Asset Publisher

null A települési folyékony hulladék elszállításának feltételeiről

A települési folyékony hulladék elszállításának feltételeiről

Panaszbeadványok nyomán az alapvető jogok biztosa az irányadó szabályzatok betartására, illetve az azokban foglaltak jogszerűségére figyelmeztet. A tét a települési folyékony hulladék – magyarul a szennyvíz – elszállítása, illetve annak a díja.

 Panaszbeadványok nyomán az alapvető jogok biztosa az irányadó szabályzatok betartására, illetve az azokban foglaltak jogszerűségére figyelmeztet. A tét a települési folyékony hulladék – magyarul a szennyvíz – elszállítása, illetve annak a díja.

Az ingatlanon felhasznált vízmennyiség alapján kell kiszámítani a folyékony hulladék elszállításának díját, mégpedig úgy, hogy az önkormányzat rendelete értelmében a számításkor le kell vonni az esetleges kedvezményeket. Ilyen például, ha valaki locsolási kedvezményt kap, hiszen az öntözéshez felhasznált vízmennyiséget utólag nem kell elszállítani. A fővárosi közszolgáltató azonban ennek kiegészítésére, mert szerinte nem volt elég részletes a szabályozás, egy másik rendeletből is átemelt előírásokat. Szabó Máté ombudsman ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy így hibásan számolhatják ki a szolgáltatás díját. A közszolgáltató – ha a helyi rendelet szabályait nem találja elég részletesnek – a gyakorlatban nem „pótolhatja" a szerinte meglévő hiányt egy másik szabályozással, hanem a problémát jeleznie kell a jogalkotónak.

Egy másik panaszos azt sérelmezte, hogy a fővárosi közszolgáltató előbb a telefonban másfél órán át várakoztatta, amíg meg tudta rendelni a folyékony hulladék elszállítását, majd előbb két hetet, később 8 napot jelölt meg a teljesítésre. A közszolgáltatási szerződés ezzel szemben 72 órát ír elő. A Fővárosi Közgyűlés rendelete szerint a közszolgáltató az ingatlantulajdonos bejelentése alapján, a vele egyeztetett időpontban köteles teljesíteni. Az üzletszabályzat a megrendelés feltételeit is tartalmazza. Az ombudsman megvizsgálta a körülményeket, és tisztázta a kötelezettség 72 órás határidejének meglétét, amitől csak a megrendelő kifejezett kívánságára lehet eltérni. Amennyiben ez nem így teljesül, a sérül a jogbiztonság és a tisztességes eljárás joga, a rendelet pedig kötbér fizetésére kötelezi a közszolgáltatót. Annak szabályzata azonban – a közgyűlés rendeletén túlterjeszkedve – a megrendelőre is kivetne kötbért. A szabályzatnak ezt az elemét az ombudsman azzal bírálta, hogy egyoldalú előírás, hiszen a kötbér önként vállalt kötelezettség.

A jelentések a 201208497.rtf és a 201204906.rtf oldalon olvashatók.