság nem állapítható meg.
A panaszos szerint
törvénysértő volt, hogy az 1999. évi költségvetésről szóló törvény előkészítése
során nem élhettek a véleményalkotás lehetőségével. Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata alapján önmagában véve az az eljárási mulasztás, hogy a
jogszabály-előkészítés során az érintettek véleménynyilvánítását a Jat. szerint
jogosult szervektől a jogalkotó nem szerezte be, a meghozott jogszabályt nem
teszi alkotmányellenessé. Nem állapítható meg tehát az alkotmányellenesség azon
az alapon, hogy a törvény-előkészítésbe a törvényhozó az érdekelt társadalmi,
érdekegyeztetési és szakszervezeti szerveket nem vonta be. Az ezzel kapcsolatos
felelősség a törvényhozót terheli, de ez a körülmény a törvény alkotmányosságát
nem érinti [54/1996. (XI. 30.) AB határozat, ABH 1996, 195.].
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az ügyben alkotmányos
jogokkal összefüggő visszásságot nem állapított meg, ezért a vizsgálatot
lezárta.
OBH 4618/1999.
Visszásságot okoz az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésében deklarált
munkához való joggal, valamint a 70/A. § (1) bekezdésben megfogalmazott
diszkrimináció tilalma elvével összefüggésben, ha az önkormányzat megtiltja a
fenntartásukban lévő intézmények vezetőinek, hogy végkielégítéssel felmentett
közalkalmazottakat újra alkalmazzanak.
A sajtóban megjelent cikkek
hívták fel az országgyűlési biztos figyelmét két önkormányzat jegyzője által
kiadott körlevelekre, amelyek a fenntartásukban lévő intézmények vezetőit
írásban szólították fel arra, hogy ne alkalmazzanak olyan közalkalmazottakat,
akiknek a jogviszonyát végkielégítést fizetve, felmentéssel szüntette meg a
munkáltatója.
Az országgyűlési biztos a
jogsérelem veszélye miatt vizsgálatot indított, majd annak megindulását
követően a Pedagógusok Szakszervezete is beadvánnyal fordult a hivatalhoz.
A szolnoki önkormányzat az
oktatási rendszerének korszerűsítése során az 1998/1999-es tanév végén mintegy
200 pedagógus álláshelyét szüntette meg, és fizetett végkielégítést a
dolgozóknak, vagy korengedményes nyugdíjazásukat tette lehetővé. Az aljegyző az
intézményvezetőket figyelmeztette, hogy “akik
az önkormányzati intézménytől végkielégítéssel mentek el, másik önkormányzati
intézmény nem alkalmazhatja őket. Amennyiben megszegik ezt a feltételt,
támogatás-visszafizetési kötelezettség fogja terhelni az intézményt. Az
ÁSZ-vizsgálat vezetői felelősségre vonást is eredményezhet.”
A szegedi önkormányzat a
szakszervezet adatai szerint 84 pedagógusnak fizetett végkielégítést, de
közülük 11 főnek mégis sikerült a településen a szakmájában elhelyezkednie. A
jegyző levélben közölte az intézményvezetőkkel, hogy a végkielégítéssel
távozott dolgozók felvétele miatt a kifizetett végkielégítés összegét az
intézmények költségvetéséből vonják le. A közgyűlés a jegyző ilyen tartalmú
javaslatát azonban elvetette.
A belügyminiszter az 1999.
évi költségvetési törvény alapján pályázati kiírást jelentetett meg, melyben
meghatározta, hogy az önkormányzatok a létszámcsökkentéssel járó
kötelezettségeik teljesítéséhez milyen feltételek mellett igényelhetnek
hozzájárulást. “Pályázatot az a helyi
önkormányzat nyújthat be, amely költségvetési szerveinél főállású
közalkalmazotti jogviszonyban, és munkaviszonyban állók jogviszonyának
megszüntetésére vonatkozó 1998. IX. 30-át követően hozott döntést hajtott
végre, ebből fizetési kötelezettsége keletkezett és az érintett munkavállalót
az önkormányzat hivatali szerve, intézménye, illetve szervezeti változás,
feladatátadás következtében az önkormányzat fenntartói körén kívüli munkáltató
nem foglalkoztatja tovább.”
A TÁKISZ kiadott
tájékoztatója szerint “a polgármester
aláírásával a végleges álláshely megszüntetés miatti létszámcsökkentésben
érintett munkavállalókra vonatkozóan nyilatkozni kell arról, hogy
továbbfoglalkoztatásukra az önkormányzat foglalkoztatási körében, valamint
szervezeti változás, feladatátcsoportosítás esetén az önkormányzat feladatkörén
kívül – például: közhasznú társaságban, közalapítványban – nincs lehetőség. Ez
azt jelenti, hogy felmentési idő alatt történő, a polgármester nyilatkozatában
szereplő foglalkoztatás esetén a munkavállaló után kapott állami támogatást
(felmentési idő + végkielégítés)
vissza kell fizetni az önkormányzatnak; végkielégítés idején belül történő, az
előzőekben leírt foglalkoztatás esetén a munkavállaló után kapott állami
támogatást – csak a végkielégítést – vissza kell fizetni az önkormányzatnak.”
Az országgyűlési biztos
figyelembe vette, hogy az önkormányzat nem munkáltatója az intézményeiben
dolgozó pedagógusoknak, de mint az intézmény fenntartója a munkáltató döntéseit
annak költségvetésén keresztül meghatározza. A munkáltató a dolgozók
munkakörének, munkahelyének megszűnése esetén főszabályként másik munkahelyet
köteles felajánlani, és csak akkor jár végkielégítés, ha a munkáltató nem tud
számára végzettségének megfelelő másik munkahelyet biztosítani, vagy azt a
dolgozó nem fogadja el.
Jogutód nélkül megszűnő
intézmény munkavállalójának automatikusan megszűnik a munkaviszonya, így
törvény szerint jár a végkielégítés. A végkielégítés kifizetésére a munkáltató
köteles, de ahhoz a fenntartótól támogatást igényelhet. Az önkormányzati
döntéssel elrendelt létszámcsökkentés költségeit az elrendelő önkormányzat
viseli. A belügyminiszter a költségvetési törvényben kapott felhatalmazás
alapján írt ki pályázatot a létszámleépítés terheinek viseléséhez nyújtható
egyszeri költségvetési hozzájárulás igénylésére. A pályázat kizárja a
hozzájárulás igénylésének lehetőségét, ha az önkormányzat bármelyik intézménye
a végkielégítéssel felmentett dolgozót főállásban vagy szerződéses
jogviszonyban úgy foglalkoztatja tovább, hogy ezáltal az önkormányzat által
fizetett álláshelyeken dolgozók létszáma nem csökken. Nem befolyásolja az
önkormányzatnak a pályázatra való jelentkezési lehetőségét, ha az intézmény a
végkielégítéssel felmentett dolgozót a végkielégítés kifizetését követően
megüresedett, átmenetileg (például gyes miatt) betöltetlen álláshelyre
szerződéses jogviszonyban foglalkoztatja. A Belügyminisztérium arról adott
tájékoztatást, hogy a kiírt pályázat nem tartalmaz olyan korlátozásokat,
amelyeket egyes önkormányzatok alkalmaztak. Ilyen értelmű állásfoglalást adott
az oktatási miniszter is.
A körlevél a jogszabálynak nem minősülő pályázati kiíráson és az ahhoz
adott TÁKISZ-tájékoztatón alapult, és rosszul értelmezett önkormányzati
érdekéből állampolgári alapjogot korlátozott. A belügyminiszter által kiírt
pályázatra 1999. X. 15-ig nyújthatják be az önkormányzatok a támogatási
igényeiket a létszámcsökkenéssel járó intézkedéseik után. A TÁKISZ által
kiadott tájékoztató nem hívta fel az önkormányzatok figyelmét a
továbbfoglalkoztatás helyes értelmezésére.
Az országgyűlési biztos megállapította, hogy az önkormányzatok a
kifogásolt felhívásukban alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásságot okoztak,
mert a pedagógusok foglalkoztatásának korlátozására vonatkozó felhívásuk
sértette a pedagógusoknak az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésében deklarált
munkához való jogát, valamint a 70/A. § (1) bekezdésben megfogalmazott
diszkrimináció tilalmának elvét, ezért felkérte a belügyminisztert, hogy a
megyei TÁKISZ-vezetők útján tájékoztassa az önkormányzatokat a pályázatra
jelentkezés tényleges feltételeiről, és tekintettel arra, hogy az
önkormányzatok a támogatási igényeiket 1999. október 15-ig nyújthatták be, a
téves értelmezésből adódó pályázati jelentkezések módosítására tűzzön ki
póthatáridőt.
A belügyminiszter közölte, hogy az ajánlással egyetért, az Oktatási
Minisztériummal és a Pénzügyminisztériummal egyetértésben közös tájékoztatót
adtak ki a pályázati feltétetek helyes alkalmazásáról, amelyet az országos
napilapokban tettek közzé. A belügyminiszter közölte azt is, hogy az
önkormányzatok nem jelezték igényüket póthatáridő kitűzésére.
Az országgyűlési biztos a miniszter válaszát tudomásul vette.
OBH 4643/1999.
Visszásságot okoz az állampolgárok alkotmányos jogaival összefüggésben,
ha a pénzügyminiszter a közmédiumok létszámcsökkentésével kapcsolatos
kifizetések költségvetési támogatását ahhoz a feltételhez köti, hogy az
elbocsátott dolgozót a közmédium 5 éven belül nem alkalmazza. E feltétel miatt
ugyanis fennáll a hátrányos megkülönböztetés tilalmával (Alk. 70/A. §) és a
munkához való joggal (70/B. § (1) bek.) összefüggő visszásság.
Teljes szöveg: 3.6.
alfejezetben.
OBH 6038/1999.
I. A sorkatonák laktanyai ellátása és elhelyezése általában olyan, hogy
az sérti az emberi méltóságot, az egészséges környezethez való jogot, valamint
a legmagasabb szintű lelki és testi egészséghez való jogot [Alkotmány 54. § (1)
bekezdés, 18. §, 70/D. §], illetőleg e jogok megsértésének közvetlen veszélye
nem zárható ki, ezért visszásságot okoz.
II. Visszásságot okoz az Alkotmány 58. § szerinti mozgásszabadság
összefüggésében az a szabályozás, mely szerint a sorkatonák nem hagyhatják el
alanyi jogon a laktanyát olyan esetekben, amikor a benntartózkodást a
szolgálati feladatok nem indokolják.
III. Visszásságot okoz az Alkotmány 58. § szerinti mozgásszabadság
összefüggésében az a gyakorlat, mely szerint a kiképzőközpontokban az újonnan
bevonuló sorkatonák laktanyán belüli szabad mozgását bizonyos ideig
korlátozzák.
IV. Az emberi méltóság és a legmagasabb szintű lelki és testi
egészséghez való jog [Alkotmány 54. § (1), 70/D. §] tekintetében visszás az a gyakorlat,
hogy a segélyhelyen fekvő betegeket munkavégzésre veszik igénybe.
V. Az Alkotmány 70/A. §-a szerinti jogegyenlőség, valamint a 70/B. §-a
szerinti munkához való jog, valamint a 2. § (1) bekezdés szerinti jogbiztonság
összefüggésében visszás az, hogy a honvédségnél nem alakult ki egységes
gyakorlat a hivatásos katonák más kereső foglalkozásának engedélyezését
illetően.
VI. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdés szerinti jogbiztonság, és a 70/B. §
szerinti munkához való jog összefüggésében visszás az a szabályozás, hogy a
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai részére újonnan előírt fizikai
alkalmassági követelményeket azokra is alkalmazzák, akik korábban is hivatásos
állományban voltak, illetve, hogy ha ők a követelményeknek nem felelnek meg,
szolgálati viszonyuk megszüntethető.
VII. Az Alkotmány 61. §-a szerinti véleménynyilvánítási jog, illetve
64. §-a szerinti panaszjog összefüggésében visszás, hogy a katonák általános
tapasztalata szerint a panaszt tevőket informális retorzióban részesítik.
Teljes szöveg: 3.5. alfejezetben.