Az 1996. augusztus 21-én érkezett, majd kiegészített közös panaszukat
és mellékleteit, valamint az ORFK Repülőtéri Biztonsági Főigazgatóság Bűnüldözési
Osztályától megkért felvilágosítást megvizsgáltam és arról az alábbiakban
tájékoztatom Önöket.
A panaszirodán felvett jegyzőkönyvben kifogásolták, hogy a rendőrség
a 15/1995. Bü. szám alatt indított bűnügyben törvénysértően járt el. Egyikük
azt is panaszolta, hogy a rendőrség a büntetőeljárásról írásban értesítette
a BM Rendőrtiszti Főiskolát ahol hallgató , ezért tanulmányai folytatását
felfüggesztették. Panaszolták, hogy a rendőrség átiratára munkahelyükről
Önöket elbocsátották. A döntés ellen Munkaügyi Bírósághoz fordultak, és
pert nyertek. Az egyik ítélet már jogerős, a felperest a bíróság visszahelyezte
munkahelyére. Kérik segítségemet.
Tájékoztatom Önöket, hogy az 1993. évi LIX. tv. 16. § (1) bek. szerint
az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely
hatóság, illetve közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek során hozott
határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében
alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen
veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati
lehetőségeket már kimerítette.
A nyomozást bűncselekmény elkövetése alapos gyanúja miatt rendelték
el. Önök, és további 5 személy esetében a nyomozás bűncselekmény elkövetését
nem bizonyította, ezért azt 1995. XI. 20-án megszüntették. Megjegyzem,
hogy a MALÉV Rt. panasza alapján a Fővárosi Főügyészség 1996. IX. 24-én
az iratokat felülvizsgálta. A keletkezett határozatokat hatályon kívül
helyezte és a Bp. XVIII. Kerületi Ügyészséget pótnyomozás elrendelésére
utasította. A pótnyomozás teljesítésének határideje még nem járt le.
Panaszuk és a megvizsgált iratok szerint a rendőrség eljárásában törvénysértést,
mulasztást nem tapasztaltam. Az 1993. évi LIX. tv. 29. § (1) bekezdés f)
pontja szerint nem tartozik az országgyűlési biztos hatáskörébe a folyamatban
lévő bírósági eljárás, és a bírósági ítélet vizsgálata, ezért az eljárást
megszüntetem.
Kérem a leírtakra figyelemmel tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához intézett beadványában sérelmezi
a Főpolgármesteri Hivatalnak a 154-es autóbuszjárat hétvégi szüneteltetésével
kapcsolatos intézkedését.
Az 1993. évi LIX. tv. 16. § (1) bekezdése értelmében az országgyűlési
biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve
közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg
a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival
összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve,
hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már
kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
A szóban forgó járat hétvégi megszüntetése következtében három megállóhely
marad ellátatlanul, de ezek esetén az egyéb tömegközlekedési alapellátást
biztosító eszközök elérhetők. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. tv. 8. § (2) bekezdése értelmében a lakossági igények alapján, az
anyagi lehetőségek függvényében a helyi önkormányzat maga határozza meg
a feladat ellátásának módját. A Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának
vezetője a levelében hangsúlyozta, hogy az önkormányzat, illetve a BKV
Rt. nem érdekelt kis forgalmú, alacsony kihasználtságú járatok közlekedtetésében
így a jelenlegi gazdasági körülmények között ésszerű intézkedés, mert a
főváros egészében kell biztosítani a tömegközlekedési alapellátást.
Panaszát és javaslatait a helyi polgármesteri hivatal és a BKV illetékesei
megvizsgálták és ezek eredményeiről megfelelően tájékoztatták. Így többek
között felvilágosították arról is, hogy a 154-es járat hétvégi közlekedtetése
többletköltség ráfordítása nélkül nem valósítható meg.
A polgármesteri hivatal intézkedése alkotmányos jogsérelmet nem okozott.
Egyúttal tájékoztatom, hogy az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére
az 1990. évi LXV. törvény 92. § (1) bekezdése alapján kizárólag az
Állami Számvevőszék jogosult, ezért ügyét e szempontból vizsgálni nem áll
módomban.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalától egy lakásügyi vitában kért segítséget
vételár előleg, szerződésszegés, és az eljárásban megbízott ügyvéd kellő
gondosságának hiánya miatt meghiúsult adásvételi szerződés ügyében.
1997. március 24-én kelt levelemben arról tájékoztattam, hogy a polgári
jogi jogviszony vitában nem járhatok el hatáskör hiányában, de felhívtam
szíves figyelmét arra, hogy pénzügyi követelését bírói úton érvényesítheti.
Mint újabb beadványából megállapítottam keresete alapján az illetékes
bíróság jogerős fizetési meghagyást bocsátott ki az adóssal szemben, majd
azt követően Ön 1997. szeptember 30-án végrehajtási lap kiadását kezdeményezte.
Sérelmezte, hogy a bíróság a fennálló 321.000 Ft követelésére csupán 20%
kamatot állapított meg, és nem vette figyelembe a hivatalos inflációt,
ezért Önt anyagi hátrány érte.
Tájékoztatom arról, hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról
szóló 1993. évi LIX. törvény 29. § (1) bekezdés f) pontja nem ad lehetőséget
bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára.
Kérem engedje meg, hogy negyedik beadványára is tájékoztató levéllel
válaszoljak.
Leánya, aki Önnel közös lakásban lakik bérleti jogviszony folytatása
ellenében tartási szerződést kívánt kötni egy önkormányzati lakás bérlőjével.
Ön sérelmezi, hogy az önkormányzat megtagadta a tartási szerződéshez való
hozzájárulást, illetve azt megelőzően a bérlő, lakásvásárlási szándéknyilatkozatát
elutasította.
Az ügy irataiból megállapítottam, hogy Önt sem a leánya, sem a bérlő
nem jogosította fel arra, hogy ügyükben eljárást kezdeményezzen, vélt vagy
valós sérelmüket előterjessze, ezért kérelmét a hivatkozott törvény 19.
§-ban foglaltak szerint, mint nem jogosult által előterjesztett panaszt
elutasítom.
Kérem tájékoztató válaszom szíves megértését és elfogadását.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az országgyűlési biztoshoz írt levelében a deviza szabálysértési ügyével
összefüggésben tett panaszt.
A leveléhez mellékelt iratokból megállapítható, hogy ügye a Vám- és
Pénzügyőrség Fővárosi Parancsnokságán indult, és a Vám- és Pénzügyőrség
fellebbezést elbíráló határozata fejezte be a rendes közigazgatási eljárását.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 17. § (4) bekezdése szerint, ha az ügyben jogerős határozat született,
az országgyűlési biztoshoz annak közlésétől számított egy éven belül lehet
beadvánnyal fordulni.
A jogerős másodfokú határozat Önnek szóló példányát jogi képviselője
1995. november 8-án vette át, az Ön által hivatalunkhoz küldött kérelme
1997. január 19-én kelt, így a két időpont között több mint egy év telt
el, ezért sajnálom, de ügyét kivizsgálni nincs hatásköröm.
Kérem válaszom elfogadását.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához intézett földkiadási ügyével összefüggő
beadványát az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi
LIX. tv. 17. §-ban foglalt rendelkezések alapján elutasítom.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint, az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
A tv. 17. § (3) bek.-ben foglalt rendelkezések szerint az országgyűlési
biztos vizsgálati lehetősége az 1989. évi XXXI. tv. hatálybalépését követően
indult eljárásokra terjed ki. A (4) bekezdésében foglalt rendelkezések
szerint, ha az ügyben jogerős határozat született, az országgyűlési biztoshoz
ennek közlésétől számított egy éven belül lehet beadvánnyal fordulni.
Ügyében az FM Veszprém Megyei Földművelésügyi Hivatala 1994. IX. 8-án
hozta meg a jogerős határozatot, tehát az egy éven túli, ezért annak vizsgálatára
nincs törvényes lehetőségem.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét. A beadványához csatolt
iratokat mellékletként visszaküldöm.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt levelében azért kért segítséget,
mert mint szövetkezeti tag, üzletrész-tulajdonos 1996 júniusában bejelentette
sérelmét a Cégbírósághoz, de nem kapott választ. Emiatt a Fővárosi Bíróság
elnökéhez fordult, de három hónap elteltével onnan sem kapott választ.
Sajnos nem lehetek a segítségére, mert az állampolgári jogok országgyűlési
biztosáról szóló 1993. évi LIX. tv. 29. § (1) bek. f) pontja kizárja az
országgyűlési biztosok vizsgálati lehetőségét a bírósági eljárás, illetve
döntés felülvizsgálatában. A bíróságokkal kapcsolatban intézkedésre nincs
jogosultságom.
Megértem sérelmét, ahogy az ügyek késedelmes intézése miatti sok hasonló
panaszt is. Remélem, hogy a Cégbíróságok túlterheltsége hamarosan megszűnik,
s ezzel csökken az ügyintézés ideje.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt újabb beadványára ismételten
arról tájékoztatom, hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról
szóló 1993. évi LIX. törvény 29. § (1) bekezdés f) pontja nem ad lehetőséget
bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára, így hatáskör hiányában
nem áll módomban segíteni problémáján.
Kérésének eleget téve tájékoztatom arról is, hogy a polgári perrendtartásról
szóló többszörösen módosított 1952. évi III. törvény 260. §-a tartalmazza
a perújítás eseteit.
A jogerős ítélet ellen akkor van helye perújításnak, ha a fél oly tényre
és bizonyítékra, illetőleg olyan jogerős bírói vagy más hatósági határozatra
hivatkozik, amelyet a bíróság a perben nem bírált el feltéve, hogy az
elbírálás esetén reá kedvezőbb határozatot eredményezett volna.
A perújítási kérelem előterjesztésének határideje 6 hónap; ezt a határidőt
a megtámadott ítélet jogerőre emelkedésétől; ha pedig a perújítás okáról
a fél csak később szerzett tudomást, vagy csak később jutott abba a helyzetbe,
hogy perújítással élhessen, ettől az időponttól kell számítani. A tudomásszerzés
időpontját elegendő valószínűvé tenni.
Amennyiben a perújítás mellett döntene, feltétlenül javaslom ügyvéd
képviseletét igénybe venni.
Közlöm továbbá Önnel az Emberi Jogok Európai Bizottsága címét: Secretariat
of the European Comission of Human Rights F-67075 Strasbourg-Cedex, Franciaország.
Csak akkor fordulhat a Bizottsághoz, ha az összes hazai jogorvoslati
lehetőséget már kimerítette, és a magyarországi jogerős határozat meghozatalától
6 hónap még nem telt el.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának küldött levelében azt
panaszolta, hogy a helyi önkormányzat által folyósított munkanélküliek
jövedelempótló támogatásának visszafizetésére kötelezték arra az időre,
amikorra utólag rokkantnyugdíjat kapott.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 16. §. (1) bekezdése szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette.
A munkanélküliek jövedelempótló támogatásáról szóló 1993. évi III.
tv. (Szociális törvény) 17. §-a szól a jogosulatlanul igénybe vett ellátás
megtérítéséről. E szerint a munkanélküliek jövedelempótló támogatásának
visszafizetésére kell kötelezni azt a személyt is, akinek a javára rendszeres
pénzbeli ellátást állapítottak meg. Ön részére a rokkantsági nyugdíjat
visszamenőlegesen egy összegben fizették ki, így a nyugdíj kezdő időpontja
és a jövedelempótló támogatás megszüntetésének időpontja között kettős
ellátásban részesült. A szociális törvény szerint a rokkantsági nyugdíj
jövedelemnek minősül, és ezért kötelezték a jövedelempótló támogatás visszafizetésére.
A leveléhez mellékelt határozatból is kitűnik, hogy a képviselő-testület
méltányolta a kérelmét és a visszafizetésére részletfizetést engedélyezett.
Továbbá a határozatokban felhívták a figyelmét a jogorvoslat lehetőségére,
de irataiból nem tűnik ki, hogy élt-e jogorvoslati lehetőségével. A jogorvoslati
lehetőség kimerítésének hiányában nincs hatásköröm ügyében eljárni.
Tanácsolom, hogy keresse fel a polgármesteri hivatal szociális irodáját
és érdeklődjön, hogy milyen szociális támogatást igényelhet. Javaslom,
hogy a szociális ügyintézővel a szociális támogatás érdekében működjön
együtt.
Sajnálom, hogy nem segíthetek, kérem válaszom elfogadását.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához intézett beadványában sérelmezte,
hogy a helyi önkormányzat a gázhálózat építtetésére vállalt kötelezettségének
nem tett eleget, továbbá az ez évben kért érdekeltségi hozzájárulás összege
anyagi lehetőségeit meghaladja. Kifogásolta, hogy nem valósult meg a távbeszélő
hálózat megépítése sem, így a befizetett pénz szintén holt tőke az Ön számára.
Az ügyekkel kapcsolatban jogi felvilágosítást kért.
Az 1993. évi LIX. tv. 16. § (1) bekezdése értelmében: Az országgyűlési
biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság (29.
§ (1) bek.), illetve közszolgáltatást végző szerv (a továbbiakban együtt:
hatóság) eljárása, ennek során hozott határozata (intézkedése), illetőleg
a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival
összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve,
hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már
kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
A gáz- és távbeszélő hálózat kiépítésében a helyi önkormányzat, illetve
a polgármesteri hivatal nem hatóságként, hanem polgári jogi félként vesz
részt. A gázellátást biztosító vezeték létesítésében az érdekeltségi hozzájárulás
visszavonásával kapcsolatos pénzügyi feltételeket az önkormányzattal kötött
megállapodásának 10. pontja rögzíti. A rendelkezésre álló adatok szerint
az érdekeltségi hozzájárulás összege kamatokkal együtt immár 41.000 Ft.
A megállapodás 3. pontja értelmében, közműfejlesztési hozzájárulás címén
korábban már visszakapott 4350 Ft levonásával 36.650 Ft-ot kaphat kézhez,
ha úgy dönt, hogy azt felveszi.
A megállapodás 7. pontja összhangban a Ptk.-nak a pénztartozást szabályozó
301. § (1) bekezdésével a késedelmes teljesítésre vonatkozó 8. pontja
rendezi a teljesítés lehetetlenülésével kapcsolatos körülményeket. A távközlésről
szóló 1992. évi LXXII. tv. 11. § (2) bekezdése értelmében a távbeszélő-állomás
meghatározott időben történő létesítésének elmulasztása esetén a távközlési
szolgáltató (az Önök régiójában a Bakonytel Kft.) kötbért köteles fizetni,
amelynek mértéke naponta a havi előfizetési díj egyharmada.
A fentiek alapján tehát hatáskör hiányában eljárni nem áll módomban.
A polgári jogi viták rendezésére az érintettek megegyezésének hiányában
kizárólag bíróság jogosult.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A Nemzetközi Bírósághoz fordulás feltételei iránti érdeklődő levelére
az alábbiakról tájékoztatom.
Amennyiben úgy véli, hogy panasza az emberi jogok és az alapvető szabadságok
védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz
tartozó nyolc kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 1993. évi XXXI.
törvényben foglalt jogokkal kapcsolatos, az összes hazai jogorvoslati lehetőséget
már kimerítette, és a jogerős határozat meghozatalától 6 hónap még nem
telt el, először küldjön egy levelet az alábbi információkkal a Bizottság
Titkárságnak. A Bizottság címe: Secretariat of the European Commission
of Human Rights F-67075 Strasbourg-Cedex, Franciaország, (vagy France).
A levélben röviden vázolja panaszát; jelölje meg, hogy az Egyezményben
rögzített, mely jogaiban érzi sértve magát; sorolja fel az Ön által igénybe
vett jogorvoslatokat; sorolja fel az ügyével kapcsolatos hivatalos döntéseket,
azok meghozatalának időpontjával együtt; jelölje meg, hogy mely bíróság
vagy államigazgatási szerv hozta a döntést; és röviden jelölje meg, mi
volt a döntés; mellékelje leveléhez ezen döntések eredetijét vagy másolatát.
A Bizottság Titkársága fogja levelét megválaszolni. A Titkárság kérhet
Öntől további adatokat, illetve további magyarázatot kérelmével kapcsolatban.
A Titkárság informálhatja arról, hogy az Egyezményt hasonló ügyekben korábban
már értelmezték, aminek alapján úgy tűnik, kérelmének elfogadhatósága nyilvánvaló
akadályokba ütközik és ebben tanácsot is adhat. A Titkárság azonban nem
adhat tanácsot azon ország jogával kapcsolatban, amellyel szemben kérelemmel
élt.
Amennyiben a Titkársággal folytatott levelezésből úgy tűnik, hogy panasza
kérelemként regisztrálható és ezzel a lehetőséggel élni kíván, a Titkárság
megküldi Önnek a hivatalos kérelem benyújtásához szükséges iratokat. Ezek,
kitöltésük és megküldésük után a Bizottság elé kerülnek. A Bizottság Titkársága
értesíteni fogja ügye alakulásáról. Az eljárás nem nyilvános és a kezdeti
szakban írásbeli. Ha lehetséges, kérelmét ügyvéd közreműködésével terjessze
elő. A beadvány illetékmentes, formamentes, nyelvi kötöttség nincs, az
magyar nyelven is előterjeszthető. Az eljárás későbbi szakában, ha nem
rendelkezik megfelelő anyagiakkal, kérheti ingyenes jogsegély igénybevételét,
ez még a kérelem benyújtásakor nem illeti meg. Névtelenül benyújtott kérelmekkel
a Bizottság (Bíróság) nem foglalkozik.
További kérdések esetén, javaslom forduljon információért az Európa
Tanács Információs és Dokumentációs Központjához. (Szilvássy Zoltánné igazgató
asszony) Címe: 1055 Budapest, Kossuth tér 13.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt levelében nehéz anyagi helyzetére
panaszkodik és arra, hogy az OTP felé fennálló tartozását nem tudta fizetni,
ezért a bíróság által is megítélt összeget várhatóan ingatlanára vonatkozóan
végrehajtják.
Megértjük nehéz helyzetét, de sajnos nem tudunk a segítségére lenni.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint: Az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság (29. § /1/ bek.), illetve közszolgáltatást
végző szerv (a továbbiakban együtt: hatóság) eljárása, ennek során hozott
határozata (intézkedése), illetőleg a hatóság intézkedésének elmulasztása
következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem érte, vagy ennek
közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási
jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség
nincs számára biztosítva.
Az OTP nem hatóság, és nem közszolgáltatást végző szerv, így tevékenységét
nem vizsgálhatom, még inkább nem szólhatok azért, hogy jogos követelését
ne hajtsa be.
A tv. 29. § (1) bek. f) pontja pedig kizárja a bírósági (végrehajtási)
eljárás, illetve döntés felülvizsgálatát, ezért az esetleg bekövetkező
végrehajtást nem befolyásolhatom és nem akadályozhatom meg.
Hivatalunknak nincs lehetősége szociális támogatást nyújtani.
Csak azt tudom tanácsolni, hogy minden önkormányzati támogatást vegyen
igénybe, érdeklődjék, hogy gyermekének iskolájában nincs-e alapítványi
támogatás, illetve tudnak-e valamilyen tanácsot adni.
Önnek türelmet, kitartást, jó egészséget kívánunk.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalában személyesen előadott panaszában
sérelmezte, hogy a közigazgatási hatóságok az egyik tulajdonos érdekében
az összes tulajdonost kötelezték az épület egyik lakásának építésügyi szakértővel
történő felülvizsgálatára.
A csatolt iratokat, köztük az ügyben hozott másodfokú határozat ellen
benyújtott bírósági kereset másolati példányát is áttanulmányoztam.
Tájékoztatom, hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló
1993. évi LIX. törvény 29. § (1) bekezdés f) pontja nem ad az országgyűlési
biztosnak felhatalmazást a bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára.
A kereset alapján a bíróság érdemben fog dönteni hivatalunkhoz benyújtott
panaszában is, ezért nincs hatásköröm az ügyben eljárni.
Kérem a tájékoztatás tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az országgyűlési biztoshoz a telekalakítási ügyben, és a birtokháborítási
ügyében intézett beadványára az alábbiakat válaszolom.
A szomszédjával fennálló birtokháborítási ügyben már bírósághoz fordultak,
de annak elhúzódása miatt kérnek segítséget.
Tájékoztatom, hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló
1993. évi LIX. tv. 29. § (1) bek. f) pontja nem ad lehetőséget az országgyűlési
biztosnak folyamatban lévő bírósági ügyekbe történő beavatkozásra.
További panaszával kapcsolatban megkerestem a Bp. II. Ker. Önkormányzat
jegyzőjét és tájékoztatást kértem az ügyről.
A rendezési tervmódosítás az Önök kérésére történt, mely szerint az
önkormányzat engedélyezte a hosszú telkek keresztbe történő alakítását.
Azonban így is csak egyeztető tárgyalások sora után, az önkormányzat által
elkészített szerződéssel érték el az egyezséget. Ebben a megegyezésben
az önkormányzat azonban csak mint a két telek tulajdonosa vett részt, így
a felek közötti jogvitában hatóságként semmiképpen nem működhet közre.
A megállapodás kizárólag a telekalakításra vonatkozik és nem érint semmi
egyéb, a tulajdonosok között meglévő vagy kialakult jogvitát.
E tekintetben megoldás az Önök közötti megegyezés vagy ennek híján
bírói döntés lehet.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét és elnézést a késedelmes
válaszért.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalától az önkormányzati bérlakásának több
éve húzódó megvásárlása ügyében kért segítséget. Jelezte, hogy megvásárlás
helyett lakáscserét is elfogadna, de az önkormányzat a cseréhez sem járult
hozzá.
Tájékoztatom, hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló
1993. évi LIX. tv. 16. § (1) bekezdés szerint: Az országgyűlési biztoshoz
bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság (29. § (1) bek.),
illetve közszolgáltatást végző szerv (a továbbiakban együtt: hatóság) eljárása,
ennek során hozott határozata (intézkedése), illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Az 1993. LXXVIII. tv. (lakástörvény) megszüntette az önkormányzatok
lakásügyi hatósági jogkörét, ezáltal a lakások elidegenítésekor, csere
engedélyezése esetén nem hatósági, hanem gazdálkodási jogkörében jár el
az önkormányzat. A fent idézett törvény értelmében a hivatal hatáskörének
hiányát kell megállapítanom.
A lakástörvény vezette be a vételi jogot a határozatlan időre bérbe
adott önkormányzati tulajdonú lakások bérlői részére. E törvény 46. §-a
alapján azonban nem áll fenn vételi jog az olyan önkormányzati lakásra,
amely az önkormányzat 1994. január 1-jét megelőzően hozott döntése alapján
átalakításra, korszerűsítésre, felújításra, bontásra kijelölt épületben
van.
Nem alkotmányos alapjog a lakásvásárlás joga, ezért az a körülmény,
hogy a bérlők egy része a törvény és az önkormányzat rendelete alapján
nem szerezhet tulajdont az önkormányzati tulajdonú lakásbérleményen, nem
okoz alkotmányos visszásságot, ezért ügyében nem tudok a segítségére lenni.
Javaslom, hogy tájékozódjon az önkormányzat műszaki osztályán a részletes
rendezési tervről, amelyből információt szerezhet az Önt érintő területről.
Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását, egyben megköszönöm szíves
türelmét a késedelmes válaszért.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az 1997. április 21-én érkezett, írásban tett panaszát megvizsgáltam
és arról az alábbiakban tájékoztatom.
Panaszában előadta, hogy a 2.B.1494/1994/12. számú I. fokú, és a Bf.1.1155/1995.
számú II. fokú ítéletek ellen elfogultsági indítványt, majd 1997. március
25-én perújítási indítványt nyújtott be a Legfőbb Ügyészséghez. 1997. április
1-jén a Legfőbb Ügyészség tájékoztatta, hogy beadványát a Borsod-Abaúj-Zemplén
Megyei Főügyészségnek küldte meg. Az áttételt törvénysértőnek tartotta,
ezért soron kívül intézkedésemet kérte.
Tájékoztatom, hogy az 1993. évi LIX. törvény 16. § (1) és a 29. § (1)
bekezdés f) pontja szerint ahogy Ön is tudja bírósági ítélet felülvizsgálata
nem tartozik az országgyűlési biztos hatáskörébe, beavatkozásom sértené
a bíróság függetlenségének az Alkotmányban megfogalmazott elvét.
A perújrafelvételi indítványával kapcsolatban tájékoztatom, hogy a
Büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. tv. 277. § (1) bekezdése úgy rendelkezik,
hogy az ügyész mind a terhelt javára, mind a terhére indítványozhat perújítást.
A perújítási kérelmet a 278. § (1) bekezdés szerint az alapügyben eljárt
I. fokú bíróság területén működő ügyésznél kell írásban benyújtani. Az
ügyész a kérelmet 30 napon belül, nyilatkozatával együtt megküldi az I.
fokon eljárt bíróságnak.
A Legfőbb Ügyészség azzal, hogy a kérelmét a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei
Főügyésznek küldte meg, törvényt nem sértett, mulasztást nem követett el.
A beadványában nem találtam olyan tényt vagy körülményt, amely beavatkozást
indokolna.
A leírtak alapján kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A beadványában sérelmezte, hogy bár a lakásában 1994 novemberében elkészült
a gázvezeték, azon még jelenleg sem szolgáltatnak gázt. Kifogásolja, hogy
az ügyről sem a polgármesteri hivatal, sem egyéb szerv nem ad megfelelő
felvilágosítást.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 16. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség
nincs számára biztosítva.
A beszerzett iratokból megállapítottam, hogy a polgári jogi szerződések
értelmében a vezetékes gázszolgáltatás 1995. év végén indulhatott volna
meg, azonban a teljesítési határidő csúszását a megnövekedett lakossági
igényekből fakadó kivitelezési hiányosságok, illetve a TIGÁZ Rt. vállalkozási
díjának emelése okozta. E problémákról a polgármesteri hivatal a Cibaki
Hírekben megjelent újságcikkekkel, a helyi kábeltelevízió riportjaival,
továbbá falugyűlésen és névre szóló levelekkel tájékoztatta az érintetteket.
A fentiek alapján panaszával érdemben foglalkozni nem áll módomban,
mert a polgármesteri hivatal az ügyben nem hatóságként vesz részt, és a
polgári jogi viták eldöntésére az érintettek megegyezésének hiányában
kizárólag a bíróság jogosult. A polgármesteri hivatal tájékoztatási kötelezettségére
vonatkozó panasza kapcsán megállapítottam, hogy az nem megalapozott, ezért
az eljárást megszüntettem.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A beadványában sérelmezte, hogy a Fóti 1. számú Postahivatal vezetője,
illetve a Pest Megyei Postaigazgatóság illetékese a nyugdíjkézbesítés megváltoztatására
irányuló kérelmét vagyis a hó utolsó napjáról 20-áig való áthelyezését
indokolatlanul, konkrét tényeket nem közölve elutasította, és nem kapott
felvilágosítást a 20-áig történő kézbesítés jogi vagy egyéb akadályairól.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 16. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség
nincs számára biztosítva.
A rendelkezésre álló adatokból megállapítottam, hogy a panasza nem
érint alkotmányos jogokat, továbbá azt is, hogy a nyugdíjkifizetések rendjéről,
azok pénzügyi feltételeiről továbbá arról, hogy a nyugdíjkifizetés rendjét
a Posta és a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság közötti megállapodás rendezi
megfelelő felvilágosítást kapott.
A fentiek alapján, az ügyében hatáskör hiányában eljárni nem áll módomban.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához öröklési szerződése miatt írt beadványára
az alábbi tájékoztatást adom.
Az 1993. évi LIX. törvény tartalmazza az ombudsman eljárását és intézkedési
lehetőségeit. A törvény 16. § (1) bekezdése így fogalmaz: Az országgyűlési
biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve
közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg
a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival
összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve,
hogy a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Tekintettel arra, hogy problémája nem hatósági, hanem polgári jogi
jellegű, arra a Magyar Polgári Törvénykönyv szabályai vonatkoznak, hatáskör
hiányában nem lehetek segítségére.
Öröklési szerződés módosítására és megszüntetésére azokat a rendelkezéseket
kell alkalmazni, amelyek a tartási (életjáradéki) szerződésre vonatkoznak.
Nevezetesen, a bíróság a szerződést mindkét fél érdekeinek figyelembevételével
módosíthatja. Ha valamelyik fél magatartása vagy körülményei folytán
a természetben való tartás lehetetlenné vált, bármelyik fél kérheti a bíróságtól
a szerződés megszüntetését. A bíróság a szerződést a felek megfelelő kielégítésével
szünteti meg.
Fentiek alapján, problémáján kizárólag bírósági úton változtathat.
Amennyiben polgári peres eljárást kezdeményezne, akkor azt csakis ügyvéd
igénybevételével tegye.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Hivatalomhoz intézett beadványában azt állítja, hogy belföldi és külföldi
telefonbeszélgetéseit lehallgatják, távbeszélő-készülékét több hónapja
nem használja, ennek ellenére a szolgáltató távbeszélő-díjat számít fel.
Kéri ügye kivizsgálását.
Beadványából megállapítható, hogy panaszát egyúttal a Magyar Távközlési
Rt.-hez is eljuttatta, amelynek még feltételezhetően nem volt lehetősége
ügyét kivizsgálni.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség
nincs számára biztosítva.
Egyúttal tájékoztatom, hogy a távközlésről szóló 1992. évi LXXII. tv.
9. § (2) bek. értelmében a szolgáltató a Hírközlési Főfelügyelet által
jóváhagyott üzletszabályzatát és a szolgáltatásért felszámítható díjait
köteles közzétenni. A 12. § (5) bek. alapján a díj vitatása esetén a szolgáltatónak
kell bizonyítania, hogy a díj számlázása és megállapítása helyes volt.
Ezen túl a szolgáltató az Üzletszabályzatában foglaltak szerint köteles
a fogyasztói reklamációkat kivizsgálni.
Az országgyűlési biztoshoz azután fordulhat panaszával, ha a törvényben
biztosított jogorvoslati lehetőségét már eredménytelenül kimerítette,
azaz a szolgáltatót, illetve a Hírközlési Főfelügyeletet már megkereste.
A fentiek alapján tehát ügyében hatáskör hiánya miatt eljárni nem áll
módomban. Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt levelében azt panaszolta, hogy
a kft. munkaviszonyát rendes felmondással megszüntette, de sem felmondást,
sem végkielégítést nem kapott, és a szabadság megváltását sem fizették
ki.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
A kft. nem hatóság és nem közszolgáltatást végző szerv, így a volt
munkáltatójának intézkedéseit nem vizsgálhatjuk, ezért ez ügyben nem lehetünk
a segítségére.
Tájékoztatom, hogy a csatolt mellékletek szerint a munkaviszonya a
kft.-nél 1997. január 1. napjától 1997. június 30-ig állt fenn, így a fizetést
június 30-ig kellett megkapnia, amiből egy hónap a felmondási időre szóló
bér. Végkielégítés csak annak jár, aki legalább három évig ugyanannál a
munkáltatónál dolgozott. Az Igazolás-ból az tűnik ki, hogy Ön valóban
az étteremben végzett munkát 1990. május 1-jétől 1995. december 1-ig, de
munkáltatója az étterem volt, és 1996. évben nem állt munkaviszonyban.
Amennyiben június hónapra nem kapott fizetést, az évi szabadságának felét
nem vette ki, illetve azt nem fizették ki, a Munkaügyi Bírósághoz fordulhat.
Végkielégítést akkor kérhet szintén a Munkaügyi Bíróságon , ha a kft.
jogutódja az étteremnek, azaz valóban legalább 3 évet egyfolytában ledolgozott
egy helyen, s csak a cég neve változott.
Iratait mellékelten visszaküldöm.
Kelt.
Gönczöl Katalin
A beadványához mellékelt közalkalmazotti jogviszonyának felmentéssel
történő megszüntetéséről szóló értesítésből megállapítható, hogy az a közalkalmazottak
jogállásáról szóló törvény (Kjt.) előírásainak megfelelően történt.
Közalkalmazotti jogviszonyát figyelembe véve maximálisan 8 havi felmentési
idő melyből négy hónapra mentesítették a munkavégzési kötelezettség alól
, és maximálisan 8 havi végkielégítés illette meg Önt. A felmentés okaként
a munkáltató létszámleépítést jelölt meg.
A felmentésről szóló értesítés tájékoztatta Önt a jogorvoslati lehetőségről
is, mely szerint az értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül
egyeztetést kezdeményezhetett volna, és annak sikertelensége esetén a jogvitát
kizárólag a bíróság dönthette volna el. Arra más szerv vagy személy, így
az országgyűlési biztos sem jogosult.
A munkáltató mérlegelési jogkörébe tartozik, hogy a törvényes előírások
betartásával mikor él a felmentés jogával, függetlenül attól, hogy egy
későbbi időpontban történő felmentés Önre nézve kedvezőbb lett volna.
Sajnálattal közlöm, hogy munkajogi vitájába nem avatkozhatom be, mivel
az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény
29. § (1) bekezdés f) pontjában foglaltak nem adnak lehetőséget bírósági
eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára.
Kérem ezért szíves megértését és tájékoztatásom elfogadását.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt beadványában sérelmezte, hogy
amikor a Párizsi utcában polgári személyek bántalmazták melynek következtében
nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett , az eljáró rendőrök
az intézkedés során az esetről nem készítettek jegyzőkönyvet.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény határozza meg az országgyűlési biztos eljárási jogosultságát. E
törvény 16. § (1) bekezdése így fogalmaz: Az országgyűlési biztoshoz bárki
fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást
végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság
intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben
sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség
nincs számára biztosítva.
Az ügyben eljárva megkeresésemre a BRFK V. Kerületi Rendőrkapitányság
vezetője arról tájékoztatott, hogy a szabályosan lefolytatott rendőri intézkedés
következtében az Ön ellen intézett támadás körülményeinek vizsgálata folyamatban
van, tehát hatáskör hiányában eljárni nem áll módomban.
Az eljárás befejezése, jogorvoslati lehetőségeinek kimerítése után
ismét fordulhat hozzám, amennyiben sérelmeit nem orvosolták.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Országos Kárrendezési és
Kárpótlási Hivatal Elnökének
Budapest
Kecskeméti u. 1012
1053
Tisztelt Elnök Úr!
A panaszos az Országgyűlési Biztosok Hivatalához fordult beadvánnyal.
A segítő közreműködésemet azért kérte, hogy a korábban beadott kárpótlási
kérelme mielőbb elbírálásra kerüljön. A levélből nem derül ki, hogy az
időközben 1997. június 22-én elhunyt férje mikor, és hova nyújtotta
be kérelmét. Ugyanakkor utalt arra, hogy a panaszos ez év nyarán levélben
kérte az ügyben az eljárás mielőbbi lefolytatását.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 1617. §-a alapján megállapítottam, hogy a kérelem elbírálása nem tartozik
hatáskörömbe, ezért a beadványt a 19. § (3) bek. alapján átteszem az Ön
által vezetett Hivatalhoz.
Az áttételről egyidejűleg az ügyfelet is értesítem.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az országgyűlési biztoshoz írt levelében azt panaszolta, hogy vadkárügyben
már két éve folyik bírósági eljárás és a kirendelt szakértők nem adtak
elfogulatlan véleményt. Sérelmezi még azt is, hogy a SEFAG Rt. törvénysértő
megállapodást erőltet a vadgazdálkodókra.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Az rt. nem hatóság és nem közszolgáltatást végző szerv, a szerződés
nem határozat. Egy szerződés a felek egybehangzó akaratával jöhet létre.
Ha nem tudnak megegyezni, bármelyik fél bírósághoz fordulhat.
A törvény 29. § (1) bek. f) pontja kizárja az országgyűlési biztos
hatásköréből a bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatát.
A fentiek alapján a panaszában foglaltakat hatáskör hiányában nem áll
módomban vizsgálni, ezért az eljárást megszüntetem.
Kérem a tájékoztatásom tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához megküldött levelében segítséget
kér abban, hogy az 1993 decemberében megvásárolt és egy összegben kifizetett
önkormányzati bérlakásának vételárából újságcikk alapján tudomására jutott
visszatérítés megillesse.
Tájékoztatom az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993.
évi LIX törvény 16. § (1) bekezdés szerint az országgyűlési biztoshoz bárki
fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást
végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság
intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben
sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Ügyében hatásköröm hiányát állapítom meg, mivel az önkormányzat a bérlakások
elidegenítése során nem hatóságként, hanem tulajdonosként, gazdálkodási
jogkörét gyakorolva jár el. Hivatalunknak nincs módja e jogkör gyakorlását
befolyásolni.
Az önkormányzati bérlakások elidegenítése során, a vételár egy összegben
való megfizetése esetén a vevőt árengedmény illeti meg, melynek mértékét
a helyi rendelet határozza meg. Beadványából megállapítható, hogy Ön is
részesült engedményben, melyet az akkor hatályban lévő jogszabály alapján
kellett megállapítani, amennyiben úgy ítéli meg, hogy nem így történt a
megállapítás, forduljon az elidegenítési feladatokat ellátó irodához. Esetleges
visszamenőleges hatályú engedményről kizárólag az önkormányzat dönt.
Levelében hivatkozik arra, hogy az Országgyűlési Biztos Hivatala hasonló
panasz ügyében már eljárt. Tájékoztatom, hogy a korábbi beadvány kapcsán
az országgyűlési biztos az 1993. évi LXXVIII. törvény (lakástörvény) alapján
megalkotott helyi önkormányzati rendeletet vizsgálta, de az nem kapcsolódik
az Ön panaszához.
Kérem tájékoztatásom szíves elfogadását.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához intézett beadványában sérelmezte,
hogy társasházukban a tulajdonosokat a tulajdoni hányaduk alapján kötelezik
a közös költségek viselésére. Ezt nem tudja elfogadni, ezért az e címen
kirótt díjaknak csak 90%-át fizette meg. Ily módon tartozása keletkezett,
melynek megfizetését a közös képviselő bírósági úton érvényesítette. A
peres eljárás menetét is több tekintetben kifogásolja, a bíróság döntését
nem fogadja el, ezért kérte az ügy felülvizsgálatát.
Tájékoztatom, hogy a közös költségek mértékéről a közgyűlés határoz.
Ha úgy ítéli meg, hogy a közgyűlés határozata jogszabályt vagy az Alapító
okirat rendelkezését sérti, illetve a kisebbség jogos érdekeinek lényeges
sérelmével jár, úgy a határozat érvénytelenségének megállapítása iránt
a határozat meghozatalától számított 60 napon belül keresetet nyújthat
be a bírósághoz.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 29. § (1) bekezdés f) pontja nem ad lehetőséget az országgyűlési
biztosnak a bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára, ezért panaszát
érdemben nem áll módomban megvizsgálni.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A kezességvállalása ügyében hozott jogerős bírósági ítélet és annak
végrehajtása tárgyában az országgyűlési biztoshoz írt beadványára az alábbi
tájékoztatást adom.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 29. § (1) bekezdésének f) pontja nem ad lehetőséget bírósági eljárás,
illetve döntés felülvizsgálatára. Tekintettel arra, hogy a bírósági végrehajtás
is bírósági eljárás részét képezi, ezért hatáskör hiányában nem lehetek
segítségére.
Tájékoztatom azonban arról is, hogy a kötelezett és a kezes egymás
közti viszonyukat megállapodással rendezhetik. Ilyen megegyezés hiányában
érvényesül az az általános szabály, hogy a kezes megtérítést követelhet
a kötelezettől, ha helyette fizetett.
A Ptk. 276. §-a megteremti a megtérítési igény biztosítékait is, kimondja
ugyanis, hogy amennyiben a kezes a jogosultat kielégíti, annyiban reá száll
a követelés, az ezt biztosító és a kezességvállalást megelőzően keletkezett
jogok, valamint a végrehajtási jog. A kezes helyzete nem válhat rosszabbá
annál, mint amilyen a kezesség elvállalásakor volt.
A kezesnek tehát törvényes érdeke fűződik ahhoz, hogy ha a kötelezett
helyett teljesít, a kötelezettel szemben megtérítési igényét sikerrel érvényesítse.
Még egyszer szíves tudomására hozom, hogy hatáskör hiányában fenti
tájékoztatásomon túlmenően nem lehetek segítségére.
Kérem szíves megértését és válaszom tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A jogerős bírósági ítélet végrehajtása tárgyában az országgyűlési biztoshoz
írt beadványára az alábbi tájékoztatást adom.
A bírósági végrehajtás szabályait az 1994. évi LIII. törvény rendezi,
mely szerint a bíróságok és a jogvitát eldöntő más szervek határozatait,
továbbá egyes okiratokon alapuló követeléseket bírósági végrehajtás útján,
e törvény szerint kell végrehajtani. A bírósági végrehajtást, végrehajtható
okirat kiállításával kell elrendelni. A bíróság a végrehajtható okiratot
a végrehajtást kérő kérelmére állítja ki. A végrehajtást kérő közölni köteles
a végrehajtási kérelem előterjesztésekor az adós nevét és az azonosításhoz
szükséges adatokat, továbbá az ügy körülményeitől függően az adós(ok) lakóhelyét,
munkahelyét, illetőleg székhelyét, telephelyét és a végrehajtás alá vonható
vagyontárgyának helyét. A felsorolt adatok közül legalább egyet közölni
kell.
Végrehajtási kérelmet a kellő példányban, megfelelően kitöltött végrehajtható
okirat nyomtatványon kell előterjeszteni. Végrehajtható okiratot akkor
lehet kiállítani, ha a végrehajtandó határozat kötelezést (marasztalást)
tartalmaz, jogerős vagy előzetesen végrehajtható és a teljesítési határidő
letelt.
Végrehajtási lapot az első fokon eljárt bíróság állítja ki. Több végrehajtási
lapot kell kiállítani, ha a követelés több adóssal szemben áll fenn. A
végrehajtó, az adós részére ügygondnokot rendel, ha az adósnak van lefoglalható
vagyontárgya, de az adós lakhelye vagy tartózkodási helye ismeretlen. Ha
az adós lakóhelye (tartózkodási helye) vagy munkahelye ismeretlen és az
adósnak nincs lefoglalható vagyontárgya, a végrehajtó intézkedésére az
adós lakóhelyét (tartózkodási helyét), munkahelyét a rendőrségi, társadalombiztosítási
és népesség-nyilvántartási szervek kötelesek a rendelkezésükre álló adatok
alapján közölni a végrehajtóval.
Egyúttal tájékoztatom arról is, hogy az 1993. évi LIX. törvény határozza
meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosának, és általános helyettesének
eljárását és intézkedési lehetőségeit. E törvény 16. § (1) bekezdése így
fogalmaz: Az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint
valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek
során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének elmulasztása
következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem érte, vagy ennek
közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre álló jogorvoslati
lehetőséget már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva.
Tekintettel arra, hogy problémája nem hatósági jellegű, hanem jogerős
bírósági ítéleten alapuló követelés, s mint ilyen, kizárólag bírósági végrehajtás
útján, az érintett kérelmére rendezhető.
Nagyon sajnálom, de fenti tájékoztatásomon túlmenően hatáskör hiányában
sem lehetek segítségére. Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához állattartással összefüggő szabálysértési
ügyében benyújtott kérelmére az alábbiakról tájékoztatom.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 17. § (4) bekezdése értelmében az országgyűlési biztoshoz a közigazgatási
lehetőségek kimerítése után, a jogerős határozat közlésétől számított egy
éven belül lehet beadvánnyal fordulni.
A megküldött irat szerint panaszával egyidejűleg a sérelmezett
bírságoló határozattal szemben fellebbezést nyújtott be, így feltehetően
a jogorvoslati eljárás még folyamatban van.
Jogerős döntés hiányában ügyében nem rendelkezem hatáskörrel, de tájékoztatom,
hogy amennyiben a másodfokú határozatban foglaltak miatt alkotmányos visszásság
gyanúja merül fel, úgy ismételten fordulhat hivatalomhoz.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az országgyűlési biztoshoz benyújtott panaszait, továbbá a Vám- és Pénzügyőrség
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Nyomozó Hivatal felvilágosítását és mellékleteit
megvizsgáltam, és arról az alábbiakban tájékoztatom.
Panaszaiban többek között előadta, hogy 1997. január 2-ától előzetes
letartóztatásban van. Védekezési jogában korlátozzák, indítványait nem
veszik figyelembe, a mentő körülményeket nem tárják fel. Bűncselekményt
nem követett el. Kéri segítségemet.
Tájékoztatom, hogy az 1993. évi LIX. törvény 16. § (1) bek. szerint
az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely
hatóság, illetve közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek során hozott
határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében
alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen
veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási jogorvoslati
lehetőségeket már kimerítette.
A beszerzett felvilágosítás szerint Ön ellen jelentős értékre elkövetett
csempészet bűntette és más bűncselekmények elkövetése alapos gyanúja miatt
van eljárás folyamatban. Panaszait a Szolnoki Városi Ügyészség és a Jász-Nagykun-Szolnok
Megyei Ügyészség rendszeresen vizsgálja. A Legfőbb Ügyészség Nyomozás Felügyeleti
Főosztálya 1997. szeptember 19-i keltezéssel küldött Önnek részletes felvilágosítást.
Megállapította, hogy az ügyében hozott döntések törvényesek és megalapozottak,
az ügyben eljáró hatóságok intézkedés megtételét nem mulasztották el. Felsorolták,
hogy a Szolnoki Városi Ügyészség 1997. április és augusztus között panaszaira
öt határozatot hozott. Szabadlábra helyezési kérelmét továbbította, kérelmeit
a bíróság végzéseivel elbírálta. Az ügyészség 1997. július 28-án az Ön
részére részleges iratismertetést engedélyezett, 1997. augusztus 14-én
kérésére az ügyészség kihallgatta. 1997. június 19-én panaszát a szembesítéssel
kapcsolatban elbírálták. Az iratismertetéssel kapcsolatos panaszára felvilágosították,
hogy a Be. 142. §. (1) bekezdése szerint a nyomozás befejezésekor köteles
a nyomozóhatóság az iratismertetésre, annak során indítványt terjeszthet
elő. Felhívták figyelmét arra is, hogy az eljárás folyamatban van. A rendelkezésre
álló bizonyítékok alapján saját részleges beismerő vallomására is figyelemmel
az eljárás, az előzetes letartóztatás megszüntetésére nincs törvényes
alap. A fent írtak szerint indítványait, kérelmeit elbírálták, védekezésében
nem korlátozzák.
Tájékoztatom továbbá, hogy a 1993. évi LIX. tv. 16. § (1) és a 29.
§ (1) bek. f) pontja szerint bírósági végzéssel elrendelt előzetes letartóztatás
megszüntetése, szabadlábra helyezési kérelme elbírálásában közreműködés
nem tartozik az országgyűlési biztos hatáskörébe.
A Szolnoki Városi Bíróság az 1997. október 10-én keltezett végzésében
részletesen kifejtette, hogy az előzetes letartóztatás megszüntetése és
szabadlábra helyezés iránti kérelmét miért utasította el. Az indokolás
megalapozottságának vizsgálata nem tartozik a hatáskörömbe, beavatkozásom
sértené a bíróság függetlenségének az Alkotmányban megfogalmazott elvét.
Kérem a leírtakra figyelemmel tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt panaszában azt állította, hogy
az 195060-as években történt apaság megállapítása koncepciós per eredménye
volt, illetve hogy apja halála után annak házasságon kívül született gyermeke
jogtalanul perel egy ingatlan öröklését illetően. Az ügyben peres eljárás
van folyamatban. Azt kérdezi, milyen magasabb fórumhoz fordulhat, ahol
jogértelmezést, jogorvoslatot kaphat.
Az első felvetésére azt tudom mondani, hogy a magyar jogban régen és
most is létezik az apaság vélelme, ami azt jelenti, hogy bizonyos körülmények
esetén vélelmezik az apaságot.
Másik kérdésére csak azt válaszolhatom, hogy öröklési vitájuk éppen
azon a fórumon van, ahol lennie kell. Ilyen ügyekben a bíróság jogosult
eljárni és a tényállás felderítése után, a hatályos jog alkalmazásával
hoz ítéletet. Az elsőfokú határozat ellen lehet fellebbezni, melyre szóló
figyelmeztetést az ítélet tartalmazni fogja.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 29. § (1) bek. f) pontja kizárja a bírósági (végrehajtási) eljárás,
illetve döntés vizsgálatát. A bíróság előtt folyamatban lévő, vagy folyamatban
volt ügyekkel Hivatalunk, de más szerv sem foglalkozhat.
Kérem fentiek tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Beadványában abban kérte segítségemet, hogy közveszélyokozás bűntette
és más bűncselekmények során okozott kár megtérítése alól hacsak részben
is mentesíttessem.
A keletkezett kár egy részének a Colonia Biztosító Rt. által történt
kifizetése után kértérítés címén indított perben a Szombathelyi Városi
Bíróság határozott az Ön fizetési kötelezettségéről.
Sajnálattal arról tudom tájékoztatni, hogy az 1993. évi LIX. tv. 29.
§ (1) bek. f) pontja nem ad az országgyűlési biztosoknak lehetőséget a
bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára.
A tartozás megfizetése alóli mentesülésre csupán a biztosítóval kötött
esetleges megállapodással van mód.
Kérem válaszom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A tartási szerződés teljesítésének követelése tárgyában az országgyűlési
biztoshoz írt beadványára az alábbi tájékoztatást adom.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 16. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve jogorvoslati lehetőség
nincs számára biztosítva.
A hivatkozott törvény 29. § (1) bekezdésének f) pontja kizárja az országgyűlési
biztos eljárási lehetőségét bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára,
ezért hatáskör hiányában nem lehetek segítségére.
Beadványában sérelmezte ügyvédje eljárását, ezért mint írja panaszt
terjesztett elő a Baranya Megyei Ügyvédi Kamaránál, pénzüket pedig onnan
reméli vissza. Ezzel kapcsolatban tájékoztatom arról is, hogy az ügyvédségről
szóló, többszörösen módosított 1993. évi 4. törvényerejű rendelet 28. §
(1) bekezdése alapján az egyéni ügyvéd az ügyvédi megbízással kapcsolatban
az ügyfélnek okozott kárért a Polgári Törvénykönyv szerint felelős.
Amennyiben az Ügyvédi Kamara elutasította beadványát, és még mindig
úgy látja, hogy ügyével megbízott ügyvéd nem teljesítette azt, amire vállalkozott,
az Ön kárigénye kizárólag bírósági eljárás keretében érvényesíthető.
Mindaddig azonban, amíg a károkozás tényét nem tudja kellően bizonyítani,
nem fordulhat bírósághoz sem, hiszen a per eldöntéséhez szükséges tényeket
általában annak a félnek kell bizonyítania, akinek érdekében áll, hogy
azokat a bíróság valónak fogadja el [Pp. 164. § (1)]. Ezt mindenképpen
vegye figyelembe, ha úgy döntene, hogy a peres utat választja.
Tekintettel arra, hogy nem hatóság által okozott sérelem érte, hatáskör
hiányában e problémáján sem segíthetek.
Kérem szíves megértését és válaszom tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
A gyermektartásdíj fizetése, illetve végrehajtása tárgyában az országgyűlési
biztoshoz írt, tanácsot kérő levelében foglaltakra az alábbi tájékoztatást
adom.
Az 1993. évi LIX. törvény tartalmazza az ombudsman eljárását és intézkedési
lehetőségeit. E törvény 16. § (1) bekezdése így fogalmaz: az országgyűlési
biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve
közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg
a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival
összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve,
hogy a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Tekintettel arra, hogy problémája nem hatósági, hanem családjogi jellegű,
hatáskör hiányában sajnos nem lehetek segítségére.
Fentieken túlmenően, hivatkozott törvény 29. § (1) bekezdésének f)
pontja sem ad lehetőséget bírósági eljárás, illetve döntés felülvizsgálatára,
így bírósági végrehajtására sem.
A házasságról, a családról és a gyámságról szóló többszörösen módosított
1952. évi IV. törvény (Csjt.) végrehajtása kiadott 4/1987. (VI. 14.) IM-rendelet
22. § (3) bekezdése azt írja elő, hogy lejárt tartásdíj előlegezésének
nincs helye. A folyósítás kezdő időpontja a végzés meghozatalát követő
hónap első napja.
Tájékoztatom arról is, hogy a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
szóló 1997. évi XXXI. tv. 2225. §-a tartalmazza a gyermektartásdíj megelőlegezésének
új eljárását, de a törvény e rendelkezése csak 1998. január 1. napjától
lép hatályba. A jövőben szükség esetén aszerint kell majd eljárni. (Másolatban
mellékelem.)
Kérem fentiek szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt levelében azt panaszolja, hogy
az OTP minden hónapban zárlati díjat számol fel, holott a számláján nincs
is pénzmozgás. Kéri a szobi OTP-től függetlenül e díj törvényességének
kivizsgálását.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve közszolgáltatást végző
szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság intézkedésének
elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben sérelem
érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Az OTP nem hatóság és nem közszolgáltatást végző szerv, így OTP-vel
kapcsolatos ügyek vizsgálatára nincs hatáskörünk.
Az OTP önálló nyereségérdekelt gazdálkodó szervezet, és szolgáltatásainak
díját maga állapítja meg. A számlát minden hónapban zárja megállapítja,
hogy van-e rajta forgalom, ha igen milyen. Erről Önt értesíti, tehát szolgáltatást
végez. Ha nem akarja, hogy zárlati díj kerüljön felszámolásra mivel a
számlát úgy sem használja a szerződés szerint mondja azt fel.
Kelt.
dr. Polt Péter
A gyermektartásdíj folyósításával kapcsolatban az országgyűlési biztoshoz
írt beadványára az alábbi tájékoztatást adom.
Az 1993. évi LIX. törvény tartalmazza az ombudsman eljárását és intézkedési
lehetőségeit. E törvény 16. § (1) bekezdése így fogalmaz: az országgyűlési
biztoshoz bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság, illetve
közszolgáltatást végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg
a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival
összefüggésben sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve,
hogy a rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőséget már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
Tekintettel arra, hogy az Ön problémáját nem hatóság által okozott
sérelem idézte elő, hatáskör hiányában nem lehetek segítségére.
Felhívom azonban figyelmét az 1997. november 28-án hatályba lépett
1997. évi XXXI. törvényre, amely a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
szól, és tartalmazza a gyermektartásdíj megelőlegezésének feltételeit is.
Javaslom, hogy forduljon a lakhelye szerint illetékes önkormányzat
jegyzőjéhez kiskorú gyermeke érdekében az új törvényre való hivatkozással,
talán tudnak Önnek segíteni.
Nagyon sajnálom, hogy fentieken túlmenően nem lehetek segítségére.
Kérem szíves megértését és válaszom tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az országgyűlési biztoshoz címzett munkanélküli járadékával kapcsolatos
beadványára az alábbi tájékoztatást adom.
Az Ön munkanélküli járadék megállapítására irányuló kérelmét a Fővárosi
Munkaügyi Központ 02. számú Kirendeltsége (1137 Budapest, Katona József
u. 25.) elutasította, mely ellen fellebbezést nem nyújtott be, így a határozat
1996. augusztus 30. napján jogerőre emelkedett.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 17. § (4) bekezdése értelmében az országgyűlési biztoshoz a közigazgatási
jogorvoslati lehetőségek kimerítése után a jogerős határozat közlésétől
számított egy éven belül lehet beadvánnyal fordulni, aki a hatóság eljárásával
összefüggésben keletkezett alkotmányos visszásság gyanúja esetén indíthat
vizsgálatot.
Fentiekből következően munkanélküli járadékával kapcsolatos ügyében
eljárni és intézkedni nincs jogszabályi felhatalmazásom.
Azt is sérelmezte, hogy a Fővárosi Munkaügyi Központ azzal hogy a
másodfokú határozatában fellebbezési határidő elmulasztása miatt elutasította
az 1997. március 17-én kelt igazolási kérelmét kizárta a további jogorvoslati
lehetőséget.
Ezzel kapcsolatosan tájékoztatom, hogy az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 72. § (1) bekezdése értelmében
csak az ügy érdemében hozott határozat felülvizsgálatát lehet keresettel
kérni a bíróságtól.
Az igazolási kérelem elbírálása nem minősül az ügy érdemében hozott
döntésnek, ezért nincs törvényi lehetőség a határozat bíróság általi felülvizsgálatára
sem.
Megértem nehéz helyzetét, és sajnálom, hogy hatásköröm hiányában nem
lehettem segítségére problémája érdemi megoldásában.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához írt kettő beadványában és személyes
meghallgatása során a miskolci Avas Dél Lakás-Garázsépítő és Fenntartó
Szövetkezet jogi helyzetét, a lakásszövetkezet felszámolásának jogszerűségét,
a felszámoló működésének törvényességét, a bíróságok, a bírók eljárását
vitatta.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 16. § (1) bek. szerint az országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,
ha megítélése szerint valamely hatóság 29. § (1) bek., illetve közszolgáltatást
végző szerv eljárása, ennek során hozott határozata, illetőleg a hatóság
intézkedésének elmulasztása következtében alkotmányos jogaival összefüggésben
sérelem érte, vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn, feltéve, hogy a rendelkezésre
álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette, illetve
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
A tv. 29. § (1) bek. f) pontja pedig kizárja a bírósági (végrehajtási)
eljárás, illetve döntés felülvizsgálatát.
A szövetkezet, a társasház nem hatóság és nem közszolgáltatást végző
szerv, ezért Hivatalunk ezen a területen semmilyen vizsgálatot nem folytathat,
ennek hiányában pedig még tanácsot sem adhatunk.
A felszámolás a felszámoló bíró felügyelete alatt folyik. Mint Ön is
tudja, a felszámoló bíróhoz lehet kifogással élni. A bírói függetlenség
az Alkotmányban rögzített alapelv, így sem Hivatalunk, sem más szerv bíróságot,
bírói magatartást, határozatot nem vizsgálhat.
Sajnálom, de nem lehetek a segítségére. Kérésére megküldöm a strasbourgi
bíróságról szóló tájékoztatót.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához, az örökösödési peres ügyében írott
beadványára az alábbi tájékoztatást adom.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
törvény 29. § (1) bekezdésének f) pontja nem ad lehetőséget bírósági eljárás,
illetve döntés felülvizsgálatára.
A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. tv. 45. § (1)
bek. értelmében a Magyar Köztársaságban az igazságszolgáltatást a bíróságok
gyakorolják, az 50. § (3) bek. pedig akként rendelkezik, hogy a bírák függetlenek
és csak a törvénynek vannak alárendelve.
Fentiekből következik, hogy az országgyűlési biztosnak az ügyben nincs
jogszabályi felhatalmazása segítség nyújtására.
Hagyatéki hitelezői igény érvényesítése iránt indult peres ügyében
a megyei bíróság jogerős ítéletét a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati
kérelemmel nem támadott részében nem érintette, felülvizsgálati kérelemmel
támadott részeit részben az ítélet rendelkező részében leírtak szerint
változtatta meg. A végrehajtás során mind a jogerős ítéletben, mind a
felülvizsgálati eljárás során hozott ítéletben foglaltakat figyelembe kell
vennie az alperesnek és a felperesnek egyaránt.
Azon kérdésére, hogy milyen újabb jogi lehetőségük van jogos követelésük
érvényesítésére, mellékelem másolatban a polgári perrendtartásról szóló
1952. évi III. tv. perújításra vonatkozó szabályait.
Nagyon sajnálom, hogy fenti tájékoztatáson túlmenően hatáskör hiányában
nem lehettem segítségére. Kérem szíves megértését és válaszom tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter
Az Országgyűlési Biztos Hivatalához a polgári bíróság sérelmesnek vélt
jogerős ítélete miatt írott panasza ügyében az alábbi tájékoztatást adom.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX.
tv. 29. § (1) bekezdésének f) pontja nem ad lehetőséget a bírósági eljárás,
illetve döntés felülvizsgálatára.
Bármely bíróság jogerős döntése csak az eljárási jogszabályokban
az Ön esetében a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényben
szabályozott rendkívüli jogorvoslatok felhasználásával változtatható
meg.
Peres ügyében született bírósági döntésre irányuló jogorvoslati felülvizsgálati
kérelme fent kifejtettekre figyelemmel, hatáskör hiányában nem teljesíthető.
Tájékoztatásul mellékelem az 1952. évi III. törvénynek a jogerős ítélet
elleni felülvizsgálatra vonatkozó előírásait. Külön felhívom a figyelmét,
hogy a felülvizsgálati kérelmet az elsőfokú határozatot hozó bíróságnál
a jogerős határozat közlésétől számított hatvan napon belül lehet benyújtani,
továbbá arra is, hogy felülvizsgálati eljárásban a kérelem előterjesztője
jogi képviselővel köteles eljárni.
Nagyon sajnálom, hogy nem lehettem segítségére.
Kérem szíves megértését és válaszom tudomásulvételét.
Kelt.
dr. Polt Péter