Az országgyűlési
biztosok közös hivatalának beszámolója
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény
28. §-a alapján az országgyűlési biztos és a külön biztosok feladatával
kapcsolatos ügyvitel és előkészítés teendőit az Országgyűlési Biztos Hivatala
látja el. Az 1995. november 1. napján hatályba lépett Ideiglenes Szervezeti
Működési Szabályzatban megpróbáltuk megoldani azt a magyar államigazgatásban
páratlan helyzetet, amelyben egyetlen hivatalnak kell kiszolgálnia a három
gyakorlatilag inkább négy alkotmányosan megválasztott, egymástól
független, önálló hatáskörrel rendelkező biztos tevékenységét. A két külön
biztos külön törvények alapján is tevékenykedik. Feladatuk jelentős részét
nem panaszok, beadványok alapján látják el. A nem panaszorientált tevékenységüket
a beszámolási időszakban a Hivatal közreműködése nélkül látták el. Az Ideiglenes
SZMSZ rendelkezése szerint a Hivatal hatáskörébe tartoznak a funkcionális
feladatok, így a gazdálkodás, az ügyiratkezelés, az informatika, a közös
és intézményes külföldi kapcsolatok, a parlamenti munka figyelemmel kísérése,
a közös sajtókapcsolatok, valamint a közös rendezvények előkészítése, szervezése.
A biztosok a közös döntést igénylő kérdésekben eddig harmonikus egyetértésben
működtek együtt. Szakmai szuverenitásuk az együttműködés során nem sérült,
a hatáskörükbe tartozó kérdésekben a három fő szakmai területen
a törvény rendelkezéseinek megfelelően egymástól függetlenül
jártak el.
A megválasztás után a Kormány az országgyűlési biztosok és a Hivatal
elhelyezésére a Tüköry u. 3. szám alatti épület egy részét
a IV. emeleti helyiségeket ajánlotta fel. Az egész épületet
egy korábbi kormányrendelettel azonban a Pest Megyei Gazdasági Kamarának
már kiutalták. Ezt a rendeletet 1996 végén ránk nézve kedvező módon megváltoztatták.
1996. február 1-jéig az EXPO és az EXPO 96 Kormánybiztosi Iroda kezdetben
25, később 8 munkatársa foglalta el az épület kétharmad részét. 1995. december
31-ig 43 munkatárs és a biztosok összesen 23 szobában dolgoztak. (Ebbe
beleértendő a panasziroda is.) A kormány december 27-én hozta meg 1132/95.
számú határozatát, amelyben a Tüköry utcai székházat 1996. január 1-jétől
használatunkba adta. Az EXPO intézményei februárban hagyták el az épületet.
Ezt követően 1996. március végén vehettük birtokba az egész épületet.
Az említett kormányhatározat ellenére azonban még mindig nem tisztázott,
hogy kivel, mennyi időre és milyen feltételekkel köthetünk hosszabb távra
szóló bérleti szerződést. Legutolsó híreink szerint a székházul szolgáló
épület éppen most került ki az állami tulajdonból. Az épületben 1300 hasznosítható
négyzetméterrel rendelkező 52 helyiség van. Sok benne a hivatali munkára
teljesen alkalmatlan, ablaktalan szoba. A felsőfokú képesítéssel rendelkező
munkatársainkat csak hármasával-négyesével tudtuk leültetni, a főosztályvezetők
ketten dolgoznak egy szobában és a titkárnőknek is csak közös szobákat
tudtunk biztosítani. Az emeletenkénti egy-egy kisméretű tárgyalótermet
is dolgozószobákká alakítottuk át. A zsúfoltság a munka hatékonyságának
rovására megy. Az érdemi munkatársak egymás közötti konzultációja csak
a folyosókon oldható meg, telefonon történő ügyintézésük szobatársaik munkáját
megbénítja. A panaszirodán a négyszemközti beszélgetés biztosítására nincs
mód. Szakkönyvtárunk csak raktárként működik, olvasótermi szolgáltatást
nem tud biztosítani. Elhelyezési gondjainkat 1997. március elején megismertettük
a miniszterelnökkel, aki ígéretet tett arra, hogy a megalapozott igényeinkre
a közeli jövőben találnak megoldást.
Az országgyűlési biztosok közvetlen munkatársai jelentős többségben
felsőfokú végzettséggel rendelkeznek. Az ügyviteli dolgozók az összlétszám
egyharmadát teszik ki, és többségük a jogalkotói szándéknak
megfelelően a közös Hivatalban látja el feladatait. Az elhelyezésünkkel
kapcsolatos nehézségek miatt a munkatársak létszámát csak fokozatosan tudtuk
feltölteni. A főállású munkatársak száma 1996. december 31-én 95 volt.
(Lásd erről az 1. számú táblázatot.) Anyagi lehetőségeink még lehetővé
tennék a 15 20 százalékos létszámbővítést, amelyre egyébként igen nagy
szükségünk is lenne, de a kedvezőtlen elhelyezés miatt jelenleg a munkatársak
köre tovább nem növelhető.
Az optimális létszám egyébként 110 120 főben határozható meg, mindenekelőtt
a felsőfokú végzettségű munkatársak számának bővítésével. A kiemelkedő
munkát végző, nagy szakmai tapasztalatokkal rendelkező egyetemi végzettségű
munkatársaink számára igyekeztünk a Számvevőszéknél és az Alkotmánybíróságnál
alkalmazott bérezési rendszerhez hasonlót biztosítani. Az erre vonatkozó
jogszabály-módosítási indítványunkkal most foglalkozik az Országgyűlés
Alkotmányügyi Bizottsága és a Kormány.
A munka objektív feltételeit 1996. december óta jelentős mértékben
javította a számítógépes rendszer kialakítása.
A közös Hivatal több közös szakmai programot szervezett a biztosok
számára. Ezek sorából kiemelkedett a Hajdú-Bihar és a Csongrád megyék Közigazgatási
Hivatalai segítségével megvalósított 3-3 napos munkalátogatás. E munkalátogatások
keretében a biztosok helyszíni szemlét tartottak laktanyákban, rendőrségi
fogdákban, gyermek- és ifjúságvédő intézetekben, kárpótlási hivatalokban,
földhivatalokban, idegenrendészeti szállásokon. Fórumon találkoztak egyetemi
és főiskolai hallgatókkal. Közös megbeszélést tartottak a megyék országgyűlési
képviselőivel, bíráival, ügyészeivel, a megyei önkormányzat és a rendőrség
vezetőivel. Miközben a biztosok az előbb részletezett programokban vettek
részt, a Hivatal és a biztosok munkatársai panaszosokat hallgattak meg,
vagy a helyben elintézhető vizsgálatokat végezték el. A megyeszékhelyeken
előre meghirdetett módon 15 20 intézményben panaszládákat helyeztünk el.
A lepecsételt ládákba alkalmanként 130 150 értékelhető panaszbeadvány gyűlt
össze.
Az országgyűlési biztosokat megválasztásuk óta meglátogatta a köztársasági
elnök, az országgyűlés elnöke, az Országgyűlés Alkotmányügyi Bizottsága
és az Emberi Jogi Bizottsága elnökei és elnökhelyettesei, a belügyminiszter,
a Legfelsőbb Bíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság kollégiumának vezetői,
a legfőbb ügyész és helyettesei. Ezeken a látogatásokon szakmai problémák
megbeszélésére került sor.
A Hivatal létrejötte óta jelentős figyelmet szentelt a nemzetközi kapcsolatok
megteremtésének. Ennek elsődleges célja az volt, hogy az országgyűlési
biztosok a más országokban már korábban bevezetett ombudsmani intézmények
tapasztalatait, módszereit megismerhessék. Az országgyűlési biztosok igyekeztek
a külföldi szakembereket, kollégákat megnyerni arra, hogy a Hivatalnál
folyó munkáról mondjanak véleményt, adjanak tanácsot.
Gönczöl Katalin, Majtényi László és Kaltenbach Jenő 1995 novemberében
részt vettek a Spanyolországban rendezett első Trikontinentális Ombudsman
Konferencián, ahol megválasztásuk után először nyílt alkalmuk találkozni
a világ szinte valamennyi ombudsmanjával. 1996 májusában a magyar obmudsmanok
az Európa Tanács szervezésében az V. Európai Ombudsman kerekasztal-megbeszélésen,
Limasszolban gyarapították szakmai ismereteiket. 1996 októberében Kaltenbach
Jenő és Polt Péter Buenos Airesben rendezett ombudsman-világkonferencián
képviselte Magyarországot.
A biztosok egyéni meghívásnak 1995 szeptemberében tettek eleget, amikor
a lengyel emberjogi biztos, Tadeusz Zielinski vendégei voltak Varsóban.
A háromnapos lengyelországi tapasztalatcsere azért is érdemel nagy figyelmet,
mert az első volt szocialista országban már 1988 óta működik az ombudsmani
intézmény.
1996 januárjában a brit külügyminisztérium szervezésében egyhetes tanulmányúton
vett részt Gönczöl Katalin, Majtényi László és Polt Péter. Látogatásuk
során az országgyűlési biztosok megismerkedtek az angliai országos és regionális
ombudsmani intézmények vezetőivel, munkájukkal. Gyakorlati, módszertani
kérdéseket tanulmányoztak a panaszirodák működtetése, a parlamenti bizottságok
szerepe, továbbá a hivatalok és a tömegtájékoztatás kapcsolatának fenntartása
terén.
Intézményünk bekapcsolódott a kanadai Nemzetközi Ombudsman Intézet
és az ausztriai Európai Ombudsman Intézet munkájába. Ezek a kapcsolatok
lehetővé teszik, hogy az intézetek által kiadott időszakos hírlevelek és
kiadványok révén az országgyűlési biztosok hozzájussanak más ombudsman-hivatalok
szakmai anyagaihoz.
Az Országgyűlési Biztosok Hivatala 1996. november 21 22-én az Európa
Tanáccsal közösen Közép- és Kelet-európai Ombudsman Találkozót szervezett
Budapesten. A 18 közép- és kelet-európai országból érkező ombudsmanok,
emberjogi képviselők és az öt további nyugat-európai szakember között élénk
párbeszéd alakult ki. A konferencia anyagát angolul az Európa Tanács, magyarul
a közös Hivatal teszi közzé.
Az intézmény az eltelt másfél év alatt elfogadható ismertségi szintet
ért el. Felméréseink szerint az ország lakosságának 60 százaléka tud a
biztosok létezéséről. Lényegesen kevesebb azoknak az aránya, akik pontosabb
ismeretekkel rendelkeznek a biztosok feladatairól, hatásköréről és annak
korlátairól. Ismeretterjesztő előadásokkal, intézmények, hatóságok panaszirodáin
elhelyezett szórólapokkal próbáltuk ismertté tenni az intézmény működésének
célját és a biztosok tevé- kenységének lehetőségeit.
Budapest, 1997. március 14.
Kaltenbach Jenőnemzeti, etnikai és kisebbségi biztos Gönczöl Katalinaz
állampolgári jogok országgyűlési biztosa
Majtényi Lászóadatvédelmi biztos Polt Péteraz állampolgár jogok országgyűlésibiztosának
általános helyettese